Werken aan een Europese islam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Werken aan een Europese islam

Bericht door Ariel »

Werken aan een Europese islam

De ’jodenimam’ noemen radicale moslims hem. Ze eisen de sluiting van zijn moskee in Drancy bij Parijs, het Westerbork van Frankrijk. Maar Hassen Chalghoumi blijft de dialoog zoeken.

Hassen Chalghoumi (36) is een imam zoals ze die in Frankrijk graag zien. Hij ontvangt vertegenwoordigers van alle godsdiensten. Hij gaat naar het jaarlijkse diner van de joodse koepelorganisatie Crif, de Conseil représentatif des institutions juives de France. Chalghoumi moedigt collega’s aan Auschwitz te bezoeken om te zien dat de shoah geen leugen is. Daarbij is hij voor een verbod op gezichtssluiers, ’omdat de boerka geen plaats heeft in dit land’.

Die uitspraak was het startsein voor een campagne tegen Chalghoumi. Een groep boze geloofsgenoten trok naar zijn moskee van de Parijse voorstad Drancy om daar luidruchtig verhaal te halen. In zijn huis werd ingebroken, het interieur vernield. Chalghoumi zei dat hij met de dood was bedreigd en dat leidde tot een nieuwe protestbijeenkomst tegen de ’leugenaar en valse imam’.

Dat was in maart en sindsdien blijven ze elke vrijdag terugkomen. Ze noemen zich het ’Sjeik Yassin Collectief’, naar de bekende Palestijnse rolstoelsjeik, de oprichter van Hamas die in 2004 door Israël werd geëlimineerd. De moskee, ingeklemd tussen een spoorbaan en een sportterrein, heeft nu een eigen ordedienst die bezoekers voor het hek controleert. De politie is nooit ver weg, het collectief heeft een plek bij een winkelcentrum gekregen om in de openlucht te bidden.

Vandaag is de Al Nour moskee opnieuw het toneel van een ’interreligieuze ontmoeting’ waar Chalghoumi zo aan hecht. Hij geeft er alleen geen ruchtbaarheid meer aan, om zijn tegenstanders niet te alarmeren. Eregast op de bijeenkomst is Manuel Musalam, de leider van de piepkleine katholieke gemeenschap (ongeveer 200 leden) in Gaza. Chalghoumi omhelst Musalam, een kleine man met alpinopet en wandelstok. Even later in de gebedsruimte houdt Musalam een verhaal in het Arabisch over de overeenkomsten tussen islam, jodendom en christendom, over tolerantie en vrede.

Ook tijdens de maaltijd vallen die woorden vaak, al dan niet met een verwijzing naar Martin Luther Kings ’tafel van broederschap’. De bisschop van Saint-Denis, Pascal Delannoy, heft zijn glas vruchtensap – alcohol wordt hier tenslotte niet geschonken – en spreekt de wens uit dat ’onze verschillen een verrijking voor een ieder mogen zijn’.

Na het eten is geduld nodig om Chalghoumi te spreken. Zijn kantoor wordt bestormd door gelovigen en collega’s die allemaal iets van hem moeten. Aan het eind van de middag vertelt een vermoeide Chalgoumi dat hij voor alles wil bijdragen aan de totstandkoming van een Europese islam. „De mentaliteit van moslims moet veranderen. Islam is niet alleen kwestie rituelen en kledingvoorschriften, het gaat om de waarden die wij uitdragen.”

Een paar jaar geleden werd Chalgoumi, geboren in Tunesië, imam in Drancy. In de oorlog werd een flat hier gebruikt als doorgangskamp voor opgepakte joden. Nu wonen in Drancy veel immigranten, vooral moslims. „Je kunt kunt niet om de beladen geschiedenis van deze stad heen”, zegt Chalghoumi. „We moeten antisemitisme bestrijden, werken aan harmonie, aan integratie. We hebben geen boerka’s nodig, maar moslims met een open geest die de topopleidingen van dit land, de grandes écoles bezoeken, die in het parlement komen.”

Dat er een verbod op gezichtssluiers in de maak is, juicht Chalghoumi toe. „De boerka verbergt veel leed van vrouwen, ook als deze vrouwen zeggen dat ze op deze manier gelukkig zijn. Het staat voor een islam van mensen die zich van de rest van de samenleving af willen scheiden. Een wet is een manier om de politieke islam het zwijgen op te leggen.”

Chalghoumi, die door president Sarkozy op het Elysée werd ontvangen, heeft een boek geschreven dat binnenkort moet verschijnen. Hierin betoogt hij onder andere dat moslims in Europa te maken hebben met twee kwaden: racisme en islamisme. Islamisten zijn in de minderheid maar hun invloed reikt ver: „Het gevolg van wat ik hier meemaak is dat ik uitkijk met wat ik zeg.” Er is net een uitnodiging binnen voor een discussieavond in een Parijs debatcentrum over Iran, met sterfilosofen als André Glucksmann en Bernard-Henri Lévy. Maar Chalghoumi gaat er niet naar toe. „Met wat je zegt over Iran kan je snel problemen krijgen. Dit is me te politiek nu.”

Wel veroordeelt Chalghoumi op de site van zijn moskee ’met kracht de dood van de Turkse vredesactivisten van de humanitaire vloot’ die per schip Gaza probeerden te bereiken en vraagt hij de internationale gemeenschap Israël tot de orde te roepen. „Ik druk me in heel algemene termen uit. Wij willen geen wraakzuchtige taal, maar echte jihad: het hart zuiveren van gekrenkte trots en haat.”

De joodse koepelorganisatie Crif, waarvan ook een vertegenwoordiging aanwezig was bij de maaltijd, verdedigt het optreden van Israël. Maar het onderwerp bleef onbesproken aan tafel. „Wat zij vinden is hun zaak”, zegt Chalghoumi afwerend. „We kunnen over internationale politiek spreken, maar belangrijker zijn de problemen die wij hier hebben: schooluitval, misdaad, discriminatie.

Daar hebben we ook veel meer invloed op lijkt me.”

Chalgoumi heeft een vereniging voor gelijkgestemde imams opgericht, de Confédération des imams de France. Die telt vijftig leden, terwijl Frankrijk tweeduizend imams heeft. De vereniging heeft een ambitieuze doelstelling: fatwa’s uitvaardigen die in overeenstemming zijn met Franse waarden, zoals de gelijkheid van seksen. „Het is een kleine groep nog, maar het is een begin.”

De volgende dag komen de vijanden van Chalghoumi bijeen op hun vaste stek op de stoep bij de Carrefour hypermarché. Een soort hagepreek op asfalt, op veilige afstand van de moskee. Ze hebben tapijten uitgerold, hun schoenen vormen een imposante berg. Het winkelend publiek slaat al geen acht meer op de groep, die voornamelijk uit jonge mannen bestaat. Van de vrouwen draagt één een nikab. Ze luisteren naar hun voorganger, Sefriou Abdelhakim. Die preekt over de zonde.

„Je kunt Allah niet zomaar om vergiffenis vragen!” roept Abdelhakim die boven passerende auto’s en brommers probeert uit te komen. „Nee! Als je dat doet, dan moet het ook definitief afgelopen zijn met de zonde die je hebt begaan, het mag echt nooit meer gebeuren!”

Hij gaat verder over de Palestijnen die lijden onder de knoet van de zionisten. Over het Afghaanse volk, dat de bombardementen van de Navo moet verduren.

Na afloop wil Abdelhakim graag vertellen wat hij tegen Chalghoumi heeft. Hij is de chouchou, het lievelingetje van de Franse en de Tunesische autoriteiten, legt hij uit. Hij was vroeger strenger in de leer, hoorde bij de erg vrome en activistische tabligh. „Nu hangt hij de progressieve moslim uit omdat hij merkt dat hij daar succes mee heeft. Wij verzetten ons tegen de invloed van de politiek op ons geloof, tegen de mensen die een zogenaamde ’Franse islam’ willen. Chalgoumi is een pseudo-imam, benoemd door de burgemeester van Drancy en de Crif. Wij zij geen slaven, wij laten ons niet koeioneren.”

De videobewaking in de moskee wordt misbruikt om de gelovigen in de gaten te houden, weet Abdelhakim. „Overal zitten verborgen camera’s en afluisterapparatuur.” Hij foetert op de burgemeester, op de zionistenvrienden. Of het niet juist goed is, een dialoog met joden en christenen? „Ik praat al 25 jaar met rabbijnen, met priesters, met iedereen, ik ben erg voor een dialoog. Maar dat is iets anders dan onderwerping aan de Crif en zijn agent Chalghoumi. Dat is een organisatie met een racistische ideologie. Ik ben niet anti-joods, wel fel anti-zionistisch.”

Het verhaal over verborgen camera’s is onzin, reageert Chalghoumi. Het is een systeem zoals veel openbare gebouwen dat hebben. Vrouwen kunnen zo bovendien in hun eigen ruimte op een scherm het gebed volgen. En ja, hij heeft een verleden in de tabligh-beweging, voordat hij in 1996 in Frankrijk kwam. „Maar dat je respect moet hebben voor anderen is altijd mijn boodschap geweest.”



http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... slam_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Werken aan een Europese islam

Bericht door Schepsel »

Als hij oprecht is is het redelijk goed wat hij probeert. De moslims zijn toch niet van hun geloof af te brengen, een goede optie is dan om het geloof in banen te leiden of te veranderen.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Werken aan een Europese islam

Bericht door Mahalingam »

Hij heeft een interview gegeven:
http://www.lexpress.fr/actualite/societ ... 17946.html
"Formons des imams français"
Hierin herhaalt hij zijn standpunten over de opbouw van een Europese moderne Islam.
De Ikhwan Watch (voluit The Golbal Muslim Brotherhood Daily Report)
http://globalmbreport.org/?p=3447
heeft het over hem omdat die de Ikhwan een stelletje boeven noemt.
He also mentions that the imams trained by the Union des organisations islamiques de France (UOIF) cannot be trusted since it is under the control of the Muslim Brotherhood which has made hundred of thousands of victims in the Islamic world. The imam is under 24/7 protection by two body guards after he received death threats for having expressed his opposition to the niqab and advocated for a rapprochement with the Jewish community.
The UOIF is widely regarded as representing the Muslim Brotherhood in France. Fouad Alaoui and Lahj Breze took over the leadership of the UOIF in 1993 and were known as the “Bordelaise Clan”, a reference to the French town in which they met as students. They were generally regarded as more moderate than their predecessors Abdallah Ben Mansour and Ahmed Jaballah who are both serving as officers of the Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE). Foud Alaoui is also a FIOE officer.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Werken aan een Europese islam

Bericht door Mahalingam »

Ooit zagen de kerken dat de jeugd niet zo nodig meer iets met de kerk moest. Er is van alles geprobeerd om ze de kerk in te krijgen: met beat-muziek, toneel enz. maar het maakte weinig uit. Ooit schoof de Kath. Kerk dat Latijn een beetje opzij zodat de parochianen nu wisten wat ze zongen.
Ik moest hier aan denken nu ik lees dat er steeds meer in moskeeën gepredikt wordt in Nederlands. Voor de Surinamers niets bijzonders, voor die Moslims is het Arabisch ver weg.
Er zijn een paar jongeren-predikers die door hebben gekregen dat de meeste van Berber oorsprong thuis geen Arabisch horen zodat het moskee gedoe voor hun koeterwaals is. Dat trekt geen publiek.
En natuurlijk: in Turkse moskeeën is het geheel Turks. Daar is geen woordje Hollands bij.
Er zijn vast wel optimisten die het als een positieve ontwikkeling duiden, meer Nederlands in de moskee. Het is misschien goed voor de komst van die legendarische "EU-Islam".
Nederlandse taal rukt op in moskeeën
De Nederlandse taal is in opkomst in moskeeën. In een aantal islamitische gebedshuizen preekt de imam tegenwoordig in het Nederlands. In andere moskeeën is de preek in het Arabisch, maar wordt die na afloop in het Nederlands samengevat.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1118 ... een__.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Werken aan een Europese islam

Bericht door Pilgrim »

'Een Europese versie van de islam laat zich niet bestellen'

Cyril Rosman, 05-04-18

Afbeelding

Allah in Europa - Het nieuwe boek van presentator Jan Leyers (‘Allah in Europa’) gaat over plek van de islam in Europa. Op de enige islamitische middelbare school van Nederland praat hij daarover met adjunct-directeur Yassine Griep. ,,Een Europese versie van de islam laat zich niet bestellen.”

Uitgerekend in de week dat Jan Leyers (de Belgische voormalige presentator van zomergasten) een boek presenteert waarin het gaat over de vraag of er nu een Europese islam is of alleen een islam in Europa, is er in Nederland een mediastormpje over de Haagse sjeik Fawaz Jneid. In een online preek bestempelt die salafistische imam de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb, een moslim, juist als een vijand van het geloof.

Jan Leyers: ,,Volgens mij is er niet zozeer een conflict tussen Europa en de islam, maar eerder een conflict in de islam in Europa zelf: de strijd tussen liberalen en conservatieven. De mening waar Fawaz voor staat, lijkt een onoplosbaar probleem: mensen die met volle verstand zeggen dat de wetten van God de enige ware wetten zijn.”

Yassine Griep (geboren in Korea, opgegroeid in Zeeland, woonachtig in Rotterdam): ,,Er zijn mensen die zullen vinden dat ik geen echte moslim ben, omdat ik niet elke dag naar de moskee ga. Zolang de media aandacht geven aan zo’n imam, staat hij voor veel mensen symbool voor de islam. Waarom krijgt hij zo’n podium? Wij leren hier elke dag 800 kinderen om goed te leven, maar daar is geen aandacht voor.”

Leyers: ,,Zeg dan als gemeenschap: wij willen zo’n imam niet, dat zou effect hebben voor de manier waarop wij tegen moslims aankijken. Daar zou eigenlijk een spindoctor eens naar moeten kijken.”

Europese islam?
Voor Allah in Europa reisde de Belgische tv-maker Leyers afgelopen zomer door alle uithoeken van het continent. De vraag: is zich een Europese versie van de islam aan het ontwikkelen? Het antwoord daarop kent vele tinten grijs. Tijdens zijn reis deed hij ook het Avicenna-college in Rotterdam aan, de enige islamitische middelbare school van Nederland. Deze week was hij er, op verzoek van deze krant even terug, en ging hij in gesprek met Yassine Griep, adjunct-directeur van de school.

U beschrijft Avicenna in uw boek als een ‘pragmatische tussenweg’. Ergens tussen het aanpassen aan de norm van de meerderheid en het benadrukken van de eigen identiteit in?

Leyers: ,,Van tevoren was mijn beeld van deze school, een islamitische middelbare school, beklemmend. Maar toen ik hier rondliep dacht ik: jongens en meisjes mixen hier meer dan vroeger op mijn katholieke school. En er lopen hier ook veel meisjes zonder hoofddoek rond.”

Griep: ,,Een hoofddoek is op school niet verplicht. We hebben wel een identiteitscode waarin staat: kleedt je beschaafd. Wij zijn een voorstander van ruimzittende kleding, maar het is 2018 en daarin is strakke kleding in. Daar kun je je tegen verzetten, maar dat ga je niet winnen.” Lachend: ,,Dus doen we aan damage control.”

Bloot in musea
In uw identiteitscode staat ook dat de school wel met kinderen naar musea gaat, maar niet naar alle exposities. Is dat een voorbeeld van die middenweg?

Griep: ,,Musea horen bij het leven, maar we gaan niet naar tentoonstellingen met te veel bloot. Dat pas niet bij ons. De regels in de islam hebben een grote invloed op het dagelijks leven, dus praten we erover hoe we met die regels moeten omgaan. Als ouders ons te liberaal vinden, dan wensen we ze succes met het vinden van een andere school die bij hen past. Ons uitgangspunt is: we bereiden kinderen voor op het leven als een moslim in Europa. We vragen op een sollicitatiegesprek ook aan nieuwe collega’s: kun je er tegen als er op een schoolevenement muziek wordt gedraaid? Nee, dan kun je beter niet bij ons werken. En we doen juist extra mee aan activiteiten in de stad, zoals de Holocaust-herdenking. We weten dat er op ons als islamitische school wordt gelet.”

Leyers: ,,Ik heb gemerkt dat veel Europeanen wensen dat er een soort Verlichting komt in de islam. Maar een Renaissance die leidt tot een Europese versie van de islam, laat zich niet bestellen. De moslims die ik sprak, van liberaal tot conservatief zitten niet te wachten op ‘Europese’ islam. De islam is zoals ie is, zeggen ze. Maar, verzekeren zij ook, de islam is wel compatibel met de Europese waarden.”

Griep: ,,Er zijn moslims, die wonen ergens en die richten hun leven op die plek in op een manier die past binnen de islam. De godsdienst laat die flexibiliteit toe. Een Europese islam? Er zijn Europese moslims. Ik bijvoorbeeld.”

Allah in Europa – Jan Leyers uitgeverij Dag Mag, prijs: 22,99 euro. ‘Allah in Europa’ was afgelopen najaar als documentaire reeks te zien bij de VPRO.

https://www.ad.nl/binnenland/een-europe ... ~a176fc87/
,,...De islam is zoals ie is, zeggen ze. Maar, verzekeren zij ook, de islam is wel compatibel met de Europese waarden.”
Ze weten zeker niet wat Europese waarden zijn... [icon_lol.gif]
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie