Christenen Syrië steunen Assad omdat alternatief erger is

In dit forum bespreken wij de onlusten en andere uitwassen van de islamitische revolutie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Christenen Syrië steunen Assad omdat alternatief erger is

Bericht door Ariel »

Christenen Syrië steunen Assad omdat alternatief erger is
Martin Janssen

DAMASCUS – Syrië was eigenlijk een voorbeeld voor Nederland, dacht ik soms in de eerste jaren na mijn aankomst in Damascus in 2006. Docenten van mijn studie Arabisch benadrukten dat christenen en moslims in Syrië broeders zijn. Het Syrische volk was één, werd me steeds bevestigd in pittoreske restaurants.

De koude douche kwam later toen ik vrienden begon te maken die mij bij hen thuis uitnodigden. Ik herinner me nog hoe ik schrok toen ik voor de eerste maal bij een christelijke familie werd uitgenodigd die me op het hart drukte „nooit een moslim te vertrouwen.” Het zijn allemaal leugenaars, zeiden ze. „Ze haten ons.”

Op bezoek bij een soennitische vriend maakte ik een zijdelings opmerking over de historische bijdragen die christenen aan Syrië hadden geleverd. De moeder van mijn vriend verschoot van kleur en vroeg mij op bitse toon wat ik bedoelde. „Wij bezitten alle bedrijven en al het geld.” De moslims dus.

Koerdische vrienden vertelden me op hun beurt zonder schaamte „dat ze Arabieren haatten.” Ik merkte spoedig dat deze gevoelens vaak wederzijds waren.

Zo begon ik langzaam te beseffen hoe complex de Syrische samenleving was en dat het bij elkaar houden van al deze bevolkingsgroepen bepaald geen vanzelfsprekendheid was. Om al deze negatieve gevoelens in bedwang te houden, legde de Syrische staat de officiële ideologie van secularisme met harde hand op. Diverse bevolkingsgroepen interpreteren dit secularisme anders dan de spreekwoordelijke scheiding van godsdienst en staat. Religieuze minderheden zoals christenen en alevieten zagen in dit secularisme vooral een middel dat hen moest beschermen tegen de eventuele willekeur van de soennitische meerderheid. Maar veel soennieten zagen in dit secularisme weer een samenzwering van alle minderheden tegen hén.

Het afgelopen jaar van aanhoudende crisis heeft deze onderhuidse gevoelens meer aan de oppervlakte gebracht. Sommigen zien in de onrust de legitieme eis voor een rechtvaardiger samenleving. Anderen zien er vooral een opstand in van de soennitische meerderheid tegen de alevitische minderheid. Of juist een internationale poging om op Syrisch grondgebied het gevreesde Iran een klap toe te brengen.

Het ingewikkelde van het Syrische vraagstuk schuilt in het gegeven dat in alle bovengenoemde verklaringen een kern van waarheid zit. Maar als afzonderlijke verklaringen schieten ze allemaal tekort.

Deze complexiteit wordt weerspiegeld in de tegenstrijdige berichtgeving over minderheden. Sommige bronnen stellen dat de Syrische president steun verliest onder alevieten en de christenen, maar het tegenovergestelde wordt ook beweerd. Om de waarheid te achterhalen, moeten we trachten de huidige crisissituatie door hun ogen te zien.

Alevieten zijn een minderheidsgroep in de islam. Soennieten kijken vaak met minachting op hen neer. Door de eeuwen heen zijn ze vaak vervolgd omwille van hun geloof, dat ze voor buitenstaanders geheim houden. Ze vormden aan het begin van de twintigste eeuw waarschijnlijk de meest verarmde bevolkingsgroep binnen Syrië. Er doen talloze verhalen de ronde van alevitische ouders die uit pure armoede hun dochters als dienstmeisjes verkochten aan de elite in Damascus en Aleppo.

In de Franse mandaatsperiode echter nam hun leven een positieve wending toen veel alevieten zich meldden bij militaire academies. Dat effende in belangrijke mate de weg voor de latere coup van wijlen president Hafiz al-Assad. Daarom denken alevieten dat hun toekomst afhangt van het huidige regime. Het alternatief zou hun vanzelf weer de vernederde status geven. Deze angst wordt versterkt door de boodschappen van religieuze haatpredikers die via satellietzenders door miljoenen in Syrië worden ontvangen. In deze boodschappen wordt alevieten voortdurend voorgehouden „dat hun toekomst in Syrië het graf zal zijn.”

De Syrische christenen hebben de afgelopen decennia ongekende vrijheid genoten. Ze konden probleemloos nieuwe kerken bouwen. Het Syrische regime stelde in nieuwbouwwijken zelfs grond voor kerken ter beschikking. De christenen hoefden in de Arabische wereld maar om zich heen te kijken om te beseffen hoe uitzonderlijk hun situatie was. Vrijwel nergens bestaan gelijke rechten voor christenen. Natuurlijk weten ze dat het regime op deze wijze hun steun koopt.

Belangrijker is echter dat veel alevieten zich hierom met christenen verbonden voelen. Jezus en Maria zijn ook in hun geloof belangrijk.

Syrische christenen zijn er zich van bewust dat er veel fouten kleven aan het regime. Dat verklaart waarom vrijwel alle kerkleiders de hervormingsplannen van de president steunen. Ze vrezen dat een ander bewind in Damascus in het beste geval zal leiden tot een verslechtering van hun situatie. Het is deze vrees en onzekerheid die de positie van Syrische christenen bepaalt.

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... s_1_624796" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Christenen Syrië steunen Assad omdat alternatief erger is

Bericht door xplosive »

Weer een bevestiging dat de zogenaamde "Arabische lente" eigenlijk alleen maar een Arabische winter is. Democratie naar het voorbeeld van Iran. Of beter is het eigenlijk te spreken van een schijndemocratie.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

xplosive schreef:Weer een bevestiging dat de zogenaamde "Arabische lente" eigenlijk alleen maar een Arabische winter is. Democratie naar het voorbeeld van Iran. Of beter is het eigenlijk te spreken van een schijndemocratie.
Noem die Arabische lente maar gerust een islamitische winter. Voor zover ze die hele "lente" niet geïnstrueerd hebben, hebben ze die in ieder geval al heel snel volledig gekaapt. Ik weet niet of zelfs "schijndemocratie" het goede woord is. In feite is het een ander soort dictatuur, namelijk de dictatuur van de sharia, van de koran en van middeleeuws puritanisme en barbarisme. Zoals inderdaad in Iran of Saudi-Arabië.

Zowat alles is beter dan dat. Ook een dictator zoals Assad, volgens mij zelfs, zeker een dictator zoals Assad, die heeft aangetoond grove middelen niet te schuwen. Voor christenen kan het zonder Assad alleen maar slechter worden. En ik kan me zo voorstellen dat het voor hen nu al niet alles is in Syrië.
Gebruikersavatar
gerard_m
Berichten: 400
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:34 pm

Re: Christenen Syrië steunen Assad omdat alternatief erger is

Bericht door gerard_m »

Het artikel laat goed zien wat er aan de hand is. Vlak voor de opstand begon was ik in Syrie. Naar de buitenwereld toe benadrukte iedereen hoe goed het ging en hoe veel religieuze vrijheid er was. Dat was niet helemaal zo, want voor een deel geldt daar nu al het sharia recht. Een christen mag bijvoorbeeld niet met een moslima trouwen zonder zich te bekeren. Vol trots vertelde een Syrier me dat christenen zich (om die reden) tot de islam bekeren. Dat is makkelijk scoren. Omgekeerd mag een moslim zich niet bekeren tot het christendom, al had ik de indruk dat dit niet direct met de dood wordt bestraft. Je religie ligt vast in je papieren en wie Joods of Hindoeistisch is, kan daar maar beter "islam" in hebben staan.

Het was dus verre van perfect gesteld met de religieuze vrijheid, maar hoe dan ook kwam het land niet zo slecht over als veel mensen denken, en in christelijke buurten kon je nog een lekker glas wijn drinken. Buiten het ruige verkeer kwam het land ook zeer veilig over. Maar duidelijk was dat dit niet vanzelf zo was, op heel veel plaatsen zag je militairen en politie en op elke straathoek keek Assad vanaf een poster toe. Het gaf het gevoel dat deze toestand broos was, moest worden afgedwongen met veel machtsvertoon. Helaas blijkt dat ook zo te zijn.

Homs was ook rustig, een plaats met mooie plekjes en een rustige sfeer. Er werd verteld over de opstand in de jaren '80, iets waar je je weinig bij kon voorstellen. Het leven kabbelde er voort. In het noorden (Allepo) was het veel conservatiever met veel gezichtssluiers en baarden, maar de sfeer was ook hier heel rustig. Mannen rookten hun waterpijp en als je een foto maakte schoten er kinderen voor die er ook op wilden.

Het zal heel anders worden ben ik bang. Als de Soennieten aan de macht komen, is het afgelopen voor de alevieten en voor de christenen. Allah gaat regeren en het is over met de (relatieve) harmonie. Er zal geen wijn meer vloeien maar ik vrees wel wat anders.

Het meest wrange is dat het westen van harte de val van Assad steunt. We willen democratie en hebben niet geleerd van Gaza, Tunesie, Libie, Egypte. Democratie gaat niet vanzelf samen met mensenrechten en vrijheid. De meeste mensen zijn soennieten, laag opgeleid en kiezen islam.

Assad is de enige hoop voor een (enigszins) seculier Syrie en ik hoop van harte dat hij het gaat redden.
Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.
(Buddha)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Christenen Syrië steunen Assad omdat alternatief erger is

Bericht door Ariel »

Syrische christenen vrezen val regime Assad

DAMASCUS – Een groot deel van de christenen in Syrië vreest de val van het Ba’athregime. Er zijn signalen die erop wijzen dat de positie van christenen niet zal verbeteren als president Assad gedwongen wordt te vertrekken.

De Noord-Syrische stad Aleppo werd op 18 maart opgeschrikt door een krachtige explosie. Een auto volgeladen met explosieven ontplofte in de wijk Suleimaniya. In een reportage op de staatstelevisie over de aanslag was het silhouet zichtbaar van een nabijgelegen kerk. Suleimaniya heeft een grote christelijke populatie. Syrische christenen vermoeden dat de locatie van de aanslag geen toeval was.

Veel Syrische christenen veroordelen de aanslagen die met enige regelmaat in hun land worden gepleegd. Zij beschouwen ze als pogingen om de staat te destabiliseren. Alle in de hoofdstad Damascus residerende bisschoppen riepen eerder deze maand het Syrische volk in een gezamenlijke verklaring op de eenheid te bewaren. Zij typeerden de aanslagen als „barbaars en crimineel.”

Ook de Grieks-orthodoxe patriarch Ignatius Hazim liet zich recent kritisch uit over de opstand in Syrië. Volgens hem bedreigt de onrust in het land de nationale eenheid. In een toespraak die integraal werd gepubliceerd door de Syrische krant al-Watan stelde de patriarch dat de nationale eenheid in Syrië „zeldzaam is in de wereld.” Volgens hem is het land „een model voor christelijk-islamitische eenheid die al haar zonen verenigt.

In Syrië worden christenen en moslims samen geboren, samen opgevoed en zullen ze eensgezind blijven”, aldus Hazim. Hij benadrukte verder dat de terroristische aanslagen in Damascus en Aleppo geen onderscheid maakten tussen moslims en christenen: „Het bloed van beiden vermengde zich.”

In christelijke kringen in Europa leidt het tot verwondering en zelfs tot ongenoegen dat Syrische christenen zich keren tegen de aanslagen en zich in meerderheid verre houden van de demonstraties waarin de val van het Syrische regime wordt geëist.

Het terughoudende optreden van Syrische christenen heeft echter een reden. Vanaf het begin leeft er bij hen de gedachte dat de val van het Ba’athregime weinig goeds voorspelt. De huidige Syrische machthebbers hebben christenen altijd goed behandeld en staan hen grote religieuze vrijheden toe.

De vrees dat het er voor christenen na de val van het regime-Assad niet beter op wordt, werd enkele maanden geleden versterkt door een toespraak van Adnan al-Arur. De sjeik ontwikkelt zich tot spiritueel leider van de Syrische oppositie. Met zijn toespraken via het islamitische satellietkanaal al-Safa bereikt hij miljoenen Syriërs.

In een van zijn redes dreigde Adnan al-Arur „dat allen die de Syrische oppositie niet steunen, na de val van het regime zullen worden verscheurd, in stukken gehakt en aan de honden gevoerd.” Veel christenen interpreteerden dit als impliciete dreiging aan hun adres.

De angst van christenen voor de val van het regime-Assad werd versterkt door een bericht dat de Syrische website al-Haqiqa eerder deze maand publiceerde. Het artikel over de situatie van christenen in Homs laat niets aan duidelijkheid te wensen over.

Bijna 90 procent van de christenen in Homs is de stad ontvlucht. De christenen die blijven, krijgen bezoek van de wahabitische Faruqbrigade. Gewapende militanten van deze beweging zijn bezig alle gebouwen en woningen in Homs die eigendom zijn van christenen „schoon te vegen.”

In de overwegend christelijke wijken Hamidiya en Bustan al-Diwan gaan de islamitische strijders van huis tot huis om de daar wonende christenen te sommeren onmiddellijk hun woningen en Homs te verlaten.

Kerkelijke bronnen in Homs meldden dat gewapende militanten dreigden christelijke bewoners te zullen neerschieten als ze niet onmiddellijk hun huizen verlieten. Foto’s van hun lichamen zouden worden opgestuurd naar de Arabische nieuwszender Al-Jazeera met de mededeling dat de slachtoffers waren vermoord door het Syrische leger. De christenen mochten geen bezittingen meenemen. Hun woningen en bezittingen werden door de militanten beschouwd als oorlogsbuit.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_632724" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Christenen Syrië steunen Assad omdat alternatief erger is

Bericht door Schepsel »

10% christenen is redelijk makkelijk te onderdrukken. Er is alleen iets dat ik niet snap: Waarom zou Assad die christenen steunen als zij maar 10% zijn, en zich zo gehaat maakt bij de mohammedanen?

Ik hoorde trouwens dat Jordanië ook een relatief seculier land is. Een soort Turkije. Door dit verhaal over Syrië (waar alles zo fijn zou zijn) twijfel ik daar ook meer aan dan ooit.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Christenen Syrië steunen Assad omdat alternatief erger is

Bericht door Ariel »

Schepsel schreef:10% christenen is redelijk makkelijk te onderdrukken. Er is alleen iets dat ik niet snap: Waarom zou Assad die christenen steunen als zij maar 10% zijn, en zich zo gehaat maakt bij de mohammedanen?
.
Het gaat niet alleen over Christenen Schepsel, maar ook over Alevieten. 'De soenieten in Syrie hebben diep in hun hart een pest hekel aan de Alevieten, en als ze de kans krijgen, nemen ze hun te pakken. De macht in Syrië ligt bij de familie Assad die ook Alevieten zijn en een kleine alevitische groep die op dit moment de leukste baantjes in Syrie bezetten.
Het Syrische regime is een product van de geschiedenis, die toont hoe de alevieten, eens het armste en meest verachte deel van de bevolking, opklommen tot hun huidige machtspositie. Sinds de Franse mandaatsperiode (1920-1946) waren de sjiietische alevieten in toenemende mate zowel het leger als de veiligheidsdiensten gaan bevolken. Dit zou uiteindelijk resulteren in de militaire staatsgreep van 1966, die voor het eerst in de Syrische geschiedenis Damascus in handen van de alevieten bracht.

Men kan zich nauwelijks de schok voorstellen die deze gebeurtenis indertijd teweegbracht bij de soennitische elites, die in Syrië sinds eeuwen politiek en economie hadden bepaald. De alevieten vormden een minderheid, verdeeld in onderling rivaliserende stammen.

Dit gebrek aan onderlinge eenheid vormde na 1966 het grootste gevaar voor de nieuw verworven machtspositie. Het was het genie van Hafez al-Assad, de vader van de huidige president, dat de alevieten wist te verenigen onder zijn presidentieel gezag. Deze interalevitische eenheid bleek het cement te zijn dat hun positie bestendigde en vormt de eerste pilaar waar het huidige Syrische regime op steunt.

Deze pilaar staat nog steeds en wankelt niet omdat de alevieten zich zeker in de huidige situatie bewust zijn van de noodzaak van onderlinge eenheid.

Leger

De tweede pilaar van het Syrische regime is de bijna totale controle van de alevieten over leger en veiligheidsdiensten. Volgens schattingen vormen de alevieten 70 procent van de 200.000 Syrische beroepsmilitairen en 80 procent van alle officieren. Sommige legereenheden, zoals de Vierde Divisie en de Republikeinse Garde, zijn zelfs volledig alevitisch. Vrijwel de gehele legertop heeft een alevitische achtergrond.
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... t_1_567957" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie