De utopie van de VRIJE wil

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Mannelijke moslim

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:Wat een zeurkousdiscussie is dit zeg. :? Volkomen irrelevant gekissebis. Dat iemand als Xplosive zich hier over op kan winden! :D
Welja, gooi er maar wat kreten tegenaan ..... zeurkous ...... irrelevant ..... gekissebis.

In plaats van dit ontwijkgedrag zou je ook antwoord kunnen geven op mijn eerder gestelde vraag waarom je bij het bepaald zijn door natuurverschijnselen je een uitzondering legt bij beslismomenten.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Mannelijke moslim

Bericht door Pilgrim »

Xplosive, je bent eigenlijk een beetje een drammer. :D Waarom is dat idee van die niet-vrije wil zo'n heilig stokpaardje van je? :o
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

VRIJE wil? Doorzetten! Daar heb je meer aan.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:
'Hans van de Mortel' schreef:De wens is de moeder van de gedachte.
Volgens mij luidt de spreuk: de wens is de VADER van de gedachte. :nono1:
Ja, ik twijfelde al, maar nam niet de moeite het op te zoeken. Ik dacht de moeder baart. Dus logisch dan ook deze gedachte. Men zegt toch ook De moeder van alle oorlogen? Terwijl daar nu juist 'VADER'' meer voor de hand zou liggen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
gerard_m
Berichten: 400
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:34 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door gerard_m »

Als ik de redenering goed volg, zeg je dat vrije wil niet kan bestaan omdat die beperkt wordt. Dat is zo, als je morgen dood bent kun je niet wandelen. Maar is het zo zwart wit? Dat betekent toch niet dat je helemaal géén vrije wil hebt? Als je alle omstandigheden zou beheersen, zou je een soort god zijn. Maar er blijft genoeg te kiezen over. Op elk moment van de dag kun je kiezen. Je hebt daarnaast ook elke dag de keuze hoe je dealt met de omstandigheden en hoe je je erdoor laat beinvloeden.

De wens is de moeder van de gedachte zegt het al, je beinvloedt met je wil (wens) de gedachte.
Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.
(Buddha)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Mannelijke moslim. Mannelijk? Mannelijke lafbek?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:Xplosive, je bent eigenlijk een beetje een drammer. :D Waarom is dat idee van die niet-vrije wil zo'n heilig stokpaardje van je? :o
Volgens mij moest je eerst nog een vraag beantwoorden. Voordat je zelf aan de beurt bent om een vraag te stellen. Ik ken jou als een redelijk persoon waar best wel gezellig mee te discussiëren valt. :wink:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Mannelijke moslim

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:Xplosive, je bent eigenlijk een beetje een drammer. :D Waarom is dat idee van die niet-vrije wil zo'n heilig stokpaardje van je? :o
Nu niet wéér ontwijken door een tegenvraag te stellen. (en weer zulke kreten: ..... drammer ..... stokpaardje)

Maar goed, ik zal dan toch maar weer eerst jouw vraag beantwoorden:

Ik heb over de vrije wil een zeer uitgesproken mening. Als anderen een andere mening zijn toegedaan dan intrigreert het mij waarom ze graag aan die mening vasthouden. Ik heb wel een vermoeden hoe dat zit en dat heb ik hier ook uitgesproken, maar dat wil niet zeggen dat mijn vermoeden persé juist moet zijn. Vandaar mijn oprecht geïnteresseerde vraag aan jou.

Ik kan me verder best voorstellen dat ik drammerig overkom. Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik er een hekel aan heb als mensen om de hete brij heen draaien (moslims zijn daar ook zo goed in) of iets in de lucht laten hangen zonder dit grondig te onderbouwen.

Natuurlijk hoef je mijn vraag niet te beantwoorden als je dat niet wilt, maar zeg dat dan gewoon. Dan weet ik meteen waar ik aan toe ben en zal ik ook niet verder aandringen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door xplosive »

gerard_m schreef:Als je alle omstandigheden zou beheersen, zou je een soort god zijn.
Je beheerst niet alleen niet àlle omstandigheden, je beheerst (in mijn opinie) geen enkele omstandigheid, omdat je een speelbal bent van de natuur.
gerard_m schreef:Maar er blijft genoeg te kiezen over.
Ja, maar hoe je (uiteindelijk) kiest wordt door de (inwendige en uitwendige) natuur bepaald.
gerard_m schreef:Op elk moment van de dag kun je kiezen. Je hebt daarnaast ook elke dag de keuze hoe je dealt met de omstandigheden en hoe je je erdoor laat beinvloeden.
Het gaat om een dieper liggend niveau. Hoe je elk moment van de dag kiest en hoe je dealt met omstandigheden en hoe je je er door laat beïnvloeden wordt volledig bepaald door natuurverschijnselen.
gerard_m schreef:De wens is de moeder van de gedachte zegt het al, je beinvloedt met je wil (wens) de gedachte.
Ga eens dieper: en wàt beïnvloedt je wil ?
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Mannelijke moslim

Bericht door mercator »

xplosive schreef:
Ozes schreef:Snap echt niet wat hier weer zo moeilijk aan is.
Ik zou wel eens willen weten wie van de forumleden hier óók vond dat je buitengewoon uitblonk in duidelijkheid of wat ze überhaupt vinden van de "duidelijkheid" die je doorgaans aan de dag legt.
.
Das Kapital is ook zo moeilijk te lezen...Ozes zou er goed aan doen zowat 2/3 van zijn teksten uit te wieden, ik weet soms echt bij Allah/God/Jehovah niet waarover hij het heeft.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Dihya
Berichten: 398
Lid geworden op: di mei 24, 2011 2:16 pm

Re: Mannelijke moslim. Mannelijk? Mannelijke lafbek?

Bericht door Dihya »

'Hans van de Mortel' schreef: Volgens mij moest je eerst nog een vraag beantwoorden. Voordat je zelf aan de beurt bent om een vraag te stellen. Ik ken jou als een redelijk persoon waar best wel gezellig mee te discussiëren valt. :wink:
Zeg je eindelijk eens iets wat kloppend is, namelijk dat Pilgrim een zeer leuk persoon is om mee te drinken en babbelen! Hij kan ook zeer goed gidsen vond ik dan! :D
Voorwaar, het meest waarachtige woord is het Boek van Allah en de beste leiding is de leiding van Mohammad.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Mannelijke moslim. Mannelijk? Mannelijke lafbek?

Bericht door Pilgrim »

'Hans van de Mortel' schreef:Volgens mij moest je eerst nog een vraag beantwoorden.
Van wie MOET ik dat? :o

Ik heb vandaag met mijn vrije wil besloten een mooie wandeling te maken op het strand aan de Noordzee (ergens tussen Den Helder en Zeeland). De reden was dat een diner bij een bijeenkomst al was volgeboekt en ik er niet meer bij kon. Daarom heb ik maar een strandwandeling gemaakt en bij een paviljoen een bakje patat genomen (ook met mijn vrije wil besloten, want ik had ook iets anders kunnen kiezen). Later heb ik ook nog een broodje kebab genomen. Het is me helaas allemaal slecht bevallen, want toen ik in het hotel terug was bleek ik mijn schoudertas kwijt geraakt te zijn. Die ligt waarschijnlijk nog in het strandpaviljoen. Volkomen vergeten. :mrgreen:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Mannelijke moslim

Bericht door Pilgrim »

xplosive schreef:Nu niet wéér ontwijken door een tegenvraag te stellen.
Het is geen ontwijken. Ik heb er gewoon genoeg van omdat ik dit een onzindiscussie vind en off topic. De stelling is niet relevant voor het bestrijden van de Islam. Maar waarom WILLEN we de Islam bestrijden? Omdat het een bedreiging is voor onze vrijheid en de beschaving? Maar waarom willen we onze vrijheid behouden? Alleen maar omdat we ons daar wel bij voelen? Maar waarom voelen we ons daar dan zo wel bij? Enz. Zijn dit soort motiveringen en vragen natuurverschijnselen? :sly:

Ik kan geen bewijs leveren dat de vrije wil tot op zekere hoogte bestaat, net zo min als jij die kan geven dat die niet bestaat. Wat ik met het bovenstaande ook wil aantonen is dat je steeds verder kan vragen zonder tot een definitief antwoord te komen. Het wordt dus een eindeloze en zinloze welles/nietes-discussie.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Mannelijke moslim

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:
xplosive schreef:Nu niet wéér ontwijken door een tegenvraag te stellen.
Het is geen ontwijken. Ik heb er gewoon genoeg van omdat ik dit een onzindiscussie vind en off topic.
Off topic is het zeker, maar dat je daar dan nu pas mee komt, nadat je eerst zelf ook aan de discussie meedeed, is dan wel opmerkelijk. Misschien dat een deel van deze discussie verplaatst kan worden naar het inmiddels door Hans van de Mortel geopende topic "de utopie van de VRIJE wil" in Religie / Ethiek, Moraliteit en Logica.
Pilgrim schreef:De stelling is niet relevant voor het bestrijden van de Islam.
Dat zijn wel meer stellingen op deze website. Denk bijvoorbeeld aan de noodzaak van de kolonisatie van Mars.

Maar helemaal waar is het ook weer niet (althans voor mij), aangezien dit voor mij samenvalt met het oplossen van waandenkbeelden. En ook aan de islam liggen waandenkbeelden ten grondslag. Door deze waandenkbeelden te ontmaskeren stort het fundament van de islam (maar ook van andere godsdiensten) ineen.
Pilgrim schreef:Maar waarom WILLEN we de Islam bestrijden? Omdat het een bedreiging is voor onze vrijheid en de beschaving? Maar waarom willen we onze vrijheid behouden? Alleen maar omdat we ons daar wel bij voelen? Maar waarom voelen we ons daar dan zo wel bij? Enz. Zijn dit soort motiveringen en vragen natuurverschijnselen? :sly:
Op al deze vragen bestaat hetzelfde eenduidige antwoord als dat ik al eerder gaf. Door natuurverschijnselen zijn we geworden wie we zijn en willen we wat we willen en ook aan motiveringen en vragen liggen dus natuurverschijnselen ten grondslag.
Pilgrim schreef:Ik kan geen bewijs leveren dat de vrije wil tot op zekere hoogte bestaat, net zo min als jij die kan geven dat die niet bestaat.
Bewijzen kunnen we in principe nooit wat en nergens mee, als iemand nooit iets als voldoende bewijs wil beschouwen, hoe sterk het bewijs ook is. Ik vroeg alleen waar of jij dacht dat die "zekere hoogte" volgens jou dan wel vandaan zou moeten komen. Blijkbaar is het voor jou te moeilijk om daar een antwoord op te geven.
Pilgrim schreef:Wat ik met het bovenstaande ook wil aantonen is dat je steeds verder kan vragen zonder tot een definitief antwoord te komen.
De diepte en eindeloosheid van de vragen is irrelevant, aangezien je in de basis toch steeds weer op hetzelfde uitkomt: de natuurverschijnselen.
Pilgrim schreef:Het wordt dus een eindeloze en zinloze welles/nietes-discussie.
Het gaat mij niet om welles-nietes, maar meer om jouw motivatie te weten komen om die "zekere hoogte" te zien. Daar kom ik dus nu niet achter.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door xplosive »

Over de "vrije" wil van bijen louter op basis van biochemische stoffen:

Ook bijen hebben een persoonlijkheid

Citaat:
De onderzoekers stellen dat bij de bijen dezelfde soort processen een rol spelen als bij thrill-seeking onder mensen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

De utopie van de VRIJE wil. Alleen allah's wil telt

Bericht door Hans v d Mortel sr »

xplosive schreef:Over de "vrije" wil van bijen louter op basis van biochemische stoffen:

Ook bijen hebben een persoonlijkheid
Volgens de bedenkingen van enkelingen onder ons zouden dus dieren ook een vrije wil moeten hebben. Zo zou je kunnen redeneren dat een bij op een zekere dag HvdM tegenkomt en denkt: Ik heb een vrije wil en die vervelende klier ga ik eens even goed steken. Of, dat de bij bij het zien van een billboard met daarop een lekker half bloot wijf, op zoek gaat naar een soortgenoot om seks mee te bedrijven. Ik denk niet dat dit zo gebeuren gaat. Heb ik het goed dat konijnen oversekst zijn in vergelijking met andere dieren? Zou dat soms door de VRIJE WIL komen? Zou God misschien dit zo bedoeld hebben? Je weet het maar nooit bij God.

Het meest onlogische en tragische wat de mens ooit bedenken kon was het simpele woordje God. Want God betekent niets en is de facto een stopwoordje voor alle onopgeloste vraagstukken. Het is niet voor niets dat bijna alle mohammedanen problemen hebben met ONZE kennisbeschaving.

Door bepaalde chemische stoffen die in de hersenen worden aangemaakt ontstaat de drang naar seks, Dieren, waaronder honden, kunnen ook een reukspoor laten waardoor het hoofd van de reu op tilt, op seks slaat. Homoseksualiteit onder dieren komt meer voor dan wij denken. Zouden dieren dat nu zelf zo WILLEN? En de mens? WIL die per se homo of lesbisch zijn? Ik dacht het niet. Toch heeft ook de mens hier wel of geen last van. Ik bedoel, zolang we hier nog moslims accepteren met een volslagen belachelijk ongewenste oorlogszuchtige anti-mens religie zullen wij inderdaad last blijven houden van ongewenst gedrag. Niet vanwege homo, lesbisch of zelfs hetero, maar vanwege moslim!

De mens bestaat bij de gratie van de herinnering en waarneming die ontstaat in een bepaald gedeelte van de hersenen. Maar een 'normaal' mens zal hoe dan ook niet op zoek gaan naar een vrouw om die te verkrachten. Zelfs hoeren mogen niet verkracht worden (tegen hun zin). Blijkbaar wordt de seksaandrang op regelmatige basis spontaan aangemaakt bij de man. Dat zal wel te maken hebben met de bedoeling om het nageslacht op peil te houden.

Verkrachters zouden radicaal voor de keuze gesteld moeten worden: óf zich operatief laten behandelen in de hersenen óf castreren, of een injectie die tot de dood leidt. Geen verplicht gebruik instellen van bepaalde seks onderdrukkende medicijnen, want we moeten in onze samenleving niet afhankelijk zijn van de WIL of ONWIL van ongewenste types, waaronder alle soorten van criminelen. Een crimineel is iemand die iets doet tegen de uitdrukkelijke WIL van zijn medemens. Helaas, de mens heeft niets te WILLEN. Alles wordt van boven af opgelegd. Wist je trouwens dat je met een parkeerboete al tot een crimineel gerekend wordt door de overheid?

Me dunkt, keuze te over voor al het werk dat nog aan de winkel is voor een volksvertegenwoordiging. Men moet als volksvertegenwoordiger echter wel de verantwoordelijkheid op zich durven nemen of anders NOOIT zitting nemen in het parlement, alleen maar om de macht en de makkelijk te verdienen poen. Helaas, we zien niet anders.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: De utopie van de VRIJE wil. Alleen allah's wil telt

Bericht door mercator »

Hans van de Mortel schreef:Het meest onlogische en tragische wat de mens ooit bedenken kon was het simpele woordje God. Want God betekent niets en is de facto een stopwoordje voor alle onopgeloste vraagstukken.
Grappig en passend overigens dat GOD een anagram is van DOG, zoals we weten het dier met de meest onvrije wil, dat helemaal afhankelijk is van de goodwill van zijn menselijk baasje. Geef GOD eten in de vorm van aanbidding en Hij staat je met kwispelend staartje op te wachten, geef je Hem een trap vlucht die jankend weg.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Mannelijke moslim

Bericht door silkyboxershortXL »

Vooraf, ik vind het topic eigenlijk te hoog gegrepen om met een sluitend antwoord te komen.

Ik hoor een merel, zingt de sterren van de hemel. Helemaal een merel. Er is geen vraag zoals In welke boom zal ik vandaag eens van me laten horen. Of welk lied nu weer. Er is volstrekte harmonie met zijn zijnswijze in het nu. Als hij zingt is hij het lied, Als hij vliegt is hij vlieger en bij het wormen zoeken is hij compleet en helemaal merel die wormen zoekt. Is dit volstrekte vrijheid of volstrekte gebondenheid? Hoe anders is de mens, die vergeten is wat zijn oorspronkelijke roots zijn maar tegelijk daardoor beïnvloed wordt. Bij velen is het in hun hoofd een kabaal van jewelste, zal ik dit of dat en O zus nog en zo. Onophoudelijk. Er zijn technieken dit tot bedaren te brengen dat wel, maar als je daar niet enige terughoudendheid in neemt dan gooi je het kind met het badwater weg.
Waar ik naartoe wil met dit beeld is dat mensen doorlopend moeten kiezen. De vraag van dit topic is immers is er vrije wil. Ik stel: Het is de essentie van menszijn om de wil te zuiveren van invloeden die afhouden van het volledig zijn zoals de merel of mier, waarvoor men dan zo is zal een antwoord zijn op wie en waarom men is. Vandaar die constante dialoog over keuzes in het hoofd en weten wie en waarom men is is een belangrijk gegeven. Ieder mens zoekt gelukkig te zijn, eigenlijk en ten diepste de paradijselijke toestand van voordat Eva van de boom der wijsheid at, maar dat ter zijde, het pad er naartoe, is leven zelf. Of dit ook doel is in zichzelf twijfel ik niet aan. Ten diepste drijft 'wil' de keuze.
Van nature heeft elke school, universiteit, discipline mensen die de gedachtestroom trachten te ordenen. De vraag is welke filosofie heeft het antwoord? [c045.gif]
Ik heb je in een vorige post al uitgelegd hoe ik tot een (mijn antwoord erop) antwoord ben gekomen. Nog een keer.

Zou er voor vrije wil aantoonbaar bewijs zijn zouden we allang klaar zijn met deze discussie. De overheersende deterministische wereldbeschouwing maakt het er ook niet makkelijker op. Waar ik over spreek zijn geen projecties of wishfull thinking. Dat zo stellen is eerder projectie. Waar ik het wel over heb is eigen waarneming en conclusies die mij in het veld van de 'vrije wil bestaat' plaatst.

Voor wie het aandurft.
Welke kwaliteiten zijn nodig voor een vrije wil? Of wat maakt de wil vrij van determinerende gesteldheden.
Kan denken zonder beïnvloeding van persoonlijk karakter, emotionele aandrang chemie en zonder zintuigelijke begoocheling.
Kan denken vrij van wereldse beïnvloeding of menselijke gedachtekastelen. Ja, het is nogal wat.
Er zijn vele valkuilen.
Dan merk ik van de wereld, het leven daarin, dingen die gebeuren die niet passen in enig causaal verband. Wat aanvankelijk speculatieve aannames op grond van die persoonlijke waarnemingen waren, werd een proces om die acausaliteiten te leren waarnemen en dat werd basis om over e.a. verdere gedachtes te vormen. In het kort pas na de niet fysische (bovenwereld) erbij te betrekken heb ik antwoorden kunnen vinden. Verzuimen de 'bovenwereld' in de vergelijking mee te nemen is,- hoewel het indruist tegen empirische bewijsvoering; de causaliteit principes- onlogisch. Ik zei al eerder zo'n weten is niet overdraagbaar. Het is dit weten dat nu mijn persoonlijke interactie met de wereld bepaalt. Ik zelf ben er klaar mee. Het is niet alleen goedertierenheid
om dit in een discussie naar voren te brengen. Doel ervan is om de mens te verheffen naar een spirituele beschouwing die de 'bovenwereld' of 'gene zijde' betrekt bij de beschouwingen over levensvragen.
Ja, verheffen zei ik en nu begint iedereen te steigeren over hoe arrogant dit wel niet is, begrijpelijk, het bevat dan ook de gedachte dat deterministisch denken beperkingen heeft en dat is zoiets als vloeken in de kerk. Betweterig arrogant is eveneens de notie dat determinisme de norm moet zijn. De scheidingslijn die het deterministische denken maakt zetten allerlei moralistische/ethische overwegingen in een kaderloos perspectief en maken sociale cohesie kwetsbaar omdat er feitelijk geen begrenzingen zijn. Vb Zou ik geen weet hebben van een spiritueel doel en de moraliteit die er uit volgt zou ik zonder beperking ieder overhoop kunnen schieten die me dwars zit zonder enige wroeging :shock: , Maatschappelijk verkeer zou onder de huidige substituerende moraliteit bloedlink worden. Normen doorbreken is een aangemoedigde houding geworden is bewijs dat determinisme op zichzelf normvervagend uitwerkt.
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: De utopie van de VRIJE wil. Alleen allah's wil telt

Bericht door mercator »

'Hans van de Mortel' schreef: Zo zou je kunnen redeneren dat een bij op een zekere dag HvdM tegenkomt en denkt: Ik heb een vrije wil en die vervelende klier ga ik eens even goed steken..
Ja dat kan ik mij wel voorstellen :D ! Maar ff zere neus: vrije wil is een soort dun vernislaagje schilderen over een enorm standbeeld. Je kan het doen of laten, het beeld ziet er iets anders uit maar heel miniem, door dat vernisje herken je het beeld nog altijd als DAT beeld. Onze gedragingen zijn voor pakweg 98 % gedetermineerd, een 2 % kunnen we vrij kiezen. Welke hobby, welke godsdienst, welk bier je graag drinkt...daar kan je wat mee "spelen", meer is dat niet.
Ik kan bijv. wel de vrije wilsgedachte hebben Mercator gaat voor president van Amerika! maar we weten allemaal dat ik dat kan willen tot ik een ons weeg maar het gaat toch 99,999999 % kans niet gebeuren.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Mannelijke moslim

Bericht door Pilgrim »

xplosive schreef:Het gaat mij niet om welles-nietes, maar meer om jouw motivatie te weten komen om die "zekere hoogte" te zien. Daar kom ik dus nu niet achter.
Nou, dat is gewoon willekeur of rationaliteit. Let goed op het woord WILLEkeur; de keuze van de WIL. De wil is niet vrij m.b.t. diepere drijfveren, maar ik kan mijn vrije dag wel naar keuze indelen. De wil wordt deels bepaald door wat je leuk vindt en ook vaak door de ratio (wat het meest handig of nuttig is). Als de keuze tussen het ene of andere allemaal even leuk of nuttig is is de wil volledig vrij om een WILLEkeurige keuze te maken.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door mercator »

xplosive schreef:Over de "vrije" wil van bijen louter op basis van biochemische stoffen:
.
[/quote]
Maar als dat op basis is van chemische stoffen is het toch geen "vrije wil", je zal als bij-of mens-gewoon maar pech hebben dat je die stoffen nu hebt of niet.
Ik las net nog zo iets aardigs. In Limburg komen terug bevers voor, nadat die bijna een eeuw verdwenen waren. In de Belgische Ardennen leefden nog wel bevers. Enkele ondernemende bevers zijn dus blijkbaar heel Maastricht door gezwommen om zich dan in Valkenburg te gaan vestigen. Denkt zo een bever nu "hé laat ik s onder de Servaasbrug door zwemmen ,laat die andere sukkels maar in België?"
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Mannelijke moslim

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:Let goed op het woord WILLEkeur; de keuze van de WIL.
Een leuk gevonden woordspeling, maar om dat nou als indicatie voor iets te gebruiken .....
Pilgrim schreef:maar ik kan mijn vrije dag wel naar keuze indelen.

De wil wordt deels bepaald door wat je leuk vindt en ook vaak door de ratio (wat het meest handig of nuttig is).
Dat klopt allemaal helemaal, behalve dan dat hier weggelaten wordt waar al deze zaken ten diepste aan ontspringen.
Pilgrim schreef:Als de keuze tussen het ene of andere allemaal even leuk of nuttig is is de wil volledig vrij om een WILLEkeurige keuze te maken.
Het kan kop of munt worden. Ben je daarom vrij om te bepalen wat het wordt of wordt het vóór jou bepaald door een natuurlijk toevalsproces dat je zelf niet in de hand hebt. Wat mij betreft het laatste.

Maar akkoord, je hebt antwoord gegeven, hoewel je gedachtesprongen mij nog steeds bevreemden. Het zij zo.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Mannelijke moslim

Bericht door xplosive »

silkyboxershortXL schreef:De overheersende deterministische wereldbeschouwing maakt het er ook niet makkelijker op.
Of iets nou gedetermineerd is of niet doet niet terzake. Je blijft hoe dan ook een speelbal van de natuur. De natuur schopt jou allerlei kanten op zonder dat je er grip op hebt.
silkyboxershortXL schreef:Zou ik geen weet hebben van een spiritueel doel en de moraliteit die er uit volgt zou ik zonder beperking ieder overhoop kunnen schieten die me dwars zit zonder enige wroeging :shock:
Opmerkelijk is dan wel dat er massa's mensen zijn die niets hebben met 'bovenwerelden' of wat dies meer zij en zich verder keurig en voorbeeldig gedragen (en misschien zelfs wel bij uitstek). Het klopt dus niet wat je hier zegt. Wroeging of mededogen wordt niet bepaald door een "spirituele link" of iets dergelijks.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door xplosive »

mercator schreef:Maar als dat op basis is van chemische stoffen is het toch geen "vrije wil",
Dat is ook precies wat ik bedoelde. Daarom zette ik "vrije" tussen aanhalingstekens.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door mercator »

xplosive schreef:
mercator schreef:Maar als dat op basis is van chemische stoffen is het toch geen "vrije wil",
Dat is ook precies wat ik bedoelde. Daarom zette ik "vrije" tussen aanhalingstekens.
Ik heb ooit s gelezen dat hert brein een fractie van een seconde LATER reageert op een beweging die we maken, en niet VROEGER zoals wij graag denken. Het brein-ego denkt dus niet laat ik die arm s een seintje geven dat die omhoog moet, nee het brein stelt vast dat die arm beweegt en registreert dat dan.
Een goed voorbeeld is ook als je sex bedrijft: daar is in feite helemaal geen reden toe en leuk is het ook niet eens altijd, maar er komt een serie handelingen op gang die je wel MOET afwerken zonder dat je "vrije wil" die kan stoppen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door Ozes »

Geen vrije wil, geen schuld, en is dus iedereen een slachtoffer van zijn omgeving. Iedereen hier die vroegtijdig en zonder wetenschappelijke feiten aanneemt dat wij geen vrije wil hebben,uiteraard om eigenzinnige redenen moet ook niet zeuren over hoe justitie moslim criminelen behandelt.

Iemand de vrijheid van meningsuiting ontnemen wanneer deze de binnenlandse veiligheid schaad (wat een pure filosofische deductie is), is tevens volledig humaan wanneer er geen vrije wil bestaat. Niet anders dan de 'communal laws' in India.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

De utopie van de VRIJE wil. Nadenken mag. Dom doen ook.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef:
Een goed voorbeeld is ook als je sex bedrijft: daar is in feite helemaal geen reden toe . . .
Dat zien we altijd terug in oorlogen. In een oorlog moet gevochten en gedood worden. WILLEN we dat? Nee! Maar als de 'baas' zegt dat het gebeuren moet, gebeurt het. Jehovah's Getuigen doden dan wel niet, doen wel altijd wat de baas zegt, dus het is niet uit te sluiten dat ze op bevel toch gaan doden. Want op bevel van hogerhand nemen ze ook geen bloedtransfusie terwijl dat nu juist wel levensreddend kan zijn.

Terug naar oorlog en de seks. Waarom vinden er altijd zoveel verkrachtingen plaats in oorlogen? De juiste keuze zou toch moeten zijn: liefde, vrijen en als laatste redmiddel seks. :wink: Maar wat doet de soldaat (niet iedere soldaat) bij het tegenkomen van een vrouw? Hij rukt haar de kleren van het lijf, maakt zijn broek los en . . . dat ding tussen zijn benen moet wel al in no time stijf zijn geworden. Want hoe krijg je anders zo snel het 'heilige' door die god bedachte zwaard in de schede? Ik bedoel maar. Dus . . . niks vrije wil. Ik weet het niet. Maar ik heb hier wel één ding uit geleerd, met een voortreffelijke kennis van de bijbel, dat als er zoiets als een god bestaat, hij zeker niet tot mijn kennissenkring zal behoren. Ik ken hele simpele mensen, niks mis mee. Maar aan klootzakken heb ik geen behoefte. Wie zo denkt zet vanzelfsprekend die god bij het oud vuil. En dat is een voortreffelijk wijs besluit van een kritisch empathisch zelfstandig denkend mens.

VRIJE WIL. Waar komt die onzin toch vandaan? Juist ja, uit de koker van de huichelaars die tevens machthebbers waren: de religieuze bazen, de klootzakken die meenden baas te kunnen spelen over het individu. Want klootzakken waren ze allemaal die de geschreven taal van mensen aan God ophingen. Als een mens een vrije wil zou hebben volgens de christenheid, mag je het individu niet kapitelen.

Dan heeft ieder mens - bij een zogenaamde vrije wil - zijn eigen verantwoordelijkheid tegenover God.

Waar is anders die zogenaamde Heilige Geest dan voor? Was die er alleen en uitsluitend voor het kotsmisselijk makende oversekste rapaille in het Vaticaan, de bron van alle verdorvenheid, leugens, list, bedrog en huichelarij? Of is het het ultieme bewijs voor de hedendaagse neuro-wetenschappers dat de mens geen VRIJE WIL heeft?

Elke religie is een vieze manipulerende achterbakse streek en uitvinding van een hautain bemoeizuchtig crimineel type mens.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie