Ultrakatholieken protesteren tegen toneelstuk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Ultrakatholieken protesteren tegen toneelstuk

Bericht door KevinB »

Nu de Islam hier voet aan de grond heeft, lijken andere fundamentalistische geloofsgroepen zich ook weer te gaan roeren. Zoals de Priesterbroederschap Pius X. Ik heb het eens opgezocht, blijkbaar is die broederschap een club van ultraconservatieve afvallingen van de Rooms-Katholieke Kerk, die uit onvrede met het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) hun eigen broederschap hebben opgericht. Ze zijn ultraconservatief, ze doen hun misvieringen nog altijd (zoals voor Vaticanum II alle katholieken deden) in het Latijn, met de priester met de rug naar de gelovigen, ze hebben de mond vol over 'crisis in de kerk' en over de kwade zaken in de 'moderne wereld'. Ze zijn tegen godsdienstvrijheid en erg antimodern. Ze zijn onder meer ook antisemitisch. Hun oprichter en voorbeeld was Marcel Lefebvre, die uiteindelijk door paus Johannes-Paulus II geëxcommuniceerd werd omdat hij zelf bisschoppen ging wijden. Het enige goeie dat ik over die man kan vinden, is dat hij waarschuwde voor de islamisering en tegen de islam was. Voor de rest lijkt het mij maar een akelig heerschap te zijn geweest. Het enige waarin die gasten mee lijken te gaan met hun tijd is dat ze een website hebben. Overigens, uit hun midden kwam ook de Holocaustontkenner - die door Benedictus XVI gerehabiliteerd werd - Williamson.

Dat is dus die fraterniteit Pius X. Nu wordt in deSingel in Antwerpen (groot centrum voor wat ze daar cultuur noemen, al vielen de paar voorstellingen die ik daar ooit heb gezien daar bepaald niet onder) een stuk opgevoerd waar Jezus in voorkomt. Blijkbaar wordt Jezus in het stuk bespot, bekogeld en volgens sommige bronnen ook besmeurd met een niet nader te benoemen substantie. Daar kunnen de ultrakatholieken natuurlijk niet mee lachen. Ze vinden het stuk "godslasterlijk". Hoe lang is het geleden dat we die terminologie hier in Europa nog gehoord hebben? En dus organiseren ze een optocht uit protest. Met plakkaten en natuurlijk de nodige gebeden. Ze zouden niemand tegenhouden het stuk te gaan bekijken, maar zouden wel tijdens het hele stuk aanwezig blijven.

Blijkbaar is er een stinkbom of iets dergelijks in het ventilatiesysteem van deSingel gegooid, zodat er binnen een irriterende geur hing en de boel verlucht moest worden, waardoor de voorstelling ruimschoots uitgesteld werd. De Broederschap claimt dat ze niks te maken heeft met het olfactorisch teisterend projectiel, en stinkbommetjes lijken me nu ook niet echt hun stijl, maar ik vind het samen voorkomen van de twee toch net iets te toevallig.

Zo staat het in De Standaard:
Première controversieel theaterstuk start bijna drie uur te laat
'On the concept of the face' zonder verdere incidenten gestart

De eerste opvoering in ons land van het controversiële theaterstuk 'On the concept of the face' is met ruim twee en een half uur vertraging van start gegaan. Reden voor het uitstel was 'een irritante geur' die via het verluchtingssysteem was verspreid geraakt . Het stuk van de Italiaanse regisseur Romeo Castellucci wordt al weken op de korrel genomen door ultrakatholieke groeperingen. Zij vinden het theaterstuk 'godslasterlijk'. De lokale politie voert een onderzoek naar 'de kwalijke geur' - BELGA

De voorstelling 'On the concept of the face, regarding the son of God' kon woensdag uiteindelijk rond 22u45 van start gaan. De brandweer had de zaal eerder vrijgegeven omdat er geen giftige stoffen aanwezig bleken te zijn. De 'irritante geur bleef echter aanhouden'.

Door de zaal te verluchten was bovendien de temperatuur binnen erg gedaald, wat het comfort voor de bezoekers enkel nog maar zou doen afnemen. Daarom werd het stuk op het nippertje opnieuw uitgesteld.

Van start na ruim 2,5 uur vertraging

Uiteindelijk heeft de Singel zelf na overleg met de politie toch beslist om de voorstelling te laten doorgaan, na meer dan 2,5 uur vertraging. Dat meldt de lokale politie van Antwerpen en deSingel bevestigt het. Wie de stank, vermoedelijk via een soort stinkbom of een ander projectiel, in het systeem deed belanden is niet duidelijk.

Een honderdtal bezoekers heeft de hele tijd in de foyer van de Singel gewacht. Zij kregen een drankje aangeboden. Een vijftigtal anderen kozen er in de loop van de avond voor niet langer te wachten en huiswaarts te keren.

De protestactie van enkele religieuze groeperingen voor de ingang van deSingel is eveneens afgelopen. Mede-organisator Priesterbroederschap Pius X ontkent iets met de verspreide geur, allicht een soort van stinkbom, te maken te hebben.

'Dunne grens tussen godsvrees en godslastering'

Een recensent van deze krant vond dat de voorstelling 'een dunne grens bewandelt tussen godsvrees en godslastering'. In het stuk wordt een incontinente vader keer op keer door zijn zoon verschoond.

De achtergrond van de scène is een reusachtig doek met de afbeelding van Christus. Ultrakatholieke groeperingen nemen vooral aanstoot aan een scène waarin kinderen met stenen naar de Christusafbeelding gooien.

Eerder al protesten in Frankrijk

Eerder demonstreerden ultrakatholieken voor theaterhuizen in Parijs, Rennes, Toulouse en Villeneuve d'Ascq. In Parijs slaagde men er zelfs in de voorstelling te onderbreken. Op 19 januari riep ook het Vaticaan op om ‘stevig en gepast' te reageren tegen deze productie. Ook de eerste voorstelling in de Singel te Antwerpen ontsnapte dus niet aan de ultrakatholieke protestroep.

Eerder deze week werd via websites opgeroepen om brieven te sturen naar de minister van Cultuur, naar de Singel en naar de mediasponsors (onder andere deze krant). Er circuleerden ook kettingmails om deel te nemen aan een ‘gebedswake voor eerherstel'.

Op websites en via persberichten namen onder andere de Katholieke Actie Vlaanderen en Priesterbroederschap St Pius X het voortouw. Ze vinden de voorstelling een ‘walgelijk stukje christenfobie en christenhaat'.

De voorstelling loopt in ons land nog tot en met 5 februari in de Singel in Antwerpen.
Bron: De Standaard - http://www.standaard.be/artikel/detail. ... id=1474383

Blijkbaar roeren de ultrakatholieken zich dus niet alleen in België. En heeft zelfs het Vaticaan opgeroepen om "stevig en gepast" te reageren. Dat is toch bijna oorlogstaal? Iets dat we volgens mij niet meer gehoord hebben sinds de Da Vinci Code. Blijkbaar is het elders ook al verder gekomen dan in Antwerpen en heeft men al voorstellingen onderbroken. In Antwerpen bleef het met plakkaten, een gebedswake en wat flyeren toch kalmer. Op dat stinkbommetje na dan. Al was ik toch wel enigszins gechoqueerd door de plakkaten. Eerherstel en 'deze flop, stop', dat valt nog mee. "Christus lijdt, Christen strijd" klinkt naar mijn aanvoelen al wat radicaler.

Een ander stukje hierover heb ik van de katholieke weblog Katholiek.nl geplukt. Dit stukje is op sommige punten nog wat saillanter dan dat van de Standaard.
Priesterbroederschap ageert tegen 'godslasterlijk schouwspel' Castelluci
De Priesterbroederschap St.-Pius X te Antwerpen gaat actie voeren tegen het schouwspel “Over het concept over het gezicht van Gods Zoon” van Romeo Castelluci. Volgens de broederschap is het stuk 'godslasterlijk en onsmakelijk'.

Een eerste actie is een gebedstocht door Antwerpen. Bij de ingang van schouwburg De Singel, waar het stuk ten tonele wordt gebracht, is een plechtigheid van eerherstel gedurende de voorstelling. Een tweede gebedstocht is zondag 5 februari waarbij de broederschap veel deelnamers uit België, Frankrijk en Nederland verwacht. Eerder opvoeringen in Parijs en Londen brachten demonstranten op de been. Ook in Italië, o.a. vanuit het bisdom Milaan en het Vaticaan, werd stevige kritiek geuit op Castellucci. De Italiaanse dominicaanse theoloog Giovanni Cavalcoli noemt in een brief aan paus Benedictus XVI het stuk "onwaardig en godslasterlijk." Cavalcoli zegt dat het werk de figuur van Christus en de vrijheid van godsdienst en sociale orde en de waarden beledigt.

In het toneelstuk 'Over het concept over het gezicht van Gods Zoon' (Sul concetto di volto nel figlio di Dio) neemt maker Castellucci afstand tot het christendom en toont Christus als mens, naakt tegenover andere mensen. Het stuk is een schoolvoorbeeld van Castellucci’s werk, waarin religie niet op mystieke of theologische wijze wordt benaderd, maar als onderdeel van het domein aan praktijken waar theater op is gestoeld. Het stuk is controversieel, omdat een beeltenis van Jezus wordt bekogeld met stenen, en een incontinente oudere man zijn eigen uitwerpselen over een portret van Christus smeert.

"Het schouwspel is een staaltje van racisme in een tijd dat de christenvervolgingen wereldwijd duizenden gelovigen het leven kost. Het is daarmee een walgelijk staaltje van christenfobie en christenhaat. Bovendien worden kinderen ingezet om met granaten – in de nieuwere versies vervangen door stenen – te werpen naar het gezicht van Christus. Daarmee worden kinderen misleid en zelf misbruikt om deze daden te stellen", schrijft de priesterbroederschap in een communique.

Bij De Singel begrijpen ze de commotie niet. "Ruim een jaar geleden werd de voorstelling hier zonder probleem opgevoerd", zegt algemeen directeur Jerry Aerts in De Standaard. "In een opiniestuk zei theatercriticus Wouter Hillaert dat de voorstelling kan worden opgevat als blasfemisch, maar ook als godsvererend. Castelluci zegt dat zelf ook. De scènes waarover commotie is ontstaan, omschrijft hij als de machteloosheid van de mens terwijl God toeziet. Zo kun je het dus ook bekijken."

Op 7 februari wordt de voorstelling in Breda op het toneel gebracht. Voor zover bekend, zijn daar geen demonstraties bekend.
Bron: http://www.isidorusweb.nl/asp/?t=weblog ... og_id=6508

Ik heb een paar passages gehighlight die mij opvielen. Misschien is het dat ik geen christen ben, maar het stukje over wat die theoloog zegt, komt op mij al absoluut belachelijk over. Ik zie het gevaar van dit stuk eigenlijk niet in. Over de goede smaak valt te twisten, dat wel.

Dit springt me nog meer in het oog:
"Het schouwspel is een staaltje van racisme in een tijd dat de christenvervolgingen wereldwijd duizenden gelovigen het leven kost. Het is daarmee een walgelijk staaltje van christenfobie en christenhaat. Bovendien worden kinderen ingezet om met granaten – in de nieuwere versies vervangen door stenen – te werpen naar het gezicht van Christus. Daarmee worden kinderen misleid en zelf misbruikt om deze daden te stellen"
Racisme? What the fuck? 'Godslastering' tegen de God van de christenen en tegen zijn zoon is racisme? Dat is al bijna even van de pot gerukt als moslims en appeasers die kritiek op de islam en de moslims bestempelen als racisme. Christenhaat, christenfobie? Kom nou! Niet alle kritiek op het Christendom is meteen christenhaat of christenfobie. Dat is al bijna hetzelfde als moslims en appeasers die telkens schreeuwen over islamofobie. Hebben ze inspiratie gezocht bij die vermaledijde mohammedanen of zo? En kinderen verleiden om zulke dingen te doen? Volgens mij zien kinderen deze voorstelling geeneens. En zelfs als dat zo zou zijn, betwijfel ik of het zover zou komen.

Blijkbaar kon de voorstelling een jaar geleden wel zonder problemen opgevoerd worden, maar nu moeten er problemen rond gemaakt worden. Blijkbaar krijgen de ultrakatholieken meer moed om zich te roeren en hun stem te laten horen. Wie weet, misschien is het mede omdat de mohammedanen zich de laatste jaren ook almaar vaker en krachtiger roeren. Kunnen zij natuurlijk niet achter blijven. Misschien zijn het ook de onzekere tijden, maar mede dankzij de islam is het religieus fundamentalisme weer terug, zo lijkt het. Great.

Wat het stuk zelf betreft, over de goede smaak ervan valt te twisten. Toneel over een incontinente man, naakt op het podium (heb ergens foto's uit een voorstelling van het stuk gezien), stenen gooien, uitwerpselen smeren,... niet erg smaakvol en cultureel naar mijn mening. In ieder geval niet iets waar ik naar zou gaan kijken. Maar ik vind wel dat het moet kunnen. Net zoals die ultrakatholieken dat uiteraard mogen zijn. Als ze anderen maar met rust laten. Met deze actie balanceren ze naar mijn aanvoelen toch wel aardig op het randje.

Eén bedenking nog. Geen mens durft een stuk maken waarin Mohammed afgebeeld, bekogeld en besmeurd wordt. Als zo'n stuk opgevoerd zou worden, zou half Antwerpen in brand staan. En de regisseur en bezoekers zouden wel wat meer riskeren dan een gebedstochtje, wat flyers, een rozenkransje en eventueel wat boterzuur of stront of zoiets in het ventilatiesysteem.
Laatst gewijzigd door KevinB op do feb 02, 2012 2:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Ultrakatholieken protesteren tegen toneelstuk

Bericht door Monique »

Wanneer gaan de kattelieken echt de islam achterna en beginnen de bedreigingen en moordpartijen?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Ultrakatholieken protesteren tegen toneelstuk

Bericht door Manon »

ik denk niet dat er zonder al die protesten veel mensen naar het stuk zouden gaan kijken.

De stinkbom heeft niet bepaald katholieke achtergronden, maar verwijst eerder naar bepaalde scènes:

Selectief stront smijten :
In Theaterstudio deSingel (Antwerpen) kan men volgende week een stuk gaan bekijken van ene Romeo Castellucci. Lichamelijk lijkt deze kunstenaar al niet echt in orde (ernstig ziek of verslaafd?), maar psychisch scheelt er zeker iets. Als voorstander van het 'experimenteel theater' bedacht hij een godslasterend stuk waarbij een man in een pamper de scene bevuilt en met drek wordt gegooid naar een afbeelding van Christus. Waarlijk innoverend, niet? En moedig toch, een geloof aanvallen?
Alleen: wanneer zal Castelluci eens de spot drijven met het moslimgeloof? Dat zou pas echt innoverend zijn. En moedig.

Hij doet me denken aan Jan Fabre, nog zo'n experimenteel genie. Die bestond het ooit om 8.000 plakken Ganda-ham op de Griekse (niet toevallig!) zuilen van de Universitaire Aula in Gent te kleven. Men blijft wachten op een zelfde exploot van Fabre in een moskee...
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89909
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ultrakatholieken protesteren tegen toneelstuk

Bericht door Ariel »

Ja jongens, het is een tijd geleden dat de film " The Life of Brian " zonder problemen gemaakt en getoond kon worden.
De Christenen liften nu mee op het succes van de Mohammedanen. Veel protesteren en bedreigen, en dan stopt men vanzelf wel met het maken van dit soort producties.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Ultrakatholieken protesteren tegen toneelstuk

Bericht door Manon »

:roll2: dit zou wel eens dé max kunnen zijn: http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... neel.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Fout gemaakt
Leden van de katholieke groeperingen, die gisteravond bij het theater betoogden, ontkennen hun betrokkenheid. Volgens de orthodoxe organisatie Katholieke Actie Vlaanderen komt de stank juist van de theatergroep. Die zou een fout gemaakt hebben bij de voorbereiding van de ontlastingsscène.
whistling: whistling:
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

@ Ariel:

Die film is gewoon hilarisch! Maar vandaag zou je zoiets denk ik al niet meer kunnen maken. Ik las een tijdje geleden een interview met een van die gasten van Monty Python en die zei ook dat ze het vandaag niet meer zouden kunnen of durven doen. Heb ook de indruk dat de ultra-christenen volgen in het spoor van de mohammedanen. Voorlopig blijft het nog bij protesteren, maar bedreigingen zie ik ook nog wel gebeuren. Trouwens, ik heb verhalen gehoord uit de VS waar er effectief bedreigingen komen van radicale christenen tegen evenementen die ze al godslasterlijk zien. Naast protesteren met borden, geschreeuw, et cetera

-----

Even los van het naar mijn mening nogal bedenkelijke protest van een groep naar mijn mening achterlijke ultrakatholieken, kunnen we denk ik wel stellen dat wat je daar beschrijft wansmakelijk, ja zelfs walgelijk is. Dat kan ik met geen enkele mogelijkheid nog kunst of cultuur noemen, maar volgens de culturele sector en de "elite" is het dat blijkbaar wel. Sorry hoor, maar wat is de waarde van een stuk waarin op de scène gescheten en met stront gegooid wordt? Ik zou het zelfs nog niet willen zien als ik er geld voor kreeg. Ik vind veel van wat tegenwoordig 'kunst en cultuur' wordt genoemd niet zelden wansmakelijk. Ik voel me daar absoluut niet toe aangetrokken.

Dit soort wansmakelijke toestanden is nog een reden te meer waarom ik vind dat ze veel kunst -en cultuursubsidies maar moeten afschaffen. Er moet geen belastinggeld gebruikt worden voor dit soort wansmakelijke toestanden.

PS: Jan Fabre die in dat stukje dat Circe quote genoemd wordt, heeft ook ooit een paar tienduizend kevers gedood en tegen een plafond geprikt.
Plaats reactie