Atheïsme

Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Atheïsme is iets voor nuchtere mensen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Atheïsme voorkomt dat je een verkeerde gedachte krijgt en niet in de war raakt over de god zoals hij door de mens is bedacht. Circe zette al een en ander op de kaart. Wie niet snapt dat het begrip god een uitvinding van de mens is, is er slecht aan toe. Dan krijg je zoiets als dat de ene mens over de andere regeert in diens nadeel. Je kunt dreigen met een mes, met een revolver of met God. Alle drie betreft het een verboden wapenbezit waarmee een strafbaar delict gepleegd kan worden.

In God geloven betekent al zijn onhebbelijkheden op de koop toe nemen. En daar is de atheïst als slimme pragmaticus niet van gediend. icon_thumbup.gif
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Atheïsme

Bericht door Pilgrim »

circe schreef:Mij niet gelaten dat sommigen dan zelfs nog vergoelijking gaan zoeken in het aanbevelen van slavernij omdat dat zo in de bijbel staat.
Dat zie je toch verkeerd vind ik. Ik zal de slavernij zeker niet aanbevelen. Ik wilde slechts een relativerend geluid laten horen omdat mijns inziens de slavernij in de Oudheid iets minder gruwelijk was dan vaak wordt voorgesteld. Uiteraard waren er wel gruwelijke excessen wat bijvoorbeeld de oorzaak was van de slavenopstand van Spartacus in het Romeinse rijk, maar het Romeinse Rijk stond toch al bekend om zijn wreedheid en morele botheid.

Van de slavernij kan je natuurlijk hetzelfde zeggen als van zoveel andere slechte zaken, zoals misdaad, oorlog, valse profeten (Islam), echtscheidingen, enz. We leven nu eenmaal in een onvolmaakte slechte wereld en daar past helaas ook slavernij bij. :unhappy:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Atheïsme

Bericht door Manon »

Het punt dat Vermeersch wou maken is dat een godheid die in zijn heilig boek slavernij als toelaatbaar aanduidt (of zoals jij het voorstelt: als niet zo erg dan wat historici ervan maken - gisteren nog naar die BBC reportage over Brazilië gekeken?) geen alwetende god kan zijn. Was die god alwetend dan hoefde die ook niet te wachten tot de blanke mens in de 19de de slavernij zelf afschaft wegens "onmenselijk". Een beetje alwetende, algoede én bovendien almachtige god, schaft die slavernij dan zelf af in dat boekje. Dan hoeft die niet te wachten tot zijn eigen schepselen daar zelf opkomen nadat er miljarden mensen als slaaf zijn omgekomen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Atheïsme

Bericht door Pilgrim »

Ik denk dat het allemaal wat subtieler en genuanceerder ligt. Het lijkt me meer de bedoeling dat mensen zelf bewust worden dat bepaalde zaken verkeerd zijn. Dat kan je stimuleren met geboden of voorschriften (bijvoorbeeld de 10 geboden of het gebod tot naastenliefde), maar volgens mij niet met een recept van hoe de ideale maatschappij er uit moet zien. De afschaffing van de slavernij is in ieder geval wel vanuit de Bijbel gestimuleerd o.a. ook door het verbod in Exodus om mensen te roven. Het waren uiteindelijk Christenen die de slavernij afschaften. Hier kan je over dit onderwerp nog wat interessante informatie vinden:

http://www.compellingtruth.org/slavery- ... ament.html

Dat er miljarden mensen zijn omgekomen door de slavernij waag ik te betwijfelen. Aan dode slaven heb je immers niets en zoals ik al eerder zei waren ook in het Romeinse Rijk de hogere beroepen toegankelijk voor slaven.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Atheïsme. Voor wie voor het zekere voor het onzekere gaat

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Toe nou toch lieve mensen!

Een slaaf vroeger uit de bijbeltijd was niemand anders dan in de betekenis van de arbeider van vlak voor de oorlog en verder terug. Zelfs nu nog is de arbeider (werknemer) een slaaf van lijfeigenen, de kapitalistische eigenaars. Ik durf te veronderstellen dat menige slaaf in de oudheid van de bijbel er beter aan toe was dan de arbeider in de twintigste eeuw. Denk ook eens even aan de glorietijd van de mijnen waarin mensen werkzaam waren als . . . SLAAF! De slaaf had zijn lichaam, waar geen uitweg was in een uitzichtloze wereld, verpatst aan de vernietiging van zijn gezondheid en de kerk.

Zelfs de negers onder curatele van de blanke Amerikaan in het zuiden des lands, waren beter af dan al die trieste blanke rooms-katholieke onderdanige gelovende mijnwerkers die hun hoop hadden gevestigd in de redding door Jezus Christus tot eeuwig zalig makende heiligheid in de nabijheid van de reuk van God. :cool:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Atheïsme

Bericht door Manon »

Zie je wel! de god van abraham had dat heel goed voorzien.

We gaan de slavernij terug invoeren! Pilgrim mag slaaf worden van Hans vd Mortel! Spaar de roede noch de zweep Hans, want blijkbaar is dat goed voor een beter hiernamaals.

ik geef het op!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Atheïsme voor alle zekerheid! Kiezen voor goed ipv slecht

Bericht door Hans v d Mortel sr »

circe schreef: Zie je wel! de god van Abraham had dat heel goed voorzien.
Of gelovige joden en christenen het nu wel of niet leuk vinden, die god is ook hun god. En wat beweren al die mohammedaanse woestijn kukels? Alleen wij doen het goed. En de rest zal moeten branden, het altijd en eeuwig moeten uitschreeuwen van nooit ophoudende pijn door het sadistisch spelletje van Allah (God) om vooral niet islam mensen te folteren en niet te laten doodgaan tijdens de historische rooms-katholieke brandstapel kermisvoorstelling van het 'rechtvaardig' in de fik steken van mensen als symbolisch brandoffer voor opa God. Want zo heeft onsterfelijke opa het bedoeld. Wie verdacht wordt en door de mens voorgoed afgekeurd is als liefdevol uniek wonderbaarlijk schepsel van God, dient met lichaam en ziel - voor alle zekerheid - geofferd, verbrand te worden. Ter lering en algemeen volksvermaak. Want ook God bestaat uit twee delen: goed en slecht. Meer slecht dan goed zoals bij psychopaten. En God kan beter altijd zijn zin gegeven worden. Voordat hij natuurrampen en de meest verschrikkelijke ziektes over de mensheid laat neerdalen. Aldus de rechtvaardige onaantastbare inzichten van de religieuze maffia uit Rome en Mekka.
circe schreef:Spaar de roede noch de zweep Hans, want blijkbaar is dat goed voor een beter hiernamaals.
Het gezegde Eerst het zuur en dan het zoet is blijkbaar geïnspireerd op de lessen uit de bijbel.

Ik ben een beetje corrupt. Dus maak ik (vanzelfsprekend) voor Pilgrim als mijn slaaf graag een uitzondering. Sterker nog, als het zo uitkomt ben ook ik (zijn) slaaf. icon_thumbup.gif
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Atheïsme voor alle zekerheid! Kiezen voor goed ipv slecht

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Gelezen op Facebook, gereageerd en op FFI herhaald.
The Jew says:
“Christians and Muslims are wrong.”

The Christian says:
“Jews and muslims are wrong.”

The Muslim says:
“Jews and Christians are wrong.”

The Atheïst says:
“You are all correct.”
Nee, zo is het niet! Al die religieus gelovige sukkels die te beroerd zijn hun hersencellen ter verantwoording te roepen, zijn overtuigd dat juist de ongelovige mensen, de atheïsten, de ergste soort zijn. Beter de kranten lezen en naar het nieuws luisteren! De kerken (christenen) hebben het hier en daar al samen op een akkoordje gegooid met de moslims om voortaan hand in hand in de oecumene te staan.

Van de christenen en joden in onze kennisbeschaving hoeven wij geen vernedering te verwachten en dreigt er vanuit die religies geen gevaar voor eigen leven. Wel vanuit de heidense haat sekte islam. De islam, namens zijn smerige sadistische woestijngod als stalmeester van de historische oorlogscrimineel Mohammed, beschouwt ongelovigen als onvolwaardige mensen die bestreden en vooral gestraft en AFGEPERST moeten worden en als het even kan gedood.

Er zijn ondertussen al genoeg kerken platgebrand in islamitische landen vanuit de aanbevelingen van de weerzinwekkende walgelijke woestijn sekte islam. Het is meer dan zichtbaar dat de vuile smerige fascistische wereldpolitiek daarvoor het hoofd afwendt. We moeten vooral de oorzaak van al het hedendaagse religieuze kwaad, het super primitieve afgoderij bedrijvende Saoedi-Arabië de hand boven het hoofd houden, in plaats van een kruisraket op Mekka af te vuren. Want als Mekka niet meer bestaat is dat onherroepelijk de wil van de Arabische woestijngod God (Allah in het Arabisch) en zijn we voorgoed van de godsdienstwaanzinnige primitieve woestijn haat sekte islam verlost.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Atheïsme

Bericht door xplosive »

Atheists Are 0.07% of the Federal Prison Population, Threatening Fact for Christian Fundamentalists
March 31, 2014, AlterNet / By Dan Arel

Religious fundamentalists often proclaim that if atheists don’t like their Christian America they can leave. It's worth reminding them that if every atheist left, America would lose 85 percent of its scientists (not that the fundamentalists love science) and a fraction of one percent of its federal prison population. That's a tricky one for the self-proclaimed righteous ones, because godlessness supposedly leads to sinful behavior. But the facts are the facts.

We have this statistic thanks to a 2013 report released by the United States Federal Bureau of Prisons obtained by blogger Hemant Mehta. The report looks at all the federally run prisons in the U.S. — that makes up about 218,000 prisoners — and the inmates’ religious affiliations. When they say that less than one percent identify as atheist, they actually mean 0.07 percent. That’s right, 0.07 percent. That is way less than one percent.

In reality, that number could be even lower. Seeing as how 17 percent don’t identify with any religious preference, this could mean more don’t believe in God(s) but choose not to identify as atheist. At the very least, they do not identify with any of the world’s major religions.

So how can this be? When the religious right is constantly claiming a moral authority in this country, how can it be that they make up more than half (the report shows 28.7 percent identify as Protestant and 24 percent Catholic) of the prison population?

According to Anthony Aranico, a theology student at Iliff School of Theology, they cannot make this claim because faith in God alone does not make one moral:

“Because you have faith doesn't mean you're morally perfect, or morally good. For some people it is a struggle to be moral, even when they know what is right [or] wrong, whether they're theist [or] atheist.”

So it would seem that the religious right is wrong in claiming an authority on morality or even to claim that one must believe in God to be moral, Aranico continued:

“I don't think that people need to believe in God in order to be good. I do think that for some people, God does act as a moral compass, sometimes to the detriment of others, and sometimes to the benefit of others.”

Atheists love to tout this statistic and show it gives them ground to claim an upper hand on morality, but this is not so according to James Croft, doctoral candidate at the Harvard Graduate School of Education and blogger at Temple of the Future:

“I do not believe it is a good indication that atheists are more moral. I think we would love to believe that, but it doesn't demonstrate that atheists are more moral as much as it reflects the fact that atheists tend to be better educated, more wealthy, and more white than the general population. In that overall climate, and given the factors which drive people to crime and the structural racism within the criminal justice system, it makes perfect sense that you will see less atheists, proportionally, in the justice system.”

Croft’s point about racial injustice is not one that should be overlooked. A 2009 Pew Research poll showed that 87 percent of African Americans identified as religious. When we look at the U.S. population as a whole, African Americans make up roughly 13 percent of the overall population, yet the percentage of African Americans incarcerated in the U.S. prison system is nearly 40 percent, according to a 2009 report by the U.S. Bureau of Justice Statistics.

So when you have 87 percent of one racial group claiming to be religious, and the prison population is made up of almost half of that racial group, it is no surprise that the number of religious people in prison is so high.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Atheïsme

Bericht door Pilgrim »

Er wordt (deels) gelijk al een verklaring gegeven. De meest zwarten zijn religieus (christelijk of moslim??), maar de meeste gevangenen zijn zwart, dus...! Ik heb ook wel eens gelezen dat veel gevangenen zich vaak tot het Christendom bekeren of zich Christelijk voordoen om op deze manier een soort verklaring van goed gedrag te krijgen (en dus strafvermindering).
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Atheïsme

Bericht door xplosive »

Niettemin is 0,07 procent in schril contrast met de naar alle waarschijnlijkheid 10 procent atheïsten in de VS. Daar zit ruim een factor 100 verschil tussen. Dus dan zouden niet-atheïsten relatief 100 keer zoveel gevangen zitten als atheïsten.

Dat wil niet zeggen dat alle godsdienstigen idioten zijn, maar het is misschien wèl zo dat het vooral godsdienstwaanzinnigen zijn die door het lint gaan.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Atheïsme

Bericht door Ozes »

xplosive schreef:Niettemin is 0,07 procent in schril contrast met de naar alle waarschijnlijkheid 10 procent atheïsten in de VS. Daar zit ruim een factor 100 verschil tussen. Dus dan zouden niet-atheïsten relatief 100 keer zoveel gevangen zitten als atheïsten.

Dat wil niet zeggen dat alle godsdienstigen idioten zijn, maar het is misschien wèl zo dat het vooral godsdienstwaanzinnigen zijn die door het lint gaan.
Heeft voornamelijk te maken met het feit dat het in Amerikaanse gevangenissen als voordelig word gezien bij de parole board als je een geloof hebt gevonden. De meeste ongelovigen zijn wel gereformeerd politiek correct.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Atheïsme

Bericht door King George »

[quote=''Hans van de Mortel'"]Van de christenen en joden in onze kennisbeschaving hoeven wij geen vernedering te verwachten en dreigt er vanuit die religies geen gevaar voor eigen leven. Wel vanuit de heidense haat sekte islam. De islam, namens zijn smerige sadistische woestijngod als stalmeester van de historische oorlogscrimineel Mohammed, beschouwt ongelovigen als onvolwaardige mensen die bestreden en vooral gestraft en AFGEPERST moeten worden en als het even kan gedood.

Er zijn ondertussen al genoeg kerken platgebrand in islamitische landen vanuit de aanbevelingen van de weerzinwekkende walgelijke woestijn sekte islam. Het is meer dan zichtbaar dat de vuile smerige fascistische wereldpolitiek daarvoor het hoofd afwendt. We moeten vooral de oorzaak van al het hedendaagse religieuze kwaad, het super primitieve afgoderij bedrijvende Saoedi-Arabië de hand boven het hoofd houden, in plaats van een kruisraket op Mekka af te vuren. Want als Mekka niet meer bestaat is dat onherroepelijk de wil van de Arabische woestijngod God (Allah in het Arabisch) en zijn we voorgoed van de godsdienstwaanzinnige primitieve woestijn haat sekte islam verlost.[/quote]

Toch opteer ik bij te beginnen met Nederland om de Islam de wereld uit te krijgen.

Er zijn tijden geweest dat de Europeanen verloren territorium op de Moslims durfden te heroveren. Toen werden er ook nog radicale Moslims in mootjes gehakt. En bisschoppen waren een veredeld soort legeraanvoerders die met de troepen mee ook het zwaard hieven. We zullen toch aan een counter Jihad moeten. En dat gaat niet met gebroken geweertjes.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Godsdienstwaanzin behoort bij de heidenen. Moslims dus.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

King George schreef: We zullen toch aan een counter Jihad moeten. En dat gaat niet met gebroken geweertjes.
Een paar duizend jaar natuurlijke menselijke wereldgeschiedenis verander je niet zomaar. De hele linkse flank is overtuigd Darwinist. En wat leerde Darwin zijn gelovigen? Juist ja, de sterkste overleeft. En wat zien we? Tot nu manifesteren wij ons tegenover de domme islamitische parasiterende massa als dragers van parasieten. De gevolgen hiervan laten zich raden. Nog een korte tijd te gaan en we liggen aan het infuus. Het kan toch de bedoeling niet zijn dat wij toegeven aan de sadistische criminele fantasierijke woestijnachtige hersenspinsels van een stuk analfabetisch stuk onverlaat die in de hoedanigheid van zelfbedachte profeet en roverhoofdman-oorlogscrimineel in het bezit is van een naam die door tientallen miljoenen godsdienstwaanzinnige volgers wordt gedragen? > MOHAMMED.

Mensen met een prettig DNA, update het verstand! Weest atheïst!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Atheïsme

Bericht door Pilgrim »

Grappig en... controversieel artikel. :wink2:
De nep-atheïst heeft geen moeite met de islamist

SEPTEMBER 16, 2014 Door Blondemevrouw

Vraag een atheïst naar het Christendom en hij geeft je kritiek op het Christendom. Vraag een atheïst naar islam en hij geeft je kritiek op het Christendom.

Iemand die zichzelf atheïst noemt, wil daarmee aangeven tegen iedere religie te zijn en niet in het bestaan van een god te geloven. In de praktijk blijkt vaak dat diegene slechts tegen het Christendom ageert en zich niet durft uit te spreken over islam. Indien we islam als een ideologie beschouwen, zou dit theoretisch correct zijn. Maar islam wordt mondiaal (onterecht) als religie erkend, waardoor de spastische reactie van teveel atheïsten niet anders kan worden gezien als een angst voor de realiteit en de wens neutraal te blijven in het islamdebat.

Kritiek op het Christendom kan reeds eeuwenlang zonder gevaar. De eerste atheïsten stammen uit de 16e eeuw. Het atheïst-zijn is dus geenszins progressief. Het Nieuwe Testament stamt zelfs uit de 2e eeuw en is juist tot stand gekomen door kritiek op het Christendom vanuit Christenen zelf. En door kritiek van buitenaf is er vervolgens ruimte gecreëerd voor secularisme.

Een islamcritic zijn, is wel vooruitstrevend. Kritiek op islam kan namelijk nog altijd niet zonder gevaar voor eigen leven. Theo van Gogh is ervoor op brute wijze afgeslacht. En dagelijks worden mondiaal moslims met kritiek op islam gevangen genomen, gemarteld en vermoord. Doordat vanuit islam met (dreiging van) bruut geweld iedere vorm van kritiek de kop in wordt gedrukt, is islam in 1400 jaar niet gewijzigd en zien we geen noemenswaardige kritiek op islam van binnenuit, van moslims zelf. Van de koran en ahadith, met grotendeels gewelddadige inhoud en opdrachten, is nog geen letter gewijzigd.

Erik van Muiswinkel, Owen Schumacher, Theo Maassen en Youp van het Hek zijn het allemaal eens over het risico van kritiek op islam; “ik heb geen zin om te sterven voor zoiets”. Dus blijft men vrolijk en veilig op het Christendom inhakken, waar dit in de praktijk van geen enkele toegevoegde waarde meer is met betrekking tot vooruitgang. Men durft islam niet te bekritiseren, terwijl dit juist zo hard nodig is als we onze verworven vrijheden willen behouden en vooruitgang willen boeken.

De nep-atheïst heeft geen moeite met de islamist.
De antropologische term tribalisme wordt gebruikt wanneer een groepering zichzelf tegenover andere groepen/stammen/volken stelt. Hierbij is het gevoel van verbondenheid binnen de groep groot. Dat veroorzaakt een vorm van collectieve weerstand tegen mensen die géén deel uitmaken van de eigen groep. Het nieuwe Herrenvolk – de ummah – is zo’n groepering. En de collectieve weerstand tegen niet-moslims is voor wie de actualiteiten niet negeert, niet langer te ontkennen. De ummah leeft met de leer van Mohammed als leidraad, naar de opdrachten vanuit islam. De weerstand tegen niet-moslims wordt in de koran en ahadith veelvuldig benadrukt en opgelegd. Kritiek op islam is dus onontbeerlijk.

Opgegroeid in een vrije westerse cultuur van rationeel handelen en redelijkheid, is het lastig voor te stellen dat niet iedere groep, stam en ieder volk ter wereld op basis van redelijkheid en rationele denkwijze handelt. Het is echter wel een feit.

Wat gebeurt er met het rationele individu als de redelijke wereld die hij altijd gekend heeft, uiteen begint te vallen en de wereld om hem heen weer steeds meer de kenmerken vertoont van de lang vergeten Jungle? Of nog erger; wat gebeurt er met hem als hij niet alleen simpelweg vergeten is wat die Jungle inhoudt, maar zichzelf ook nog eens heeft overtuigd dat die Jungle nooit meer zal terugkeren?

In eerste instantie zal hij de dreiging bagatelliseren. Hij zal er een redelijke verklaring voor zoeken of zal de dreiging simpelweg ontkennen. Óf hij zal doen wat men in een samenleving van rationele individuen nu eenmaal doet; hij zal de dialoog zoeken, onderhandelen, vredesoverleg plegen, compromissen sluiten. Tolerant zijn ten opzichte van intolerantie. Hij zal uiteindelijk al het mogelijke doen, dat men in een samenleving van redelijke mensen gebruikelijk doet om tot overeenstemming te komen.

Het rationele individu onttrekt zich liever aan het conflict en geeft dan ook de voorkeur aan neutraal blijven. Hij ziet zichzelf als onpartijdig en weigert een zijde te kiezen, om zijn morele autonomie te behouden. Hij weigert in te gaan op pogingen hem te overtuigen zich aan enige zijde van het conflict te verbinden. Echter, ook het rationele individu, voor wie een redelijke wereld zo natuurlijk en vanzelfsprekend voelt, zal (júist uit rationele overwegingen) in moeten gaan zien, dat alleen staan bij een tweedeling, geen te ambiëren positie is.

Het is in geen eeuwen zo belangrijk geweest als nu om kritiek te uiten op ‘religie’, en wel op islam. Ben je een nep-atheïst en heb je geen moeite met de islamist? Noem jezelf dan geen atheïst; doe jezelf niet voor als iemand je niet bent. Maar toon eerlijk aan een ieder, dat je bang bent voor de realiteit en ervoor kiest zo lang mogelijk een rationeel autonoom individu te blijven.

Je hebt je rechten verspeeld om veilig kritiek te uiten op het Christendom, als je islam niet durft te bekritiseren.

Vraag een atheïst naar het Christendom en hij geeft je kritiek op het Christendom. Vraag een atheïst naar islam en hij geeft je kritiek op het Christendom. De nep-atheïst durft geen kritiek te uiten op de islamist.

http://www.dutchfreepress.nl/de-nep-ath ... -islamist/
Let ook op de (intolerante!) reacties:
Ik heb nog wel een plek vrij in m’n drukke schema bij de GGz. Zulke gedachten als jij hebt zijn aardig psychotisch. En als ik dan lees dat je jezelf ook nog lid noemt van de nieuwe avant garde en je denkt dat je Twitter en site gekke kuurtjes vertonen omdat je denkt dat er instanties achter je aanzitten dan slaat je waanzin door naar narcisme. Laat je nakijken en kap met die razzia van je tegen onschuldigen. Nep-Nederlander. Jij bent niet belangrijk, het enige dat ik je mee kan geven is dat je redelijk kunt formuleren. Maar met de ratio waarmee jij onzin uit kunt poepen op dit blogje en je twitterfeed vraag ik me af of jij wel werkt en een fundamentele bijdrage levert aan onze prima maatschappij. Ja met islam ja.

Domme kut.
Laat je opnemen voor het te laat is kutje
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52145
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Atheïsme

Bericht door Mahalingam »

Vraag een atheïst naar het Christendom en hij geeft je kritiek op het Christendom.
Vraag een atheïst naar islam en hij geeft je kritiek op het Christendom.

Zie b.v. het Freethinker forum.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Ontkenning van het bestaan in God

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef: Alhoewel...God is in mijn ogen een energie waar we allemaal deel van uit maken.
Er zijn dus meer goden? Als een god energie is, weten meteen een ding: hij kan niet praten noch denken. God heeft volgens de menselijke fantasieleer menselijke eigenschappen, omdat de mens, volgens de menselijke fantasieleer immers ook goddelijke eigenschappen heeft. Kortom, God bestaat niet. Nogmaals, dingen zijn wezenlijk of onwezenlijk. Maar God uitnodigen te bestaan wil natuurlijk nog niet vanzelfsprekend zeggen dat God dan ook daadwerkelijk bestaat. Eerder niet dan wel. Immers, energie kan niet praten noch denken. Hooguit rondtollen als atoom. [icon_lol.gif]

Energie zit in de kritisch denkende en twijfelende mens. Daar maken moslims geen deel van uit. Wat krijgen we nou? icon_thumbdown.gif
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Aardige atheïsten zonder kritiek op christendom

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mahalingam schreef:Vraag een atheïst naar het Christendom en hij geeft je kritiek op het Christendom.
Vraag een atheïst naar islam en hij geeft je kritiek op het Christendom.

Zie b.v. het Freethinker forum.
Als Jehovah's Getuige en in dienst van God, heb ik vaak met atheïsten gesproken. Dat waren altijd onderhoudende gesprekken. Ik kan mij geen kritiek op christenen herinneren. Misschien vonden ze mij wel te aardig. :rolleyes:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Atheïsme

Bericht door xplosive »

Een poging van Sam Harris om duidelijk te maken hoe hij zaken ziet en waar hij zich zorgen over maakt vanuit atheïstisch perspectief. Uiteraard maakt hij zich ernstig zorgen over hoe mensen de islam zien. Deze rede is duidelijk niet bedoeld voor louter atheïsten. De rede is gericht aan iedereen die de moeite wil nemen er serieus en geduldig naar te luisteren.

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Atheïsme

Bericht door Pilgrim »

Onderzoek toont aan dat lang niet alle wetenschappers atheïst zijn

Geschreven door Caroline Kraaijvanger op 4 december 2015

Afbeelding

Voor het eerst is wereldwijd onderzoek gedaan naar de kijk die wetenschappers op religie (en hun vak) hebben.

Wetenschappers ondervroegen in totaal 9422 onderzoekers in acht delen van de wereld; Frankrijk, Hong Kong, India, Italië, Taiwan, Turkije, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Ook reisden ze naar elk van deze acht landen af om 609 wetenschappers nog eens nader aan de tand te voelen. De wetenschappers wilden onder meer weten of de ondervraagden gelovig waren en of ze dachten dat religie en wetenschap naast elkaar konden bestaan. De ondervraagde wetenschappers bevonden zich in verschillende stadia van hun carrière, werkten in topinstituten, maar ook in ‘gewone’ onderzoeksinstellingen, in de biologie en de fysica.

Lang niet alle onderzoekers zijn atheïsten
Het onderzoek levert interessante resultaten op. Zo blijken lang niet alle wetenschappers – in tegenstelling tot wat veel mensen denken – atheïsten te zijn. “Meer dan de helft van de wetenschappers in India, Italië, Taiwan en Turkije noemen zichzelf religieus,” vertelt onderzoeker Howard Ecklund. “En het is opvallend dat onder de bevolking van Hong Kong bijna twee keer zoveel ‘overtuigde atheïsten’ (55 procent) te vinden zijn dan binnen de wetenschappelijke gemeenschap in dit gebied (26 procent).” Over het algemeen zijn wetenschappers wel minder religieus dan de algemene bevolking. Maar er zijn dus uitzonderingen. In Hong Kong is 39 procent van de wetenschappers gelovig, terwijl ‘slechts’ 20 procent van de bevolking gelovig is. En in Taiwan is 44 procent van de bevolking religieus, terwijl dat onder de wetenschappers 54 procent is.

Conflict
De onderzoekers vroegen wetenschappers ook of er sprake is van een conflict tussen wetenschap en religie. Slechts een minderheid van de onderzoekers vond dat dat inderdaad het geval was. In Groot-Brittannië – één van de meest seculiere landen in dit onderzoek – stelde slechts 32 procent van de onderzoekers dat er sprake was van een conflict tussen wetenschap en religie. In de VS was dat 29 procent. In Hong Kong geloofde 25 procent dat wetenschap en religie naast elkaar kan bestaan en elkaar zelfs kan helpen. In India was dat 27 procent. In Taiwan 23 procent.

Grijze gebieden
Tijdens het onderzoek werd ook duidelijk dat veel onderzoekers een genuanceerde kijk hebben op wetenschappers. Zo gaven verschillende onderzoekers aan dat religie kan helpen om in ethisch gezien grijze gebieden de juiste keuzes te maken. Een andere onderzoeker gaf aan dat in zijn optiek ook atheïsme verschillende vormen kent. En één van die vormen biedt ruimte voor religieuze tradities. Hij was zelf niet gelovig, maar ging wel regelmatig naar de kerk, maar zag dat meer als een “cultureel iets”.

Het onderzoek geeft een genuanceerd beeld van de kijk die wetenschappers op wetenschap en religie hebben. Het is het grootste wereldwijde onderzoek dat ooit naar het snijvlak van wetenschap en religie is uitgevoerd. “Wetenschap is een wereldwijde onderneming,” stelt Ecklund. “En zolang wetenschap dat is, moeten we erkennen dat de grenzen tussen wetenschap en religie niet zo ondoorlaatbaar zijn als de meeste mensen denken.”

http://www.scientias.nl/onderzoek-toont ... eist-zijn/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Atheïsme

Bericht door Pilgrim »

Atheïsme is geen modern westers verschijnsel, maar van alle tijden

Caroline Kraaijvanger, 4 maart 2016

Atheïsme een modern, westers verschijnsel? Welnee, zo stelt een nieuw onderzoek. Sterker nog: het atheïsme heeft in oude beschavingen waarschijnlijk beter gedijd dan tegenwoordig.

Dat schrijft onderzoeker Tim Whitmarsh. “We zijn geneigd om atheïsme te zien als een idee dat recent in seculiere westerse samenlevingen is opgedoken.” Maar dat is onterecht. Atheïsme is van alle tijden.

Xenophanes
Whitmarsh haalt in zijn onderzoek onder meer de geschriften van Xenophanes (570-475 voor Christus) aan. De geschriften – ouder dan het Christendom en de Islam – zijn atheïstisch van aard. En ook Plato schreef in de vierde eeuw voor Christus dat ongelovige tijdgenoten niet de eersten waren die zo over de goden dachten.

Universele bezwaren
Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk dat atheïsten het geloof op basis van wetenschappelijke inzichten verwerpen. De atheïsten uit vroeger tijden hadden die inzichten nog niet. “Deze vroege atheïsten maakten bezwaren – die universeel lijken te zijn – tegen het paradoxale karakter van religie; het feit dat religie van je verlangt dat je dingen die je niet ziet, accepteert. Het feit dat dit duizenden jaren geleden al gebeurde, suggereert dat vormen van ongeloof in alle culturen voor kunnen komen en er waarschijnlijk ook altijd zijn geweest.”

Geaccepteerd
Overigens was atheïsme bijvoorbeeld in het oude Griekenland misschien nog wel meer geaccepteerd dan het vandaag de dag in sommige gebieden is. Whitmarsh wijst erop dat Griekenland tussen 650 en 323 voor Christus zo’n 1200 stadsstaten telde die elk hun eigen gewoontes, tradities en overheden hadden. Ook de kijk op religie en goden verschilde van stad tot stad en er was geen religieuze orthodoxie. “Het idee van een priester die je vertelde wat je moest doen, was in de ogen van de Grieken heel vreemd. Hoewel sommige mensen atheïsme afkeurden, werd het in die tijd en dat gebied zelden als verkeerd gezien. Het was gewoon één van de vele zienswijzen. Het oude atheïsme kwam ten einde toen de Griekse godsdienst met vele goden werd ingeruild voor het monotheïsme dat eiste dat maar één god werd aangehangen. Later werd godsdienst (het christendom) ook gebruikt om een verenigd rijk (het Romeinse rijk) te handhaven en was er helemaal geen ruimte meer voor andere overtuigingen.

Overeenkomsten
Atheïsme is dus van alle tijden. En hoewel het verschillende vormen kent, zijn er toch wel overeenkomsten tussen het atheïsme van honderden jaren geleden en nu. Zo stelden de atheïsten van toen net zulke vragen als de atheïsten van nu. Ze worstelden met het kwaad, predestinatie en in religieuze geschriften beschreven wonderen.

Het onderzoek vertelt ons ook iets over de toekomst van atheïsme. “Gelovigen praten over atheïsme alsof het een ziektebeeld is dat bij een bepaalde fase in de moderne westerse cultuur hoort en wel over zal gaan,” stelt Whitmarsh die naar aanleiding van zijn onderzoek het boek ‘Battling the Gods’ schreef. “Maar mensen hebben in de oudheid duidelijk altijd al zo gedacht.”

http://www.scientias.nl/atheisme-is-gee ... el-tijden/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Teva Teff

Re: Atheïsme

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:
xplosive schreef:Enige argumenten voor ongeloof op een rijtje :

Why there is no god

Ik weet niet of ik wel of niet geloof. Ik noem me zelf maar een agnost. Maar wat ik wel weet is dat ik hier op dit forum gemerkt heb dat het atheisme ook een soort van geloof is. Het geloof in geen God, en dat sommige atheisten nog feller zijn dan veel Christenen als het gaat om het verdedigen van hun geloof in geen god.
Kaal is geen haarkleur.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Atheïsme

Bericht door sjun »

Maar het is eveneens een omschrijving van het hoofd.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Teva Teff

Re: Atheïsme

Bericht door Teva Teff »

Je begrijpt het best wel.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Atheïsme

Bericht door Pilgrim »

Nee hoor... :no1:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie