Hysteria.

Hier kunnen nieuwe forummers zichzelf even voorstellen als ze dat willen. Alvast van harte welkom, ongeacht je culturele, religieuze,...wat dan ook achtergrond!
Hysteria
Berichten: 34
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 11:52 pm

Hysteria.

Bericht door Hysteria »

Hysteria hier.
19 lentes jong.
2e jaars theologiestudente.
Moslima.



'Zal ik jullie vertellen wat de mensen in groepen kan verdelen? Dat is lasteren, kwaadspreken tussen de mensen'."
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Van harte welkom Hysteria!
Zo te zien ben je een vrouw van weinig woorden ;)
Vertel eens iets over jezelf en wat je hier naartoe heeft gebracht.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Hallo Hysteria, welkom hier.
ik hoop dat je het hier wel naar je zin zult hebben.
Waarom "hysteria".?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Hysteria.

Bericht door Ariel »

Hysteria schreef:Hysteria hier.
19 lentes jong.
2e jaars theologiestudente.
Moslima.



'Zal ik jullie vertellen wat de mensen in groepen kan verdelen? Dat is lasteren, kwaadspreken tussen de mensen'."

Hallo Hysteria.
Welkom op dit forum.
Kan jij ons vertellen wie er hier mensen in groepen verdelen?
En kan je ons vertellen wie er lasteren of kwaadspreken ?

Vriendelijke groet.
Ariel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Welkom Hysteria!

Ik ben het grotendeels eens met je uitspraak. Het is een punt waarop in ieder geval islam volledig de fout in gaat, de intolerantie straalt er aan alle kanten vanaf.

Succes hier!
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Ibn Mas’ud, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: ’Zal ik jullie vertellen wat de mensen in groepen kan verdelen? Dat is lasteren, kwaadspreken tussen de mensen’." [Uiteindelijke overlevering door Moesliem]
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Monique schreef:Hallo Hysteria, welkom hier.
ik hoop dat je het hier wel naar je zin zult hebben.
Waarom "hysteria".?
Hysteria is a diagnostic label applied to a state of mind, one of unmanageable fear or emotional excesses. The fear is often centered on a body part, most often on an imagined problem with that body part (disease is a common complaint). People who are "hysterical" often lose self-control due to the overwhelming fear.
We zijn allen gewaarschuwd.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Ibn Mas’ud, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: ’Zal ik jullie vertellen wat de mensen in groepen kan verdelen? Dat is lasteren, kwaadspreken tussen de mensen’." [Uiteindelijke overlevering door Moesliem]
Blijkbaar is deze boodschap niet geheel overgekomen, aangezien er op dit moment geen gemeenschap zo verdeeld is als de Islamitische....

Groetjes, Polleke
Hysteria
Berichten: 34
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 11:52 pm

Bericht door Hysteria »

Juist ja, Lodewijk Nasser. Sjoerd, grotendeels is gelukkig niet helemaal. De link met de Islam ontgaat mij dan ook volledig, maar hé het is inderdaad een punt om bij stil te staan.

Ariel, wie anders dan de mensen zelf zouden in staat kunnen zijn om mensen in groepen te verdelen? En wie anders dan de mensen zelf zijn in staat te lasteren of te kwaadspreken? Het is trouwens een hadith, overgeleverd door (uiteindelijk) Muslim.
Lasteren is een van de gevaren die de fundamenten van de samenleving kan afbreken en de hechte banden kan verbreken. Lasteren veroorzaakt haat en afstandelijkheid. Dat bedoelde ik er mee.

Monique, Hysteria? Gewoon, omdat ik het mooi vind op het moment dat ik me aan het registreren was..Geen verdere bedoelingen ermee.

Iets over mezelf? Ik hou van simpelheid, ben geen type van vele woorden. Weinig is genoeg denk ik dan ook.
Iemand is geneigd het geloof van zijn vriend te volgen. Een ieder van jullie moet dus uitkijken wie hij bevriend.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Hysteria schreef:Lasteren is een van de gevaren die de fundamenten van de samenleving kan afbreken en de hechte banden kan verbreken. Lasteren veroorzaakt haat en afstandelijkheid.
Volgens mij is lasteren een typisch menselijke eigenschap. het ligt er maar aan hoe zwaar je eraan tilt of het enig effect heeft.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Hysteria schreef:Juist ja, Lodewijk Nasser. Sjoerd, grotendeels is gelukkig niet helemaal. De link met de Islam ontgaat mij dan ook volledig, maar hé het is inderdaad een punt om bij stil te staan.

Ariel, wie anders dan de mensen zelf zouden in staat kunnen zijn om mensen in groepen te verdelen? En wie anders dan de mensen zelf zijn in staat te lasteren of te kwaadspreken? Het is trouwens een hadith, overgeleverd door (uiteindelijk) Muslim.
Lasteren is een van de gevaren die de fundamenten van de samenleving kan afbreken en de hechte banden kan verbreken. Lasteren veroorzaakt haat en afstandelijkheid. Dat bedoelde ik er mee.

Monique, Hysteria? Gewoon, omdat ik het mooi vind op het moment dat ik me aan het registreren was..Geen verdere bedoelingen ermee.

Iets over mezelf? Ik hou van simpelheid, ben geen type van vele woorden. Weinig is genoeg denk ik dan ook.
Vind jij -in alle oprechtheid- dat de koran niet een klein beetje lastert?


2:171. De ongelovigen gelijken op hem, die schreeuwt naar hetgeen niets hoort, het blijft een roep en een schreeuw. Zij zijn doof, stom en blind, zij begrijpen dus niet.





2:176. En indien Wij wilden, konden Wij hem er door verheffen doch hij verkoos de aarde en volgde zijn begeerten, hij is als een hond: als gij hem achtervolgt laat deze zijn tong (uit de bek) hangen en indien gij hem met rust laat steekt hij ook zijn tong uit. Dit is het geval van de mensen, die Onze tekenen verloochenen. Vertel daarom deze gelijkenis opdat zij mogen nadenken.


2:65. Gij hebt degenen onder u gekend, die inzake de Sabbath overtraden. Al zo zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen."


8:22. Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen.


98:6. Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het Boek en de afgodendienaren zullen in het Vuur der hel geworpen worden, daarin zullen zij verblijven. Zij zijn de slechtste der schepselen.
Laatst gewijzigd door Lodewijk Nasser op ma sep 18, 2006 1:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Hysteria
Berichten: 34
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 11:52 pm

Bericht door Hysteria »

Polleke schreef:
Ibn Mas’ud, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: ’Zal ik jullie vertellen wat de mensen in groepen kan verdelen? Dat is lasteren, kwaadspreken tussen de mensen’." [Uiteindelijke overlevering door Moesliem]
Blijkbaar is deze boodschap niet geheel overgekomen, aangezien er op dit moment geen gemeenschap zo verdeeld is als de Islamitische....

Groetjes, Polleke
De Islamitische gemeenschap is zo hecht dat er mensen blijkbaar bang van worden. Ag, het is maar hoe je het bekijken wilt of kunt. En dat laatste, kunnen, schijnt nogal erg beperkt te zijn bij sommigen.
Iemand is geneigd het geloof van zijn vriend te volgen. Een ieder van jullie moet dus uitkijken wie hij bevriend.
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

De Islamitische gemeenschap is zo hecht dat er mensen blijkbaar bang van worden. Ag, het is maar hoe je het bekijken wilt of kunt. En dat laatste, kunnen, schijnt nogal erg beperkt te zijn bij sommigen.
Zo hecht dat ze elkaar opblazen zoals in Irak?

Hoe een moslim om zou moeten gaan met laster :D
Book 38, Number 4348:

Narrated Abdullah Ibn Abbas:

A blind man had a slave-mother who used to abuse the Prophet (peace_be_upon_him) and disparage him. He forbade her but she did not stop. He rebuked her but she did not give up her habit. One night she began to slander the Prophet (peace_be_upon_him) and abuse him. So he took a dagger, placed it on her belly, pressed it, and killed her. A child who came between her legs was smeared with the blood that was there. When the morning came, the Prophet (peace_be_upon_him) was informed about it.

He assembled the people and said: I adjure by Allah the man who has done this action and I adjure him by my right to him that he should stand up. Jumping over the necks of the people and trembling the man stood up.

He sat before the Prophet (peace_be_upon_him) and said: Apostle of Allah! I am her master; she used to abuse you and disparage you. I forbade her, but she did not stop, and I rebuked her, but she did not abandon her habit. I have two sons like pearls from her, and she was my companion. Last night she began to abuse and disparage you. So I took a dagger, put it on her belly and pressed it till I killed her.

Thereupon the Prophet (peace_be_upon_him) said: Oh be witness, no retaliation is payable for her blood.
Laatst gewijzigd door Sjoerd op ma sep 18, 2006 12:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Hysteria schreef:
Polleke schreef:
Ibn Mas’ud, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: ’Zal ik jullie vertellen wat de mensen in groepen kan verdelen? Dat is lasteren, kwaadspreken tussen de mensen’." [Uiteindelijke overlevering door Moesliem]
Blijkbaar is deze boodschap niet geheel overgekomen, aangezien er op dit moment geen gemeenschap zo verdeeld is als de Islamitische....

Groetjes, Polleke
De Islamitische gemeenschap is zo hecht dat er mensen blijkbaar bang van worden. Ag, het is maar hoe je het bekijken wilt of kunt. En dat laatste, kunnen, schijnt nogal erg beperkt te zijn bij sommigen.
Inderdaad, de Soennieten worden heel bang van de Sjiieten. Zo bang zelfs dat ze een aanslag pleegden op één van de meest heilige moskeeën, de Gouden Moskee van Samarra
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Inderdaad zo hecht dat men elkaar blijft verdedigen.
Ze verdedigen zelfs het onverdedigbare zoals mensen onthoofden, mensen vermoorden, jonge vrouwen stenigen, Jonge vrouwen ophangen.
Vliegtuigen in gebouwen laten vliegen, disco’s op blazen, treinen opblazen.
Enz.. enz….
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

De Islamitische gemeenschap is zo hecht dat er mensen blijkbaar bang van worden. Ag, het is maar hoe je het bekijken wilt of kunt. En dat laatste, kunnen, schijnt nogal erg beperkt te zijn bij sommigen.
Tja, da's een bewering die makkelijk te weerleggen is. Het sektarisch geweld in Irak, Pakistan, Iran etc. tussen soennieten en sjiieten kosten dagelijks mensen het leven. In Bagdad worden mensen uit hun auto gesleurd en standrechtelijk geëxecuteerd als ze de verkeerde stroming binnen de Islam aanhangen. Volgeling van Ali of niet, het kan leven of dood betekenen.

Een hechte Islamitische gemeenschap is een droom. Al sinds volgens sjiietende de nakomelingen van Ali Ibn Abi Talib rechtmatige opvolgers van de profeet Mohammed zijn....
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Hysteria schreef:
Polleke schreef:
Ibn Mas’ud, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: ’Zal ik jullie vertellen wat de mensen in groepen kan verdelen? Dat is lasteren, kwaadspreken tussen de mensen’." [Uiteindelijke overlevering door Moesliem]
Blijkbaar is deze boodschap niet geheel overgekomen, aangezien er op dit moment geen gemeenschap zo verdeeld is als de Islamitische....

Groetjes, Polleke
De Islamitische gemeenschap is zo hecht dat er mensen blijkbaar bang van worden. Ag, het is maar hoe je het bekijken wilt of kunt. En dat laatste, kunnen, schijnt nogal erg beperkt te zijn bij sommigen.
Hecht ??? Een drukkende sociale controle en wie uit de pas loopt zal het geweten hebben ...
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Peter Louter
Berichten: 934
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 2:21 pm

Bericht door Peter Louter »

In de meeste islamitische landen is er nog nooit sprake geweest van een betrouwbare rechtsstaat.
Voor je veiligheid en overlevingskansen spelen dan familie, clan, dorp etc. een grote rol. Dat leidt overigens weer tot een vicieuze cirkel.
Als je een baan zoekt, verloopt dat via die circuits. Bekwaamheid speelt geen rol, wel trouw en loyaliteit. Corruptie, nepotisme, willekeur, groepsbelang voor algemeen belang stellen etc etc beletten de ontwikkeling van een betrouwbare rechtsstaat.
Afghanistan is daar een extreem voorbeeld van.
Hysteria
Berichten: 34
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 11:52 pm

Bericht door Hysteria »

Lodewijk Nasser schreef:
Hysteria schreef:Juist ja, Lodewijk Nasser. Sjoerd, grotendeels is gelukkig niet helemaal. De link met de Islam ontgaat mij dan ook volledig, maar hé het is inderdaad een punt om bij stil te staan.

Ariel, wie anders dan de mensen zelf zouden in staat kunnen zijn om mensen in groepen te verdelen? En wie anders dan de mensen zelf zijn in staat te lasteren of te kwaadspreken? Het is trouwens een hadith, overgeleverd door (uiteindelijk) Muslim.
Lasteren is een van de gevaren die de fundamenten van de samenleving kan afbreken en de hechte banden kan verbreken. Lasteren veroorzaakt haat en afstandelijkheid. Dat bedoelde ik er mee.

Monique, Hysteria? Gewoon, omdat ik het mooi vind op het moment dat ik me aan het registreren was..Geen verdere bedoelingen ermee.

Iets over mezelf? Ik hou van simpelheid, ben geen type van vele woorden. Weinig is genoeg denk ik dan ook.
Vind jij -in alle oprechtheid- dat de koran niet een klein beetje lastert?


2:171. De ongelovigen gelijken op hem, die schreeuwt naar hetgeen niets hoort, het blijft een roep en een schreeuw. Zij zijn doof, stom en blind, zij begrijpen dus niet.





2:176. En indien Wij wilden, konden Wij hem er door verheffen doch hij verkoos de aarde en volgde zijn begeerten, hij is als een hond: als gij hem achtervolgt laat deze zijn tong (uit de bek) hangen en indien gij hem met rust laat steekt hij ook zijn tong uit. Dit is het geval van de mensen, die Onze tekenen verloochenen. Vertel daarom deze gelijkenis opdat zij mogen nadenken.


2:65. Gij hebt degenen onder u gekend, die inzake de Sabbath overtraden. Al zo zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen."


8:22. Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen.


98:6. Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het Boek en de afgodendienaren zullen in het Vuur der hel geworpen worden, daarin zullen zij verblijven. Zij zijn de slechtste der schepselen.


Alsjeblieft zwaai niet met ahadith etc. (Ik kwam deze trouwens al ergens op de site tegen. Dus een kopie had zeker niet gehoeven)
Maar mensen, kijk naar mijn oorspronkelijk bericht. Mijn eerste. Zie, ik heb daar expres geen overleveraar bij de hadith genoemd. (Lodewijk vond het nodig om te googlen en de hadith over te nemen.Ik echter niet)Ik vind het een algemeen iets. Iedereen, dus elk volk, kan zich er wel ergens in vinden. Dat was enkel waarom ik dat erbij zette.
Maar in alle oprechtheid Lodewijk, omdat jij het wilt weten,nee ik vind de koran niet lasterend. En daarom verschillen wij toch ook..! Ga me niet confronteren met ieder hadith zolang de Bijbel er nog niet uit is of de vrouw uit de rib van de man is geschapen of niet.
Iemand is geneigd het geloof van zijn vriend te volgen. Een ieder van jullie moet dus uitkijken wie hij bevriend.
Hysteria
Berichten: 34
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 11:52 pm

Bericht door Hysteria »

Verdeeldheden binnen volken bestaan al zolang de aarde bestaat. Kijk eens terug en zie het resultaat. Ik zie toch echt een hechter gemeenschap. En haal geen landen erbij zoals Irak of Irak, wat daar zich jaren afspeelt is triest. Kijk eens naar andere landen. Marokko. Syrie, Egypte etc Nu in het bijzonder even Marokko. Een gemeenschap dat zo hecht is met een Islamitische wetgeving.
Iemand is geneigd het geloof van zijn vriend te volgen. Een ieder van jullie moet dus uitkijken wie hij bevriend.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Hysteria schreef:
Lodewijk Nasser schreef:
Hysteria schreef:Juist ja, Lodewijk Nasser. Sjoerd, grotendeels is gelukkig niet helemaal. De link met de Islam ontgaat mij dan ook volledig, maar hé het is inderdaad een punt om bij stil te staan.

Ariel, wie anders dan de mensen zelf zouden in staat kunnen zijn om mensen in groepen te verdelen? En wie anders dan de mensen zelf zijn in staat te lasteren of te kwaadspreken? Het is trouwens een hadith, overgeleverd door (uiteindelijk) Muslim.
Lasteren is een van de gevaren die de fundamenten van de samenleving kan afbreken en de hechte banden kan verbreken. Lasteren veroorzaakt haat en afstandelijkheid. Dat bedoelde ik er mee.

Monique, Hysteria? Gewoon, omdat ik het mooi vind op het moment dat ik me aan het registreren was..Geen verdere bedoelingen ermee.

Iets over mezelf? Ik hou van simpelheid, ben geen type van vele woorden. Weinig is genoeg denk ik dan ook.
Vind jij -in alle oprechtheid- dat de koran niet een klein beetje lastert?


2:171. De ongelovigen gelijken op hem, die schreeuwt naar hetgeen niets hoort, het blijft een roep en een schreeuw. Zij zijn doof, stom en blind, zij begrijpen dus niet.





2:176. En indien Wij wilden, konden Wij hem er door verheffen doch hij verkoos de aarde en volgde zijn begeerten, hij is als een hond: als gij hem achtervolgt laat deze zijn tong (uit de bek) hangen en indien gij hem met rust laat steekt hij ook zijn tong uit. Dit is het geval van de mensen, die Onze tekenen verloochenen. Vertel daarom deze gelijkenis opdat zij mogen nadenken.


2:65. Gij hebt degenen onder u gekend, die inzake de Sabbath overtraden. Al zo zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen."


8:22. Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen.


98:6. Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het Boek en de afgodendienaren zullen in het Vuur der hel geworpen worden, daarin zullen zij verblijven. Zij zijn de slechtste der schepselen.


Maar mensen, kijk naar mijn oorspronkelijk bericht. Mijn eerste. Zie, ik heb daar expres geen overleveraar bij de hadith genoemd. (Lodewijk vond het nodig om te googlen en de hadith over te nemen.Ik echter niet)Ik vind het een algemeen iets. Iedereen, dus elk volk, kan zich er wel ergens in vinden. Dat was enkel waarom ik dat erbij zette.
Maar in alle oprechtheid Lodewijk, omdat jij het wilt weten,nee ik vind de koran niet lasterend. En daarom verschillen wij toch ook..! Ga me niet confronteren met ieder hadith zolang de Bijbel er nog niet uit is of de vrouw uit de rib van de man is geschapen of niet.
Alsjeblieft zwaai niet met ahadith etc. (Ik kwam deze trouwens al ergens op de site tegen. Dus een kopie had zeker niet gehoeven)
Hahaahhahahahah, je kende dus de post, je verkeerde dus niet in Jahilia, maar toch besloot je hoog van de toren te gaan blazen.


Ik moet hier een psychologisch mechanisme veronderstellen, te weten: projectie. Wat aan jezelf (in ruimste zin) toebehoort, maar wat je verwerpt of niet onder ogen kunt/wilt zien dicht je een ander toe.

De islam is in jouw ogen vrede, maar m.i. is de werkelijkheid heel anders. Maar omdat jij jezelf niet wilt/ kunt identificeren met die evidente nare kanten van de islam zijn de problemen waarbij de islam betrokken is per definitie de schuld van anderen.

Ik kan dat wel begrijpen, maar het klopt niet. En stiekem weet je dat ook.

Volgens mij kun je uistluitend weldenkend en moslim zijn als je een substantieel deel van de islam vertekent of negeert. En dan ben je dus geen echte moslim meer, want het woord van de profeet is het onveranderlijke woord van Allah...En dat is het dillema waar jij Hysteria mee zit.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Hysteria schreef:Verdeeldheden binnen volken bestaan al zolang de aarde bestaat. Kijk eens terug en zie het resultaat. Ik zie toch echt een hechter gemeenschap. En haal geen landen erbij zoals Irak of Irak, wat daar zich jaren afspeelt is triest. Kijk eens naar andere landen. Marokko. Syrie, Egypte etc Nu in het bijzonder even Marokko. Een gemeenschap dat zo hecht is met een Islamitische wetgeving.
Zover ik weet zijn.

A. In Marokko de oorspronkelijk Berberbevolking altijd onderdrukt geweest door de Arabieren.

B. Syrie is de grootste politiestaat ter wereld

C. Egypte een land is waar de afgelopen jaren tienduizenden Moslims (van oa het Moslimbroederschap) zijn uitgemoord en gemarteld door de eigen regering.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Hysteria
Berichten: 34
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 11:52 pm

Bericht door Hysteria »

A. Altijd? Met andere woorden nu ook. Nou, laat ik je er van verzekeren dat de arabische en berberse groepen een veel hechtere band hebben dan tientallen jaren terug. En he, weet je wie daar bij heeft geholpen?Juist, de westerse wereld. Een hechtere gemeenschap dan voorheen.

B. Wie zegt dat er onder een machtsstaat geen hechte gemeenschap kan zijn?

C. Door de eigen regering. Maar de mensen die onder dat regering leven hebben een hechte gemeenschap.

Ik zie dat jij vooral kijkt naar het hoofd van een land. Geen goed begin als je wilt inzien of een land wel of een niet hecht is als volk. De regering is het gezicht, enkel een man die beweert het land te heersen of in goede banen te leiden. Zoals Beatrix (en Balkenende) het gezicht van Nederland is. Geen gezicht dus.

phpBB : Critical Error

Could not connect to the database


Typ je net voor de 2e keer een zo ongeveer hetzelfde lijkend stukje, krijg je weer een error. De lust is er van af. Voor mij is de discussie wel zo goed als gesloten.
Ik zette die vers gewoon omdat ik het mooi vond. En ik moet erbij zeggen dat ik niet gelijk aan de Islamitische gemeenschap dacht. Eerder aan de gewone realiteit. Vrienden, familie etc. Zelfs die kan uiteen vallen.
Iemand is geneigd het geloof van zijn vriend te volgen. Een ieder van jullie moet dus uitkijken wie hij bevriend.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

De moslims zijn onderling sterk verdeeld. Op dit moment zijn er tenminste vier belangrijke stromingen te onderscheiden:
-twee stromingen die een voortzetting zijn van de Mekkaanse traditie en
-twee stromingen die hun inspiratie vinden in de Medinese traditie.
Hedendaagse stromingen vanuit de Mekkaanse traditie
1. de spirituele stroming
Deze stroming baseert zich vooral op de Koran en minder op de traditie. Tijdgebonden elementen in de Koran worden buiten werking gesteld. Men interpreteert de boodschap van de profeet universalistisch spiritueel. Nogal wat feministen maken deel uit van deze stroming. Zij gaan ervan uit dat de profeet volstrekte gelijkheid tussen man en vrouw nastreefde, hoe deze bedoeling ook in teksten vorm heeft gekregen.

2. De mystieke stroming
Deze stroming mag zich verheugen in een grote populariteit vooral onder westerse bekeerlingen. Teksten worden symbolisch geduid. Zo wordt de verplichting tot bedevaart naar Mekka niet letterlijk genomen, maar als een oproep om een ommegang rond het eigen hart te maken. In zekere zin is hier sprake van het herleven van het soefisme, vaak zonder het keurslijf van een gereglementeerde orde.


Hedendaagse stromingen vanuit de Medinese traditie
1. De fundamentalistische stroming
Deze stroming volgt de Islam na zoals die op basis van consensus gegroeid is vanuit de traditie. Naast de Koran is ook de Hadith (overleveringen van de profeet) van groot belang. Andere geloven worden als minderwaardig beschouwd.
Men wijst in deze stroming het vrije onafhankelijke onderzoek af: de geloofswaarheden zoals die door de religieuze geleerden zijn vastgesteld, worden zonder meer geaccepteerd. Godsdienstgeleerden, de zgn. ulema, hebben het in deze stroming het voor het zeggen. Zij mogen de leer en de daarvan afgeleide regels, binnen tamelijk strak omschreven kaders, van uitleg voorzien. Teksten worden letterlijk geïnterpreteerd, hetgeen bijvoorbeeld leidt tot een groot verschil wat betreft de rol die aan man en vrouw toebedeeld wordt. Agressie ten opzichte van anders-gelovigen wordt afgewezen ("Alleen Allah komt het oordeel toe").


2. De agressieve stroming
Deze stroming bepleit de daadwerkelijke oorlog tegen de ongelovigen. Een groot inspirator daarvan is de Egyptenaar Qutb, de grondlegger van de "Moslimbroederschap".
Aanhangers van deze stroming vinden dat de teksten die oproepen tot verdraagzaamheid en zachtmoedigheid buiten werking gesteld moeten worden ("abrogeren") en voorzien de overige teksten van een agressieve interpretatie. Sommige willen terug naar de begintijd van de Islam (Salafisten) omdat toen de Islam in de meest zuivere vorm aanwezig geweest zou zijn. Een romantisch van realiteit gespeend denkbeeld.
Het is een hele kleine maar toch beeldbepalende stroming, mede dank zij de inspanningen van Al Qaida en Osama Bin Laden.


Deze stromingen kunnen elkaar overlappen en om het nog ingewikkelder te maken spelen ook nog het land van afkomst inclusief de tegenstellingen daarbinnen, een grote rol (zoals Berbers versus Arabieren in Marokko). Zo bestaan er in Nederland alleen al vanuit de Turkse Islam minstens drie grote stromingen.
Dus de Moslim gemeenshap is onderling hopeloos verdeeld. Ach dat geeft verder niet, een hoop gemeenschappen zijn dat, waar dan ook.

Niks om je voor te schamen hoor! Maar de islamitische hechtheid is wel een erg groot fabeltje!

Mvg, Polleke
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Hysteria,

Duitsland was nooit zo hecht als onder het bewind van Hitler.
Irak was nooit zo hecht als onder het bewind van Saddam.
Rusland was nooit zo hecht als onder het bewind van Stalin.

Niets zo goed als een tiran, een foute ideologie of een stevig vijandsbeeld om een hechte gemeenschap te maken.

... of ten minste te doen lijken ...

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Plaats reactie