Ethiek en zo

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Ethiek en zo

Bericht door Tukkerin »

Voor school moet ik een essay schrijven over kennisleer en in hoeverre deze jouw religieus denken en doen beinvloedt. Ben wel benieuwd naar jullie 'verhalen' en natuurlijk kan het me mischien inspireren. Dus, kom maar op met de morele vragen waarin je opzoek gaat naar provisorische ( omdat oplossingen altijd onderhevig zijn aan tijd en menselijke ontwikkeling en daarmee dus maar tijdelijk zijn) oplossingen en een kritische laag van ethische bezinning!

Zou namelijk bij god niet weten wat ik kan vertellen over de islam en hoe ik die in het dagelijks leven 'praktiseer.'
Umm Rania
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Ethiek en zo

Bericht door Pilgrim »

Hmmm, ik zou het ook bij God niet weten. :ermm:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Ethiek en zo

Bericht door mercator »

Mijn "kritische laag van ethische bezinning"( :roll2: ) wordt er elke dag samen met transpiratie en dode huidcellen afgespoeld door een frisse douche.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Ethiek en zo

Bericht door Tukkerin »

Heb ik jou wat gevraagd, Mercator?
Umm Rania
Gebruikersavatar
tulpje
Berichten: 20
Lid geworden op: ma sep 27, 2010 4:17 pm

Re: Ethiek en zo

Bericht door tulpje »

Tukkerin schreef:Heb ik jou wat gevraagd, Mercator?
Volgens mij stelde je je vraag in het algemeen? Ik onthoud mij van dus maar van commentaar.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Ethiek en zo

Bericht door mercator »

Heb je overigens gemerkt dat de huis-moslima Tukkerin de structurele Mohammedaanse pedofilie promoot door een zuigeling met een kopvod op te voeren?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
tulpje
Berichten: 20
Lid geworden op: ma sep 27, 2010 4:17 pm

Re: Ethiek en zo

Bericht door tulpje »

mercator schreef:Heb je overigens gemerkt dat de huis-moslima Tukkerin de structurele Mohammedaanse pedofilie promoot door een zuigeling met een kopvod op te voeren?

Nouja..............huis'moslima' ? :no1:
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Ethiek en zo

Bericht door Tukkerin »

tulpje schreef:
Tukkerin schreef:Heb ik jou wat gevraagd, Mercator?
Volgens mij stelde je je vraag in het algemeen? Ik onthoud mij van dus maar van commentaar.
Mercator heeft geen greintje ethiek.. die vraag ik daarom helemaal niks.
Umm Rania
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Ethiek en zo

Bericht door Tukkerin »

mercator schreef:Heb je overigens gemerkt dat de huis-moslima Tukkerin de structurele Mohammedaanse pedofilie promoot door een zuigeling met een kopvod op te voeren?
Oh God, je wordt met de dag achterlijker en begint nu zelfs te wanen. Jij bent wat ze zo mooi noemen een slaaf van je eigen vermeende gedachtes en leeft in een voortdurende onbewuste staat van bezetenheid. Het wordt echt tijd dat je wat aan jouw issues, die onheilsobsessie en wilsobsessie, gaat doen.

Sinds wanneer mag een baby geen mutsje dragen? En alle pasgeboren baby's dragen eem mutsje, omdat ze anders kou vatten, maar dat mag natuurlijk ook niet? :roll2: psycho..
Umm Rania
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Re: Ethiek en zo

Bericht door Dutch »

Voor school moet ik een essay schrijven over kennisleer en in hoeverre deze jouw religieus denken en doen beinvloedt.
Ik kan het misschien eens vragen aan mijn 16-jarige dochter, die identiek dezelfde opdracht moet maken in het 5e jaar middelbaar onderwijs voor de lessen godsdienst...écht waar!!!
Is het universitair onderricht in Nederland zo basic ??? Of doe je een inhaalcursus of zo???
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Ethiek en zo

Bericht door Tukkerin »

Dutch schreef:
Voor school moet ik een essay schrijven over kennisleer en in hoeverre deze jouw religieus denken en doen beinvloedt.
Ik kan het misschien eens vragen aan mijn 16-jarige dochter, die identiek dezelfde opdracht moet maken in het 5e jaar middelbaar onderwijs voor de lessen godsdienst...écht waar!!!
Is het universitair onderricht in Nederland zo basic ??? Of doe je een inhaalcursus of zo???
Dutch, heb dit natuurlijk even kort samengevat.. maar het is veel meer wat ik moet. Leert ze ook Hebreeuws, Grieks, Latijn en allerlei andere pittige vakken? Nee he.. het middelbare onderwijs is al helemaal een lachtertje, dat heb ik slapend gehaald met alleen maar achten.

Besides, je kan wel denigrerend doen, maar alle opleidingen aan de Universiteit hier in Nederland zijn beneden alle peil en om van te huilen. Theologie is dan nog 'redelijk' gezien de klassieke talen.. deze schroeven het niveau weer een beetje op. Maar opleidingen als Rechten, Economie, Sociologie, Politcologie zijn schrikbarend laag!
Umm Rania
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Ethiek en zo

Bericht door Tukkerin »

En was het maar waar een inhaalcursus, dan had ik het tenminste lekker rustig.. volg gewoon de reguliere opleiding met hier en daar vrijstelling ( vanwege mijn intelligentie en ruime voorkennis) .. hoef dus minder ( lees: niks) te doen dan mijn medestudenten..
Umm Rania
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ethiek en zo

Bericht door Ariel »

Weet jij de betekenis van ethiek Tukker? Ik vraag het me af.
Ethiek heeft ook te maken met innerlijke beschaving. Wat is goed en wat is fout.
Dat ordinaire gescheld van jou tegen Gerard ( die jou nog nooit iets gedaan heeft) duidt niet op innerlijke beschaving.
Misschien kan jij je essay schrijven over en in hoeverre jouw eigen Islamitische religieus denken en doen jouw leven beïnvloedt in verband met de innerlijke beschaving die bij veel jonge moslims ontbreekt. .
Gebruik dan daarbij de straat taal van mohammedaanse marokkaanse jongens die veelvuldig de woorden "kanker-hoer" en "Ik ga je moeder neuken" gebruiken als voorbeeld.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Ethiek en zo

Bericht door Tukkerin »

En mischien moet jij Ariel eens wat meer lezen. Dan had je namelijk geweten dat het gedrag van die 'Marokkaanse' jongeren niet islamitisch is, dus vraag ik me af wat het te maken heeft met mijn religie. Jij 'bestrijdt' de islam toch? Dus hetgeen er in het islamitisch boekje en hadeeths staat... laten we eens zien wat er staat:
'Wees fatsoenlijk in je gedrag en minacht dit niet, ook al gaat het er maar om je broeder met een vriendelijk gezicht tegemoet te treden."
Mensen die gewend zijn te vloeken zullen op de dag des Opstanding niet voorspreken en niet getuigen
Godvrezendheid en een goed karakter zijn de belangrijkste zaken die leiden tot het paradijs

Volgende keer wat beter je huiswerk doen Ariel, en geen onzin verkondigen, namelijk dat de islam de innerlijke beschaving van moslims op het gebied van schelden beinvloedt, dat is namelijk ( zoals je ziet) niet zo.
Umm Rania
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ethiek en zo

Bericht door Ariel »

'Wees fatsoenlijk in je gedrag en minacht dit niet, ook al gaat het er maar om je broeder met een vriendelijk gezicht tegemoet te treden."
Dat is het probleem in Islam Tukker.
Er staat namelijk "Je broeder". En jij weet net zo goed als ik dat een kafir niet als een broeder wordt beschouwd.
Een kafir is najis. Een onreine hond
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Ethiek en zo

Bericht door mercator »

Tukkerin schreef: Mercator heeft geen greintje ethiek..
...en dat is blijkbaar nog erfelijk ook. Mijn 16jarige dochter zag onlangs een zielig en gediscrimineerd hoofddoeken geval op straat bedelen-het kan iets moslimistisch geweest zijn, maar ook Roma bijv.-met een bordje erbij WAT GELD AUB ZODAT IK EEN VOETBAL VOOR MIJN ZOONTJE KAN KOPEN . Mercator jr. loopt naar het nabijzijnde Kruydvat filiaal en koopt daar voor een halve € een plastieken voetbal. Ze geeft die bal ootmoedig aan de kopvod. Maar die wordt boos en begint in het Arabierisch te schelden en smijt die mooie nagelnieuwe bal weg ! NOU ! :roll2:
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
tulpje
Berichten: 20
Lid geworden op: ma sep 27, 2010 4:17 pm

Re: Ethiek en zo

Bericht door tulpje »

Tukkerin schreef:
tulpje schreef:
Tukkerin schreef:Heb ik jou wat gevraagd, Mercator?
Volgens mij stelde je je vraag in het algemeen? Ik onthoud mij van dus maar van commentaar.
Mercator heeft geen greintje ethiek.. die vraag ik daarom helemaal niks.

Ethiek is een tak van de filosofie. Het is derhalve onmogelijk te spreken van 'geen greintje ethiek hebben'.
Een andere dan de jouwe, dat kan. En dat mag!



--
Gebruikersavatar
tulpje
Berichten: 20
Lid geworden op: ma sep 27, 2010 4:17 pm

Re: Ethiek en zo

Bericht door tulpje »

Tukkerin schreef:Voor school moet ik een essay schrijven over kennisleer en in hoeverre deze jouw religieus denken en doen beinvloedt. Ben wel benieuwd naar jullie 'verhalen' en natuurlijk kan het me mischien inspireren. Dus, kom maar op met de morele vragen waarin je opzoek gaat naar provisorische ( omdat oplossingen altijd onderhevig zijn aan tijd en menselijke ontwikkeling en daarmee dus maar tijdelijk zijn) oplossingen en een kritische laag van ethische bezinning!

Zou namelijk bij god niet weten wat ik kan vertellen over de islam en hoe ik die in het dagelijks leven 'praktiseer.'
Het gaat hier nu over babymutsjes enzo, maar volgens mij was jouw vraag van een heel andere orde?
Er komt geen enkel zinnig antwoord op jouw vraag en ik heb een vaag idee waarom.

Jij probeert in elk topic iedereen deelgenoot te maken van jouw 'onvoorstelbaar hoge intelligentie'. Het lijkt erop dat dit je enige streven is binnen dit forum.
Je oubollige, lelijke, wollige taalgebruik, dat overigens grotendeels een kwestie is van copy/paste en alleen nog wordt gebruikt door ambtenaren en politici, die op leeftijd zijn, is werkelijk vreselijk!

Zeg nou zelf: Kom maar op met je morele vragen, waarin je op zoek gaat naar een kritische laag van ethische bezinning
Nu heb ik ook nog het meest overbodige weggelaten! :yuk:

Hoe kun je in vredesnaam op zoek gaan naar een laag van ethische bezinning?


--
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Ethiek en zo

Bericht door BFA »

tulpje schreef: Ethiek is een tak van de filosofie. Het is derhalve onmogelijk te spreken van 'geen greintje ethiek hebben'.
Ethiek is een onderdeel van filosofie. Alle verschillende takken van filosofie hebben wel iets met ethiek te maken.
In feite evolueert ethiek samen met de filosofie.
In Kunst is ethiek ook een belangrijk onderdeel. Hier draagt het woord andere betekenissen dan in filosofie.

Dan is er nog de verbinding tussen ethiek en moraal. Weer andere betekenissen voor hetzelfde woord.

Laat ik het zo stellen. Ik heb nog nooit veel van ethiek begrepen. Ondanks in welke zin men het gebruikt, een greintje ethiek is altijd aangewezen.
Tukkerin schreef:Voor school moet ik een essay schrijven over kennisleer en in hoeverre deze jouw religieus denken en doen beinvloedt.
Dit is een heel Christelijke vraag. Gaat over identiteit (kennis) en de invloed van religie daarop.



Islam plaatst steeds de religie eerst als identificatiefactor voor de mens. heel tegengesteld aan het Christendom dat religie als een invloedsfactor aan de identiteit ziet.
Het is in wezen een heel christelijke vraag. heel moeilijk, bijna onmogelijk die vraag vanuit Islamitisch standpunt te benaderen.
Zolang het de primaire plaats van Islam niet in de weg staat trekt het zich niets aan van identiteit. Er zijn een heleboel sub-identiteiten die in het Christendom mede-invloeden zijn, die in Islam Haram worden.

In het Christendom krijgt de identiteit het aanzien van een verzameling. Zoals je het wiskundig in cirkels uittekent.
Islam lijkt mij één cirkel die allesomvattend moet zijn.
Tukkerin schreef: Zou namelijk bij god niet weten wat ik kan vertellen over de islam en hoe ik die in het dagelijks leven 'praktiseer.'
De vraag is ook niet om te vertellen hoe je Islam in het dagelijkse leven praktiseert.
De vraag is hoe Islam je dagelijkse praktiseren in andere dingen beïnvloedt.
Dit is iets waar ik niet op kan antwoorden. Misschien is er geen.
Islam wordt naar voor gebracht als primaire identiteit. Er is niets voor islam. Er is niets na Islam.
Laatst gewijzigd door BFA op za okt 09, 2010 5:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Re: Ethiek en zo

Bericht door Dutch »

Inderdaad Tukkerin, mijn 16-jarige dochter heeft Latijn (al 5e jaar) en Grieks (al 4e jaar) op school, in België bestaat zoiets als "klassieke humaniora", trouwens een uitstekende richting als voorbereiding op later universitair onderwijs van hoog niveau. Voor Arabisch krijgt ze privé lessen (2e jaar) en als ze in de voetsporen van haar oudste zus treedt spreekt ze later een flink mondje Hebreeuws.

Jij denkt nu dat je slim bent zeker, met een diplomaatje op zak? Meid, écht slimme mensen hoeven daarover niet op te scheppen, die DOEN gewoon iets met hun intelligentie en verder zwijgen ze erover...
Gebruikersavatar
tulpje
Berichten: 20
Lid geworden op: ma sep 27, 2010 4:17 pm

Re: Ethiek en zo

Bericht door tulpje »

@ BFA
Wat ik bedoelde:
Je kan niet: 'geen greintje ethiek hebben'.
Je kan wel: 'geen greintje moraal hebben'.
:razz:
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Ethiek en zo

Bericht door Tukkerin »

Blabla.. heel wat geraas van tulpje.. je kan wel degelijk geen greintje ethiek hebben. Ethiek is namelijk gewoon de wetenschap achter het handelen en vraagt dingen af als wat is rechtvaardigheid enzovoorts. Allemaal vragen die mercator zichzelf nooit stelt, omdat hij anders wel anders zou reageren hier op FFI.

Denk maar niet dat je intelligent bent met je: greintje ethiek bestaat niet. Het bestaat namelijk wel. En nu opzouten
Umm Rania
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Ethiek en zo

Bericht door Tukkerin »

Dutch schreef:Inderdaad Tukkerin, mijn 16-jarige dochter heeft Latijn (al 5e jaar) en Grieks (al 4e jaar) op school, in België bestaat zoiets als "klassieke humaniora", trouwens een uitstekende richting als voorbereiding op later universitair onderwijs van hoog niveau. Voor Arabisch krijgt ze privé lessen (2e jaar) en als ze in de voetsporen van haar oudste zus treedt spreekt ze later een flink mondje Hebreeuws.

Jij denkt nu dat je slim bent zeker, met een diplomaatje op zak? Meid, écht slimme mensen hoeven daarover niet op te scheppen, die DOEN gewoon iets met hun intelligentie en verder zwijgen ze erover...
Hahaha, feit dat jij je hier aan het verantwoorden bent zegt wat over jou, wijs dus maar eens naar jezelf alvorens met je vingertje naar mij te wijzen. Leuk en wel dat je dochter die talen op school leert, maar ik heb ook op de middelbare school gezeten en heus waar, denk maar niet dat zij hetzelfde leren. Voor zover je het uberhaupt 'leren'' noemen kunt.
Umm Rania
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Ethiek en zo

Bericht door BFA »

C. gedraag je niet zoals je Avatar en blijf een beetje op onderwerp.
Vraag je liever af of Islam wel ethiek kent.
Tukkerin schreef:Ethiek is namelijk gewoon de wetenschap achter het handelen en vraagt dingen af als wat is rechtvaardigheid enzovoorts
Ethiek is niet exact genoeg om als wetenschap door te gaan. Ethiek is een facet van filosofie en staat ivm de handelingen van de mens.
Het is heel wat meer dan het zich afvragen wat rechtvaardigheid is. Rechtvaardigheid is maar een klein aspect in ethiek. De vraag wat rechtvaardigheid is heeft met moraal maar niet met ethiek te maken.
Ethiek dringt in alle aspecten van het leven door en heeft met het handelen daarin te maken.
Hoe je een tuil bloemen schikt heeft evenzo als de kleuren keuze voor de muren van je kamer + wat je aan die muren hangt en de boeken die je kiest in de bibliotheek.

Als je naar de figuur van de wiskundige verzameling cirkels ziet die je identiteit vormt, is vanuit christelijk oogpunt het vlak waar allen tesamen komen religie en de draad van je handelen die de cirkels aan elkaar weven zou je ethiek kunnen noemen.

In Islam is er niets buiten het vlak van samenkomst. In dit oogpunt weet ik zelfs niet of Islam ethiek bezit.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
tulpje
Berichten: 20
Lid geworden op: ma sep 27, 2010 4:17 pm

Re: Ethiek en zo

Bericht door tulpje »

Tukkerin schreef:Blabla.. heel wat geraas van tulpje.. je kan wel degelijk geen greintje ethiek hebben. Ethiek is namelijk gewoon de wetenschap achter het handelen en vraagt dingen af als wat is rechtvaardigheid enzovoorts. Allemaal vragen die mercator zichzelf nooit stelt, omdat hij anders wel anders zou reageren hier op FFI.

Denk maar niet dat je intelligent bent met je: greintje ethiek bestaat niet. Het bestaat namelijk wel. En nu opzouten

Oeps.......wie raast er hier? Beetje in je eer aangetast?
Ben wel blij dat je even uitlegt wat ethiek is hoor, dankjewel :razz:
Ethiek is inderdaad een wetenschap, dus het is taaltechnisch onmogelijk om 'geen greintje ethiek te hebben'.
Maar ik geef toe dat het een lastige is hoor. :razz:
Plaats reactie