Voorschool werkt niet bij taalachterstand

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door Mahalingam »

Er is iets opmerkelijks aan de hand in de voorschool.
Kleuters steeds later zindelijk
HILVERSUM - Steeds meer kleuters zijn nog niet zindelijk als ze naar school gaan. Leraren moeten de kinderen verschonen en de rommel opruimen.
Het verschonen behoort niet tot de taken van het onderwijs. Zindelijk maken van kinderen is een opvoedtaak voor de ouders, meldt het ministerie van onderwijs. Scholen mogen kinderen weigeren die nog niet zindelijk zijn, maar het is niet altijd eenvoudig, zegt ook kleuterjuf Monique in de Gooi- en Eemlander.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1308 ... ijk__.html
Voorschool werkt niet bij taalachterstand
Voorschool werkt wel bij onzindelijkheid?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door Schepsel »

Toen ik laatst bij uitzondering weer televisie zag bij iemand was dat juist erop, dat kindjes van 5 nog niet zindelijk zijn, en dan gaven ze als excuus de moderne drukke maatschappij en ouders met ieder een baan. Maar dat vind ik waardeloos, als je een nieuw mens op de wereld zet moet je er voor zorgen ook. En wat een praktische problemen neemt een onzindelijk kind met zich mee, ook voor zichzelf!
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door Ariel »

Ik geef ( samen met het niet de tijd nemen om je kind zindelijk te maken) die moderne wegwerpluiers de schuld. Het kind merkt niet meer dat het nat is, en kan dus alles lekker laten lopen. Ik begrijp die ouders niet. Wegwerpluiers kosten handen met geld ( geld dat ze beter kunnen besteden) en zijn slecht voor het milieu.

Niet om mezelf op de borst te slaan ( of misschien een beetje :oops: ) maar mijn beide zonen waren met 12 tot 14 maanden zo zindelijk als een volwassene. Maar ja, in mijn tijd (43 jaar geleden :lol: ) had je bijna nog geen wegwerpluiers, of je kon ze niet betalen. Dus werden de peuters om de paar uur op een potje gezet. Een soort van po ronde , iets wat ik gewend was vanuit de verpleging.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Dus werden de peuters om de paar uur op een potje gezet. Een soort van po ronde, iets wat ik gewend was vanuit de verpleging.
Logisch toch voor wie zijn gezonde verstand weet te gebruiken? Maar dat is langzamerhand prijsgegeven aan de waan van de (tele) reclame. In die reclame probeert men een ieder wijs te maken dat hij zijn verstand niet moet gebruiken, maar dat van een ander. Die van de grof geldverdiener. Want daar gaat het om. Marketing is het sleutelwoord. Men onderzoekt niet waar behoefte aan is, nee, men creëert die behoefte door middel van de psyche van de mens die bereid is zich van alles en nog wat te laten aanpraten en te laten verleiden tot overbodige luxe.

En o ja. De peuter vindt het al gauw fantastisch dat hij op de pot mag zitten. Dat doet hij met trots en overgave om te laten zien dat hij al 'volwassen' is en er bijhoort. Zo simpel is kinderen opvoeden. Gewoon even je gezonde nuchtere verstand gebruiken. Kortom, logisch denken! En vooral denken in het belang van het kind!

Consequent denken en handelen. Daar staat en valt een maatschappij mee.

Citaat HvdM: • Ik ben als een klein kind die volwassenen nadoet.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door H.Numan »

Waar dit onderwerp zorgvuldig aan voorbij gaat is welke kleuters precies minder zindelijk zijn:
- de kleuters die als eerste woordjes mamma pappa gebruiken
- de kleuters die als eerste woordje allah gebruiken

Gezien het feit dat allahtonen over het algemeen nog tot in de kist verluierd moeten worden krijg ik het idee dat dit zeer correct berichtgeving is.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Helpt liefdevol luieren bij taalachterstand?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Citaat HvdM: • Ik ben als een klein kind die volwassenen nadoet.

Een goede omgeving is mede bepalend voor je beschavingsniveau. Het terug verlangen van mohammedanen naar de achterlijkheid van de woestijn met zijn historische opper heerser Mohammed leidt bij maar tot één conclusie: islamieten vertonen een nadrukkelijk aanwezig parasitair gedrag tegenover niet-moslims. Ik begrijp dat ook wel. Het is de altijd aanwezige verhouding bij moslims van vasthouden aan historische achterlijkheid icon_thumbdown.gif tot de constante veranderingen van de moderne maatschappij en vooruitgang. icon_thumbup.gif

Citaat HvdM: • Moslims zijn mensen waar we weinig mee van doen hebben in een kennisbeschaving. Wat moet ik met een aardige buurman die moslim is en waar geen verstandig woord mee te wisselen is omdat hij zijn hele ziel en zaligheid aan de duivel, aan de historische Mohammed heeft verkocht?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door Mahalingam »

De eerste generatie van Marokkanen sprak grotendeels het een of andere Berber dialect en waren ongeletterd.
Hun kinderen leerden 2-de hands Berbers en onbeholpen Nederlands. De generatie van nu kan zich nog heel matig verstaanbaar maken in het thuisdorp en ook maar heel matig in het Nederlands.
drs. Job te Pas gaat dieper op deze zaak in .

Berberjongens en taalaanleg
Wat wij Marokkanen noemen zijn hoofdzakelijk kleine boeren uit het noorden van Marokko (Rifgebergte) en uit het zuidwesten (Chleuk). Van alle Marokkaanse mannen is 30% -en van de vrouwen 60% analfabeet, (Galjaard p.278; v.d. Berg-Eldering, p.32 en 248) Deze Berberse bergbewoners zijn op een aantal punten nogal verschillend van de stadsbewoners. Zij onderscheiden zich vooral van de stadsbewoners doordat zij vrijwel geen arabisch spreken maar Berberdialecten die te verschillend zijn om zich verstaanbaar te kunnen maken buiten het dorp (v.Gemert 1998,p.224).
Deze Berbertalen zijn totaal verschillend van elkaar en van het arabisch en worden vrijwel alleen gesproken en niet geschreven. In zoverre berberdorpen met elkaar communiceren gaat dat in arabisch dat alleen door mannen enigermate wordt begrepen. Deze contacten zijn mede door de grote afstanden beperkt. (v.Rooyendijk 1998, p.39).
De dorpscultuur onderscheidt zich dus van de stadscultuur door de taal: berbers tegenover arabisch. De Berbertalen laten vergeleken met het arabisch zeer beperkte abstractiemogelijkheden toe.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door H.Numan »

Deze talen zijn dus NOG minder ontwikkeld dan het Arabisch?
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door Mahalingam »

Ja en in de Arabisch sprekende delen daar krijgen ze op school Frans.
Wat ook de taal van de hogere kringen is.
Vroeger kregen we in Nederland ook op de lagere school in de laatste twee klassen al een beetje Frans.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door H.Numan »

Ah qui: "Je suis dans la classe." Dat was de allereerste zin die onze juf op het bord schreef. In de 4e klas. Wij waren de laatste klas die Frans kregen op school.
Tot ons grote ongenoegen, we hadden veel liever Engels gehad.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef:Hun kinderen leerden 2-de hands Berbers en onbeholpen Nederlands. De generatie van nu kan zich nog heel matig verstaanbaar maken in het thuisdorp en ook maar heel matig in het Nederlands.
Mijn dochter had daar een mooie term voor gevonden, voor het kromme Nederlands dat de allahtonen uitbraken: het Nedermakaks. Een primitief soort Nederlands met Berberse simplistische grammatica. We konden het volop horen bij dat schooltje in Antwerpen:
Den directrice moet dood, dat school is slecht!
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Hopeloze gevallen leren niet bij taalachterstand.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

H.Numan schreef:Ah qui: "Je suis dans la classe." Dat was de allereerste zin die onze juf op het bord schreef. In de 4e klas. Wij waren de laatste klas die Frans kregen op school.
Tot ons grote ongenoegen, we hadden veel liever Engels gehad.
Ik heb op de Mulo vier jaren Franse taalles gehad. Vier jaren Engels en vier jaren Duits. De eerste zin was volgens mij: "Pierre fume la pipe."

Verder mag in concluderen dat Ali B. uit de Berber schoot afkomstig is? God allemachtig wat spreekt dat joch vies Nederlands. Brrrrr. Dan hoorde ik toch liever de komediant prins Bernard.

Ik ken een aantal lieve en beschaafde Marokkaanse jongens (15, 16 en 17). Nou ja, dat hoor je ook aan hun prachtig uitgesproken Nederlands. Zijn allemaal serieus op school bezig. Dertig jaar geleden waarschuwde mijn gekke vriendin Astrid Antonczyk (†) mij al voor de door Marokkanen veroorzaakte rotzooi in Nederland. Dat waren primitieven uit het Rif gebergte.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Hopeloze gevallen leren niet bij taalachterstand.

Bericht door mercator »

'Hans van de Mortel' schreef:[Verder mag in concluderen dat Ali B. uit de Berber schoot afkomstig is? God allemachtig wat spreekt dat joch vies Nederlands. Brrrrr. Dan hoorde ik toch liever de komediant prins Bernard.
.
Dat zal ook niet verbeteren, want de riff-berbers zijn ook genetisch inferieur. Door die levenswijze in isolement-het ene dorp kon het vvolgende al niet eens meer verstaan-had je ook incest en inteelt met dramatisch lage IQs ten gevolge. Dat weerspiegelt zich ook in de taal. Dat de berbers allemaal zo een schabouwelijk Nederlands praten is dus niet te verhelpen, hun breinen zijn niet in staat om een ingewikkelde grammatica te leren.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door Mahalingam »

Mahalingam schreef:Er is iets opmerkelijks aan de hand in de voorschool.
Kleuters steeds later zindelijk
HILVERSUM - Steeds meer kleuters zijn nog niet zindelijk als ze naar school gaan. Leraren moeten de kinderen verschonen en de rommel opruimen.
Het verschonen behoort niet tot de taken van het onderwijs. Zindelijk maken van kinderen is een opvoedtaak voor de ouders, meldt het ministerie van onderwijs. Scholen mogen kinderen weigeren die nog niet zindelijk zijn, maar het is niet altijd eenvoudig, zegt ook kleuterjuf Monique in de Gooi- en Eemlander.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1308 ... ijk__.html
Voorschool werkt niet bij taalachterstand
Voorschool werkt wel bij onzindelijkheid?
Over de zindelijkheid in België:
Eén school op acht wil enkel zindelijke kleuters
Liefst één op de acht scholen zegt in een bevraging van de Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen enkel zindelijke kleuters te willen. Kinderen vlakaf weigeren mag niet, maar volgens woordvoerder Guido Sauwens gebeurt het in de praktijk wel. ‘Uiteraard doen scholen dat liever niet, maar door het gebrek aan kinderverzorgers moeten ze wel’, zegt hij. ‘Kleuterjuffen zijn te veel bezig met pampers, ongelukjes, jassen aandoen, eetmomenten, enzovoort.’

Door de ‘verlating’ van de zindelijkheid wordt het probleem alleen maar groter. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat in de jaren 60 nog zo’n 90 procent van de kinderen zindelijk was op 2,5 jaar. Vandaag is dat slechts 20 tot 30 procent. Volgens de bevraging van de werkgroep blijkt dat gemiddeld 58 procent van de instappertjes vandaag niet zindelijk is. In de eerste kleuterklas – kindjes van 3 tot 4 jaar dus – gaat het om 24 procent.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190316_04261595
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Voorschool werkt niet bij taalachterstand

Bericht door Mahalingam »

Om bij de komende verkiezingen de AfD de wind uit de zeilen te nemen doen Duitse politici alsof ze punten van de AfD omarmen.
Voorschoolplicht voor niet-Duitstalige kinderen zet Duitse deelstaatverkiezingen op scherp
De plaatsvervangend fractievoorzitter van de partij van bondskanselier Angela Merkel, de CDU, heeft woensdag Duitsland in rep en roer gebracht. Deze Carsten Linnemann zei in een interview met de Rheinische Post dat een kind dat geen Duits spreekt, op een Duitse basisschool niets te zoeken heeft.

Linnemann wilde dat er voor kinderen bij wie thuis geen Duits wordt gesproken, een voorschool verplicht wordt. Zowel de kinderen zelf als hun klasgenoten hebben volgens hem last van hun taalachterstand. De kinderen moeten daarom ‘voordat ze op school zitten bij wijze van spreken klaar gemaakt worden’, zei hij.

Dat Die Zeit in een bericht over het interview de kop ‘basisschoolverbod’ zette, veroorzaakte veel ophef, maar bij navraag bleek de politicus niet van plan te zijn om een toelatings-taaltest af te nemen. Hij wil wel een voorschoolplicht voor niet-Duitstaligen. De politicus verklaarde dat een voorschool weliswaar geld kost, maar dat een niet ingehaalde taalachterstand en daardoor falende integratie de staat uiteindelijk veel meer zou gaan kosten.

Voorzitter vereniging van leraren steunt idee

Critici beschuldigden Linnemann er meteen van dat hij met zijn uitspraken probeerde te hengelen naar de kiezers van de radicaal-rechtse AfD, die zeer kritisch is over immigratie. Over drie weken, op 1 september, zijn er twee deelstaatverkiezingen in Duitsland, in de deelstaten Brandenburg en Saksen. In de peilingen hijgt de AfD in de nek van de CDU, die in beide staten nu nog de grootste partij is. De populistische AfD wil veel strengere eisen aan migranten stellen en de immigratie sterk beperken.

Maar er was ook lof voor Linneman: de voorzitter van de Duitse vereniging van leraren was het van harte met hem eens. In Nederland gaan er ook stemmen op om de voorschool verplicht te maken voor kinderen die thuis geen Nederlands spreken, maar zo’n verplichting is er nog niet. Wel krijgen ouders van anderstalige kinderen een advies van het consultatiebureau om hun kind vanaf 2 of 2,5 jaar 16 uur per week naar de voorschool te brengen.

Uit onderzoek blijkt dat een voorschool gemiddeld ongeveer de helft van een taalachterstand kan wegnemen.

Voorschool of kinderbijslag stopt

In Denemarken gaat de wet verder dan dat: daar worden kinderen die in een achterstandswijk wonen, min of meer verplicht om vanaf hun eerste jaar 25 uur per week een voorschool te bezoeken om daar behalve de Deense taal ook Deense tradities te leren. Het is niet letterlijk verplicht, maar wie er niet aan meedoet, verliest het recht op kinderbijslag. De omstreden wet kwam tot stand toen de Deense regering werd gedoogd door een populistisch-rechtse partij.

In Duitsland is het in veel regio’s gebruik om migrantenkinderen eerst de Duitse taal te leren in een zogenaamde ’wilkommensklas’, zodat ze daarna naar een reguliere school kunnen gaan. Critici zien in het voorstel van Linnemann weinig verschil met die al bestaande praktijk. Dat toont aan dat hij geen enkel verstand heeft van het onderwerp waarover hij praat, maar uitsluitend geïnteresseerd is in het effect van zijn woorden”, zei de Berlijnse professor Klaus Hurrelmann tegen radiostation Deutsche Welle.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie