Halsema: religies zijn as van kwaad

Plaats reactie
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Halsema: religies zijn as van kwaad

Bericht door Sjeng »

Halsema: religies zijn as van kwaad

Bron: Nederlands Dagblad

DEN HAAG - ,,Dieper kunt u niet zinken'', beet CDA-fractieleider Verhagen zijn GroenLinks-collega Halsema toe. Die gooide gisteren tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen de drie grootste wereldgodsdiensten voor het gemak op één hoop als ,,een as van religieus kwaad''.

Dat kwam haar op een forse aanvaring te staan met achtereenvolgens Van der Vlies (SGP), Verhagen, Herben (LPF) en Rouvoet (ChristenUnie). Letterlijk zei Halsema, terwijl ze het had over de positie van vrouwen wereldwijd: ,,Helaas bestaat er geen internationale coalitie voor vrouwen, maar wel een coalitie tegen vrouwen. Dat zijn de fundamentalistische moslims, maar ook de fundamentalistische Amerikaanse christenen en de Rooms Katholieke Kerk. Dat is een as van religieus kwaad die de zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen. En de gevolgen zijn desastreus.''

Halsema was nauwelijks uitgesproken of een uitermate verbolgen Van der Vlies meldde zich bij de interruptiemicrofoon. Hij vroeg de GroenLinks-politica meer respect te tonen voor gelovigen en hun opvattingen en haar woorden terug te nemen. De katholiek Verhagen hekelde het feit dat Halsema de roomse kerk ,,in het algemeen'' als vrouwvijandig neerzette. En Herben, eveneens rooms-katholiek, noemde de uitspraken ,,beledigend voor de mensen die in Staphorst naar de televisie zitten te kijken en die worden vergeleken met keelafsnijders''.

Halsema maakte duidelijk dat zij niet het oog had op individuele gelovigen, maar op de katholieke kerk, waar vrouwen geen priester kunnen worden en die tegen condoomgebruik is. Uiteindelijk werd de ruzie gesust door Rouvoet. Hij en Halsema konden elkaar vinden in de vaststellingen dat er onderscheid is tussen gelovigen en instituten en tussen fundamentalistisch en orthodox geloven. Halsema stelde ook dat de vrijheid om kritiek op religie te leveren niet onder doet voor de vrijheid van godsdienst.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Halsema schopt tegen schenen met ’as van religieus kwaad’

Bericht door Sjeng »

Halsema schopt tegen schenen met ’as van religieus kwaad’

Bron: Dagblad Trouw

Minister-president Balkenende betreurt de uitspraken van GroenLinks-fractievoorzitter Halsema die deze week de rooms-katholieke kerk onder de ’as van religieus kwaad’ rangschikte.
„Die uitspraak had zo niet gedaan mogen worden”, zei de premier gisteren na afloop van de ministerraad. „Je mag best kritiek hebben op de positie van vrouwen in de katholieke kerk en de bevolkingspolitiek.” Maar dat is volgens hem iets anders dan alle gelovigen in die kerk op één hoop te gooien met bijvoorbeeld fundamentalistische moslims.

Halsema deed de gewraakte uitspraak woensdag tijdens de algemene politieke beschouwingen. Zij constateerde dat vrouwen bij veel religies worden onderdrukt. „Dat zijn de fundamentalistische moslims, maar ook de fundamentalistische Amerikaanse christenen en de rooms-katholieke kerk. Dat is de as van religieus kwaad die de zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen. En de gevolgen zijn desastreus.”

Later in het debat nuanceerde zij haar opmerking door te zeggen dat zij iedereen het recht geeft om te geloven wat hij wil, maar dat zij evenzeer het recht heeft om kritiek te hebben op het beleid van kerkelijke instituties.

Halsema kent de historische lading van haar termen niet, zegt Jan Willem Wits, woordvoerder van de rooms-katholieke kerk. „As van het kwaad, dat was het verbond van Duitsland, Japan en Italië in de Tweede Wereldoorlog. De door George Bush hernieuwde as van het kwaad keert zich tegen schurkenstaten en terrorisme. Halsema maakt er een derde as van: die van de Verlichtingsfundamentalisten die religie als grootste kwaad van deze tijd beschouwen. Zo maakt ze van gelovigen tweederangs burgers, na de ongelovigen die met stip op één staan.”

Wits noemt het ’onbegrijpelijk’ dat Halsema de rk kerk een vijand van vrouwen noemt. „Dat vrouwen geen priester kunnen worden, is een complex theologisch probleem. Halsema maakt daar een lakmoesproef voor gelijkberechtiging van mannen en vrouwen van, terwijl de rk kerk juist altijd voor die gelijkheid is.”

Wits verwijt Halsema zich niet bewust te zijn geweest van de ’gevoelswaarde van haar woorden’. „Ik houd het erop dat dit een uitglijer was.”


’Coalitie tegen vrouwen is desastreus’
Tijdens de Algemene Beschouwingen zei Femke Halsema:

„De bevrijding van vrouwen is een aanhoudende strijd, in Nederland, maar vooral wereldwijd. Vrouwen zijn altijd het eerste slachtoffer van geweld. Zeker wanneer oorlogen woeden zoals in Soedan, Irak en Afghanistan. Vluchtelingen en ontheemden zijn in meerderheid vrouw. Vluchtende vrouwen worden vaak verkracht. Velen van hen krijgen aids. Vrouwen worden in veel landen ernstig onderdrukt, verhandeld en gedwongen geprostitueerd. Helaas bestaat er wereldwijd geen coalitie voor vrouwen, maar wel een coalitie tegen vrouwen. Dat zijn de fundamentalistische moslims, maar ook de fundamentalistische Amerikaanse christenen en de rooms-katholieke kerk. Dat is een as van religieus kwaad die de zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen. De gevolgen zijn desastreus.”
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Hume
Berichten: 110
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 1:39 pm

Re: Halsema: religies zijn as van kwaad

Bericht door Hume »

Sjeng schreef:Halsema: religies zijn as van kwaad
Is er dan werkelijk nog hoop voor GL :D maar goed wat ik dan niet begrijp is waarom ze zich niet veel meer inzet in de strijd tegen het mohammedanisme en deze zelfs lijkt te steunen :?
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Go Femke!

Begrijp me niet verkeerd, Islam is de ergste versie, maar ik ben blij dat ik ook buiten de andere Abrahimische religies ben opgegroeid.
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Linda Danvers schreef:Go Femke!

Begrijp me niet verkeerd, Islam is de ergste versie, maar ik ben blij dat ik ook buiten de andere Abrahimische religies ben opgegroeid.
Amen! ;-)
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Re: Halsema: religies zijn as van kwaad

Bericht door nadia »

Sjeng schreef:Halsema: religies zijn as van kwaad
Bron: Nederlands Dagblad

DEN HAAG - ,,Dieper kunt u niet zinken'', beet CDA-fractieleider Verhagen zijn GroenLinks-collega Halsema toe. Die gooide gisteren tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen de drie grootste wereldgodsdiensten voor het gemak op één hoop als ,,een as van religieus kwaad''.
Verhagen, niet zeuren maar luisteren, laat zien dat jij tegen kritiek kunt.
Halsema was nauwelijks uitgesproken of een uitermate verbolgen Van der Vlies meldde zich bij de interruptiemicrofoon. Hij vroeg de GroenLinks-politica meer respect te tonen voor gelovigen en hun opvattingen en haar woorden terug te nemen. De katholiek Verhagen hekelde het feit dat Halsema de roomse kerk ,,in het algemeen'' als vrouwvijandig neerzette. En Herben, eveneens rooms-katholiek, noemde de uitspraken ,,beledigend voor de mensen die in Staphorst naar de televisie zitten te kijken en die worden vergeleken met keelafsnijders''.
wat zeuren ze nu...paniek !!!
het is toch zo.. vrouwen worden wereldwijd tegengewerkt in bepaalde dogma cuturen.
Halsema maakte duidelijk dat zij niet het oog had op individuele gelovigen, maar op de katholieke kerk, waar vrouwen geen priester kunnen worden en die tegen condoomgebruik is. Uiteindelijk werd de ruzie gesust door Rouvoet. Hij en Halsema konden elkaar vinden in de vaststellingen dat er onderscheid is tussen gelovigen en instituten en tussen fundamentalistisch en orthodox geloven. Halsema stelde ook dat de vrijheid om kritiek op religie te leveren niet onder doet voor de vrijheid van godsdienst
goed zo halsema, je hebt gesproken.......je ogen gaan steeds meer inzien.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Van een partij met pedofielen, terroristen, oplichters en kindermoordenaars in de gelederen mag ik toch wel wat bescheidenheid verwachten.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Halsema schopt tegen schenen met ’as van religieus kwaad’
Elke nederlanse politicus of politica zou verplicht enkele uren op deze site moeten doorbrengen voordat het publieke debat wordt aangegaan!
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Polleke schreef:
Halsema schopt tegen schenen met ’as van religieus kwaad’
Elke nederlanse politicus of politica zou verplicht enkele uren op deze site moeten doorbrengen voordat het publieke debat wordt aangegaan!
wat bedoel je hiermee polleke, kun je nader toelichten.

liefs nadia
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Elke nederlanse politicus of politica zou verplicht enkele uren op deze site moeten doorbrengen voordat het publieke debat wordt aangegaan!
Ik bedoel dat politici de nuance moeten zoeken. Vrijheid van godsdienst betekent niet dat je andersdenkenden mag discrimineren of achterstellen! De nuance kan hier, in veel gevallen dan, gevonden worden.
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Waar slaat dit op. Stomme idioten ook. Gaat ie zeggen dat ze respect moet hebben voor die godsdiensten. De godsdiensten (Islam, Christendom en Jodendom) hebben toch ook geen respect voor ahar als vrouwzijnde? Ik bedoel ik kan begrijpen waarom de positie van de vrouw zo is. Maar als Halsema dat weigert dan moet dat toch kunnen en zeker in Nederland.
Dieper kunt u niet zinken''

Hoe diep kan hij zinken door dat tegen een collega zegt die gewoon zegt wat ze vind?
Misschien mag hij dat vinden, maar de enige argument die hij kan geven is het argument dat het niet respectvol zou zijn. En dan heeft Halsema weer het argument dat de godsdiensten ook niet respectvol zijn tegen haar positie.

Hij vroeg de GroenLinks-politica meer respect te tonen voor gelovigen en hun opvattingen en haar woorden terug te nemen.
Ik zou van der vlies hebben uitgescholden.
Life is a bitch. Ze is weer terug.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89864
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Hayat schreef:Waar slaat dit op. Stomme idioten ook. Gaat ie zeggen dat ze respect moet hebben voor die godsdiensten. De godsdiensten (Islam, Christendom en Jodendom) hebben toch ook geen respect voor ahar als vrouwzijnde? Ik bedoel ik kan begrijpen waarom de positie van de vrouw zo is. Maar als Halsema dat weigert dan moet dat toch kunnen en zeker in Nederland.
:?: Ben jij geen Moslim meer Hayat?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Polleke schreef:
Elke nederlanse politicus of politica zou verplicht enkele uren op deze site moeten doorbrengen voordat het publieke debat wordt aangegaan!
Ik bedoel dat politici de nuance moeten zoeken. Vrijheid van godsdienst betekent niet dat je andersdenkenden mag discrimineren of achterstellen! De nuance kan hier, in veel gevallen dan, gevonden worden.
vind jij dat halsema heeft gediscrimineerd ? ik zie dat namelijk niet.. waar zij over spreekt is vrouwenonderdrukking in het algemeen waar religie dogma;s misbruiken van maken, en dit bestaat ook.

ik geloof dat god niet wil dat vrouwen achtergestld worden of onderdrukt worden, waar je ook vandan komt.
er moet een wereld komen voor gelijke rechte, helemaal tot het einde, dus alle kritiek op onderdrukking is goed want het zal dit blijvend bespreekbaar houden...
vind je ook niet pol,

liefs nadia
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Hayat schreef:Waar slaat dit op. Stomme idioten ook. Gaat ie zeggen dat ze respect moet hebben voor die godsdiensten. De godsdiensten (Islam, Christendom en Jodendom) hebben toch ook geen respect voor ahar als vrouwzijnde? Ik bedoel ik kan begrijpen waarom de positie van de vrouw zo is. Maar als Halsema dat weigert dan moet dat toch kunnen en zeker in Nederland.
Dieper kunt u niet zinken''

Hoe diep kan hij zinken door dat tegen een collega zegt die gewoon zegt wat ze vind?
Misschien mag hij dat vinden, maar de enige argument die hij kan geven is het argument dat het niet respectvol zou zijn. En dan heeft Halsema weer het argument dat de godsdiensten ook niet respectvol zijn tegen haar positie.

Hij vroeg de GroenLinks-politica meer respect te tonen voor gelovigen en hun opvattingen en haar woorden terug te nemen.
Ik zou van der vlies hebben uitgescholden.
vind jij de uistpraak van de paus ook goed of in ieder geval was jij boos!!! het lijkt er namelijk op dat je het dit keer opneemt voor rechtvaardig kritiek op zowel de islam jodendom en christenlijke dogmaculturen waar het nog voorkomt dat vrouwen onderdrukt worden in naam van een heilig geschrift...

ik hoop hayat dat jouw ogen open beginnen te gaan en dat jij rustig aan alle onrecht kunt gaan inzien.

liefs nadia
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Ik was helemala niet boos op de reactie van de paus? De paus heeft Islam niet beledigt?

En ik ben ook niet boos op Halsema, want als zij vindt dat godsdiensten as van het kwaad zijn, dan vind ik dat ze dat mag zeggen zonder ophef van een idioot ana een microfoon of andere collega's van onderandere een slecht georganiseerde politieke partij (CDA).
Life is a bitch. Ze is weer terug.
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Ik snap de naam CDA ook echt niet. het staat toch voor Christen Democraten?

Dat zijn gewoon twee dingen die niet kunnen. Alsof je een hydrofobestof en een hydrofiele stof bijelkaar doet :D.

Netzoals JodenDemocraten of MoslimDemocraten.

Dan vind ik groenlinks toch beter klinken.

(ik hoor anderen zeggen groenrechts, maar ik vind van niet :P)
Life is a bitch. Ze is weer terug.
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Hayat schreef:Ik snap de naam CDA ook echt niet. het staat toch voor Christen Democraten?
Misschien bestaan Moslim Democraten niet (alhoewel de partij van Dyab Abu JahJah zich hier zo noemt), maar Christen Democraten is zeker geen tegenspraak. Het Christendom is nooit een politieke godsdienst geweest zoals de Islam.

Misschien bewijs jij eigenlijk het gebrek aan kennis dat er bestaat over het Christendom tussen de Moslim geloofsgemeenschap. Dat is geen erg, laat het me eens uitleggen:

In het Christendom bestaat er de splitsing tussen de wereldlijke macht (politiek) en de geestelijke macht (de kerk). Jezus heeft altijd duidelijk gemaakt dat het "koninkrijk Gods" volledig los hangt van het wereldse rijk. Ik denk dat dit gebaseerd is op o.a. Markus 15: toen de Romeinen hem een purperen mantel en kroon aandeden en hem "koning der Joden" noemden, weigerde hij de eer.

Mag ik er nog eens op wijzen dat de leer van Jezus diametraal tegenover de leer van Mohammed staat, en dat het beroepen van de Koran op Jezus als Moslim buiten de Moslim gemeenschap eerlijk gezegd wat vreemd overkomt. Hayat, ik raad jou en Maroc en alle Moslims eigenlijk aan om 's de bijbel te lezen. Het is niet voor niets dat vele Islamitische apologeten keihard beweren dat de bijbel corrupt is en toch durven uit de context te quoten. De Bijbel past hen namelijk niet.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

nadia schreef:
Hayat schreef:Waar slaat dit op. Stomme idioten ook. Gaat ie zeggen dat ze respect moet hebben voor die godsdiensten. De godsdiensten (Islam, Christendom en Jodendom) hebben toch ook geen respect voor ahar als vrouwzijnde? Ik bedoel ik kan begrijpen waarom de positie van de vrouw zo is. Maar als Halsema dat weigert dan moet dat toch kunnen en zeker in Nederland.
Dieper kunt u niet zinken''

Hoe diep kan hij zinken door dat tegen een collega zegt die gewoon zegt wat ze vind?
Misschien mag hij dat vinden, maar de enige argument die hij kan geven is het argument dat het niet respectvol zou zijn. En dan heeft Halsema weer het argument dat de godsdiensten ook niet respectvol zijn tegen haar positie.

Hij vroeg de GroenLinks-politica meer respect te tonen voor gelovigen en hun opvattingen en haar woorden terug te nemen.
Ik zou van der vlies hebben uitgescholden.
hayat, vind jij de uistpraak van de paus ook goed of in ieder geval was jij boos!!!
het lijkt er namelijk op dat je het dit keer opneemt voor rechtvaardig kritiek op zowel de islam jodendom en christenlijke dogmaculturen waar het nog voorkomt dat vrouwen onderdrukt worden in naam van een heilig geschrift...

ik hoop hayat dat jouw ogen open beginnen te gaan en dat jij rustig aan alle onrecht kunt gaan inzien.

liefs nadia
Hayat schreef:Ik was helemala niet boos op de reactie van de paus? De paus heeft Islam niet beledigt?

En ik ben ook niet boos op Halsema, want als zij vindt dat godsdiensten as van het kwaad zijn, dan vind ik dat ze dat mag zeggen zonder ophef van een idioot ana een microfoon of andere collega's van onderandere een slecht georganiseerde politieke partij (CDA).
lieverd, ikstelde je de vraag of je boos was, je hebt geantwoord thanks.

ik vind ook niet dat de paus de islam heeft beledigd, wel heeft hij een goed punt aangehaald waardoor en nog meer mensen zijn gaan nadenken.

liefs nadia.
Gebruikersavatar
Simonida
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:23 pm

Bericht door Simonida »

Hayat schreef:Ik snap de naam CDA ook echt niet. het staat toch voor Christen Democraten?

Dat zijn gewoon twee dingen die niet kunnen. Alsof je een hydrofobestof en een hydrofiele stof bijelkaar doet :D.

Netzoals JodenDemocraten of MoslimDemocraten.

Dan vind ik groenlinks toch beter klinken.

(ik hoor anderen zeggen groenrechts, maar ik vind van niet :P)
Persoonlijk geloof ik ook niet in christelijke politiek. Je kunt wel een rol spelen als christen in de politiek. Christenen kunnen hun opvattingen niet opleggen aan mensen die Jezus niet kennen. Ik veroordeel niet degenen die met een oprecht geweten christelijke politiek willen bedrijven met respect voor de vrijheid van denken. Maar ik voel daarbij toch weerstand. Jezus wilde ook geen koning zijn, op de manier zoals dat op aarde gebeurt.

Dit zegt Jezus als Hij gearresteerd wordt:

"36 Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’
:!:
Ook de zucht naar macht, hoort niet bij Gods Koninkrijk:
Dit zei Jezus bij het Laatste Avondmaal:

"24 Toen ontstond er onder hen onenigheid over de vraag wie van hen de belangrijkste was. 25 Jezus zei tegen hen: ‘Vorsten oefenen heerschappij uit over de aan hen onderworpen volken, en wie macht heeft laat zich weldoener noemen. 26 Laat dat bij jullie niet zo zijn! De belangrijkste van jullie moet de minste worden en de leider de dienaar. 27 Want wie is belangrijker, degene die aanligt om te eten of degene die bedient? Is het niet degene die aanligt? Maar ik ben in jullie midden als iemand die dient."
Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. (bijbel)
Plaats reactie