In memoriam: Prof. G.B.J. van Frikschoten

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
King George

In memoriam: Prof. G.B.J. van Frikschoten

Berichtdoor King George » Vr Aug 09, 2013 1:22 am

Prof. Drs. G.B.J. Van Frikschoten overleden

Posted on 8 augustus 2013 door E.J. Bron

Afbeelding

Vanochtend omstreeks 05.45 uur werd Jaap Mollema alias Prof. Drs. G.B.J. Van Frikschoten, de webmaster van de website “Amsterdam Post”, op de Stadhouderskade in Amsterdam overreden door een vrachtwagen. Traumateams waren snel ter plaatse, maar helaas mocht hulp niet meer baten. Jaap overleed korte tijd na de aanrijding.

Afbeelding

Jaap, ik kende je niet persoonlijk. Toch hadden we regelmatig telefonisch contact. We lagen elkaar goed en streden beide voor dezelfde zaak. Je hebt me enorm geïnspireerd. Ik had respect voor je vlijmscherpe pen en ik kon genieten van je humor. De “Amsterdam Post” was al bijna 13 jaar jouw kindje. Een site, die je met ups en downs in stand hield. Een site ook met vlijmscherpe maatschappijkritiek. Je veegde de vloer aan met de linkse politieke correctheid en vocht als een leeuw tegen de islamisering van Nederland. Niet alleen vanachter je toetsenbord, maar daadwerkelijk, soms helemaal in je eentje, met een megafoon in de hand op straat. Want iemand moet het toch doen, was een van je leuzen. Je weigerde je neer te leggen bij de teloorgang van je geliefde Nederland. Voor menigeen zal het internet nooit meer hetzelfde zijn als voorheen. Ik had groot respect voor je moed. Je liet je door niemand de mond snoeren. Vrijheid van meningsuiting was je hoogste goed. Je was een kanjer en ik zal je vreselijk missen als mens en als medestrijder op het internet!

Ik wens de familie van Jaap en zijn vriend veel kracht toe de komende periode om dit noodlottige, plotselinge, vreselijke verlies te verwerken.

Rust zacht Jaap. Ik zal je missen.

Je vriend Bert.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste tweets van “Frik”:

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Ariel

Re: In memoriam: Prof. G.B.J. van Frikschoten

Berichtdoor Ariel » Vr Aug 09, 2013 1:32 am

Ja, daar schrik ik van. Ik dacht eerst dat het een hoax was, maar het blijkt echt waar te zijn. Ik kan het nog steeds niet geloven.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Vr Aug 09, 2013 1:35 am

Rust in vrede held
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Aug 09, 2013 1:39 am

Dit lees je dan vanmorgen en dan blijkt het Frik te zijn... :shock:

Fataal ongeluk fietser

Bij een ongeluk op de Stadhouderskade in Amsterdam is vanmorgen vroeg een 46-jarige fietser om het leven gekomen. De man kwam onder een vrachtwagen terecht en overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

Afbeelding

De fatale aanrijding gebeurde rond 5.45 uur op de kruising met het Oosteinde en de Hemonylaan. De hulpdiensten rukten massaal uit met onder meer een traumateam, maar zij konden niks meer voor de fietser betekenen. De politie onderzoekt de oorzaak van het ongeval nog.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Alba

Professor van Frikschoten overleden

Berichtdoor Alba » Vr Aug 09, 2013 8:17 am

Vanochtend las ik tot mijn grote schrik dat Jaap Mollema is overleden bij een verkeersongeluk. Hij was op weg naar huis na een vergadering. Eerder in de week een bericht op Amsterdam Post dat hij zich verkiesbaar wilde stellen in Amsterdam. Wat een vreselijk bericht. :cry:

http://ejbron.wordpress.com/2013/08/08/ ... overleden/

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... _frik.html

http://www.at5.nl/artikelen/108458/fiet ... ouderskade

Veel sterkte voor zijn partner, familie en vrienden.

silkyboxershortXL

Berichtdoor silkyboxershortXL » Vr Aug 09, 2013 8:50 am

"Server gaat al over zijn nek. ik heb electoraat!" ( Prof.Drs.G.B.J.VanFrikschoten )
Jemig wat erg.
Nou ja, het is oorlog dus je moet er niet raar van opkijken.
Laatst gewijzigd door silkyboxershortXL op Vr Aug 09, 2013 6:39 pm, 7 keer totaal gewijzigd.
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Aug 09, 2013 12:44 pm

Frik is dood

door Joost Niemoller

Door een vrachtwagen kwam er zomaar een eind aan internetwind Van Frikschoten.

Gisterochtend vroeg, kwart voor zes, overleed Frik. Hij fietste over de Stadhouderskade in Amsterdam en werd van rechts geschept door een vrachtwagen. Op precies die plek, pal achter De Nederlandsche Bank, waar buurtbewoners al enige tijd zeiden tegen de gemeente; waarom haalden jullie hier nu de verkeerslichten weg?

Dat was ook onbegrijpelijk. Het is daar een onmogelijk gevaarlijke, onoverzichtelijke, plek.

Frik, zo heette hij voor mij. In het echt heette hij anders, namelijk Jaap Mollema. Dat was helemaal geen naam voor hem. Net zoals zijn dagelijkse verschijning eigenlijk niet bij hem paste: Een onopvallende man met een bruin leren jasje. Hij gaf me een keer een hand, bij een boekpresentatie van onze wederzijdse vriend, Arthur van Amerongen. We hadden elkaar weinig te zeggen, want zo kenden we elkaar helemaal niet.

Lange tijd wilde Frik überhaupt niet gekend of gezien worden. Hij bewaakte zijn identiteit angstvallig. Soms zei hij: "Ik heb je gezien." Daar of daar. Maar hoe moest ik hem dan zien? Ik had geen idee hoe hij eruit zag. En zo wil hij het jaren houden.

We kenden elkaar vooral van de mail.

Hij als Frik, ik als Jeaust, of een variant daarop. Ik heb het nog even nagekeken. We hebben elkaar zo’n vierduizend keer gemaild, meestal in de nacht. Vanaf 2009 tot enkele dagen geleden. Over alles eigenlijk.

Frik was mijn vaste stem op de mail. Hij was natuurlijk ook een stem op het internet. Op zijn eigen site, AmsterdamPost, en als reageerder. Samen met Botte Hond was hij enkele jaren op Geenstijl de meest productieve, en ik denk ook wel meest begaafde reageerder. Wat hij kon met taal! Daarna ging hij door op de website die ik toen had. Een onvoorstelbare productie.

Nu stond Frik op het punt om de lokale politiek in te gaan. Serieus. Het moest er maar van komen. De oprichtingsvergadering had tot in de ochtend geduurd. En toen stapte Frik op de fiets.

Frik kon mailen over wat er net die dag gebeurd was:

Vandaag heb ik mijn handschoenen aan een Marokkaan uit geleend. In Mei! Die heeft het fenomeen van Raynaud. "Wat doe je hier dan ook, man!", schreeuwde ik hem nog na.

Lange tijd had Frik een heel merkwaardige site. Er stonden alleen afbeeldingen van koeien op. Zoals hij zelf schreef, per mail:

Wij hebben een verschrikkelijk stupide blog wat alleen maar plaatjes van koeien in allerlei omstandigheden post.

Hij had iets met koeien, en met boerderijen. Hij schreef vaak over het boerenleven, maar wat dat nu precies was, weet ik niet. Hij mailde er altijd bloemrijk over, over die koeien:

Het is een serieus gebbetje...Maar het zijn bijzonder lieve dieren overigens. Kan je lekker op de kop slaan dat het stof er in wolken tegelijk uit puft of je hand schandalig nat laten afsabbelen. Vinden ze lekker; die zilte smaak van een hand...Is beter dan zo'n zoutblok in de stal. Stieren zijn nog imposanter met hun enorme lijf en zware kloten. Een bonk spieren vol krachtige levenslust. Maak mij wat! Ik ben een bull! Zelfs koeienstront vind ik lekker ruiken. Om koeieboer te worden moet je vader koeieboer geweest zijn. Het leven is soms, wat de liefde betreft, oneerlijk....

Oprechte groeten van Das VonFrikschoten Syndicaat

Of dan kreeg ik ineens deze anecdotes over het boerenland waar hij van droomde:

Beiden vonden plaats in dezelfde schuur.

Het mooiste wat ik ooit hoorde was het gesmak van jonge katjes rond het bordje aardappels met melk naast de branddeur boven aan de trap tot m'n vader ze vermoordde. ...In een emmer, verdronken, elk.

-------------------------------------------------------

Zie de koe van 't gras en 't licht verstoken Een nevelen bas weerkaats bedompt door 't fluisterende stro Vrijheid van het land verbroken! Boeh! Boeh! Boeh!.

Op een gegeven moment hadden we samen Jim verzonnen. Jim Fortuyn, die moest van ons de politiek in. Het was wat melig, en lukte eigenlijk nooit helemaal, maar je probeert eens wat.

Frik ging helemaal in Jim op. Hij fotoshopte hem in vele vormen, zoals hierboven. En hij had er serieuze plannen mee:

Subliem! Kan er zo op, Joost. Maar het is de Neerlands Hoop Partij. Geen Nederlands Hoop. We willen aan de vertrouwde sfeer van knotwilgen, sudderende stoofpotten op petroleumstellen en gerookte bokkingen associėren, niet? Nou ja, een beetje dan.

En dan die vragen aan de reageerders. Waar ze tegen zijn is ons wel bekend. Maar wat willen ze juist wél terug zien uit de glorieuze geschiedenis van ons oude landje? Niet de jaren '50. Daar leek het soms op bij Pim. Nee, onze Jim is een conservatieve modernist.

Frik mailde ook over Indonesië. Daar kwam zijn liefde van toen vandaan. Ik heb dat nooit precies bij kunnen houden, want Frik was altijd cryptisch in die dingen. Maar het Indische deugde:

De Indonesische volken, ook hier in Nederland, zijn bijzonder open en gastvrij. Dat inburgeren is voor hen normaal. Ook tijdens een ronda in een kampung gaat het om mensen van Sumatra, West-Java, Orang2 Betawi welke in dezelfde kampung wonen en samen de buurt beveiligen bij gebrek aan overheid. Ze hebben er een eigen woord voor geleend van de Nederlander: "Adoptasi".

Ik zeg wel eens dat de Kampungs het summum van sociale democratie zijn. Als er eentje dood gaat dan betaalt de hele buurt mee als er geen geld in de familie is. Alles stuur ik er op aan om me daar te vestigen. In het grootste moslim land ter wereld, midden in de hoofdstad, midden in de kampung: de navel der democratie en tolerantie.

Soms, midden in de nacht was er ineens paniek:

Ik had hier net 7(!) Marokkanen aan de deur die herhaaldelijk aanbelden en via de brievenbus de deur wilden openen. Ik zie dat op mijn camera's want ik doe zonder afspraak nooit open. Dat er licht brandde hebben ze gezien want ze keken daar na. Misschien collecteerden ze voor het Leger des Heils, misschien niet. Echter zo moeilijk ben ik niet op te sporen en hou ik overal rekening mee. Ik drop dit berichtje even bij jou zodat iemand in internetland dit weet mocht mij iets overkomen. Nu zal dit niet zo snel gebeuren want ik heb in Sloß VonFrikschoten nog wat verrassingen in petto voor zulk bezoek maar ik stel er prijs op deze memo even bij jou te parkeren. Hartelijke groet, VanFrikschoten

Van Frik kwam altijd een niet te stuiten stroom ideeën voor rubriekjes, politieke plannen. Het bedenken was altijd belangrijker. Vaak kwam het er niet van, hoe mooi het ook klonk:

Misschien dat ik een rubriekje begin. "De Dam". Dan fiets ik elke dag even naar de Dam om te zien of er al een massale demonstratie is van gematigde moslims tegen het buitensporige geweld van hun geloofsgenoten. Dan maak ik een foto en plaats die op de AP met het onderschrift: "We wachten af..."

Hoe moet ik Frik nu herdenken? Ik weet het niet. Het voelt vooral aan als een verlies aan de speelsheid die het internet jarenlang in zich had. Het is allemaal wat grimmiger en wat zakelijker geworden, dat kwam ook door Twitter, die verharding. Er is niet zoveel lol meer. Frik was die lol.

Maar ik denk niet dat hij met sentiment herdacht wil worden. Want kijk wat hij me mailde toen de zoon van schrijver Van der Heijden net dood was gereden, op de fiets, op precies diezelfde Stadhouderskade. Ook vroeg in de ochtend. Alleen een paar kilometer verder:

Bij Loor was dat aan de hand. Tonio van der Heijden. De zoon van. Een gedweep in de comments! Je wil het niet lezen. "Alsof het spichtige Lot die jouissance en voorspoed niet kon verdragen, de welgemutstheid van de Van der Heijdens opnam als een persoonlijk affront." Geef mij de emmer even door? Ik wilde daar iets van gaan zeggen maar hield me net in. "Lul 'm maar liederlijk de hemel in, mensen! Dat jong is toch allang waar 'ie wezen moet en geeft er geen zak meer om." Maar dat komt dan weer zo cru over, is het niet? Zo gaat dat.

We blijven achter in een bittere gewetens strijd.

Enfin. Frik

Wij gaan maar verder. In mijn hoofd blijf ik die mailtjes van je krijgen, man.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/08/frik-is-dood

H.Numan

Berichtdoor H.Numan » Vr Aug 09, 2013 1:46 pm

Ik las het vanochtend toen ik de ochtend post opende. Compleet overdonderd.
Er is een nobel mens veel te vroeg heen gegaan.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem

xplosive

Berichtdoor xplosive » Vr Aug 09, 2013 3:08 pm

King George schreef:Prof. Drs. G.B.J. Van Frikschoten overleden

Posted on 8 augustus 2013 door E.J. Bron

Afbeelding

Vanochtend omstreeks 05.45 uur werd Jaap Mollema alias Prof. Drs. G.B.J. Van Frikschoten, de webmaster van de website “Amsterdam Post”, op de Stadhouderskade in Amsterdam overreden door een vrachtwagen.

Ik vraag me onwillekeurig even af of de chauffeur van de vrachtwagen soms iets tegen "islamofoben" heeft. Triest. In en in triest. Van zo'n inspirerend en goed geïnformeerd mens vind je niet gauw een tweede.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten

Hans v d Mortel sr

Prof. G.B.J. Wijlen van Frikschoten

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Vr Aug 09, 2013 7:27 pm

Blijkbaar heeft nooit iemand Frik gewaarschuwd voor rijdende vrachtwagens. Wat mankeert er toch aan de meeste chauffeurs? Bij een chauffeur op een vrachtwagen denk ik altijd aan een fundamentalistische moslims.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Aug 09, 2013 9:00 pm

Ik wordt even stil van dit nieuws. Een voorvechter voor veel vrijheid is ons ontnomen.
Ik zal zijn verhalen missen. Amsterdam Post was voor mij toch een plek om geregeld te bezoeken.
Persoonlijk heb hem ontmoet bij de demo tegen de Kalifaters van Hizb Ut Tahrir in Amsterdam.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Aug 09, 2013 9:28 pm

Mahalingam schreef:Persoonlijk heb hem ontmoet bij de demo tegen de Kalifaters van Hizb Ut Tahrir in Amsterdam.

Ik heb je zien lopen Mahalingam. Aardig van je om hem daar te steunen. Respect !!!

King George

Berichtdoor King George » Zo Aug 11, 2013 11:55 am

sjun schreef:
Dode fietser was blogger en wilde meedoen aan verkiezingen

Jaap Mollema wilde stad van PvdA bevrijden

Het slachtoffer van het dodelijke ongeluk donderdagochtend aan de Stadhouderskade was de bekende Amsterdamse blogger Jaap Mollema, beter bekend onder zijn alias Prof. Drs. G.B.J. van Frikschoten of Frik.

Mollema was vooral actief op de site Amsterdam Post, waarvan hij hoofdredacteur was. 'AP' is een site met een vergelijkbare oriëntatie als Geenstijl. Hij zette zich vooral af tegen islamitisch extremisme.

Mollema kondigde onlangs aan dat hij in 2014 wilde meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Met zijn partij wilde hij 'de stad bevrijden uit de wurggreep van de PvdA,' schreef hij zelf vlak voor zijn overlijden.

Over zijn politieke plannen praatte hij geregeld met politicus en goede vriend Hero Brinkman. Ook Brinkman reageert vanochtend verslagen op het nieuws. 'Vreselijk, ik heb net zijn moeder aan de lijn gehad. Ik kan het niet bevatten, het was een bijzondere man.'

Ook zakenman Erik de Vlieger, sinds een klein jaar bevriend met Mollema, is geschrokken. 'Het ongeluk gebeurde hier om de hoek. Jaap was een lieve, bijzondere man, met een heel uitgesproken mening.'

(Door: Jasper Karman)
Het Parool 09.08.13

Frik had het goed gezien dat de misere in de stad aan jarenlang PvdA wanbestuur te wijten is. Daarom zijn er daar alternatieven voor deze verdeel en heers partij nodig die voorbij de poortwachters naar de verpolitiekte media Jan Publiek beklijvend weten voor te lichten. Zolang de PvdA in Amsterdam een meerderheid van de stemmen trekt verandert slechts de samenstelling van de stad. Wie kan rekenen en zich over sentimenten heen weet te zetten vertrekt tijdig want de PvdA heeft al lang haar eigen electoraat geïmporteerd en gepamperd van gemeenschapsgeld. Degenen die vertrekken zijn doorgaans niet de mensen met de minste mogelijkheden om een gemeenschap op te bouwen en te onderhouden. Al jaren wordt het er niet leuker op in Amsterdam, wel duurder!

http://uitmedelijden.50.forumer.com/in- ... #p12347782

King George

Berichtdoor King George » Vr Aug 23, 2013 11:04 am

Amsterdam Post is niet meer. Het HVV-archief kunt u downloaden door op onderstaande button te drukken.

Afbeelding

silkyboxershortXL

Berichtdoor silkyboxershortXL » Wo Feb 19, 2014 8:34 pm

Afbeelding
Hommage aan VanFrikschoten: archief van Amsterdam Post on line gezet
Geplaatst op 19 februari 2014, door D. G. Neree.http://www.vrijechroniqueurs.nl/hommage-aan-vanfrikschoten-archief-van-amsterdam-post-wordt-on-line-gezet/
Op dit moment zijn een aantal mensen bezig om de inhoud van Amsterdam Post on line te zetten, als eerbetoon aan Jaap Mollema, beter bekend als Prof. Drs. G. B. J. VanFrikschoten.
Ook worden er een drietal redevoeringen van VanFrikschoten op de site geze, die niet eerder online verschenen.
De dood van ‘Frik’ in augustus vorig jaar heeft vele mensen geschokt en hij en zijn site worden nog steeds node gemist. Door zijn onverwachte dood ging zijn site, Amsterdam Post, na enkele weken op zwart en vanwege de onzekerheid over zijn nalatenschap is het niet gelukt om toen de database van AP te te kopiëren. De mensen moesten het doen met een HTTrack-kopie. Deze is uit elkaar gehaald en alles wordt op dit moment op de nieuwe site gezet.
Ik ben deze mensen zeer erkentelijk voor hun werk, dat niet eenvoudig is. Wie er allemaal aan meewerken weet ik niet precies,
Met dank aan DVC
De site:http://vanfrikschoten.nl/adam-post-archief/index.html
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA

Ozes

Berichtdoor Ozes » Wo Feb 19, 2014 10:51 pm

Mooi
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Vr Feb 21, 2014 4:14 am

Op de waybackmachine is ook nog veel terug te halen en te zien :

http://web.archive.org/web/20130808231639/http://www.amsterdampost.nl/
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier

King George

Berichtdoor King George » Vr Feb 21, 2014 4:47 am

Alle linkjes werken!

xplosive

Berichtdoor xplosive » Vr Feb 21, 2014 4:56 am

Ja, dat is het mooie van het web archive. Zo is veel "verloren gegaan" materiaal weer terug te halen.

Hans v d Mortel sr

Frik. Helaas!

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Vr Feb 21, 2014 3:55 pm

xplosive schreef:Ja, dat is het mooie van het web archive. Zo is veel "verloren gegaan" materiaal weer terug te halen.

Mooi? Kunst? Kan ik er dan een brood voor kopen? :thinking:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Terug naar “Topics allerhande”