,,Moslims hebben recht op eigen scholen''

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

,,Moslims hebben recht op eigen scholen''

Bericht door sprot »

BRUSSEL (belga) ,,Als er joodse en katholieke scholen bestaan, hebben moslims ook recht op eigen scholen.'' Guy Harpigny, islamkenner en sinds vorig jaar bisschop van Doornik, breekt een lans voor veelkleurig confessioneel onderwijs.


,,De moslims die bij ons wonen, zijn niet meer de sukkelaars of de kansarmen van de eerste generatie. We moeten samen nadenken over de opvoeding van onze kinderen en over de grote ethische thema's. Daarom moeten moslims ook een plaats krijgen in de samenleving: in de administratie, in het onderwijs. Vrij confessioneel onderwijs is een goede zaak. Als er joodse en katholieke scholen bestaan, hebben moslims ook recht op eigen scholen.''

Harpigny zegt wel dat daarbij een effectieve controle van de overheid nodig is. Islam onderwijzen in katholieke scholen, vindt hij geen goed idee. ,,Dat is niet ons project'', aldus de bisschop. Hij deed zijn uitspraken in het christelijke opinieweekblad Tertio. Volgens Harpigny dringt in onze samenleving een dialoog met de islam zich meer dan ooit op.

De Doornikse bisschop is trouwens resoluut gekant tegen een verbod op de hoofddoek. ,,Als ik geen Romeinse boord meer mag dragen, dan eis ik dat politiemensen ook geen uniform meer dragen. Schaf dan ook alle decoraties af, of de A-nummerplaten voor ministers en bisschoppen. Dat is ook discriminatie. Als je geen distinctieve kenmerken meer mag dragen, naar welke samenleving evolueren wij dan? Naar het China van de jaren vijftig.''
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Deze reactie viel te voorspellen!
Als grootste monotheïstische religie voelt de katholieke kerk zich immers onrechtstreeks bedreigd door alle uitingen van laïciteit. Ze zijn dan ook bereid om de islam "met de mantel der liefde te bedekken" en bezwerende taal te spreken, in de stijl van "islam is goed, enkel de fundamentele islam zit fout...".
Alhoewel, als grote islamkenner zou deze bischop beter moeten weten. Hij weet vast en zeker ook wel beter, maar dit openlijk verkondigen zou voor een ware rel kunnen zorgen tussen Rome en de hele islamwereld. Vandaar de zalvende woorden en de verwijzing naar fundamentele islam.
Van hypocrisie gesproken! Kan al wedijveren met de "Attakeya" van de moslims!

Dutch
Jasmijn
Berichten: 233
Lid geworden op: wo jan 07, 2004 5:03 pm

Bericht door Jasmijn »

Het lijkt mij beter dat ze naar een meer islamitisch land gaan,daar zullen ze niet veel problemen tegenkomen,niet met de hoofddoek,,niet met de cultuur (hoewel dat ook tegenvalt deze dagen :cry: ) maar dat is beter dan in Europa blijven.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Jasmijn schreef:Het lijkt mij beter dat ze naar een meer islamitisch land gaan,daar zullen ze niet veel problemen tegenkomen,niet met de hoofddoek,,niet met de cultuur (hoewel dat ook tegenvalt deze dagen :cry: ) maar dat is beter dan in Europa blijven.
De reden dat ze dat niet doen is omdat het in het westen rijker leven is. De moslims hier willen van 2 walletjes eten...de materiele rijkdom van het westen en de geestelijke armoe van de islam.

(een andere reden is uiteraard (in nederland dan) de bijstanduitkeringen)

Je ziet...opportunisme is ook een moslim niet vreemd....daar ga je met je goeie gedrag.. :twisted:
Amorele atheistische nitwit
Jasmijn
Berichten: 233
Lid geworden op: wo jan 07, 2004 5:03 pm

Bericht door Jasmijn »

De reden dat ze dat niet doen is omdat het in het westen rijker leven is. De moslims hier willen van 2 walletjes eten...de materiele rijkdom van het westen en de geestelijke armoe van de islam.
Voor 1 van de eerste keren ben ik het met je eens Monique,je hebt helaas helemaal gelijk. Helaas omdat het eigenlijk zielig is om om die reden in Europa te blijven. Als je echt om je godsdienst geeft en het (redelijk) vrij en zonder problemen wilt kunnen uitoefenen blijf je niet eens in Nederland en zal geld je niet tegen kunnen houden.
Plaats reactie