Nostalgie

Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Nostalgie

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:Bill Warner zei laatst op een filmpje ook dat we het zonder organisaties het niet redden en dat helden alleen de oorlog niet kunnen winnen.

In essentie een goed betoog voor wat betreft de boodschap dat de helden de oorlog niet kunnen winnen. Dat is zeker waar. Wat we inderdaad nodig hebben is organisatie en bondgenoten. Jammer dat Bill het communisme op op één hoop gooit met het atheïsme dat in wezen ideologieloos is. Ik probeer ook geen katholieken en protestanten op één hoop te gooien of überhaupt een willekeurige gezindte met een andere gezindte, behalve dienaangaande wat er wèrkelijk gemeenschappelijk is.

Afgezien dáárvan zijn christelijke bondgenoten tegen de islam mij welkom.

Duidelijk is wèl dat noch het christendom, noch het atheïsme mensen behoedt tegen het begaan van dwaasheden. Waar het in essentie om gaat is het verdedigen van westerse waarden. En die westerse waarden mogen van mij desnoods christelijk heten. Zolang die waarden maar verdedigd worden, want dat is voor mij het belangrijkste.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nostalgie

Bericht door Pilgrim »

Vroeger las ik ook veel strips van de serie hip comics. Vooral Spinneman en de Vier Verdedigers (The Fantastic Four) vond ik leuk.

Afbeelding

Als je er even goed over nadenkt zijn de bovennatuurlijke eigenschappen van de Vier Verdedigers, ontstaan uit metaforen. Reed Richards, de leider van het team, kan zijn lichaam geweldig uitrekken, zijn vrouw kan zich onzichtbaar maken en de omgeving manipuleren met onzichtbare krachtvelden, Johnny, de Toorts, verandert in levende fakkel en kan daardoor ook vliegen en Benjamin Grimm is veranderd in een vent van beton, een levende rotsmassa. Of m.a.w. Richards is een wetenschapper en erg ‘rekkelijk’ in zijn opvattingen, zijn vrouw maakt zich soms a.h.w. onzichtbaar maar manipuleert toch de omgeving (typisch voor vrouwen), de Toorts is een ‘vurig’ mannetje en Grimm is een onverzettelijke vent ‘van beton’. Veel van dit soort strips, waaronder ook Spinneman, zijn gemaakt door Joden en soms zitten er verdachte zaken in die lijken te refereren naar een bovenaardse wereld, zoals o.a. de eerder genoemde archetypen en de strijd tegen demonische wezens. De helse en brandende ‘negatieve zone’ (in een andere dimensie) in de strip van de Vier Verdedigers lijkt verdacht veel op de hel en waarin schurken, zoals de Negaman, soms ten onder gaan. Deze zone wordt ook bevolkt door demonische wezens die lijken op duivels met vlerken. :thinking: Ook andere zaken zoals het fenomeen dat sommige superhelden en ook schurken kunnen vliegen en de houding die ze daarbij soms aannemen komen soms toch wat verdacht op mij over. Ik heb verscheidene boeken gelezen over uittredingen e.d. en de houding die deze personen lijken aan te nemen bij het vliegen is vaak precies dezelfde die ook ‘uittreders’ soms aannemen wanneer ze met hun losse ziel gaan ‘vliegen’. Bijvoorbeeld de ‘snoekduik’ met de handen naar voren, wat je ziet bij Superman, captain Marvel, de Toorts, e.a. Sten Oomen vertelt over deze snoekduikhouding in haar boek ‘Door het raam’.

Ik zal verder maar niet al te veel ingaan op de surrealistische en mogelijk spirituele oorsprong van deze strips. Deze superhelden met hun kwalificaties zijn voor mij symbolische personificaties uit de echte wereld. Wij zijn de superhelden!! Wij zijn de Wachters van de Westerse beschaving. Wij bestrijden immers de krachten van de oprukkende Duisternis, de demonische wezens in de gedaante van moslims, Gutmenschen, roden, nazi’s,... Het zijn demonen, zombies, vampiers, shadows, enz. en wij zorgen er voor dat de echte Goede mensen niet in slaap vallen (de ‘slaap’ is ook een archetype) maar waakzaam blijven! Wij bestrijden het kwaad vooralsnog met het woord, maar er komt misschien een dag dat we het ook gaan doen met het zwaard. :emm2:
Laatst gewijzigd door Pilgrim op di apr 29, 2014 11:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Nostalgie

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:Vroeger las ik ook veel strips van de serie hip comics. Vooral Spinneman en de Vier Verdedigers (The Fantastic Four) vond ik leuk.
Ja, Spiderman en de Fantastic Four ken ik natuurlijk ook.

En vroeger las ik ook strips van Doctor Solar, een soort superman :

Afbeelding

En ik heb een keer het volgende stripboek gelezen :

Afbeelding

Let op het opschrift op het schip : het lijkt een soort Arabisch.
Pilgrim schreef:Ik heb verscheidene boeken gelezen over uittredingen e.d. en de houding die deze personen lijken aan te nemen bij het vliegen is vaak precies dezelfde die ook ‘uittreders’ soms aannemen wanneer ze met hun losse ziel gaan ‘vliegen’. Bijvoorbeeld de ‘snoekduik’ met de handen naar voren, wat je ziet bij Superman, captain Marvel, de Toorts, e.a. Sten Oomen vertelt over deze snoekduikhouding in haar boek ‘Door het raam’.
Ja, Sten Oomen, en die is ook al heel lang veganist.
Pilgrim schreef:Wij bestrijden het kwaad vooralsnog met het woord, maar er komt misschien een dag dat we het ook gaan doen met het zwaard. :emm2:
Inderdaad. Ik vrees ervoor. Maar mocht het zover komen dan schuw ik het niet. Hopelijk hoeft het niet zover te komen.
Laatst gewijzigd door xplosive op vr mar 04, 2022 7:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nostalgie

Bericht door Pilgrim »

Ja, Doctor Solar was ook zo’n vliegende superheld met bovenaardse krachten. Verder had je nog de avonturen van Samson, een held die leeft in de ruïnes van New York, na een atoomoorlog. Een dappere gespierde kerel, gekleed in een rood(!) berenvel, net als Herculus. Zijn metgezellen zijn zijn vriendin Sharmaine en haar vader Mindor, een wetenschapper met veel kennis over het technologische verleden van vóór de atoomoorlog. De naam Samson is natuurlijk verwant aan die van Simson, een andere gespierde held uit een andere en lang vervlogen tijd.

Afbeelding

De leukste strips van die Classics waren voor mij echter de avonturen van de Robinsons, een familie die in een op drift geraakt ruimtestation verdwaald was in de ruimte en die van Magnus, de robotbestrijder.

Afbeelding

Afbeelding

Magnus is een klassieke stereotiepe held in het jaar 4000. Hij leeft in de reusachtige stad Northam (Noord-Amerika), die zich uitstrekt over geheel Noord-Amerika met kilometers hoge wolkenkrabbers. Het is frappant hoe deze held in de toekomst lijkt op de klassieke held in de oude ridderverhalen. Een knap uitziende en vierkant gekaakte gespierde dappere kerel en net als captain Scarlet gekleed in een rood soort tuniek, die het kwaad bestrijdt in de vorm van kwaadaardige robots en schurken die dit soort robots maken. Met enorme karateklappen slaat hij die robots aan gruzelementen. Hij heeft ook een heel lief vriendinnetje Leeja, die hij regelmatig moet redden, net als die dappere ridders vroeger deden. Je ziet dit thema ook bij bovengenoemde Samson.

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze strips zat er achterin de strip ook nog een andere kleine vervolgstrip en die vond ik bij Magnus vaak nog leuker dan de hoofdstrip van Magnus zelf. Die strip heette 'Captain Johner en de vreemdelingen' (aliens). Johner is de commandant van een ruimteschip die terugkeert naar de Aarde van een verre reis door het heelal en heeft van een verre planeet een paar aliens meegenomen die vrijwillig op aarde als ambassadeurs zullen optreden. Deze wezens kunnen echter zogenaamde tijdsvervormingen waarnemen en ontdekken al gauw door hun gaven dat er op aarde zogenaamde namaakmensen rondlopen. Dit zijn Venusianen die echter door een vreemde demonische geest beheerst worden, waardoor het zogenaamde tijdvervormers worden. Venusianen zijn kolonisten (of afstammelingen van die kolonisten) die naar Venus geëmigreerd zijn. Niet alle Venusianen zijn echter namaakmensen, maar slechts een groep en alleen de aliens kunnen ze waarnemen. Na een aantal aanslagen op de aliens en een ontvoering van Johner leidt het spoor naar Venus waar Johner, het Venusiaanse meisje M’Reema en de vier aliens via een teleportatie-apparaat naar toe gaan. M’Reema staat zelf aan de goede kant maar is wel de zuster van één van de Venusiaanse samenzweerders. Slechts een paar plekken op Venus zijn in de helse atmosfeer leefbaar en dat is bij de zogenaamde kristalrotsen. Ze volgen de namaakmensen tot in een geheime basis in een berg en dan... is er weer een ontmoeting met een Godachtige entiteit,... de Tijd. Als een soort levend wezen dat het heelal omvat. De kwaadaardige namaakmensen zijn tijdvervormers omdat ze ‘de Tijd’ vervormen. Hahaha, ongelooflijk, wat een symboliek!! [icon_lol.gif] Je moet er maar opkomen! Door ‘de Tijd’ gaan de namaakmensen ten onder en verdwijnen in een soort maalstroom in de afgrond. Ik heb op internet een paar plaatjes gevonden van deze scenes. Ze zijn in kleur, maar de Nederlandse strips waren gewoon zwart-wit. Het plaatje van ‘de Tijd’, gepersonifieerd als een levend Opperwezen is echt een beetje beroemd geworden

Afbeelding

Afbeelding
Demonische Venusianen ontkennen de beschuldiging van de aliens dat ze niet ‘echt’ zijn, dat ze niet menselijk zijn.

Bovenstaande discussie is interessant. De Venusianen ontkennen de beschuldiging dat ze niet menselijk zijn (denk hierbij aan de diepere betekenis van ‘menselijk’ als goed of humaan). De commandant van de veiligheidsdienst, generaal Curso, gelooft echter alleen in wat bewezen is! Hahaha!! Een echte scepticus! Er zijn hier wel eens discussies geweest over het bestaan van God en andere bovenaardse zaken, waarbij de stelling naar voren kwam dat gelovigen ‘moeten’ bewijzen dat God of het hiernamaals bestaan en dat de omgekeerde bewijslast (dus dat ongelovigen moeten bewijzen dat deze zaken niet bestaan) niet geldig is. Dat geldt natuurlijk ook voor het bestaan van de duivel en demonische mensen. Maar voor de sceptische generaal in deze strip is echter óók wel degelijk de omgekeerde bewijslast geldig, simpelweg omdat hij geen risico wil nemen. Hij vertrouwt de aliens en hun kwaliteiten omdat ze meer kunnen zien dan gewone mensen. Laat die namaakmensen maar het bewijs leveren dat ze echt menselijk zijn. Hij wil gewoon het bewijs zien of de beschuldiging waar of onwaar is, op wat voor manier dan ook. Immers, als er echt demonische ‘onechte’ mensen bestaan verkeert de mensheid in groot gevaar en moeten we maatregelen nemen om het gevaar te stoppen.

Afbeelding
Johner en zijn metgezellen ontmoeten het Opperwezen, ‘de Tijd’. Magnifiek! (Klik hier voor een grotere afbeelding.)

De beste SF-roman die ik ooit gelezen heb was ‘Het punt Omega’ van George Zebrowski en wonderlijk genoeg was ook hierin weer sprake van een God-entiteit. De hoofdrolspeler, Georgias - de zoon van een leider - was een overlevende van een beschaving die door de mens was vernietigd in een zeer verre toekomst, rond het jaar 8000 geloof ik. Deze beschaving ontstond door vermenging van aardmensen en inheemse wezens op een planeet in de sterrenhoop Herculus. Verteerd door haat over deze genocide pleegt hij eeuwenlang (zo oud is hij) aanslagen op de beschaving van de mensen totdat hij uiteindelijk op een planeet aan de rand van de Melkweg door een militaire eenheid gedood wordt. Hij ontdekt echter dat zijn bewustzijn blijft bestaan omdat het opgenomen wordt in een Kosmisch Bewustzijn. Dit heeft tot gevolg dat zijn ruimteschip zichzelf niet vernietigd omdat de boordcomputer in contact blijft staan met zijn bewustzijn (waar het dus draadloos mee verbonden is) en wat de militaire eenheid voor een raadsel stelt.

Afbeelding

Ik vond het amusant en zelfs verbazingwekkend dat de klassieke en ‘ouderwetse’ ideeën, archetypen en symbolen uit het Christendom gewoon in de science-fiction bleven voort bestaan, terwijl het Christendom zelf wegkwijnt onder de cognitieve dissonantie. Demonen, duivelse mensen, demonische bezetenheid, goede en rechtvaardige helden met bovennatuurlijke eigenschappen (bijvoorbeeld ook de X-mannen), Godachtige entiteiten, doden die weer levend worden (o.a. ook in de trilogie Nul-A van van Vogt), het eeuwige leven (zowel fysiologisch als spiritueel) en soms zelfs een messiaanse held of bevrijder in het rood. Rood is (naast groen) de archetypische kleur van het leven en wat we ook weer terugzien in de profetieën bij de rode mantel van de Messias/Grote Monarch (ook Jezus). Het gewaad dat in bloed geverfd is (o.a. in Openb. 19:13 en Jes. 63:1-6). Bovennatuurlijke zaken behoren trouwens ook gewoon tot mijn wereldbeeld. Alleen de terminologie is in de SF een beetje anders. :smile4:

Science-fiction, het blijft altijd leuk! Een ontsnapping uit het alomtegenwoordige, verstikkende, en materialistische linkse conservatisme. Wie zal ons hier ooit van verlossen? Wie?

Op nog vroegere leeftijd las ik ook Prins Valiant. Later verschenen daar achterin ook afleveringen van de strips van Gerry Anderson, namelijk Zero-X en Stingray.

Afbeelding

De creaties van Gerry Anderson hadden ook een eigen stripblad. Dat was TV 2000 in Nederland met allemaal verhalen over de Thunderbirds, Captain Scarlet, Stingray, Lady Penelope, de Robinsons in de ruimte, enz. Dit blad heb ik ook gelezen. In het Engels was dit TV 21 century.

Afbeelding

Zoals had ik eerder gezegd zijn dit beelden van een 21e eeuw die nooit is aangebroken. Maar is dat eigenlijk wel zo? Volgens de SF zouden we in deze tijd bedreigd worden door mysterons en zombies en als je hier goed over nadenkt is dat juist wél uitgekomen! De superieure geheime organisatie Spectrum (alle kleuren van de regenboog) heeft de nieuwe dreiging gesignaleerd. Wie is deze organisatie dan wel? Dat zijn wij; de anti-Islambeweging met FFI aan top. Of misschien nog beter gezegd, alle waakzame rechtvaardige mensen die onder leiding staan van ‘kolonel White’ (wit bevat allen andere kleuren van het spectrum) die ons vanuit zijn wolkenbasis leiding geeft en ons beschermt met zijn 'Angels'. :wink2: Wij zijn die agenten met de verschillende kleuren (verschillende politieke en religieuze richtingen) die het gevaar gaan afstoppen en waken over de talloze argelozen die slapen. Alleen de grootste held, de ‘man in het rood’, is nog niet op het wereldtoneel verschenen. De 21e eeuw is wat mij betreft nu begonnen! S.I.G.!*

Afbeelding
Colonel White achter zijn controle paneel.

Afbeelding
Cloudbase

Afbeelding
Gevechtsvliegtuigen van de Angels (let op de A).

Afbeelding
De Angels

*) S.I.G.: Spectrum is green (Spectrum code voor ‘Alles is ok. Ga door!’)
Laatst gewijzigd door Pilgrim op di jun 24, 2014 4:44 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Nostalgie

Bericht door xplosive »

Een mooi overzicht, Pilgrim! Ik ken lang niet alle series en/of verhalen die je hier voorschotelt. De "Prins Valiant" van de Vivo heb ik vroeger uiteraard ook gelezen.

En de symboliek weerspiegelt inderdaad waar wij nu in verkeren : de strijd tegen de aanhangers van "The Prophet of Doom".

Afbeelding
Laatst gewijzigd door xplosive op do feb 03, 2022 6:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nostalgie

Bericht door Pilgrim »

Ja, het zijn net zombies of vampiers en ook die Gutmenschen doen me wel heel erg sterk aan die 'namaakmensen' die ik hierboven noemde. Ze hebben een valse goedheid of humaniteit (afgeleid van 'human', wat menselijk betekent). :smile4:

Er is trouwens een fundamenteel verschil tussen de vroegere sprookjes en de huidige science-fiction (en gedeeltelijk ook fantasy). In sprookjes wordt gebroken met de natuurwetten en in science-fiction niet, hoewel er wel allemaal wonderbaarlijke zaken in voorkomen. Er is in de science-fiction duidelijk sprake van de zogenaamde sense of wonder, maar er wordt een zodanige draai aan gegeven dat er geen breuk lijkt te zijn met de natuurwetten. We kunnen bijvoorbeeld volgens de relativiteitstheorie niet sneller dan het licht reizen, maar door er een draai aan te geven door die natuurwet te omzeilen (bijvoorbeeld met een soort hyperruimte) kan het dan opeens weer wel. Eigenlijk zijn science-fiction verhalen een soort omgekeerde sprookjes. Ze beginnen ook omgekeerd. Sprookjes beginnen met 'Er was eens...' en science-fiction verhalen beginnen meestal eigenlijk met 'Er zal eens zijn...' :smile4: Dus veeleer een projectie in de toekomst dan in het verleden, dit in verband met de technologische en wetenschappelijke progressie, waardoor het onmogelijke op een dag mogelijk wordt. De 'levende plaatjes' in de magische krant van Harry Potter worden op een dag gewoon werkelijkheid, maar niet door magie maar door technologie. Maar wat is achter af gezien eigenlijk magie?

Ik vond die strips van de Vier Verdedigers en Magnus trouwens geweldig goed getekend.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nostalgie

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nostalgie

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nostalgie

Bericht door Pilgrim »

We kennen inmiddels Bill Whittle al van zijn kritiek op Obama. Ook hij blikt met pijn in het hart terug op de populaire SF-films van zijn jeugd, die de idealen weerspiegelden van zijn tijd. Hier de nostalgie van Bill Whittle en let op zijn kritiek op linkse ‘intellectuelen’. Linksen zijn lafaards. :smile4:



Over het probleem wat Bill Whittle hier aanhaald heb ik het hier zelf ook wel eens over gehad. Ook in het volgende fimpje heeft Bill Whittle het hierover. Het gedachtengoed van het neomarxisme heeft het Westen zwak gemaakt.

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Nostalgie

Bericht door xplosive »

Als kind keek ik natuurlijk af en toe naar kinderprogramma's. In het begin konden wij thuis alleen Nederlandse TV-zenders en Duitse TV-zenders ontvangen. Op de Duitse TV was er vaak soms meer aanbod voor kinderen dan op de Nederlandse TV. Dus besloot mijn moeder het voor mij maar eens met een Duits kinderprogramma te proberen toen ik 7 jaar oud was (in 1969). Natuurlijk begreep ik toen nog nauwelijks Duits, maar met enkele aanwijzingen van mijn moeder begreep ik al vrij snel al aardig wat Duits en kreeg ik er aardigheid in om een vreemde taal te leren verstaan. Het hielp natuurlijk dat de Duitse taal enigszins verwant is aan de Nederlandse taal. Daarna keek ik vaker naar Duitse kinderprogramma's en op een gegeven moment was het zelfs zo dat ik meer Duitse kinderprogramma's zag dan Nederlandse. Ook was het zo dat ik op een gegeven moment de Duitse kinderprogramma's meestal leuker vond dan de Nederlandse. Het was mijn eerste kennismaking met de Duitse cultuur. Naarmate ik meer Duitse kinderprogramma's zag groeide uiteraard (in woord) mijn kennis van de Duitse taal. In die tijd werden kinderprogramma's (ook op de Nederlandse TV) nog aangekondigd door een omroepster ("Ansagerin" op zijn Duits). Eén van de hoogtepunten was altijd de aankondiging van het kinderprogramma door de omroepster. En ik vond toen (en nu waarschijnlijk nog wel) dat die Duitse omroepsters alleraardigst waren. Het begon dan altijd met "Liebe Kinder". Op een gegeven moment zijn al die omroepsters wegbezuinigd. Doodzonde en wat mij betreft een groot verlies voor de TV-cultuur! Het vroegste fragmentje met een Duitse omroepster voor kinderprogramma's dat ik op Youtube heb kunnen terugvinden volgt hieronder. Het is alleen geen aankondiging maar een afkondiging, maar niettemin geeft het een aardige indruk van hoe het er vroeger aan toe ging :



Eén van de bekendere Duitse kinderprogramma's was toen "Rappelkiste" :



Hier nog een fragment met omroepster Ulla Zitelmann uit 1976 :

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Nostalgie

Bericht door sjun »

Leuk informatief topic. Van Ben Grimm herinner ik me vooral de nu nog toepasselijke zin: "It's Clobberin' Time!". Vooral als er weer eens tegen de groene megalomane, zelfingenomen in het gezicht beschadigde Victor von Doom gevochten moest worden. Dat groengemantelde mannetje, aanvoerder van gewelddadige robothorden en slavenmeester lijkt me een uitstekende typering van ene Mohammed. Al etaleert Victor natuurlijk wel wat meer beschaving en ontbreekt bij hem de oversekstheid die Mohammed kenmerkte en die nog steeds wordt overgedragen via zijn doorgegeven vertellingen en directieven. Victor heeft dan ook weinig met de houri's van Mohammed die vandaag de dag nog steeds niet al te nozele door hun hormonen geleide haantjes doet smachten naar het hen voorgehouden hiernamaals.
:smartass:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

3 februari 1976: Loekie de Leeuw, Fred Emmer

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nostalgie

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Zo eentje heb ik in gebruik.
Het glazen bakje is niet meer (ik houd er gewoon het koffiekopje onder)
het handvat is vervangen door een stukje bezemsteel
de dop bovenop is ook weg en wordt nu afgesloten met een plastic camping-bekertje.
En de DE reclame is er ook niet meer (verf eraf door schoonmaken).
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nostalgie

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nostalgie

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nostalgie

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Nostalgie

Bericht door xplosive »

Flipje Tiel van de Betuwe. Ja, die ken ik ook nog wel. Daar ben ik ook mee opgegroeid.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Nostalgie

Bericht door xplosive »

Typisch jaren '60, The Monkees !

Laatst gewijzigd door xplosive op do feb 03, 2022 6:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nostalgie

Bericht door Pilgrim »

Mijn geliefde genre in mijn pubertijd was science-fiction, maar later bekoelde dat wat. Ik was niet echt een fanaat, maar de meest beroemde SF-boeken van die tijd heb ik wel gelezen. Beroemde schrijvers als Clarke, Heinlein, Asimov, Dick e.a.

Mijn eerste SF-boekje was ‘Inval op Mars’ van Tjomme de Vries, wat een overweldigende indruk op mij maakte en wat ging over een ontmoeting met buitenaardse wezens met wielen i.p.v. benen die diep vanuit het heelal op Mars terecht kwamen. Ik weet er echter weinig meer van.

Robert Heinlein vond ik aanvankelijk een favoriet. Hier een paar voorbeelden van zijn boeken die ik las.

Verdwaald tussen de sterren – Dit ging over een reusachtig ruimteschip dat generaties op drift geraakt was in het heelal, met een gemeenschap van honderden mensen.

Tijd voor de sterren – Goed boek over een ruimteschip dat tot de lichtsnelheid kan versnellen en waarbij het contact met de aarde telepathisch onderhouden werd tussen twee broers die tweelingen waren, waarbij de een op aarde achterbleef en de ander in het ruimteschip meereisde. De zogenaamde tijdsvertraging wordt hier aanschouwelijk gemaakt omdat de op de aarde achtergebleven broer stokoud is en de ander jong gebleven is.

Afbeelding

Assignment in eternity – Slecht geschreven bundel, maar waarvan ik het eerste verhaaltje toch heel erg goed vond. Het ging over een geheim agent die opgenomen werd in een organisatie van supermensen die zich als taak hadden gesteld om de wereld te beschermen.

De maan in opstand – Leuk verhaal over een gevangeniskolonie op de maan die in opstand komt en daarbij geholpen wordt door een computer die door een soort kortsluiting een menselijke intelligentie verkrijgt.

Dubbelster – Dit schijnt volgens velen een goed verhaal te zijn, o.a. over Marsianen, maar ik knapte af op keizer Willem van Oranje met zijn residentie op de maan. Hierna heb ik lange tijd geen SF meer gelezen. Toen ik later ‘Kat door de muur’ van hem las, wat ik ook heel slecht vond, heb ik vrijwel geen boeken van Heinlein meer gelezen.

Hier nog wat voorbeelden van mijn andere favoriete schrijvers:

Isaac Asimov

De totale robot – Bundel van alle korte robotverhalen van Isaac Asimov.

Afbeelding

De stalen holen – Detective in een verre toekomst waarin de mensen in ondergrondse steden leven als gevolg van ecologische rampen.

Zonsondergang – Heel beroemd kort verhaal (in een bundel) over een volk op een verre planeet waarin het nooit donker wordt vanwege meerdere zonnen in een dubbelstersysteem. Maar ze worden gek als het toch donker wordt door een eclips.

Verder heb ik ook de Foundationtrilogie en andere verhalen van Asimov gelezen.

Arthur C. Clarke

Erg bekend van zijn beroemde film ‘2001, a space odyssey’ en waarvan ik het boek ook gelezen heb.

Fonteinen van het paradijs – Een afknapper! Clarke schopte in zijn boeken vaak aan tegen het Christendom. Religie blijkt bijvoorbeeld een verschijnsel te zijn dat alleen voorkomt bij intelligente wezens die afstammen van zoogdieren; een interstellaire expeditie komt bij de restanten van een ooit bewoonde planeet waarvan de beschaving door een nova is vernietigd en dit blijkt de ster van Bethlehem te zijn geweest, enz. Maar in dit boek prees hij ook de Islam de hemel in! :scratch: We lezen daarin het volgende. “Bijna alle computersimulaties van alternatieve geschiedenis tonen aan, dat de slag bij Tours (in het jaar 732) een van de doorslaggevende rampen voor de mensheid is geweest. Als Karel Martel toen was verslagen, zou de Islam zich over zijn interne verdeeldheid hebben kunnen heen zetten; men zou niet elkaar bestreden, maar Europa veroverd hebben. Zo zouden eeuwen van christelijke barbarij(!!!) voorkomen zijn, de industriële revolutie zou bijna 1000 jaar eerder zijn begonnen, en op het ogenblik zouden wij de meest nabije sterren bereikt hebben, en niet slechts de verst verwijderde planeten...
...Maar het lot heeft het anders gewild, en de legers van de profeet keerden terug naar Afrika. De Islam leidde een kwijnend voortbestaan, een fascinerend fossiel, tot aan het einde van de twintigste eeuw. Toen loste hij plotseling op in olie...”

Afbeelding

Over de honderden miljoenen doden die door de Islamitische barbarij veroorzaakt zijn heeft Clarke kennelijk geen weet. Clarke schreef dit boek in 1979 en het is nu al duidelijk dat deze passage compleet achterhaald is. De Islam lost niet op in olie maar expandeert juist door de olie!! Ik heb ook geen superieure computers nodig om te weten hoe Europa er uit gezien zou hebben als de Islam Europa veroverd zou hebben. Het zou er uit gezien hebben als de rest van de islamitische wereld! Het moderne Europa zoals wij dat kennen zou nooit bestaan hebben en ook een Verlichting met een industriële revolutie zou nooit plaats gevonden hebben. Ik had de neiging om het boek dicht te slaan na deze onzin van Clarke.

Het einde van het begin – Een apocalyptisch aandoend boek waarvan sommigen denken dat het geïnspireerd is door de Gnostiek. Buitenaardse wezens die er echter uitzien als duivels begeleiden de mensheid in de laatste periode van zijn geschiedenis, waarna de mensheid opgaat in een soort heelalgeest! Weer zo’n Godachtige entiteit, waar ik het al eerder over had. Ik heb vaak het gevoel dat Clarke wel de klok heeft horen luiden maar nooit geweten heeft waar de klepel hing. Hij heeft in ieder geval nooit het licht gezien, vrees ik.

Rendezvous met Rama – Ook een erg beroemd boek wat gaat over een ontmoeting met een kunstmatig wereldje dat de vorm heeft van een holle roterende cilinder.

Afbeelding

Andere beroemde boeken die ik van hem las waren o.a.:

De verre aarde – Over een kolonie van de mens op een oceaanplaneet nadat de aarde is vernietigd door een grote zonne-explosie (nova).

Aardlicht – Over een conflict tussen de aarde en de maan.

Het rode zand van Mars – Ook een beroemd boek waarin voor het eerst het idee van terraforming ter sprake komt.

Maanstof – Een toeristisch vaartuig op de maan zakt weg in het maanstof en moet gered worden.

Van Philip K. Dick heb ik ook verscheidene boeken gelezen. Sommige van zijn verhalen gaan over een wereld na een atoomoorlog. Het was toen nog de tijd van de Koude Oorlog. Zoals het verhaal ‘Dr. Bluthgeld en het leven na de bom’. Erg leuk vond ik ook de ‘Spelers van Titan’ met daarin intelligente apparaten en gebruiksvoorwerpen die tegen je praten. Andere boeken van hem die ik leuk vond waren o.a.: De Martiaanse tijdsverschuiving, Ubik, Vlucht in visioenen, Wacht nu op vorig jaar, Vlucht naar Venus en Scheur in de ruimte. Bij sommige verhalen valt echt op dat de personages in een wereld leven die niet echt is en waaruit ze soms ontwaken zoals bij ‘Vlucht in visioenen’. De bundels met korte verhalen vond ik echter het leukst zoals bijvoorbeeld ‘Een handvol duisternis’.

Afbeelding

Alfred E. van Vogt vond ik een minder populaire schrijver, maar ik heb toch wel wat romans van hem gelezen zoals o.a. ‘Nul-A’, wat gaat over een maatschappij waarin niet-Aristoleaans gedacht wordt zoals de onze; ‘Avontuur tussen de sterren’ en ‘Slan’. ‘Slan’ is misschien we de beste roman die van Vogt ooit geschreven heeft. De slans zijn net een soort Joden. Ze worden meedogenloos vervolgd door de gewone mensen omdat ze over superieure capaciteiten beschikken waar de gewone mensen bang voor zijn. De hoofdrol wordt vertolkt door een jongetje dat opgejaagd wordt omdat hij over telepathische gaven beschikt. Uiteindelijk komt hij met een door de slans verborgen geheim ruimteschip op Mars terecht waar de slans in het geheim een grote beschaving inclusief een machtig militair apparaat hebben opgebouwd dat de aarde moeiteloos kan weerstaan. Misschien wel een profetisch boek.

Afbeelding

Andere boeken die indruk op mij maakten zijn ‘Ringwereld’ van Larry Niven, waarin sprake was van een reusachtige kunstmatige ringvormige wereld om een ster; ‘Zie de mens’ van Michael Moorcock over een tijdreiziger die terug reist naar de tijd van Jezus en tot de ontdekking komt dat hij zelf Jezus is; ‘De Statusplaneet’ van Robert Sheckley over een gevangenisplaneet waarbij het geheugen van de gevangenen over hun vroegere leven gewist is. Verder ook de jeugdboeken als ‘Flits in de ruimte’ van Madeleine L' Engle en ‘Torenhoog en mijlen breed’ van Tonke Dragt. Het boek van Dragt gaat over een reusachtig woud op Venus. Ik was nog heel jong toen ik deze boeken las.

Afbeelding

De leukste verhalen vond ik toch de korte verhalenbundels. Vooral de korte verhalen van Frederik Brown, Eric Frank Russell en Philip K. Dick waren het leukst. Toen werden er nog verhalenbundels uitgegeven, wat je tegenwoordig niet meer ziet. Het beste korte verhaal wat ik ooit gelezen heb was ‘Aan zijn veters omhoog’ van Robert Heinlein over een man die verstrikt raakt in onontwarbare tijdparadoxen.

Ik denk dat ik in totaal ca. 100 SF-boeken gelezen en dat is niet echt veel want ik ken mensen die er duizenden gelezen hebben. Aanvankelijk, in mijn pubertijd gaf het een enorme kick, maar dat had ik niet meer toen ik er na mijn veertigste weer mee begon. Om de een of andere reden kon het me niet meer echt bekoren zoals vroeger. Een SF-serie die ik trouwens ook nog een tijdje volgde was Perry Rhodan, totdat het me verveelde. Veel diepgang zat er niet echt in.
Laatst gewijzigd door Pilgrim op di sep 23, 2014 4:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nostalgie

Bericht door King George »

Brievenpagina 'Achterwerk' verdwijnt uit VPRO-gids

23-09-14 09:51 uur - Bron: Het Parool

Afbeelding
© anp

[offtopic]Weer een slachtoffer van de technologische vooruitgang. 'Achterwerk', de brievenpagina voor kinderen achter op de VPRO-gids, verdwijnt in zijn huidige vorm.[/offtopic]

Samensteller Elja Looijestijn krijgt zo weinig brieven dat de rubriek, die 38 jaar bestaat, kerst mogelijk niet haalt. Kinderen sturen bijna geen brieven meer, ook niet via de mail. Jongeren vinden elkaar tegenwoordig op sociale media en whatsapp.

Looijestijn vraagt daarom op de pagina de lezers om tips over een nieuwe vorm voor 'Achterwerk'. 'Ik heb die wijsheid waarmee jullie de afgelopen jaren hebben geschreven nu eens zelf nodig.'

Kinderen schreven en discussieerden in die 38 jaar over van alles. Van liefdesperikelen, drugs en ziekte tot muziek, mopjes en dode huisdieren. Onder anderen columnist Aaf Brandt Corstius, acteur Roeland Fernhout en dichter Ingmar Heytze hebben ooit hun debuut gemaakt op de pagina.

(Door: Vincent Smits)


Het Parool
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nostalgie

Bericht door Pilgrim »

NOSTALGIE...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Nostalgie

Bericht door Eliabe »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Nostalgie

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:De leukste verhalen vond ik toch de korte verhalenbundels. Vooral de korte verhalen van Frederik Brown, Eric Frank Russell en Philip K. Dick waren het leukst. Toen werden er nog verhalenbundels uitgegeven, wat je tegenwoordig niet meer ziet. Het beste korte verhaal wat ik ooit gelezen heb was ‘Aan zijn veters omhoog’ van Robert Heinlein over een man die verstrikt raakt in onontwarbare tijdparadoxen.

Ik denk dat ik in totaal ca. 100 SF-boeken gelezen en dat is niet echt veel want ik ken mensen die er duizenden gelezen hebben. Aanvankelijk, in mijn pubertijd gaf het een enorme kick, maar dat had ik niet meer toen ik er na mijn veertigste weer mee begon. Om de een of andere reden kon het me niet meer echt bekoren zoals vroeger. Een SF-serie die ik trouwens ook nog een tijdje volgde was Perry Rhodan, totdat het me verveelde. Veel diepgang zat er niet echt in.
Ik lees de laatste jaren ook nog maar zelden een roman (eigenlijk niet 1 meer). Ook ik bezie boeken nu anders dan toen. Er is echter 1 boek dat ik ooit zo'n 30 jaar geleden gelezen heb en die ik je zou willen aanraden om te lezen als je dat nog nooit gedaan hebt en dat is :

Afbeelding

Zelf heb ik deze Nederlandse vertaling gelezen, maar het origineel in het Engels (uit 1960) is :

Afbeelding

Eén van de vele thema's in het boek is de onzekerheid over welke kant je moet kiezen en hoe te beoordelen wat de goede kant is en wat de kwade kant is.

Hier een documentaire over het leven van Philip Kindred Dick :

Laatst gewijzigd door xplosive op do feb 03, 2022 6:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nostalgie

Bericht door Pilgrim »

Er zijn veel mensen die Philip K. Dick niet leuk vinden, maar ik vond hem best wel goed. Er zijn ook verscheidene van zijn korte verhalen verfilmd. Hij had een trauma op gelopen door de vroegtijdige dood van zijn tweelingzus en dat tot gevolg had dat hij het gevoel had zich in een soort 'verschoven tijd' te bevinden. Die psychologische 'tijdsverschuiving' vind je in zijn verhalen vaak terug. Bijvoorbeeld in 'De Martiaanse tijdverschuiving'. Zijn verhalen zijn dus eigenlijk ook autobiografisch, wat je trouwens bij veel auteurs ziet.

Ik heb dat boek 'De hamer van Donar' niet gelezen, maar ik zal het in gedachten houden. Helaas is de meest beroemde antiquarische boekhandel 'De Slechte' inmiddels vrijwel failliet, zodat het moeilijk wordt om er nog aan te komen. Ik lees er op internet wel een aardige recensie over:

De wereldfederatie leeft in vrede, geholpen en geadviseerd door de zichzelf reparerende en uitbreidende computer Donar 3. Alleen de Hervormers, een subversieve organisatie, lijken nog een bedreiging voor vrede en veiligheid. Donar 3 houdt niet van halve maatregelen: met wapentuig, vervaardigd in fabrieken die hij ondergronds gebouwd heeft, probeert hij met geweld orde te stichten en trekt de macht aan zich in een paleisrevolutie... of probeert dit tenminste. Maar de regeerders, ofschoon onderling verdeeld, vinden een uitweg.

Misschien wel een vooruitziende blik over een gevaarlijke ontwikkeling m.b.t. intelligente computers.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie