Hai Sanne, welkom op het forum hier. Ik wou je bedanken voor het vertellen van je verhaal. Weinig ex-moslims vertellen het volgens mij in het openbaar, en al helemaal niet als ze in zo'n ellendige situatie hebben gezeten als jij. Ik ben blij dat je je hieruit hebt los weten te maken, en dat je het hebt verwerkt.
Je hoort vaker dat moslimvrouwen zelfs in Belgie en Nederland in hun huizen worden opgesloten, maar heel zelden hoor je een protest uit die hoek. Als wij Nederlanders en Belgen hiertegen protesteren, wordt ons racisme en xenofobie verweten, dus het steekt mij wel eens dat we nooit steun krijgen uit moslimhoek. Ook ga ik hierdoor wel eens twijfelen of het wel zin heeft je kritiek te uiten, want het lijkt of je hierdoor alleen maar mensen tegen elkaar opzet. Ik ben dus heel blij uit jouw mond (toetsenbord, eigenlijk) veel dingen te horen die ik zelf al zo vaak heb gezegd, maar die van mij niet serieus kunnen worden genomen, omdat ik het niet van eigen ervaring weet.
Ik heb 3 jaar lang gestudeerd voor leerkracht Islam. Ik ken erg veel over de Quraan en de ahadith, daar mijn man en schoonfamilie islamitische boekenwinkeltjes hebben en ik alles gratis kreeg. Tv en muziek waren bij ons thuis verboden, enkel boeken over de Quraan, dus ik heb mijn lectuur wel doorgelezen.
Prima, iemand met zo'n kennis kunnen we hier goed gebruiken. Wie weet kan ik je nog eens inschakelen!
Ik heb zelf ook de islamitische teksten zo goed mogelijk bestudeerd, en wat takfir en veel uitleg door online imams etc. op het web. Ook heb ik veel gelezen over mensen die met de wetten in islamitische landen te kampen hebben gehad. Ik heb volgens mij hierdoor een vrij goed beeld over hoe de wetten werken, en hoe de sunna kan worden wordt gebruikt.
Als je kritisch over de islam spreekt, krijg je al gauw het verwijt dat je het over moslims hebt, en als tegenbewijs krijg je dan te horen: kijk eens naar die en die moslim, die is toch heel vrijdenkend. En vervolgens wordt je verweten generaliserend te zijn, en je hoort dat het christendom ook achterlijke bepalingen heeft, terwijl desondanks christenen toch aardige mensen zijn.
Ik probeer dan steeds weer uit te leggen dat het karakter van individuele moslims weinig te maken heeft met wat de islam zegt, en dat die godsdienst wel degelijk discriminerend is, en mensen heel erg onderdrukt. Dat merken mensen pas als ze met de toepassing van de wet te maken krijgt, zoals jij, toen je naar een imam ging die jou vertelde dat je je aan de wensen van je man aan moet passen. Dit verhaal heb ik al ontelbare malen gelezen. Vrouwen die een echtscheiding proberen aan te vragen, krijgen van de imam te horen dat scheiden niet mag, maar ze moeten zich maar mooier maken voor hun man en beter gehoorzamen, dan houd hij vanzelf op met slaan.
Ik zou het heel prettig vinden hier iemand te hebben die hierover uit eigen ervaring te vertellen. Het is een merkwaardig gevoel solidair te zijn met onderdrukte en mishandelde vrouwen die zelf helemaal niet laten blijken die solidariteit op prijs te stellen, maar je integendeel verwijten maken.