Franse docent duikt onder na artikel over islam

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Franse docent duikt onder na artikel over islam

Bericht door sprot »

PARIJS - Een Franse filosofiedocent die in een stuk op de opiniepagina van de krant Le Figaro kritiek uitte op moslimfundamentalisten is na te zijn bedreigd ondergedoken en onder politiebescherming geplaatst. Dat heeft Le Figaro vrijdag bericht.


Robert Redeker, schreef in een op 19 september geplaatst opiniestuk dat moslimfundamentalisten de vrijheid van meningsuiting in Europa aan banden proberen te leggen. Sindsdien heeft hij e-mails ontvangen waarin hij wordt bedreigd. Sommige van de e-mails bevatten een foto van hem, een kaart waarop zijn huis staat en zijn telefoonnummers. In een van de mails staat: 'Je zult nooit meer veilig zijn op deze aarde. Een miljard, driehonderd miljoen moslims staan klaar om je te vermoorden'. Ook zijn in chatrooms van moslimfundamentalisten oproepen gedaan om Redeker te vermoorden.

Voor de radio vertelde Redeker, die op een middelbare school werkt, vrijdag dat hij niet meer naar zijn werk kan, voortdurend door de politie wordt bewaakt en telkens ergens anders moet overnachten. Hij noemde de situatie waarin hij is beland 'een kleine overwinning voor de moslimfundamentalisten', die erin zijn geslaagd hem op Frans grondgebied te straffen voor het uiten van zijn mening. Redeker riep de gewone Franse moslims op hem te steunen.

'We moeten onderscheid maken tussen islamisten en de verantwoordelijke moslims die me zonder meer zouden moeten steunen', zei hij. In Tunesië en Egypte zijn exemplaren van Le Figaro van 19 september in beslag genomen.
Bron: De Volkskrant

http://www.lefigaro.fr/france/20060929. ... coran.html

http://www.lefigaro.fr/debats/20060928. ... ssion.html
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Robert Redeker, schreef in een op 19 september geplaatst opiniestuk dat moslimfundamentalisten de vrijheid van meningsuiting in Europa aan banden proberen te leggen. Sindsdien heeft hij e-mails ontvangen waarin hij wordt bedreigd.
Het gaat net als bij de Paus: alweer bewijzen moslims dat de "vooroordelen" volledig de WAARHEID zijn.
Ga zo door vredelievende, vrijheidminnende molsims, jullie draaien jezelf de nek om. Mijn dank daarvoor.
Amorele atheistische nitwit
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Kan iemand een andere ideologie noemen waarvoor geldt dat je zelfs in het Westen voor diens aanhangers niet veilig bent als je kritiek levert?
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Robert Redeker, schreef in een op 19 september geplaatst opiniestuk dat moslimfundamentalisten de vrijheid van meningsuiting in Europa aan banden proberen te leggen. Sindsdien heeft hij e-mails ontvangen waarin hij wordt bedreigd.
Voor een dialoog heb je van twee kanten respect nodig. Maar kun je een dialoog voeren met fundamentalisten?
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

weet je wat ik niet begrijp, waarom onderzoekt men niet waar de bedreigingen vandaan komen.
kan men internationeel geen afspraak, strijd tegen het terrorisme is ook wat wij doen en wat deze verslaggever deed..

er komt een dag, en dan is het wel een beetje gehad met het dreigen.

liefs nadia
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

weet je wat ik niet begrijp, waarom onderzoekt men niet waar de bedreigingen vandaan komen.
kan men internationeel geen afspraak, strijd tegen het terrorisme is ook wat wij doen en wat deze verslaggever deed..
Bedreigingen komen vaak per e-mail binnen. Het onderzoek wordt belemmerd door de wetten die de privacy van de burgers beschermen.

De balans tussen privacy en jusititieel mandaat is delicaat. Onderzoek zou makkelijk worden als een e-mail adres wordt gekoppeld aan een officieel adres.

Maar of we hier op zitten te wachten?
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Polleke schreef:
weet je wat ik niet begrijp, waarom onderzoekt men niet waar de bedreigingen vandaan komen.
kan men internationeel geen afspraak, strijd tegen het terrorisme is ook wat wij doen en wat deze verslaggever deed..
Bedreigingen komen vaak per e-mail binnen. Het onderzoek wordt belemmerd door de wetten die de privacy van de burgers beschermen.

De balans tussen privacy en jusititieel mandaat is delicaat. Onderzoek zou makkelijk worden als een e-mail adres wordt gekoppeld aan een officieel adres.

Maar of we hier op zitten te wachten?
zijn er geen andere mogelijkheden, de wet aanpassen of zo, dit gaat over bedreigingen...en dit is een grote crime.
hier in nederland heeft ayaan ook iemand kunnen aanklagen via ip adres, dus er zal wel een gaatje ergens zijn en anders moeten ze die gaan maken.
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

nadia schreef:zijn er geen andere mogelijkheden, de wet aanpassen of zo, dit gaat over bedreigingen...en dit is een grote crime.
hier in nederland heeft ayaan ook iemand kunnen aanklagen via ip adres, dus er zal wel een gaatje ergens zijn en anders moeten ze die gaan maken.
Het is helaas niet makkelijk, zelfs al zijn jij en ik er van overtuigd dat een bepaald persoon de dader is. Rechters denken vaak op een iets andere manier, bewijs bijvoorbeeld maar eens wie er achter de computer zat: "het waren vast hackers". Een bedreiging kan ook vanuit een bibliotheek, school of bedrijf gedaan worden. Of via een niet goed beveiligde draadloze verbinding. Het is vrij makkelijk zoiets anoniem te doen, en zelfs al doe je dat niet dan nog blijft het moeilijk te bewijzen en vervolgen (weekje schoffelen).
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Re: Franse docent duikt onder na artikel over islam

Bericht door Thomas »

sprot schreef:PARIJS - Een Franse filosofiedocent die in een stuk op de opiniepagina van de krant Le Figaro kritiek uitte op moslimfundamentalisten is na te zijn bedreigd ondergedoken en onder politiebescherming geplaatst. Dat heeft Le Figaro vrijdag bericht.


Robert Redeker, schreef in een op 19 september geplaatst opiniestuk dat moslimfundamentalisten de vrijheid van meningsuiting in Europa aan banden proberen te leggen. Sindsdien heeft hij e-mails ontvangen waarin hij wordt bedreigd. Sommige van de e-mails bevatten een foto van hem, een kaart waarop zijn huis staat en zijn telefoonnummers. In een van de mails staat: 'Je zult nooit meer veilig zijn op deze aarde. Een miljard, driehonderd miljoen moslims staan klaar om je te vermoorden'. Ook zijn in chatrooms van moslimfundamentalisten oproepen gedaan om Redeker te vermoorden.

Voor de radio vertelde Redeker, die op een middelbare school werkt, vrijdag dat hij niet meer naar zijn werk kan, voortdurend door de politie wordt bewaakt en telkens ergens anders moet overnachten. Hij noemde de situatie waarin hij is beland 'een kleine overwinning voor de moslimfundamentalisten', die erin zijn geslaagd hem op Frans grondgebied te straffen voor het uiten van zijn mening. Redeker riep de gewone Franse moslims op hem te steunen.

'We moeten onderscheid maken tussen islamisten en de verantwoordelijke moslims die me zonder meer zouden moeten steunen', zei hij. In Tunesië en Egypte zijn exemplaren van Le Figaro van 19 september in beslag genomen.
Bron: De Volkskrant

http://www.lefigaro.fr/france/20060929. ... coran.html

http://www.lefigaro.fr/debats/20060928. ... ssion.html
Sprot, ik heb "jouw" tekst ff gecopy/paste naar marokko.nl.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Sprot, ik heb "jouw" tekst ff gecopy/paste naar marokko.nl.
Kun je ook de link geven pretty please? Ik ben een beetje lui vandaag...
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Polleke schreef:
Sprot, ik heb "jouw" tekst ff gecopy/paste naar marokko.nl.
Kun je ook de link geven pretty please? Ik ben een beetje lui vandaag...
Sorry Polleke, ik lag nog ff uit te zieken. Vandaar mijn late reactie.
Komt hij: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1127580
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Sorry Polleke, ik lag nog ff uit te zieken. Vandaar mijn late reactie.
Komt hij: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1127580
Bedankt voor de link. ZOals gewoonlijk ontbreekt de nuance.
Die vroeg gwn om problemen.
Tuurlijk. Kritiek uiten op extremisme is vragen om problemen.
Ik ben niet blij met de uitlatingen van die Franse Journalist,
Waarom zou je niet blij zijn met kritiek op extremisme?
Dus omdat mensen hier het doen.. Moet iemand anders het ook doen? En trouwens dit is marokk.nl wat verwachtje?
Anderen beledigen is blijkbaar een basisprincipe op marokk.nl

Als deze commentaren gangbaar zijn voor de meningen op marokk.nl is het nog effies wachten op de "Age of Aquarius".
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Fatwa tegen leraar in Frankrijk

Bericht door sprot »

Een Franse leraar en filosoof moet sinds 20 september ondergedoken leven.


Premier Dominique de Villepin zei vrijdag dat het onaanvaardbaar is dat de leraar en essayist verplicht is onder politiebescherming te leven wegens een opinie-artikel.

Dat artikel verscheen op de debatpagina van de krant Le Figaro . In een commentaar schreef de krant gisteren dat ze ,,ten stelligste de aanval op de vrije meningsuiting veroordeelt die deze affaire heeft meegebracht''.

Botsende meningen op de debatpagina's zijn noodzakelijk, aldus de krant. ,,Om onze wereld te begrijpen, om meningen te kunnen vormen, moeten we kunnen kijken naar diegenen die anders leven dan wij, en luisteren naar diegenen die anders denken dan wij.''

Er zijn doodsbedreigingen geuit tegen Robert Redeker (52), leraar in een lyceum bij Toulouse, na de vrije tribune die op 19 september in Le Figaro verscheen. Op jihadistische websites, onder meer in Engeland, verschenen kaarten met de precieze wegbeschrijving naar het huis van de leraar.

De premier noemde dat ,,onaanvaardbaar. Het toont dat we in een gevaarlijke wereld leven waar te vaak onverdraagzaamheid heerst.''

De Franse minister van Openbare Opvoeding, Gilles de Robien, zei gisteren in een radio-interview dat hij ,,solidair'' is met de leraar. Maar hij zei ook dat ,,een ambtenaar van de openbare dienst zich voorzichtig en gematigd moet tonen''.

Redeker had een artikel geschreven onder de titel: ,,Wat moet de vrije wereld doen tegenover de islamistische intimidaties?'' Daarin was hij erg scherp voor de profeet Mohammed en de koran. ,,De islam is een religie die, in haar heilige tekst zelf, geweld en haat verheerlijkt. Haat en geweld doordringen het boek waarmee elke moslim wordt opgevoed, de koran.''

Redeker, die naar eigen zeggen elke dag van schuilplaats verandert, reageerde verbaasd op de oproep tot ,,matiging en voorzichtigheid'' van de Robien. ,,Als dat principe altijd was toegepast, was er nauwelijks intellectueel debat geweest in Frankrijk, want veel denkers waren ambtenaren. Bovendien bestaat de rol van de politiek er niet in voor te schrijven wat men moet denken, maar de vrijheid van mening te verdedigen.''

Hij was ook teleurgesteld over het stilzwijgen van de onderwijsvakbonden en van de vrijzinnige organisaties die zoveel sneller kritiek hebben op het katholicisme dan op de islam.

De doodsbedreigingen tegen hem, zei Redeker nog, bewijzen juist de stelling van zijn opinie-artikel.

De golf van geweld die volgde op de Mohammed-cartoons in een Deense krant, de intimidatie om Europese theaters of galerijen te doen afzien van werken die de islamisten onwelgevallig zijn, de campagne tegen een zinnetje uit een lezing van paus Benedictus XVI doen in een aantal Europese landen de alarmbel rinkelen.

Ralf Pittelkow, oud-raadgever van de Deense premier, en zijn vrouw Karen Jespersen, oud-minister van Binnenlandse Zaken, brengen binnenkort een boek uit met de stelling dat het islamisme nu de nieuwe totalitaire bedreiging vormt, na het communisme en het nazisme. Dat vrijheidsbedreigend ,,isme'' rukt ook in Europa op, schrijven ze. Wie dat niet onder ogen wil zien, is een ,,naïvist'', zoals Chamberlain die in 1939 nog dacht dat hij Hitler kon paaien met toegevingen, aldus het boek, dat diverse voorbeelden geeft.
Bron: De Standaard
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

De golf van geweld die volgde op de Mohammed-cartoons in een Deense krant, de intimidatie om Europese theaters of galerijen te doen afzien van werken die de islamisten onwelgevallig zijn, de campagne tegen een zinnetje uit een lezing van paus Benedictus XVI doen in een aantal Europese landen de alarmbel rinkelen.
Misschien dat Robert Redeker een tijdje kan logeren in het Vaticaan? Kan de paus een lesje krijgen in standvastigheid. Was dat niet ooit een katholiek principe?
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Ralf Pittelkow, oud-raadgever van de Deense premier, en zijn vrouw Karen Jespersen, oud-minister van Binnenlandse Zaken, brengen binnenkort een boek uit met de stelling dat het islamisme nu de nieuwe totalitaire bedreiging vormt, na het communisme en het nazisme. Dat vrijheidsbedreigend ,,isme'' rukt ook in Europa op, schrijven ze. Wie dat niet onder ogen wil zien, is een ,,naïvist'', zoals Chamberlain die in 1939 nog dacht dat hij Hitler kon paaien met toegevingen, aldus het boek, dat diverse voorbeelden geeft
Her en der beginnen gelukkig stemmen op te gaan!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Her en der beginnen gelukkig stemmen op te gaan.

Misschien beter van te stellen, her en der beginnen gelukkig stemmen door het scherm van censuur te raken.
Plaats reactie