Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Gebruikersavatar
peter calluy
Berichten: 120
Lid geworden op: di okt 05, 2010 12:10 am

Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door peter calluy »

Boom 19 augustus 2011.

Betreft: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.


Beste Chokri,
Ik heb je dikwijls gebruikt als rolmodel voor participatie, gelijkheid, voluntarisme en burgerschap. Toen ik in Boom als straathoekwerker werkte en er weer eens hulpeloze en/of hopeloze Marokkaanse jongeren kwamen ‘eisen’ dat ik hun ‘gesubsidieerde voetbalbal moest oppompen’ omdat “ik daarvoor werd betaald”, verwees ik naar jou. Vooral omdat je blijkbaar te bescheiden bent om dat zelf te doen en échte racisten je liever in de schaduw laten van je bescheidenheid.
Ik vertelde die jongeren over je verwezenlijkingen. Zelf was ik 14 jaar onderdeel-coordinator op het MANO MUNDO
festival hier in Boom. 2009 was voor mij de afknapper omdat op dit pluralistische en educatieve project waar maatschappelijk-globaal-culturele aspecten met de nodige festivalitis omkaderd, een bescheiden project rond ‘Darwin’ als té gevoelig en niet opportuun werd afgewimpeld. Weinig educatief en pluralistisch na vele jaren ook animistisch-religieuze muziekgroepen en een debatpodium voor zowat alle relevante religiewoordvoerders, op de koop toe door mij als atheïst mede geprogrammeerd. 2009 was globaal tot Darwinjaar uitgeroepen, helaas.
Maar beste Chokri, hierdoor weet ik ongeveer wat het betekent om zoveel jaren, met stijgend succes te organiseren wat jij doet. En jij bent dan nog, in tegenstelling met die hulpeloze jongeren, in Marokko geboren !
Ik vroeg hen, op gevaar om voor racist of erger uitgescholden te worden, of ze mij nu wilden wijsmaken dat, omdat je wat bruiner bent, omdat je een ander geloof hebt, omdat je geen universitair bent....... je te achterlijk bent om ‘een bal op te pompen’? Of ze me wilden overtuigen van het feit dat de ‘Marokkaanse genenpoel’ tot complete inertie is gedoemd ? .
Daarna kwam jij en je palmares aan de beurt Chokri. Hoe je de brug tussen ‘jong & oud’ hebt gemaakt met je festivals en het onontbeerlijke teamwork dat daar voor nodig is. Dat jou inbreng door iedereen wordt gewaardeerd terwijl het toch ‘rebels’ is en dat je, voor zover ik dat weet, nooit over je levensbeschouwing praat om ook maar één uitzondering op de algemene regel te vragen met het ondertussen ontwaarde‘respect’ als ordewoord terwijl men hoogstens tolerantie kan eisen.
Ik weet dus niet welke levensbeschouwing je hebt. Ik weet dat je Humanist en seculier bent, met de rest heeft in principe niemand iets te maken. Ik volg alle vingerwijzingen naar jou persoon na het dramatische natuurgeweld van gisteren op de voet. Ik betreur samen met jou en iedereen met gezond verstand de slachtoffers. Sentimentaliteit in tegenstelling met betrokkenheid is niet mijn sterkste kant, het spijt me.
Ik ben het vermoedelijk, of zelfs heel waarschijnlijk niet altijd eens met jou, maar ik respecteer en bewonder je verwezenlijkingen. Toen de jongeren opmerkten tijdens mijn betoog “ die Chokri is wel gene moslim hé “, dan antwoordde ik steevast “ als dat het enige verschil is, dan maakt wel of niet moslim zijn het verschil tussen geen ‘bal kunnen oppompen’ en één, pardon, twee megafestivals uit de grond stampen” ???? In dat geval beste vrienden is moslim zijn bijzonder schadelijk lijkt mij. Stilte......
Chokri ik wens je veel sterkte en steun. De solidariteit met de pukkelpoppers was alvast heel groot daar in Limburg. Deze jonge mensen zijn niet gestorven om de reeks van 26 edities definitief af te sluiten, ze zouden zeker volgend jaar teruggekomen zijn. Ik ben één jaar jonger dan jij en ook ik vind dat alle jongeren dit feest verdienen, ik heb wat organisatorische ervaring. Als je met mij iets kunt doen, bel me gerust.
En zoals dat de geplogenheid is in de organisatorische festivalwereld, begint Pukkelpop 2012 vandaag.
Een flinke handdruk en een troostende schouderklop !

Peter Calluy. :rock:
Boom.
http://www.youtube.com/watch?v=tonyptTRHq8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=3oY_Ie_k ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=auEa0MYr ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qt4WVmwh ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

Sorry dat ik het feest bederf, maar 60.000 man op een terrein ter grootte van een concentratiekamp proppen puur voor het geld is vragen om moeilijkheden.
En dat de organisatoren van zulke culturele Fukushima's nu maar niet komen vertellen dat zoiets niet te voorzien is: verleden jaar vielen er ook al doden op Pukkelpop, een jaar eerder een stuk of 20 in Duisburg, langer geleden was er zo iets in Roskilde geloof ik...t is niks om huilerig over te doen, dood en verderf horen bij massamanifestaties net zoals terrorisme en achterlijkheid bij moslims.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
peter calluy
Berichten: 120
Lid geworden op: di okt 05, 2010 12:10 am

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door peter calluy »

Neen Mercator, je bederft het feest niet, je geeft je mening.

De doden op pukkelpop vorig jaar ? één beroerte en één zelfmoord, ik zie de vergelijking niet hoor.

Verder doe ik toch niet huilerig, integendeel.

Verder zijn festivals bijzonder leuk, veilig en ook machtig wanneer het je weer eens is gelukt om zoveel mensen samen te brengen.
JIJ houd er niet van, dus als iemand het toch wel doet, dan is medeleven of enige wederkerige sympathie niet aan jouw besteed ? Dat valt mij erg tegen mercator.

Zoals je kunt lezen heb ik zelf wel wat festivalervaring. Ik heb ook nog 6 jaar security gedaan op Rock Werchter. S-U-P-E-R ! Dat deed ik om te leren voor Mano Mundo.

Wist je dat er VLAK achter dat podium twee steriele operatiekwartieren staan met een gans operationeel team van chirurg over anesthesist tot verpleging.

Ik heb daardoor veel goede bands gezien en gehoord, en ook slechte. Ik denk mercator dat ik hier merk dat je frustraties, die we allemaal hier hebben, je verbitteren.

Dat is spijtig, heel spijtig.

Vriendelijke groet

Peter
http://www.youtube.com/watch?v=tonyptTRHq8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=3oY_Ie_k ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=auEa0MYr ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qt4WVmwh ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

Ik zie gewoon wat er gebeurt, objectief als je wil. Voor de deelnemers aan die festivals is het wss allemaal wel leuk maar ik weet OOK dat de inwoners van Werchter bijv. elk jaar met angst en vreze uitkijken naar het begin van de maand juli. Nog afgezien van de ecologische ramp die zulke massa-evenementen betekenen(vuilnis, files) worden ze door de omgeving ervaren als een soort middeleeuwse veldslag. Dat heeft niks met mijn frustraties te maken, ik walg van zulke massa-manifestaties en mij zal je daar niet zien dus ik heb daar geen last van en ik gun iedereen zijn pleziertje, maar het drama dat daar nu over gemaakt wordt snap ik niet, af en toe doden en gewonden horen gewoon bij het totaalplaatje.
Dat heeft niets te maken met een gebrek aan medeleven en spijtig is het ook niet, zoals iedere automobilist weet dat hij elke dag zijn leven waagt zou het niet slecht zijn dat die tienduizenden festivalgangers ook s zouden stil staan bij zin en onzin van die volksverhuizingen.
Wat als er een moslim op het idee komt om s een fikse aanslag te plegen tijdens zo een volkstoeloop? Dat is ONMOGELIJK te voorkomen en het verwondert me grotelijks dat een of andere Mohammed of Achmed nog niet op dat idee is gekomen.
In Mekka vallen elk jaar ook tientallen doden tijdens de hadj en elke moslim accepteert dat met vreugde. Als ik die massa scenes op Pink-Gras-Pukkelpop etc. zie moet ik daar altijd aan denken, het hysterisch aanbidden van een fetisj. Of het nu een soort meteoriet is of een commercieel pop-product maakt niet zo veel verschil.

Even ter overdenking: het geluid in die tent stond ZO hard dat publiek en "artiesten" niet eens doorhadden dat het begon te onweren zodat er veel te laat met de evacuatie kon begonnen worden.

PS Ik ken de Schorre in Boom zeer goed, een 15 tal jaar geleden was het een mooi natuurgebied, nu is het een pretpark en commercieel braakterrein voor massa-evenementen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

peter calluy schreef: Wist je dat er VLAK achter dat podium twee steriele operatiekwartieren staan met een gans operationeel team van chirurg over anesthesist tot verpleging.
... ik heb nooit geweten dat zo iets nodig was bij een klassiek concert.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door Dutch »

Beste Peter,
Volgens mij is je brief aan Chokri Mahassine een prima initiatief.
Vaak genoeg heb ik me afgevraagd hoe deze meneer het (eventuele) moslim zijn kon combineren met zoiets als jeugdfestivals opzetten...en of die dan niet in een onvermijdelijke patstelling zou komen te staan indien hij wel degelijk de islam zou aanhangen. Tenzij hij nu denkt door allah gestraft te zijn voor zijn islamitische ongehoorzaamheid.
Mijn gok was dat deze meneer feitelijk een exmoslim diende te zijn, hoe anders organisator wezen van zoiets als pukkelpop???
In elk geval juich ik je schrijven toe.
Wel benieuwd of je er ook ooit een antwoord op zal krijgen. Laat je ons dat weten?
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door Manon »

mercator schreef:
peter calluy schreef: Wist je dat er VLAK achter dat podium twee steriele operatiekwartieren staan met een gans operationeel team van chirurg over anesthesist tot verpleging.
... ik heb nooit geweten dat zo iets nodig was bij een klassiek concert.
ik heb ook nooit geweten dat er 60.000 mensen naar een klassiek concert komen.
Tenzij evenementen als vb. het prinsengrachtconcert van gisteren, maar ik heb toch zo'n vermoeden dat er daar ook wel ernstige hulpdiensten voorzien waren.

Of men van massa-evenementen houdt of niet is een persoonlijke keuze. Ik vind er persoonlijk ook niks aan, maar het is nu eenmaal een trend van deze tijd.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

Dutch schreef:Tenzij hij nu denkt door allah gestraft te zijn voor zijn islamitische ongehoorzaamheid.
HIJ zal zo iets absurds niet denken, maar de Marokkaanse Islamitische gemeenschap in België zeer zeker wel. Zo van zie je, dat komt ervan ! Die Afvallige organiseerde onzedige voorstellingen met halfblote meisjes en veel drank, Allah heeft een storm gestuurd, net goed!
.
Mensen als Mahassine zijn in een onbenijdenswaardige positie. Door hun eigen Mohammedaanse milieu worden ze als verraders beschouwd, door de linkse pseudo-intelligentsia als evolué, de benaming die de Belgische kolonisten gebruikten voor geletterde zwarten.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

circe schreef: Of men van massa-evenementen houdt of niet is een persoonlijke keuze. Ik vind er persoonlijk ook niks aan, maar het is nu eenmaal een trend van deze tijd.
Blijkbaar, zowat elk dorpje moet zijn eigen Pinkpop in het klein organiseren. Voor mij niet gelaten. Maar een mensenmassa van 10duizenden opeen pakken op een afgesloten plaats is zo wie zo een enorm veiligheidsrisico. Wat als bijv. Breivik ipv naar dat eiland naar Pukkelpop was gekomen ?
Of een of andere Gelovige gif in het drinkwater doet ?( Zie de Marokkaan die in Spanje is opgepakt).

Ik heb een aantal malen goed rondgekeken op die festivals(Graspop, Dour bijv.) en je ziet daar GEEN Marokkanen en Turken . Om een of andere reden blijven die totaal afwezig terwijl ze normalerwijze massaal de recreatiegebieden overspoelen, wat zou daar de reden van zijn ?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door Manon »

Om een of andere reden blijven die totaal afwezig terwijl ze normalerwijze massaal de recreatiegebieden overspoelen, wat zou daar de reden van zijn ?
Op Dour zijn er wel. eentje had mijn dochter haar ring ontfutseld en verder lastig gevallen.
Maar verder zie je die mensen ook niet op andere zomer evenementen, evenmin op vb. de opening van het MAS alhoewel men daar tijdens die eerste dagen gratis binnen kon.
Ik vermoed dat het "geen interesse" in die verderfelijke westerse dingen is.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

circe schreef: Op Dour zijn er wel. eentje had mijn dochter haar ring ontfutseld en verder lastig gevallen.
Maar verder zie je die mensen ook niet op andere zomer evenementen, evenmin op vb. de opening van het MAS alhoewel men daar tijdens die eerste dagen gratis binnen kon.
Ik vermoed dat het "geen interesse" in die verderfelijke westerse dingen is.
Eerst dacht ik dat ze gewoon niet genoeg centen hebben, maar om dure Ipods en scooters en merkkleding en Nikes te kopen hebben ze die centen wél dus jouw verklaring zal wel de juiste zijn. Hoogstens komen ze daar naartoe om wat te stelen en mensen lastig te vallen.
Op Dour zag ik nogal wat negers, maar die "licht-getinte" van jouw dochter heb ik dan gemist :) .
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door BFA »

mercator schreef: ... ik heb nooit geweten dat zo iets nodig was bij een klassiek concert.
Dokter is normaal gezien aanwezig.
Een organisatie die zichzelf respecteert heeft vanaf een publiek van een 300-tal mensen een dokter die backstage is. Vanaf 3 000 mensen worden die back-up voor mogelijke ongevallen groter.
mercator schreef:puur voor het geld
Er wordt geld verdiend als er 60 000 man op één weekend inkom betaald. Stellen dat dit puur voor het geld is, is overdreven.
Voor iemand als Chokri gaat het grootse deel van het jaar in de voorbereiding zitten. Naarmate die jaar vordert komen daar meer mensen bij, die allemaal betaald moeten worden. De maand ervoor zijn dit tientallen, De week voor en na het festival zijn er honderden mensen aan het werk. Dit worden allemaal betaald van die paar dagen inkom.
En ja, Chokri verdiend goed aan dit festival. Hij neemt grote risico's ook. Wat in 10 festivals goed verdiend is kan in één festival dat mislukt verloren worden.

Ik kan alleen maar respect hebben voor het grote talent van iemand als Chokri om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Hij is dit festival beginnen uitbouwen op het ogenblik dat Schuermans het monopolie had op alle Belgische groepen en niet zo maar een groep liet boeken op iets dat een concurrentiële positie voor zijn Torhout/Werchter kon innemen. Heel knap van Chokri om daar doorheen te breken.
mercator schreef:Pukkelpop, een jaar eerder een stuk of 20 in Duisburg, langer geleden was er zo iets in Roskilde geloof ik...t is niks om huilerig over te doen, dood en verderf horen bij massamanifestaties net zoals terrorisme en achterlijkheid bij moslims.
Dat er af en toe doden vallen, vooral door het element dat niet te voorzien is, menselijke paniek is geen reden om dit te vergelijken met de rituele slachtingen uitgevoerd door Mohammedanen.
Deze doden vallen te betreuren en worden betreurd. Mohammedanen vieren de doden omdat ook Allah vrolijk is.
Niettegenstaande zijn die festivals echt veilig, de grote mensenmassa's in oogschouw genomen. Ik heb op foto's die gekraakte Thomas brug gezien. Ik heb meer dan 10 jaar door die bruggen gekropen en in de zaal achter de lichttafel gestaan. Licht-en laser technieker. Ik ken dat materiaal en ik kon mijn ogen niet geloven. Ik weet nog van een keer aan de zee, dat de weersomstdanigheden soortgelijk veranderden en de hele boel dan verankerd hebben aan de vrachtwagens.
mercator schreef:maar ik weet OOK dat de inwoners van Werchter bijv. elk jaar met angst en vreze uitkijken naar het begin van de maand juli.
Sommigen kijken zo. Anderen zijn fier dat zulk een festival in hun gemeente plaatsvind.
mercator schreef:Nog afgezien van de ecologische ramp die zulke massa-evenementen betekenen(vuilnis, files)
Welke ecologische ramp? Een paar dagen na het festival is er op de weides geen sigarettenpeuk meer te vinden. De doorsnee dagjestoerist die een picknick gaat houden in de bossen hier en zijn blikjes en afval achterlaat is ecologisch 1 000 x erger.
Je hebt ook grotere files elke dag op weg naar Brussel.
mercator schreef:Wat als er een moslim op het idee komt om s een fikse aanslag te plegen tijdens zo een volkstoeloop? Dat is ONMOGELIJK te voorkomen en het verwondert me grotelijks dat een of andere Mohammed of Achmed nog niet op dat idee is gekomen.
Dat kan inderdaad gebeuren. Is dit een reden om die festivals te laten ophouden? veel erger dan het terrorisme is als we onze manier van handelen beginnen veranderen omdat er mogelijkheid tot terrorisme is. Op het ogenblik dat we dat doen hebben de terroristen gewonnen.
mercator schreef:In Mekka vallen elk jaar ook tientallen doden tijdens de hadj en elke moslim accepteert dat met vreugde. Als ik die massa scenes op Pink-Gras-Pukkelpop etc. zie moet ik daar altijd aan denken, het hysterisch aanbidden van een fetisj. Of het nu een soort meteoriet is of een commercieel pop-product maakt niet zo veel verschil.
Nogmaals die vergelijking met Mekka gaat niet op. Op die festivals wordt het leven gevierd. De zoektocht naar extase is een onderdeel van het mens-zijn. Er is niets verkeerd met de beleving ervan. Het gaat om extase, weinig groepen kunnen door de interactie met het publiek die extase laten openbloeien. Iets heel anders dan de aanbidding van een fetisj. Omdat bij de aanbidding van een fetisj ook extase voorkomt wil niet zeggen dat dit hetzelfde of zelfs maar te vergelijken is.
mercator schreef:tienduizenden festivalgangers ook s zouden stil staan bij zin en onzin van die volksverhuizingen.
Dagelijkse volksverhuizingen zijn een onderdeel van ons leven geworden. Waarom andere normen en vraagstelling voor een festivalganger?
mercator schreef: het geluid in die tent stond ZO hard dat publiek en "artiesten" niet eens doorhadden dat het begon te onweren zodat er veel te laat met de evacuatie kon begonnen worden.
Nu overdrijf je echt. de tent liep overvol omdat het onweerde. Het is niet aan de artiesten om te stoppen met spelen omdat een onweer uitbreekt. Een professionele artiest mag zich daar zelfs niet door van de wijs laten brengen.
Als ik na concerten op de db-meter keek stond die bij rock meestal op 110-120. Bij klassiek is het niet abnormaal dat er pieken van 120-130 db bereikt worden.
Waarom stel je weer andere normen en waarden omdat Rock en pop je niet zint. Dat Rock en Pop je niet zint is je volste recht en daar is niets verkeerd mee. Dat je verschillende normen waarden hanteert is betreurenswaardig.

Evacuaties starten altijd moeilijk op, op zulke massa-evenementen. zeker als het onmogelijk inbeeldbare gebeurd. Dit hoeft daarvoor geen popfestival te zijn.
mercator schreef: Mensen als Mahassine zijn in een onbenijdenswaardige positie. Door hun eigen Mohammedaanse milieu worden ze als verraders beschouwd, door de linkse pseudo-intelligentsia als evolué,
Mensen als Chokri verbeelden wat Linkse partijen hier pogen te doden: ondernemingszin. Ondernemingszin is ook iets waar Islam een hekel aan heeft.
Met meer immigranten als Chokri zouden er veel minder integratieproblemen zijn.


@ Peter.
Je open brief mag er zijn. Ik sta er volledig achter.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

BFA schreef: Nogmaals die vergelijking met Mekka gaat niet op. Op die festivals wordt het leven gevierd.
Wat ik daarvan zie is dat vnl. het GELD en de commercie gevierd worden. De popzangertjes krijgen astronomische bedragen om wat keelklanken uit te brengen( ja ik ben bevooroordeeld, ik weet het), de festivalgangers hoesten 100den pleuro's op voor een plaatsje in de modder en voor de rest is het daar één grote winkel met fors aangedikte prijzen voor een frisdrank en een cola.
Dat er "extase" gezocht wordt is mss mogelijk, maar andere dingen ook. Ik zal even opsommen wat er van mijn dochter al gestolen is op zulke "hoogmissen van het leven": digitaal fototoestel/campingstoeltje/slippers/niet te determineren aantal kledingstukken/geld/oorbellen.
Zie ook de plundertochten op Pukkelpop de nacht van donderdag op vrijdag.

Overigens heb ik mss mijn dochter haar leven gered: ik heb deze zomer al zowat 800 € aan haar gegeven voor festivalbezoek, dat ik niks meer wilde geven voor Pukkelpop was haar in een zeer verkeerd keelgat geschoten.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door BFA »

mercator schreef:De popzangertjes krijgen astronomische bedragen om wat keelklanken uit te brengen
Er zijn er niet zoveel die met een grote massa kunnen communiceren en dan nog eens het harde leven on the road aankunnen. Muziekindustrie heeft van de zwaarste werkomstandigheden die er in deze maatschappij zijn.
Verder is het hetzelfde mechanisme als met topvoetballers dat hier in werking is.
mercator schreef:Ik zal even opsommen wat er van mijn dochter al gestolen is op zulke "hoogmissen van het leven": digitaal fototoestel/campingstoeltje/slippers/niet te determineren aantal kledingstukken/geld/oorbellen.
In feite weet je waar er grote mensenmassa's zijn dat er ook dieven gaan zijn. Dit is een fenomeen dat van alle tijden is en zich niet beperkt tot popfestivals. Kan je in de metro of Brusselse Nieuwstraat ook overkomen.
Feit is dat de euforie van 'Love and a Peace' samen met de jeugd en bijhorende naïviteit van het publiek zorgeloos maakt. Er zijn veel te veel dingen die men argeloos laat rondslingeren.
De gelegenheid maakt ook dief en tegen de ouders is het ook makkelijker zeggen: ik ben bestolen dan ik heb het verloren. Ik weet dat de hoeveelheid verloren voorwerpen na concerten mij steeds verwonderd heeft.
mercator schreef:Overigens heb ik mss mijn dochter haar leven gered: ik heb deze zomer al zowat 800 € aan haar gegeven voor festivalbezoek, dat ik niks meer wilde geven voor Pukkelpop was haar in een zeer verkeerd keelgat geschoten.
Die festivals zijn een dure aangelegenheid. Je hebt gelijk dat je, je niet laat behandelen als een ezeltje dat geld schijt.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

BFA schreef: Waarom stel je weer andere normen en waarden omdat Rock en pop je niet zint. Dat Rock en Pop je niet zint is je volste recht
Zeker! Ik citeer even uit het augustus nr. van Ontwaakt! Welke invloed heeft muziek?

Laat hoererij en allerlei onreinheid niet eens ter sprake komen!
Sommige muziekgenres staan erom bekend dat ze aanzetten tot haat, seks en geweld. In heavy metal teksten is zelfs sprake van occultisme!
Beter is het te genieten van de geestelijk opbouwende liederen in de bundel Zing voor Jehovah(*)
(*) in diverse talen gratis te downloaden van http://www.jw.org" onclick="window.open(this.href);return false;.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

BFA schreef: Die festivals zijn een dure aangelegenheid. Je hebt gelijk dat je, je niet laat behandelen als een ezeltje dat geld schijt.
Ja en ik speel dan nog taxi-chauffeur ook met tenten, flessen water, een onwaarschijnlijke vracht kleren( waarom? door de modder zien ze er na een dag toch hetzelfde uit :D ) en blikken ravioli.

Duur is het wel, maar gek genoeg zijn die prijzen heel verschillend. Voor zover ik kan beoordelen zijn de aanwezige groepen niet beroemder of minder beroemd dan de andere en toch kan dat 100 % verschillen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door BFA »

mercator schreef:een onwaarschijnlijke vracht kleren( waarom? door de modder zien ze er na een dag toch hetzelfde uit :D )
Hier kan ik je het antwoord ook niet op geven. Veel meer dan je aan je lijf hebt, heb je niet echt nodig op zulk een festival.
mercator schreef: Duur is het wel, maar gek genoeg zijn die prijzen heel verschillend.
De prijzen voor dezelfde groep zijn ook heel verschillend per festival.
De grootste festivals reserveren eerst, betalen het meest en zetten de agenda en het traject van de groep zijn toer. Een groep reist niet kris kras Europa door. Eens de grote lijnen van het traject vastgelegd worden de vrije dagen vastgelegd met plaatsen en datums op die verplaatsingslijn. Van af dit ogenblik is het mogelijk discounts te maken. Voor de groep geldt: een dag voor minder werken is beter dan een dag niet gewerkt. Naarmate de boekingen voller raken wordt het mogelijk een groep te krijgen die voor onkosten speelt.
De dagelijkse onkosten voor een groep on the road zijn ook groot. De organisator heeft PA + plaatselijke infrastructuur. Een groep kan ook 1 tot 3 vrachtwagens eigen materieel mee hebben die het huurt. Wel of niet spelen, de huur voor die vrachtwagens en het materieel moet betaald, de bus waar de groep zich in verplaatst, de hotels waar de groep slaapt en de restaurants waar ze gaan eten. (zelf koken kan je in zulk een situatie niet). + nog eigen techniekers die er ook bij zijn.

Dit maakt dat de ene plaats tot 10X maal meer kan betalen dan de andere doet. En het wil niet zeggen dat de duurste plaats het beste concert heeft.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

BFA schreef: Dit maakt dat de ene plaats tot 10X maal meer kan betalen dan de andere doet. En het wil niet zeggen dat de duurste plaats het beste concert heeft.
Bedankt voor de uitleg. Hier leer ik uit dat het idee dat klassieke muziek "elitair" zou zijn compleet verkeerd is. Plaatsen voor de Bayreuther festspiele( heb ik net even opgezocht) variëren van 95€ tot 280 €(logeplaats). Popmuziek is dus veel duurder !

Plus dat je in Bayreuth waar voor je geld krijgt, Tannhauser, Siegfried, Parsifal.... Bij de popartiest hangt het er maar net van af of hij door een overdosis drugs de nacht tevoren nog wel in staat is om een klank uit te brengen :D (cfr. Amy Wijnhuis).
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door BFA »

mercator schreef:Hier leer ik uit dat het idee dat klassieke muziek "elitair" zou zijn compleet verkeerd is.
Ja en neen.
Voor het publiek is het financieel zeker niet elitair.
Het is een ander niveau van extase die moeilijker bereikbaar is. Hier kan je het elitair noemen.

Dan heb je de technische kant nog die bij klassieke muziek veel complexer is.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

BFA schreef: Het is een ander niveau van extase die moeilijker bereikbaar is. Hier kan je het elitair noemen.

Dan heb je de technische kant nog die bij klassieke muziek veel complexer is.
Intellectueel complexer dan, want een klassiek orkest is een samenraapsel van instrumenten die 200 jaar al bestonden. Een viool , wat stelt dat nou voor? Een houten doosje met 4 touwen erop. Als je dan de "overkill" van de moderne geluidsapparatuur ziet is het contrast tussen doel en middelen nog vele malen schrijnender. Popmuziek die live wordt uitgevoerd is compleet verschillend van wat je op cd en teevee hoort. Alle details gaan verloren in een enorme muur van lawaai.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door BFA »

mercator schreef: Intellectueel complexer dan, want een klassiek orkest is een samenraapsel van instrumenten die 200 jaar al bestonden. Een viool , wat stelt dat nou voor? Een houten doosje met 4 touwen erop. Als je dan de "overkill" van de moderne geluidsapparatuur ziet is het contrast tussen doel en middelen nog vele malen schrijnender.
Technisch complexer.
Een popconcert kan gemiddeld met een 20-tal microfoons, 6 podiummonitoren en een 24-kanaalsmixer voor geluid op het podium.
Een klassiek concert (volledig orkest met koor) gaat snel tot 90 microfoons, 60 podiummonitoren en een 90 kanaalsmixer voor geluid op het podium.
Een quartet of quintet vraagt ongeveer dezelfde hoeveelheid techniek als een popconcert.

Bij een popconcert staat alles op het podium.
Bij een klassiek orkest begint men nu heel gerichte microfoons in de lichtbruggen te hangen. (vangen de zang op van een of twee koorzangers en niet van de derde die ernaast staat)
popconcert 2 grote geluidstorens.
klassiek concert, subbas en bas op de grond, voor of onder het podium, de rest over de zaal verspreid in de lucht, met alle bijhorende afregelproblemen van delay. (Men moet vertraging tussen de verschillende groepen luidsprekers steken omdat de snelheid van het signaal door de kabel en de lucht verschillend is)

Een popconcert bouw je op een dag op (9h 's ochtends beginnen en steekt tss 3h en 5h 's ochtends terug in de dozen)
Bij een klassiek concert is het niet abnormaal 2 of 3 dagen op voorhand beginnen op te bouwen. Afbraak is na het concert en de dag erna.

Bij een popconcert zal alle licht zichtbaar hangen. Het is raar dat lampen niet verborgen blijven voor een klassiek concert.

Voor licht was de standaardinstallatie waar ik mee werkte 200KW. Voor een klassiek concert was dit 500 tot 700 KW. (verborgen licht komt van verder, de standaardlamp is 2KW tov 1KW bij pop)

Je ziet bij een klassiek concert de techniek niet, omdat het niet staat van klassieke muziek tussen geluidstorens te brengen maar alles is in grotere mate aanwezig.
mercator schreef:Popmuziek die live wordt uitgevoerd is compleet verschillend van wat je op cd en teevee hoort. Alle details gaan verloren in een enorme muur van lawaai.
Er is een probleem met geluidstechnici die nogal snel hun gehoor verliezen. De trend van MP3 en andere gecompresseerde muziek te beluisteren (buiten het concert om) doet ook geen goed. Men begint te verliezen hoe de dynamiek een goed signaal klinkt.
Muur van lawaai is relatief. Gaat de dynamiek van muziek tijdens het mixen niet verloren kan men gerust tot 140db zonder verlies in detail en ook zonder verlies van gehoor.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door mercator »

BFA schreef: Bij een klassiek orkest begint men nu heel gerichte microfoons in de lichtbruggen te hangen. (vangen de zang op van een of twee koorzangers en niet van de derde die ernaast staat)
Dat is raar, ik heb al meegewerkt aan klassieke concerten- o.m. opvoeringen van Carmina Burana met solisten, koor, slagwerk, 2 piano's en alles erop en eraan in een kerkgebouw en we hadden GEEN microfoons en versterking, helemaal niks en dat klonk als een huis. In de meeste operahuizen waar ik al geweest ben is de akoestiek zo goed dat electrische versterking helemaal niet nodig is. Andere zalen zijn dan weer zo slecht dat je haast niets hoort(de Singel in Antwerpen bijv.).
Ik neem aan dat de uitgebreide electronische voorzieningen waar jij het over hebt dienen voor klassieke opvoeringen in open lucht of in plaatsen die daar helemaal niet geschikt voor zijn?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door BFA »

mercator schreef:Ik neem aan dat de uitgebreide electronische voorzieningen waar jij het over hebt dienen voor klassieke opvoeringen in open lucht of in plaatsen die daar helemaal niet geschikt voor zijn?
Grotere zalen of open lucht. Ik ken geen enkele grote zaal die qua akoestiek geschikt is.
Een kerk is ook niet de black box van een concertzaal waar je een bij de muziek horende wereld van scratch met licht opbouwt. Veel klassieke muziek is geschreven voor kerken, geen heropbouw nodig want de bijhorende wereld is intact.
Een black box technieker zoals ik kwam dus niet zoveel in een kerk.
Kleinere zalen hebben zelden een podium dat groot genoeg is voor een volledig orkest. In een kerk valt dit probleem ook weg. Meerdere redenen om voor klassieke muziek een kerk boven een kleine zaal te prefereren.
Kleinere zalen, en ook kerken wat onder kleine zaal valt komen meestal toe met versterking van de bas en subbas voor klassieke concerten. Ik heb een paar keer in de kerk van Grimbergen gewerkt en die was akoestisch OK. Daar steek je geen 500 man binnen. Bas en Subbas versterken en je bent er.

In kathedralen wordt uitgebreide versterking gebruikt.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
peter calluy
Berichten: 120
Lid geworden op: di okt 05, 2010 12:10 am

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door peter calluy »

Beste Mercator,

Je lijkt mij een beetje '''moslims''' te denken, sorry hoor. Wat jou niet pleziert is a priori 'minderwaardig'.

Wat denk je van Koninginnedag, daar vallen ook doden, én door een terroristisch geïnspireerde daad. Afschaffen ? Ik ben republikein en vind die Hollandse Koningin zoals onze Albert een onwaarschijnlijke en overbetaalde troela. ( toch vond ik het heel erg voor die mensen toen en dacht ik niet 'als je een troela gaat toejuichen, tja ) Empathie heet dat.

Andre Rieu, mijn vader houd er van en kijkt ernaar dus hebben we met oudejaar samen gekeken. Veeeeel volk he, in open lucht he, veel rekwisieten he, ....
Ik vind die rieu een over het paard getilde muzikant die als een zielloze copy-machine en een botoxkop massa's in de leegheid van de kitch knuffelt. Maar omdat daar zoveel volk is besef ik dat hij relevant is en zijn plaats dubbel en dik verdient.

Wat kost pukkelpop want ik weet dat niet juist. Het programma vermeld een 150 tal groepen. Als je dat deelt met de prijs dan is dat een gemiddeld erg lage concertprijs voor soms bijzonder spectaculaire en/of muzikale hoogstandjes die je nu niet direct in het parochiezaaltje kunt laten spelen. Kwastie van veiligheid :-)) :shock:

En dan jou bijzonder hoge dunk van klasieke muziek. Die déél ik met jou hoor. Mijn schoonbroer is een afgestudeerde pianist aan het Antwerpse conservatorium, wat Universitair niveau is. Hij maakt-schrijft-componeert alle muziek voor Dimitri Leue zijn theaterproductie's,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dimitri_Leue" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=w6OXNpMuX0k" onclick="window.open(this.href);return false; ( De pianist dus )

speelt diverse instrumenten bij MIRA: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mira_%28zangeres%29" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mira-online.be/nieuws/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/user/MiraClips?b ... 89bUB_-eBE" onclick="window.open(this.href);return false; een nummertje.


Hij speelt ook bij de kakkewieten : een voorsmaakje - http://www.youtube.com/watch?v=VV1BodFeXhw" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij speelt ook bij Sukilove : een voorsmaakje http://www.youtube.com/watch?v=EPITmCXI ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

OOK bij http://www.youtube.com/watch?v=yFO_qKL1gDU" onclick="window.open(this.href);return false; Assunta Mano : super vind ik dit .....http://www.youtube.com/watch?v=hBkEAD7T ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;


En dus vind jij dat zo iemand zijn brede inspiratie moet opsluiten in de klassieke muziek ??????

En dan nu nog even gasten die eigenlijk puur klasieke Cello-solisten zijn zoals jij ze wil hebben :

Houd u vast aan de takken van de bomen, als je de componist herkent win je een in nederland overgeprijsde DUVEL:

http://www.youtube.com/watch?v=hBkEAD7T ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; Fa-Ntas- tiess !!!!!.


Open your mind mercator , aub :cool:

Peter.
http://www.youtube.com/watch?v=tonyptTRHq8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=3oY_Ie_k ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=auEa0MYr ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qt4WVmwh ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
peter calluy
Berichten: 120
Lid geworden op: di okt 05, 2010 12:10 am

Re: Open brief aan Mijnheer Chokri Mahassine.

Bericht door peter calluy »

OEPS- vergeten ,

Speciaal voor jou : http://www.youtube.com/watch?v=Yc_QKCVO ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; Genieieieten . :shock: :rock:

Peter.
http://www.youtube.com/watch?v=tonyptTRHq8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=3oY_Ie_k ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=auEa0MYr ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qt4WVmwh ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie