Het proces tegen Wilders is begonnen. ( deel 2 )

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Het proces tegen Wilders is begonnen. ( deel 2 )

Bericht door Ariel »

Geert Wilders, die vanaf vandaag terecht staat bij de rechtbank in Amsterdam, beroept zich op zijn zwijgrecht. Wel zal hij een korte verklaring voorlezen.
'Ik vind dat alles al is gezegd wat er te zeggen valt,' zei Wilders in een korte verklaring waarin hij uiteenzette waarom hij tijdens dat proces er het zwijgen toe zal doen.

Dat alles al is gezegd, wil niet zeggen dat ik alles heb gezegd wat mij wordt verweten, aldus de PVV-voorman in zijn 'persoonlijke observatie.
Op dit moment vraagt Moszkowicz of de rechter partijdig is, omdat de rechter tegen Wilders gezegd heeft hij in de krant en op TV gehoord heeft dat Wilders het debat ontloopt.

Deel 1 van de strafzaak Wilders is hier te vinden.
http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... 65#p183165" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Ariel »

Wie het proces wil bekijken kan dat hier doen.

http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/" onclick="window.open(this.href);return false;

Moszkowicz en Wilders hebben geen vertrouwen in deze rechters, en willen andere rechters.
Het proces is weer een uur geschorst.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Schepsel »

Zo kan je bezig blijven. Een rechter moet wel heel goed, rationeel en objectief zijn als hij zich niet zal laten verleiden door hysterie en waan oftewel zijn ''mening''.

Ah, Moszkowicz begint er ook over. WIlders trekt steeds met zijn mond. Nervositeit?
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door mercator »

De rollen zijn nu omgekeerd, die linksrechtertjes staan nu in het beklaagdenbankje en zo hoort het ook. Wilders is zijn vijanden telkens een stap voor.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Ariel »

Advocaat Geert Wilders wraakt rechtbank
maandag 4 oktober 2010

De rechter in het proces tegen Geert Wilders heeft de schijn van partijdigheid gewekt door te beweren dat de PVV-leider de discussie uit de weggaat. Dat zegt Wilders' advocaat Bram Moszkowicz.

De advocaat van Geert Wilders heeft daarom een wrakingsverzoek ingediend bij het begin van de rechtszaak. Dit houdt in dat de drie rechters moeten opstappen en worden vervangen, als het aan Moszkowicz ligt.

Discussie
Rechter Jan Moors reageerde maandagochtend op het feit dat Wilders, die terechtstaat voor het beledigen van moslims en aanzetten tot haat, zich beroept op zijn zwijgrecht. Volgens Moors lijkt het erop dat Wilders 'net als in de media' de discussie uit de weggaat.

Moors zei het volgende over het zwijgen van Wilders: 'Ik hecht er toch aan iets erover te zeggen. U wordt nog wel eens verweten dat u goed bent in het poneren van een stelling, maar de discussie uit de weg gaat. En het lijkt er op dat u dat nu ook weer doet.'

Elementair recht
Moszkowicz zei dat het geen pas geeft dat Moors er een duiding aan geeft dat Wilders zich beroept op zijn zwijgrecht. Dat is een elementair recht, aldus de raadsman.

De rechtbank in Amsterdam gaat niet akkoord met het verzoek. Er wordt nu een wrakingskamer ingesteld, die de aanvraag van Moszkowicz gaat behandelen.

Door Robin van der Kloor

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... htbank.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Ariel »

'Goede zet van Moszkowicz'
Door Johan van den Dongen

AMSTERDAM - De zet van mr. Bram Moszkowicz om Geert Wilders te adviseren zich te beroepen op zijn zwijgrecht, verstevigt Wilders’ positie in het strafproces. Dat zegt hoogleraar Straf- en Procesrecht prof. Y. Buruma.

Het recht om te zwijgen hoort ook bij het recht op vrije meningsuiting. Ik vind het een heel verrassende manoeuvre van Moszkowicz, die ik niet heb zien aankomen”, zegt Buruma, die goed begrijpt dat Moszkowicz met zijn zet de bewijsvraag in twijfel trekt.

Moszkowicz vroeg van de Amsterdamse rechtbank twee minuten spreektijd aan voor Wilders en meldde dat zijn cliënt zich verder zou beroepen op zijn zwijgrecht. Hierop trok de rechtbank, die moet beslissen of Wilders schuldig is aan groepsbelediging en het aanzetten tot haat en discriminatie, zich een kwartier terug om zich over het verzoek te buigen.

„Dat de rechtbank zich even terugtrok”, analyseert Buruma, „is een teken dat ze enorm op hun qui vive zijn. Dat ze ieder stapje voor het oog van de natie perfect willen uitvoeren. Strikt genomen zou je natuurlijk zeggen: waarom zou iemand zich niet kunnen beroepen op zijn zwijgrecht? Maar héél juridisch processueel redenerend kun je ook zeggen: het lijkt wel alsof je een statement wilt geven zonder dat je antwoord wilt geven op de vraag van een rechter, die de orde in het proces bewaart. Dat is juist bij dit soort zaken heel belangrijk, dat de rechter laat zien dat hij de orde in het proces bewaart. Het is nog wel eens een issue dat de rechter ervoor moet zorgen dat je in een politiek getint proces laat blijken dat hij de baas van de rechtszaal is.”

„In zoverre is het juridisch technisch een goede actie van Moszkowicz, namelijk omdat hij nu al op de bewijsvraag ’moeilijk gaat doen’. In het strafrecht bekijk je eerst het bewijs. Ofwel: Hebben de feiten zich voorgedaan? Iedereen, ook ik, ging ervan uit dat de bewijsvraag geen probleem zou zijn en dat het zou gaan om de kwalificatievraag: leveren die feiten een strafbaar feit op? En na deze tweede vraag is er nog een derde vraag: Als het een strafbaar feit is, is het dan gerechtvaardigd? Strikt genomen is het natuurlijk wel zo dat als niet vaststaat dat een uitspraak door hem is gedaan, maar bijvoorbeeld in iets andere bewoordingen is weergegeven door een journalist, hij er juridisch niet op aangesproken kan worden. Daar gaat het nu wel heel erg om, en dat heeft Moszkowicz heel goed door: Het maakt namelijk ontzettend uit welke van de teksten je hebt. Het zijn misschien teksten waar sommige medebewoners van Nederland verdrietig van worden, maar juist de teksten verschillen nogal over de vraag of ze voor haatzaaien in aanmerking komen. Er zijn veel dingen die hij gezegd heeft waarvan geen zinnig mens zal zeggen dat die fout zijn. De discussie gaat een beetje over een paar incidentele woorden die gebruikt zouden zijn, een ander deel van de discussie gaat over het geheel aan uitspraken van Wilders. Maar daarom doet het er wel toe. Voor Wilders is het van belang dat er twijfel bestaat of sommige van die uitspraken wel van hem zijn. Eerst moet dat maar eens vast komen te staan, dat hij wel heeft gezegd wat hij heeft gezegd. In dat opzicht is het een goede manoeuvre van Moszkowicz om Wilders te adviseren zich op zijn zwijgrecht te beroepen. Het gaat er hier niet om – en het zou flauw zijn om dat te veronderstellen – dat hij de indruk wil wekken dat hij sommige uitspraken niet heeft gedaan. Het gaat er om dat er een paar ongemakkelijkere teksten tussen zitten, en daarover wil je een soort onzekerheid boven de markt laten zweven. Het zwijgrecht verstevigt in deze benadering gewoon je rechtspositie. Daarmee doe je niet alsof je het allemaal niet gezegd hebt. En je wilt dat de rechter er goed naar kijkt en erover nadenkt wat hij nu echt allemaal heeft gezegd.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7831 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Zwartmeer »

Dus Wilders mijdt de discussie? Als je de jihadstrijders in Somalië piraten noemt, en de jihadstrijders in Tsjetsjenië en Thailand en de Filippijnen noem je rebellen, dan hoeven we het daar niet meer over te hebben. En als je dan de Salafisten als vreedzaam beschouwd, gewoon door ze op hun woord te geloven, dan vallen ook die af. En als je daarbij de islamitische straatterroristen die in alle grote Europese steden ongelovigen aanvallen omschrijft als raddraaiers die niks van de islam begrepen hebben dan vallen ook die af. Ik kan nog wel even zo doorgaan. Mijn vraag nu is wie mijdt er de discussie?
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Ariel »

Zitting Wilders uitgesteld tot morgen
De wrakingskamer doet morgenmiddag om 14:00 pas uitspraak over het wrakingsverzoek van Mr. Bram Moszkowicz, de advocaat van Geert Wilders.
Geert Wilders heeft het laatste woord gekregen . Hij zei..."Ik dacht dat dit een eerlijk proces was. Daar hoort zwijgrecht bij. Maar het voelt alsof ik in de Kamer tegenover iemand van D66 sta. Dat kan niet de bedoeling zijn."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Anneke »

Goede zet van Moszkowicz om de partijdigheid van de rechters in twijfel te trekken, maar het proces gaat nu wel erg lang duren. Al hoor ik nu op tv dat er zo alsnog een uitspraak zal worden gedaan over de zaak.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door mercator »

Dat "wraken" is alleen maar nuttig om tijd te winnen. De ev. andere rechters zullen even partijdig zijn als de gene die er deze ochtend waren, maar mss iets sluwer en niet zo geneigd om hun mond voorbij te praten als die Moors van ochtend.
Een indroevige vertoning was het, de rechterlijke macht die zich wat gaat uitspreken naar gelang wat ze "in de kranten en op de teevee ziet".
Het doet mij sterk denken aan Milosevic in Den Haag die vaststelde dat het intellectueel niveau van de rechters en OM zich situeerde op het peil van een 8jarig kind.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Manon »

Het is idd héél straf wat die rechters deden! dit gaat er toch wel even over!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door mercator »

circe schreef:Het is idd héél straf wat die rechters deden! dit gaat er toch wel even over!
Ik vind het een gevaarlijke gok van Wilders/Moskowicz. Mss hadden ze beter die voorzitter Moors verder een modderfiguur laten slaan, hij is duidelijk geen partij voor hen met zijn praatjes over wat ie allemaal meent te moeten lezen in "kranten en de teevee". Nu zijn de poco krachten achter dat schijnproces op hun hoede en sturen ze mss.lui naar voren die wat meer grijze cellen in hun kop hebben.
Moors was zowaar volop bezig al Wilders' uitlatingen zonder commentaar aan heel de wereld voor te lezen !

Ik hoop op het afwijzen van de wraking en verder gaan met die 4 kneuzen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Manon »

Je hebt misschien wel gelijk Mercator. Ik las net ergens een commentaar dat het wel leek of die wraking speciaal door de rechters werd uitgelokt.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Zwartmeer »

Ilona schreef:Goede zet van Moszkowicz om de partijdigheid van de rechters in twijfel te trekken, maar het proces gaat nu wel erg lang duren. Al hoor ik nu op tv dat er zo alsnog een uitspraak zal worden gedaan over de zaak.
Ik vind het altijd heel moeilijk vast te stellen wat wel of niet een goede zet is. Dat heb ik van Fortuyn geleerd toen hij artikel 21 of zo van de grondwet zei te willen schrappen. Hij werd daarom uit Leefbaar Nederland gezet. Ik dacht toen wat stom van hem, het gaat zo goed en nu is alles voorbij. Wel, er was niks voorbij, en het bleek achteraf een gouden zet te zijn geweest. Zo kijk ik ook tegen de dingen die Wilders doet aan. Mocht het erg lang gaan duren zoals jij veronderstelt, dan nog kan hem dat veel sympathie en steun opleveren. Hij heeft in ieder geval dan vele uren gratis politieke zendtijd.
Laatst gewijzigd door Zwartmeer op ma okt 04, 2010 2:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Mahalingam »

Morgen komen de Wraak-rechters met een besluit. En wie zit die club voor? Kennen we die niet ergens van?
Rechter F.G. BAUDUIN deed de Volkert van der Graaf veroordeling van 18 jaar ipv. geëiste levenslang.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Morgen komen de Wraak-rechters met een besluit. En wie zit die club voor? Kennen we die niet ergens van?
Rechter F.G. BAUDUIN deed de Volkert van der Graaf veroordeling van 18 jaar ipv. geëiste levenslang.

Ik zit het net te lezen.
http://www.volkertvandergraaf.com/00000 ... uduin.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij bestaat er geen rechtsdraaiende rechter , dus of Geert nu door een hond of door een kat gebeten zal worden. Hij kan er in ieder geval op rekenen dat hij gebeten wordt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Ariel »

Een partijdige rechter én hoogleraar Buruma
maandag 4 oktober 2010

De inhoudelijke behandeling in de zaak tegen Kamerlid Geert Wilders is begonnen. De verdediging wilde vier professoren in de rechtsgeleerdheid horen als getuige. De rechter wees dit verzoek af.

Wie waren die vier juristen? De Roos (Tilburg), Sackers (Nijmegen), Zwart (Utrecht) en Ellian (Leiden). Na de afwijzing van de rechter kwamen we, de getuigen die niet gehoord mochten worden, bijeen om over het proces van gedachten te wisselen.

Interview
Voorheen hadden wij niet met elkaar over dit proces gesproken. Collega Sackers kende ik zelfs niet persoonlijk.

Tegelijkertijd lag er een verzoek van dagblad De Pers of we samen een interview wilden geven over de zaak Wilders. We besloten het te doen. En dat gebeurde in de maand juli. Het interview werd een week geleden gepubliceerd.

Wij kwamen tot de conclusie dat de rechter Wilders moet vrijspreken.

Commentaar
‘Helemaal gelukkig ben ik niet met de voorbeschouwing in De Pers over Wilders. De vier professoren die het woord voeren, De Roos, Sackers, Zwart en Ellian, lijken het erover eens dat vervolging niet juist is,’ aldus Ybo Buruma, hoogleraar strafrecht in Nijmegen.

U kent hem zeker, want hij is vaak op televisie om commentaar te geven over strafzaken. Waarom was Ybo niet gelukkig met ons oordeel?

Buruma: ‘Ik vind het al helemaal niet erg als een actiegroep of een columnist roept dat de vrijheid van meningsuiting belangrijker is dan het verbod op haatzaaien of de groepsbelediging. Maar hoogleraren die publiekelijk een uitspraak doen leggen daarmee een waarheidsclaim op tafel. "Zo is het en niet anders". Misschien ben ik wat ouderwets, maar ik vind de stelling van een hoogleraar meer dan een mening.’

Oordeel
O, waarheidsclaim! Dat geldt niet voor Ybo, maar wel voor anderen. Want als dat ook voor hem zou gelden, moet hij nooit en te nimmer in de media een oordeel vellen over een zaak die onder de rechter is. En dat doet hij maar al te graag.

Zo is hij vandaag permanent in de media om zijn oordeel te vellen over het proces en ook dus wat de rechter moet doen.

En waar gaat het om? Mogen we geen waarheidsclaim leggen op politieke en maatschappelijke vraagstukken? Waarom werd Ybo zelf dan in 2006 lid van de programmacommissie van de PvdA? Daardoor gaf hij waarheidsgezag aan justitie- en veiligheidsparagraaf van het PvdA-programma. Ik vind het helemaal niet erg, maar het druist wel tegen zijn eigen principes. Daarnaast was Ybo Buruma de enige hoogleraar die onmiddellijk steun gaf aan oud-minister van Justitie Piet Hein Donner in de zaak van godslastering, kort na de moord op Van Gogh.

Religieuze waarden
Kort na de moord op Van Gogh opperde Donner dat de diepste religieuze waarden van anderen, in dit geval moslims, niet moeten worden gekwetst en beledigd. Daarom was hij van mening dat juist in het licht van de moord op van Gogh de bepalingen aangaande de godslastering actiever moeten worden toegepast.

Wat zei hij eigenlijk? Eigen schuld dikke bult. Hij dacht de moslimterroristen te kunnen neutraliseren door critici van de islam de mond te snoeren.

In een ingezonden brief in de NRC verdedigde Buruma deze problematische opvatting die de schuld bij het slachtoffer neerlegde. Het is ook niet onbegrijpelijk dat Buruma voor een veroordeling van Geert Wilders is. En waarschijnlijk wil hij liefst dat ook mensen zoals ondergetekende, hun mond houden.

Poneren
En dan nog die waarheidsclaim. Vanochtend zei de rechter als reactie op het zwijgen van verdachte Geert Wilders: ‘Wij lezen ook de kranten en kijken weleens naar tv. Het wordt u verweten dat u goed bent in het poneren van stellingen, maar vervolgens de discussie uit de weg gaat. Het lijkt er een beetje op dat u dat nu ook weer doet.’

Kijk nog een keer naar beelden, kijk hoe de rechter boos en retorisch zijn pen op de tafel slaat als hij Wilders toespreekt.

De verdediging vroeg om wraking: de rechter wekt de schijn van partijdigheid. Onmiddellijk daarna was collega Buruma in het Journaal om de verdediging aan te vallen. Buruma had dit wel verwacht. Wist hij dat? Had hij met de rechters gesproken? Nee, hij had geruchten gehoord dat de verdediging de zaak wil rekken. Dat komt de formatie goed uit.

Fantast
Ybo, is dit je waarheidsclaim? Mogen we weten van wie je deze geruchten vernam? Je moet een enorme fantast zijn om dit soort dingen te verzinnen. Het gaat om een internationaal belangwekkende strafzaak. En terecht wil de verdediging alle mogelijke juridische middelen inzetten.

Dat dit Wilders politiek goed uitkomt, wisten we al een jaar geleden. Onder meer om die redenen hebben we voorgesteld om hem niet te vervolgen. Nu moet Buruma niet klagen over een proces dat zijn geestverwanten hebben ontketend.

Samir A.
Buruma vindt het heel normaal dat de rechter zoiets heeft gezegd. Is dat zo? Ik heb een paar maanden het proces tegen de Hofstadgroep bijgewond. Zij deden ook een beroep op het zwijgrecht.

Stel dat de rechter tegen Samir A. had gezegd: ‘We lezen de kranten en wij kijken tv. Uit de reconstructie van de Volkskrant blijkt dat u van mening bent dat de moslims niet met ongelovige rechters moeten praten. Het lijk ons dat u nu conform deze opvattingen handelt.’

De advocaten zouden hiertegen terecht bezwaar hebben gemaakt. Want de rechter doet uitspraken op basis van het dossier. Geroddel, en verhalen in de media vormen geen basis om het fundamentele recht van de verdachte, het zwijgrecht, van een verklaring te voorzien.

Joran van der Sloot
Nog een hypothetisch voorbeeld: in de zaak tegen Joran van der Sloot doet de verdachte een beroep op het zwijgrecht. De rechter reageert daarop als volgt: ‘Op tv heb ik u gezien. De journalisten zijn tot de conclusie gekomen dat u liegt, als u praat, en dat u zwijgt als u de anderen wil misleiden. Het lijkt erop dat u nu weer hetzelfde doet.’

Ook dit is een onaanvaardbare opinie van een rechter in een zaak die hij nog moet vonnissen. In al deze hypothetische gevallen wekt de rechter de schijn van partijdigheid.

Volgens het Europese Hof voor de Rechten van de Mens is bij de beoordeling van de rechterlijke onpartijdigheid slechts de beleving van de verdachte en de gemiddelde burger (‘ordinary citizen’) relevant. Weet mijn collega Buruma dit niet meer? Gelden de strafrechtelijke principes op Geert Wilders niet meer?

Tragedie
In dit proces gaat het om de politieke uitingen van een Kamerlid. Dat de rechter zo’n fout heeft gemaakt, heeft te maken met de aard van de zaak. Want de rechter is ook een kiezer en als kiezer heeft hij een mening over de uitspraken van Wilders.

Dat is precies de tragedie. Ybo, mensen die een tiranniek regiem hebben meegemaakt, weten precies waarom de rechters nooit en werkelijk nooit moeten worden betrokken bij een ideeënstrijd. Lees de lotgevallen van Joseph Brodsky en intellectuelen in Iran.

Vrijheid is een principiële zaak. Vrijheid is er niet alleen voor geestverwanten maar ook voor de verwerpelijke tegenstander. Dit is wel een waarheidsclaim.

Wens ik je succes met je geraffineerde campagne tegen de vrijheid van meningsuiting in het Journaal, Nieuwsuur, Pauw & Witteman en de rest.

Afshin Ellian

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... Buruma.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Mahalingam »

Een fittie tussen Moszkowics en Nieuwsuur. Vanwege het op non-actief zetten door Nieuwsuur van zijn amour, Eva Jinek.
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... uwsuur.xml

Verder was er een advocate (van de tegenpartij?) die protesteerde tegen al dat fouilleren.
Daar is nog wat meer over te zeggen.
Ook de PVV-ers moesten door controle en René Danen niet.
PVV-Kamerleden boos over controle rechtbank
AMSTERDAM – In de rechtbank van Amsterdam is maandag rond het middaguur commotie ontstaan over de controles van PVV-Kamerleden.

Onder meer de PVV-Kamerleden Bosma, Fritsma en Kortenoeven werden na de pauze gesommeerd om door een scanpoortje te gaan. Alle bezoekers worden gecontroleerd.
De parlementariërs waren verontwaardigd dat volgens hen iemand als René Danen, van de organisatie Nederland Bekent Kleur, ongehinderd mocht doorlopen. Danen is een van de beeldbepalende mensen die aangifte heeft gedaan tegen Wilders.

Arabist Hans Jansen, een van de getuigen in de zaak-Wilders en een bekend islamcriticus, maakte zich kwaad bij de scanpoortjes. Hij wees in de richting van Danen en beet iemand van de rechtbank toe: „Die man met die grote tas is niet gecontroleerd. Als Wilders wat overkomt, bent u daarvoor verantwoordelijk.”
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... bled=false
Hoe heet de NOS reportster ter plaatse? Mevrouw Tanja Braun.

En hoe bericht de NOS over de wraak-zaak?
De rechter uitte zich daarna kritisch over het feit dat Wilders zwijgt. "Ik hecht er toch aan iets erover te zeggen. U wordt nog wel eens verweten dat u goed bent in het poneren van een stelling, maar de discussie uit de weg gaat."
Moszkowicz reageerde fel: "U weet dat hij dat wettelijk recht heeft. Hij doet dat mede op advies van mij. Uw mening hierover is daarom volstrekt irrelevant."
Na een korte schorsing kwam Moszkowicz met zijn wrakingsverzoek.
Let wel: het erop volgende derde zinnetje waar het om gaat, wordt niet geciteerd.
http://nos.nl/artikel/189036-morgen-bes ... kamer.html
Laatst gewijzigd door Mahalingam op ma okt 04, 2010 4:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Ariel »

Zaak Wilders opnieuw bij toewijzing wraking

maandag 4 oktober 2010

AMSTERDAM (ANP) – Als de wrakingskamer van de rechtbank Amsterdam het verzoek tot wraking toewijst, loopt het strafproces tegen Geert Wilders mogelijk maanden vertraging op. Er moeten dan drie nieuwe rechters worden gevonden, die het dossier moeten lezen.

Ook zullen er nieuwe zittingsdagen moeten worden gepland. De zaak wordt in dat geval vanaf het begin opnieuw behandeld, meldde een woordvoerster van de rechtbank maandag.

Ook de regiezitting, die in januari van dit jaar plaatsvond, zal opnieuw moeten worden gedaan. Tijdens zo’n zitting wordt de omvang van het proces bepaald. Wilders’ advocaat Bram Moszkowicz kan dan opnieuw toelichten welke getuigen hij van belang vindt.

De rechtbank die Moszkowicz maandag heeft gewraakt stond slechts drie van de achttien getuigen toe die Moszkowicz in het kader van de zaak had willen horen. Het drietal dat is gehoord steunt Wilders in diens opvatting dat de islam geen religie maar een politieke ideologie is.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... raking.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Teva Teff »

Wilders kan niet 'verliezen'.
Ik vermoed dat dit gegeven ook stilletjes doordringt bij zijn tegenstanders en degenen die aangifte tegen hem hebben gedaan.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door mercator »

Teva Teff schreef:Wilders kan niet 'verliezen'.
Ik vermoed dat dit gegeven ook stilletjes doordringt bij zijn tegenstanders en degenen die aangifte tegen hem hebben gedaan.
Zeker. Als op de wraking niet wordt ingegaan vegen Wilders en Moskowitz verder de vloer aan met die vier lummels, bij een wraking geeft de rechtbank zélf toe dat ze partijdig zijn.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Zwartmeer »

Er is dus niet op ingegaan. Het argument van Moszkowicz dat hij niet twijfelt aan de onpartijdigheid van de rechtbank maar de schijn wil vermijden dat ze die heeft vond ik wat vreemd. Het deed me aan het volgende denken. Ik heb ooit tijdens mijn beveiligeropleiding les van een agent gehad en die vertelde over aangifte doen van bedreiging. Hij zei dat als iemand dat doet dan wordt hem gevraagd of hij zich ook daadwerkelijk bedreigt voelt. Is het antwoord nee dan doet de politie niks met de aangifte. En dat nee-antwoord schijnt nogal eens voor te komen. Vooral stoere kerels geven zo’n antwoord. Als je je niet bedreigt voelt hoeft de politie toch niet in te grijpen?

Moszkowicz stelde gisteren wel in de onpartijdigheid van de rechters te geloven. Het ging hem om de schijn van niet te voorkomen. Nou ja dan zeg ik op mijn beurt dat de schijn niet zijn probleem is maar dat van de rechtbank. En dus wordt het wrakingverzoek afgewezen.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Mahalingam »

Moszkowicz draait al langer mee en hij kent zijn pappenheimers.
De kans op een geslaagde wraking als altijd al miniem. En als het lukt dan nooit om een uitlating van een rechter maar omdat er onomstotelijk bewijs is dat de rechter financieel belang heeft bij de zaak of een ander vaststelbaar feit.
Vandaar de hij zegt niet te twijfelen aan de ompartijdigheid, hij was redelijk zeker dat hij met die rechters verder moet.
En het gunstige is dat Geert zich tegen de wrakers kon uiten over de rechter. Vooral die : dat hij zich voelde alsof die met een D66-er in de kamer te maken had in plaats van een onbevooroordeelde rechter. Dan kans dat de rechters D66 zijn is heel groot.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Zwartmeer »

Mahalingam schreef:Moszkowicz draait al langer mee en hij kent zijn pappenheimers.
Daar ga ik ook vanuit. Net zoals dat ik daarvan uit ga bij die rechter die die uitspraak deed die dat wrakingsverzoek veroorzaakte.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het proces tegen Wilders is begonnen.

Bericht door Mahalingam »

ik zei:
Moszkowicz draait al langer mee en hij kent zijn pappenheimers.

en doelde eigenlijk op de rol van BAUDUIN als rechter bij Folkert v.d. Graaf rechtszaak.
Maar hoogstwaarschijnlijk wist Moszkowicz wel meer. zoals wat nu naar buiten komt:
Rechter wrakingscommissie in bestuur Marokko Fonds
Wat een filantroop! Zet zich gewoon in voor Marokko en voor ontwikkelingswerk op Afrikaanse continent. Tof! De mocrofactor is groot in deze, je weet. Maar niet iemand die in de stembus het rondje voor Wilders rood krast, natuurlijk. Als Wilders ergens tegen ageert, is het wel de Marokkaan en het ontwikkelingswerk. Afijn, dat zal vast geen invloed hebben op de uitspraak van Fransje. Die kan prima vaststellen of zijn kranten en media volgende collega onpartijdig is of niet. Het is niet dat de nevenactiviteiten zijn eigen neutraliteit in een ander daglicht plaatsen, of zo. Tot zover de Geenstijl Juridische Redactie.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... l#comments
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie