Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Marieke »

Hallo iedereen,

Is er weleens een onderzoek geweest naar of ritueel (halal of kosjer dus), slachten wel écht naarder is voor het dier, zoals velen beweren? Ritueel slachten is weliswaar zonder verdoving, maar wij in Nederland slachten heel massaal en via machines. Ook dat is trouwens niet altijd even goed verdoofd... En je moet bedenken dat vissen en andere waterdieren in Nederland ook niet verdoofd worden voor de slacht (wat ik dus vreselijk vind)!!! dus vind ik het ook wel hypocriet dat wij het zo vaak over ritueel slachten hebben... Maar is er dus wel eens een onderzoek geweest van neutrale bronnen, waarin gekeken werd of ritueel slachten wel écht zoveel pijnlijker is dan 'traditioneel' slachten?
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Schepsel »

Wat denk je zelf. Wat is beter?

-minutenlang doodbloeden in een doodsstrijd bij bewustzijn terwijl er een stinkende gek in een jurk rare geluiden maakt.
-minutenlang doodbloeden zonder doodsstrijd of paniek (*op dat moment*) zonder bangmaak-idioot.

Als die baarden mochten kiezen voor ze de keel werd doorgesneden zouden veel van die hypocriete mietjes voor de verdoving gaan hoor! Ik moet de eerste moslim nog zien die zich halal laat opereren.

Ik snap niet hoe het nog een vraagstuk kan zijn. Ja we zijn hypocriet hiero, maar dat verandert niks aan dat de halalslacht wel een van de wredere tradities is!
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Ariel »

Die onderzoeken zijn er wel degelijk geweest. Heb je wel eens naar een filmpje gekeken hoe een dier ritueel geslacht wordt?

Welkom op het forum geïntresseerde. Fijn dat het nu gelukt is om je hier naar toe te halen.

Hier zijn een paar topics waar we de rituele slacht bespreken.
viewtopic.php?f=5&t=13624&hilit=ritueel+slachten
viewtopic.php?f=25&t=18588
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Ritueel slachten. Nederlandse slachtmethodes. De vergelijkin

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Schepsel schreef:Wat denk je zelf. Wat is beter?

-minutenlang doodbloeden in een doodsstrijd bij bewustzijn terwijl er een stinkende gek in een jurk rare geluiden maakt.
-minutenlang doodbloeden zonder doodsstrijd of paniek (*op dat moment*) zonder bangmaak-idioot.

Als die baarden mochten kiezen voor ze de keel werd doorgesneden zouden veel van die hypocriete mietjes voor de verdoving gaan hoor! Ik moet de eerste moslim nog zien die zich halal laat opereren.

Ik snap niet hoe het nog een vraagstuk kan zijn. Ja we zijn hypocriet hiero, maar dat verandert niks aan dat de halalslacht wel een van de wredere tradities is!
Ik onderschrijf dit volledig. En dan het diepliggende filosofische waardeoordeel over moslims, perfect door Schepsel uitgedragen, dat de historische boodschap van de pratende en vliegende postbode van 'allah' (engel Gabriël) in al zijn islamitische facetten overstijgt:

Ik moet de eerste moslim nog zien die zich halal laat opereren.

Whhauww! Was ik tussen de 20 en 68, ik zou Schepsel een huwelijksaanzoek doen. Vrienden zijn we al.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Marieke »

Schepsel schreef:Wat denk je zelf. Wat is beter?

-minutenlang doodbloeden in een doodsstrijd bij bewustzijn terwijl er een stinkende gek in een jurk rare geluiden maakt.
-minutenlang doodbloeden zonder doodsstrijd of paniek (*op dat moment*) zonder bangmaak-idioot.

Als die baarden mochten kiezen voor ze de keel werd doorgesneden zouden veel van die hypocriete mietjes voor de verdoving gaan hoor! Ik moet de eerste moslim nog zien die zich halal laat opereren.

Ik snap niet hoe het nog een vraagstuk kan zijn. Ja we zijn hypocriet hiero, maar dat verandert niks aan dat de halalslacht wel een van de wredere tradities is!
Ja, daar heeft u gelijk in,dat wíj hypocriet zijn,verandert niks aan de situatie daar. We moeten ergens beginnen. ;) Maar dat dieren in Nederlandse slachthuizen geen stress hebben, dat denk ik niet dat dat waar is. Kippen worden bijvoorbeeld ondersteboven in een bak met water gehangen, waar elektrische stroom bij komt. En dat alles razendsnel. Da's ook geen pretje. En zoals ik al zei: alles massaal. Dus daarom twijfel ik. Maar misschien is het inderdaad heel dom van mij. :redface2:
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Ariel »

Een geïntresseerde schreef: Maar misschien is het inderdaad heel dom van mij. :redface2:
Nee hoor. Dat is niet dom. Juist goed van je. Veel mensen op dit forum hebben moeite met de slacht . Schepsel is ook vegetarier , en er loopt hier zelfs een veganist rond.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Manon »

Of men nu massaal met duizend kippen tegelijk via een elektrische schok buiten bewustzijn wordt gebracht, of individueel : het zal die kip een worst wezen, voor haar blijft het namelijk hetzelfde.

HIER het filmpje van GAIA met vergelijkende beelden tussen correct (bedwelmd)geslachte dieren en halal geslachte dieren.
Het lijkt me zeer duidelijk welke methode te preferen valt.

Opgelet: nogal schokkend.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Marieke »

Ariel schreef:
Een geïntresseerde schreef: Maar misschien is het inderdaad heel dom van mij. :redface2:
Nee hoor. Dat is niet dom. Juist goed van je. Veel mensen op dit forum hebben moeite met de slacht . Schepsel is ook vegetarier , en er loopt hier zelfs een veganist rond.
Oh, da's toevallig. Ik ben ook vegetariër. :smile4:
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Marieke »

Volgens mij willen de Partij voor de Dieren en de 50+ partij het ritueel slachten verbieden. Maarja, dan heb je altijd nog het probleem dat er vrijheid van godsdienst is, zoals dat zo mooi heet. Wat moeten we daar nou aan doen?
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Ariel »

De Partij voor de Dieren, PVV, 50Plus, en twee leden van GroenLinks stemden voor een verbod. Dat is inderdaad veel te weinig. De rest van de kamerleden die tegen een verbod gestemd hebben moet naar mijn idee zich voor straf een keer zonder verdoving laten opereren. Kijken of ze daarna nog voor zijn. De PVV heeft mijn respect, want ondanks dat ze heel Joods gezind zijn hebben ze toch voor gestemd.

Jaren geleden, toen Islam net bestond had men nog geen mogelijkheid om dieren verdoofd te slachten, en was de keel doorsnijden het meest humaan. Beter dan bijvoorbeeld de kop in slaan. Maar Joden en Moslims moeten zich toch beseffen dat we nu toch beter op een beschaafde manier moeten slachten.

En stel dat er een God bestaat die er op kikt dat een dier pijn moet lijden in zijn naam, dan zou ik niet van zo'n god kunnen houden. Jij wel?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Manon »

Een geïntresseerde schreef:Volgens mij willen de Partij voor de Dieren en de 50+ partij het ritueel slachten verbieden. Maarja, dan heb je altijd nog het probleem dat er vrijheid van godsdienst is, zoals dat zo mooi heet. Wat moeten we daar nou aan doen?
De vrijheid van godsdienst is steeds ondergeschikt aan de bestaande wetten.
Als een godsdienst het vermoorden van je eerstgeborene eist, dan denk ik niet dat je je op die "vrijheid van godsdienst" kan beroepen om dat eventjes uit te voeren.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Marieke »

Ik geloof jullie natuurlijk wel, maar mag ik a.u.b. toch even een paar van die onderzoeken en de bronnen daarvan zien? Want da's wel handig. Alvast bedankt.
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Ariel »

Marieke schreef:Ik geloof jullie natuurlijk wel, maar mag ik a.u.b. toch even een paar van die onderzoeken en de bronnen daarvan zien? Want da's wel handig. Alvast bedankt.
Je hebt er zelf om gevraagd....
Hier is om te beginnen wat foto's van een halal slacht. Geen prettig gezicht niet waar?
Spoiler! :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het dier is tijdens de slacht bij bewustzijn.
Het lijden kan minutenlang duren.

http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.html?id=64254
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Marieke »

Oh, ja, dat staat dan wel als een paal boven water dat het dieronvriendelijk is. Vooral wat in het artikel staat is duidelijke taal. Maar wat ik een paar dagen geleden zei, over dat schaal-en schelpdieren en vissen ook onverdoofd en gruwelijk worden geslacht, is ook echt waar. En dat zijn net zo goed dieren. Daarom is de stichting Vissenbescherming bezig met een petitie tegen het levend koken van kreeften en krabben: http://www.vissenbescherming.nl/nw-1739 ... tml?page=1
Zou u alstublieft willen tekenen, en deze a.u.b. ook willen doorsturen naar iedereen die u kent? Alvast ontzettend bedankt!!!!
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Schepsel »

Ik weet niet in hoeverre die lijden, die zijn zo achterlijk als een vlieg.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Schepsel »

Verheldering: Je richt *veel* meer leed aan door melk en ei te eten (en vlees natuurlijk, en vis, maar doel nu op de schaaldieren en kreeftachtigen enzo) en dat is meteen ook veel massaler!
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Marieke »

Schepsel schreef:Ik weet niet in hoeverre die lijden, die zijn zo achterlijk als een vlieg.
Nou, ik denk echt dat die wel lijden, want als je geen pijn voelt, kun je misschien maar een week overleven, hooguit. En ik denk gewoon dat bijna elk levend wezen pijn voelt. Plus dat zolang we niet zeker weten of ze wel/geen pijn voelen, we er niet zomaar vanuit mogen gaan dat het niet zo is, toch? En in januari is daar trouwens nog een nieuwsbericht over verschenen: http://www.nu.nl/wetenschap/3006337/ste ... oelen.html .
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Schepsel »

Pijn ja, maar beleven ze het zo ernstig? Er is een zekere afstand tussen pijn en lijden, of bewust lijden. Deze dieren zijn zo simpel dat ik oprecht betwijfel of ze erg (bewust) lijden.

Oftewel: Heeft die pijn enige betekenis? Dan denk ik dat dat relatief meevalt, helemaal in vergelijking met andere ellende.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Marieke »

Schepsel schreef:Verheldering: Je richt *veel* meer leed aan door melk en ei te eten (en vlees natuurlijk, en vis, maar doel nu op de schaaldieren en kreeftachtigen enzo) en dat is meteen ook veel massaler!
Ja, dat weet ik, daarom ben ik ook vegetariër. En de laatste tijd ben ik ook extra aan het opletten met m'n ei- en melkgebruik.
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Schepsel »

Maar goed, succes met je petitie icon_thumbup.gif
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Marieke »

Dank u. :smile4:
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Schepsel »

Oh ja, misschien kunnen ze ook kikkers noemen? Die koken ze ook levend, en de kikker is een amfibie en heeft hersenen, dat beest wordt helemaal gemarteld!
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Marieke »

Schepsel schreef:Oh ja, misschien kunnen ze ook kikkers noemen? Die koken ze ook levend, en de kikker is een amfibie en heeft hersenen, dat beest wordt helemaal gemarteld!
Ja, daar ben ik het zonder meer mee eens! Maar ik ken helaas geen petities daarvoor! (Misschien dat ik daar zelf nog een keer een petitie voor maak). Al twijfel ik eerlijk gezegd heel erg of die het zou halen. Want mensen hebben nou eenmaal vaak weinig sympathie voor dieren die je niet kunt aaien. Maarja, ik vind 'Ik heb er niks mee' altijd zo'n slap excuus! :x Als je met iemand/iets niets hebt, hoef je hem toch niet in de kou te laten staan?! icon_thumbdown.gif
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Amazigh »

circe schreef:Of men nu massaal met duizend kippen tegelijk via een elektrische schok buiten bewustzijn wordt gebracht, of individueel : het zal die kip een worst wezen, voor haar blijft het namelijk hetzelfde.

HIER het filmpje van GAIA met vergelijkende beelden tussen correct (bedwelmd)geslachte dieren en halal geslachte dieren.
Het lijkt me zeer duidelijk welke methode te preferen valt.

Opgelet: nogal schokkend.
Aan het einde zijn beide dieren dood of zie ik het verkeerd? Wat een stel kut hypocrieten zijn jullie zeg.
Ergste is dat jullie de Nederlandse manier prijzen terwijl Nederlanders meerdere manieren hebben om een dier dood te maken.
Het dier heeft een geweldige keuze tussen vergassing,doodgeschoten worden en electrocutie. Ritueel slachten kent maar 1 manier en thats it.
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ritueel slachten en Nederlandse slachtmethodes

Bericht door Ariel »

Amazigh schreef: Het dier heeft een geweldige keuze tussen vergassing,doodgeschoten worden en electrocutie. Ritueel slachten kent maar 1 manier en thats it.
Inderdaad triest, want het blijkt weer duidelijk dat Moslims nog steeds met hun voeten in de 7de eeuw staan. Ze komen maar niet vooruit. Tot hun knieen in het woestijnzand. ( zucht.. jammer hoor )

Maar Amazigh. Vertel mij nou eens waarom Allah nog steeds wil dat jullie ritueel slachten.

Graag antwoord.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie