Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door Ariel »

Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

vrijdag 23 maart 2012

Hardnekkig vasthouden aan de 0,7 procentsnorm voor ontwikkelingshulp is niet van deze tijd. Er moet niet alleen naar het budget worden gekeken maar meer naar de besteding van het geld. 'Met de besteding van 0,7 procent is heel veel misgegaan.'

Dat zegt hoogleraar sociale geografie en directeur van het Afrika Studiecentrum Ton Dietz in een interview met dagblad Trouw.

Visie
'Of het budget nou 4,5 miljard euro is, of 6,5 of 2,5, dat maakt niet uit. Het gaat om het principe,' zegt Dietz. Volgens de hoogleraar moet er een duidelijke nieuwe visie komen op ontwikkelingshulp en is de uitwisseling van kennis veel belangrijker dan geld.

Regeringspartijen VVD, CDA en gedoogpartner PVV onderhandelen momenteel in het Catshuis over extra miljardenbezuinigingen. De PVV wil dat er meer wordt bezuinigd op ontwikkelingshulp, maar regeringspartij CDA is hier tegenstander van en wil vast houden aan de 0,7 procentsnorm.

Inspanningen
Dietz benadrukt dat de norm van 0,7 procent ontwikkelingshulp stamt uit 1970, 'toen de wereld er heel anders bij lag dan nu'. 'Als je nu kijkt naar landen als China, India en Brazilië: die doen het op hun eigen manier.'

Als het aan Dietz ligt, speelt Nederland een bescheidener rol, meer ingebed in internationale inspanningen. 'Nederland moet af van dingen als begrotingssteun en sectorssteun van ondergefinancierde ministeries in Afrikaanse focuslanden.'

Door Shari Deira

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... gshulp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
gerard_m
Berichten: 400
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:34 pm

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door gerard_m »

Goed artikel. Het hele idee van ontwikkelingshulp in deze vorm is al decennia lang achterhaald.

Aangezien Nederland een groot begrotingstekort heeft, is het vreemd om (vaak corrupte) landen "begrotingssteun" te gaan geven. Geen mens die zelf immense schulden heeft en niet kan rondkomen, zou zijn geld zomaar aan de buren geven. Je ziet immense verschillen in de snelheid waarmee landen zich ontwikkelen. Dit heeft te maken met de manier van besturen, bestrijding van corruptie, bevolkingsgroei, etc. Het geven van geld aan landen helpt daarin niet. Het maakt landen afhankelijk. Als ik gratis geld zou krijgen, zou ik minder gaan werken.

Ik vrees dat de hulp eerder problemen heeft vergroot. De kindersterfte is lager waardoor de bevolking is geexplodeerd in veel landen. Dat betekent meer monden om te voeden, meer milieuproblemen, meer werklozen... Wat te weinig gebeurd is: opzetten van onderwijs, programma's voor geboortebeperking, voorwaarden stellen aan hulp bv. op het gebied van corruptie of onderwijs. Zo zijn landen steeds hulpbehoevender geworden. Een deel van de snel groeiende bevolking zien we hier terug, via gammele bootjes, omdat er in die landen geen toekomst is.
Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.
(Buddha)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door xplosive »

Snel schrappen die ontwikkelingshulp, want die "hulp" werkt alleen maar averechts.

De PVV en VVD zullen daartoe waarschijnlijk wel over te halen zijn, maar die christenen zullen wel weer dwarsliggen. Ik hoop dat het CDA bij de volgende verkiezingen op nul zetels uitkomt.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

De hoogleraar heeft mijns inziens gelijk. Van die budgetten voor ontwikkelingshulp moeten we dringend af, en niet alleen omdat we moeten besparen omwille van de economische crisis.

Trouwens, als je dan toch op een of andere manier steun wilt bieden, kan dat ook op een andere manier, en misschien zelfs goedkoper.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door King George »

Bill Gates vreest Nederlandse bezuinigingen

HILVERSUM - Bill Gates is bang dat het kabinet-Rutte bezuinigt op ontwikkelingssamenwerking. De miljardair vreest dat als Nederland bezuinigt, andere landen zullen volgen. Dat zei hij in een vrijdag verschenen interview met de NOS.


Volgens de omroep had Gates de NOS zelf benaderd om zijn zorgen te uiten over de Nederlandse bijdrage aan de bestrijding van armoede in de wereld. „Nederland geeft het goede voorbeeld aan andere landen”, zei hij.

Onder leiding van premier Mark Rutte onderhandelen de coalitiepartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV over extra miljardenbezuinigingen. De PVV wil dat het mes in ontwikkelingshulp gaat.

„Ik heb gezien wat de Nederlandse hulp in Afrika en andere delen van de wereld voor goeds heeft gebracht”, zegt de oprichter van Microsoft tegen de NOS. „De Nederlanders kunnen tevreden zijn over die steun. Ze moeten beseffen dat ze enorm gul zijn.” Gates noemt als voorbeelden de hulp voor het maken en verspreiden van goedkope vaccins tegen ziekten en het uitdelen van muggennetten tegen malaria.

De puissant rijke Bill Gates steekt tegenwoordig veel energie en geld in liefdadigheid. Hij doet dat samen met zijn vrouw Melinda.


De Telegraaf
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door King George »

Deze multi-multimiljardair bedrijft dus ook liever mooi praten met de Portemonnee van de Anderen dan zelf de eigen portemonnee trekken.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door Pilgrim »

King George schreef:Deze multi-multimiljardair bedrijft dus ook liever mooi praten met de Portemonnee van de Anderen dan zelf de eigen portemonnee trekken.
Hmm, dat klopt niet, want hij trekt toch zelf ook de portemonnee. Hij kan zich dat met zijn vele miljarden natuurlijk ook permitteren.
King George schreef:De puissant rijke Bill Gates steekt tegenwoordig veel energie en geld in liefdadigheid. Hij doet dat samen met zijn vrouw Melinda.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door Scarlatti »

Scarlatti
Wil Bill Gates dan gelijk ook even de Saoedi-Arabiërs een rondleiding geven die nog NOOIT wat gegeven hebben ofschoon het hoofdzakelijk islamitische landen betreft waar de ellende maar blijft voortbestaan... Dit is weer eens puur op het 'westerse schuldgevoel' willen werken/manipuleren! Laat nu de eerste paar 100 jaar de Arabieren maar daar eens wat gaan geven! I won't hold my breath waiting for it!Toen ik 6!! was gàven wij al aan Afrika en wat is er veranderd? Niets! Ik ben nu bijna 63!!
24/03/12 13:32
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door xplosive »

Je hebt helemaal gelijk, Scarlatti ! Voor een multimiljardair is trouwens een miljoen euro vergelijkbaar met wat voor ons één euro is. Wij kunnen geen goed sier met miljoenen euro's maken, zelfs al zouden we dat willen. Die multimiljardair heeft dus makkelijk praten.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door H.Numan »

Bill Gates is nogal hypocriet. Hij bedrijft zelf liefdadige werken om daar meer mee te kunnen verdienen. Hij geeft geen cent meer uit dan zijn belasting adviseurs voorrekenen. In Amerika betalen mensen ook belasting, en is liefdadigheid ook aftrekbaar voor de belasting.

Iedere cent die liefdadige Billy er in stopt komt er dubbel en dwars uit.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door xplosive »

Tsja, en zo wordt het arme volk door rijke hypocrieten opgelicht en een rad voor ogen gedraaid. Geen centje medelijden voor deze figuren dus.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door Manon »

Heel die ontwikkelingshulp business is één grote business waarbij belastingsgeld gebruikt wordt om binnenlandse bedrijven nog een graantje extra te laten meepikken.

Misschien ooit wel opgestart met goede (christelijke!) bedoelingen, maar ondertussen is toch al bewezen dat het totaal niet helpt! Zoals Scarlatti aanhaalt: ik droeg al bij toen ik 6 was en nu ben ik 63.

In het vroegere Belgisch Kongo (o ze hebben het land toch zo leeggeroofd... heel de ondergrond is grot geworden)- werden alle faciliteiten aangelegd: klinieken, wegen, hulpposten, fabrieken, havens, spoorwegen..... om jaren later bij hun "onafhankelijkheid" vakkundig te worden verwaarloosd en vernietigd.
Als ze verdorie ZELF niet het verstand hebben om scholen te onderhouden, waterputten te beheren, wegen en sporen te herstellen.... hoeveel bijdragen moeten wij dan nog leveren? Het enige dat ik daaruit kan afleiden is dat de producent van de sporen, treinen, wegen, gebouwen en havens daar goed zijn kost aan heeft verdiend, en er NIEMAND is die er verder nog om maalt.

Een kennis van me is recent nog in zo'n ontwikkelingsproject (bouw van een schooltje) gesukkeld.... haar goedbedoelde houding en inzet zijn al een heel stuk verminderd: Als zij er niet bij staat te kijken leggen ze geen twee stenen op elkaar, ook al werden er stenen aangekocht. Telkens ze ginds de zaken ging nakijken nam ze kleding mee die ze uitdeelde. Toen bleken die mensen er ginds een eigen lucratief zaakje mee te maken, zonder enige bijdrage tot het project. Nu verkoopt ze de tweedehandskledij zelf en de opbrengst gaat naar het schooltje. NIKS kan je ze alleen laten doen, want als ze kunnen lichten ze zelfs hun eigen hulpverleners op. (ik spreek nu over een islamitisch afrikaans land, Senegal).

Ik ben er zeker van dat de hoogleraar groot gelijk heeft. Door al die zogenaamde hulp leert Afrika helemaal niet zelfredzaam te worden en wordt hun hangmatcultuur gewoon verder ondersteund.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door mercator »

Bill Gates droomt wss dat alle zwartjes met een Windows laptrop gaan rondlopen :D ! Nee serieus, ik denk echt dat die kerel op zijn ouwe dag wat verward begint te worden en écht de gutmenschen reflex cultiveert. Hij heeft blijkbaar niet gelezen dat juist OBESITAS een groot probleem is geworden in Afrika, maw we hebben al die jaren TE VEEL ipv te weinig ontwikkelingshulp gegeven.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door Ariel »

circe schreef:
In het vroegere Belgisch Kongo (o ze hebben het land toch zo leeggeroofd... heel de ondergrond is grot geworden)- werden alle faciliteiten aangelegd: klinieken, wegen, hulpposten, fabrieken, havens, spoorwegen..... om jaren later bij hun "onafhankelijkheid" vakkundig te worden verwaarloosd en vernietigd.
Als ze verdorie ZELF niet het verstand hebben om scholen te onderhouden, waterputten te beheren, wegen en sporen te herstellen.... hoeveel bijdragen moeten wij dan nog leveren? Het enige dat ik daaruit kan afleiden is dat de producent van de sporen, treinen, wegen, gebouwen en havens daar goed zijn kost aan heeft verdiend, en er NIEMAND is die er verder nog om maalt.

.

Ik vraag me af hoelang deze windmolens mee gaan. In Afrika begint men in juni met de bouw van het grootste windpark . Ik begrijp niet dat men daar voor lelijke molens gekozen heeft, terwijl ze daar volop zon hebben voor de nodige zonenergie.
De constructie van Afrika's grootste windmolenpark gaat in juni van start in een droge regio van Noord-Kenia, meldde een woordvoerder van Lake Turkana Wind Power zaterdag. Aan de realisering van het 585 miljoen euro kostende project gingen 7 jaren van studie en onderhandelingen over de financiering vooraf.

In totaal moeten 365 windturbines verrijzen bij Lake Turkana, een regio met een regelmatige en voorspelbare windsnelheid van gemiddeld 11 meter per seconde. De eerste stap is de verbetering en constructie van 204 kilometer aan wegen voor de vrachtwagens die 12.000 keer heen en weer moeten rijden om materialen aan te voeren in het onherbergzame gebied.

Onderdeel van het project is ook de bouw van een 428 kilometer lange verbinding om het windpark aan te sluiten op het nationale hoogspanningsnet. Dat kost nog eens 142 miljoen euro. De financiering hiervan komt van leningen van de Spaanse en Keniaanse overheden. De Spaanse firma Isolux Corsan bouwt de verbinding.

De Afrikaanse Ontwikkelings Bank financiert ongeveer 70 procent van het hele project, aangevuld met leningen van de Britse Standard Bank en de Zuid-Afrikaanse Nedbank.

Het windpark moet vanaf 2015 een capaciteit van 300 megawatt elektriciteit gaan leveren. Momenteel kan Marokko nog bogen op het grootste windmolenpark met een capaciteit van 140 megawatt van 165 turbines.
http://www.deondernemer.nl/economie/639 ... -juni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door mercator »

Scarlatti schreef: Toen ik 6!! was gàven wij al aan Afrika en wat is er veranderd? Niets! Ik ben nu bijna 63!!
Nee idd, we kunnen zo nog onbeperkt doorgaan. Je moet ook de onkosten van onze allochtonen invasie als een soort ontwikkelingshulp zien, en dan kom je vele malen boven 0,7 % uit dus Bill Gates lult uit zijn nek. Onze Westerse economie is als een vat dat lekt aan vele kanten. Het kapitaal dat hier gegenereerd wordt vloeit via allerlei kanalen naar het Zuiden en komt minimaal terug. Niet moeilijk dat we in sneltreinvaart verarmen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door xplosive »

circe schreef:Misschien ooit wel opgestart met goede (christelijke!) bedoelingen, maar ondertussen is toch al bewezen dat het totaal niet helpt! Zoals Scarlatti aanhaalt: ik droeg al bij toen ik 6 was en nu ben ik 63.

In het vroegere Belgisch Kongo (o ze hebben het land toch zo leeggeroofd... heel de ondergrond is grot geworden)- werden alle faciliteiten aangelegd: klinieken, wegen, hulpposten, fabrieken, havens, spoorwegen..... om jaren later bij hun "onafhankelijkheid" vakkundig te worden verwaarloosd en vernietigd.
Als ze verdorie ZELF niet het verstand hebben om scholen te onderhouden, waterputten te beheren, wegen en sporen te herstellen.... hoeveel bijdragen moeten wij dan nog leveren? Het enige dat ik daaruit kan afleiden is dat de producent van de sporen, treinen, wegen, gebouwen en havens daar goed zijn kost aan heeft verdiend, en er NIEMAND is die er verder nog om maalt.
Tsja, het christendom heeft daar blijkbaar niet de juiste mentaliteit gebracht. Misschien als ze in Kongo communistisch waren geweest, dat ze dan net zoals in Cuba hun problemen met een positievere eendracht tegemoet waren getreden.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door mercator »

xplosive schreef:Tsja, het christendom heeft daar blijkbaar niet de juiste mentaliteit gebracht. Misschien als ze in Kongo communistisch waren geweest, dat ze dan net zoals in Cuba hun problemen met een positievere eendracht tegemoet waren getreden.
Dat klopt. Als het erop aan komt de handen uit de mouwen te steken is godsdienstig gefezel in kerk, moskee of boedistische stoepa niet the thing to do. Kijk naar de technische prestaties van de communisten én de nazi's, in een paar jaar tijd was Rusland een geduchte industriële macht en was Duitsland er bovenop na de nederlaag van WO I .
Over de -onbestaande-prestaties van de allergrootste godsdienstwaanzinnigen, de moslims, zullen we het maar helemaal niet hebben. Na 1400 kunnen die nog altijd niks.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Hoogleraar wil af van 0,7 procent voor ontwikkelingshulp

Bericht door Ariel »

Het wordt steeds leuker in Nederland. Geert Wilders wordt nu al beschuldigd van genocide.
'Geert Wilders = 5,8 miljoen dode Afrikaantjes'

Bill Gates, 's werelds belangrijkste filantroop, die jaarlijks bijna net zoveel naar arme landen stuurt als wij met zijn 16,7 miljoenen samen, belde vrijdagavond met de NOS en de Volkskrant. Met een overzichtelijke boodschap: 'Elke duizend dollar minder aan ontwikkelingshulp is een dood kind meer.' Kijk, daar kun je een spandoek van maken, schrijft columnist Sheila Sitalsing.

Bernard Wientjes mocht gisteren in Buitenhof met een werkgeversriedel een zet doen in het lobbyspel Schieten op het Catshuis. Hij repte van nullijn (moet) en ontslagrecht (moet weg), deed authentiek loze beloften (dan geven wij sociale werkplaatsmensen een baan, heus) en lardeerde het geheel met originele uitspraken van het type: 'Het is 1 minuut voor twaalf'. Dat je als kijker denkt: goh.

Nee, de lobbybokaal gaat deze week naar de mensen van de ontwikkelingshulp. Vorige week beten die nog in het zand. Toen vaardigden ze iemand af naar datzelfde Buitenhof die zwetend moest debatteren met hoogleraar duurzame ontwikkeling Louise Fresco. Die betoonde zich zo kritisch over hulp dat hulpscepticus Arend Jan Boekestijn van de weeromstuit eerbiedig ging twitteren over 'professor Fresco, een wijze en moedige dame'.

Deze week sloegen de mensen van de hulp snoeihard terug. Keiharde guerrillamarketing. Met Bill Gates zelf. 's Werelds belangrijkste filantroop, die jaarlijks bijna net zoveel naar arme landen stuurt als wij met zijn 16,7 miljoenen samen, belde vrijdagavond met de NOS en de Volkskrant. Met een overzichtelijke boodschap: 'Elke duizend dollar minder aan ontwikkelingshulp is een dood kind meer.'

Kijk, daar kun je een spandoek van maken. Geert Wilders = 5,8 miljoen dode Afrikaantjes. Simpelweg ontwikkelingshulp terugbrengen tot de vraag of je het acceptabel vindt dat elke 30 seconden een kind sterft aan malaria, een aandoening die zowel te voorkomen als te behandelen is.

Kind met hongerbuik en vlieg
Vroeger ging de hulpvraag vaak gepaard met foto's van het kaliber kind met hongerbuik en vlieg. Tot het ouderwets werd verklaard. Nu Gates het weer doet, haalt hij er de voorpagina's mee. Kennelijk waren we het vergeten, van die malaria.

Er is uiteraard veel af te dingen op de één op één relatie die Gates legt tussen geld en dood. Maar dat was er op die Microsoftspullen van hem ook - en die hebben we ook gretig gekocht.

Zeker, we kunnen nog jarenlang bomen over het gegeven dat armoede zelden het gevolg is van een tragisch ongeluk, en te vaak te wijten is aan kleptocratische politieke elites die geen belang hebben bij het verheffen van de onderklasse omdat het daarmee alleen maar duurder wordt hun loyaliteit te kopen. We kunnen lang doorpraten over de wijsheid dat het niet om het geld gaat, maar om een visie op wat je wilt, en dat je dan pas moet becijferen wat het kosten moet. Dat kan 0,2 van het bbp zijn, of 3,8.

Maar daarvoor is het te laat. Nu is de discussie verengd tot geld en is het voor alle betrokkenen een kwestie van hakken in het zand.

De toorn
Vermoedelijk zullen ze in het Catshuis niet de rekensommetjes herzien uit vrees voor de toorn van Bill Gates. Volgens onze eigen Catshuiswatcher Martin Sommer zijn ze er allang uit, en doen ze slechts alsof ze nog als leeuwen aan het vechten zijn. Het CDA voor de allerarmsten, de PVV voor de autochtone oudere met vast contract en de VVD voor de huizenbeziter.

Maar zolang Wientjes denkt dat optredens in Buitenhof zin hebben, is er mogelijk ruimte. Laat de hulpclubs dus vooral doorgaan met hun offensief. Niet omdat ik vurig hoop dat George Clooney belt. Maar omdat de 1 miljard mensen aan de donkere onderkant het verdienen dat er tot de laatste ademtocht voor ze wordt gevochten.

Sheila Sitalsing is columnist van de Volkskrant.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6264/She ... tjes.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie