Hallo, ik ben Alba

Hier kunnen nieuwe forummers zichzelf even voorstellen als ze dat willen. Alvast van harte welkom, ongeacht je culturele, religieuze,...wat dan ook achtergrond!
Plaats reactie
Alba
Berichten: 729
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 4:11 pm
Locatie: Aarde

Hallo, ik ben Alba

Bericht door Alba »

Hallo,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en regelmatig voelde ik de behoefte om te reageren. Wel zo gemakkelijk om me dan te registreren. Twee redenen hebben hiertoe bijgedragen: ik las een keer een opmerking hier op de site, dat iemands mening over de islam veranderde na 11/9, waarop ik me realiseerde dat mijn eigen mening hierdoor niet veranderd was, omdat ik de islam al langere tijd zag als een onlogisch, indringend maar vooral misogyn geloof. Een andere reden was een opmerking van een kennis, vlak na de arrestaties van Britse moslims onlangs. Zijn reactie was: 'moslims zijn de nieuwe joden', waarop ik dacht 'ben je zo naief?' Ik was echter te laf om met hem de discussie aan te gaan.
:oops:
Via via kwam ik terecht op de website van Ali Sina, een site die ik met verbijstering en afschuw heb gelezen. Verbijstering, dat de vele afschuwelijk, barbaarse gebruiken waarover ik veel gelezen heb, veel vaker voorkomen dan ik dacht. Afschuw, dat de basis hiervoor toch echt binnen het geloof zelf lag.
Daarop ben ik meer gaan lezen en zo kwam ik op deze site terecht. Meer lezen, meer opzoeken, meer nadenken en nog meer lezen. Ik heb bewondering voor veel van jullie, met name door jullie grondige kennis van de koran. Ik hoop daarom veel van jullie te leren.

een groet van Alba
Gebruikersavatar
Graslelie
Berichten: 329
Lid geworden op: di feb 01, 2005 1:47 pm

Bericht door Graslelie »

Welkom Alba! :D
Als 1 persoon het gelooft is ie gek.
Als 2 personen het geloven is het een folie-a-deux.
Als een groepje mensen het geloven noemen we het een cult of sekte.
Als de meerderheid het gelooft noemen we het een godsdienst.
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Re: Hallo, ik ben Alba

Bericht door Sjoerd »

Hoi Alba,

Welkom en bedankt voor je verhaal! Ik vond het in het begin ook moeilijk, en heb tot lang na 9/11 geweigerd een directe lijn te leggen tussen deze gebeurtenis en islam. Later ben ik gaan lezen in de koran en weer veel later ben ik op deze website terecht gekomen. Het kost wat moeite om wakker te worden, en sommige dingen zijn maar moeilijk te geloven. De uitspraak 'moslims zijn de nieuwe joden', begrijp ik niet helemaal. Als het aan islam ligt zijn ongelovigen de nieuwe joden en worden alle andersdenkenden vermoord of tot slaaf gemaakt. Voor je met iemand in dicussie kunt gaan heb je zelf op z'n minst een basiskennis nodig over het onderwerp. Anders vervalt de dicussie waarschijnlijk al snel in een preek... Dus wapen je met kennis!

Groetjes,

Sjoerd
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Van Harte Welkom op dit forum Alba. :D
Fijn dat je ons team komt versterken.

Op onze indax pagina staan artikelen en links naar de koran en andere boeken, dus als jij je wilt verdiepen in de islam dan kan je hier heel veel informatie vinden.

http://www.dutch.faithfreedom.org/index.html

Vriendelijke groet.
Ariel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Alba
Berichten: 729
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 4:11 pm
Locatie: Aarde

Bericht door Alba »

Bedankt voor jullie welkom. :D

Die links ga ik zeker benutten, Ariel. Erg fijn dat je me een zoektocht bespaart hebt.

Sjoerd, ik neem aan dat je wel begrijpt wat mijn kennis bedoelde. Vergelijkbaar met die lezing tijdens bevrijdingsdag, waar de moslimminderheid vergeleken werd met de joden ten tijde van HItlers machtsovername, blablabla.
Deze website is op zich al een wapenarsenaal als het gaat om kennis.
gideong
Berichten: 702
Lid geworden op: za okt 29, 2005 11:05 pm

Re: Hallo, ik ben Alba

Bericht door gideong »

Alba schreef:Een andere reden was een opmerking van een kennis, vlak na de arrestaties van Britse moslims onlangs. Zijn reactie was: 'moslims zijn de nieuwe joden', waarop ik dacht 'ben je zo naief?' Ik was echter te laf om met hem de discussie aan te gaan.
Hallo Alba,

Welkom,

Dat maken we allemaal mee geloof ik. Al formuleer je nog zo precies dat moslims mensen zijn, maar de islam ideologie onmenselijke dingen wil: ook dan reageren sommigen zo.

Groet
De boom herken je aan zijn vruchten
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Re: Hallo, ik ben Alba

Bericht door Linda Danvers »

Alba schreef:Ik lees al een tijdje mee op dit forum en regelmatig voelde ik de behoefte om te reageren. Wel zo gemakkelijk om me dan te registreren. Twee redenen hebben hiertoe bijgedragen: ik las een keer een opmerking hier op de site, dat iemands mening over de islam veranderde na 11/9, waarop ik me realiseerde dat mijn eigen mening hierdoor niet veranderd was, omdat ik de islam al langere tijd zag als een onlogisch, indringend maar vooral misogyn geloof.
Beste Alba,

Welkom op het forum. 11 september heeft ook mijn mening niet verandert. Ik zag de opmars van de islam in het Westen begin jaren '90 al als een probleem. De aanslagen schokten mij uiteraard; het grote aantal doden en de ravage. Het bevestigde echter wat ik als wist: de gevaarlijkste mensen vind je onder hen die geloven dat ze absoluut gelijk hebben.
Een andere reden was een opmerking van een kennis, vlak na de arrestaties van Britse moslims onlangs. Zijn reactie was: 'moslims zijn de nieuwe joden', waarop ik dacht 'ben je zo naief?' Ik was echter te laf om met hem de discussie aan te gaan.
Waarom heb je hem niet gewoon naïef genoemd?
Daarop ben ik meer gaan lezen en zo kwam ik op deze site terecht. Meer lezen, meer opzoeken, meer nadenken en nog meer lezen. Ik heb bewondering voor veel van jullie, met name door jullie grondige kennis van de koran. Ik hoop daarom veel van jullie te leren.
We hebben een aantal nuttige links in het bronnencentrum staan.

Waarom heb je de naam Alba gekozen?

Met vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door Linda Danvers op za sep 12, 2009 10:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Zijn reactie was: 'moslims zijn de nieuwe joden', waarop ik dacht 'ben je zo naief?' Ik was echter te laf om met hem de discussie aan te gaan.
Hai Alba, leuk dat je mee komt doen aan de discussies. Ik ga de discussie tegenwoordig wel aan als iemand begint over Nederlandse racisten en veelgeplaagde moslims die vanzelfsprekend zo gekwetst zijn dat ze gaan radicaliseren. Maar het is haast niet te doen, de een is te hardleers en te vijandig, de ander slaat direct dicht, met de volgende krijg je ruzie, of het loopt zo hoog op dat je de juiste woorden niet bij elkaar kan vinden... het is niet echt een onderwerp waarover je makkelijk in discussie kan. Ik vind het op het web wat makkelijker, dan kan iedereen tenminste even over zijn woorden nadenken. :)
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Zouden we dat onderwerp niet is een keer nader kunnen bespreken. Waarom die vergelijking mank gaat.

Allereerst hadden Joden geen thuishaven.
Joden pleegden geen aanslagen.
Joden werden gedood wegens hun ras, niet hun geloof.
Joden leefden er al generaties.

Help me meer redenen te zoeken....
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Joden waren ook niet als groep naar buiten toe zo agressief, en spraken niet zo hun afkeer uit van het land waar ze in woonden.
Joden namen deel aan de maatschappij en brachten een aantal grote wetenschappers voort, die aansloten bij het westerse moderne denken.
Dat waren openlijke afvallige joden, dat kan bij moslims ook niet.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Goedzo!

Maar we kunnen beter dan dit...
Er moeten nog tig redenen zijn...
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Wat dacht je van de verdraagzaamheid? De Joden hebben na de diaspora overal gewoond in kleine gemeenschappen. De joodse religie ontmoedigt actieve bekering en erkent voornamelijk kinderen van de moeder (orthodox jodendom) of van beide ouders (liberaal jodendom). Je moet niet Joods worden.... je mag....

Da's wel andere koek bij de honderden websites van onze moslim vrienden. De 'kom bij ons' boodschap wordt uitgedragen alsof het een heilige missie is.

En dat is het ook...
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Goedzo Polleke!

Ik daag iedereen uit om mee te doen waarom deze vergelijking mank gaat. We hebben nog één uitsmijter nodig.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Lodewijk Nasser schreef:Goedzo Polleke!

Ik daag iedereen uit om mee te doen waarom deze vergelijking mank gaat. We hebben nog één uitsmijter nodig.
Kan je misschien een nieuwe thread openen Lodewijk. :D In het juiste forum?
Dit is nadia haar thread en dit is het Welkom nieuwe forummers forum.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Ariel schreef:
Lodewijk Nasser schreef:Goedzo Polleke!

Ik daag iedereen uit om mee te doen waarom deze vergelijking mank gaat. We hebben nog één uitsmijter nodig.
Kan je misschien een nieuwe thread openen Lodewijk. :D In het juiste forum?
Dit is nadia haar thread en dit is het Welkom nieuwe forummers forum.
Excuus Ariel,

Ik zal dat straks doen...

Welkom Alba trouwens
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Welkom Alba en Lodewijk... heb je die nieuwe thread al gemaakt?
Alba
Berichten: 729
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 4:11 pm
Locatie: Aarde

Bericht door Alba »

Dank jullie wel. Leuk, zo'n warm welkom te krijgen. :D

De reden dat ik niet met die kennis in discussie ging, is dat ik niet zo'n goede verstandhouding met hem heb en de plaats er op dat moment ook niet voor was om verder op zijn opmerking in te gaan.
Mijn ervaring is ook (maar daar moet ik me misschien niet door laten leiden), dat discussies erg lastig zijn als ze niet oppervlakkig blijven. Ga je dieper in op de materie, wat vaak gebeurt als je veel gelezen hebt, dan ben je weer te ingewikkeld bezig en 'wat heeft dat er nu mee te maken'.
Maar ga je de ander vragen wat zijn beweegredenen zijn, dan is dat ook tegen het zere been. Ik sta erom bekend, dat ik nogal goed ben in mensen onder de tafel l#llen. :twisted: Dat wordt niet altijd gewaardeerd.

Als kind las ik het blad Samsam, een gratis tijdschrift over de derde wereld, waarin ook religie veel aan bod kwam. Allerlei culturele en maatschappelijke onderwerpen kwamen op een manier naar voren, dat het als heel normaal kon worden gezien. In Nederland leven we zus, in Nepal, Tanzania of Jordanië leven ze zo.
Het zette me ook aan het nadenken, omdat sommige verhalen me raakten en ik me niet kon voorstellen, dat je zoiets als normaal kon zien. Bijvoorbeeld de bruiloft van een 15-jarig Turks meisje die leert, dat ze altijd haar man moet volgen en gehoorzamen; de moeilijkheden die vrouwen ondervinden als ze na hun huwelijk 2e of 3e vrouw blijken te zijn, besnijdenissen bij jonge meisjes en uiteraard het huwelijk tussen Mohammed en Aicha.
Later ging ik ook veel andere boeken lezen, over andere culturen, maar ook autobiografieën, populair wetenschappelijke boeken en veel artikelen op Internet. Misschien heb ik op die manier een mening gevormd, die door 11-9 niet meer veranderd kon worden, omdat het toch al de negatieve kanten van de islam had gezien.

@Linda Danvers, de naam Alba is de Keltische benaming voor mijn lievelingsland.
En jij ook bedankt voor de links.

groetjes van Alba
Plaats reactie