Dechristianisering van Europa en Amerika

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Dechristianisering van Europa en Amerika

Bericht door Pilgrim »

Duitsland: complete nieuwbouwwijken zonder kerken

Posted on 8 oktober 2012

In Duitsland wordt de architectuur “gedechristianiseerd”. Complete nieuwbouwwijken en woongebieden worden gebouwd zonder kerken: Kerken worden gewoon niet gepland in de projecten, alsof niemand aan ze gedacht heeft.

De Duitse katholieke nieuwssite Kreuz.net bericht over dit fenomeen met voorbeelden uit een artikel van Dankwart Guratzsch in het dagblad “Die Welt”. In Stuttgart werd een grote, nieuwe wijk gebouwd voor 12.000 mensen, zonder kerkgebouw.

In Hamburg werd eveneens een nieuwe wijk gebouwd voor 12.000 mensen, eveneens zonder kerkgebouw. En dat niet alleen: om dit project te realiseren, werden 19 kerken gesloten, vermoedelijk omdat ze gewoon in de weg stonden. Verdwenen in een oogwenk. Onder het voorwendsel dat niemand om ze had gevraagd. Sommige mensen echter protesteerden wel degelijk, en om hen tevreden te houden werden ze verblijd met een kleine kapel met 30 zitplaatsen, verstopt op de benedenverdieping van een kantoorgebouw.

Dit lijkt geen incident, maar een vooropgezet plan om de symbolen van het christelijke geloof te laten verdwijnen op een kille, berekende en wrede manier.

Guratzsch citeert in “Die Welt” de zoon van de grote filosoof Hegel, Immanuel Hegel, die adviseerde: “Bouw kerken!”. Omdat, voegt Guratzsch er aan toe: “Kerken bouwen betekent gemeenschappen bouwen. Wanneer de gelovigen zijn verstoken van de zichtbare getuigenis van publieke erkenning van hun waarden, worden deze laatste ook verzwakt voor de gelovigen zelf.”

Guratzsch herinnert zich hoe hetzelfde gebeurde in de tijd van de Duitse Democratische Republiek, het communistische Oost-Duitsland: kerken werden gesloopt om te vernederen, te beledigen, religie te isoleren en atheïsme in te prenten.

Een Europa zonder kerken en zonder sterke christelijke wortels en waarden zal veel kwetsbaarder zijn voor een bedreiging gelijk aan het communisme: Islamisering.

http://ejbron.wordpress.com/2012/10/08/ ... more-27337
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Teva Teff

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Teva Teff »

Dan lopen ze toch naar de dichtsbijzijnde kerk van de wijk er naast.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Monique »

Kennelijk is er geen vraag naar.
De kerken lopen overal leeg dus waarom dan nieuwe bouwen?
De bestaande worden al gesloopt wegen geen belangstelling.

Ik zie het probleem niet.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Monique schreef:Ik zie het probleem niet.
Het probleem is het vacuüm dat zich nu opvult: Islam! Europa verliest zijn roots en wordt nihilistisch. In dit vacuüm van het nihilisme kan de Islam wortel schieten.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Monique »

Pilgrim schreef:
Monique schreef:Ik zie het probleem niet.
Het probleem is het vacuüm dat zich nu opvult: Islam! Europa verliest zijn roots en wordt nihilistisch. In dit vacuüm van het nihilisme kan de Islam wortel schieten.
Maar daar verandert het aantal kerken ook niets aan.
Je kunt wel hele wijken volplempen met kerken maar wanneer er zijn gelovigen zijn om ze te vullen schiet dat niet op.

De islam kan wortel schieten ja.
Het Christendom heeft ook ooit wortel geschoten en is op zijn retour.
Het is dus aan atheïsten om de boel te redden.

Gebouwen doen niets hoor.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Ozes »

lol, succes ^^
Tot nu toe melden weinig atheïsten zich aan voor het echte werk. Is ook eng, je leeft maar 1x natuurlijk ;)
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Gebouwen zijn symbolen en doen dus wel iets, mogelijk zelfs op onbewust niveau, want ze herinneren ons aan onze roots.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Monique »

Pilgrim schreef:Gebouwen zijn symbolen en doen dus wel iets, mogelijk zelfs op onbewust niveau, want ze herinneren ons aan onze roots.
Je wilt dus met symbolen de islam bestrijden?

Sorry hoor maar een kerk doet mij helemaal niets en herinnert me nergens aan.
Misschien hooguit aan de vervolgingen e.d. en de achterlijke pausen en aanverwante artikelen.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Ozes »

Monique schreef:
Pilgrim schreef:Gebouwen zijn symbolen en doen dus wel iets, mogelijk zelfs op onbewust niveau, want ze herinneren ons aan onze roots.
Je wilt dus met symbolen de islam bestrijden?

Sorry hoor maar een kerk doet mij helemaal niets en herinnert me nergens aan.
Misschien hooguit aan de vervolgingen e.d. en de achterlijke pausen en aanverwante artikelen.
Oftewel, het herinnert je wel ergens aan, jouw invulling is slechts die van de anti-Westerse atheïstische elite (de Sartre etc). Je gelooft uiteraard dat het Christendom voor de komst van Islam even barbaars was als erna.

Voor jouw is het veranderende Nederland incl. de overgebleven kerken symbool voor het "opgroeien van Nederland" en het 'loslaten van ouderwetse en achterlijke waarden". Maar als er overal Moskeeën staan en geen kerken, dan is het toch logisch dat de Nederlander hier aan went?

Als je pro-homoseksueel bent, dan geloof je toch dat als mensen vaak genoeg homo's zien dat ze er ook aan wennen. Waarom geld ditzelfde principe dan niet met wenning aan een "nieuw Nederland"= zonder eigen cultuur & met moskeeën. Wanneer de Nederlander eenmaal gewend is aan de nieuwe levensstijl, is verzet een verloren optie.

Best vreselijk, ik zie geen manieren om verandering te brengen en over 20 jaar ben jij nog verbaasd waarom niemand iets doet tegen de Islam.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Alles is bruikbaar in de strijd tegen de Islam (en ook tegen hun linkse bondgenoten), dus ook symbolen. Alle beetjes helpen. Het is bijvoorbeeld niet zonder reden dat moslims een hekel hebben aan kruisen. Het zijn soms net vampiers. icon_e_biggrin.gif
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Teva Teff

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Teva Teff »

Er is geen probleem met kerken zoals geschetst door Guratzsch.
En dan heeft discussie weinig zin.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Ozes »

Teva Teff schreef:Er is geen probleem met kerken zoals geschetst door Guratzsch.
En dan heeft discussie weinig zin.
Je denkt dat er geen probleem is omdat je het zegt . Gewoon " ik zeg dat het niet bestaat dus het bestaat niet".
Geen argument voor nodig, in het aangezicht van bewijs geen tegenbewijs. Zeggen dat het niet bestaat is genoeg. Zo denkt de media ook: er is geen probleem met Islam, dat zeggen we, en dus is het zo.


Wat een wereld is dit ook geworden. En dan vinden mensen het raar dat Islam vreedzaam genoemd word, alsof dat enigszins meer gestoord is dan dit soort uitspraken.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Teva Teff

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Teva Teff »

In de westerse europese samenleving is steeds minder behoefte aan kerkgebouwen.
Dat uit zich ook in nieuwbouwwijken.
Toon maar eens aan dat in de "grootsteden" Stuttgart en Hamburg er een stijgende behoefte is aan kerkgebouwen.
Even zomaar ter bevrediging van mijn eigen nieuwsgierigheid.
Hoeveel kerkdiensten bezoek jij jaarlijks?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Ariel »

Er is wel een probleem als je dit leest.
In Hamburg werd eveneens een nieuwe wijk gebouwd voor 12.000 mensen, eveneens zonder kerkgebouw. En dat niet alleen: om dit project te realiseren, werden 19 kerken gesloten, vermoedelijk omdat ze gewoon in de weg stonden. Verdwenen in een oogwenk. Onder het voorwendsel dat niemand om ze had gevraagd. Sommige mensen echter protesteerden wel degelijk, en om hen tevreden te houden werden ze verblijd met een kleine kapel met 30 zitplaatsen, verstopt op de benedenverdieping van een kantoorgebouw.
Als mensen hun kerk uitgeschopt worden om ruimte te maken voor moslims en hun mosketen dan is dat wel een probleem.
En het maakt de atheisten hier niet uit of er nu wel of niet kerken in nieuwe wijken gebouwd worden, dat begrijp ik, en jullie goed recht, maar voor sommige Christenen is dat wel een probleem. Daar kan je dan als atheist misschien een beetje begrip voor opbrengen. In de trant van "ik sta pal achter ons eigen mensen en cultuur en steun ze"
Wie ik het meest kwalijk neem dat de kerken daar verdwenen zijn, zijn de christelijke leiders, want die kunnen het misschien ook weinig schelen dat het Christendom in een hoek geplaatst wordt, ten nedeel van Islam, en die vechten niet meer voor hun achterban. En veel van die zelfde leiders zijn er ook niet vies van om islam te verheffen. Dat maakt mij kwaad.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:Er is wel een probleem als je dit leest.
In Hamburg werd eveneens een nieuwe wijk gebouwd voor 12.000 mensen, eveneens zonder kerkgebouw. En dat niet alleen: om dit project te realiseren, werden 19 kerken gesloten, vermoedelijk omdat ze gewoon in de weg stonden. Verdwenen in een oogwenk. Onder het voorwendsel dat niemand om ze had gevraagd. Sommige mensen echter protesteerden wel degelijk, en om hen tevreden te houden werden ze verblijd met een kleine kapel met 30 zitplaatsen, verstopt op de benedenverdieping van een kantoorgebouw.
Als mensen hun kerk uitgeschopt worden om ruimte te maken voor moslims en hun mosketen dan is dat wel een probleem.
En het maakt de atheisten hier niet uit of er nu wel of niet kerken in nieuwe wijken gebouwd worden, dat begrijp ik, en jullie goed recht, maar voor sommige Christenen is dat wel een probleem. Daar kan je dan als atheist misschien een beetje begrip voor opbrengen. In de trant van "ik sta pal achter ons eigen mensen en cultuur en steun ze"
Wie ik het meest kwalijk neem dat de kerken daar verdwenen zijn, zijn de christelijke leiders, want die kunnen het misschien ook weinig schelen dat het Christendom in een hoek geplaatst wordt, die vechten niet meer voor hun achterban, en veel van die zelfde leiders zijn er ook niet vies van om islam te verheffen. Dat maakt mij kwaad.
Vermoedelijk?
Dat is een beetje magertjes om een mening op te vormen.
Overigens, ik heb nergens wat gelezen over geplande moskeeën.
Ik heb wel nog deze link gevonden.
http://www.kreuz.net/article.15710.html
Ik heb nog geen idee waar ik info over het nieuwbouwproject van Hamburg kan vinden.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Ozes »

Vermoedelijk?
Dat is een beetje magertjes om een mening op te vormen.
Overigens, ik heb nergens wat gelezen over geplande moskeeën.
Ik heb wel nog deze link gevonden.
http://www.kreuz.net/article.15710.html
Ik heb nog geen idee waar ik info over het nieuwbouwproject van Hamburg kan vinden.
Gelukkig is jouw mening gevormd op...... (leeg laten aub, Teva heeft geen bronnen nodig)
Je hebt nergens wat gelezen over geplande Moskëeen en je kan er niets over vinden. Je hebt gelijk, er zijn geen geplande moskëeen :/

Wat een figuur
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Monique »

Pilgrim schreef:Alles is bruikbaar in de strijd tegen de Islam (en ook tegen hun linkse bondgenoten), dus ook symbolen. Alle beetjes helpen. Het is bijvoorbeeld niet zonder reden dat moslims een hekel hebben aan kruisen. Het zijn soms net vampiers. icon_e_biggrin.gif
Symbolen helpen niet. Niet zonder dat ze iets betekenen.
Een religie bestrijden met een andere religie lijkt me niet handig.
Je loopt dan eerder de kans dat ze gaan samenwerken om de eigen ondergang te voorkomen.

Eigenlijk is het heel makkelijk in het westen om de islam te stoppen.
Het enige dat we moeten doen is ons aan onze wetten houden en geen uitzonderingspositie/voordelen verlenen aan religies.

Er is echter een misplaatste onderdanigheid/respect aanwezig voor religies/religieuzen.
Er wordt voor gekropen.

Ik moet binnenkort voor nieuwe pasfoto's.
Hoofdbedekking is alleen toegestaan op grond van godsdienstige, levenbeschouwelijke of medische redenen (zie uitzonderingsbepalingen).
Ik ben dus moslima.

Ik ben dit angstige schijtland zo zat ik weer (net als vroeger) lekker in de contramine ga zitten. icon_e_biggrin.gif
Amorele atheistische nitwit
Teva Teff

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Teva Teff »

Ozes schreef:
Vermoedelijk?
Dat is een beetje magertjes om een mening op te vormen.
Overigens, ik heb nergens wat gelezen over geplande moskeeën.
Ik heb wel nog deze link gevonden.
http://www.kreuz.net/article.15710.html
Ik heb nog geen idee waar ik info over het nieuwbouwproject van Hamburg kan vinden.
Gelukkig is jouw mening gevormd op...... (leeg laten aub, Teva heeft geen bronnen nodig)
Je hebt nergens wat gelezen over geplande Moskëeen en je kan er niets over vinden. Je hebt gelijk, er zijn geen geplande moskëeen :/

Wat een figuur
Het openingsbericht lijkt mij (christelijke) stemmingmakerij.
In 2 recente nieuwbouwwijken in Duitsland ontbreken er kerken, tenminste dat beweert een katholieke duitse architectuurmeneer.
Ik denk: Mooi zo!
Maar verder doet het mij weinig.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Ozes »

Je loopt dan eerder de kans dat ze gaan samenwerken om de eigen ondergang te voorkomen.
Wat de atheisten en Moslims op het moment doen dus
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Teva Teff

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Teva Teff »

Ozes schreef:
Je loopt dan eerder de kans dat ze gaan samenwerken om de eigen ondergang te voorkomen.
Wat de atheisten en Moslims op het moment doen dus
Aan zulke in de wildewegbeweringen heeft niemand iets.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Ozes »

Maar verder doet het mij weinig.
Duidelijk, bedankt voor je bijdrage, het was erg leerzaam en goed onderbouwt.
Aan zulke in de wildewegbeweringen heeft niemand iets.
Je hebt helemaal gelijk, hoewel de elite binnen de media, academici en politiek voornamelijk atheïstisch is, is er geen teken dat deze op grote schaal de Islam van kritiek beschermen. Dit is een illusie van gestoorde PVV-stemmers.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef:
Ariel schreef: Als mensen hun kerk uitgeschopt worden om ruimte te maken voor moslims en hun mosketen dan is dat wel een probleem.
En het maakt de atheisten hier niet uit of er nu wel of niet kerken in nieuwe wijken gebouwd worden, dat begrijp ik, en jullie goed recht, maar voor sommige Christenen is dat wel een probleem. Daar kan je dan als atheist misschien een beetje begrip voor opbrengen. In de trant van "ik sta pal achter ons eigen mensen en cultuur en steun ze"
Wie ik het meest kwalijk neem dat de kerken daar verdwenen zijn, zijn de christelijke leiders, want die kunnen het misschien ook weinig schelen dat het Christendom in een hoek geplaatst wordt, die vechten niet meer voor hun achterban, en veel van die zelfde leiders zijn er ook niet vies van om islam te verheffen. Dat maakt mij kwaad.
Vermoedelijk?
Dat is een beetje magertjes om een mening op te vormen.
.
Misschien Teva, maar ik kijk naar de geschiedenis en daar heb ik van geleerd. Het zal er aan liggen hoeveel moslims er in die nieuwe wijk wonen. Zodra dat er een paar of meer zijn, dan kan je er vergif op innemen dat er een moskee komt. Misschien eerst in een gebouwtje, maar daarna zal men toch echt hun best gaan doen om er een prachtig eftelingachtig gebouw neer te zetten. En ze zullen toestemming krijgen van de stad krijgen, want op Moslims zijn ze zuinig in Duitsland. Wat oh, jee....De Duitsers willen niet meer een zelfde fout maken als 70 jaar geleden. Jammer dat de naam van de nieuwe wijk niet genoemd wordt in dit artikel. Dan had ik misschien wat meer informatie kunnen vinden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef:
Ozes schreef:
Je loopt dan eerder de kans dat ze gaan samenwerken om de eigen ondergang te voorkomen.
Wat de atheisten en Moslims op het moment doen dus
Aan zulke in de wildewegbeweringen heeft niemand iets.

De waarheid is vaak niet leuk om te horen. Maar kijk even om je heen , bijvoorbeeld naar links nederland . Bijvoorbeeld PvdA, enz, enz, en je zal zien dat Ozes gelijk heeft. Maar we moeten niet generaliseren. Er zullen ook genoeg linkse stemmers zijn die geen behoefte aan Islam hebben.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Ik ben het eens met veel van wat Pilgrim, Ozes en Ariel zeggen.

Ik vind het verdwijnen van kerkgebouwen geen goede zaak. Ik ben er zeker geen voorstander van dat kerken worden afgebroken. Over de herbestemming van kerkgebouwen die niet meer als dusdanig worden gebruikt kan gediscussieerd worden. Ik kan aannemen dat veel mensen dat niet zo zien zitten, en anderen misschien weer net wel. Hoe dan ook, ik weet het niet goed. Herbestemming tot mosketen (wat helaas reeds gebeurd is) is zeker niet aanvaardbaar. Andere herbestemmingen? Dat is iets wat je geval per geval moet bekijken. Hoe dan ook is het beter, volgens mij, dat kerkgebouwen blijven bestaan, al is het maar als museum, historisch erfgoed of iets dergelijks.

Ook het feit dat er geen kerken worden gebouwd - vraag of niet - vind ik ook niet echt een goede zaak. Je hoeft echt geen kathedralen te bouwen; een kerk hoeft echt niet zo groot te zijn. Het kan toch echt niet zo'n enorm probleem zijn een kerk te bouwen? De argumenten om het niet te doen zijn ieder geval niet iets waar ik me goed bij voel. En dat of er nu gelovigen zijn of niet.
Pilgrim schreef:Het probleem is het vacuüm dat zich nu opvult: Islam! Europa verliest zijn roots en wordt nihilistisch. In dit vacuüm van het nihilisme kan de Islam wortel schieten.
Om te beginnen, ik vind vrijheid van godsdienst echt enorm belangrijk en een grote verworvenheid die hoe dan ook niet opgegeven mag worden. Ik sta ten volle achter het recht van mensen om keuzes te maken inzake hun levensbeschouwing en godsdienst. Inclusief de keuze om niet te geloven. Ik vind dat een maatschappij dat moet toelaten.

Atheïsme moet kunnen, mensen moeten de keuze kunnen maken om niet te geloven. Ik wens géén maatschappij waarin van iedereen conformisme wordt verlangd aan (een bepaalde, eenduidige vorm van) het christendom. Noch vind ik het wenselijk dat een maatschappij een opgelegde godsdienst heeft (Saudi-Arabië, iemand?). Wat ook niet kan is een dominantie van atheïsme, waarbij religie wordt verketterd, gekleineerd en vertrapt, en waarin gelovig zijn iets "vies" is. Een maatschappij met dominant atheïsme is naar mijn mening net zo min wenselijk als een maatschappij met opgelegd conformisme aan het christendom, of aan een andere religie. Als mensen niet geloven, mij best. Maar wat niet wenselijk is, en dat is helaas wel wat veel atheïsten en zeker die in de elite doen, is net een streven/evolutie naar hetgeen ik net noemde. Het niet bouwen of laten verdwijnen/verstoppen van kerken kan één aspect daarvan zijn.

Andermaal, ik ben absoluut tegen een staatsgodsdienst of een opgelegd geloof. Ook een agressieve "herkerstening", mensen opnieuw dwingen om gelovig te worden (welk geloof dan ook) of agressieve methoden om mensen weer tot een godsdienst te brengen vind ik absoluut onwenselijk. Dat wil niet zeggen dat ik alle 'gelovige' initiatieven afkeur, zeker niet. Gelovigen, waaronder zeker christenen, mogen wat mij betreft zeker een plaats krijgen om te proberen anderen te beïnvloeden/bekeren, en christenen mogen zeker een plaats en een stem hebben in de maatschappij. Dat geldt ook voor aanhangers van andere godsdiensten, inclusief de atheïsten, naar mijn mening, maar niet voor de islam (die ik niet als een godsdienst beschouw).

Ik heb dit al eerder gezegd: ik ben geen gelovig christen, maar ik ben wel een culturele christen, of beter gezegd, mijn cultuur is zeker door het christendom beïnvloed. Ik ben geen gelovig christen, en ik ben het zeker over zaken oneens met christenen, maar dat belet me niet die christelijke worden te erkennen en te waarderen. Daarnaast heb ik ook vrij veel respect voor het christendom en voor christenen. En er zijn zeker ook zaken die ik deel met christenen. Bovendien kun je er niet buiten dat (joods-)christelijke culturen die culturen zijn die het verst zijn geëvolueerd en ontwikkeld. En het christendom heeft daar zeker deel aan gehad.

Andermaal, het christendom en christenen mogen en moeten een plaats hebben in de samenleving. Dat is geen bedreiging voor diegenen die niet christelijk zijn. Christenen zullen echt niet met zwaarden achter je aankomen, je dwingen christen te worden of je beletten je leven te leiden.

Je hoeft echt niet gelovig te zijn om de zaken die ik net aanhaalde toe te geven en om het christendom te respecteren en (deels) te waarderen. Natuurlijk erkennen veel atheïsten, waaronder de atheïstische elite, dat niet. Ik denk echt dat het mogelijk is om niet-gelovig te zijn zonder geloof en gelovigen te haten en te kleineren. Misschien is het lastig, maar het zou wel zo horen. En zo was het misschien ooit ook wel voor sommige niet-gelovigen.

Ik denk ook niet dat een niet gelovige noodzakelijk nihilistisch is, maar toegegeven, alweer, velen zijn het wel.
Pilgrim schreef:Gebouwen zijn symbolen en doen dus wel iets, mogelijk zelfs op onbewust niveau, want ze herinneren ons aan onze roots.
Gebouwen en andere symbolen doen zeker wel iets. Is daar enig onderzoek over gebeurd, ooit? Misschien wel. Hoe dan ook geloof ik dat symbolen, en gebouwen kunnen dat zijn, wel degelijk een effect hebben. Als symbolen geen effect zouden hebben, waarom zouden we dan zo heftig reageren op mosketen, hoofddoeken of swastika's? Nee, symbolen hebben echt wel een effect. Ik ben geen gelovig christen, maar kerkgebouwen, christelijke kunst et cetera doen echt wel iets bij mij. Hoe dan ook zijn ze als symbool van onze roots het behoud waard, naar mijn mening.
Ozes schreef:lol, succes ^^
Tot nu toe melden weinig atheïsten zich aan voor het echte werk. Is ook eng, je leeft maar 1x natuurlijk ;)
Tja, ik heb geen probleem met genieten van het leven en 'plezier maken', maar er is ook meer dan dat.
Pilgrim schreef:Alles is bruikbaar in de strijd tegen de Islam (en ook tegen hun linkse bondgenoten), dus ook symbolen. Alle beetjes helpen. Het is bijvoorbeeld niet zonder reden dat moslims een hekel hebben aan kruisen. Het zijn soms net vampiers. icon_e_biggrin.gif
Ik ben het eens met Pilgrim. Symbolen van onze cultuur en onze wortels kunnen wel degelijk helpen in de strijd tegen de islam en de islamapologeten. Kerken en religieuze kunst kunnen één factor zijn. Er zijn nog veel andere symbolen denkbaar, al is de vraag welke en in welke mate ze wenselijk zijn. Overigens heeft Pilgrim gelijk dat moslims vaak een afkeer hebben van zaken die al wat niet-islamitisch is symboliseren. Waaronder kerken, kruisen, beelden en zo meer. De islam heeft een soort 'huis van verschrikkingen' waar islamieten niet tegen kunnen. Dat kunnen we zeker gebruiken.
Teva Teff

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Teva Teff »

Reagerend op het openingsbericht.
Bij het ontwerpen van een wijk maak je een schatting van de bevolkingsopbouw direct na de voltooiing.
Dan kan je een schatting maken van wat voor de dan daar wonende bevolking nodig is aan mobiliteit, de winkelbehoefte, scholen, sport en recreatie en gezondheidszorg e.d.
Als het nodig is verander je de plannen, ruimte voor bijstelling moet er altijd zijn want je kan nooit alles voorzien.
Religie hoort daar niet bij. Dat is geen eerste levensbehoefte.
Het is gewoon een geld kwestie, gelovigen moeten zelf voor hun eigen gebedshuis zorgen. Ik zie ook geen noodzaak om religie te gaan subsidiëren met geldbijdragen voor dure gebouwen.
Het is voor een geloofsgemeenschap in die nieuwbouwwijk simpelweg niet op te brengen om voor die weinige christenen een heel kerkgebouw op te trekken, in Nederland huren ze meestal gewoon een zaaltje van een school die zondags toch niet gebruikt wordt.
Soms lukt het wel, Carnisselande Barendrecht bijvoorbeeld heeft een nieuwbouwkerk. Soms lukt het niet, Vathorst Amersfoort heeft geen kerk.

De 2 voorbeelden van nieuwbouwwijken Duitsland zijn waarschijnlijk gewoon logisch gevolg van de natuurlijke maatschappelijke ontwikkeling dat er steeds minder behoefte is aan kerkgebouwen.
Ik vind zelf: mooi zo!
Mij bevalt zo'n bericht wel, mocht er een inzamelactie komen, van mij krijgen ze niets.
En bedenk maar dat als je een berekening gaat maken dat er bijvoorbeeld 3 kerken in de nieuwbouwwijk moeten komen, dat er morgen een moslim een berekening presenteert dat hij recht heeft op een moskee.
Plaats reactie