Goede avond

Hier kunnen nieuwe forummers zichzelf even voorstellen als ze dat willen. Alvast van harte welkom, ongeacht je culturele, religieuze,...wat dan ook achtergrond!
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Goede avond

Bericht door Ariel »

Ik had vroeger eens een discussie met een Christen uit Syrie. We hadden het over de ziel, en waar die nou eigenlijk zat.
Hij vertelde me dat de ziel in het bloed zit, en ik moest toen lachen. Nu ik de teksten uit het oude testament lees kan ik me iets voorstellen wat hij bedoelde, en waarom hij boos werd. in Genesis 9:4 staat: Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten.

Waar hebben we het in hemelsnaam over. We hebben het hier over mensen die 5000 a 6000 jaar geleden leefde. Wat wisten deze mensen van het menselijk lichaam. Belachelijk dat er nog steeds groepen mensen op deze wereld bestaan die zich houden aan primitieve oud testamentische teksten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Goede avond

Bericht door H.Numan »

Dat is de reden waarom ik zo ontzettend moe wordt van godsdienstgekken. M'n eigen zus is er zo eentje. :crying:

Vraag aan zo'n malloot een serieus antwoord, en je weet dat je het niet gaat krijgen. Wel een hoop onzin.
Als de mens een ziel heeft, dan zou dat vast te stellen moeten zijn.
Als de ziel '4e dimensie' is, wat wij niet kunnen waarnemen, dan kan je er gewoon van uitgaan dat het niet bestaat. Want de semi nomaden die de bijbel schreven waren niet in staat om zelfs een meter accuraat te meten. Laat staan een centimeter of een millimeter.

Als de ziel inderdaad bestaat hebben fundies een fiks probleem. De mens is een zoogdier. Waarom hebben mensen wel een ziel, en andere zoogdieren niet? Als zoogdieren een ziel hebben, waarom pantoffeldiertjes niet? Het hele concept is dus opgehangen aan een theorie die als compleet idioot is afgeserveerd. Namelijk, dat de mens compleet los staat van zoogdieren, en een eigen soort is. Je hebt vissen, vogels, zoogdieren en de mens.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Goede avond

Bericht door Pilgrim »

H.Numan schreef:Als de ziel '4e dimensie' is, wat wij niet kunnen waarnemen, dan kan je er gewoon van uitgaan dat het niet bestaat.
Waarom? Dit begrijp ik niet. Men neemt bijvoorbeeld aan dat buitenaards leven bestaat, maar we kunnen het (nog) niet aantonen. Dat wil toch niet zeggen dat het dan ook niet bestaat.
H.Numan schreef:Want de semi nomaden die de bijbel schreven waren niet in staat om zelfs een meter accuraat te meten. Laat staan een centimeter of een millimeter.
Dit begrijp ik ook niet. Bedoel je hiermee dat die nomaden met een meetlat het bestaan van een ziel aangetoond zouden moeten hebben? Een soort objectief bewijs, wat later vreemd genoeg niet herhaald kan worden? Een rare en bizarre gedachte! Godsdiensten zijn immers niet gebouwd op objectieve bewijzen, maar op subjectieve spirituele ervaringen.
H.Numan schreef:Als de ziel inderdaad bestaat hebben fundies een fiks probleem. De mens is een zoogdier. Waarom hebben mensen wel een ziel, en andere zoogdieren niet? Als zoogdieren een ziel hebben, waarom pantoffeldiertjes niet?
Ja, inderdaad, waarom niet? Ik begrijp helemaal niets van deze gedachtegang. Als ik al die verslagen lees over bijnadood-ervaringen en uittredingen (ik heb er aardig wat gelezen) dan blijkt daaruit dat ALLE levende wezens (ook planten) een soort 'ziel' hebben. Het wordt ook wel een fijnstoffelijk lichaam genoemd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Links666
Berichten: 1039
Lid geworden op: di mei 20, 2008 1:36 pm
Locatie: Flanders Fashion Institute

Re: Goede avond

Bericht door Links666 »

Welkom SoulShine!
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Goede avond

Bericht door Pilgrim »

Oh ja, dat zou ik bijna vergeten. Namens mij ook van harte welkom Soulshine. :wink2:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Goede avond

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef:[ Als ik al die verslagen lees over bijnadood-ervaringen en uittredingen (ik heb er aardig wat gelezen) dan blijkt daaruit dat ALLE levende wezens (ook planten) een soort 'ziel' hebben. Het wordt ook wel een fijnstoffelijk lichaam genoemd.
Als ik het goed begrijp heb jij dus het verslag van een bijna-dood-ervaring van een plant kunnen lezen ? Kan je daar wat meer details over geven, stond die plant dan ook voor een poort aan het einde van een lange tunnel met wit licht, werd die verwelkomd door andere eerder "overgegane" planten in het hiernamaals of hoe moeten we ons dat voorstellen?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Goede avond

Bericht door Pilgrim »

Haha, nee natuurlijk niet. Maar het komt bijvoorbeeld voor in de ervaringen met uittredingen van o.a. Sten Oomen. In de fijnstoffelijke werelden die ze bezoekt is er ook sprake van dieren en planten. Een andere uittreder, Robert Monroe, beschrijft een ervaring met uitgetreden katten die hij aanvankelijk aanziet voor kinderen totdat hij zich realiseert dat het katten zijn. Ik vind het altijd interessante belevenissen. :)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Goede avond

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef: Een andere uittreder, Robert Monroe, beschrijft een ervaring met uitgetreden katten die hij aanvankelijk aanziet voor kinderen totdat hij zich realiseert dat het katten zijn. Ik vind het altijd interessante belevenissen. :)
Ja dat zijn hoogst interessante belevenissen, dat kan je wel zeggen.Ik probeer het te bevatten, katten die op kinderen lijken maar dan toch katten zijn. Uitgetreden katten dan nog! Bedoel je katten die in een klooster zaten en dan uittraden als gevolg van een seculariseringsproces?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Goede avond

Bericht door Pilgrim »

mercator schreef:Ik probeer het te bevatten, katten die op kinderen lijken maar dan toch katten zijn.
Ja dat klinkt vreemd, maar in een uitgetreden staat is er een ongeremde verbeeldingskracht. Het is niet een normaal zien. Je 'ziet' wat je denkt te zien. Als je bijvoorbeeld aan een witte hond denkt zie je ook een witte hond met je 'geestesoog'. Op deze manier ontstaan er hele spirituele landschappen. Ook is er de gewaarwording dat gevoelens veel sterker zijn dan normaal, net alsof speakers wijd open staan. De mogelijke verklaring hiervoor is dat het fysieke lichaam kennelijk werkt als een soort demper. Je moet het zelf maar eens lezen.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Goede avond

Bericht door H.Numan »

Pilgrim schreef:
H.Numan schreef:Als de ziel '4e dimensie' is, wat wij niet kunnen waarnemen, dan kan je er gewoon van uitgaan dat het niet bestaat.
Waarom? Dit begrijp ik niet. Men neemt bijvoorbeeld aan dat buitenaards leven bestaat, maar we kunnen het (nog) niet aantonen. Dat wil toch niet zeggen dat het dan ook niet bestaat.
Dat is appels met drumstellen vergelijken. Als ik een straalkacheltje aanzet in mijn huis kan jij de straling van dat kacheltje niet waarnemen. Dat wil niet zeggen dat dit dus onmogelijk is. Afgezien van het feit dat ik hier niet snel een straalkachel zou aanzetten. Weet niet eens waar ik er een kan kopen... :smile:

Betreffende die ziel is het iets ingewikkelder. De ziel is een religieus concept volledig verpakt in een religie. Elke religie denkt er anders over. De theorie van de ziel zit vol gaten. Of beter gezegd: het wordt met een zee van woorden aan elkaar geluld. Er is niets objectiefs aan.

Het principe is heel simpel: buitengewone claims vereisen buitengewoon bewijs. Met andere woorden: het is niet onlogisch dat ik een straalkachel aanzet. Wel ongewoon, geef ik toe. De afgegeven straling valt niet te meten in Nederland. Dat is geen bewijs dat straalkachels in Bangkok niet bestaan.
Want de semi nomaden die de bijbel schreven waren niet in staat om zelfs een meter accuraat te meten. Laat staan een centimeter of een millimeter.
Dit begrijp ik ook niet. Bedoel je hiermee dat die nomaden met een meetlat het bestaan van een ziel aangetoond zouden moeten hebben? Een soort objectief bewijs, wat later vreemd genoeg niet herhaald kan worden? Een rare en bizarre gedachte! Godsdiensten zijn immers niet gebouwd op objectieve bewijzen, maar op subjectieve spirituele ervaringen.
Ik bedoel met mijn meetlat dat wetenschappers of wat daar voor doorging niet over de basis instrumenten beschikten om nauwkeurig waarnemingen te verrichten. Waardoor je heel snel naar het 'god deed het' argument gaat kijken.
Het probleem met die subjectieve spirituele ervaringen is dat het subjectief is. Niks mis mee, maar je moet het niet als waarheid verkopen. Witte wijven bestaan niet. Ook al kwam het zeer overtuigend over.
Als de ziel inderdaad bestaat hebben fundies een fiks probleem. De mens is een zoogdier. Waarom hebben mensen wel een ziel, en andere zoogdieren niet? Als zoogdieren een ziel hebben, waarom pantoffeldiertjes niet?
Ja, inderdaad, waarom niet? Ik begrijp helemaal niets van deze gedachtegang. Als ik al die verslagen lees over bijnadood-ervaringen en uittredingen (ik heb er aardig wat gelezen) dan blijkt daaruit dat ALLE levende wezens (ook planten) een soort 'ziel' hebben. Het wordt ook wel een fijnstoffelijk lichaam genoemd.
Prima. In dat geval: wat is fijnstoffelijk? Definitie? Waar zit die ziel? Hoe planten zielen zich voort? Hoe nemen zielen waar? Wat gebeurt er met die ziel als het minder fijnstoffelijk lichaam er mee ophoudt? Gaan ze het zielendoosje in, om hergebruikt te worden? Gaan ze zich smurf neuken in de hemel (alleen als je mohammedaan bent)? Lammetjespap met gouden lepels eten en de hele dag god vereren (als je Christen bent)?

Die bijna dood ervaringen komen inderdaad overtuigend over. Tot dat er serieuze onderzoekers in gaan neuzen. Dan blijkt dat het vrijwel geheel cultuur bepaald is. Christenen hebben andere bijna dood ervaringen dan Hindoes, bijvoorbeeld. Die ervaringen zijn dus subjectief.

Uittreding is ten ene male onmogelijk. Tenzij je dat op overtuigende wijze kunt aantonen.

En dat is mijn punt, en probleem met elke religie. Ik zal niemand tegenhouden om welk idioot geloof dan ook te volgen. Zolang je er geen overlast mee veroorzaakt, en zolang je het voor jezelf houdt. Missioneren, hoe irritant ook, mag. Wat niet mag is iemand anders regeltjes opleggen ten bate van jouw geloof.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Goede avond

Bericht door Mahalingam »

@ Numan:
T.I.S. Electric Heater Company Limited
86/121 เอกชัย 34
Bang Khun Thian Chom Thong Bangkok 10150 Thailand

@Pilgrim:
"Ja dat klinkt vreemd, maar in een uitgetreden staat is er een ongeremde verbeeldingskracht. Het is niet een normaal zien. Je 'ziet' wat je denkt te zien. Als je bijvoorbeeld aan een witte hond denkt zie je ook een witte hond met je 'geestesoog'. Op deze manier ontstaan er hele spirituele landschappen."

Dit wordt als een stadium van meditatie gezien bij de Hindu's en de Buddhisten.
Hindu''s geven er vaak een positieve draai aan (toegenomen geestelijke vermogens).
Bij de Buddhistische meditatie wordt het negatief gezien: er wordt te veel vastgehouden aan de eigen creaties. Dit belemmert de verdere voortgang van de geestelijke ontwikkeling (onthechting) en veroorzaakt op de lange duur opgezwollen ego's.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Goede avond

Bericht door Pilgrim »

H.Numan schreef:Het probleem met die subjectieve spirituele ervaringen is dat het subjectief is. Niks mis mee, maar je moet het niet als waarheid verkopen.
Deze uitspraak is in strijd met deze:
H.Numan schreef:Missioneren, hoe irritant ook, mag.
De laatste quote is correct. Het is immers je vrijheid om je eigen overtuiging (waaronder ook een subjectief spiritueel bewijs) als Waarheid uit te dragen en het staat een ieder vrij om daar wel of geen geloof aan te hechten.
H.Numan schreef:Prima. In dat geval: wat is fijnstoffelijk? Definitie? Waar zit die ziel? Hoe planten zielen zich voort? Hoe nemen zielen waar? Wat gebeurt er met die ziel als het minder fijnstoffelijk lichaam er mee ophoudt? .....
Dit komt een beetje onredelijk op mij over. Uiteraard mag je zulke vragen stellen, maar verwacht niet dat degenen die ervaringen hebben met uittredingen en/of bijnadood-ervaringen hier gelijk antwoord op hebben. Hoe zou dat immers moeten? Het gaat immers om mensen die gewoon in alle eerlijkheid en oprechtheid getuigen van hun ervaringen (vaak zonder dat ze dit wilden) en niet om wetenschappelijke onderzoekers met geheimzinnige apparaten die andere dimensies lokaliseren met fijnstoffelijke materie. Niemand weet uiteraard waaruit die fijnstoffelijke materie uit bestaat of waar ‘zielen’ vandaan komen. Volgens de betrokkenen gaat het bij fijnstoffelijke materie om een hele ijle vorm van materie. Meer is er niet over bekend. Misschien is het wel die beruchte donkere materie in de fysica waarvan ook niemand weet waar het uit bestaat en we dus ook niet kunnen lokaliseren. Soortgelijke vragen kan je trouwens ook stellen over ‘gewone’ materie. Wat is materie? Gestolde energie? Wat is energie? Definitie?
H.Numan schreef:Uittreding is ten ene male onmogelijk. Tenzij je dat op overtuigende wijze kunt aantonen.
Tja, wat beschouw je eigenlijk als een bewijs? In een rechtzaak wordt een misdrijf die door verscheidene getuigen is waargenomen als bewezen beschouwd. Bij ervaringen met uittredingen en/of bijnadood-ervaringen gaat het dus eigenlijk om duizenden getuigen die allemaal verslag doen van een fenomeen dat redelijk coherente trekken vertoond. Dezelfde eigenaardigheden keren immers iedere keer weer terug; lichtwezens, donkere tunnel, barrière, hemelse (of juist duistere) landschappen, het zien van het eigen lichaam, enz. Als het verzonnen verhalen zouden zijn dan zouden de verschillen immers groter zijn. Daar komt nog bij dat iemand die op het randje van de dood geweest is meestal niet de behoefte heeft om iets leuks te fantaseren. De statistiek werkt hier wat mij betreft als een bewijs. Een enkele ervaring bewijst inderdaad niets, maar vele duizenden die allemaal met elkaar overeenkomen wel. Dat er een culturele component in zit doet daar niets aan af. Natuurlijk zit er een culturele component in, want wat de uittreders zien zijn een soort hologrammen; beelden die corresponderen met hun eigen belevingswereld. De ervaringen zijn wat dat betreft zo divers dat er al grote verschillen binnen een enkele cultuur zijn.
Laatst gewijzigd door Anonymous op do jan 27, 2011 10:57 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Goede avond

Bericht door BFA »

Wanneer kan je zeggen dat je dood geweest bent?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Goede avond

Bericht door Pilgrim »

BFA schreef:Wanneer kan je zeggen dat je dood geweest bent?
Als alle levensfuncties opgehouden hebben en er geen hersenactiviteit meer is. Toch kun je dan nog steeds gereanimeerd worden. Pas wanneer het lichaam in ontbinding overgaat is geen reanimatie meer mogelijk.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Goede avond

Bericht door BFA »

Pilgrim schreef:Als alle levensfuncties opgehouden hebben en er geen hersenactiviteit meer is.
In feite ben ik niets met dit antwoord.
Als er geen hersenactiviteit meer is, zijn er geen waarnemingen meer. Ook die van uittreding niet.
Hoe weet je dat levensfuncties opgehouden zijn?
Pilgrim schreef:Toch kun je dan nog steeds gereanimeerd worden
Laat ik de vraag iets anders stellen.
In het hospitaal hang je na een operatie aan een machine die je hartslag registreert.
Ben je doodt op het ogenblik dat die machine registreert dat je hart niet meer klopt?
In het hospitaal is dit meestal geen probleem, daar er veel volk aanwezig is dat weet hoe dit hart terug op gang te krijgen.
Daar klopt dit meestal weer na een of een paar tientallen seconden.
Kan je dan zeggen dat je dood bent geweest?
Pilgrim schreef: Pas wanneer het lichaam in ontbinding overgaat is geen reanimatie meer mogelijk.
In het Buddhisme verbljft de ziel eerst 42 dagen in het 'Bardol Toto' of het rijk der schaduwen.
42 dagen is de tijd die een lichaam nodig heeft om volledig te ontbinden. Het is tijdens deze ontbinding dat het lichaam de ziel loslaat.
De reis door het Bardol Toto is beschreven in het Tibetaanse Dodenboek. De ervaringen tijdens deze reis zijn te vergelijken met de verhalen over uittredingen.
Niet volledig hetzelfde.
Mahalingam schreef:Bij de Buddhistische meditatie wordt het negatief gezien: er wordt te veel vastgehouden aan de eigen creaties. Dit belemmert de verdere voortgang van de geestelijke ontwikkeling (onthechting) en veroorzaakt op de lange duur opgezwollen ego's.
Verschijnselen zoals dit kunnen zorgen dat de ziel eeuwen in het rijk der schaduwen blijft hangen voor ze vrij is voor reïncarnatie.
Tunnel naar het witte licht kan naar verschillende Buddhistische paradijzen leiden waar de ziel kan rusten voor reïncarnatie en er zijn ook wegen naar de hel.
Wat je ervaart ontstaat in je eigen geest en met de kracht van de wil kan je, je er boven stellen en je keuze voor je toekomst: paradijs, helof welke vorm volgend leven bepalen.

PS: vergeet de vraag niet: Wanneer ben ik dood?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Goede avond

Bericht door Pilgrim »

BFA schreef:
Pilgrim schreef:Als alle levensfuncties opgehouden hebben en er geen hersenactiviteit meer is.
In feite ben ik niets met dit antwoord.
Als er geen hersenactiviteit meer is, zijn er geen waarnemingen meer. Ook die van uittreding niet.
Dat is nu juist het bizarre en het controversiële van het verschijnsel. Het waarnemen van de uittreding vindt plaats als er geen hersenactiviteit meer is en de persoon dus als dood beschouwd moet worden. Inderdaad kan je dan met je hersenen geen waarnemingen meer doen. Dus waarmee dan wel? Het is dus kennelijk de buitenzintuiglijke waarneming van de ‘ziel’.
Pilgrim schreef:Hoe weet je dat levensfuncties opgehouden zijn?
Ik weet dat niet precies want ik ben geen medicus, maar ik vermoed dat ook medici dit niet precies weten. Wat ik er over gelezen heb is dat het punt waarop je als dood beschouwd wordt steeds verder opgerekt wordt. Het blijkt namelijk door de moderne techniek mogelijk om steeds later iemand te reanimeren. Er gaan zelfs bizarre verhalen van mensen die al dagen lang als dood beschouwd werden toch weer bijkwamen. Kennelijk zat er nog steeds een sprankje leven in hun lichaam. Zo lang het lichaam niet ontbinding overgaat kun je kennelijk nog gereanimeerd worden. Of je in die tijd ook echt dood was? Wie zal het zeggen?
BFA schreef:Daar klopt dit meestal weer na een of een paar tientallen seconden.
Kan je dan zeggen dat je dood bent geweest?
Ja, dat is dus mogelijk, je kan dus kennelijk even dood zijn nog voordat het lichaam in ontbinding overgaat en dus weer ‘terug gehaald’ worden. Er is volgens mij niemand die precies weet wanneer je nu echt dood bent.
BFA schreef:In het Buddhisme verblijft de ziel eerst 42 dagen in het 'Bardol Toto' of het rijk der schaduwen.
42 dagen is de tijd die een lichaam nodig heeft om volledig te ontbinden. Het is tijdens deze ontbinding dat het lichaam de ziel loslaat.
De reis door het Bardol Toto is beschreven in het Tibetaanse Dodenboek. De ervaringen tijdens deze reis zijn te vergelijken met de verhalen over uittredingen.
Niet volledig hetzelfde.
Dit heb ik ook gelezen. Ook het Tibetaanse Dodenboek heb ik in mijn bezit. Dat van die 42 dagen lijkt niet te stroken met wat ik gelezen heb over bijnadood-ervaringen. Wel schijnt het soms voor te komen dat de ziel nog vrij lang bij het lichaam blijft en het probeert te reactiveren.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Goede avond

Bericht door Pilgrim »

H.Numan schreef:Het principe is heel simpel: buitengewone claims vereisen buitengewoon bewijs.
Hier wil ik ook nog even iets over zeggen. Dit is een uitspraak die ik al vaker van sceptici heb gelezen. Maar is hier inderdaad sprake van een buitengewone claim? Volgens mij wordt dit als zodanig beschouwd omdat het ingaat tegen een materialistische en atheïstische trend in onze cultuur. Toch is dit een trend van alleen de laatste anderhalve eeuw. Duizenden jaren lang (of tienduizenden jaren of zelfs nog langer) geloofde de mensheid in een voortbestaan na de dood en ook in reïncarnatie. Wat dat betreft is de huidige trend in onze cultuur een afwijking en dus eerder het uitzonderlijke dan het algemene. Een aantal eeuwen geleden zou men het voortbestaan na de dood zeker niet als een bijzondere claim beschouwd hebben. Bijnadood-ervaringen zijn mogelijk geworden door de moderne techniek waardoor het steeds vaker en beter mogelijk blijkt om iemand te reanimeren. Maar als men dit eeuwen geleden ook had geweten zou het dus niet op zoveel scepsis gestuit zijn. Integendeel, het zou beantwoorden aan de verwachting omdat men het toch al geloofde. Net als bijvoorbeeld het idee van het buitenaardse leven waarvan men aanneemt dat het bestaat (omdat het voortkomt uit de evolutietheorie). Mocht dat op een dag toch ontdekt worden dan zullen ook veel mensen niet verbaasd zijn omdat ze dat toch al geloofden.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Goede avond

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef:[ Volgens de betrokkenen gaat het bij fijnstoffelijke materie om een hele ijle vorm van materie. Meer is er niet over bekend.
In de dagen van madame Blavatsky maakten ze er zelfs foto's van. Die "fijnstoffelijke materie" kwam uit neus, oren en mond en had een beetje de textuur van karton of gekauwd papier.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Goede avond

Bericht door H.Numan »

Pilgrim schreef:
H.Numan schreef:Het principe is heel simpel: buitengewone claims vereisen buitengewoon bewijs.
Hier wil ik ook nog even iets over zeggen. Dit is een uitspraak die ik al vaker van sceptici heb gelezen. Maar is hier inderdaad sprake van een buitengewone claim? Volgens mij wordt dit als zodanig beschouwd omdat het ingaat tegen een materialistische en atheïstische trend in onze cultuur.
Nou, dan is het dus een eitje voor je om met overtuigende bewijzen aan te komen. Kom maar op. :smile:
Toch is dit een trend van alleen de laatste anderhalve eeuw. Duizenden jaren lang (of tienduizenden jaren of zelfs nog langer) geloofde de mensheid in een voortbestaan na de dood en ook in reïncarnatie.
Klopt. En tot ongeveer 500 jaar geleden geloofden we dat de aarde plat was.
Wat dat betreft is de huidige trend in onze cultuur een afwijking en dus eerder het uitzonderlijke dan het algemene. Een aantal eeuwen geleden zou men het voortbestaan na de dood zeker niet als een bijzondere claim beschouwd hebben.
Klopt ook. En is even nietszeggend. Grieken en Romeinen geloofden niet dat hun goden bestonden, ze wisten het gewoon absoluut zeker.
Bijnadood-ervaringen zijn mogelijk geworden door de moderne techniek waardoor het steeds vaker en beter mogelijk blijkt om iemand te reanimeren.
Hetgeen dus niks met bijna dood ervaringen te maken heeft, maar met verbeterde medische kennis.

Niet om de zaak heen draaien. Kom nou eens met serieus bewijs. Je kan er flink aan verdienen ook. James Randy heeft een flinke zak met geld ter beschikking staan. Hij stelt niks geen onmogelijke eisen, hij vraagt enkel en alleen om overtuigend bewijs. Dat is alles.

Wat is een buitengewone claim die buitengewoon bewijs vereist? Over water kunnen lopen, bijvoorbeeld, is niet iets wat normaal geobserveerd is. Daar is toch iets meer bewijs voor nodig dan 'Ik kan over water lopen, en heb dat gedaan. Jantje, Pietje en Klaasje hebben het gezien en kunnen getuigen.' Dat soort claims is ietwat uit de tijd.

Of mw. Jansen was bijna dood en ging door een tunnel. Ze heeft het zelf gezien, en getuigt daar van. Ik heb me leven ook eens voorbij zien flitsen. Alleen trek ik daar geen verdere conclusies uit. Zo'n ervaring is diep imponerend, dat geef ik grif toe.

Als jij bewijs hebt dat er leven na de dood is, prima. Sta ik wagenwijd voor open. Maar tot het moment dat jij of iemand anders dat doet ben ik sceptisch. Laten we eerlijk zijn en blijven: denk nou niet dat ik geen interesse heb. Het is heel wat leuker om op de een of andere manier voor te bestaan dan zeker te weten dat je weg bent na je overlijden. Dus als je bewijs hebt, graag.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Goede avond

Bericht door mercator »

H.Numan schreef:[ Het is heel wat leuker om op de een of andere manier voor te bestaan dan zeker te weten dat je weg bent na je overlijden.
Hoezo? Ik heb daar geen enkel probleem mee, weg is weg. Raar dat mensen zo iets willen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Goede avond

Bericht door H.Numan »

Persoonlijk ben ik erg blij dat ik het niet nog een keertje over hoef te doen, of tot in de eeuwigheid genieten van wat ik was.
Maar de meeste mensen zitten er wel mee, en behoorlijk ook.

Stel je eens voor: iemand geeft jouw het eeuwige leven. Kan je je een ergere straf voorstellen? Iedereen gaat dood, je vijanden, maar ook je vrienden. Behalve jij. Niet een keer, maar altijd. Elke keer weer. Op z'n best gaat een vriend of een familielid een eeuw mee. In die eeuw zie je die vriend of dat familielid opgroeien, en aftakelen. Tenslotte mag je ze allemaal helpen begraven. Ik moet er niet aan denken....

Reïncarnatie klinkt leuk, maar is zo onlogisch als wat. Ofwel het is een natuurlijk proces, dan is het geen reïncarnatie, maar recycling. Ofwel er is een of andere god of goden in het spel die je uiteindelijk beoordeeld en aan de hand daarvan een wedergeboorte geeft. Wat voor de een prima is (jezelf opblazen + zoveel mogelijk heidenen ter meerdere glorie van een god) is voor anderen compleet verwerpelijk en geeft je recht op wedergeboorte als kakkerlak. Ergo, een oordeel is hoe dan ook subjectief. De natuur doet niet aan subjectiviteit.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Goede avond

Bericht door Monique »

Ik zie eerlijk gezegd het nut niet in van reïncarnatie....of de logica.

Er wordt gezegd dat reïncarnatie is zodat je je fouten in een vorig leven goed kunt maken.
Wanneer niemand weet wat ie in een vorig leven fout gedaan heeft....... wat valt er dan goed te maken?

Walgelijke lieden (moordenaars, moslims etc) ...zijn die in een vorig leven dan nog rottiger geweest?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Goede avond

Bericht door Eliabe »

Monique schreef:
Walgelijke lieden (moordenaars, moslims etc) ...zijn die in een vorig leven dan nog rottiger geweest?
Ja.
En wij honderden jaren geleden ook. Alleen zijn wij door de evolutie bewuster geworden en staan wij voor deze praktijken niet meer open.
M.a.w. wij zijn in onze evolutie verder.
Zijn wij nu beter?
Nee!!
Maar we kunnen met ons verkregen bewustzijn wel proberen om deze mensen te laten inzien dat zij op het verkeerde pad zitten en dat doen we nu juist op dit forum. Leuk he.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Goede avond

Bericht door Pilgrim »

H.Numan schreef:Nou, dan is het dus een eitje voor je om met overtuigende bewijzen aan te komen. Kom maar op. :smile:
Dat heb ik niet beweerd, dat het een fluitje van een cent was. Ik zei alleen maar dat het voortbestaan na de dood alleen in de laatste anderhalve eeuw als een buitengewone claim gezien wordt in onze cultuur, maar in vroeger tijden niet. Of dat nou te bewijzen is of niet. De duizenden verslagen van bijnadood-ervaringen die met elkaar overeenstemmen kan je, zoals ik al zei, ook zien als een statistisch bewijs. Maar het kan mogelijk nog verder gaan. Het is misschien op afzienbare termijn inderdaad zelfs mogelijk een nog verdergaand objectief bewijs te leveren. Het is gebleken dat het door oefening (en/of eventueel met technische hulpmiddelen) mogelijk is om uittredingen bij jezelf op te wekken. Er worden tegenwoordig zelfs cursussen in gegeven. In dat geval veranderen die subjectieve bewijzen in objectieve bewijzen omdat ze door anderen gedeeld kunnen worden.

Toch krijg ik een rare smaak in de mond bij dat eisen(!) om een objectief bewijs. Als ik die verslagen lees komt steevast naar voren dat dit een inferieur streven is en dat uittreders ook geen moeite doen om dit soort bewijzen te leveren. Er is hier ook een verband met dieptepsychologie. Ik heb vroeger wel eens aan psychologie gedaan en ook daarin is sprake van abstracte zaken die moeilijk of niet bewezen kunnen worden en we niet kunnen lokaliseren of aanraken. Waar zit het onderbewustzijn? Bestaat het? Bestaat liefde? Wat is het? Een energie? (Volgens uittreders en BDE’ers wel). Wat is zelfvertrouwen of eigenwaarde? Liefde en zelfrespect/zelfvertrouwen zijn fenomenen die je gewaar wordt als het er niet meer is. Iemand die geen zelfvertrouwen meer heeft is onzeker en lijdt aan een minderwaardigheidscomplex en vraagt voortdurend om bevestiging van buitenaf (door anderen). Het gevoel van eigenwaarde staat ook in nauw verband met het zelfvertrouwen. Mensen zonder zelfvertrouwen zijn ook heel gevoelig voor lof en afkeuring en hebben dus een heel krenkbaar ego. Daarom wordt het zelfvertrouwen als een centrale eigenschap van onze geest gezien. Frappant is dat ook veel moslims nauwelijks of geen eigenwaarde hebben. Ze eisen(!) respect! Waarom? Omdat ze geen zelfrespect hebben natuurlijk. Het gaat vaak ook gepaard met superioriteitswanen. Iemand die echt een groot besef van eigenwaarde heeft vindt het nooit nodig om dit soort ‘respect’ te eisen of om geëerd te worden. Hoe dieper het zelfvertrouwen (en dus het Geloof in jezelf) geworteld is (tot in het onderbewustzijn) hoe sterker je als mens bent. Het zelfvertrouwen kan dus ook oppervlakkig zijn als het slechts gebouwd is op een enkele vaardigheid. Het is dus het geloof (in jezelf in dit geval) dat hier bepalend is. Volgens de rabbijnen is een mens superieur als hij een zelfvertrouwen heeft dat door niets en niemand gebroken kan worden. Waarom? Volgens metafysische en parapsychologische speculaties (en ervaringen van uittreders) staat het onderbewustzijn ook in contact met een nog diepere laag van bewustzijn; het kosmisch bewustzijn (God?). Net als het onderbewustzijn kunnen we dit niet uitwendig(!) meten of waarnemen. Maar we kunnen het waarnemen in onszelf en als ons zelfvertrouwen tot hierin wortelt ontstaat het Superzelfvertrouwen. Dat verklaart ook de behoefte aan religie of de zogenaamde ‘godspot’ in de neurotheologie. Immers als deze behoefte of religieus gevoel voor de evolutie geen zin zou hebben waarom zou het dan bestaan? De een heeft echter beter contact met deze diepe vorm van bewustzijn dan de ander. Ik sluit ook de mogelijkheid niet uit dat er in een grijs verleden iets misgegaan is in de ontwikkeling van de mensheid waardoor deze link (grotendeels?) verloren gegaan is. Oude overleveringen en mythen zouden hierop kunnen wijzen. Net als iemand die geen of weinig zelfrespect/zelfvertrouwen heeft zal ook iemand die geen of weinig GELOOF of VERTROUWEN heeft in dit ‘hogere Zelf’ om een bevestiging vragen (zelfs eisen!) van buitenaf. Je raadt het al. Ze vragen (eigenlijk eisen) van anderen dat ze hun geloof ‘moeten’ bewijzen. Daar komt de eis om een objectief bewijs uit voort. En daarom is het streven naar een objectief bewijs een lagere drijfveer omdat het voortkomt uit zwakte door een gebrek aan Vertrouwen. Ik kom dit steeds vaker tegen. Onlangs werkte ik in een boekhandel waar ik ontslagen werd omdat ik iets negatiefs over de Islam had gezegd. Een student (Groen Links) die daar ook werkte had een hekel aan alle religies omdat ze dat ‘moeten’ bewijzen en kennelijk niet kunnen. Maar van wie moet dat eigenlijk? We moeten niets! Van niemand! Het bewijs voor de ‘godspot’ is bij uitstek subjectief en moet je in jezelf vinden en niet van buitenaf.

Zelfs al zou er binnenkort een sluitend objectief bewijs komen, wat verandert er dan? Verandert dan de hele wereld? Verander jij Numan? Wordt je dan een vroom Christen? het lijkt me stug. Ik denk dat er hoegenaamd niets verandert. Dus waarom zouden we al die moeite doen om objectieve bewijzen te leveren. Het hele idee om iets te bewijzen is eigenlijk ook iets van onze wetenschappelijke cultuur van de laatste tijd. Het is eigelijk vreemd omdat het suggereert dat bijvoorbeeld intuïtie niet voldoende is. Wat zouden mensen in vroeger tijden die leefden van de jacht en de landbouw hier mee aanmoeten?
H.Numan schreef:Niet om de zaak heen draaien. Kom nou eens met serieus bewijs. Je kan er flink aan verdienen ook. James Randy heeft een flinke zak met geld ter beschikking staan. Hij stelt niks geen onmogelijke eisen, hij vraagt enkel en alleen om overtuigend bewijs. Dat is alles.
En hoe moet dat bewijs er volgens jou uitzien? Numan, ik zal je eens wat vertellen. Ik ga hoegenaamd geen enkele moeite doen om dit soort zaken voor je te bewijzen. Zelfs niet al zou ik het kunnen. Ook de BDE’ers en uittreders zullen dat waarschijnlijk niet doen, al zou het in sommige gevallen wel degelijk mogelijk zijn. Er zijn immers verslagen dat ze een andere omgeving correct konden beschrijven waar ze niet fysiek aanwezig waren, maar slechts in uitgetreden toestand. Het kan me ook geen worst schelen of je wel of niet in de ziel of een bestaan na de dood gelooft. Toch ben ik er rotsvast en voor 100% van overtuigd dat je ooit je bewijs zult krijgen! Een subjectief bewijs weliswaar, maar met dezelfde waarde als een objectief bewijs omdat je het zelf meemaakt. Dat is op de dag dat jezelf ‘overgaat’ en door een donkere tunnel gaat. Wat je aan die andere van die tunnel te wachten staat is jouw probleem. James Randy mag zijn geld van mij houden. :wink:
Laatst gewijzigd door Anonymous op vr jan 28, 2011 11:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Goede avond

Bericht door silkyboxershortXL »

Eerst Pilgrim, ik vind je moedig om zo'n discussie aan te gaan. Het gevraagde bewijs kan volgens mij niet geleverd worden. Kan dat wel is daarmee onze vrijheid weg. Mijn ervaring leert dat er voor degene die niet in het materialistische volslagen einde na de dood geloven de deur naar gene zijde op een kier kan komen. En zo is mijn wereld heel wat mooier en begrijpelijker geworden. Niet dat ik daar naar zoek maar "toevallige" dingen komen steeds vaker voor. En hoe duidelijker ik mijn wil heb
hoe meer het voorkomt En ik herken ze als een kracht die positief wil bijdragen aan mijn ontwikkeling/persoonlijke groei. Ik hoor nu enkele verzuchten; aha de heuristiek. Maar is het wel wijs om over je eigen waarnemingen te blijven twijfelen omdat het niet bewezen kan worden? Is daar 'empirische bewijsvoering' voor nodig? En in dit verband; Wie de schoen past....en leest dan verder
en herkend mijn verhaal. Toch laat de rede het middel zijn om elkaar op dagelijkse basis te verstaan.
Daar wil ik me aan onderwerpen. Maar vreemd kijk ik niet meer op als blijkt dat een oplossing van een probleem komt in de vorm van bv een persoon die het 'licht', het inzicht, komt 'brengen'. Dit kan evengoed een gebeurtenis zijn waar ik niet anders aan deelneem dan als waarnemer. Zo bezien probeer ik in gebeurtenissen een diepere bedoeling te ontwaren.
Monique schreef:Wanneer niemand weet wat ie in een vorig leven fout gedaan heeft.......
Is ook niet hard te maken. Maar ik kan mijn kijk hierop vertellen. Er was een lange tijd met het 'een welwillend voordeel van twijfel geven' voor nodig en ik kwam van absoluut ongelovig zijn. Ik heb al eens gezegd; Je moet niet geloven, maar zeker weten. Geloof niet in "God" maar zorg dat je het zeker weet. Mijn 'weten' is persoonlijk en niet overdraagbaar.
Is het toeval dat je bent wie je bent? Denk het niet. Ik geloof niet in het "des heren 's wegen zijn ondoorgrondelijk" . Het is de eigen wil die doorlopend vormend werkt aan een persoon. Door interesses, belangstelling, beperkingen enzovoort en zo de persoon vormt. Ook je geboorteplek zal aanwijzingen bevatten. Bv een geloofstraining opgedrongen door ouders en de les daaruit kan zijn je daar van vrij te maken. De rede volgend en daarmee vragen oplossen maakt je weer verder ontwikkeld. Het is o.a. de wil die inzicht kan geven wat je in je vorig bestaan hebt laten liggen. Maar ook de intelligentie (als mogelijkheid om complexiteit te bevatten), of bijzondere vaardigheden, EIGENaardigheden kunnen aanwijzingen geven. En altijd is het doel je op een hoger plan te brengen. Wil je dat niet dan ook geen vooruitgang. Het boeit mij nauwelijks of er hierna nog voortbestaan is, ben het leven lijkt wel moe, niet depressief of zo hoor, maar moe van de tragiek alles aan te moeten zien en lichtelijk vertwijfeld toch blijven proberen een verschil te maken.De islam blinkt uit door juist de afwezigheid van gedachtes en principes die ik hier beschrijf. Het doel daarvan is ook niet de persoonlijke groei.
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
Plaats reactie