Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Ariel »

Wat een vreemd artikel. Ik heb hier zo mijn eigen bedenkingen bij. Geen handen wassen om de sociale druk en eigen gewoonte van medewerkers. Tja, het is even wachten op het volledige onderzoek...Ik ben benieuwd.
Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Slechts in 20 procent van de gevallen waarin handen grondig gewassen zouden moeten worden in ziekenhuizen, gebeurt dat ook. Dat blijkt uit een onderzoek van het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum.

Volgens onderzoekster Vicki Erasmus kan dit ertoe leiden dat er infecties worden overgedragen op patiënten.

De wetenschappers keken of in 24 ziekenhuizen in Nederland de voorschriften worden nageleefd op het gebied van handhygiëne. In gemiddeld 4 van de 5 gevallen bleek dat niet zo te zijn. 'Vaak wassen of desinfecteren de medewerkers hun handen dan helemaal niet.'

Volgens Erasmus komt het vooral door het gedrag van collega's en hun eigen gewoonte dat medewerkers het niet zo nauw nemen met de voorschriften. 'Je kan je ook voorstellen dat drukte op de werkvloer meespeelt, maar wij hebben dat niet gezien in ons onderzoek. Daar hebben we wel naar gekeken, maar het blijkt toch vooral de sociale druk te zijn die hier een rol in speelt', zei Erasmus, die morgen op het onderzoek promoveert.

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... maat.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.uzgent.be/wps/wcm/connect/8f ... OD=AJPERES" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door mercator »

Ik heb op de werkvloer geobserveerd dat moslims hun handen wassen VOOR ze gaan plassen , niet ERNA . Voor het plassen is het een heel gedoe met volop water gooien, snuiven en rochelen, na de behoefte wandelen ze gewoon zo terug uit het sch*thok.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Schepsel »

Wat is die sociale druk dan? Wat is er sociaal gewenst aan niet je handen wassen?
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door mercator »

Schepsel schreef:Wat is die sociale druk dan? Wat is er sociaal gewenst aan niet je handen wassen?
Ja dat snapte ik ook niet. En als er dan een sociaal taboe zou bestaan op propere handjes is dat zeker niet aan de orde in een ziekenhuis. Ik merk wel dat de meeste Nederlanders die ik spreek als de dood bevreesd zijn om in een Nederlands ziekenhuis terecht te komen. Hier in Heerlen hebben ze er zo eentje met vliegen in de OR en waar de patienten gegarandeerd ziekenhuisbacterie oplopen. Mss voelen de moslims zich daar wel thuis.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Schepsel »

mercator schreef:
Schepsel schreef:Wat is die sociale druk dan? Wat is er sociaal gewenst aan niet je handen wassen?
Ja dat snapte ik ook niet. En als er dan een sociaal taboe zou bestaan op propere handjes is dat zeker niet aan de orde in een ziekenhuis. Ik merk wel dat de meeste Nederlanders die ik spreek als de dood bevreesd zijn om in een Nederlands ziekenhuis terecht te komen. Hier in Heerlen hebben ze er zo eentje met vliegen in de OR en waar de patienten gegarandeerd ziekenhuisbacterie oplopen. Mss voelen de moslims zich daar wel thuis.
Vliegen in de OR==> mercatorfantasie een beetje op hol?

Die ziekenhuisbacterie is wel rot ja. Ik zou daar ook niet heen willen, al schijnt het dat alleen de toch al heel zwakke mensen eraan sterven. Ik heb het even opgezocht, en je moet die dingen niet tegenkomen als je net geopereerd bent. Misschien is het uitvoeren van operaties wel heel onverantwoord dan.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Schepsel »

Gelukkig dat ik geen behandeling behoef. Maar ik ga ze begluren als een havik als ze iets willen gaan doen, want denk maar niet dat je met je aids-treifelpoten aan mijn wond mag komen.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Ozes »

http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/12443 ... enhuis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vliegen in de OR komt wel vaker voor
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door mercator »

Schepsel schreef:Vliegen in de OR==> mercatorfantasie een beetje op hol?
.
Nee hoor, kijk maar s op ATRIUM VLIEGEN op Google. Stel je voor zeg, de sexy verpleegster mept een vlieg dood op het voorhoofd van de felbegeerde knappe chirurg :D !
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Schepsel »

Ozes schreef:http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/12443 ... enhuis.htm

Vliegen in de OR komt wel vaker voor
Hmm, deze keer was het wegens een constructiefoutje toch, en niet wegens hygiëne? Ze fixten het meteen.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Schepsel »

Nu durf ik niet meer naar het ziekenhuis! :o
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Manon »

laatste keer dat ik in een ziekenhuis kwam, ging ik naar toilet.
Samen met een verpleegster kwamen we buiten. Ik ging mijn handen wassen en de verpleegster stapte de gang op.... was even schrikken.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Ariel »

circe schreef:laatste keer dat ik in een ziekenhuis kwam, ging ik naar toilet.
Samen met een verpleegster kwamen we buiten. Ik ging mijn handen wassen en de verpleegster stapte de gang op.... was even schrikken.
Dat heb jaren geleden in ons verpleeghuis ook meegemaakt. Ik wist niet wat ik zag, en ik riep haar nog na..."Lieverd..Je vergeet je handen te wassen " Ze gaf me een vuile blik, en liep zo door...
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Schepsel »

:shock:

Wat een vreemde sociale druk, en nalatigheid. Dan is het dus sociaal wenselijk dat je met poep en infecties aan je handen loopt en je patiënten en collega's ermee verblijdt.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Dhana »

Ik sprak laatst een man waarvan een wond in het ziekenhuis behandeld moest worden. De verpleegster haalde met een pincet het steriele verband uit zo'n zakje. Het bleek te groot, waarop ze een schaar uit haar zak haalde om het op maat te knippen. En maar zeer geïrriteerd zijn omdat de man daarvoor een steriele schaar eiste omdat hij zei dat hij niet wist en wilde weten waar die schaar al allemaal geweest was.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Mahalingam »

En de kraamvrouwenkoorts komt ook weer helemaal terug van weggeweest. Dankzij antibiotica zijn er geen sterfgevallen gemeld.
Dat thuisbevallen zo populair was vroeger kwam omdat het nagenoeg een doodvonnis was als je voor de baring naar het ziekenhuis moest.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Dhana »

Mahalingam schreef:En de kraamvrouwenkoorts komt ook weer helemaal terug van weggeweest. Dankzij antibiotica zijn er geen sterfgevallen gemeld.
Dat thuisbevallen zo populair was vroeger kwam omdat het nagenoeg een doodvonnis was als je voor de baring naar het ziekenhuis moest.
Breek me de bek niet open.

Wel eens mee gemaakt hoe er schoon gemaakt wordt tegenwoordig en een ziekenhuis? Dan komt er een mevrouw met een spuitflesje en een lapje op zaal en die heeft een vast schema voor welke objecten ze haar flesje voor moet gebruiken.

Doe je de zaaldeur open, moet dat met heel voorzichtig gebeuren want anders vliegen de stofwolken de patienten om de oren.

Operatiekamers worden schoon gemaakt volgens een vast tijdschema. Is de schoonmaakster niet binnen de minuut nauwkeurig klaar, heeft de volgende operatiepatient gewoon vette pech.

Van een emmer verse sop hebben ze al helemaal niet gehoord.

Ik ben nog van de oude garde verpleegsters. Wij waren de hele dag in de weer met sop en doeken.

Ik was een paar jaar geleden in het ziekenhuis. Moest ik aan een apparaat waarvan de ooit eens witte knoppen vaalzwart waren van het huidvet.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door mercator »

Mij valt het op dat het in ziekenhuizen meestal naar ontlasting stinkt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Scarlatti »

stinkt niet alleen nr ontlasting, kijk maar eens op die toiletten... ik heb er al eens verplegend personeel bijgehaald, die me dat niet in dank afnamen en mompelden dat 'de patiënten' de boel niet schoon achterlieten... ongelooflijk nietwaar...

en die schoonmaaksters hebben niet alleen een vod in de hand of op t karretje maar ook op de kop en zwieren wat 'rond' met die swiffer achtige dingen... en met allemaal t zelfde lapje wordt een tafelblad schoon gemaakt zowel als een tafel- en stoelpoot en de wc-pot en niet persé in die volgorde.... jaaa ik kijk er al ECHT weer naar uit...
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Handhygiëne in ziekenhuizen ver onder de maat

Bericht door Mahalingam »

mercator schreef:Mij valt het op dat het in ziekenhuizen meestal naar ontlasting stinkt.
Vorig jaar moest ik in een bejaardentehuis zijn. Er heerste buikgriep (alles loopt er krachtig van boven van beneden uit) , ook onder het personeel dat voor het grootste deel ziek thuis zat te kermen.
De stank was vreselijk.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie