mercator schreef:Ik zie gewoon dat hier en nu het nationalisme in Europa de enige ideologie is die iets aan die vreselijke moslimplaag wil doen.
Als ik het dus goed begrijp wil je de problemen van vandaag oplossen met de problemen van gisteren.

mercator schreef:Ik zie gewoon dat hier en nu het nationalisme in Europa de enige ideologie is die iets aan die vreselijke moslimplaag wil doen.
Ozes schreef:Nationalisme is eigen volk eerst, zoals het hoort. Dit heeft nooit tot oorlogen geleid, slechts tot het verdedigen van de eigen belangen.
Ozes schreef:Nationalisme is eigen volk eerst, zoals het hoort. Dit heeft nooit tot oorlogen geleid, slechts tot het verdedigen van de eigen belangen.
Van Rompuy tot zijn gast: Hoe heet je, schat?
BELGRADO - Aan het begin van een gezamenlijke persconferentie woensdagmiddag in Brussel, boog EU-president Herman van Rompuy zich naar zijn vrouwelijke gast. „Hoe heet je, schat?” vroeg hij fluisterend. „Jah-ja-gaâÇ& Jah-ja-ga” antwoordde de president van Kosovo, Atifeta Jahjaga, zachtjes maar eveneens hoorbaar voor de aanwezige microfoons.
Beelden van dit korte gesprekje werden woensdagavond uitgezonden in het journaal van de Servische televisie (RTS). Toch ontmoette Van Rompuy zijn gast op de persconferentie niet voor het eerst. Integendeel, daaraan voorafgaand hadden de twee al een uitgebreide werkvergadering gehouden.
Sommige Europese bestuurders hebben het kennelijk moeilijk met Balkan-politici. Vlak voor het eerste bezoek dat de nieuwe Servische president Tomislav Nikolic half juni aan Catherine Ashton bracht vroeg de Hoge EU-vertegenwoordiger voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid aan een medewerker om een foto van haar gast. Voor de aanwezige tv-camera's verzuchtte een gehaaste Ashton: „Ik heb geen idee hoe de man er uit ziet”.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/1258 ... aam__.html
Ozes schreef:Van Rompuy's politieke carrière is mij even onbekend als de oorsprong van zijn enigszins buitenaardse schedelvorm. Ik denk dat deze man meer voor de frenologie heeft betekent dan voor de Europese politiek.
Timmermans zei dat de problemen met de euro de Nederlander honderden euro's per jaar kosten.
Ariel schreef:Van Rompuy weet misschien niet wat er onder het volk leeft, maar Timmermans weet dat wel,
Van Rompuy: de regeringsleiders beslissen
EU-president Herman Van Rompuy wijst de kritiek van minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken van de hand dat hij te weinig gevoel zou hebben voor het gebrek aan draagvlak voor Europa onder de bevolking. „De beslissingen worden niet door mij genomen of door een abstract, anoniem lichaam in Brussel dat geen verantwoording moet afleggen. Het zijn de 27 regeringsleiders.”
Dat zei Van Rompuy zondag in het tv-programma Buitenhof.
Hij zei verrast te zijn over de opmerkingen van Timmermans een week ervoor in Buitenhof. „De indruk werd gewekt dat ik alleen beslis. Dat is niet zo”, zei Van Rompuy. „We moeten het niet voorstellen alsof ik daar als kleine dictator te werk ga, helemaal niet.”
Van Rompuy relatieveerde de kritiek op zijn 'alleenheerschappij'. „Ach, aan de ene kant wordt wat ik zeg dus belangrijk geacht. Dat flatteert me. Maar op een ander moment word ik weer de knecht van Merkel genoemd.”
Onzin wilde hij de kritiek van Timmermans niet noemen. „Ik zie Frans te graag om daar het woord onzin voor te gebruiken.”
Van Rompuy benadrukte dat de regeringsleiders, zoals premier Mark Rutte, gecontroleerd worden door de eigen parlementen en hun kiezers. Van Rompuy zelf en de Europese Commissie moeten verantwoording afleggen in het Europees Parlement. „De democratie wordt niet opzij gezet.”
Het is zeker niet zo dat „een paar zonderlingen in kamertjes alles beslissen en opdringen aan 500 miljoen Europeanen”, benadrukte Van Rompuy. „Dat is een karikaturale voorstelling die niet klopt.”
De uitdaging ligt er echter wel in om de kiezers te overtuigen dat de moeilijke beslissingen die in Brussel door de Europese leiders worden genomen, de welvaart en de werkgelegenheid in elk land vergroten, aldus Van Rompuy.
Minister Timmermans zei eerder dat veel problemen in de EU vooral zijn veroorzaakt doordat er een „euro met gaten” is ingevoerd. Noordelijke, rijkere staten moeten de armere, zuidelijke staten ondersteunen om de eenheidsmunt overeind te houden.„Solidariteit is nooit makkelijk”, zei van Rompuy hierover.
Maar het stabiel houden van de munt is de grootste prioriteit voor de eurozone en de hele unie, aldus Van Rompuy. Met vallen en opstaan is Europa bezig de onderliggende weeffouten van de munt te repareren en dat kost meer tijd dan verwacht, erkende de EU-leider. „Je kunt geen één munt hebben en 17 verschillende beleidspolitieken. Dat moet dichter bij elkaar komen.”
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2132 ... ans__.html
De uitdaging ligt er echter wel in om de kiezers te overtuigen dat de moeilijke beslissingen die in Brussel door de Europese leiders worden genomen, de welvaart en de werkgelegenheid in elk land vergroten, aldus Van Rompuy.
Herman van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad, pleit voor een verdere integratie van het economische beleid van de eurolanden. Letland treedt woensdag als 18e lid toe tot de eurozone.
Van Rompuy houdt zijn pleidooi in Trouw. Volgens hem kan de toenemende euroscepsis maar op één manier worden beantwoord: door een betere werking van de eurozone. ,,Je kunt geen gemeenschappelijke munt hebben zonder gemeenschappelijk beleid. Die consequentie zijn we nu aan het trekken", stelt hij.
De oud-premier van België zegt verder geen verklaring te hebben voor de steeds eurokritischere houding van Nederland als een van de grondleggers van Europese integratie.
,,Misschien dat Nederland een sterkere identiteit heeft dan Vlaanderen of België. En dat dat identiteitsgevoel sterker ontwikkeld is en zich dus vlugger aangetast voelt door Europa.
Ariel schreef:Zucht....Van Rompuy wil meer Europa. Stukje voor stukje trekt deze man meer macht naar hem toe. Ik zou deze kerel graag naar Mars sturen.
http://www.breitbart.com/Breitbart-London/2014/05/01/van-rompuy-says-europe-will-expand-without-public-backingIn an interview with De Standaard newspaper, Van Rompuy speaks about his “dreams” that all the Balkan states will join the EU. He calls it an “inspiring thought” that in the long term “the whole of European territory outside Russia” will be tied in some way to the EU.
He admits he does not know if there is public support for such a move, “But we do it anyway.”
Van Rompuy’s comments, released in the midst of the tensions which have followed moves by Brussels to put Ukraine on the path to EU membership, give credence to Putin’s fears that ultimately the EU intends to put its tanks on Russia’s lawn.[...]
Now in this latest interview, Van Rompuy has said Brussels intends in effect to create an EU national border from the Arctic Circle to the Turkish border with Iraq.
This could threaten Russia’s historic, trade and political ties with Eastern Europe, so it is unlikely Russians will believe Van Rompuy when he insists the EU does not intend to create a “geopolitical shift.”
As long ago as 2007, José Manuel Barroso, the Portuguese former Maoist who is the president of the European Commission, said he liked to compare the EU “to the organisation of an empire.” He said “We have the dimension of an empire. I believe it is a great construction.”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten