Ongeregeldheden in Almere

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Ariel »

:shock: Wat is dit nou weer....
Ongeregeldheden in Almere

ALMERE - De politie heeft donderdagavond de handen vol gehad aan ernstige ongeregeldheden in Almere. Een auto vloog in brand, containers en winkelwagens werden op straat gegooid en bushokjes zijn vernield.

Muren van woningen zouden zijn beklad met teksten als 'Fuck the police', 'War' en 'Marokko'.
Afbeelding Afbeelding
Volgens getuigen zijn er diverse aanhoudingen verricht door de politie rond het Saffraanplein. Omroep Flevoland meldt echter dat niemand is opgepakt. De politie was zelf niet bereikbaar voor commentaar.

Het is ook niet duidelijk of er gewonden zijn gevallen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7727 ... ere__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door hans van de mortel »

En altijd en eeuwig maar weer die Marokkanen. Komt dit omdat zij niet in staat zijn om een goed gesprek te voeren om hun grieven kenbaar te maken en met een psychiater over hun frustratie en minderwaardigheidscomplex te praten? Waarom voor de verandering niet een keer Turken?

Kunnen we niet een lijst maken van het Top Tien Tuig in de islam in Nederland?

Aan de onbetwistbare leiding Marokkanen. Dan komt er even niets waarna volgens mij een groep met stip volgt op de ladder van crimineel traditioneel islamitisch geweld en onaangepast gedrag: Somaliërs.

Als de wereld nog steeds niet overtuigd is dat islam niet deugt en uitgekotst moet worden als bij een voedselvergiftiging, dan moet ik helaas ook gaan twijfelen aan ONZE kennisbeschaving.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Mahalingam
Berichten: 52311
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Mahalingam »

FNV Bondgenoten heeft een vakbondscentrum aan het Saffraanplein 30.
Leuzen op een woning? Zou best weleens op de zijgevel van nr. 30 kunnen zijn.
Het is niet onmogelijk dat boze opstandige arbeiders te keer zijn gegaan tegen de vakbond die hun in de steek laat...
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Ariel »

Tot nu toe heb ik niks meer gelezen over deze rellen. Ik vraag me ook af of het opstandige autochtone zijn die zo tekeer zijn gegaan.
Alhoewel ik heb bijna niet kan geloven, want het is een beetje onnederlands om auto's in de fik te steken.
Alhoewel...Voetbal jeugd kan ook tekeer gaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52311
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Mahalingam »

In Frankrijk branden de auto's na aangestoken te zijn door de Maffia van Allah.
In Duitsland branden ze vanwege antikapitalisme door linkse actievoerders.
Wat zal het hier worden? In naam van Allah of van Marx? Afwachten maar.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Ariel »

Er druppelt weer wat nieuws binnen alhoewel we er ook niet veel wijzer van worden.
Agenten bedreigd in Almere

ALMERE - De agenten die vannacht betrokken waren bij ongeregeldheden in Almere gaan aangifte doen van bedreiging.

Woensdagavond rukten meerdere politie-eenheden uit toen er verschillende meldingen binnenkwamen dat een groep van circa acht jongeren vernielingen pleegden aan het Rolklaverpad en het Saffraanplein. De daders vluchtten direct na de vernielingen de wijk in.

Agenten troffen behalve vernielde auto’s en een bushokje ook dreigteksten op muren aan die gericht waren tegen Flevolandse agenten. Vanwege deze teksten werd gisteravond uitgebreid technisch- en forensisch sporenonderzoek verricht.

Verschillende getuigen hebben een verklaring afgelegd. Uit de eerste onderzoeksresultaten is er mogelijk zicht op een groep Almeerse jongeren in de leeftijd van 17 tot 25 jaar. Nader onderzoek moet uitwijzen of dat leden uit deze groep daadwerkelijk betrokken zijn geweest bij de vernielingen en dreigteksten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7734 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Ariel »

Het blijkt dat 187 een straattaal code is wat staat voor een doodsbedreiging. Het is over komen waaien uit the USA waar 187 een politiecode voor een moordzaak is.

De bedreigingen die op een muur aan het Saffraanplein in de Almeerse Kruidenwijk staan, zijn gericht tegen een politieagent die in Almere werkt. Dat bevestigt een politiewoordvoerder.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Dhana »

Het staat niet in de koran. Dus zijn het geen allahtonen die verantwoordelijk zijn.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Ariel »

Ik vermoed dat een iedereen in zijn hart al wist dat de problemen door Marokkanen kwamen. Maar dat het maar acht rot-Marokkaantjes zijn die rotzooi in Almere scheppen verbaast me. Het valt allemaal weer erg mee.
Jorritsma: Almere heeft last van rot-Marokkaantjes
vrijdag 24 september 2010

De burgemeester van Almere, de VVD'er Annemarie Jorritsma, heeft gezegd dat Almere op sommige plaatsen last heeft van 'rot-Marokkaantjes'.

Jorritsma zei dit naar aanleiding van ongeregeldheden op het Saffraanplein in de Almeerse Kruidenwijk. Daar is deze week een auto in brand gestoken, een bushokje vernield en een huis met graffiti beklad, meldt Omroep Flevoland.

Op de zogeheten Politieke Markt donderdagavond zei de burgemeester precies te weten uit welke hoek de misdaden komen. Volgens Jorritsma heeft Almere 'last van acht rot-Marokkaantjes' rond het Saffraanplein.

Oudkerk
Dat politici de politiek-incorrecte term in de mond nemen, gebeurt zelden. De gewezen Amsterdamse PvdA-wethouder Rob Oudkerk sprak in 2002 tegenover toenmalig burgemeester Job Cohen (PvdA) van 'kut-Marokkaantjes', terwijl hij zich er niet van bewust was, dat hij werd gefilmd.

Jorritsma maakte wel bekend dat twee van de acht Marokkanen zijn aangehouden, nadat de groep had ingebroken bij een huis in de Stedenwijk. 'De andere zes zitten we op de huid,' belooft de VVD'er.

Door Jeroen Langelaar

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... antjes.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door BFA »

Ariel schreef:Maar dat het maar acht rot-Marokkaantjes zijn die rotzooi in Almere scheppen verbaast me. Het valt allemaal weer erg mee.
Mij niet.
De volgende acht Marokkaantjes die morgen opduiken om nieuwe rotzooi te schoppen ook niet.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Mahalingam
Berichten: 52311
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Mahalingam »

De omwonenden van het Saffraanplein zijn niet stomverbaasd over het gebeuren. Ze zagen het al langer aankomen en verwachten dat het nog wel een paar keer zal gebeuren.
Volgens bewoners rond het Saffraanplein in Almere, waar de boel deze week escaleerde, is er sprake van een al maanden durende wedloop tussen politie en de straatjongeren. Marokkaanse reljeugd in Almere heeft ondertussen de oorlog verklaard aan de politie in de polderstad.
En hebben de vernielingen nu de zaak in een stroomversnelling gebracht bij de politie? Nee, het is iets anders wat ze actief maakt:
Woensdagavond werden drie Almeerse agenten met de dood bedreigd. De namen van de agenten werden op muren van woningen gespoten, ...
De korpsleiding van Flevoland is duidelijk: je blijft met je tengels van onze agenten af. Daar zetten we hoog op in.
En waarom liggen die drie agenten (figuurlijk, dat nog wel) onder vuur?
De drie agenten staan bekend als echte boevenvangers en laten zich niet intimideren door wie dan ook. "Als iemand een overtreding begaat, wordt hij aangesproken en op de bon geslingerd. Ongeacht wie het is. Kennelijk is dit voor bepaalde mensen reden hiertegen in actie te komen. Maar de agenten laten zich niet uit het veld slaan en blijven gewoon hun werk uitvoeren. Het mag duidelijk zijn dat het wel aankomt en we gepaste maatregelen hebben genomen voor de veiligheid van deze politiemensen."
Dus deze drie agenten hebben tegenwoordig politie-bewaking? Of zijn ze met hun gezin ondergebracht in een 'safe house'?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7737 ... binnenland
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Ariel »

Opnieuw agent bedreigd in Almere

ALMERE - Voor de tweede keer vandaag is een agent in de Almeerse Literatuurwijk met de dood bedreigd.

De tweede bedreiging vond plaats op de A. Den Doolaardstraat, op steenworp afstand van de plek waar de politie vrijdagochtend op een muur dreigende teksten aantrof. Deze waren specifiek gericht aan het adres van een politieagent.

Dat zei een politiewoordvoerder vrijdag. Onlangs werden in Almere ook al dergelijke teksten op een muur geklad

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7810 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door hans van de mortel »

Ariel schreef:
Opnieuw agent bedreigd in Almere

ALMERE - Voor de tweede keer vandaag is een agent in de Almeerse Literatuurwijk met de dood bedreigd.

De tweede bedreiging vond plaats op de A. Den Doolaardstraat, op steenworp afstand van de plek waar de politie vrijdagochtend op een muur dreigende teksten aantrof. Deze waren specifiek gericht aan het adres van een politieagent.

Dat zei een politiewoordvoerder vrijdag. Onlangs werden in Almere ook al dergelijke teksten op een muur geklad

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7810 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja, en de politie kan niets doen, tot dat die agent aangifte heeft gedaan.
(J.Heerma, Den Haag | 17:36 | 01.10.10)
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Mahalingam
Berichten: 52311
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Mahalingam »

In Amsterdam krijgen de OM en de politiebaas bescherming. In Amere krijgen agenten bescherming.
Als dat zo door gaat is de politie voortdurend bezig om de politie te beschermen. Dan is er voor de burgers geen bescherming meer over.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Ariel »

Meerdere schietincidenten Almere: ’Dit moet stoppen’
Spoiler! :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er zou geschoten zijn op het Leeuwarderplein, de Bosgouw, Schoolstraat en Kerkgracht, blijkt uit 112-meldingen. Dat gebeurde rond 01.30 uur.

Voo zover bekend zijn er geen gewonden gevallen, al heeft de politie officieel nog niets losgelaten. Raadslid Hassan Buyatui vermoedt dat het om een ’georganiseerde actie’ gaat, omdat de incidenten zich in korte tijd van elkaar opvolgden. „Dit moet gestopt worden!”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Ariel »

’Georganiseerde criminaliteit voert hier oorlog’

Veel buurtbewoners aan het Almeerse Leeuwardenplein kijken niet op van de schietpartij in de nacht van donderdag op vrijdag. De wijk, de Stedenwijk, is aan het verloederen de laatste jaren, zeggen ze.

„Ja man, ik werd wakker van een hoop herrie”, zegt een Engelssprekende man die naar eigen zeggen uit Afrika komt. „Er was ruzie hier op het plein. Het ging er heftig aan toe, veel woorden. Maar ik heb niet gehoord dat er is geschoten.”

Een bewoonster die op haar balkon staat, heeft dat wel. „Ja, er is zeker geschoten. Ik ben zo doof als een kwartel, maar dat heb ik wel gehoord. Ik denk alleen niet dat het verstandig is dat ik daar verder iets over ga zeggen.”

Rode pylonen
Haar buurvrouw, die ook op haar balkon staat, heeft er ’compleet doorheen geslapen’. „Ik hoorde het net van mijn dochter. Ze had een foto gemaakt van het politie-onderzoek, hier pal onder mijn appartement. Allemaal van die rode pylonen. Maar is het dus volledig langs me heengegaan.”

Volgens de meldingen werd er rond kwart voor twee in de ochtend meerdere malen geschoten ter hoogte van de ruime speelplaats aan het plein, waar ook basisschool Het Samenspel is gevestigd. Rond dat tijdstip kwamen er nog drie meldingen binnen van een schietpartij, elders in de stad.

De politie Midden-Nederland bevestigt beide schietincidenten, op het Leeuwardenplein en wat later op de Markt, en meldt dat er bij beide incidenten geen gewonden zijn gevallen. Een persoon die werd aangehouden bleek er niets mee te maken te hebben en is heengezonden. De recherche heeft beide incidenten in onderzoek, aldus het politiebericht.

Wild-west-taferelen
Na de nachtelijke schietpartij aan het Leeuwardenplein werd een deel van het plein, dat vol speeltoestellen staat, afgezet voor onderzoek. Een forensisch rechercheur stelde sporen veilig en maakte foto’s van de omgeving. In de vroege ochtend is er niets meer te zien van de wild-west-taferelen enkele uren eerder.

De buurt kijkt er niettemin niet van op. Een man die zijn drie honden uitlaat, zegt dat de buurt langzaam verloedert. „Ik woon hier al twintig jaar, maar de laatste twee jaar gebeurt er wel vaker wat. Hier achter op het pleintje, bij de Veendamstraat, wordt regelmatig gedeald.”

Hij heeft zelf meegemaakt dat er een andere schietpartij was. „Het is me toen zelfs gelukt een foto van de schutter te maken. Ja, dat soort dingen gebeurt hier. Ditmaal heb ik niks gehoord. Ik moet ook wel zeggen dat de huizen pas zijn gerenoveerd. Beter geïsoleerd, dus er komt minder geluid je huis in.”

Vuilnis
Veel buurtbewoners die pal aan het plein wonen zeggen ook niks te hebben gehoord, terwijl ze wel thuis waren. „Gelukkig niet, en ik bemoei me er ook niet mee”, zegt een man die wat vuilnis weggooit. „Die tijd heb ik wel gehad.”

Er wordt volgens de bewoonster die over het politie-onderzoek vertelde vaker geklaagd over overlast, maar er wordt weinig aan gedaan door gemeente en politie. „Er is hier pas nog een scooter uit elkaar gesloopt door jongeren, daar is meerdere malen over gebeld. Nou, dat ding staat hier nu nog.”

Ulysse Ellian, fractievoorzitter van de Almeerse VVD en woordvoerder Openbare Orde en Veiligheid, weet van de schietpartij. Hij zegt dat er in de nacht is gebeld door omwonenden, en vermoedt een verband met de andere meldingen.

Georganiseerde criminaliteit
„Het is heel opmerkelijk dat het allemaal gelijktijdig gebeurt. Sinds de lockdown zijn er meerdere ernstige schietpartijen en incidenten geweest, heel bizar. Het lijkt erop dat er iets wordt uitgevochten. Dat er vanuit de georganiseerde criminaliteit oorlog wordt gevoerd.”

Hij probeert ’aan alle kanten’ informatie te krijgen. „Maar er wordt heel geheimzinnig over gedaan. Het is belangrijk dat de stad duidelijkheid krijgt.” Ellian heeft inmiddels een debat aangevraagd over de recente zorgwekkende ontwikkelingen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Ariel »

Het is bonje in al die verrijkte steden. Komt dat ooit nog goed? En stop eens met knuffelen. De knoet er over, en laat ze desnoods als straf keien versjouwen van links naar rechts, en daarna weer terug sjouwen van rechts naar links. Lekker moe maken.
’Ik was vorige week op een verjaardag: jongen doodgestoken, zo voor m’n neus’

De jeudgcriminaliteit verhardt. Dit jaar zijn in Almere bijvoorbeeld al 65 minderjarigen aangemerkt als verdachte voor gewelddadige straatroven. Dat is twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Jongerenwerkers hebben er hun handen vol aan. De grootste uitdaging is om te voorkomen dat de jongeren zich laten verleiden door het ’snelle geld’.

Bij het vallen van de avond scheurt een witte Mercedes-AMG met open ramen, waaruit keiharde drillrap klinkt, langs nachtwinkel Ally kiosk aan de Marktmeesterstraat in het centrum van Almere. De verheerlijking van plofkraken, schietpartijen en ontvoeringen in de agressieve muziek en het aanbidden van snel geld dat met met deze activiteiten verdiend kan worden, draagt niet bij aan de oplossing van het criminaliteitsprobleem. De drillrap luisterende bestuurder van de bolide is het rolmodel voor de jeugd die op straat opgroeit.

In navolging van de Mercedes, komt er een klein krakkemikkig busje de Marktmeesterstraat binnengereden. Keiharde muziek knalt er uit de speakers van het busje en terwijl de badslippers dragende bestuurder uitstapt laat hij de motor lopen. Na een flesje Mogu-Mogu bij Ally Kiosk gehaald te hebben lichten zijn ogen op. Hij herkent zijn oude begeleider, de doorgewinterde Almeerse jongerenwerker Romeo Lobo.

Romeo Lobo en Ghost, die graag anoniem wil blijven, raken aan de praat. „Ik was vorige week op een verjaardag. Achttienjarige jongen doodgestoken. Zo voor m’n neus”, vertelt Ghost die niet echt onder de indruk lijkt te zijn van dit gruwelijke delict.

Brandbom
Moorden als oplossing voor een conflict is iets wat hij door zijn criminele verleden veelvuldig voorbij heeft zien komen. „Een maatje van me zit nu een straf van 54 maanden uit en zelf heb ik 18 maanden gekregen, waarvan 12 voorwaardelijk voor het plaatsen van een brandbom onder een auto.” Na zijn tijd te hebben uitgezeten besloot Ghost niet meer terug te keren in het criminele circuit. „Wat heb je daaraan man? Het gaat allemaal om snel geld. Niemand denkt aan de lange termijn. Wat gaat het je uiteindelijk opleveren? Niks. Je gaat vastzitten, dat is wat het je brengt.” Inmiddels is ie eigenaar van een groeiend vastgoedbedrijf, zegt hij. Volledig legaal volgens hem.

Ghost neemt geen risico’s. „Ik moet mezelf bewapenen man. En niet met een shank (kapmes, red.), waar die jochies tegenwoordig mee lopen. Als je me wil steken, dan kom ik met zwaarder geschut.” En hij maakt een pistoolgebaar. „Ik ben geen crimineel meer: Echt niet. Maar ik moet me kunnen verdedigen. Ze gaan mij niet steken, dat is een ding dat zeker is.”

Ghost ziet dat steeds meer jongens bij gebrek aan begeleiding zich laten verleiden door het criminele circuit. „Als je jong bent en je ouders hebben geen geld. Ze zijn allebei aan het werk. Niemand kijkt naar je om. Wat moet je dan?”

Heropvoeden
Het gaat deze kinderen en tieners om snel geld. „Je ziet dat de andere jongens in je klas wél een Playstation van papa en mama krijgen. En jij als enige niet”, hij wijst met zijn flesje naar een van Lobo’s stagiairs. „Dan wil je ook een Playstation toch?” De stagiair knikt. Volgens Ghost is er altijd een weg terug voor deze jongeren. „Ze worden hoe dan ook uiteindelijk opgepakt. Allemaal. Het beste is; zo vroeg mogelijk, want dan kan je ze heropvoeden. Pak ze hun telefoon af, zonder ze af van alles wat ze kennen en voedt ze opnieuw op. Dát is de enige manier.”

Romeo Lobo knikt mee, maar zijn jongerenwerkershart is overtuigd van een andere aanpak. Gesprekken en betrokkenheid als preventie zijn van groot belang. Zo probeert hij samen met de jongerenorganisatie James-Almere, die opkomt voor het belang van de Almeerse jeugd, de gemeente ervan te overtuigen dat er meer faciliteiten moeten komen voor jongeren.

Clubhuis
„Zo voorkom je een hoop van deze problemen.” De jongerenwerker staat te popelen om voor verandering te zorgen. Hij benadrukt; „Écht, ik zeg het wel vaker: Geef mij een clubhuis en ik heb het binnen de kortste keren vol. Ze zullen allemaal komen. Oók de grootste boefjes, waarvan niemand het verwacht.”

Door het gebrek aan voorzieningen glijdt de jeugd af en staan jongerenwerkers met de handen in het haar. Ze zien dat de overheid steeds meer het contact met jongeren begint te verliezen. „Tel zo maar eens even hoeveel panden er hier in het centrum leeg staan”, verzucht Lobo.

Er staan inderdaad een hoop panden leeg. Het pand van salesbedrijf Streetwise is nu afgeplakt met kleurrijke stickers om het verlies van een onderneming te verbergen. Of neem de Hudson’s Bay die het net drie jaar heeft kunnen volhouden. En zo zijn er in dit rondje nog een stuk of vier te tellen.

„Waarom zou een van deze vele leegstaande panden niet als clubhuis voor jongeren kunnen dienen?” vraagt Lobo zich hardop af, terwijl hij zijn brede schouders ophaalt. Met zijn imposante verschijning maakt de jeugdwerker een goede indruk op probleemjongeren. Daarnaast weet hij met geduld dat nooit opraakt en een vaderlijk vermogen om te luisteren een band te creëren. „Hij spreekt hun taal”, vertelt een van Lobo’s stagiairs Denise Smit.

Dat wordt al gauw duidelijk bij het maken van het dagelijkse rondje dat de jongerenwerker door de stad en omringende buurten loopt. „Faka Romeo? Wanneer gaan we weer ballie dan?” Straattaal voor: „Hoi Romeo, hoe gaat het? Wanneer gaan we weer voetballen?”

Voetbalnacht
Romeo begroet een inmiddels ouder geworden jongen die ooit onder zijn begeleiding viel. Er ontstaat een kort gesprek tussen de twee die elkaar enorm lijken te respecteren. Nadat de jongen is weggelopen, verklaart Lobo de vraag om voetbal. „Vroeger organiseerde ik Luilak voetbalnacht voor jongeren. Een zaaltoernooi hier in de Stedenwijk. Alle jongeren, ook de grootste oproerkraaiers, deden mee. Ze kwamen netjes in hun sportoutfitjes opdagen en hadden de tijd van hun leven. Zo houd je deze jongens ’s avonds van de straat.”

Dat er steeds minder ruimte is voor dit soort preventieve initiatieven, ziet niet alleen Romeo Lobo. Ook rector Gerard Roos van het Baken Stadcollege maakt zich zorgen om de sociale begeleiding voor jongeren die op straat belanden. Toen in 2017 de vijftienjarige leerling Shakil na een avond zaalvoetballen op brute wijze werd doodgestoken, probeerde Roos er alles aan te doen om de veiligheid op zijn school te bevorderen.

„Er is sindsdien niet meer een incident geweest van deze omvang.” Toch ziet Roos nog altijd leerlingen van 13 tot 16 ’s avonds op straat hangen. „Het zou naïef zijn om te zeggen dat ik weet wat die jongens na school doen.” De rector vindt dat er meer toezicht en begeleiding voor deze jongeren moet komen. „Het sociale zorgsysteem naar jongeren toe is in Almere zorgwekkend.”

Voorlopig staan de jongerenwerkers in Almere volgens Lobo dus nog onderbemand. „Er moeten meer jongerenwerkers komen, je ziet wat voor problemen er momenteel heersen. Dit kan niet langer zo doorgaan. Ik maak me ernstige zorgen om de jeugd.” Een duidelijke noodkreet van een man die zich wil inzetten tegen het verder ontsporen en criminaliseren van de Almeerse jeugd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ongeregeldheden in Almere

Bericht door Ariel »

Mes op de keel voor ’snel geld’

Steekpartijen met jonge tieners als dader of slachtoffer. En 14- of 15-jarigen die brute overvallen plegen. Burgemeester van Almere Franc Weerwind maakt zich grote zorgen over het toenemende geweld door steeds jongere daders. Afgelopen week startte een anti-geweldscampagne.

Broekies zijn de zes jongeren die eind januari 2019 de Kentucky Fried Chicken (KFC) in Almere Buiten overvallen, dat is duidelijk te zien op de camerabeelden van het bedrijf. Maar de manier waarop ze overval uitvoeren is imponerend volwassen.

Met klauwhamers, messen en een vuurwapen bedreigen ze de doodsbange personeelsleden. Een medewerkster krijgt een arm om de nek geklemd en kort daarna een pistool tegen het hoofd gedrukt. Alsof ze hun tiende overval plegen, zo ervaren en resoluut gaan de knaapjes te werk.

Flink getraumatiseerd staat het jeugdige personeel een paar weken later weer oog in oog met een groep jonge overvallers. Dit keer zijn het er drie. In januari dit jaar worden drie van de overvallers uit Almere en Spijkenisse veroordeeld. Twee van hen waren 16 toen ze de overval pleegden, eentje 17.

Zwijgen
De overvallers geven bij politie en rechter geen moment enige blijk van berouw of inlevingsvermogen. Ze zwijgen. En mede vanwege het feit dat ze eerder met de politie in aanraking zijn geweest krijgen ze forse straffen. Een van hen zelfs jeugd-tbs.

Burgemeester Franc Weerwind van Almere haalt de overval op de KFC een half jaar na de veroordeling aan als voorbeeld voor een zorgwekkende trend. „De maatschappelijke onrust was enorm. De jonge slachtoffers die ik heb bezocht waren diep geraakt. We schrokken van de leeftijd van de daders.”

Met het overgrote deel van de jeugd gaat het goed, zegt Weerwind. „Maar het deel dat op het criminele pad belandt wordt steeds jonger en is ook steeds gewelddadiger. Ik maak me hier echt grote zorgen over. Het is van dreigen en schelden naar fysiek geweld met steeds vaker een wapen gegaan.” De achtergrond van de daders is divers en vormt een afspiegeling van de bevolking.

Deze jeugdproblematiek is niet alleen voorbehouden aan Almere. Ook andere grote steden worstelen hiermee. Zo werd in Rotterdam in juni een filmpje op YouTube gedeeld van drie tieners die een buurman bedreigden met een machete of kapmes van zeventig centimeter omdat die enkel een opmerking had geplaatst over overlast. De leeftijd van de opgepakte tieners: 13, 14 en 15 jaar.

Eind september lanceerde de gemeente Almere de campagne ’#AlmereOntwapent’ om het geweld in de stad te beteugelen. Bekende Almeerders zoals Tanja Jess, Ali B., Remy Bonjasky en Jörgen Raymann vragen op allerlei platformen aandacht voor deze campagne en uiten hun zorgen over wapenbezit.

Straatroven
Almere telt bovengemiddeld veel jongeren. „In de G10 van grote steden maakte de groep jongeren van 12 tot 18 jaar 5,9 procent uit van de bevolking, in Almere is dat 7,8. Dat levert boeiende, maar ook lastige vraagstukken op voor onze vijfhoek zoals we dat noemen. Naast politie, OM en gemeente zijn dat onderwijs en zorg.”

Dit jaar werd Almere geteisterd door een serie straatroven met piepjonge daders. Voor de beroving van een scholier op klaarlichte dag eind augustus zoekt de politie drie verdachten van wie er eentje tien of elf jaar moet zijn. Twee weken ervoor reden drie tieners twee fietsers klem en beroofden ze onder dreiging van een mes. De politie zoekt daders van ongeveer 14 of 15 jaar. Voor een gewapende overval op een tabakszaak in, nota bene, Voorburg pakte de politie twee knaapjes van 15 en 17 uit Almere op.

Van de 65 verdachten die de politie in beeld heeft voor de berovingen, zijn er inmiddels veertig opgepakt. Politiechef John Ebbink: „We schrokken van het geweld en de leeftijd van de daders en hebben toen meteen een speciaal team opgericht. Opsporing van de daders had natuurlijk prioriteit, maar we keken ook meteen vooruit. Hoe kunnen we deze jongens nog redden? Na hun aanhouding is meteen geïnvesteerd in een intensieve begeleiding. We keken naar onderwijs en een goed zorgtraject.”

Mooie spullen
De behoefte aan mooie spullen zet de tieners op roverspad. „Ze willen sneakers of een trainingspak van een paar honderd euro en zijn bereid om met geweld daarvoor geld te roven. Ik ben ook geschrokken over de bewapening. Jongeren die we spreken zeggen een mes te dragen omdat ze zich bedreigd voelen en zich moeten verdedigen. Het moet wel, zeggen ze”, vertelt Ebbink.

Roland de Kruijk, de gebiedsofficier van het OM voor Flevoland en lid van de ’vijfhoek’: „We hebben hier een speciale focus op jeugdproblematiek. Die gaat verder dan alleen oppakken en vervolgen. Als er zo’n ernstig incident is en iemand wordt gepakt, kijken we meteen naar de omgeving van de verdachte en de setting waarin het gebeurd is. Speelt er een conflict tussen groepen? Zijn er andere mensen in de omgeving van dader of slachtoffer die meegetrokken kunnen worden? Om wat voor gezinnen gaat het? Zo bepaal je een juiste interventiestrategie. Voor betrokkenen en omgeving. Vooral first offenders krijgen alle aandacht.”

Een groot deel van het leven van de tieners speelt af op sociale media. Dat is ook de bron voor conflicten in bijvoorbeeld een extreem gewelddadige ’drillrapscene’. Ebbink: „Dat is de plek waar tieners afspreken om te gaan rellen, zoals deze zomer in Utrecht en Den Haag gebeurde.”

Sociale media
Weerwind: „We besteden veel aandacht aan het monitoren van deze sociale media om de ellende voor te zijn. Op Koningsdag vorig jaar lazen onze jeugd-boa’s op sociale media dat rivaliserende jongeren uit Almere en Lelystad elkaar opriepen om met wapens naar Almere Centrum te gaan om te vechten.”

„De politie kreeg toestemming om preventief te fouilleren en nam zes steekwapens in beslag. Tien tieners zijn aangehouden. We zijn bereid om elk instrument in te zetten om gewapende conflicten te voorkomen. Dus ook preventief fouilleren.” De kritiek die er is vanwege het gevaar voor etnisch profileren wuift Weerwind weg „Etnisch profileren mag niet en ik vertrouw mijn politiemensen blind op hun professionaliteit.”

Weerwind benadrukt dat ’de jeugdgroep’ niet meer bestaat. „De klassieke jeugdgroep is exit. Je hebt fluïde groepen die constant wisselen van samenstelling en door sociale media een grotere reikwijdte hebben. Dat maakt de aanpak best moeilijk.”

Repressie alleen is niet genoeg. De Kruijk: „Het opgeven van jongeren tot ongeveer 23 jaar is moeilijk. De lijn van repressie neemt toe als preventie of investeren niet meer heeft gewerkt. Als een jeugdige met een veroordeling weer op het rechte pad belandt, en hij een stageplek dreigt mis te lopen door het ontbreken van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), dan zijn we onder voorwaarden best bereid een positief advies voor het verstrekken van een VOG te geven.”

"Hoe zijn jongens nog te redden?"
Als het gaat om zware criminaliteit is de grootste uitdaging voor politie, OM en gemeenten om te voorkomen dat jongeren zich laten rekruteren door de gewelddadige cocaïnemaffia. Dat ze als ’soldaten’ worden ingezet voor geweldsklussen of verkoop van drugs.

Rolmodellen
Weerwind: „We zitten tussen Utrecht en Amsterdam ingeklemd en sommige van onze jongeren zijn een makkelijke prooi voor de zware criminele organisaties in die steden. We hebben met verschillende partijen het programma Straatwaarden ontwikkeld, om de jongeren binnenboord te houden.”

Het project dat dit najaar gaat beginnen richt zich op repressieve inzet op ’negatieve rolmodellen’ of sleutelfiguren in de cocaïnehandel en gerelateerde geweldsincidenten. Dit kan tot gevolg hebben dat bijvoorbeeld drugspanden worden dichtgespijkerd en drugsbazen met een opvallend uitgavenpatroon of verdacht bezit op de huid worden gezeten.

Met het project tracht de driehoek te voorkomen dat bijvoorbeeld de ’Mocromaffia’ wordt gevoed met jonge aanwas. Jongerenwerkers, ouders, scholen moeten de jongeren uit handen houden van de criminelen, door informatie te delen met bijvoorbeeld politie en gemeenten. Die kan jeugdigen uit de anonimiteit halen als ontsporing dreigt.

Gevoelig voor het ’snelle geld’ zijn vooral de tieners uit één ouder- en multiprobleemgezinnen en vroegtijdige schoolverlaters. Veelal tieners met een laag IQ. Exemplarisch zijn de KFC-overvallers.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie