Waarom zou ik in God moeten geloven?

Is de islamitische openbaring uniform? Wordt deze door alle gelovigen op dezelfde manier geïnterpreteerd? Hoe denken anderen zoals de Arabist HANS JANSEN over de islam?
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Waarom zou ik in God moeten geloven?

Bericht door Zwartmeer »

Ik ben een ongelovige. Kan iemand mij vertellen waarom ik wel zou moeten geloven?
Jasmijn
Berichten: 233
Lid geworden op: wo jan 07, 2004 5:03 pm

Bericht door Jasmijn »

Is There A God?

Consider this: An archaeologist digs deep into the desert sand and finds a piece of an old clay pot. After his investigations, this archaeologist can tell us, from this little old piece of dusty clay, so much about the civilization that existed thousands of years ago that produced it; he can tell us about the types of ovens, temperatures, and dyes that they worked with, the raw materials that they used, and thus assess the level of their artistic skill and technological ability, etc. All this from a small piece of clay lying in the desert.

Did this archaeologist ever see the civilization that produced this pot?

How does he know that it ever existed?

He knows because he saw that the piece of clay was produced by someone who designed it, and shaped it, and had the intelligence to be able to heat it and produce the pot, and not only that, they also had the ability to color it and make it look beautiful.
Design == Designer.

To the archaeologist the existence and intricacy of the piece of pottery is conclusive proof of the existence, intelligence and ability of the people who made it.

Look around you: at the beautiful sunset on a summer evening, at the moon and the stars on a cloudless night, at the water that you drink, at the trees and how they grow from tiny seeds.
Think about yourself: your eyes with which you see, your ears with which you hear, your tongues with which you taste and talk, your hands and your feet, your heart and your brain.
Consider how these things are so complex in themselves and yet work together in such perfect harmony.

From the movement of the galaxies to the complexities of the interaction of molecules, from the dynamics of Eco-systems to the intricacies of DNA, all lead to the obvious fact of the existence of the great Wisdom, Knowledge and Power that allows our Universe to exist and function.

To any perceptive person the existence and intricacy of creation is conclusive proof of the Existence, Knowledge and Wisdom of the One who creates, organizes and sustains it.

Most people naturally recognize the existence of the Creator, and we find reference to the Creator in all cultures and religions. Even the atheists, communists and (disbelieving) scientists cannot avoid this reality, but avoid the term 'creator', for phrases like 'Mother Nature' and 'the amazing way nature has designed...'

How strange in the face of this, those many today reject the belief in the existence of the Creator. Perhaps this is due more to fashion and the desire to justify a materialistic attitude to life rather than real observation and comprehension of reality.

Something stranger still, and perhaps another reason for the trend to deny the Creator, are those who claim that a man, or men, who walked on the earth, breathed air, who had bodies and souls subject to the Laws of the Universe, are the Creator, or manifestations of the Self-Subsistent One. This is of course a complete contradiction in terms. Something cannot be the Creator and created at the same time, needing air, food and drink and being self-sufficient, being temporary and eternal!

If you are one of those who believe that a man such as Buddha, or Krishna, or Jesus is the Creator and Controller, then think again!

We were created from a drop of despised fluid, in which was a microscopic sperm, which fertilized a microscopic egg and we grew in our mother's womb in stages predetermined, over which we had no control. We came from our mother's womb, urinating and defecating, needing constant attention and care. Without food we will die, without air we will die ... and then such a one is God?

Indeed any intelligent person would recognize exactly how dependent life, the universe and everything is on its Creator. Our dire need for His help makes itself plain in times of great distress.

Imagine yourself in an airplane and you know it is going to crash...

Who do you turn to for help then?

Or on a ship in the sea, thrown helplessly up and down by towering waves ...

There will have been a situation at one time or the other in your life when you called upon your Creator alone, forgetting everyone and everything else, hoping, trusting, wishing that the Being you know in your heart and soul that has power and control over all things would help you. The only One you know can save you!
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Beste Jasmijn, je zou 'De blinde horlogemaker' van Richard Dawkins eens moeten lezen. Daar wordt goed in uitgelegd waarom onze wereld niets te maken heeft met een maker. De vergelijking die hier wordt gemaakt tussen de wereld en een archeologische vondst die is achtergelaten door een oude beschaving klopt helemaal niet. Richard Dawkins weet heel wat meer over de natuur dan de schrijver van het door jou geciteerde stukje.

Hier is een stukje van Helen Gardner in 1885, in Men, women and gods, over haar verbazing waarom mensen in god geloven. Ook leuk.

http://www.infidels.org/library/histori ... _gods.html

Hier een stukje in het Nederlands vertaald.
Bewijs van het geloof
Ons wordt gevraagd net zo open te staan tegenover het bewijs van bijbelse getuigen als we staan tegenover ander bewijs. Ons wordt verteld dat we zoveel geloven wat we nooit hebben geizen, maar dat toch accepteren op het woord van anderen; dat we nog nooit iemand hebben zien hangen, maar dat we toch geloven dat er mensen zijn opgehangen; we hebben nooit gezien hoe een groot generaal Napoleon was, maar toch geloven we erin, omdat de geschiedenis er verslag van doet. Waarom zouden we niet in de bijbel geloven zoals in andere geschiedenis? Waarom niet op grond van het woord van de getuigen geloven dat Christus water in wijn veranderde, net zo makkelijk als dat er iemand is opgehangen? Waarom niet het wonder van het brood en de vissen accepteren op grond van bewijs, zo makkelijk als de overwinningen van Napoleon?

Maar deze redenering, hoewel hij wordt gebruikt voor en door theologiestudenten, is geheel onlogisch. Het zal niet werken voor de mensen die nadenken. De gevallen zijn niet parallel.

We geloven de historische feiten en de gebeurtenissen van vandaag niet alleen op grond van de getuigenissen van andere, maar omdat ze aansluiten bij het logische verstand en ervaring en oordeel; omdat ze binnen het bereik van de mogelijkheden vallen en niet de natuurwetten weerspreken.
We weten dat een man kan hangen. We weten dat een generaal een andere kan verslaan. Ons wordt niet gevraagd iets te geloven dat buiten de grenzen van de redelijkheid valt. Hier is dus het enige dat we moeten beoordelen de geloofwaardigheid van de getuigen.

Als echter onze getuigen ons vertelden dat iedere keer als Napoleon wilde weten hoe sterk zijn vijand was hij over hun kamp vloog en de mannen telde; of dat als hij er teveel vond, dat hij dan vroeg om hemels vuur en ze verbrandde, zouden we hun getuigenis verwerpen als onze verdere aandacht onwaardig. We zouden weten dat zij voor de gek waren gehouden, of dat ze ons voor de gek probeerden te houden. We zouden weten dat Napoleons werkelijke middelen om dat kracht van zijn vijand te schatten van een andere aard waren, en dat hij niet zijn toevlucht nam tot de hoge lucht en naar wens rondvloog. We zouden weten dat er geen vuur op gebed uit de hemel kwam, en dat hoewel zijn soldaten misschien was verteld om hun vertrouwen in god te stellen, zou de kleine toevoeging - 'en houd je poeder droog' - het werkelijk belangrijke deel zijn van de opdracht.

Dus als ons wordt verteld dat wijn was gemaakt van water, en brood en vis in grote hoeveelheden van niets werd gemaakt, weten we dat we luisteren naar beweringen die domweg het terrein van een geloofwaardige getuigenis verlaten en zijn beland in het rijk van enorme ongeloofwaardigheid. Zulke beweringen eisen dat je niet alleen gelooft wat je niet hebt gezien, maar in een gebeurtenis die zich buiten alle redelijkheid bevindt, buiten alle ervaring, niet aantoonbaar, niet ondersteund door de natuur, weersproken door alle natuurwetten - buiten het rijk van de rede, buiten het gebied van de ervaring, in de schaduw van het bijgeloof!

Het grote electrische licht van het intellect wordt gedoofd bij de deur van de kerk. Eén dag per zeven dagen treden de menselijke lampjes het donkere terrein van het bijgeloof binnen. Gedurende zes dagen schijnt het licht vol op de wereld van de handel, wetenschap, kunst en literatuur, en deze glanzen en groeien en worden beoordeeld door de straling. Als echter op de zevende dag het signaal van de toren luidt, gaat het licht uit voor die dag en uitsluitend voor dat onderwerp; en dan verschijnt daar weer de oude vetkaars der onwetendheid die in de schaduw de spinnenwebben van de onontwikkelde gedachte verbergt.

Gebruik je beste krachten om vrijuit te denken; versterk en ontwikkel je mogelijkheden om de machinekamer te verbeteren en te beheersen; oefen en span je in om te kunnen oordelen, en verhelder en scherp je verstand in literatuur en kunst in wetenschap of politieke economie.

In de praktische zaken van het leven zal het geloof je niet helpen. Het is kinderachtig en onzeker. Het zal je cheque niet verzilveren; het zal niet voorkomen dat de kapotte machine zijn menselijke begeleider naar de eeuwigheid gooit. Het zal niet bewijzen dat de aarde rond is, noch een gezonde financiële basis van een land vormen. In al deze zaken is het niets anders dan onwetendheid en ellende. In theologie is het het enige licht.
Gülay
Berichten: 60
Lid geworden op: za mei 15, 2004 9:07 pm

Bericht door Gülay »

Omdat je als creatie zijnde diep in je hart weet dat er een schepper is die jou met liefde heeft geschapen..

Omdat als je kijkt naar deze wereld en je kijkt naar alle schoonheden om je heen...je diep van binnen weten dat alleen God (Allah) de macht heeft om zulke schoonheden te creeeren..

Omdat je God niet kunt ontkennen..want hij is overal om je heen...
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

Gülay schreef:Omdat je als creatie zijnde diep in je hart weet dat er een schepper is die jou met liefde heeft geschapen..

Omdat als je kijkt naar deze wereld en je kijkt naar alle schoonheden om je heen...je diep van binnen weten dat alleen God (Allah) de macht heeft om zulke schoonheden te creeeren..

Omdat je God niet kunt ontkennen..want hij is overal om je heen...
Je moet je wensen niet met feiten verwarren. Kom maar met bewijzen, dus niet met wat je zo persoonlijk voelt. Want weet je, een gek is ook zeker van zijn gedeformeerde werkelijkheid en de krankzinnigengestichten zitten vol met profeten die beweren Napoleon of God te zijn..

Iznogoodh
Gülay
Berichten: 60
Lid geworden op: za mei 15, 2004 9:07 pm

Bericht door Gülay »

[/quote]
Je moet je wensen niet met feiten verwarren. Kom maar met bewijzen, dus niet met wat je zo persoonlijk voelt. Want weet je, een gek is ook zeker van zijn gedeformeerde werkelijkheid en de krankzinnigengestichten zitten vol met profeten die beweren Napoleon of God te zijn..

Iznogoodh[/quote]


Het probleem met de mens is..dat hij altijd 'bewijs' nodig heeft...en als je komt met een bewijs...heeft hij nog beter bewijs nodig...
Het bewijs dat jij wilt zien..zul je op een dag zien..maar kan ik je nu niet tonen...
Voor nu..kun je enkel geloven...en het doen met de bewijzen die ons gezonden zijn en om ons heen te zien zijn..

Je hebt gelijk dat de wereld vol zit met mensen die krankzinnig zijn en geloven dat zij God op aarde zijn of de messias...
Maar hebben deze mensen zoveel miljoenen aanhangers?
Nee he..

Als je het op jouw manier bekijkt zijn alle gelovige mensen krankzinnig en is deze wereld een grote sekte..
Gebruikersavatar
AREND
Berichten: 129
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 6:22 pm

Bericht door AREND »

Gulay als je iets claimt moet je het bewijs kunnen overleggen.
Als je zegt"ik geloof" ben je al niet zeker van je zaak .

Heb jij enig idee waarom islam zo verspreid is in het middenoosten en daarbuiten?
Dwangmatig oorlogsvoering an anderen dwingen zich over te geven aan de islam of zij zouden sterven.
Mohammeds werk.
Lees de geschiedenis van je profeet en vraag je eigen dan nog maar een af of de islam wel zo geweldig is.

Vandaag e dag brokkelt het af.. Waarom?..Omdat het niet strookt met een beschaafde wereld. ondanks dat moslims graag wat praten over steigende cijfers,willen ze maar wat te graag vergeten dat er aan de andere kant van de islam bus mensen uitstappen.

Het probleem met de mens is..dat hij altijd 'bewijs' nodig heeft...en als je komt met een bewijs...heeft hij nog beter bewijs nodig...

zonder bewijzen zijn woorden alleen maar beweringen gulay.


Overal waar moslims hun voet tussen zetten is er hommelles.

sudan,, saoedie arabie,,egypte,iran. libiee,irak. israel(gaza/westbank)
en ne hebben we in europa ook al gedonder hier en daar.
het hoofddoekjesdrama..... het erewraak drama. het spelen van de gebeten hond van moslims drama... niet willen aanpassen aan waar je gaat wonen. allemaal onvrede die er is ontstaan sin wij bezoek hebben van veelal moslims uit marokko turlkeye en het middenoosten.

het gegeven dat er geen allah is kan ik zo weerleggen.
Als er een allah is die alwetend en de schepper van alles is,waarom heeft hij zijn vijanden ook gemaakt?

Waarom mogen moslims geen alcohol drinken en in het paradijs mogen ze van de rivieren van wijn drinken?

de koran kan ik ook zo weerleggen.,
Die is namelijk geschreven door een kerel. En dat kan je zo zien.

Neem bijvoorbeeld eens aan dat allah een vrouw zou zijn en de verzen geopenbaard heeft aan de wereld in het boek.
Lees het boek eens in .en stel je voor dat het door een vrouw geschreven zou zijn....Dan zou er niks meer van kloppen....Probeer het maar.

je zal gauw merken. de koran is door een man geschreven ,,,wand hij schrijft over niets anders dan de vrouw als een tweederangsburger.
"leest u ons ook voor uit de
fabeltjeskoran,t"
[url=http://ah_52.tripod.com/zeg-het-maar/]mijn homepage[/url]
Afbeelding
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

Gülay schreef:
Je moet je wensen niet met feiten verwarren. Kom maar met bewijzen, dus niet met wat je zo persoonlijk voelt. Want weet je, een gek is ook zeker van zijn gedeformeerde werkelijkheid en de krankzinnigengestichten zitten vol met profeten die beweren Napoleon of God te zijn..

Iznogoodh
Het probleem met de mens is..dat hij altijd 'bewijs' nodig heeft...en als je komt met een bewijs...heeft hij nog beter bewijs nodig...
Het bewijs dat jij wilt zien..zul je op een dag zien..maar kan ik je nu niet tonen...
Voor nu..kun je enkel geloven...en het doen met de bewijzen die ons gezonden zijn en om ons heen te zien zijn..

Je hebt gelijk dat de wereld vol zit met mensen die krankzinnig zijn en geloven dat zij God op aarde zijn of de messias...
Maar hebben deze mensen zoveel miljoenen aanhangers?
Nee he..

Als je het op jouw manier bekijkt zijn alle gelovige mensen krankzinnig en is deze wereld een grote sekte..
Uiteraard hebben we bewijs nodig maar een redelijk verhaal zou ook al helpen. Iets dat ons ervan overtuigt dat God indirect aan het woord is en niet iemand die zich alleen maar heel naief heeft laten vertellen dat een profeet van lang geleden toevallig eens niet hallucineerde. Dat je voelt dat er een God is is natuurlijk leuk voor jou maar niet direct overtuigend. Maar dat had je al geraden....

Wat betreft het aantal aanhangers: Boedha, Mohammed en Jesus hebben er honderden miljoenen tot miljarden. Alleen spreken ze elkaar nogal tegen. Jesus zegt dat je alleen tot God komt via hem, Mohammed zegt dat het weer anders is een Boedha gelooft aan wedergeboorte. Tja. Oftwel: allemaal onzin. De verplegers in de witte jassen kwamen helaas te laat om de heren mee te nemen naar een rustige omgeving waar ze zichzelf en massa's anderen een hoop ellende bespaard zouden hebben.

Iznogoodh
michella
Berichten: 6
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 8:45 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door michella »

Vragen jullie je niet af:

Door wie ben ik gschapen?
Waarom ben ik op de wereld gezet?
Waar ga ik naartoe?
Ik wordt af en toe moe van mensen die denken dat ze heel wat weten en anderen daardoor in een dwaalspoor zetten. V.b. het Christenom, de Islam ect.
Angelika
Berichten: 19
Lid geworden op: za nov 27, 2004 2:39 pm

Bericht door Angelika »

michella schreef:Vragen jullie je niet af:

Door wie ben ik gschapen?
Waarom ben ik op de wereld gezet?
Waar ga ik naartoe?
Ik ben geschapen door m,n ouders
Geen idee waarom ik op de wereld ben gezet. Ja, m,n ouders gingen met elkaar naar bed en zaadcel plus eicel wordt een mens
Waar ga ik naar toe? Na de dood? Ik geloof niet in een leven na de dood. Ik leef nu en eens gaat dat voorbij.Dat is de natuur. Ik word weer as :P
michella
Berichten: 6
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 8:45 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door michella »

OOOOOoo dit wordt leuk :P

En door wie zijn je (over, over, over, over enz enz ouders geschapen)?
Je eindigt dan op adam (de eerste mens op aarde, ken je toch wel :P)
Waarom je op de werled bent gezet !! mmmmmm. Om goede werken te verrichten, je weet wel)
Waar je naar toe gaat?? je wordt as?
Wat gebeurt er met jou as ?? :P

Leuk om daar diiiiiiiiiiiiep op in te gaan. :lol:
Ik wordt af en toe moe van mensen die denken dat ze heel wat weten en anderen daardoor in een dwaalspoor zetten. V.b. het Christenom, de Islam ect.
michella
Berichten: 6
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 8:45 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door michella »

OOOOOoo dit wordt leuk :P

En door wie zijn je (over, over, over, over enz enz ouders geschapen)?
Je eindigt dan op adam (de eerste mens op aarde, ken je toch wel :P)
Waarom je op de werled bent gezet !! mmmmmm. Om goede werken te verrichten, je weet wel)
Waar je naar toe gaat?? je wordt as?
Wat gebeurt er met jou as ?? :P

Leuk om daar diiiiiiiiiiiiep op in te gaan. :lol:
Ik wordt af en toe moe van mensen die denken dat ze heel wat weten en anderen daardoor in een dwaalspoor zetten. V.b. het Christenom, de Islam ect.
Angelika
Berichten: 19
Lid geworden op: za nov 27, 2004 2:39 pm

Bericht door Angelika »

nah, ik word begraven in een familiegraf. Dat weet ik nu al.

En wat er dan met m,n lijk gebeurd. Ik verrot, ga ontbinden en allerlei chemische processen gaan plaatsvinden totdat ik vergaan ben(muv beenderen) en dan ben ik weer 1 met de natuur.

Ik ben er niet van overtuigd dat ik op de wereld ben om goede daden te verrichten.Niet dat ik vanuit mezelf geen goede dingen doe hoor maar niet omdat ik dat doe omdat dat m,n taak op deze aardbol zou zijn.

Of uiteindelijk alles terug te voeren is op Adam en Eva weet ik niet zeker. Heb er nooit het onomstotelijk bewijs voor gezien en daarnaast boeit het me ook niet. Uiteindelijk weet niemand het voor 100% zeker hoe het zit.
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

michella schreef:OOOOOoo dit wordt leuk :P

En door wie zijn je (over, over, over, over enz enz ouders geschapen)?
Je eindigt dan op adam (de eerste mens op aarde, ken je toch wel :P)
Waarom je op de werled bent gezet !! mmmmmm. Om goede werken te verrichten, je weet wel)
Waar je naar toe gaat?? je wordt as?
Wat gebeurt er met jou as ?? :P

Leuk om daar diiiiiiiiiiiiep op in te gaan. :lol:
Adam was waarschijnlijk een eencellige. Of een RNA-molecuul. En uiteindelijk kom je weer uit bij de grote oerknal.

Iznogoodh
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Iznogoodh schreef: Adam was waarschijnlijk een eencellige. Of een RNA-molecuul. En uiteindelijk kom je weer uit bij de grote oerknal.

Iznogoodh
Zover als jij terugkeert kan Adam hooguit een DNA molecuul zijn. RNA regelt de eiwitsynthese en allerlei andere biochemische functies in de cel.

RNA is ook een virus gekoppelt aan een eiwit dat de cel penetreert en zich nestelt in een bepaalt chromosoom...hier reproduceert de virus zich tot een bepaalde hoeveelheid totdat het virus het hele lichaam infecteerd...


Om jouw retoriek te gebruiken zou God of Allah een virus (RNA) zijn die de gehele mensheid via slinkse wijze infecteerd..... :wink:
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Re: Waarom zou ik in God moeten geloven?

Bericht door unholy »

Zwartmeer schreef:Ik ben een ongelovige. Kan iemand mij vertellen waarom ik wel zou moeten geloven?
Niemand, slechts een verdwaalde...... :wink:
Gebruikersavatar
Salim
Berichten: 24
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 4:32 pm
Locatie: Amersfoort

Re: Waarom zou ik in God moeten geloven?

Bericht door Salim »

Zwartmeer schreef:Ik ben een ongelovige. Kan iemand mij vertellen waarom ik wel zou moeten geloven?
Ik denk dat je zou moeten geloven omdat je anders een probleem hebt.

Als mens merk je niets van God. Je kunt hem niet zien en daardoor zou je denken dat Hij ook Niet bestaat. Logisch. :)

Maar je wordt wel geboren en je gaat een keer dood. En wat je daartussen ook uitspookt - of dat nu goed is of slecht - je wordt geboren en gaat dood. Nu denken veel mensen: "Als ik maar een beetje goed leef, als dan later blijkt dat God bestaat, dan zit ik wel goed." Maar zo werkt het helaas niet.

Als je wil weten hoe je mij een plezier kunt doen, dan moet je het aan mij vragen. En niet zelf verzinnen hoe je mij een plezier denkt te kunnen doen. Zo werkt het ook met God. Als je wil weten wat God van de mens wil, dan moet je het aan God vragen.

Nu denken ze in veel geloven dat als je je maar aan de regels houdt, dat het dan wel goed zit. Mocht dat jouw idee zijn, dan snap ik dat je je afvraagt 'waarom zou ik gaan geloven?'. Dan wordt het leven alleen maar lastiger. En dan moet je aan bepaalde verplichtingen voldoen.

Dat is dan ook niet de kern van het geloof of waarom je zou moeten geloven.

Het feit dat je niets van God ziet of God helemaal niet merkt, komt door jezelf. Net als ieder ander mens, zul je fouten hebben in je leven. Je hebt wel eens gelogen, misschien wel eens geroddeld en ieder mens is ook heel vaak egoïstisch. Dat noemen ze 'zonde'. Laten wij het even 'fouten' noemen. God kan niet met fouten omgaan. Zoals je magneten met bepaalde polen niet tegen elkaar krijgt, zo krijg je God niet in de buurt van 'fouten'. En ieder mens heeft fouten in zijn leven. Daardoor merk je niets van God.

Nu wil God wel graag contact met de mens. Hij wil graag een relatie met de mens. Daarom stuurde Hij verschillende profeten naar de mens toe. Maar dat kan dus niet. Tenzij...je de oplossing accepteert die God via zijn profeten daarvoor aanreikt.

Huh? Hoe zit dat dan? Stel dat je dood gaat. Dan komt de rekening tevoorschijn van alles wat je hebt fout gedaan. Alle onrecht die mensen elkaar aandoen, staat genoteerd. En dan komt er een enorme rekening. En je kunt niet betalen, want je kunt niets meer doen om het ongedaan te maken, want je bent dood. Probleem!

Nul zal je zeggen: “kan ik de rekening dan wel betalen als ik geloof?” mooi niet! Geloven wil zeggen dat je erkent dat je fouten hebt, Dat je erkent dat die tussen jou en God instaan en dat je erkent dat je zelf de rekening nooit zal kunnen betalen. Al ga je nog zo goed leven, je zult altijd weer wat fout doen.

Wel nu! Blijft de rekening open? de rekening blijft open tenzij je de Liefde van God accepteert, dan zal God de rekening zelf opheffen (insha’Allah).

Nu rijst natuurlijk de vraag “hoe accepteer ik de Liefde van God”?

“Zeg: als u Allah liefhebt, volg mij; Allah zal u liefhebben en uw zonden vergeven.” (Soera 3:31)

't Is een heel verhaal, waarschijnlijk heb je nog vragen. Geeft niet! Zoals ik al zei, als je wil weten wat God zegt, moet je het aan God vragen. Nu heeft God veel tot de mens gesproken via de Heilige Boeken geopenbaard aan de profeten.

Tot slot: Zoek de waarheid! ik zoek met je mee!

p.s. Laat het me weten als je het gevonden hebt :)
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

"Ik denk dat je zou moeten geloven omdat je anders een probleem hebt"
Kijk, ik heb helemaal geen probleem ....... :roll:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Re: Waarom zou ik in God moeten geloven?

Bericht door unholy »

Salim schreef:
Huh? Hoe zit dat dan? Stel dat je dood gaat. Dan komt de rekening tevoorschijn van alles wat je hebt fout gedaan. Alle onrecht die mensen elkaar aandoen, staat genoteerd. En dan komt er een enorme rekening. En je kunt niet betalen, want je kunt niets meer doen om het ongedaan te maken, want je bent dood. Probleem!

Nul zal je zeggen: “kan ik de rekening dan wel betalen als ik geloof?” mooi niet! Geloven wil zeggen dat je erkent dat je fouten hebt, Dat je erkent dat die tussen jou en God instaan en dat je erkent dat je zelf de rekening nooit zal kunnen betalen. Al ga je nog zo goed leven, je zult altijd weer wat fout doen.

Wel nu! Blijft de rekening open? de rekening blijft open tenzij je de Liefde van God accepteert, dan zal God de rekening zelf opheffen (insha’Allah).

Nu rijst natuurlijk de vraag “hoe accepteer ik de Liefde van God”?

“Zeg: als u Allah liefhebt, volg mij; Allah zal u liefhebben en uw zonden vergeven.” (Soera 3:31)
Hum, alleen mensen met een schuldcomplex moeten dus geloven ?

Volgens mij is het veel verstandiger dat wanneer men fouten maakt hiervan te leren en deze op aarde te herstellen.... :wink:
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom zou ik in God moeten geloven?

Bericht door Ariel »

Nu rijst natuurlijk de vraag “hoe accepteer ik de Liefde van God”?

“Zeg: als u Allah liefhebt, volg mij; Allah zal u liefhebben en uw zonden vergeven.” (Soera 3:31)


Mmmmmmmm.........Ik heb moeite om met deze woorden.."VOLG MIJ"
Op wie slaat dit "VOLG MIJ" Wie moeten we volgen? Mohammed misschien?
Kijk beste Salim..Ik wil Mohammed niet volgen. Mohammed was geen best mens.
Hij was een oorlogslord..
Hij was een moordenaar.
Hij was een terrorist.
Hij had seks met een 9 jarig kind..
Hij wilde macht en geld…
Hij was ziek.. Geestelijk ziek welteverstaan.
Als Mohammed nu geleefd had, was deze man heel waarschijnlijk in de gevangenis geëindigd, of er waren bosjes psychiaters aan te pas gekomen die hem als een prachtig studie object hadden kunnen gebruiken.
Nee..Mohammed wil ik zeker niet volgen, en toch krijg ik de indruk dat dit de bedoeling van deze soera is.. Hij. ( Mohammed ) bedoelde.. Doe als ik, en dan pas zal Allah je liefhebben..
Maar stel dat het niet Mohammed is die we moeten volgen, dan nog is deze soera geen boodschap van liefde.
Denk is na beste Salim…En wees eerlijk.

“Indien gij Allah lief hebt, volgt mij, Allah zal u liefhebben”

De moslim wordt direct en indirect gevraagd Allah lief te hebben om zo zijn gramschap af te wenden en zijn goedkeuring te winnen.
“Als jullie Allah liefhebben,... Allah zal jullie liefhebben.
Het is een voorschrift. Die als verplichting bedoeld is. Het is geen Onvoorwaardelijke liefde.
Hou van mij… Doe zoals ik wil, en misschien kom je dan in de hemel.. In mijn ogen is het chantage.

In de koran is Gods liefde een uitdrukking van goedkeuring, alleen aan degenen die goed doen. Bijvoorbeeld:
• “Allah heeft hen lief, die goed doen” (Soera 2:195).
• “heeft Allah de ongelovigen niet lief. (Soera 3:32)

De liefde die zijn eigen zekerheid zoekt, is niet oprecht. Het komt niet vanuit het hart.
Een liefhebbende God kan zo niet zijn. God, zoals de bijbel zegt, is “geduldig, lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen” (2 Petrus 3: 9).

Zie je wat ik bedoel Salim??? Misschien heb jij de waarheid ook nog niet gevonden. Ik wil met alle liefde met jou mee zoeken naar de waarheid.. Zeg het maar..

Vriendelijke groeten.
Ariel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Salim
Berichten: 24
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 4:32 pm
Locatie: Amersfoort

Re: Waarom zou ik in God moeten geloven?

Bericht door Salim »

Ariel schreef: Zie je wat ik bedoel Salim??? Misschien heb jij de waarheid ook nog niet gevonden. Ik wil met alle liefde met jou mee zoeken naar de waarheid.. Zeg het maar..
Beste Ariel,

Zoals jij de Heilige profeet Mohammed uitscheldt zo schelden joden de Heilige profeet Jezus uit. Met hetzelfde argument: hij staat niet in ons Boek vermeld. Nee hoor de profeet Jezus, vrede zij met Hem, staat wel in de Thora vermeld. Zoals de profeet Mohammed zowel in de Thora als in de Evangelie staat.
Logisch want degene die de Heilige profeet Mozes naar de aarde stuurde met Zijn boodschap is dezelfde God die de Heilige profeten Jezus en Mohammed naar de aarde stuurde.

Joden noemen de Heilige profeet Jezus een geestelijk gestoorde, dat zijn moeder Maryam (Maria) een h-o-e-r was, dat zijn moeder als kind aan Zagarias is uitgehuwelijkt en dat hij homofiel was – daarom zijn preek over liefde enz enz.

Doen je deze woorden pijn? mij ook…Als je het verhaal van de profeet Jezus in de Koran zou lezen, zouden tranen uit je ogen vloeien.
Ik hoop dat je mensen op dezelfde wijze behandelt zoals je behandeld wil worden, voort:

Laten we deze twee verzen uit de Heilige Boeken met elkaar vergelijken!

"En indien uw Heer had gewild, zouden allen die op aarde zijn, zeker tezamen hebben geloofd. Wilt gij de mensen dan dwingen, gelovigen te worden?"(Koran: 10:99)

“geduldig, lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen” (Bijbel: 2 Petrus 3: 9).

Ik denk dat in het vers 2 Petrus geen God met ”daar Hij niet wil”… bedoeld wordt. Om de volgende redenen: Als God wat wil dan zegt Hij slechts “wees" en het is geworden. Want niets is voor God moeilijk. En indien uw Heer had gewild…. Waarom zou het moeilijk voor God zijn om er voor te zorgen dat iedereen gelooft, zoals bijvoorbeeld alle Engelen hebben geloofd?
daar Hij niet wil verwijst naar een profeet die na de profeet Jezus zal komen. Deze profeet wenst vurig dat U allen tot bekering komen.., zo vurig dat het lijkt alsof Hij u dwingt gelovig te worden.

Deze profeet heeft o.a. de volgende kenmerken: geduldig en lankmoedig jegens u (gelovigen). De profeet Mohammed wordt in de Koran als volgt beschreven:

”Zwaar voor hem is jullie lijden, vurig wenst hij het goede voor jullie, voor de gelovigen is hij liefdevol en Barmhartig” (koran 9:182)

Ik hoor van jou,

Met vriendelijke groet,
Salim
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Je zou misschien in God moeten geloven om een verklaring voor alle waanzin te moeten hebben, waanzin voornamelijk veroorzaakt door de gelovigen..... :shock:
Gebruikersavatar
Kafir
Berichten: 284
Lid geworden op: wo okt 29, 2003 11:19 pm
Locatie: Nederland

Re: Waarom zou ik in God moeten geloven?

Bericht door Kafir »

Salim schreef: Maar je wordt wel geboren en je gaat een keer dood. En wat je daartussen ook uitspookt - of dat nu goed is of slecht - je wordt geboren en gaat dood. Nu denken veel mensen: "Als ik maar een beetje goed leef, als dan later blijkt dat God bestaat, dan zit ik wel goed." Maar zo werkt het helaas niet.
Hoe weet je dat?
Als je wil weten hoe je mij een plezier kunt doen, dan moet je het aan mij vragen. En niet zelf verzinnen hoe je mij een plezier denkt te kunnen doen. Zo werkt het ook met God. Als je wil weten wat God van de mens wil, dan moet je het aan God vragen.
En wat als je dan geen antwoord krijgt?
En als je wél een antwoord krijgt, hoe weet je dat het God is en niet de Duivel, een telepatisch maanmannetje of een hersenspinseltje?
God kan niet met fouten omgaan.

Ik weet niet of jouw God almachtig is. Als Hij almachtig is, dan moet Hij met fouten kunnen omgaan, anders is Hij niet almachtig.
Ik kan wel met fouten omgaan, hetgeen wil zeggen dat Ik iets beter kan dan God. (even hypothetiserend dat God zou bestaan)
Nu wil God wel graag contact met de mens. Hij wil graag een relatie met de mens. Daarom stuurde Hij verschillende profeten naar de mens toe. Maar dat kan dus niet. Tenzij...je de oplossing accepteert die God via zijn profeten daarvoor aanreikt.

Hmmm, die profeten zijn zonder fouten???
En wat als deze profeten charlatans zijn? Lijkt me moeilijk te controleren, vooral als de profeten al meer dan duizend jaar dood zijn.
Huh? Hoe zit dat dan? Stel dat je dood gaat. Dan komt de rekening tevoorschijn van alles wat je hebt fout gedaan. Alle onrecht die mensen elkaar aandoen, staat genoteerd.

Hoe weet je dat?
Wel nu! Blijft de rekening open? de rekening blijft open tenzij je de Liefde van God accepteert, dan zal God de rekening zelf opheffen (insha’Allah).
Hoe weet je dat zo zeker?
'By Allah, even though I am te Apostle of Allah, yet I do not know what Allah will do to me.' Mohammed. (Bukhari 5:266)
't Is een heel verhaal, waarschijnlijk heb je nog vragen. Geeft niet! Zoals ik al zei, als je wil weten wat God zegt, moet je het aan God vragen. Nu heeft God veel tot de mens gesproken via de Heilige Boeken geopenbaard aan de profeten.
Wat omslachtig. Niet zo slim van God om die belangrijke boodschappen in handen te leggen van enkele personen. Ik zou God willen adviseren om in een voetbalstadion te verschijnen, op een WK ofzo. Dat zet veel meer zoden aan de dijk.

ciao...
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Wie moet ik nu aanbidden ?

God zij dat de schepping perfect was....

Toch moest de man hem er op wijzen dat een vrouew wel handig was...

In het paradijs stond de boom van goed en kwaad......

M.a.w. Gods perfecte schepping bestond deels uit kwaad.....Is God dan de oorzaak van al het kwade ?

Satan verleide de mens tot het eten van de appel, m.a.w. Satan lied ons het kwade in Gods schepping zien ?

Toen werd God kwaad op de mens ????


Tja, wat moet je nou allemaal geloven van die boeken, je kunt ze op allerlei manieren lezen.... :wink:
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Beste Salim.

Ik wens jou een Gelukkig Nieuwjaar.
Hier ben ik dan met mijn antwoord. Een beetje laat, maar je moet maar zo denken, beter laat dan nooit.

Jij vindt dat ik jouw profeet uitscheld. Ik zie het anders.
Ik scheld niet uit, ik neem waar.
Als ik weet dat iemand een ziekelijke moord gepleegd heeft, ( laten we deze persoon Jan noemen) en ik zeg tegen iemand anders dat Jan een moordenaar is, dan scheld ik Jan niet uit. Het is een feit dat Jan deze moord gepleegd heeft.
Mohammed heeft al deze dingen waar ik hem van beschuldig gedaan.
Hij was een oorlogslord..
Hij was een moordenaar.
Hij was een terrorist.
Hij had seks met een 9 jarig kind..
Hij wilde macht en geld…
Hij was ziek.. Geestelijk ziek welteverstaan.

Jij kan, ( net zo als ik) in the hadiths lezen hoe Mohammed dacht, wat jij deed, en wat hij gezegd heeft.
http://www.witness-pioneer.org/vil/index.htm#Al-Hadith
Vanuit deze hadiths ben ik tot de conclusie gekomen dat Mohammed was zoals ik hem nu zie.
Ik beschuldig niet, ik oordeel niet, ik neem alleen maar waar.

Ik vind het werkelijk heel aardig dat jij Jezus verdedigt. Dat doet me deugd. Jezus was een goed mens. Een profeet zoals jij hem noemt, maar ik denk dat Jezus ook een hoge geest is die naar aarde gekomen is als mens, om ons liefde te leren. Wij kunnen veel van hem leren.
Maar, Jezus was geen moslim als de Islam ons wil laten geloven.
Ik wil hier best eens op in gaan, maar dan wil ik een ding tegelijk behandelen, omdat het anders een te lang verhaal word.
Ik wil dan wel dat jij geen verzen uit de koran gebruikt, maar je eigen gedachten opschrijft. Ik zal ook geen bijbel teksten gebruiken.
Van wat ik van jou gelezen hebt zo ver, komt jou waarheid uit bronnen. Jij bent ( net zoals veel mensen trouwens) geprogrammeerd door je opvoeding. Was jij in een christelijk gezin opgegroeid, dan had jij nu de bijbel als richtlijn gebruikt.
Wie heeft jou de waarheid over Allah geleerd? Dat waren je ouders, de koran, je geestelijke leiders. Door naar hen te luisteren, hoef jij niet meer zelf na te denken. Je hoeft nu niet zelf met God te communiceren, want dat doen andere wel in jouw plaats.
Het is veiliger en gemakkelijker voor jou om een interpretatie van Mohammed te aanvaarden (zelfs al die boodschapper meer dan 1400 jaar leefde) dan zelf na te denken. ‘Zeg me wat ik moet doen, wat zijn de regels, vertel het me alsjeblieft, ik kan zelf niet nadenken. Ik heb regels nodig om een goed mens te worden, dus please…. Als je zegt wat ik moet doen, dan doe ik dat.”

Wat ik je vraag is om te luisteren naar je eigen hoogste gedachte, gevoelens en ervaringen, en als een van deze afwijkt van wat je leraren je vertellen of wat je leest in de koran, deze woorden dan te vergeten.
Woorden van een ander zijn de minst betrouwbare verspreiders van de waarheid.

Denk je dat je dat kunt Salim?
Dan hoor ik graag van je, en jij mag een onderwerp uitkiezen.

Vriendelijke groeten.
Ariel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie