Wat is er mis met het christendom ?

Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Dhana »

xplosive schreef:
Dhana schreef:Ik begrijp werkelijk niet waar dat fanatisme vandaan komt. Dus omdat Hitler het christendom misbruikt heeft om een een heel volk achter zich aan te krijgen is het christendom een verwerpelijk gebeuren waar je beter verre van kan houden?
Het enige dat ik in dit verband zou willen beweren is dat het voor Adolf Hitler aanzienlijk moeilijker zou zijn geweest om zijn macht te handhaven wanneer hij niet had kunnen beschikken over zoveel mensen waarin de gezagsgetrouwheid er via het christendom zo zorgvuldig was ingeramd.

Zo zijn er weer anderen die beweren dat als Frankrijk het Duitse volk na het verlies van de WO I niet zo had vernederd er geen WOII was uitgebroken. De visie dat dat ook nog eens aan het christendom te danken is, snijdt wel weer hout als je ziet hoe laf de katholieke kerk zich opgesteld heeft ten aanzien van Hitler. Hadden die de moed opgebracht de katholieken op te roepen Hilter niet te volgen had die mischien niet de steun gehad van dat deel van de Duitse bevolking. Dat is achteraf niet te bewijzen en dus koffiedik kijken met terugwerkende kracht.


Hitler heeft in de eerste plaats dankbaar misbruik gemaakt van de diepe frustraties van het Duitse volk en in die zin is hij net zo sluw te werk gegaan door het christendom voor zijn ambities in te zetten. Maar ik heb niet de illusie dat er minder Joden omgebracht en er minder van al die andere miljoenen oorlogsslachtoffers gevallen zouden zijn als hij dat niet gedaan zou hebben.

Ik vind het dan ook vel van een drogredenweg hebben om daar mee voor de dag te komen teneinde jouw persoonlijke standpunt meer gewicht te geven.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Je argument is al af wanneer je zegt dat Hitler een Christen is. Dit toont wellicht meer je bitterheid dan wat dan ook anders. Je kent zijn uitspraken over het Christendom, dat hij God in speeches gebruikt en om andere te motiveren is irrelevant.

Maar dit komt van dezelfde man die nog hoopt op Obama :roll:
Obama is alleen slecht geinformeerd over de Islam toch? :lol:
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:Onder humanisme versta ik tevens anderen in hun waarde te laten als ze een andere kijk hebben op zaken dan jijzelf.
Humanisme is iets anders dan humaan. Uiteraard is het goed om een ander in zijn waarde te laten. Dat hoeft iemand echter niet te beletten om zijn mening of voorkeur uit te spreken. Als dàt in jouw ogen al verkeerd is waar blijven we dan.
Dhana schreef:Als jij vindt dat er alles in het werk gesteld moet worden om alle godsdiensten uit te roeien, al betreft het dan de alleen de ideeën en niet de individuen, kan ik daar weinig tot niets humaans in terug vinden.
Uitroeien is sterk gezegd, want dat impliceert eenzijdigheid. Uiteindelijk zullen mensen uit zichzelf tot inzicht moeten komen.
Dhana schreef:Als je bedoelt dat een hele samenleving daardoor uit atheïstische rationalisten zal bestaan waarbij alle neuzen jouw kant op staan, heb je inderdaad gelijk in.
Gesteld dat een hele samenleving uit atheïstische rationalisten zou bestaan, dan blijft er nog genoeg over om van mening te verschillen.
Dhana schreef:Als iemand voor het vinden van zijn waarheid een andere weg bewandelt dan het rationalisme, is het net goed een vooroordeel dat die bij voorbaat al verkeerd zal uitkomen, omdat die voor een ander pad gekozen heeft als het rationalisme.
Het niet afgaan op vooroordelen (rationalisme) is volgens jou een vooroordeel? Nou maak je het wel heel erg bont.
Dhana schreef:Waarbij je waarschijnlijk volkomen voorbij gaat aan het feit dat moslims langs precies dezelfde weg redeneren. Namelijk dat hun levenvisie de enige echte waarheid omhelst en dat de wereld er stukken beter uit zal zien als alle wereldburgers zich aan hun ideeën hebben over gegeven.
De boodschap is nou juist dat het rationalisme niet gelijksoortig als de islam kàn zijn, aangezien er binnen het rationalisme geen vooraf gedefinieerde waarheden zijn en binnen de islam wèl. Rationalisten gaan er nou juist niet vanuit dat hun levensvisie de enige juiste waarheid moet bevatten. Je vergelijkt hier dus (doelbewust?) appels met peren.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Je argument is al af wanneer je zegt dat Hitler een Christen is.
Ik heb nergens beweerd met zekerheid te weten dat Hitler een christen is. Wat ik wel beweerd heb is dat Hitler dankbaar gebruik heeft gemaakt van het binnen het christendom heersende systeem dat oproept tot gezagsgetrouwheid.

Goed lezen en interpreteren is moeilijk voor jou, begrijp ik.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Jouw gezagsgetrouwheid tegen alle bewijzen in dat Obama een moslim is of zich ieder geval willens en wetens voor deze religie inzet is dan bewijs van wat er mis is met het Christendom?

Hitler had meer Christenen tegen zich dan de Islam ooit atheïsten tegen zich heeft gehad, idem met Obama. De Christelijke wereld>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> china en de rest op elk gebied.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

De talrijkheid van de aanhangers van een bepaald systeem of opvatting zegt helemaal niets over de deugdelijkheid van dat systeem of die opvatting.

Grote getallen maken op mij geen indruk. Goede argumentatie daarentegen wel.

Blijkbaar was het christendom ook buiten het "Derde Rijk" bruikbaar om mensen zich gehoorzaam ertoe te laten lenen om als kanonnenvoer te dienen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Alles wat je zegt is volledig willekeurig. Mao & Stalin trokken geen Christenen aan hoor, en beide waren grote massamoordenaars dan Hitler. En in gezonde ogen zijn beide dus stukken erger dan Hitler. Toch word Mao nog algemeen geaccepteerd in vrijwel de gehele (linkse, dat wel) atheïstische wereld.

Moderne neo-nazi's zijn atheist of heidens. Christenen vind je weinig onder neo-nazi's. Je weet natuurlijk ook wel dat meer Christenen een afkeer hebben van Hitler dan atheïsten van Mao Zedong. Christenen die Hitler vereren, die vind je niet snel. Je hoeft maar de eerste beste atheistische vereniging binnen te stappen en als deze niet duidelijk rechts is dan zal je garant enkele mao of stalin-aanhangers vinden.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Sorry over welke Christenen heb je het nu die buiten Hitler om als kannonvoer wilden dienen?
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Dhana »

xplosive schreef:
Ozes schreef:Je argument is al af wanneer je zegt dat Hitler een Christen is.
Ik heb nergens beweerd met zekerheid te weten dat Hitler een christen is. Wat ik wel beweerd heb is dat Hitler dankbaar gebruik heeft gemaakt van het binnen het christendom heersende systeem dat oproept tot gezagsgetrouwheid.

Goed lezen en interpreteren is moeilijk voor jou, begrijp ik.
O, jee.Ik dacht dat dat tegen mij gericht was, Ozes. Nu ben jij kennelijk aan de beurt om overspoeld te worden met de humanisme van onze rationalist.
Laatst gewijzigd door Dhana op do jun 28, 2012 11:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Sorry over welke Christenen heb je het nu die buiten Hitler om als kannonvoer wilden dienen?
Degenen die "uitverkoren" waren om de val van het "Derde Rijk" te helpen bewerkstelligen. Manschappen van die vervloekte Stalin hielpen daaraan trouwens ook een handje mee.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:
xplosive schreef:
Ozes schreef:Je argument is al af wanneer je zegt dat Hitler een Christen is.
Ik heb nergens beweerd met zekerheid te weten dat Hitler een christen is. Wat ik wel beweerd heb is dat Hitler dankbaar gebruik heeft gemaakt van het binnen het christendom heersende systeem dat oproept tot gezagsgetrouwheid.

Goed lezen en interpreteren is moeilijk voor jou, begrijp ik.
Misschien dat je jezelf wat duidelijker kan leren verwoorden? Van mijn bijna 5000 post hier dit is de eerste hatelijke sneer met dat verwijt.
Dhana, ik reageerde hier op Ozes en niet op jou. Mijn opmerking richting Ozes was trouwens niet hatelijk bedoeld. Maar misschien vind je jezelf wel zo helderziend dat je direct al met zekerheid denkt te kunnen weten hoe ik iets bedoel.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Dhana »

xplosive schreef: Dhana, ik reageerde hier op Ozes en niet op jou. Mijn opmerking richting Ozes was trouwens niet hatelijk bedoeld. Maar misschien vind je jezelf wel zo helderziend dat je direct al met zekerheid denkt te kunnen weten hoe ik iets bedoel.

Bedankt voor je warme manier en hartelijke manier van mensen hier benaderen. Ik heb mezelf inmiddels gecorrigeerd.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Alles wat je zegt is volledig willekeurig. Mao & Stalin trokken geen Christenen aan hoor, en beide waren grote massamoordenaars dan Hitler. En in gezonde ogen zijn beide dus stukken erger dan Hitler.
Ik heb nooit beweerd dat het christendom de enige ideologie is die gebruikt wordt als middel om mensen te knechten en tot slaafse gehoorzaamheid te bewegen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:Bedankt voor je warme manier en hartelijke manier van mensen hier benaderen. Ik heb mezelf inmiddels gecorrigeerd.
OK.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

xplosive schreef:
Ozes schreef:Sorry over welke Christenen heb je het nu die buiten Hitler om als kannonvoer wilden dienen?
Degenen die "uitverkoren" waren om de val van het "Derde Rijk" te helpen bewerkstelligen. Manschappen van die vervloekte Stalin hielpen daaraan trouwens ook een handje mee.
Degene die ons gered hebben van Hitler zijn een teken van wat er mis is met het Christendom?
Stalin kwam naar Europa toe om deze toe te eigenen, dat is net wat anders.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Degenen die ons gered hebben van Hitler zijn een teken van wat er mis is met het Christendom?
Dat is niet de essentie van wat er mis is met het christendom. De essentie is dat een christen leunt op een vrij wankel fundament dat in de geschiedenis tot talloze ontsporingen heeft geleid. Een ander voorbeeld van zo'n wankel fundament is het communisme, maar dat terzijde.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Christelijke landen doen het altijd beter op elk gebied dan atheïstische landen. Ik zie het niet. Naast het feit dat veel grote geesten of Christen of Jood waren, is het Christelijke werkpaard & vrijheidsideaal die alle vooruitgang heeft geholpen.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Christelijke landen doen het altijd beter op elk gebied dan atheïstische landen.
Japan ?
Ozes schreef:Naast het feit dat veel grote geesten of Christen of Jood waren, is het Christelijke werkpaard & vrijheidsideaal die alle vooruitgang heeft geholpen.
Het is vanwege de "besmetting" met het rationalisme (ja, ook christenen en joden zijn daar niet aan ontkomen) dat de industrie en het vrijheidsideaal zo konden opbloeien.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Onder wie hebben slaven gelijke rechten gekregen? Niet onder de rationalisten wie jij de oorsprong van Europa toedicht. Toch zeker wel onder de Christenen, wel met een opleving in het tweede millennium na de komst van Yeshua, maar die is ondertussen ook weer achter ons.


Japan..
ww2 vergeten?
Geen enkele idioot zou liever door de Japanners gevangen zouden worden dan door de Amerikanen. Japan is hedendaags een smerige pedo-cultuur geworden trouwens. Erg jammer, maar mensen die er naar toe gaan om te wonen, daar draait vaak de maag van om, zo erg dat deze japanofielen een hekel aan het land ontwikkelen. De liefde voor te jonge meisjes is daar erg gewoon. Ik vraag me vaak af hoe zoiets kan gebeuren.

Ik vind het een mooie cultuur maar qua hoogwaardigheid niet te vergelijken met het Westen, tegenwoordig is het slechts iets wat ik vrees waar het Westen naar toe zal gaan.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Toch zeker wel onder de Christenen,
Correctie: verregaand met het rationalisme "besmette" christenen. Het is vooral de rationalistische factor die daarbij de doorslag geeft. Daarvoor was slavernij voor christenen doodgewoon. In de 10 geboden in de bijbel wordt de slavernij niet afgekeurd. De meest conservatieve christenen hebben het langst gepleit voor handhaving van de slavernij.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

In het oude testament staat de doodstraf op het vangen van slaven.Jezus zegt specifiek dat mensen niet gemaakt zijn om andere te dienen.
De staten die meer direct op het rationalisme waren gebaseerd waren pro-verkrachting van slaven, pro-slavernij in het algemeen, enzovoort.

Welke rationalisten specifiek zouden de Christenen "besmet" hebben?
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

conservatieve christenen
..
De republikeinen waren DE partij die tegen de slavernij & KKK streed, en deze conservatieve christenen waren DE groepen die ervoor zorgde dat de eerste zwarte vrijheidsstrijders wapens mochten dragen net als blanke Amerikanen. Hierdoor konden zij zich verdedigen tegen de KKK. Dit kan je niet weten als je slechts hebt geleerd over Amerika in de NL media of het NL onderwijssysteem, die werken namelijk voor de democraten en laten elke Nederlander denken dat de republikeinen de partij van het historische racisme zijn.

De eerste Amerikaanse abolitionisten waren Christenen, en niet zomaar "geboren Christenen", nee, ascetische en beleidende christenen.
Christelijk Europa had slavernij uitgeroeid al voor de 10e eeuw. Dat een machtige economische machine daarna de slavernij weer deed opleven, en in leven hield is irrelevant. Het is een menselijk fenomeen en het bijzondere is slechts hoe snel het historisch gezien weer werd afgeschaft.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Dhana »

Ik vind het geweldig hoe ik op via dit forum zo veel wijzer ben geworden op het gebeid van geschiedenis. Zowat alles wat ik op de lagere en middelbare school en in het verlengde daarvan via de media heb aan kennis vergaard heb kan voor het grootste gedeelte naar de vuilnisbak verbannen worden. En dat terwijl geschiedenis mijn favoriete vak was.

Ik blijf maar bijleren hier. Heerlijk. Bedankt dan ook voor deze nieuwe info, Ozes.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:
conservatieve christenen
..
De republikeinen waren DE partij die tegen de slavernij & KKK streed, en deze conservatieve christenen waren DE groepen die ervoor zorgde dat de eerste zwarte vrijheidsstrijders wapens mochten dragen net als blanke Amerikanen.
Tijden kunnen veranderen. Toen waren de republikeinen vooruitstrevend en niet de meest conservatieven. Later werd dat anders.

Tenzij via de islam alles in het verderf zal worden gestort verwacht ik dat het rationalisme uiteindelijk zal zegevieren en dat allerlei vormen van geloof (waaronder het christendom) en bijgeloof langzaam maar zeker naar de achtergrond zullen verdwijnen en dat is goed. Dan kan de mensheid eindelijk echt volwassen worden. Dit zal waarschijnlijk nog wel enkele eeuwen vergen. Deze eeuw nog verwacht ik dat doorbraken in de robotica vele gelovigen zullen doen verstommen, omdat dan zal blijken dat een mens niet meer is dan een biologische machine.
Laatst gewijzigd door xplosive op vr jun 29, 2012 2:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Pilgrim »

xplosive schreef:De invloed van het rationalisme heeft bewerkstelligd dat vooroordelen die leidden tot het berokkenen van kwaad zijn teruggedrongen. Dat maakt een samenleving humaner.
Het heeft alleen geleid tot het bestrijden van bepaalde vormen van bijgeloof en scepsis, maar humaniteit en altruïsme als fundamentele principes voor onze cultuur komen niet uit het rationalisme voort, maar wel uit het Christendom. In de psychologie kent men het verschijnsel reinforcement (bekrachtiging) wat een belonende handeling voorstelt die een bepaald gedrag of een conditionering bekrachtigt. De kruisdood van Christus is de grootste reinforcement voor de humane levenshouding (dus om je naaste lief te hebben) die de mensheid ooit heeft gekend. In het rationalisme bestaat zoiets niet voor de humaniteit.
xplosive schreef:
Pilgrim schreef:en als mensen niet geloven dat het waarheid is, waarom zouden ze zich er dan iets van aantrekken?
Omdat de zoektocht naar de waarheid zonder vooroordelen vooraf in de praktijk tot betere resultaten leidt. En dàt is nou juist inherent aan het rationalisme.
Het is in ieder geval geen spirituele zoektocht naar de waarheid, want dat is juist weer Christelijk. Denk bijvoorbeeld aan de queeste in de Middeleeuwen. Maar als er geen waarheid is in het rationalisme, waarom zou je er dan naar zoeken?
xplosive schreef:
Pilgrim schreef:En we hebben de Bijbel niet nodig om machines te maken.
Dat is het hem nou juist.
Ik snap je probleem niet. Zou je willen dat er in de Bijbel een handleiding bestond om machines te maken? Het probleem is wel dat er in een inhumane maatschappij hele akelige machines gemaakt kunnen worden, d.w.z. als ze überhaupt ontwikkeld kunnen worden, want in een maatschappij die van meet af altijd inhumaan geweest is bestaat de kans dat er helemaal geen ontwikkeling en progressie meer is. De islamitische cultuur is bijvoorbeeld al meer dan 1000 jaar gestagneerd en kan geen machines ontwikkelen.
Laatst gewijzigd door Anonymous op vr jun 29, 2012 2:13 am, 2 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie