Ligt eraan waar je hierbij aan denkt. Als je denkt aan jouw gevoel dat "er IETS moet zijn", een gevoel dat steeds meer mensen met je delen en ze hebben zelfs een naam gekregen van Plasterk (toen was hij nog geen minister): IETSISTEN, dan zeg ik: Ja, in die zin bestaat Hij wel. Ik bedoel: dat gevoel is reëel, dat slaat ergens op. Het hoort bij ons menszijn. Het komt voort uit het feit dat onze vroegste voorouders talige wezens geworden zijn. Dat uit te leggen is een lang verhaal uiteraard, maar ik kan het wel.
Als je bij 'God" denkt aan de Enig Ware God, die van de monotheïsten, dan zeg ik: nee, die bestaat niet. Dat zeg ik op grond van het feit dat ik kan uitleggen door wie, wanneer en waarom hij is uitgevonden. Natuurlijk, de EWG heeft een functie gehad, namelijk als hoofdfiguur van een eenheidsgodsdienst en ter bestrijding van uitzichtloze en handelsbelemmerende stammenoorlogen. Maar dat doet niets af aan zijn uitgevonden-zijn, en dus aan zijn niet-bestaan.
Het is de vrije markt geweest die ons, westerse mensen, van het EWG-geloof bevrijd heeft. Dat is echt niet mijn eigen slimheid of zo geweest of zo, bij mij niet en bij de IETSISTEN evenmin. Mensen denken conform de heersende economie, en de vrije markt kan niks met een in confessies verdeelde consumentenmarkt, ze schakelt alles en iedereen gelijk. Maar ook consumenten blijven mensen, dus religieuze wezens. Ja, we zijn dat van nature, al uit zich dat bij de één zus en bij de ander zó en bij de één sterker dan bij de ander, en bij vrouwen meer dan bij mannen. Niets mis met dat gevoel.
De vrije markt heeft ons hier van de onderdrukkende worthy: EWG-dienst bevrijd en we mogen hopen dat ze met dit zegenrijke werk globaliserend doorgaat en overal de worthy: -mensen bevrijdt. Maar het is slechts een dom economisch mechanisme, een situatie. Ze geeft er ons NIX voor terug. En dat is heilloos. Want het maakt dat mensen het gevoel hebben NIX met mekaar te maken te hebben. Dat leidt tot nihilisme bij onze jongeren en tot gewetenloosheid bij de bobo's die bij het grote geld kunnen. Bijvoorbeeld. Dus hoog tijd dat we een nieuw geloof gaan maken: het geloof in de mensheid, in de kracht van het menszijn. Uiteraard met een nieuw scheppingsverhaal (ontstaansverhaal). Heb ik ook al in ontwerp in de aanbieding. Tjonge, ik lijk wel een nieuwe