Pluto is geen planeet

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Plaats reactie
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Pluto is geen planeet

Bericht door Sjeng »

Planeet Pluto gedegradeerd tot gewone dwergplaneet

Bron: de Volkskrant

PRAAG - Pluto is geen planeet. Dat is de verrassende uitkomst van een rumoerige stemming onder vele honderden sterrenkundigen, die donderdagmiddag werd gehouden tijdens de algemene vergadering van de Internationale Astronomische Unie (IAU) in Praag.

Ons zonnestelsel telt voortaan acht planeten in plaats van negen: Mercurius, Venus, de aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. Daarnaast zijn er minstens drie ‘dwergplaneten’: Ceres, Pluto en ‘Xena’.

Pluto’s mogelijke ‘degradatie’ heeft de gemoederen van sterrenkundigen jarenlang beziggehouden. Ruim een week geleden kwam een speciale commissie van de IAU nog met een voorstel voor de definitie van een planeet waaraan minstens twaalf objecten in het zonnestelsel zouden voldoen.

Dit ‘twaalf-planetenvoorstel’ leidde in Praag tot een enorme golf van kritiek. Na vele verhitte debatten en ingrijpende revisies zijn sterrenkundigen het nu eindelijk eens geworden. ‘Ik ben blij dat het achter de rug is’, aldus Pluto-deskundige Rick Binzel, een van de leden van de commissie.

Volgens de nieuwe definitie moet een planeet in een baan om de zon draaien, moet hij groot en zwaar genoeg zijn om onder zijn eigen gewicht min of meer bolvormig te zijn, en moet hij bovendien de omgeving van zijn omloopbaan hebben ‘schoongeveegd’.

Dat laatste nieuwe element geldt niet voor Pluto: in de buurt van de Pluto-baan bewegen nog vele duizenden andere ‘ijsdwergen’ om de zon. ‘We hebben 76 jaar geleden een fout gemaakt toen Pluto na zijn ontdekking geclassificeerd werd als planeet’, zegt Gonzalo Tancredi, een planeetdeskundige uit Uruguay. Die ‘fout’ is gisteren rechtgezet.

De komende jaren zullen ongetwijfeld nog talloze nieuwe dwergplaneten gevonden worden, aldus Keith Noll van het Space Telescope Science Institute: hemellichamen in een baan om de zon die wel rond zijn, maar die te weinig invloed op hun omgeving uitoefenen.

Het aantal van acht ‘echte’ planeten zal voorlopig niet meer veranderen. Tenzij er compleet nieuwe en opzienbarende ontdekkingen worden gedaan die het nodig maken om de definitie opnieuw te herzien, zegt Binzel. ‘Dat zou natuurlijk buitengewoon interessant zijn. In die zin hoop ik dat de huidige definitie niet heel lang zal meegaan.’
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEY, YEEEEEEEEEEEEY YEAH!!! WOEHOEEEEEEE, ik en Wielinga hadden gelijk YEEEEEEEEEEEY. (soory maar ik ben gewoon zo blij).

De baan van pluto is anders, en de eigenschappen., het is ene ijsplaneet. Ik ben gewoon zo blij dat ik gelijk heb :D.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Hayat schreef:YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEY, YEEEEEEEEEEEEY YEAH!!! WOEHOEEEEEEE, ik en Wielinga hadden gelijk YEEEEEEEEEEEY. (soory maar ik ben gewoon zo blij).

De baan van pluto is anders, en de eigenschappen., het is ene ijsplaneet. Ik ben gewoon zo blij dat ik gelijk heb :D.

hahahahahahaha. Dat bewijst dat je -'Wielinga' (docent?)- een slim meisje bent dat zelfstandig kan denken.
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Ja wielinga is mijn docent, hebben jullie hem niet gehoord op nederland 3. Ik ben wel een leerlingen van hem, amar ben tocht trpots op hem dat een leraar van een school als die van mij op tv kan komen . Maar goed Wielinga weet wel veel van sterrekunde af.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Hayat schreef:Ja wielinga is mijn docent, hebben jullie hem niet gehoord op nederland 3. Ik ben wel een leerlingen van hem, amar ben tocht trpots op hem dat een leraar van een school als die van mij op tv kan komen . Maar goed Wielinga weet wel veel van sterrekunde af.
Wist je dat de islam aanvankelijk grote bijdrages heeft geleverd aan de de sterrenkunde en alsook de wiskunde en algebra.
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Klopt helemaal, Al-Gebra is arabisch.

Ook een grote bijdrage ana chemie.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Hayat schreef:Klopt helemaal, Al-Gebra is arabisch.

Ook een grote bijdrage ana chemie.
En wist je dat de 'Al-Gebra' aan de basis staat van de hele informatie en communicatie-revolutie?
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Bericht door Hamsa »

Lodewijk Nasser schreef: Wist je dat de islam aanvankelijk grote bijdrages heeft geleverd aan de de sterrenkunde en alsook de wiskunde en algebra.
Klopt niet. De volken die door de Arabieren werden veroverd waren veel verder met sterrenkunde, wiskunde enz.
Dat er wat vertaald is in het Arabisch wil niet zeggen dat de Arabieren dat allemaal zelf uitgedacht hebben. Het meest controversiele zijn de zogenaamde "Arabische cijfers". Wiskunde wordt door de Arabieren zelf "ilm-ul-hind" genoemd.

Als ik de Koran in het Nederlands vertaal wil dat niet zeggen dat de Koraan een Nederlandse uitvinding is.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

De Moslim Arabieren die het Midden-Oosten veroverden hebben vrijwel al hun wetenschap en beschaving ontleend aan de Indische, Assyrische en Perzische culturen.

Mohammad ibn Moesa al-Khwarizmi de schrijver van het boek Al-Kitab al-Jabr wa-l-Muqabala was een Pers. De Perzische cultuur was technologisch vergevorderd. De Arabieren daarentegen waren primitief. Tijdens Mohammeds leven waren er geen huizen met meer dan een verdieping in Arabië. Toen de Arabieren het Perziche rijk overnamen hadden ze ook meteen beschikking tot de wetenschappelijke inzichten van deze cultuur. Onder dwang bekeerde vrijwel iedereen zich tot de Islam, maar deze godsdients had niks te maken met de rijke wetenschappelijke traditie die reeds lang voor de opkomst van de Islam bestond. In Bagdad werden al heel lang Indiase geschriften bestudeerd. Waarschijnlijk heeft Mohammad ibn Moesa al-Khwarizmi de werken van Aryabhata gelezen. Deze Indiase wiskundige wordt ook als een van de vaders van de Algebra beschoud. Van Aryabhata is bekend dat hij de werken van Diophantus kende, die als een van de eerste formules gebruikte die lijken op de moderne Algebra. Mohammad ibn Moesa al-Khwarizmi was dus een Perziche wetenschapper die op briljante wijze heeft voorgebouwd op het werk van andere wiskundigen. Als hij geen Moslim was geweest had hij nog altijd beschikking gehad over de manuscripten uit India en het Midden-Oosten die hij bestudeerde.
Algebra was er hoogstwaarschijnlijk ook gekomen zonder de veroveringstochten van de Arabische moslims alleen had het dan geen Arabische naam gehad.


Meer informatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Algebra#History
http://www-history.mcs.st-and.ac.uk/his ... erals.html
http://www.ninevehsoft.com/fiorina.htm
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Algebra is maar ene klein deel van de wiskunde.

En Algebra is wel arabisch.
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Ik las net iets. Als Pluto de negende planeet zou moeten zijn, dan zouden andere rommelachtigen in de kuigordel het ook moeten zijn. Misschien telde de omvang van Pluto.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Hayat schreef:Ik las net iets. Als Pluto de negende planeet zou moeten zijn, dan zouden andere rommelachtigen in de kuigordel het ook moeten zijn. Misschien telde de omvang van Pluto.
Er is zelfs een object groter dan Pluto: Xena heet die "planeet", ligt geloof ik verder weg van de zon dan Pluto.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Bericht door Hamsa »

Hayat schreef:Algebra is maar ene klein deel van de wiskunde.

En Algebra is wel arabisch.
Het woord algebra komt uit het Arabisch.
Nu kan ik stellen dat wiskunde iets typisch Nederlands is.
Want wiskunde is een zuiver Nederlands woord.
Wees trots op de Nederlandse bijdragen tot de wiskunde, want wiskunde is wel Nederlands.
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Waar op moet ik trots zijn. Mathematics klinkt veel beter. En algebra nog beter.

Maar tja zo denk ik erover.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Hayat schreef:YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEY, YEEEEEEEEEEEEY YEAH!!! WOEHOEEEEEEE, ik en Wielinga hadden gelijk YEEEEEEEEEEEY. (soory maar ik ben gewoon zo blij).

De baan van pluto is anders, en de eigenschappen., het is ene ijsplaneet. Ik ben gewoon zo blij dat ik gelijk heb :D.
Haha, die Hayat, nog een paar jaartjes en je mag meestemmen. :wink: :P
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Ik begin een eigen partij denk ik :P.

Maar ja zoals je al zegt, ik kan niet wachten om te stemmen.
Life is a bitch. Ze is weer terug.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Ik bedoel eigenlijk dat je mee mag stemmen over welke hemellichamen planeten zijn. Moet je eerst astronoom worden. :D
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

O oke, hhmm ja hemellichamen van het zonnestelsel. Ik denk dat nu alles wel correct is volgens de wetten waaraan planeten moeten voldoen. 8 is het aantal planeten in ons zonnestelsel en geen 9. Want als ze Pluto een planeet vinden dan is de maan dat ook. Want Pluto heeft een te afwijkende baan. De maan is een satteliet van de Aarde.

Ja ik moet dan astronoom worden.

Ik doe toch een natuurkunde opleiding, dna kan ik op een gegeven moment kiezen of ik sterrenkunde ga doen of verder ga met fysica. Ik kan niet wachten :D.
Life is a bitch. Ze is weer terug.
Plaats reactie