Copy-paste wedstrijd

Moderator: M

Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Laatst gewijzigd door Sjoerd op wo aug 01, 2007 6:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Sjoerd schreef:Het probleem eigenlijk hé... Is dat het christendom en islam allebei zijn ontworpen door satan. Om mensen in zijn macht te krijgen heeft hij er zowel bij het christendom als islam een schilletje van liefde en vrede omheen gemaakt die als een val dient. Zodra hij je in zijn macht heeft gaat hij je gebruiken voor zijn plan. Bij jou is dit zeer duidelijk, je hebt duidelijk een obsessie voor satan en als een diener van het kwade geef je hem van alle slechte dingen de schuld. Dat lijkt me vrij logisch, en het is de waarheid!! Ik hoef het ook niet te bewijzen, in de ogen van een onwetende klinkt het misschien wat vreemd, maar bewijs jij maar dat het niet zo is! Nou is het natuurlijk persoonlijk, dus je mag mij niet op deze onzin aanspreken, maar ik wil het wel graag verspreiden hier op het forum. Goed?

Ik heb verder niet het idee dat ik jou of anderen hier niet in hun waarde laat, ik stel voornamelijk vragen. Als god bestaat en hij onze vader en herder is, waarom gedraagt hij zich dan niet zo? Ben benieuwd naar je antwoord Nadia.
jij bent een rare kerel en je weet absoluut niet wat je zegt.
als jij denkt dat ik bezeten ben dan is dat zo en verder wil ik met jouw nooit meer discuseren, ikm heb het gehad met jouw klote uitspraken.

ik ga nu niet verder in op je post want je bent het gewoon niet waard, zeker nu niet.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Sjoerd schreef:Het probleem eigenlijk hé... Is dat het christendom en islam allebei zijn ontworpen door satan. Om mensen in zijn macht te krijgen heeft hij er zowel bij het christendom als islam een schilletje van liefde en vrede omheen gemaakt die als een val dient. Zodra hij je in zijn macht heeft gaat hij je gebruiken voor zijn plan. Bij jou is dit zeer duidelijk, je hebt duidelijk een obsessie voor satan en als een diener van het kwade geef je hem van alle slechte dingen de schuld. Dat lijkt me vrij logisch, en het is de waarheid!! Ik hoef het ook niet te bewijzen, in de ogen van een onwetende klinkt het misschien wat vreemd, maar bewijs jij maar dat het niet zo is! Nou is het natuurlijk persoonlijk, dus je mag mij niet op deze onzin aanspreken, maar ik wil het wel graag verspreiden hier op het forum. Goed?

Ik heb verder niet het idee dat ik jou of anderen hier niet in hun waarde laat, ik stel voornamelijk vragen. Als god bestaat en hij onze vader en herder is, waarom gedraagt hij zich dan niet zo? Ben benieuwd naar je antwoord Nadia.
Vergeleken met jou vind ik Maroc_21 symphatieker........
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Laatst gewijzigd door Sjoerd op wo aug 01, 2007 5:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Simonida
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:23 pm

Bericht door Simonida »

Sjoerd schreef:
Volgens het christendom is god onze vader/herder, zowel een vader als een herder laten hun kinderen/schaapjes los maar grijpen in als het mis dreigt te gaan. Tijdens de tweede wereldoorlog zijn 6 miljoen onschuldige joden vermoord, waar was onze vader in de hemel toen? (essentieel punt 1)
Het is heel erg wat er met de Joden gebeurd is. De Joden zullen helaas steeds het mikpunt zijn van Satanische machten. Hij bewerkt dit door mensen heen. Want Satan weet dat God voor dit land speciale plannen heeft. Hij wil dat verhinderen, maar zal daar uiteindelijk niet in slagen.
Ik ben ervan overtuigd dat het de Vader in de hemel heel erg aan hart ging wat daar gebeurde. Maar het merendeel van de Joden hadden Zijn oplossing: het offer van zijn Zoon niet geaccepteerd. Daarmee hadden ze God afgewezen. (Onder de christenen is het ook niet beter hoor!) Daardoor waren ze ook buiten Gods bescherming. Dat geeft anderen beslist geen vrijbrief om te doen wat daar is gebeurd. Integendeel! Het was een Satanische greep, door middel van mensen, op Gods volk.

Voor onze menselijke begrippen is dit leven het doel. Bij God is het een periode waarin we kunnen kiezen, voor Hem of voor de Satan. Hij plaatst dit in een eeuwig plan.
Sjoerd schreef: Het is een historisch feit dat de kerk haar macht altijd (veel) misbruikt heeft. Ook is het lange tijd zo geweest dat op ketterij de doodstraf stond. Welk verschil is er op deze punten met islam en waarom grijpt god niet in als er verkeerde dingen gebeuren, in zijn naam. (essentieel punt 2)
Ik ben het helemaal met je eens. Ik loop ook niet zo warm voor al die kerkelijke organisaties. Vooral als de kerk invloed op de politiek gaat uitoefenen, is ze niet bezig zoals Jezus het bedoelde. Hij zei: "mijn Koninkrijk is niet van deze wereld". De werkelijkheid is dat heerszuchtige mensen God voor hun karretje spannen en zo macht uitoefenen. Als God het zegt.... dan is er geen tegenspraak mogelijk.(Dit is niet van toepassing op àlle christelijke politici.)
Wie een verantwoordelijke functie heeft heeft vooral de taak om te dienen.

God wil alleen gediend worden door mensen die voor Hem kiezen. Als mensen dat doen en in gebed gaan voor bepaalde situaties, grijpt God in. Wel vaak op een andere manier dan wij verwachten.
Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. (bijbel)
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Laatst gewijzigd door Sjoerd op wo aug 01, 2007 5:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Simonida
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:23 pm

Bericht door Simonida »

Sjoerd schreef: De holocaust was hun eigen schuld? Als ik weiger in god te geloven loop ik het risico 'gestraft' te worden? Geloof jij werkelijk dat het zo in elkaar zit? Ben je je ervan bewust dat dit ook de manier is waarop moslims bang gemaakt worden? Zijn er hier nog meer mensen die op zo'n gevaarlijke manier denken?
Nee, de holocaust was de schuld van de mensen die dat hebben gedaan, niet van de Joden. Het is ook geen straf van God. Al de ellende die over de wereld is gekomen heeft deze oorzaak: we zijn losgeraakt van God. Je kunt het nooit persoonlijk iemand of een volk aanrekenen. Het is de gebrokenheid van het hele bestaan, als gevolg van de zonde.

Stel, je hebt een zoon van 18 jaar. Je hebt hem in liefde opgevoed. Die zoon denkt "Pa die kan me wat, ik wil doen wat ik zelf wil. Ik kan het zelf wel uitzoeken. Ik heb hem niet nodig." Hij gaat op kamers in een grote stad. Daar komt hij in aanraking met misdadigers. Die slaan hem dood. Als de zoon bij jou was gebleven had je het misschien kunnen voorkomen. Maar nu hij is weggegaan, heeft hij zelf de verantwoording voor zijn leven genomen. Dat respecteerde jij.

Ik weet niet of het altijd precies zo zit. Want ook mij kan iets overkomen, terwijl ik geloof dat ik een kind van God ben. Maar ook al zou zoiets gebeuren, dan weet ik dat hiermee niet alles ophoudt. Niets kan me scheiden van Gods liefde, zelfs de dood niet. Het beste komt nog!
Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. (bijbel)
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Laatst gewijzigd door Sjoerd op wo aug 01, 2007 5:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
gideong
Berichten: 702
Lid geworden op: za okt 29, 2005 11:05 pm

Bericht door gideong »

Sjoerd schreef:De vraag staat nog steeds, als god onze vader/herder is, waarom gedraagt hij zich dan niet zo? Misschien iemand anders die het weet, ik ben serieus benieuwd. Dit is voor mij één van de redenen om het bestaan van een almachtige en liefhebbende god uit te sluiten. Het excuus dat we een vrije wil hebben gaat volgens mij niet op, een herder laat zijn schaapjes zich niet in een ravijn storten, en ook een goede (liefhebbende) vader doet er alles aan zijn kinderen te beschermen.
Je hebt hier echt wel een punt. Moet zeggen dat ik dat ook wel moeilijk vind. Als ik moet kiezen dan kies ik voor een liefhebbende en niet almachtige Vader. Geloof eerder in Jezus, en dan via Jezus in Haar (zou Ketter zeggen misschien).
De boom herken je aan zijn vruchten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89864
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Beste Simonida

Ik word intens verdrietig en naar, van jouw kijk op het Christelijk geloof.
Weet je, deze uitspraak die jij net hier gemaakt hebt is een van de redenen geweest dat ik me afgekeerd hebt van het Christelijk geloof.
Een God die mensen straft omdat ze zijn zoon niet geaccepteerd hebben is voor mij geen liefde volle vader maar een eerste klas sadist.

Het is beter dat ik maar even wacht met het beantwoorden van deze post.
Maar toch wil ik even dit zeggen.
Mensen als jij zullen nooit andere mensen dichter naar God brengen, maar juist verder van hem verdrijven.
Deze ideologie heeft er voor gezorgd dat verstandige mensen de kerk links laten liggen.
Gefeliciteerd.

Vriendelijke groet.
Ariel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

gideong schreef:
Sjoerd schreef:De vraag staat nog steeds, als god onze vader/herder is, waarom gedraagt hij zich dan niet zo? Misschien iemand anders die het weet, ik ben serieus benieuwd. Dit is voor mij één van de redenen om het bestaan van een almachtige en liefhebbende god uit te sluiten. Het excuus dat we een vrije wil hebben gaat volgens mij niet op, een herder laat zijn schaapjes zich niet in een ravijn storten, en ook een goede (liefhebbende) vader doet er alles aan zijn kinderen te beschermen.
Je hebt hier echt wel een punt. Moet zeggen dat ik dat ook wel moeilijk vind. Als ik moet kiezen dan kies ik voor een liefhebbende en niet almachtige Vader. Geloof eerder in Jezus, en dan via Jezus in Haar (zou Ketter zeggen misschien).
Zomaar wat gedachten:

Kan een almachtige God ervoor kiezen om niet meer almachtig te zijn en alwetend door ons vrije wil te geven?

Als God die vrije wil dan respecteert en niet ingrijpt omdat hij/zij/wat-dan-ook van ons allemaal even veel houdt en onze zielen toch eeuwig zijn, verklaart dat waarom god geen kwaad verhindert. als hij/zij/het/wat-dan-ook dat wel deed dan respecteert hij/zij/het/wat-dan-ook onze vrije wil niet meer en bevoordeelt hij/zij/het/wat-dan-ook het ene schepsel boven het andere. Dat zou God diens eigen spelregels schenden.
Gebruikersavatar
Simonida
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:23 pm

Bericht door Simonida »

Ariel schreef:Beste Simonida

Ik word intens verdrietig en naar, van jouw kijk op het Christelijk geloof.
Weet je, deze uitspraak die jij net hier gemaakt hebt is een van de redenen geweest dat ik me afgekeerd hebt van het Christelijk geloof.
Een God die mensen straft omdat ze zijn zoon niet geaccepteerd hebben is voor mij geen liefde volle vader maar een eerste klas sadist.

Het is beter dat ik maar even wacht met het beantwoorden van deze post.
Maar toch wil ik even dit zeggen.
Mensen als jij zullen nooit andere mensen dichter naar God brengen, maar juist verder van hem verdrijven.
Deze ideologie heeft er voor gezorgd dat verstandige mensen de kerk links laten liggen.
Gefeliciteerd.

Vriendelijke groet.
Ariel.
Het is bedtijd, dus daarom even kort. In mijn ogen is jullie denkfout dat je het maar steeds over straffen hebt. De wereld is in problemen door de zonde. God geeft een oplossing: zijn Zoon Jezus Christus. Ja, als je die oplossing niet wilt accepteren, dan moet je de gevolgen aanvaarden.
Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. (bijbel)
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Laatst gewijzigd door Sjoerd op wo aug 01, 2007 5:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Ariel schreef:Beste Simonida

Ik word intens verdrietig en naar, van jouw kijk op het Christelijk geloof.
Weet je, deze uitspraak die jij net hier gemaakt hebt is een van de redenen geweest dat ik me afgekeerd hebt van het Christelijk geloof.
Een God die mensen straft omdat ze zijn zoon niet geaccepteerd hebben is voor mij geen liefde volle vader maar een eerste klas sadist.

Het is beter dat ik maar even wacht met het beantwoorden van deze post.
Maar toch wil ik even dit zeggen.
Mensen als jij zullen nooit andere mensen dichter naar God brengen, maar juist verder van hem verdrijven.
Deze ideologie heeft er voor gezorgd dat verstandige mensen de kerk links laten liggen.
Gefeliciteerd.

Vriendelijke groet.
Ariel.

Alleen God weet waarom

Heel de wereld was getuige van de terroristische aanslag op het World Trade Center in New York. Binnen een paar uur ontrafelde zich een verwoestend schouwspel. Nu vraagt de wereld om antwoorden. Antwoorden van wereldleiders, maar ook van God. We willen antwoorden, omdat we ongeduldig zijn. Omdat het geweld zo dichtbij komt en ons kan overkomen.

God heeft het druk. Zijn naam wordt te pas en te onpas genoemd bij het zien van de beelden. Mensen roepen zijn naam aan in hoop en wanhoop, in verdriet en woede:
“Hoe kan God zoiets toch toestaan?”
Priesters, dominee’s en politici komen met antwoorden, die voor het overgrote deel toch dezelfde klank heeft als voorheen: “Gods wegen zijn ondoorgrondelijk” of “God heeft een plan met ieder mens”. Is dat werkelijk wat God aan het doen is?

Wordt God zelf hier ook niet erg moe van? Altijd wordt zijn naam in verband gebracht met alle zaken die niet goed gaan, van natuurrampen tot de daden van terroristen, van ziekte tot ellende en van ongelukken tot alle vormen van geweld. “Waarom God? Waarom?”

Hoe kijkt God hiernaar?
Mensen die nooit iets met Hem te maken willen hebben, roepen Hem ter verantwoording.

Mensen die alleen op zondag Hem in hun leven toelaten, maar vanwege welvaart en zelfzucht door de weeks niet tot Hem bidden, komen nu plotseling door de weeks bij Hem op bezoek en vragen waarom Hij dit gedaan heeft, of waarom Hij niets doet?
Voelt God zich aangesproken als een soort 1-1-2 nummer in de hemel?

Het wonderlijke is dat Hij nog luistert ook!
Hij heeft het nooit te druk en kent geen antwoordapparaat of vrije uren, nog baaldagen of ATV. Hij heeft geen plaatsvervanger en geen Voice Mail. God is altijd aan het werk en altijd betrokken bij deze wereld. Hij vraagt nooit waarom je Hem vraagt, want dat weet Hij al. Omdat Hij is wie Hij is: God.

angst en lolly
Er heeft zich een ramp afgespeeld met langdurige gevolgen. En alleen God kan het geheel overzien. En daarom willen wij nu antwoord van Hem, want Hij weet het.
En wij zijn ongeduldig.
Diep van binnen zijn wij bang en zien nu dat de mens deze wereld niet onder controle heeft.
En daar zit nu juist de kern van de spanning tussen God en mens. De mens gedraagt zich als een klein kind van vier, die het leven wil als een lolly.
Zolang het lekker is, zien we God niet zitten, zelfs vele “christenen” niet. We willen het leven en we willen het zoals wij willen. Maar dan gebeuren er zaken buiten ons vermogen en dan rennen we naar God. Nu mag Hij antwoorden geven en nog liever: de zaken zodanig regelen dat wij weer aan de lolly kunnen.

de rechtvaardigheid van God

Maar is dit rechtvaardig naar God? Zwijgt Hij daarom wijselijk in zijn liefde?

Is het niet eerlijker onze verantwoording te onderkennen en te zeggen: het zijn de mensen die zich niets van Gods orde aantrekken. Wij denken te kunnen leven met egoïsme, onvergevingsgezindheid, een gapend gat tussen rijkdom en armoede in een hulpeloze Derde Wereld enz.
En daarmee roept de mens het onheil over zichzelf uit.
En God?

Hij is al heel druk bezig om er voor te zorgen dat we elkaar niet nog erger in de haren vliegen en deze planeet niet verder verpesten vanwege ons egoïsme, door ons te attenderen op de vreselijke gevolgen van egoïsme, haat en wrok, in ons persoonlijk leven en in het wereldgebeuren. Wij maken het lijden groter en wanneer het verdriet ondraaglijk wordt, vragen we Hem om hulp.
Gek genoeg geeft Hij die dan nog ook. Waarom God dat toch doet?
Alleen God weet waarom.

Uit de Boston The Daily News
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89864
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Beste Simonida.

De duivel bestaat niet. Net zo min al de hel.
Of je moet mensen die moorden , martelen, en andere gruwelijkheden verrichten duivels noemen, daar kan ik nog wat bij voorstellen.
Maar de duivel zoals jij hem bedoelt , een geest met satanische machten ( waarom schrijf jij satan met een hoofdletter, is dat omdat jij hem op de zelfde hoogste stelt als God?) bestaat dus niet.
De satan is een bedenksel van mensen. Een bedenksel van mensen die verlangde naar macht, en de satan als stok achter de deur gebruikte om angst in de harte van mede mensen te zaaien om zo mensen door angst aan ze te binden.
Satan is een mythe.


Mensen hebben van God mens gemaakt. Een God die net zoals wij oordeelt en veroordeeld.
Ook jij kan het waarschijnlijk niet accepteren dat je god niet hoeft te vrezen.
Het idee van een God die niet zal oordelen en die geen reden heeft om te straffen is immers te mooi om waar te zijn?

Jij zegt…
Nee, de holocaust was de schuld van de mensen die dat hebben gedaan, niet van de Joden. Het is ook geen straf van God. Al de ellende die over de wereld is gekomen heeft deze oorzaak: we zijn losgeraakt van God. Je kunt het nooit persoonlijk iemand of een volk aanrekenen. Het is de gebrokenheid van het hele bestaan, als gevolg van de zonde.


En in deze zin spreek jij jezelf tegen. Jij begint door te zeggen dat de holocaust mensenwerk is , en geen straf van God, maar je laat ook in deze zin doorschemeren dat God de Joden losgelaten heeft omdat ze het offer van zijn Zoon niet geaccepteerd hebben.
Dus toch straf. God beschermde zijn volk niet meer en daardoor kregen kwade krachten de overhand en werden Joden achtervolgd.
Zijn bloed komen over ons en onze kinderen. Dat is toch wat jij bedoeld Simonida ?
Dat heb ik geleerd Simonida. Zijn bloed komen over ons en over onze kinderen, en dat is de reden waarom al deze nare dingen met de Joden gebeurd zijn, en nog steeds gebeuren.
Dat moet Hitler misschien ook gedacht hebben. ( ik laat nu maar even mijn gedachte de vrije loop) Dat God hem als werktuig gebruikt heeft om Joden uit te roeien. Hitler wist ook wat er in de bijbel stond, en misschien heeft God hem opdracht gegeven en gebruikt om deze vloek die de Joden over zich zelf uitgesproken hadden te voltooien.
Of was Hitler een volgeling van de duivel, die handenwrijvend de roep van de Joden… “Zijn bloed komen over ons en over onze kinderen” ook gehoord heeft en Hitler opdracht gaf om dit verzoek van de Joden tot uitvoer te brengen.
Wat was Hitler Simonida? Een werktuig van God of van de duivel.

En God liet dit toe, want hij had immers zijn handen van zijn uitverkoren volk afgetrokken en beschermde ze niet meer. Hij ( God) gaf dus de duivel de vrije hand.
Dit is toch wat jij bedoeld Simonida ?

Niks geen liefdevolle God die onvoorwaardelijk van zijn schepselen houd.
Jij hebt het over een God die behoefte heeft. Een God die gekwetst is als hij niet krijgt wat hij verlangt. Een wraakzuchtig God, streng doch rechtvaardig. In zijn aanwezigheid moet je beven, en hem gehoorzamen, want anders……”Dan laat ik jullie los en gebeuren er vreselijke dingen met jullie…”

Indien God strikte gehoorzaamheid van zijn wetten verlangt waarom heeft hij de mogelijkheid geschapen dat die wetten kunnen worden overtreden?
De vrije wil misschien….
Maar hoe kunnen wij over een vrije wil beschikken als niet jouw maar zijn wil moet geschieden?
En wat is een vrije wil als een verkeerde keus leidt tot verdoemenis?
Een ieder die gelooft dat God straft of zijn handen van mensen aftrekt alleen maar omdat ze hem niet volgen beschuldigd God van hypocratie.

God heeft geen behoefte. Dus vandaar dat hij onze aanbidding niet wenst, en er ook geen behoefte aan heeft.

God heeft naar mijn idee verlangens, Verlangens dat wij op een goed moment totale kennis zullen hebben wie God en ook wij, die alle deel uitmaken van de zelfde energie, werkelijk zijn, Liefdevol en volmaakt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Mooi betoog Ariel..

Werkelijk uit het hart gegrepen..
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89864
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Dank je Lodewijk.

De uitspraak van Simonida over de holocaust bracht me terug naar mijn kindertijd.
Ik zat weer in de kerk, en ik beleefde weer even de bijna twee uur durende preek, en ik voelde weer even de haat die ik ook voelde in de kerk.
De haat tegenover de dominee, die zalvend anders denkende mensen de hel in preekte.

Fout... Ik had me beloofd dat ik niemand meer zou haten, dat ik niet meer zou geloven in een wraakzuchtige God.
Ik was even niet meer spiritueel.
Ik was weer even net zo anti alles wat maar met religie te maken heeft als heel lang geleden. Ik was weer net zo verkeerd bezig als religieuze gelovige.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Laatst gewijzigd door Sjoerd op wo aug 01, 2007 5:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Ariel schreef:Dank je Lodewijk.

De uitspraak van Simonida over de holocaust bracht me terug naar mijn kindertijd.
Ik zat weer in de kerk, en ik beleefde weer even de bijna twee uur durende preek, en ik voelde weer even de haat die ik ook voelde in de kerk.
De haat tegenover de dominee, die zalvend anders denkende mensen de hel in preekte.

Fout... Ik had me beloofd dat ik niemand meer zou haten, dat ik niet meer zou geloven in een wraakzuchtige God.
Ik was even niet meer spiritueel.
Ik was weer even net zo anti alles wat maar met religie te maken heeft als heel lang geleden. Ik was weer net zo verkeerd bezig als religieuze gelovige.
Zo denk ik er ook over. Ik geloof niet in een kleinzielige God.
Ik geloof in een God die onvoorwaardelijk van ons houdt, omdat we zijn kinderen zijn. Net als een moeder onvoorwaardelijk van haar zoon zal houden. Kortom, een God van liefde en medemenselijkheid.

(Daarom sluit ik Allah overigens uit als God).
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Bericht door Hamsa »

Ik weet niet of ik in een god geloof. Zeker niet een god als persoon, ik zie het meer als een abstract begrip. Een substratum van pure bewustzijn waaruit alles is ontstaan, niet alleen onstaan maar waar alles in is.
We ervaren het niet omdat onze geest onzuiver is en belemmerd.
Door meditatie en door je ermee te verbinden (bidden ?) kun je er iets van ervaren. Als het water van een meer stil is kun je in de spiegeling de maan zien, niet als er rimpels in zijn (bijvoorbeeld van stenen in het water gooien). Zo werkt de geest ook.
Er is iets als het Leven of het Bewustzijn dat alles doordringt. Het is iets dat boven de zintuigelijke waarneming is. Hoe meer je het gaat beschrijven, een naam geven, een vorm geven des te meer je het beperkt.
Dit is ook een fout van de gevestigde religies.

Dit is ongeveer hoe ik het zie.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89864
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Zo zie ik God ook Hamsa.
Ik zie hem niet meer als een soort oude lichtgevende man met baard, ( zo zag ik hem als kind) maar ik zie hem als All.
Een energie of kracht waar wij allemaal deel van uitmaken.
Niet iets waar je bang voor moet zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Ariel schreef:Beste Simonida.

De duivel bestaat niet. Net zo min al de hel.
Of je moet mensen die moorden , martelen, en andere gruwelijkheden verrichten duivels noemen, daar kan ik nog wat bij voorstellen.
Maar de duivel zoals jij hem bedoelt , een geest met satanische machten ( waarom schrijf jij satan met een hoofdletter, is dat omdat jij hem op de zelfde hoogste stelt als God?) bestaat dus niet.
De satan is een bedenksel van mensen. Een bedenksel van mensen die verlangde naar macht, en de satan als stok achter de deur gebruikte om angst in de harte van mede mensen te zaaien om zo mensen door angst aan ze te binden.
Satan is een mythe.


Mensen hebben van God mens gemaakt. Een God die net zoals wij oordeelt en veroordeeld.
Ook jij kan het waarschijnlijk niet accepteren dat je god niet hoeft te vrezen.
Het idee van een God die niet zal oordelen en die geen reden heeft om te straffen is immers te mooi om waar te zijn?

Jij zegt…
Nee, de holocaust was de schuld van de mensen die dat hebben gedaan, niet van de Joden. Het is ook geen straf van God. Al de ellende die over de wereld is gekomen heeft deze oorzaak: we zijn losgeraakt van God. Je kunt het nooit persoonlijk iemand of een volk aanrekenen. Het is de gebrokenheid van het hele bestaan, als gevolg van de zonde.


En in deze zin spreek jij jezelf tegen. Jij begint door te zeggen dat de holocaust mensenwerk is , en geen straf van God, maar je laat ook in deze zin doorschemeren dat God de Joden losgelaten heeft omdat ze het offer van zijn Zoon niet geaccepteerd hebben.
Dus toch straf. God beschermde zijn volk niet meer en daardoor kregen kwade krachten de overhand en werden Joden achtervolgd.
Zijn bloed komen over ons en onze kinderen. Dat is toch wat jij bedoeld Simonida ?
Dat heb ik geleerd Simonida. Zijn bloed komen over ons en over onze kinderen, en dat is de reden waarom al deze nare dingen met de Joden gebeurd zijn, en nog steeds gebeuren.
Dat moet Hitler misschien ook gedacht hebben. ( ik laat nu maar even mijn gedachte de vrije loop) Dat God hem als werktuig gebruikt heeft om Joden uit te roeien. Hitler wist ook wat er in de bijbel stond, en misschien heeft God hem opdracht gegeven en gebruikt om deze vloek die de Joden over zich zelf uitgesproken hadden te voltooien.
Of was Hitler een volgeling van de duivel, die handenwrijvend de roep van de Joden… “Zijn bloed komen over ons en over onze kinderen” ook gehoord heeft en Hitler opdracht gaf om dit verzoek van de Joden tot uitvoer te brengen.
Wat was Hitler Simonida? Een werktuig van God of van de duivel.

En God liet dit toe, want hij had immers zijn handen van zijn uitverkoren volk afgetrokken en beschermde ze niet meer. Hij ( God) gaf dus de duivel de vrije hand.
Dit is toch wat jij bedoeld Simonida ?

Niks geen liefdevolle God die onvoorwaardelijk van zijn schepselen houd.
Jij hebt het over een God die behoefte heeft. Een God die gekwetst is als hij niet krijgt wat hij verlangt. Een wraakzuchtig God, streng doch rechtvaardig. In zijn aanwezigheid moet je beven, en hem gehoorzamen, want anders……”Dan laat ik jullie los en gebeuren er vreselijke dingen met jullie…”

Indien God strikte gehoorzaamheid van zijn wetten verlangt waarom heeft hij de mogelijkheid geschapen dat die wetten kunnen worden overtreden?
De vrije wil misschien….
Maar hoe kunnen wij over een vrije wil beschikken als niet jouw maar zijn wil moet geschieden?
En wat is een vrije wil als een verkeerde keus leidt tot verdoemenis?
Een ieder die gelooft dat God straft of zijn handen van mensen aftrekt alleen maar omdat ze hem niet volgen beschuldigd God van hypocratie.

God heeft geen behoefte. Dus vandaar dat hij onze aanbidding niet wenst, en er ook geen behoefte aan heeft.

God heeft naar mijn idee verlangens, Verlangens dat wij op een goed moment totale kennis zullen hebben wie God en ook wij, die alle deel uitmaken van de zelfde energie, werkelijk zijn, Liefdevol en volmaakt.
zo ariel, dat heb je mooi gezegd...
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Ariel schreef:Beste Simonida.

De duivel bestaat niet. Net zo min al de hel.
Of je moet mensen die moorden , martelen, en andere gruwelijkheden verrichten duivels noemen, daar kan ik nog wat bij voorstellen.
Maar de duivel zoals jij hem bedoelt , een geest met satanische machten ( waarom schrijf jij satan met een hoofdletter, is dat omdat jij hem op de zelfde hoogste stelt als God?) bestaat dus niet.
De satan is een bedenksel van mensen. Een bedenksel van mensen die verlangde naar macht, en de satan als stok achter de deur gebruikte om angst in de harte van mede mensen te zaaien om zo mensen door angst aan ze te binden.
Satan is een mythe.


Mensen hebben van God mens gemaakt. Een God die net zoals wij oordeelt en veroordeeld.
Ook jij kan het waarschijnlijk niet accepteren dat je god niet hoeft te vrezen.
Het idee van een God die niet zal oordelen en die geen reden heeft om te straffen is immers te mooi om waar te zijn?

Jij zegt…
Nee, de holocaust was de schuld van de mensen die dat hebben gedaan, niet van de Joden. Het is ook geen straf van God. Al de ellende die over de wereld is gekomen heeft deze oorzaak: we zijn losgeraakt van God. Je kunt het nooit persoonlijk iemand of een volk aanrekenen. Het is de gebrokenheid van het hele bestaan, als gevolg van de zonde.


En in deze zin spreek jij jezelf tegen. Jij begint door te zeggen dat de holocaust mensenwerk is , en geen straf van God, maar je laat ook in deze zin doorschemeren dat God de Joden losgelaten heeft omdat ze het offer van zijn Zoon niet geaccepteerd hebben.
Dus toch straf. God beschermde zijn volk niet meer en daardoor kregen kwade krachten de overhand en werden Joden achtervolgd.
Zijn bloed komen over ons en onze kinderen. Dat is toch wat jij bedoeld Simonida ?
Dat heb ik geleerd Simonida. Zijn bloed komen over ons en over onze kinderen, en dat is de reden waarom al deze nare dingen met de Joden gebeurd zijn, en nog steeds gebeuren.
Dat moet Hitler misschien ook gedacht hebben. ( ik laat nu maar even mijn gedachte de vrije loop) Dat God hem als werktuig gebruikt heeft om Joden uit te roeien. Hitler wist ook wat er in de bijbel stond, en misschien heeft God hem opdracht gegeven en gebruikt om deze vloek die de Joden over zich zelf uitgesproken hadden te voltooien.
Of was Hitler een volgeling van de duivel, die handenwrijvend de roep van de Joden… “Zijn bloed komen over ons en over onze kinderen” ook gehoord heeft en Hitler opdracht gaf om dit verzoek van de Joden tot uitvoer te brengen.
Wat was Hitler Simonida? Een werktuig van God of van de duivel.

En God liet dit toe, want hij had immers zijn handen van zijn uitverkoren volk afgetrokken en beschermde ze niet meer. Hij ( God) gaf dus de duivel de vrije hand.
Dit is toch wat jij bedoeld Simonida ?

Niks geen liefdevolle God die onvoorwaardelijk van zijn schepselen houd.
Jij hebt het over een God die behoefte heeft. Een God die gekwetst is als hij niet krijgt wat hij verlangt. Een wraakzuchtig God, streng doch rechtvaardig. In zijn aanwezigheid moet je beven, en hem gehoorzamen, want anders……”Dan laat ik jullie los en gebeuren er vreselijke dingen met jullie…”

Indien God strikte gehoorzaamheid van zijn wetten verlangt waarom heeft hij de mogelijkheid geschapen dat die wetten kunnen worden overtreden?
De vrije wil misschien….
Maar hoe kunnen wij over een vrije wil beschikken als niet jouw maar zijn wil moet geschieden?
En wat is een vrije wil als een verkeerde keus leidt tot verdoemenis?
Een ieder die gelooft dat God straft of zijn handen van mensen aftrekt alleen maar omdat ze hem niet volgen beschuldigd God van hypocratie.

God heeft geen behoefte. Dus vandaar dat hij onze aanbidding niet wenst, en er ook geen behoefte aan heeft.

God heeft naar mijn idee verlangens, Verlangens dat wij op een goed moment totale kennis zullen hebben wie God en ook wij, die alle deel uitmaken van de zelfde energie, werkelijk zijn, Liefdevol en volmaakt.
zo ariel, dat heb je mooi verteld, ik zal dit onthouden..
Gebruikersavatar
Simonida
Berichten: 87
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:23 pm

Bericht door Simonida »

Ariel schreef:Beste Simonida.

De duivel bestaat niet. Net zo min al de hel.
.....
( waarom schrijf jij satan met een hoofdletter, is dat omdat jij hem op de zelfde hoogste stelt als God?)
........
Satan is een mythe.
Dit is de grootste leugen die satan de mensen wijs maakt. Dan kan hij lekker zijn gang gaan.
Dat ik satan met een hoofdletter schrijf, komt omdat ik gewend ben namen met een hoofdletter te schrijven. Puur macht der gewoonte. Hij krijgt van mij geen eer. Ik heb nu geprobeerd het met een kleine letter te schrijven. Ik zal proberen dat in het vervolg te doen.
Jij zegt… (Simonida)
Nee, de holocaust was de schuld van de mensen die dat hebben gedaan, niet van de Joden. Het is ook geen straf van God. Al de ellende die over de wereld is gekomen heeft deze oorzaak: we zijn losgeraakt van God. Je kunt het nooit persoonlijk iemand of een volk aanrekenen. Het is de gebrokenheid van het hele bestaan, als gevolg van de zonde.
En in deze zin spreek jij jezelf tegen. Jij begint door te zeggen dat de holocaust mensenwerk is , en geen straf van God, maar je laat ook in deze zin doorschemeren dat God de Joden losgelaten heeft omdat ze het offer van zijn Zoon niet geaccepteerd hebben.
Dus toch straf.
God heeft de Joden niet losgelaten. Hij kijkt nog altijd verlangend naar hen uit. De Joden (maar niet alleen zij) hebben God losgelaten.
Zijn bloed komen over ons en onze kinderen. Dat is toch wat jij bedoeld Simonida ?
Zo bedoel ik het pertinent niet Ariël. Schuif me dat niet in de schoenen. Ik ken die leer en die veroordeel ik. Wat ik wel geloof is dat God het bloed van de verzoening over hen wil laten komen.
Of was Hitler een volgeling van de duivel, die handenwrijvend de roep van de Joden… “Zijn bloed komen over ons en over onze kinderen” ook gehoord heeft en Hitler opdracht gaf om dit verzoek van de Joden tot uitvoer te brengen.
Wat was Hitler Simonida? Een werktuig van God of van de duivel.
Hitler was een werktuig van de duivel. Een beeld van de Antichrist.
En God liet dit toe, want hij had immers zijn handen van zijn uitverkoren volk afgetrokken en beschermde ze niet meer. Hij ( God) gaf dus de duivel de vrije hand.
Dit is toch wat jij bedoeld Simonida ?
Nogmaals, die bedoel ik NIET!!!!! Schuif me dat niet in de schoenen. God heeft de Joden niet losgelaten. God heeft een warm hart voor de Joden en ik ook.

Als iemand overboord slaat en hij grijpt de reddingsboei niet die Hem wordt toegeworpen, is dan de degene die die boei gooide fout? Nee, degene die de boei niet pakte was dom.
God heedt er alles voor over gehad om de mens te redden, zowel Joden als niet Joden. Hij gaf zijn eigen zoon zelfs in de dood. Wat had Hij nog meer moeten doen?
Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. (bijbel)
Gebruikersavatar
Karuna
Berichten: 90
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 7:30 pm

Bericht door Karuna »

Ariel schreef:Ik zie hem niet meer als een soort oude lichtgevende man met baard, ( zo zag ik hem als kind) maar ik zie hem als All.
Een energie of kracht waar wij allemaal deel van uitmaken.
Niet iets waar je bang voor moet zijn.
Ben je wel christen dan? Want christenen zien hem en beelden hem vaak uit als een man met baard! En hoe zie jij jezus? was hij volgens jou gewoon een mens of god.

Hoe jij God inbeeldt is niet hoe god in de bijbel is vermeld. Heb je ooit overwogen om het christendom te verlaten? Kan je die stap wel maken of ben je bang voor de christelijke hel en vuur dat voor anders denkenden is voortbestemd.

Als jij niet in hel of straf gelooft> hoe ga je dan met de bijbel om? (als je ten minste christen bent)

Zie jij god als liefde???? En als god volgens jou alleen maar liefde is waarom laat hij mensen en vaak ook dieren lijden? En waarom gaan de aanhangers van god vaak in oorlog (meestal tegen elkaar)??

Heb je overwogen om hindoestaans of boedist te wroden?

Op welk leeftijd heb je afstand met je christelijke ideeën (god met baard; god als mens) genomen? En ben je boos op de kerk die je verkeerd heeft ingelicht en je ouders die je een verkeerde/valse ideeën gaven?

Antwoord graag terug met respect aub!

groetjes,
Plaats reactie