Helft allochtonen verlaat school zonder diploma

Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Helft allochtonen verlaat school zonder diploma

Bericht door Ketter »

Helft allochtonen verlaat school zonder diploma
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... =G2911PP68

Een op de twee leerlingen van Noord-Afrikaanse en Turkse oorsprong maakt het secundair onderwijs niet af.

De dramatische ongelijkheid tussen allochtone en autochtone leerlingen blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). De helft van de allochtone leerlingen in de Vlaamse Gemeenschap verlaat de middelbare school zonder enig diploma. Dat is bijna vier keer meer dan bij autochtone leerlingen.

De vaststelling bevestigt vroegere onrustwekkende onderzoeksgegevens. Allochtonen zitten meer dan anderen in het beroepsonderwijs (BSO), ze slagen minder vaak in het hoger onderwijs en ze behalen minder goede studieresultaten.

Volgens Nils Duquet, die het onderzoek uitvoerde, heeft dat vooral met het begin van de schoolloopbaan te maken. ,,Er loopt duidelijk iets mis in de vroege jaren van het onderwijs'', zei hij gisteren op de VRT-radio. Kinderen komen de school binnen met een taal- en cultuurachterstand. En van die achterstand geraken ze niet meer verlost.

Hij stelde in zijn onderzoek vooral bij de meisjes een probleem vast: ,,We merken dat meisjes van thuis uit geblokkeerd worden om verder te studeren. Jongens worden daarentegen meer gepusht om goede resultaten te halen.''

Daarom pleit Duquet ervoor om de inspanningen op de eerste jaren te concentreren. ,,Hoe vroeger we met taallessen beginnen, hoe meer kansen we creëren voor de verdere schoolloopbaan van die jongeren.''

In het beleid van de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), worden enkele aanzetten gegeven om precies in de eerste jaren op school de lat voor allochtonen hoog genoeg te leggen.

Zo wordt iedereen aangespoord om zijn kind naar de kleuterschool te sturen. Nu begint de leerplicht pas op zes jaar. Een algemene leerplichtverlaging komt er niet, omdat het te veel administratie en extra controles zou vergen. Wel komen er sensibiliseringscampagnes om zo vroeg mogelijk, vanaf 2,5 jaar, naar school te komen. Ervaring leert namelijk dat vooral de sociaal zwaksten en allochtonen hun kinderen pas later voor het eerst naar school brengen.

Een ander initiatief zijn de taaltoetsen. Zowel bij de overgang van het kleuter- naar het lager onderwijs als bij de stap van de lagere naar de middelbare school, komen er testen Nederlands. Als blijkt dat de taalkennis onvoldoende is, wordt de overgang uitgesteld. Op die manier moet een te grote taalkloof in de klas vermeden worden.

In hoeverre dergelijke maatregelen zullen volstaan, is nog afwachten. Dat het probleem nijpend is, bewijst alleszins de VUB-studie.

Meer gegevens over het onderzoek wilde Nils Duquet gisteren niet geven. Volgende maand komt de studie in boekvorm uit.
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Alle mensen die tot niet-Westerse ethnische minderheden behoren worden even op een hoop gegooid.

De titel zegt
Helft allochtonen verlaat school zonder diploma
Terwijl ze dit bedoelen:
Een op de twee leerlingen van Noord-Afrikaanse en Turkse oorsprong maakt het secundair onderwijs niet af.
Leuk, worden andere groepen vrolijk gestigmatiseerd. Het is geen allochtonen probleem. Het is een probleem van de afstammelingen van gastarbeiders uit Turkije en Marokko. Het is waarschijnlijk een resultaat van importhuwelijken en andere kenmerken van gebrekkige integratie. Maar nee, doe vooral alsof ieder kind van migranten daar last van heeft. Gooi vooral iedereen die niet blank is op een hoop.

Racistische jongens daar bij de standaard.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Dit is heel goed opgemerkt Linda. Maar indien de kop had geluid: "Helft van Turkse en marokkaanse jongeren verlaten school zonder diploma" dan zou het "stigmatiserend" zijn geweest nietwaar.

Ik denk dat de meeste mensen allang weten over welke bevolkingsgroepen het gaat als men het over het zoveelste probleem met "allochtonen" heeft hoor.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Klopt, Circe.

Allochtoon betekent eigenlijk "groep migranten/ ethnische minderheid met problemen".

Ik weet wat het officieel betekend maar dit is wat het eigenlijk betekent.

Dit is de reden waarom een kennis van mij zei:
'Ze noemden laatst mijn broer een allochtoon bij het uitzendbuerau. Allochtoon?! Mijn familie woont hier al 50 jaar. We spreken Nederlands. We zijn Nederlands We hebben geen problemen. Rot op met je "Allochtoon"!'

Een vriendin van mij toen ze naturaliseerde: 'Ja, maar ik ben geen allochtoon.'
Ik: 'Eigenlijk wel. Het betekent officieel...'
Zij: ' Het betekent "niet-Blank" of "niet-Blank met problemen."'
Ik: 'Eh nou officieel...'
Zij: 'Men gebruikt dat woord met die betekenis.'
Ik: (lach ongemakkelijk) 'Ja dat is waar."

Met vriendelijke groet,

Linda
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Het is volgens mij zo dat veel mensen verbazingwekkend weinig weten, niet omdat ze dom zijn, maar blijkbaar vallen dit soort dingen gewoon buiten het interesse gebied. Iedereen is vooral met zijn/haar eigen veilige leventje bezig.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Sjoerd schreef:Het is volgens mij zo dat veel mensen verbazingwekkend weinig weten, niet omdat ze dom zijn, maar blijkbaar vallen dit soort dingen gewoon buiten het interesse gebied. Iedereen is vooral met zijn/haar eigen veilige leventje bezig.
Dat heet oppervlakkigheid, Sjoerd.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

De Standaard, ooit een kwaliteitskrant bevuilt zich in zijn hoofdingen meer en meer tot platte sensatiezucht en fouten.

Een andere fout dat ze ooit maakten was dat er "50% meer jobs" in Vlaandere waren, terwijl uit het artikel bleek dat er 50% meer vacatures waren. Geen klein verschil, zou ik zeggen.

Maar ik geloof, en dat zou uit onderzoek moeten blijken, dat de juiste titel zou moeten zijn dat "Helft inheemse Islamtien verlaat school zonder diploma". Ik denk dat je dan veel meer de vinger op de wonde legt. Het is een cultureel probleem van opvoeding en respect tegenover andersdenkenden. Sorry dat ik het moet zeggen, taal is niet de oorzaak, maar een indicator van hetzelfde probleem. Zoiets als die correlatie tussen alcoholverbruik en sukses in de carrière.

Maar, laat me duidelijk zijn: mijn bovenstaande statement is op gevoel, dit moet uit onderzoek blijken. Maar natuurlijk durven ze dat onderzoek niet maken, want iets over allochtonen zeggen mag 'stigmatiserend' en 'niet politiek correct' zijn, en dat is het grotendeels ook. Echter, iets over Islamieten zeggen is met je leven spelen.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Ketter schreef:De Standaard, ooit een kwaliteitskrant bevuilt zich in zijn hoofdingen meer en meer tot platte sensatiezucht en fouten.

Een andere fout dat ze ooit maakten was dat er "50% meer jobs" in Vlaandere waren, terwijl uit het artikel bleek dat er 50% meer vacatures waren. Geen klein verschil, zou ik zeggen.

Maar ik geloof, en dat zou uit onderzoek moeten blijken, dat de juiste titel zou moeten zijn dat "Helft inheemse Islamtien verlaat school zonder diploma". Ik denk dat je dan veel meer de vinger op de wonde legt. Het is een cultureel probleem van opvoeding en respect tegenover andersdenkenden. Sorry dat ik het moet zeggen, taal is niet de oorzaak, maar een indicator van hetzelfde probleem. Zoiets als die correlatie tussen alcoholverbruik en sukses in de carrière.

Maar, laat me duidelijk zijn: mijn bovenstaande statement is op gevoel, dit moet uit onderzoek blijken. Maar natuurlijk durven ze dat onderzoek niet maken, want iets over allochtonen zeggen mag 'stigmatiserend' en 'niet politiek correct' zijn, en dat is het grotendeels ook. Echter, iets over Islamieten zeggen is met je leven spelen.

mvg,
Ketter
Salaam Aleykoum

Ik vraag me af waarom iedereen een link maakt tussen Allochtonen en Moslims. Studie naar het leergedrag van beide groepen zal denken andere resultaten leveren. Maar ik denk niet dat dit iets te maken heeft met Islam.

(...) Allah zal diegenen onder jullie die geloven en diegenen aan wie kennis is gegeven in rang verheffen (...)
Koran 58: 11


Een vers dat duidt op het belang van studies. Ik zeg nu niet dat de meeste allochtonen wel een diploma hebben, maar het feit dat veel allochtonen geen diploma op zak hebben heeft te maken met opvoeding. De ouders liggen aan de basis van elke opvoeding. Daarnaast, moet de allochtoon zelf onder ogen zien dat in deze wereld universitaire studies noodzakelijk zijn. Zelf probeer ik jongeren in mijn directe omgeving moed in te spreken om te gaan studeren.

Ma3a salama
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Nayla schreef:Zelf probeer ik jongeren in mijn directe omgeving moed in te spreken om te gaan studeren.
Ja, da's fantastisch! Veel geluk ermee.

Het stemt me droevig dat het relatieve werkloosheidspercentage van hoogopgeleide Marokkaanse/Turkse jongeren (tegenover 'blanke') hoger ligt dan bij laagopgeleide.

Ik begrijp die werkgevers daar niet, hoor. Het is alsof ze een hoogopgeleide niet vertrouwen terwijl ze juist al meer bewezen hebben door ondanks alles daar te geraken!

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Nayla schreef:
(...) Allah zal diegenen onder jullie die geloven en diegenen aan wie kennis is gegeven in rang verheffen (...)
Koran 58: 11

Een vers dat duidt op het belang van studies. Ik zeg nu niet dat de meeste allochtonen wel een diploma hebben, maar het feit dat veel allochtonen geen diploma op zak hebben heeft te maken met opvoeding. De ouders liggen aan de basis van elke opvoeding. Daarnaast, moet de allochtoon zelf onder ogen zien dat in deze wereld universitaire studies noodzakelijk zijn. Zelf probeer ik jongeren in mijn directe omgeving moed in te spreken om te gaan studeren.
Ma3a salama
hoi nayla..

wat goed van je dat je jongeren aanmoedigd om te gaan studeren...
met een studie kom je ook verder..

weet jij waarom het in de opvoeding ligt en niet in de islam waar ik deel ook mee eens ben...

ik heb een leuk idee voor je.............maak een goed verhaal in het arabisch voor de ouders en in het berbers waarin je de ouder vraagt om de kinderen mer aan te moedign om naar school te gaan en dat ze iets van hun leven maken...jij weet net als ik dat ze met citaten wel gaan luisteren en iets serieus kunnen gaan nemen dus ik zou zeggen, wil je dit doen.

kijk, dan doe je iets heel goeds, voor jezelf, je landgenoten en voor ons nederland in het algemeen en je helpt de jongeren een beter ik te zijn dmv een eigen basis te vormen, namelijk kennis en leren deken en leren een eigen leven op te bouwen zodat zij later zelf hun eiegen identiet kunnen onderzoeken !!

oja en vertel de ouders ook dat ze de kinderen moeten opvoeden met heel veel liefde, en ook liefde voor een ander volk-religie..jeweet wel met het soort liefdescitaten ls jij weleens laat zien.
wie weet word ons wereldje nog eens gered, hoe meer vreugde hoe meer vrede !!!

liefs nadia
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Nadia,

je bent zelf allochtoon, misschien je de raad die je me geeft zelf opvolgen?

Salaam Aleykoum.
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

nadia schreef:
Nayla schreef:
(...) Allah zal diegenen onder jullie die geloven en diegenen aan wie kennis is gegeven in rang verheffen (...)
Koran 58: 11

Een vers dat duidt op het belang van studies. Ik zeg nu niet dat de meeste allochtonen wel een diploma hebben, maar het feit dat veel allochtonen geen diploma op zak hebben heeft te maken met opvoeding. De ouders liggen aan de basis van elke opvoeding. Daarnaast, moet de allochtoon zelf onder ogen zien dat in deze wereld universitaire studies noodzakelijk zijn. Zelf probeer ik jongeren in mijn directe omgeving moed in te spreken om te gaan studeren.
Ma3a salama
hoi nayla..

wat goed van je dat je jongeren aanmoedigd om te gaan studeren...
met een studie kom je ook verder..

weet jij waarom het in de opvoeding ligt en niet in de islam waar ik deel ook mee eens ben...

ik heb een leuk idee voor je.............maak een goed verhaal in het arabisch voor de ouders en in het berbers waarin je de ouder vraagt om de kinderen mer aan te moedign om naar school te gaan en dat ze iets van hun leven maken...jij weet net als ik dat ze met citaten wel gaan luisteren en iets serieus kunnen gaan nemen dus ik zou zeggen, wil je dit doen.

kijk, dan doe je iets heel goeds, voor jezelf, je landgenoten en voor ons nederland in het algemeen en je helpt de jongeren een beter ik te zijn dmv een eigen basis te vormen, namelijk kennis en leren deken en leren een eigen leven op te bouwen zodat zij later zelf hun eiegen identiet kunnen onderzoeken !!

oja en vertel de ouders ook dat ze de kinderen moeten opvoeden met heel veel liefde, en ook liefde voor een ander volk-religie..
je weet wel met het soort liefdescitaten ls jij weleens laat zien.
wie weet word ons wereldje nog eens gered, hoe meer vreugde hoe meer vrede !!!

liefs nadia
Nayla schreef:Nadia,

je bent zelf allochtoon, misschien je de raad die je me geeft zelf opvolgen?

Salaam Aleykoum.
wat ben jij een zielig kind.........................een kind zonder liefde.........................een kind zonder gevoel van eenheid..............................

aangezien je zo cool reageerd terwijl jij zojuist zelf hebt aangegeven wat jij voor de jongeren doet.
aan jouw reactie te zien ben jij een koele kikker en ik geloof dus niets van jou dat jij de jongeren helpt, eerder dat jij ze wat anders leert...

jammer dat je antwoord zo weinig inhoud toont.

liefs nadia
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Nadia,

Sarcasme beantwoord ik met sarcasme. Je vindt me zielig, mij goed, ik maak me daar niet druk om. Ik verlaag me niet to jou niveau.

Salaam Aleykoum
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
Simonida
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:23 pm

Bericht door Simonida »

nadia schreef:
nadia schreef:
Nayla schreef: jammer dat je antwoord zo weinig inhoud toont.[/b]
liefs nadia
Nadia, rustig maar. Jouw berichten stralen liefde uit. Houd daar maar aan vast. Moslims zullen je aanvallen, omdat je niet meer bij hen hoort. Maar een christen weet dat hij zulke dingen kan verwachten. Kijk maar naar Jezus. Je bent in goed gezelschap! Weet je wat Jezus bad? "Vader vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen". Ze weten ook niet wat ze zeggen. Dus negeer zulke opmerkingen, en zoek het goede voor de mensen om je heen.
Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. (bijbel)
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Simonida schreef:
nadia schreef:
nadia schreef: Nadia, rustig maar. Jouw berichten stralen liefde uit. Houd daar maar aan vast. Moslims zullen je aanvallen, omdat je niet meer bij hen hoort. Maar een christen weet dat hij zulke dingen kan verwachten. Kijk maar naar Jezus. Je bent in goed gezelschap! Weet je wat Jezus bad? "Vader vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen". Ze weten ook niet wat ze zeggen. Dus negeer zulke opmerkingen, en zoek het goede voor de mensen om je heen.
Simonida

Ik heb niks tegen Nadia, ook al heeft ze de Islam verlaten. Zij kan niet begrijpen waarom ik de Islam volg. Maar een respectloze toon hooft voor mij niet, dus mensen die op die manier mij aanspreken, daar hou ik mij niet mee bezig.
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Nayla schreef:Nadia,

Sarcasme beantwoord ik met sarcasme.

Je vindt me zielig, mij goed, ik maak me daar niet druk om. Ik verlaag me niet to jou niveau.

Salaam Aleykoum
ik meende wat ik zei. er is geen sarcasme, jij hebt het verkeerd opgevangen.

het gaat je goed !!
Gebruikersavatar
Simonida
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:23 pm

Bericht door Simonida »

Nayla schreef:

Simonida

Ik heb niks tegen Nadia, ook al heeft ze de Islam verlaten. Zij kan niet begrijpen waarom ik de Islam volg. Maar een respectloze toon hooft voor mij niet, dus mensen die op die manier mij aanspreken, daar hou ik mij niet mee bezig.
Je reactie op een vriendelijke boodschap van Nadia vond ik anders niet van respect getuigen. Dat Nadia daarin teleurgesteld was begrijp ik. Ook wat je later schreef "ik verlaag me niet tot jouw allooy", vind ik een akelige opmerking.
Weet je, God verlaagde zich in Jezus vrijwillig en uit liefde tot jouw en mijn allooy. Om ons te bevrijden uit de spiraal van haat. Dat heeft Hij ook voor jou gedaan!
Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. (bijbel)
Gebruikersavatar
Hume
Berichten: 110
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 1:39 pm

Bericht door Hume »

Jezus komt anders op mij over als een enorm nare arrogante botte racistische klootzak, eigenlijk nog een naarder persoon dan Mohammed, zie voor een korte uiteenzetting hier.

Overigens is deze site er om het mohammedanisme te bestrijden, niet als plek om een andere achterlijke goddienst als het christendom te promoten.
Gebruikersavatar
Simonida
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:23 pm

Bericht door Simonida »

Hume schreef:Jezus komt anders op mij over als een enorm nare arrogante botte racistische klootzak, eigenlijk nog een naarder persoon dan Mohammed, zie voor een korte uiteenzetting hier.

Overigens is deze site er om het mohammedanisme te bestrijden, niet als plek om een andere achterlijke goddienst als het christendom te promoten.
Bij mij staat er boven het forum "faithfreedom". Een beetje meer respect zou je sieren.
Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. (bijbel)
Gebruikersavatar
Hume
Berichten: 110
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 1:39 pm

Bericht door Hume »

Simonida schreef: Bij mij staat er boven het forum "faithfreedom". Een beetje meer respect zou je sieren.
Respect krijgt dat wat respect verdient, noch het christendom noch het mohammedanisme verdienen dat in mijn ogen. Beide zijn het twee grote retrograde, intolerante en geweldadige krachten in de wereld.

Maar laten we het zo afspreken, jij houd jouw geloof voor jezelf en ik val het niet aan, deal?
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Hume schreef:Jezus komt anders op mij over als een enorm nare arrogante botte racistische klootzak, eigenlijk nog een naarder persoon dan Mohammed, zie voor een korte uiteenzetting hier.

Overigens is deze site er om het mohammedanisme te bestrijden, niet als plek om een andere achterlijke goddienst als het christendom te promoten.
Beste Hume,

Jezus heeft nooit zijn volgelingen gevraagd om mensen te doden in naam van hem of zijn god. Tijdens zijn leven zijn er geen moorden gepleegd door hem of zijn volgelingen volgens het Nieuwe Testament. Het geweld kwam pas later.

Dat vind ik een belangrijk verschil.

Jij hebt uiteraard recht op jouw mening.

Met vriendelijke groet,

Linda
Gebruikersavatar
Hume
Berichten: 110
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 1:39 pm

Bericht door Hume »

Linda Danvers schreef:Jezus heeft nooit zijn volgelingen gevraagd om mensen te doden in naam van hem of zijn god. Tijdens zijn leven zijn er geen moorden gepleegd door hem of zijn volgelingen volgens het Nieuwe Testament. Het geweld kwam pas later.
Ik geloof dat ik naar de verkeerde post gelinkt heb, je moet iets naar boven scrollen naar hier, waarin aangetoond wordt dat Jezus dat weldegelijk vroeg:

Lk: 19:27 But those mine enemies, which would not that I should reign over them, bring hither, and slay them before me.


27 Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt [ze] hier, en slaat ze [hier] voor mij dood.

27 Doch deze mijne vijanden, die niet willen, dat ik over hen heersen zou, voert hen herwaarts en brengt hen om voor mijn aan gezicht.

27 Maar die vijanden van mij, die niet wilden dat ik koning over hen werd, brengt ze hier en houwt ze voor mijn ogen neer.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Beste Hume,

Zoek dit citaat maar eens op.

Lucas 19,11-28

Aan de mensen die stonden te luisteren, vertelde hij nog een gelijkenis, aangezien hij nu dicht bij Jeruzalem was en zij dachten dat het koninkrijk van God nu spoedig zou aanbreken. Hij zei: 'Een man van voorname afkomst ging op reis naar een ver land om het koningschap in ontvangst te nemen en dan terug te keren. Hij riep tien van zijn dienaren bij zich, gaf elk van hen honderd drachme en zei tegen hen: "Ga daarmee handeldrijven terwijl ik weg ben."
Maar zijn landgenoten haatten hem en stuurden afgevaardigden achter hem aan met de boodschap.
"We willen niet dat die man koning over ons wordt!"
Bij zijn terugkeer, toen hij het koningschap had ontvangen, liet hij de dienaren aan wie hij het geld had gegeven bij zich roepen om te vernemen wat ze met handeldrijven hadden verdiend. De eerste kwam en zei: "Heer, uw geld heeft het tienvoudige opgeleverd."
Zijn meester zei: "Voortreffelijk, je bent een goede dienaar. Omdat je betrouwbaar bent geweest in iets zeer gerings verleen ik je het bestuur over tien steden."
De tweede kwam zeggen: "Uw geld, heer, heeft het vijfvoudige opgebracht."
Tegen hem zei hij: "Jij krijgt het bestuur over vijf steden."
Toen kwam de derde dienaar, die zei: "Heer, hier is uw geld, ik heb het in een doek voor u bewaard.
Ik was bang voor u, omdat u een streng man bent die terugvordert wat hij niet heeft gestort en oogst wat hij niet heeft gezaaid."
Zijn meester zei tegen hem: "Je bent een slechte dienaar, met je eigen woorden zal ik je veroordelen! Je wist dat ik een streng man ben en terugvorder wat ik niet heb gestort en oogst wat ik niet heb gezaaid? Waarom heb je mijn geld dan niet bij de bank in bewaring gegeven? Dan had ik het bij mijn terugkeer met rente kunnen opvorderen."
En tegen degenen die erbij stonden zei hij: "Neem hem de honderd drachme af en geef ze aan de knecht die het tienvoudige verworven heeft."
Ze zeiden tegen hem: "Heer, hij heeft al het tienvoudige!"
"Ik zeg jullie: wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft worden ontnomen.
En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen."'
Na deze woorden trok Jezus verder, op weg naar Jeruzalem.


Jezus vertelt hier een verhaal. De koning in dit verhaal zegt dit. Jezus zelf geeft hier geen opdracht aan zijn volgelingen om mensen te vermoorden.

Hoe jij deze parabel interpreteert is jouw zaak. In het Nieuwe Testament staat echter nergens dat de volgelingen van Jezus anderen kwaad deden naar aanleiding van dit verhaal.

Ik ken die andere zinnetjes ook die jij citeert. Dat neemt niet weg dat Jezus geen moordenaar was en zijn volgelingen tijdens zijn leven ook niet. Het ergste wat Jezus doet is anderen uitschelden en het zich schuldig maken aan openbare geweldpleging in de tempel volgens de Evangeliën.

Ik houd er niet van als mensen citaten gebruiken die ze overduidelijk niet in context hebben gelezen om een ideologie zwart te maken. Het maakt mij niet uit wie het doet en uit naam van welke ideologie. Citeren uit een werk dat je niet hebt gelezen is bovendien een faux pas in academische kringen. Dat zou jij gezien je opleiding horen te weten.

Jij hebt net zo min het Nieuwe Testament gelezen als Maroc_21. Ik ben net zo min een Christen als jullie twee dus dat is geen excuus voor je onwetendheid.

Met vriendelijke groet,

Linda
Laatst gewijzigd door Linda Danvers op do sep 28, 2006 7:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hume
Berichten: 110
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 1:39 pm

Bericht door Hume »

Vanaf 19:26 is het Jesus die spreekt en de gelijkenis uitlegt aan zijn volgelingen, bovendien stelt Jezus zichzelf gelijk aan de edelman (nogal arrogant trouwens...)

edit: en het feit dat zijn volgelingen niemand doodden wil niets zeggen (er is overigens geen enkel bewijs dat Jesus een historisch figuur was), zij volgelingen kregen gelukkig de kans niet omdat de romeinen ingrepen...
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Hume schreef:Vanaf 19:26 is het Jesus die spreekt en de gelijkenis uitlegt aan zijn volgelingen, bovendien stelt Jezus zichzelf gelijk aan de edelman (nogal arrogant trouwens...)
Nee hoor, 19:12-27 is de parabel. regels 26 en 27 horen nog gewoon bij het verhaal. Lees het verhaal nog maar eens. De Koning is daar aan het woord.

Jezus zet nergens aan tot moord en zijn volgelingen vermoordden geen mensen tijdens zijn leven volgens het Nieuwe Testament.

Lees maar na.

Ik zeg ook niet dat Jezus een historisch figuur was. Ik zeg wat er in het Nieuwe Testament over hem staat. Ik zeg niet dat die gebeurtenissen waar gebeurd zijn. Ik denk ook niet dat de Hadith historisch accurate verhalen bevatten. Als ik het over Mohammed heb, dan heb ik het over hoe Mohammed als personage in die teksten uit de verf komt.

Feit blijft dat jij citaten gebruikt uit teksten die je niet zelf hebt gelezen en dat je op basis daarvan een oordeel over een religie en diens stichter velt.
Plaats reactie