Even voorstellen!

Hier kunnen nieuwe forummers zichzelf even voorstellen als ze dat willen. Alvast van harte welkom, ongeacht je culturele, religieuze,...wat dan ook achtergrond!
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Even voorstellen!

Bericht door Schepsel »

Ik zie ook het heil van een psycholoog niet, tenzij het gaat om het omgaan met de stress, dat je van tips wordt voorzien. Advies over de situatie zal er vast niet zijn van een psycholoog, de Islam is immers officieel geen sekte dus ook niet iets dat je officieel aanmerkt als ''ziek'' of iets waar je als psycholoog advies voor geeft, immers, het is gewoon nog maar een religie, nietwaar. Als je klaagt over de situatie is de kans groot dat je te horen krijgt dat je acceptatieproblemen hebt, en daar ligt natuurlijk weer het een of andere psychische probleem aan ten grondslag.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Even voorstellen!

Bericht door mercator »

Ja best mogelijk dat je bij een geitenwollensokken-psycholoog terecht komt die de fout bij JOU legt.

Dat Islamgedoe is in se niet anders dan foute vrienden, foute liefjes, overdadig puberen, met drugs experimenteren...dat moet er vanzelf uit slijten-of niet-maar het proberen tegen gaan heeft een averrechts effect.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door Eliabe »

moeder van 3 schreef: En ik ben alleen maar heel erg in de war. Ik heb slapeloze nachten, ik voel me een slechte moeder. Ik voel me onwetend, onzeker, gestresst en ik kan mijn kinderen nergens op aanspreken.
Lieve, lieve, lieve.
Je bent geen slechte moeder. Je bent een moeder die met haar moederlijke gevoelens het beste wil voor haar kinderen. En daar is niets maar dan ook niets mis mee.
Ik wilde vroeger als klein kind graag met mijn vingertjes de brandende kolenkachel aanraken. Mijn vader waarschuwde mij 5 keer. Bij de zesde keer liet hij mij gaan. Een zevende keer is nooit meer geweest.

Ik heb het idee dat jij dit nu ook bij je kinderen moet doen. Ik weet het, het doet heel veel pijn om deze beslissing te nemen. Ik noem dit "liefdevol met de kop tegen de muur laten lopen".
Je moet ook aan jezelf denken. Je bent verantwoordelijk voor je eigen leven en problemen, niet voor die van een ander. Meeleven is goed, me(e)(de)lijden niet.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Even voorstellen!

Bericht door H.Numan »

mercator schreef:Ja best mogelijk dat je bij een geitenwollensokken-psycholoog terecht komt die de fout bij JOU legt.
Eh, nee. Ze komt OP ZEKER bij een geitenwollensokken-psycholoog, die de fout direct bij haar legt.

Het dochtertje van mijn zus (6 jaar) pikte snoep in de super. Betrapt.
Mamma nam haar mee naar de beheerder (die stomverbaasd was) en liet haar het snoep terug geven. Aangezien pikken niet in hun woordenboek staat, ging ze naar een kinder weet-ik-wat voor raad. Die stuurde moeder en dochter naar de spiegeloog. De spiegeloog legde direct de reden waarom het kind liep te jatten bij moeder. Gebrek aan aandacht. Nou moet je weten dat mijn zus maar 1 hobby heeft: ze heeft 2 cavia's kinderen. De rest interesseert haar totaal niets. Alle aandacht is gericht op 2 zaken: die twee cavia's kinderen. Uiteraard is m'n zus zo braaf om dat onmiddellijk te geloven. Zit nu dan ook 25 uur per dag met die cavia's kinderen op schoot.

Als buitenstaander zie ik het compleet anders. Dochterlief is haar aankleedpop. Die mag alles, en nog veel meer. Een vervelend over het paard getild verwent kreng, dat donders goed weet wat ze wilt. Aandacht. In ongelimiteerde hoeveelheden. Heeft op 6 jaar al een hele eigen wil, en is niks te beroerd om haar klasgenootjes om te kopen met snoep. Ik voorspel bij deze dat wanneer die 14 is haar ouders grijze haren hebben, en de nood nummers van de RIAG en een abortuskliniek in de telefoon geprogrammeerd hebben.

Het allerlaatste waar moeder van 3 naar toe moet is de spiegeloog.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Re: Even voorstellen!

Bericht door Dutch »

Moeder van 3, ik vind dit heel heel erg om te zeggen, maar sinds ik vernam dat je kinderen salafisten zijn geworden had ik dit al verwacht, je kinderen zijn namellijk totaal, maar dan ook totaal gehersenspoeld. Hun bekering is niet gebaseerd op een bevlieging (aanvankelijk wel, nu niet meer) maar ze zijn er als het ware door "overgenomen". Ze zitten echt in een secte, en dan nog niet gelijk dewelke : salafisten zijn één van de hardnekkigste sectes in islam. Niks geen suikerislam meer voor hen, ze gaan voor "all the way".
Wat jij nu ervaart is hoe ze op jou gaan toepassen wat bij hen is gebeurd : ze willen je bekeren en al hun daden en gedragingen zijn daarop gericht. Het lijdt geen twijfel dat ze dat als hun missie zien. Hun vriendelijkheid en hulp naar jou toe dienen slechts dit doel.
Bewijs : jouw zoon is er bijna in geslaagd jou onder tafel te praten, uitgaande van humanistische bespiegelingen (hij kent je goed!) heeft hij je zover gekregen dat je aan jezelf ging twijfelen...je zoon is dan ook een intelligente kerel me dunkt en hij gebruikt AL zijn intelligentie uitsluitend om islam te promoten en jou islamitisch te krijgen. Heel erg is dat, je moet nu op je hoede zijn voor je eigen kinderen...
Moeder van 3, ik vraag me waarlijk af met welke mensen jouw kinderen omgaan..waarschijnlijk staan hun "broeders en zusters" wel degelijk bekend bij de anti-terreurbrigade (ook een optie, contacteer die en waarschijnlijk gaan ze jou dan vragen om te "infiltreren", weiger dat, je bent nog niet sterk genoeg op dit moment daarvoor)...het ziet er niet al te best uit...sorry maar ik vind dit zeer erg. Ik denk dat je hen gewoon dient te zeggen dat je niet kan meegaan in hun fratsen, dat je hun visie niet kan delen, dat je vindt dat ze de weg kwijt zijn en dat je "huisregels" dient op te stellen : geen islamfratsen in mijn huis. Eens kijken hoe ze hierop reageren...
Trouwens, beste moeder van 3, hoe reageert de jongste zoon op dit alles?
Ik weet dat je nu zeer moeilijke tijden tegemoet gaat, misschien wordt het eens tijd dat deze moslims in jouw leven op eigen benen gaan staan en zo het echte leven gaan ondervinden? Want ergens maak je het hen té gemakkelijk : op 23 en 25 jaar moeten kinderen, volwassenen eigenlijk, het huis uit zijn en zelfstandig wonen en leven...
Steun hen ook niet financieel, ze hebben genoeg misbruik gemaakt van jouw gastvrijheid Moeder! Concentreer je nu op je jongste zoon, werk ook aan jezelf, word sterker en leef voor jezelf! Enne wat die psycholoog betreft, die dien je niet te raadplegen voor je kinderen, maar zoek iemand die jou bijstaat, misschien om onverwerkte trauma's uit het verleden een plaats te geven (dood van je man?)...zoek een goede therapeut, niet voor hen maar voor jezelf, want jij bent het waard.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Even voorstellen!

Bericht door Manon »

Ik ga eerder akkoord met de anderen die ver van een therapeut willen blijven.

Wat hebben eventuele onverwerkte trauma's nu ineens te maken met het feit dat die kinderen in een sekte zijn terechtgenkomen? Dat heeft toch geen invloed gehad?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
moeder van 3
Berichten: 27
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 3:04 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door moeder van 3 »

Hoi lieve iedereen.

Mijn zoon gaat sowieso al op zichzelf wonen, daar is hij al een tijdje druk mee bezig. Mijn dochter heeft ruim een jaar op zichzelf gewoond maar nu hoor ik haar daar eigenlijk niet meer over..

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik wil. Als ik het verhaal van Dutch hoor raak ik wel behoorlijk van slag. Salafistische sekte.. Anti terreurgroep.. Ik kan dit totaal niet vertalen naar het beeld wat ze bij mij achterlaten. Ik zie totaal niks haatdragends aan ze. Maar ik heb wat zaken opgezocht over salafisten en die staan inderdaad bekend als zeg maar de orthodoxen in de islam. Dat zie ik dan weer wel. De baard van mijn zoon begint steeds meer te groeien en ze bidden strikt op tijd. Wat schepsel en circe zeggen over dat ze de rillingen krijgen van mensen die een en al liefde zijn dat heb ik ook een klein beetje. Niet op dezelfde manier als met een 'jezus-freak' natuurlijk maar mijn zoon heeft echt de hele dag een glimlachje op zijn gezicht. Hij is wat milder gaan praten, oogt veel kalmer en zelfverzekerder. Hij straalt rust uit. En als ik die baard en het hele verhaal er omheen zou wegdenken zou me dat als moeder een trots en voldaan gevoel geven. Dat maakt het zo wrang allemaal.

Ik was eigenlijk van plan om naar de psycholoog te gaan om gewoon mijn verhaal te doen. Om het kwijt te zijn. Maar bij nader inzien en na het lezen van de reacties daarop zie ik daar toch maar van af. Het was ook een beetje in een opwelling, op een vrij emotioneel moment geschreven.

Ik weet niet wat ik ga doen en hoe ik het ga doen maar me erbij neerleggen voelt niet juist, keihard tegen ze ingaan voelt niet juist en naar ze luisteren voelt niet juist. En van al deze onjuiste dingen begint het laatste me steeds meer te trekken. Ik wil heel graag weten wat ze in godsnaam zover heeft gekregen. Mijn zoon heeft de vorige keer een tipje van de sluier gelicht en ik raakte daardoor behoorlijk in de war. Met name omdat ik vrij weinig meer te zeggen had. Maar als ik me dan besef dat hij het enkel doet om mij te bekeren dan gaan mijn nekharen overeind staan. Ik ken mijn zoon en ik kan me zo erg moeilijk voorstellen dat hij dat denkt. Mocht dat echt waar zijn dan zal het erg moeilijk worden om nog in 1 huis te leven. Het vertrouwen is dan onherstelbaar beschadigd.

Mij rest niks anders dan te blijven lezen, onderzoeken, luisteren en weerwoord geven. Veel geduld opbrengen en blijven dicsuccieren. Als hun moeder het niet voor ze doet..

Mijn zoon heeft een stapel boeken over de Islam in zijn kamer liggen. Heeft het zin om hieruit te lezen om te kijken wat voor informatie hij tot zich neemt?

Liefs,

Monique

Wie dan wel?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door Ariel »

moeder van 3 schreef:Mijn zoon heeft een stapel boeken over de Islam in zijn kamer liggen. Heeft het zin om hieruit te lezen om te kijken wat voor informatie hij tot zich neemt?
?
Dat kan naar mijn idee geen kwaad.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Even voorstellen!

Bericht door mercator »

moeder van 3 schreef: Mijn zoon heeft een stapel boeken over de Islam in zijn kamer liggen. Heeft het zin om hieruit te lezen om te kijken wat voor informatie hij tot zich neemt?
Nee dat heeft geen zin. Je gaat er niets wijzer uit worden. Moslim worden is een KEUZE, en je neemt het hele pakket er gedachteloos bij. Het is hetzelfde alsof je zoon een kabouter-aanbidder zou worden, en jij je dan in de kabouter-kunde gaat verdiepen hoewel je wéét dat kabouters onzin zijn. Hoe minder je erover af weet hoe beter.
Neem s een kijkje op http://www.ontdekislam.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en na een uurtje lezen weet je alles over Islam wat erover te weten valt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door BFA »

Die boeken zijn, net zoals de Koran, geschreven met de technieken van brainwash.
JE ziet wat Mohammedanen doen, dat is genoeg. Niet echt nodig van te lezen, het kan ook geen kwaad als je, je geest gezond houdt met tegengif.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door Monique »

moeder van 3 schreef:Mijn zoon heeft een stapel boeken over de Islam in zijn kamer liggen. Heeft het zin om hieruit te lezen om te kijken wat voor informatie hij tot zich neemt?
?
Beste moeder van 3, wanneer je zoon aan de heroïne was geweest....zou je dat dan ook gaan proberen om te kijken wat hij tot zich neemt?

Ik denk dat je dat hele islamgedoe uit je huis moet bannen en duidelijk tegen je kinderen zeggen dat je niet gediend bent van die onzin.
Ook niet toegeven aan hun eisen (geen varkensvlees, geen muziek etc).... gewoon speklapjes op tafel zetten en wanneer ze die niet willen....dan eten ze niet.
Dat is de hele pest met die islam.....iedereen geeft toe en kruipt voor ze....vandaar dat de arrogantie eraf straalt.

Zodra ze over islam beginnen te zeuren gewoon tegen ze zeggen dat ze dat maar tegen hun vriendjes moeten gaan doen (net als je tegen kinderen doet die een grote mond hebben) maar niet tegen jou.

Wanneer ze dan in opstand komen kun je altijd liefjes vragen waar het "moeder op een voetstuk" gebleven is.

Ze hebben maar 1 doel en dat is jou en je jongere zoon ook hersenspoelen.
Ik denk dat je nu nog maar 1 "taak" hebt en dat is zorgen dat je jongste zoon uit de klauwen van islam blijft....niet op de ouderen concentreren maar op de jongste..... die kun je misschien nog redden.......
Amorele atheistische nitwit
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Re: Even voorstellen!

Bericht door Dutch »

Moeder van 3, het is algemeen bekend dat sektes leden werven die op dat moment in hun leven vatbaar zijn voor hersenspoeling...ze kunnen het op anderen uitproberen, maar enkel bij de mensen die om één of andere reden psychologisch wankel staan zal hun taktiek aanslaan in de diepte. Daarom denk ik dat het interessant kan zijn om na te gaan waarom jouw 2 kinderen juist beïnvloedbaar en "recupereerbaar" waren voor de salafisten. Misschien heeft de dood van hun vader daar iets mee te zien? Ik zeg zo maar wat, jij kent ze het best immers.

Jouw dochter woont thuis omdat het als een moslima niet hoort om op haar eentje te wonen, dat is anti-islamitisch, vooral dan omdat ze geen suikermoslima is, maar een salafiste. Vrouwen wonen nooit alleen, dat is des duivels.

Weet ook dat de helft van de "deen" (religie) voor een moslim ligt in het feit gehuwd te zijn, dat is verplicht, dus jouw zoon zal zeker huwen (zeker islamitisch!) vooraleer hij het huis uitgaat, of hij het je nu meedeelt of niet, geen enkele salafist blijft ongehuwd, al zeker niet op zijn leeftijd. Bovendien zijn jouw kinderen als Nederlanders aantrekkelijke huwelijkspartners om buitenlanders legaal hierheen te halen. Een salafistenhuwelijk vereist ook geen voorgaand contact tussen bruid en bruidegom, die huwelijken worden gewoonweg "gearrangeerd" met als basis de religiositeit van de betrokkenen.

Moeder van 3, ik weet dat wat ik je zeg hard is, maar ik wil dat je weerbaarder wordt, anders ga je van de ene verbazing in de andere vallen en ga je zelf onderuit. Dat is te vermijden!
Ik ben het volledig met Monique eens, red je jongste zoon uit die islamdwaasheid! Heb je er al met hem over gepraat? Zoniet dan wordt dat dringend, hij dient nu je prioriteit te zijn!
Dihya
Berichten: 398
Lid geworden op: di mei 24, 2011 2:16 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door Dihya »

Woow, masa'Allah. Moge Allah jouw kinderen op het juiste pad houden. Het is lastig als moeder lijkt me, maar probeer je in te leven en met een objectieve bril naar de bril te kijken. Succes, moeder van 3.
Voorwaar, het meest waarachtige woord is het Boek van Allah en de beste leiding is de leiding van Mohammad.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door Ariel »

Dihya schreef:Woow, masa'Allah. Moge Allah jouw kinderen op het juiste pad houden. Het is lastig als moeder lijkt me, maar probeer je in te leven en met een objectieve bril naar de bril te kijken. Succes, moeder van 3.

Niet te geloven. :smile: Wat heerlijk dit hypocrite advies van een moslim.
Hoe objectief ga jij zijn als jouw dochter en/of zoon ooit eens met een ongelovige kafir thuis komen?
Zeg je dan ook "Het is lastig als moeder maar ik bekijk dit maar met een objectieve bril ?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Even voorstellen!

Bericht door mercator »

Dutch schreef: Ik ben het volledig met Monique eens, red je jongste zoon uit die islamdwaasheid! Heb je er al met hem over gepraat? Zoniet dan wordt dat dringend, hij dient nu je prioriteit te zijn!
Zeg tegen die oudste dat hij zijn was en plas en strijk maar door de broeders en zusters in de moskee moet laten doen! En trap niet in die flauwekul van "ik blijf hier om jou Het Licht te Laten Zien", daar is gewoon berekening bij om jouw als huisslaaf in te zetten terwijl hij met zijn neus in het Koranboekje zit.

En nee, je hoeft die boekjes niet te lezen. Dat is allemaal onzin, daar kan je niks mee. Ik heb hier ook De Wachttoren en Ontwaakt! bij de hand, ik gebruik die soms om vliegen mee dood te meppen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Even voorstellen!

Bericht door mercator »

Dihya schreef:Woow, masa'Allah. Moge Allah jouw kinderen op het juiste pad houden. Het is lastig als moeder lijkt me, maar probeer je in te leven en met een objectieve bril naar de bril te kijken. Succes, moeder van 3.
Alle kinderen van Allah zijn op het verkeerde pad. Kijk maar s in onze tuchthuizen, allemaal Bruine Broeders op het "verkeerde pad", zit zelfs in ons taalgebruik ingebakken :D !
Wie met een objectieve bril naar moslims kijkt schopt ze buiten.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door Ariel »

Dihya schreef:Woow, masa'Allah. Moge Allah jouw kinderen op het juiste pad houden. .
BTW. Nog even dit schat...Allah is niks. Allah kan niks. Allah is onmachtig, en kan nog geen vlieg doodslaan, want Allah bestaat namelijk niet. Allah is de maangod van de pre-islamitische Arabieren. Een gestolen afgod. Het bewijs daarvoor is dat de naam van de vader van Mohammed AbdAllah was, en Mohammed zijn vader was al gestorven voordat Mohammed geboren werd. Raar maar waar... :sly:
AbdAllah betekent slaaf van Allah. Dus de pa van Mo was een slaaf van één van de vele afgoden die de pre-islamitische Arabieren aanbaden.

Wie jij, en niet alleen jij, maar alle andere moslims aanbidden, is Mohammed en het afgodje allah. Daar komt nog de aanbidding van de pre-islamitische Arabieren gejatte zwarte steen in Mekka bij.
Wie is hier dus een veelgoden aanbidder? Juist...Jij....De hedendaagse moslima.

masa'Allah indeed. :laugh1: Maar ja kind. Prijs jij maar je afgodje maar als je dat gelukkig maakt en lik de zwarte steen met je tong schoon als je daar behoefte aan hebt. . Een normaal mens trapt niet in dit soort onzin. ( zucht)
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Navane
Berichten: 577
Lid geworden op: do nov 16, 2006 12:25 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door Navane »

Beste Monique,

Wat Dutch zegt klopt bijna zeker: je kinderen zijn grondig gehersenspoeld door salafisten.

Toch zijn er enkele dingen die je kunt doen.

Informeer jezelf grondig over islam door boeken van islamologen te bestuderen (bijv Von Grunebaum), en dan bij voorkeur boeken die zijn geschreven voor 1979, het jaar van de islamitische revolutie, want latere boeken zijn vaak al gekleurd door politieke ontwikkelingen.
Het doel van deze studie is allereerst om jezelf te beschermen tegen twijfel.

Het tweede doel ervan is de oppervlakkigheid van de antwoorden van je kinderen te doorzien. De antwoorden die je kinderen geven zijn het resultaat van 1400 jaar koranexegese en moslims die hebben geoefend in dialogen met joden en christenen. Als het je niet lukt om het gesprek met je kinderen een wending te geven die je zocht, moet je dat niet jezelf verwijten. Want in de salafistische methode zit de ervaring van 1400 verwerkt.

Een derde doel is het verbeteren van je gesprekstechniek in contacten met je kinderen. Als je grondig bekend bent met de zwakheden van islam, dan is het goed mogelijk om tegengas te bieden. Omdat islam irrationeel is, namelijk een sofisterij die alleen gebaseerd is op spelen met woorden, moet je het ook als zodanig behandelen. Concreet: geef niet teveel tegenargumenten, alleen daar waar je weet dat je zeker bent van je zaak. Vraag uitleg en leidt de uitlegger voortdurend naar de tegenstrijdigheiden in zijn uitleg, net zo lang tot hij er niet meer uitkomt.

Voorbeeld: volgens de hadith zou Mohammed in een nacht naar Jeruzalem en terug naar Medina zijn gevlogen. Uiteraard is dit rationeel onmogelijk, maar god kan alles volgens moslims, dus ook dat. Vraag aan moslim of god iets, bijvoorbeeld een steen kan scheppen die zo zwaar is dat hij hem niet kan tillen. Moslims zullen antwoorden dat zoiets niet mogelijk is, want god en de schepping zijn rationeel. Vraag vervolgens hoe het dan kan dat Mohammed in een nacht heen en weer kon vliegen.

Abrogatie is ook zo een. Elke stroming in islam hanteert abrogatie op een andere manier en sommige ontkennen zelfs dat het bestaat. Of verwijzen naar de Bijbel om het te ondersteunen. Meestal wordt abrogatie verklaart als een gevolg van de duur van de openbaringen (23 jaar) en het idee dat mensen de boodschap stukje voor stukje moesten onderwezen krijgen. Vraag vervolgens, indien een dergelijk antwoord wordt gegeven, waarom allah dan niet de volgorde van de boodschap anders had kunnen doen of duidelijker aangeven wat wel en wat niet geldigheid behield. Waarom de ideeen van moslims over abrogatie verschillen en dat dit een gevolg is van de wil van allah?

Verder is het belangrijk om altijd eraan te herinneren dat het OT is opgeheven door het NT, en de voorschriften van het OT dus niet meer vergeleken kunnen worden wat met in de koran staat. Dat bovendien de bijbel geen wetskracht meer heeft in de vrije wereld.

Jouw kinderen zijn, lijkt mij, op zoek naar principes en wetten die nu eenmaal niet bestaan in het westen, en die ze eigenlijk diep in zichzelf zouden moeten vinden. Dit is een gangbare fase in de ontwikkeling van ieder mens. Het valt mij bovendien op in de beschrijving die je van hen geeft, dat ze bijzonder hun best doen om te tonen dat hun bekering een positieve betekenis voor hen heeft. Ze hebben dus hun eigen versie van islam gemaakt, bedoeld om een goede indruk op de omgeving te maken en tegelijkertijd te tonen dat ze mensen zijn met een spiritueel leven.

Wat ze eigenlijk zoeken is betekenis, wat het leven kan betekenen voor hen. Dat is een fundamenteel onredelijk proces, zoals iemand in deze draad al terecht opmerkte, en kan niet met redeneren tegengegaan worden. Mensen kunnen nu eenmaal niet leven zonder dat dingen betekenis voor hen hebben. Op dit punt kan een studie van kantiaanse filosofie veel helderheid brengen.

De opmerking van je zoon 'heb je iets gehoord vanavond waar je iets tegenin kunt brengen' of soortgelijk, is typisch voor de gelijkhebberige sofisterij die het eindproduct is van salafisten. Natuurlijk zijn de negatieve dingen weggelaten en alleen de dingen die algemeen aanvaardbaar zijn op hem overgebracht. Je kunt proberen om hem ook de schaduwkanten van islam voor te houden en te vragen of hij daar wel rekening mee heeft gehouden. Doe dat alleen als je zeker weet dat je daar betrouwbare bronnen voor hebt, zoals van een islam kenner of van Boekhari of Ibn Kathir, zodat het refrein van de slechte media niet tegen je ingezet kan worden.

Veel sterkte.
Als wij onze cultuur niet verdedigen, wie gaat het dan wel doen?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door Ariel »

Voor het geval dat je niet weet wat Abrogatie is Monique. Ik leg het voor alle zekerheid maar even uit.

Abrogatie is het afschaffen van verzen in de koran door latere verzen.

2:106 Welk Vers Wij ook afschaffen [nansakh] of doen vergeten: Wij brengen er iets beters voor in de plaats, of iets wat daaraan gelijk is. Weet jij niet dat Allah macht heeft over alle dingen?

Tijdens zijn 23 jarige carrière als een religieusleider vergat Mohammed delen van wat Gabriël hem vertelde. Verder spreken enkele van deze koranverzen elkaar tegen. Instructies, leringen, en leerstellingen waren soms niet in overeenstemming met elkaar. Verschillende mensen bekritiseerden Mohammed hierover; de inconsistenties waren duidelijk. Om deze kritieken van antwoord te voorzien bedacht Mohammed de leerstelling van “abrogatie”.

De Zwaardverzen: de Roep “vecht en sla dood de heiden (afgodendienaars) waar je ze ook vindt” (soera 47:5); of “bestrijd de ongelovigen in Allah, totdat erg geen verzoeking meer is” (Soera 8:39); of “een pijnlijke straf aan hen die het geloof vaarwel zeggen” (Soera 9:3). Deze weerspreken allemaal het vers.... “Er is geen dwang in religie” (Soera 2:256).....En als je dan ook nog weet dat Soera 9 één van de laatste “aan Mohammed geopenbaarde” soera’s was dan begrijp je dat het vers ..“er is geen dwang in islam”...een geabrogeerd vers is.

De laatste verzen gelden
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door miss1979 »

Wat dutch schreef is echt waar. De salafiesten zijn de ergsten onder de moslims. Ze volgen de meest 'zuivere' islam, en de islamitische voorschriften volgen ze zo streng mogelijk op. Verschiet niet als je dochter gaat trouwen en dan nooit meer buitenkomt zonder haar man, zal stoppen met werken, er voor zal kiezen om niqaab te dragen......
Voor je zoon is het allemaal zo erg niet want als hij trouwt wordt hij de baas in huis, je dochter daarintegen zal niet veel meer te zeggen hebben. Of ze moet een goede echtgenoot treffen.

Als ze willen trouwen met iemand zonder papieren, hou ze tegen aub.

Wat ik nog wil meegeven...
Ik ken zelf moslima's die het contact met hun familie, zelfs met hun moeder, hebben verbroken omdat die de keuze van hun kind niet konden aanvaarden, en te veel bleven protesteren tegen de islam.
Dus pak het allemaal niet te hard aan maar op een rustige manier.
Leer vooral veel over de islam. Op internet is er heel wat te vinden.
Maar pas wel op want voor je het weet ben je zelf in de ban van de islam.. en dat is juist wat je kinderen willen.
Het is de taak van iedere moslim om zoveel mogelijk dawah te doen (mensen uitnodigen tot de islam) en ervoor zorgen dat mensen zich bekeren.
Lees de info over de islam, maar zet er je hart niet voor open.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Even voorstellen!

Bericht door Pilgrim »

moeder van 3 schreef:Wat schepsel en circe zeggen over dat ze de rillingen krijgen van mensen die een en al liefde zijn dat heb ik ook een klein beetje. Niet op dezelfde manier als met een 'jezus-freak' natuurlijk maar mijn zoon heeft echt de hele dag een glimlachje op zijn gezicht. Hij is wat milder gaan praten, oogt veel kalmer en zelfverzekerder. Hij straalt rust uit.
:yuk: Typisch het gedrag van een sektelid, vooral dat walgelijke glimlachje. Dit noemen ze vals zelfvertrouwen! :sly:
Laatst gewijzigd door Anonymous op di jun 14, 2011 9:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door Ariel »

Monique, ik besef dat je bijna verdrinkt in de informatie waar mee wij je bekogelen... :redface:

Toch wil ik je adviseren om het boek ... Salaam, een jaar onder orthodoxe moslims...van Patrick Pouw te lezen.
Je krijgt dan een beetje inzicht in het salafisme. Het boek leest lekker weg, en als je het niet wil kopen dan mag je de mijne lezen. Ik heb namelijk het idee dat wij niet zo ver van elkaar af wonen.

Lees hier de recensie van het boek
http://dutch.faithfreedom.org/2009/12/0 ... uw-salaam/" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier vindt je een stukje uit zijn boek.
http://dutch.faithfreedom.org/2010/08/08/dawah/" onclick="window.open(this.href);return false;


Patrick Pouw heeft een open brief aan zijn voormalige 'leermeester' Suhayb Salaam geschreven. Salaam riep Pouw op de site Al Yaqeen op om zijn excuses aan te bieden voor zijn boek over Salaams salafistische opleidingsinstituut.
Onder de spoiler vindt je de brief.
Spoiler! :
Beste Suhayb,

Ik zag vanochtend je publicatie ‘Een slechte leerling en een bedrieger’ op Al-Yaqeen. Ik beschouw het stuk maar als een 'Open Brief'. Het verbaasde me al dat het op die website (waar bedriegers, leugenaars, hypocrieten en islamcritici meestal met gezwinde spoed worden ontmaskerd) zo lang stil bleef. Nu dan toch een ‘Open Brief’. Heel goed. Ik ga er hier dan ook graag op in.

Excuses
Maar allereerst: je schrijft dat ik na de uitzending van Pauw & Witteman heb gezegd dat ik 'ga nadenken' over het maken van ‘excuses’ aan mijn oud-klasgenoten en jouw leerlingen. Dat moet even worden rechtgezet, want daarvan is geen sprake. Ik heb wel geantwoord, op een vraag van jou, dat ik erover denk met ze in gesprek te gaan. Discussie is goed. Het lijkt me wel handig dat ze het boek dan gelezen hebben. Laat ze vooral ook deze brief lezen.

Haatzaaien
Dan nu: haatzaaien. Je kunt toch niet ontkennen, beste Suhayb, dat het in de lessen wel heel vaak over haat ging? Is Al-Mu3aadaah niet een kernbegrip van jouw geloof? Je vertelde er in de lessen ook bij dat die ‘haat, vijandschap en afschuw’ niet moet leiden tot geweld. Dat heb ik natuurlijk ook netjes opgeschreven in mijn boek, zoals je weet. Maar vooruit, in je ‘Open Brief’ lees ik nu, tot mijn genoegen, vooral heel veel over ‘rechtvaardigheid’; in het klaslokaal werd toch echt veel over haat gesproken. Dat weten je leerlingen natuurlijk ook.

Je hebt me zelf, bij jou thuis op de bank, vertelt dat je het zoveel over haat hebt omdat je zeker wilt zijn dat je leerlingen dat begrip goed begrijpen. Het is een beetje raar om uit mijn eigen boek te citeren, maar omdat jij dat in je ‘Open Brief’ ook doet, zal ik je de passage nog even in herinnering brengen. Ik vraag je die bewuste zomerdag in juli, bij jou thuis op de bank, of je niet bang bent dat de haat die je predikt gevaarlijk is. Jij antwoordt dan: ‘Nee, daar heb ik geen angst voor. Daarom herhaal ik die boodschap over haat ook zo vaak. Daarom leg ik het telkens weer uit, juist omdat het een gevaarlijk onderwerp is. Maar als ik ze er niets over zou zeggen, zou ik de leerlingen kennis ontzeggen. En dan zouden ze toch op zoek gaan naar kennis daarover. Dat zie je ook op internet. Daar worden dit soort zaken verkeerd begrepen. Op internet worden mensen tot kafir, tot ongelovige, verklaard. Dat kan leiden tot bloedbaden.’ (Salaam! Een jaar onder Orthodoxe moslims, p. 209.)

Profeet Mohammed
Je zegt even verderop, op dezelfde pagina, dat je dat begrip ‘haat’ alleen maar goed kan uitleggen, ‘steeds weer goed uitleggen. Daarna is het niet meer aan mij.’ Juist daar maak ik me zorgen over. Je plant, met de Koran en de overleveringen van de Profeet Mohammed in je hand, haat in de harten en hoofden van je leerlingen. In mijn huiswerk over ‘haat omwille van Allah’ schreef ik dat voor moslims alle ongelovigen de vijand van Allah zijn, en dat de ongelovigen dientengevolge gehaat moeten worden. Ik schreef ook dat het haten van ongelovigen een verplichting is voor elke moslim, en dat moslims ook hun naasten moeten haten als die naasten Allah minachten en niet doen wat van hen verwacht wordt: het haten van ongelovigen. Ik kreeg voor dat huiswerk een ‘ZG’, een Zeer Goed. Die goede beoordeling was toch niet slechts bedoeld om mij te paaien? Dat zou niet oprecht en netjes zijn.

(Terzijde: het was in ieder geval niet netjes om, bij Pauw & Witteman, te zeggen dat ik ‘allemaal vierenhalven’ haalde tijdens mijn jaar aan je Instituut. Je weet, net als ik, dat ik slaagde voor het eerste jaar en dat ik slechts een 4,5 haalde. Waarom daarover liegen? Je hebt zelf toch ook nog wel een kopie van het door mij behaalde Certificaat? Moet ik je anders een kopietje toesturen?)

Vervormd verhaal
Ik heb ook andere zorgen over je boodschap van haat. Je vertelt je leerlingen dat zij pas anderen over zaken die in de lessen aan de orde komen mogen vertellen, als ze die boodschap goed hebben begrepen. Dat lijkt me verstandig. Maar, en dat heb ik deze dagen ook elders gezegd, het lijkt me toch dat het allemaal gemakkelijk tot ongelukken kan leiden. Ik heb, in mijn boek en in interviews, telkens aangegeven dat ik je nooit tot geweld heb horen oproepen. Maar je weet hoe dat gaat: Ik fluister een boodschap in jouw oor, jij fluistert het in het oor van weer iemand anders, en aan het eind van de kring krijg je een vervormd verhaal. Denk je daar wel eens over na? Denk je er wel eens over na wat met jouw boodschap gebeurt, als die het klaslokaal heeft verlaten? Je hebt wat dat betreft een grote verantwoordelijkheid, lijkt me. Jij wil toch ook niet dat er ongelukken gebeuren? Dat zou de islam een slechte naam kunnen bezorgen, en dat wil je toch niet?

Geestelijk gehandicapt
Gelukkig was ik niet de enige die zich in het klaslokaal zorgen maakte over je boodschap over haat. Kun je je nog herinneren dat Amar (jij weet, net als ik, hoe hij in het echt heet) herhaaldelijk aangaf dat hij het moeilijk vond om ongelovigen te haten? Dat was onzin, hield je ons voor, want iedereen kan ongelovigen haten ‘tenzij je geestelijk gehandicapt bent’. En kun je je ook nog die vraag van de zuster herinneren die, vlak nadat minister Guusje ter Horst aankondigde dat ze wilde onderzoeken of ze salafistische haatpredikers kon aanpakken, vroeg of het niet wat minder kon met die lessen over haat? Ook zij zei onomwonden dat je aanzette tot haat voor ongelovigen, en ook zij nam de term ‘haatzaaien’ in de mond. Of was dat ook sensatiezucht van die zuster?

Je vertelde me het afgelopen jaar dat je leerlingen in een ‘zuiveringsproces’ zitten. Dat vind ik een enge term, zoals ik het ook eng vond toen je de Nederlandse Moslim Omroep in het klaslokaal de ‘Neder Mensen Omroep’ noemde. Ik wil je best, in een andere brief, eens uitleggen waarom ik dat ‘zuiveringsproces’ een enge term vindt, en waarom die kwalificatie van de Nederlandse Moslim Omroep mij choqueerde.

Eng
Hier wil ik het eerst, met jouw welvinden, over iets anders hebben: het proces van ‘opvoeding en educatie’ van je leerlingen. We worden het er waarschijnlijk niet over eens, maar ik vind het wederom eng dat je leerlingen een onderwijsregelement moeten ondertekenen waarin zij verklaren dat ze niet logisch mogen nadenken. Weet je nog wat je leerling Amar (je kent zijn echte naam), refererend aan een uitspraak van zijn oom, jou voorhield? Ik zal het je in herinnering brengen: Amar vertelde dat zijn oom gezegd had dat hij in dat Utrechtse klaslokaal ‘gehersenspoeld’ werd. Jij zette die oom weg als iemand ‘zonder kennis’ –hoewel de man de Koran uit zijn hoofd kende.

De waarheid
Ook dat soort momenten stoorden mij, beste Suhayb. Het is niet per definitie slecht om zelfverzekerd te zijn (hoewel ik geloof in twijfel), maar als dat betekent dat je claimt dat alleen jij de waarheid kent, dan vind ik dat wederom eng. Natuurlijk zeg jij dat je de waarheid van de Koran en de Boodschapper van Allah verkondigt, maar tegelijkertijd zet je alle moslims die die waarheid anders interpreteren weg als dwalend, dom en achterlijk –en soms erger. Want waarom lees ik in je brief niets over sji’iten, alawieten, ahmadiyahs en je Turkse broeders? Waarom zwijg je daarover in het openbaar? In het klaslokaal was je toch heel duidelijk over hun tekortkomingen en fouten?

Zo was je in het klaslokaal (het was 22 oktober 2007, weet je nog?) ook heel duidelijk toen een zuster vroeg wat ze met haar oude schoolbijbel moest doen. ‘Verbranden!’ riep je. Daarbij gaf je geen uitleg, en daarbij zag ik, inderdaad, haat in je ogen. Nu zeg je, in het openbaar, dat je leerlinge dat uit ‘respect’ moest doen. Om ervoor te zorgen dat dat Heilige Boek niet bezoedeld zou worden. Je hebt me ook verteld ‘dat iedere moslim dat zou begrijpen’. Maar waarom kwam er dan een vraag uit het vrouwenlokaal, die bewuste avond? Als je leerlinge het allemaal al wist, dan zou ze er toch geen vraag over stellen? Je leerlinge gaf toch ook niet aan dat ze bang was dat die Bijbel vies zou worden in haar huis? Dat ze bang was voor koffievlekken op die oude Bijbel? Je brouwt er nu een context omheen, die in dat klaslokaal absoluut niet aanwezig was. En had je eerder je leerlingen ook al niet voorgehouden dat het gevaarlijk is om de Bijbel te lezen? Dat de Bijbel nietig verklaard is? Dat de Bijbel barstensvol fouten staat? Ik vraag me af hoe respectvol Christenen dat vinden.

Flauw
Daarom vond ik het ook flauw dat je in Pauw & Witteman niet inging op de vraag van Paul Witteman die je voorhield of je het ook respectvol had gevonden als Geert Wilders in zijn ‘Fitna’ een Koran had verbrand. Ik heb je al gezegd, en dat bedoelde ik niet als grap, dat je ook had kunnen zeggen dat je leerlinge die Bijbel naar een antiquariaat of kringloopwinkel moest brengen. Misschien had ze er een ander blij mee kunnen maken? Dat is, wat mij betreft, vrijheid van godsdienst: elkaar het licht in de ogen gunnen.

Bovendien hebben we in het Westen niet zulke goede ervaringen met het verbranden van boeken. Waarom roep je dan, in hemelsnaam, op tot het verbranden van een boek dat door veel mensen als Heilig wordt beschouwd? Om te voorkomen dat er koffievlekken op komen? Kom op, Suhayb! Permitteer me een paar krachttermen: boeken verbranden is barbaars en achterlijk. Welke boeken dan ook.

De brief wordt inmiddels wel wat lang, maar ik wil toch ook ingaan op een aantal andere zaken die je schrijft. Omdat ze belangrijk zijn.

Spionnen onthoofden
Je geeft aan dat je, in tegenstelling tot wat ik in mijn boek aantoon, standvastig bent in je boodschap en altijd en overal hetzelfde verhaal vertelt. Dat is niet juist. Ik ga zo in op een aantal voorbeelden in mijn boek, maar eerst even het volgende: waarom ontken je dat je in het klaslokaal hebt gezegd dat spionnen van de moslims onthoofd dienen te worden –‘maar alleen in een islamitische staat en na een oordeel van de grote geleerden?’ In het klaslokaal was je daar wederom duidelijk over. En waarom ging je tijdens de uitzending van Pauw & Witteman niet in op mijn verzoek toe te lichten wat er volgens jou dan wel met spionnen en verraders van de moslims dient te gebeuren? Ik ben nog steeds benieuwd!

Dan, kort, een paar voorbeelden uit Salaam! In maart 2007, dus voor het verschijnen van mijn boek, vertel je in Pauw & Witteman (nadat je vader weer eens in opspraak is geraakt) dat je je kunt vinden in het motto van het Kabinet: ‘eenheid in verscheidenheid’. In het klaslokaal had je een andere boodschap. Sterker: de dag na die bewuste uitzending vertel je je leerlingen dat ze de plicht hebben het ongelovige en zedeloze Nederland te verlaten. Je plaatst daar een kanttekening bij (dawah doen is een goede reden om in Nederland te blijven), maar dat is toch niet dezelfde boodschap die je in het openbaar uitdraagt? En waarom hield je je mond toen Jan Marijnissen tijdens diezelfde uitzending aangaf dat hij moeite heeft met islamitische scholen waar jongens en meisjes gescheiden onderwijs krijgen? Waarom zei je niet dat jij daar juist een voorstander van bent? Je staat toch voor je idealen?

Ballen tonen
(Terzijde: Ik werd deze week gebeld door een geloofsgenoot van je. Die man, goed onderlegd in de islam, vond dat jij ‘ballen moest tonen’ en gewoon moest zeggen wat je vindt. Ook in het openbaar. Daar ben ik het helemaal mee eens. Je kunt in Nederland veel zeggen, Suhayb. In Nederland wel. Hoe zat dat nu ook al weer in Syrië, jouw vaderland?)

Ik wil je ook iets anders in herinnering brengen. Uit het zusterlokaal kwam op 23 juni 2007 een vraag over het betalen van belasting. Weet je nog dat die zuster, na jouw antwoord, aangaf dat je een ‘dubbele boodschap’ uitdroeg? Dat is, wat mij betreft, dan ook een belangrijk punt in mijn boek: je zorgt voor verwarring bij je studenten. Wat wordt er nu precies van ze verwacht?

Amorele verkoopdrang
Dan over de door mij gebruikte journalistieke methode. Daar kun je over twisten - en ook dat kan in een vrije samenleving als Nederland. Voordat ik verder op die methode inga, is het misschien goed even een oude publicatie op Al Yaqeen te citeren. Het verscheen na het Islamitisch Congres in de As Soennah-moskee in 2005. Team Al Yaqeen schreef destijds over de 'sensatiezucht en amorele verkoopdrang' van journalisten van het televisieprogramma Twee Vandaag, die ook bij het congres aanwezig waren. Daar wil ik hier niet over oordelen, want ik kan me die uitzending van Twee Vandaag niet heel goed voor de geest brengen. Het gaat mij om het volgende. Want Team Al Yaqeen schrijft in datzelfde stukje op de site: ‘Toch hebben wij, als moslims, het vertrouwen in de media nog niet helemaal opgezegd, want er zijn nog altijd integere verslaggevers die hun werk serieus nemen en objectief en onbevooroordeeld de moslims behandelen zoals Patrick Pouw van het Algemeen Dagblad die dezelfde conferentie heeft bijgewoond en een artikel daarover heeft geschreven waar de seriositeit en vakmanschap van afstraalt.’

Welnu, beste Suhayb, ik heb in mijn boek precies hetzelfde gedaan als destijds: onbevooroordeeld luisteren en observeren om dat vervolgens vast te leggen. Niets meer, niets minder. Ik heb, inderdaad, niet van tevoren kenbaar gemaakt dat ik van plan was wat met mijn ervaringen te doen. Dat had een doel: ik wilde jou, de lessen en de leerlingen zo natuurlijk en puur mogelijk aantreffen om vervolgens de werkelijkheid die ik aantrof in al zijn veelkantigheid te beschrijven. Ik wilde geen pamflet of polemiek schrijven, maar een beschrijving geven van de werkelijkheid in dat klaslokaal. Als ik van tevoren mijn plannen kenbaar had gemaakt, had ik een ander beeld gekregen. Minder zuiver, zou jij misschien zeggen. Raar is dat niet, want mensen passen zich aan als ze weten dat ze in de gaten worden gehouden.

Leugenachtige aanval
Je schrikt nu, blijkbaar, van een aantal zaken die zich het afgelopen jaar in dat Utrechtse klaslokaal hebben afgespeeld. Ik houd jou en je leerlingen een spiegel voor: het is aan jullie daar iets mee te doen. Of niet, dat kan ook natuurlijk. Ik ben trouwens blij dat je erkent dat mijn boek ‘gedeeltelijk waarheden’ bevat. Dat is al iets, want sommige moslims zien elk boek over de islam als een leugenachtige aanval op hun religie.

Dan nog even die leugen van mij, die ik aan het eind van het boek beschrijf. Ik schrijf op pagina 254 dat ik tegen je lieg als ik zeg dat ik vanwege ziekte je lessen niet meer bijwoonde. Ziek in de zin van lichamelijke klachten was ik inderdaad niet. Ik was wel ziek (in de overdrachtelijke zin) van een aantal dingen die ik in de weken en maanden daarvoor in je lessen had gehoord en gezien. Ik heb ze hierboven al beschreven. Die twijfel van mij, die je aanhaalt in jouw ‘Open Brief’, gaat dan ook daarover: ik twijfel over de gevolgen van jouw boodschap. Zoals ik al eerder heb gezegd: die boodschap zou gemakkelijk tot ongelukken kunnen leiden.

(Terzijde: het bestaat, natuurlijk, eerlijk toegeven dat je liegt. Misschien zou jij eerlijk kunnen toegeven dat je loog toen je bij Pauw & Witteman zei dat je nooit iets over de onthoofding van de spionnen en verraders van de moslims hebt gezegd? Het zou je sieren. En Allah schaamt zicht toch niet voor de waarheid?)

Lange brief
Ik schreef het al eerder: deze brief wordt een beetje lang. Toch wil ik nog een kwestie aanroeren. Je schrijft dat ik gedurende mijn jaar aan het Instituut voor Opvoeding en Educatie overal ‘een warm onthaal kreeg, soms zelfs geknuffeld werd, en door velen alleen met ‘broeder’ werd aangesproken.’ Dat klopt. Ik werd, wellicht als potentiele bekeerling, warm ontvangen. Daarom schrijf ik ook dat gewoon op. Nogmaals: mijn boek is geen pamflet. Dus schrijf ik ook mooie en onschuldige dingen op. Daar heb je toch niet overheen gelezen?

Maar waar ik me zorgen over maak: hoe is dat na drie jaar studie aan jouw Instituut? Je leert je leerlingen afstand te nemen van de ongelovigen, je leert ze dat ze ongelovigen moeten haten, je vertelt ze hoe ze hun vriendschappen met ongelovigen moeten verbreken, dat ze ongelovigen niet in vertrouwen mogen nemen; ja, je leert ze een heleboel waar ik me erg veel zorgen over maak. Hoe staan zij over drie jaar in het leven? Hoe staan de kinderen van je leerlingen straks in het leven? Leven zij ook nog onder het mom ‘eenheid in verscheidenheid’? Of leven ze straks in hun eigen besloten wereld, zonder enig contact met ongelovigen? Denk je daar wel eens over na, Suhayb? Vertel me ook vooral als je dat uiteindelijk wel mooi vindt: een samenleving waarin niet wordt samengeleefd. Want het kan, natuurlijk, dat je dat als iets moois ziet. Ook dat hoor ik dan graag van je.

Imam Fawaz
Tot slot: wil je imam Fawaz vertellen dat ik het niet zo netjes van hem vindt dat hij in een stuk van zijn hand (‘Meeliften met de trein der hypocrieten’) Ahmed Marcouch een ‘hypocriet’ noemt? We weten allebei, en imam Fawaz natuurlijk veel beter dan wij, hoe beladen die term in de islam is, nietwaar? Mensen als hypocriet, bedrieger of leugenaar bestempelen is bovendien wat gemakkelijk. Op argumenten ingaan, en aan zelfonderzoek doen, is vaak veel moeilijker. Dat is een echte beproeving, dat gaat van ‘auw’.

Ik wens je dan ook veel wijsheid en liefde toe –hoewel ik een aantal van je denkbeelden volstrekt abject vind.

Hartelijke groet,
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Even voorstellen!

Bericht door Dhana »

Dihya schreef:Woow, masa'Allah. Moge Allah jouw kinderen op het juiste pad houden. Het is lastig als moeder lijkt me, maar probeer je in te leven en met een objectieve bril naar de bril te kijken. Succes, moeder van 3.

Spuit elf geeft modder op z'n Hollands gezegd

Ik zou Monique bijna aanraden om jouw posts hier te lezen. Je bent een prima voorbeeld van een zielloos moslimaatje dat door het leven gaat met dubbele standaards om aan het gebrek van enige vorm van innerlijke beschaving nog maar te zwijgen. Jouw posts zeggen meer dan al die duizenden ahadith waar enig spoor van medemenselijkheid niet te vinden is.
Laatst gewijzigd door Dhana op di jun 14, 2011 9:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Even voorstellen!

Bericht door Dhana »

Pilgrim schreef:
moeder van 3 schreef:Wat schepsel en circe zeggen over dat ze de rillingen krijgen van mensen die een en al liefde zijn dat heb ik ook een klein beetje. Niet op dezelfde manier als met een 'jezus-freak' natuurlijk maar mijn zoon heeft echt de hele dag een glimlachje op zijn gezicht. Hij is wat milder gaan praten, oogt veel kalmer en zelfverzekerder. Hij straalt rust uit.
:yuk: Typisch het gedrag van een sektelid, vooral dat walgelijke glimlachje. Dit noemen ze vals zelfvertrouwen.! :sly:
Inderdaad Pilgrim. Ik kan me nog zo goed de hemelzalige blik van de harikrishnaleden voor de geest halen. Alsof ze eindelijk de juiste drug hadden gevonden. Zo is het ook met de islam. De bekeerlingen zitten op een rose wolk en de doorgewinterderde moslims hebben geen ziel meer in de ogen te bekennen.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
petals
Berichten: 6
Lid geworden op: za jun 11, 2011 7:27 pm

Re: Even voorstellen!

Bericht door petals »

ik weet het nog zo net niet of het echte selefie zijn geworden, zie nog steeds behoorlijke tekenen van suikerislam. Jouw zoon vindt dat jij er slechte dingen uithaalt en niet de hele boodschap begrijpt. Hij houdt het allemaal heel erg zweverig en oppervlakkig en omzeilt hiermee de heikele punten binnen de islam. Geen wonder dat jij begint te twijfelen ze praten je gewoon omver want ze zeggen precies datgene waar zij zelf ook mee betoverd zijn, het lijkt allemaal op het eerste gezicht heel goed te kloppen en prachtig en rustgevend. En het heeft op het eerste gezicht ook een heel goed effect. Nu gaat het waarschijnlijk alleen nog om ahlaaq (gedragsregels, perfectioneren van gedrag), niet boos worden op anderen, focus op echte relatie met je ouders. Ouders zijn in de islam heel belangrijk wordt je voorgehouden. Rust en regelmaat, het gebed, je begeertes beteugelen. Heel normaal dat je dat allemaal als positief ervaart. Precies wat ik ook ervaarde. Juist ja, de roze wolk, vol liefde. Wat herken ik dat nog goed en wat heb ik me daar enorm in vergist... Ik vond het gebed zo heerlijk, zeker als ik dat naast mijn man kon doen. Tot ze straks echt brainwashed gaan geloven in de hel en verdoemenis, een echte selefie is namelijk veel erger: die zegt keihard, ja we moeten mensen doodstenigen nou en het is de wet van Allah en Allah gaat boven alles. Een echte selefie zegt te accepteren dat zijn eigen familie naar de hel gaat. Geloof me dan moet er veel gebeuren als je dat psychologisch wil accepteren, zo ver zijn jouw kinderen echt nog niet. Ze zitten comfortabel op de roze wolk en hebben het gevoel dat elke stap die ze zetten naar de moskee voor een hemelhoog doel is. En de rest van de stappen lijken ze te zweven! Eigenlijk is het een soort drugs.

Het enige wat je kunt doen is gewoon verder met ze praten maar ga niet elke keer de discussie aan met ze. Geloof me, je zaait toch twijfel al zie je dat niet want ze moeten gewoon door die fase heen, klaar. Ze moeten er zelf achter komen dat het gewoon aan alle kanten rammelt. Bij mij hielp ook helemaal niks, totdat ik er zelf achter kwam. Het enige wat jij nu kunt doen is heel lief blijven tegen ze, blijf gewoon normaal met ze omgaan en laat ze zien dat moraal uit de mens komt en niet uit de Koran. Ze MOETEN er zelf achter komen... Of het nu christendom, islam, bhagwan of wat dan ook voor geloof of sekte is, ze moeten er zelf doorheen en erachter komen. Maak je ook maar niet te druk over dat huwelijk, ook daar valt uit te komen hoor heb ik ook gedaan, ik leef mijn leven weer en ben sterker dan ooit :cool:
Plaats reactie