NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoordel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoordel

Bericht door Manon »

Een opiniestuk van Jozef De Witte, Hoofd CGKR
Wie niet reageert op haatboodschappen, ontvlucht zijn verantwoordelijkheid
Opinie − 04/02/14, 06u00
DM OPINIE Jozef De Witte is Directeur van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.


© belga.

"Zijn meningen strafbaar? Eigenlijk niet. Wat wel strafbaar is, dat zijn daden. Wanneer zijn woorden daden? Wanneer men ze gebruikt om anderen aan te zetten tot geweld, tot discriminerend of haatdragend gedrag"
Jozef De Witte
"(...) ik haat alles wat joods is (...) ook die 'echte' joden met hun leugens over een zogenaamde holocaust (...)" (naar aanleiding van een voetbalwedstrijd van Ajax)

"ze moeten ze al neerknallen die bruine kakkers!" (op een Belgische website)

"ze moesten ze maar niet het land binnen gelaten hebben ... gaskamer in aub" (op de Facebook-pagina van een Vlaamse partij)

"Nog iets om op te schijten: moslimpijpster [naam van persoon]" (als commentaar op iemand die bevriend is met een moslim)

"Ik vermoord homo's voor de fun" (op een Facebook-pagina)


Tot daar een kleine bloemlezing van wat zoal op internet verschijnt. Goed dat Kif Kif het initiatief had genomen om daar wat aan te doen, via een nieuwe applicatie om haatboodschappen te melden. Want wat hierboven staat kan niet door de beugel, en vraagt in elk geval een reactie.

Ja maar, er is toch vrijheid van meningsuiting? Natuurlijk is die er: men mag denken wat men wil en men mag zeggen wat men denkt. Dus hebben we ook de vrijheid om meningen met meningen te bekampen, om de onzin van meningen aan te tonen, om te wijzen op stereotypen en drogredeneringen ... Voor wie begaan is met onze samenleving is het zelfs een plícht om te reageren: u en ik moeten onze verantwoordelijkheid opnemen en elke keer opnieuw te kennen geven dat we zulke boodschappen verwerpen, dat alle joden, homo's of moslims over dezelfde kam scheren geen steek houdt, en dat een samenleving niet gediend is met haatcampagnes tegen groepen. Dat is het allereerste dat we telkens weer moeten doen.

Zijn meningen strafbaar? Eigenlijk niet, en zeker geen meningen over levensbeschouwingen of ideologieën. Dat is maar goed ook: in een democratie moeten ook schokkende, verontrustende en kwetsende meningen kunnen, luidt het refrein van het mensenrechtenhof in Straatsburg.

Wat wél strafbaar is, dat zijn daden. En aanzetten tot geweld, zoals in sommige van bovenstaande voorbeelden, is duidelijk een daad.Wanneer zijn woorden daden? Wanneer men ze gebruikt om anderen wetens en willens aan te zetten tot geweld, tot discriminerend of haatdragend gedrag ten aanzien van personen; wanneer ook uit de context blijkt dat men anderen iets wil 'doen doen' ten aanzien van personen. (De context, inderdaad: wie bovenstaande uitspraken op mijn rekening zet, omdat ik dit stuk onderteken, die houdt geen rekening met de context.) Of dat via het gesproken of het geschreven woord gebeurt, online of niet, doet er niet toe: het internet staat niet boven de wet, het is geen vrijplaats waar alles kan. Wie dus wetens en willens de strafwet overtreedt, die verdient vervolging, en in een rechtstaat is dat de rol van politie en justitie. De recente rondzendbrief over de aanpak van haatboodschappen en andere vormen van discriminatie geeft hun duidelijke instructies: aan hen om die toe te passen.

Wie zijn de daders? Niet alleen verloren gelopen enkelingen, maar ook organisaties - waaronder politieke partijen - en websites die herhaaldelijk in de fout gaan. Daar moet dan ook de prioriteit liggen: die georganiseerde recidivisten doen stoppen met hun daden. Wie zijn de medeplichtigen? De verantwoordelijken van de digitale en sociale media die de haatzaaiers telkens weer een forum geven aan en daarmee zélf de wet overtreden.

Als we als individu niet reageren op haatboodschappen, dan ontvluchten we onze persoonlijke verantwoordelijkheid. Als verantwoordelijken binnen organisaties en verenigingen, binnen de sfeer van werk, van onderwijs, van sport en vrije tijd en van de politiek nalaten om zulk wangedrag een halt toe te roepen, dan is dat schuldig verzuim -van hen mogen we zelfs verwachten dat ze ook preventief optreden, door binnen hun eigen organisatie de lat hoger te leggen dan waar de strafwet hen toe verplicht. Openbare diensten, zoals politie en justitie, moeten op hun beurt zorgen voor het sluitstuk van de aanpak van haatboodschappen: door de meldingen grondig te onderzoeken en waar nodig te vervolgen.

Zie ook: de Focus rond vrijheid van meningsuiting in ons 'Jaarverslag Discriminatie/Diversiteit 2011', op de website Diversiteit.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... heid.dhtml

OK. Dit hebben we dus begrepen.

Wat nu te doen met volgende haatboodschappen?
(ik beperk me tot een paar, gewoon als voorbeeld)
9.5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
12. Maar indien zij na hun verbond hun eden breken en uw godsdienst smaden, bestrijdt dan de leiders van het ongeloof - waarlijk, hun eden zijn niets - opdat zij mogen ophouden.

13. Wilt gij een volk niet bestrijden dat zijn eden heeft gebroken en plannen smeedde om de
boodschapper te verdrijven en dat het eerste was om tegen u te beginnen? Vreest gij hen? Neen, Allah is het meest waardig, dat gij Hem zoudt vrezen als gij gelovigen zijt.

14. Bestrijdt hen, Allah zal hen door uw handen straffen en vernederen en u tot een overwinning over hen helpen en het gemoed van een volk dat gelooft, verlichten.
Ik neem toch wel aan dat deze oproepen tot geweld iets gevaarlijker zijn dan de holle frasen zoals die door JDW hierboven werden aangehaald?

Ik herhaal nog even wat ik hier vroeger reeds had gepost:
viewtopic.php?p=418#p418
QUOTE
uit een vorige posting schreef:Je moet je tijd niet verspillen met dat 70 puntenplan. Kijk gewoon naar hun slogan : "eigen volk eerst"! Dat zegt al genoeg!
Om van alle zever af te zijn zou Filip De Winter beter zijn slogans even gaan opzoeken in zeer eerbiedwaardige boeken, waar totaal geen racistische, xenofobe of discrimineerde teksten in vermeld staan (zoals emmanuel hierboven aanhaalde).

Als we dan gewoon de termen "gelovigen" = deel uitmakend van 'onze' groep, oftwel 'eigen volk' en "ongelovingen" = niet deel uitmakend van 'onze' groep oftwel ander volk, vreemdelingen etc. eens gewoon vervangen, dan krijgen we volgende PERFECT TOELAATBARE, NIET RACISTISCHE slogans voor de volgende verkiezingen:

Een kleine bloemlezing:
Quote:
5:33 De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.
wordt, mits enige aanpassing (aanpassing in vet)

De vergelding dergenen die oorlog tegen Filip en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

----------------

Quote:
8.73 De ongelovigen zijn vrienden van elkander. Als gij niet ingrijpt zal er onheil en grote wanorde in het land komen.
wordt:
Het ander volk zijn vrienden van elkander. Als gij niet ingrijpt zal er onheil en grote wanorde in het land komen.

-----------------
Quote:
2:191 En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.
En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij het stadhuis, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor het ander volk
-----------------
Quote:
8:12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."
Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt het eigen volk. Ik boezem ontzag in de harten van het ander volk. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

------------------
Deze is een ietsje moeilijker, maar best doenbaar:

Quote:
9:5 Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
Wanneer de verkiezingen voorbij zijn, doodt dan het ander volk waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en zich assimileren en belastingen betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Filip is Vergevensgezind, Genadevol.

-----------------

Eentje om over na te denken:

Quote:
2:193 En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor Allah wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen
En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de politiek alleen voor Filip wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de criminelen

Straf hé!
------------------

Quote:
24:50 Is er een ziekte in hun hart? Of twijfelen zij, of vrezen zij dat Allah en Zijn boodschapper onrechtvaardig jegens hen zullen zijn? Neen, zij zijn zelf de onrechtvaardigen.
Is er een ziekte in hun hart? Of twijfelen zij, of vrezen zij dat Filip en Zijn boodschappers onrechtvaardig jegens hen zullen zijn? Neen, zij zijn zelf de onrechtvaardigen.
Ik blijf me afvragen hoe Jozef daar tegenover staat.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoor

Bericht door King George »

Bij Jozefje van het CGKR geniet de Islam onraakbaarheid. Slechts de mening van een Vlaming is racisme.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoor

Bericht door King George »

Kif Kif lanceert een ‘app’ (applicatie) waarmee attente burgers een ‘screenshot’ van racistische taal op internet kunnen maken en meteen doorsturen. De multiculturele organisatie wil komaf maken met ‘discriminatie’ en het ‘aanzetten tot haat en geweld’ op internet. Wie zich daaraan bezondigt, wordt door Kif Kif met naam en toenaam tegen de schandpaal gezet. Kan niet, zegt de Privacycommissie, maar bij Kif Kif zijn ze van plan om door te zetten. “Ik merk tegenwoordig dat men vaak een mening die kwetst of niet bevalt, via het strafrecht wil aanpakken,” waarschuwt Jozef De Witte, directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR). Volgens hem moet Kif Kif wel “een onderscheid maken tussen wat strafbaar is en de vrijheid van meningsuiting.” Dat De Witte zich plots opwerpt als de grote verdediger van vrije meningsuiting is gewoon lachwekkend…
Lees verder
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoor

Bericht door mercator »

circe schreef: Ik blijf me afvragen hoe Jozef daar tegenover staat.
Heel gewoon, racisme kan volgens de linkse dogma's alleen maar van blank naar zwart of bruin gaan, nooit omgekeerd. Die obsessie is bestand tegen alle redenering en argumentatie.

Ik vind bijv. het constant opdringen in de media van zulke plaatjes:
Afbeelding
door en door racistisch, maakt mij dat nu misdadig in de ogen van de linkse kerk ?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoor

Bericht door Manon »

zo te zien hebben nog anderen hetzelfde idee gehad om koranverzen eens van toepassing te laten zijn op moslim ipv op ongelovigen:

http://ejbron.wordpress.com/2014/05/05/ ... -de-koran/

More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoor

Bericht door Ali Yas »

Stel je idd eens voor dat je een religie sticht met een boek waarin stelselmatig moslims worden beschouwd zoals de Koran niet-moslims beschouwt. En dat je in de statuten dan nog dingen zet die je bijvoorbeeld in de Reliance vindt, zoals bijvoorbeeld dat het de plicht van alle mensen is, al dan niet in groepsverband, ten strijde te trekken tegen alle moslims? Zo'n beweging zou toch heel vlot (en terecht) worden verboden. Precies zo zou ook de islam moeten worden verboden. We kunnen niet toestaan dat een religie wordt verbreid die ertoe oproept alle niet-aanhangers tot tweederangsburgers (of veel erger) te maken.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12627
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoor

Bericht door sjun »

Zo te lezen creëert Jozef zijn eigen werk van fatsoenspopulist, eventueel later om te vormen tot door de gemeenschap betaald hoofd gedachtenpolitie. Ik wil een heel eind meegaan in de mening dat het wel wat beschavender mag wat er allemaal wordt uitgedragen maar vind het het opmerkelijk eenzijdig hoe daarover geschreven wordt. Kif kif klinkt niet bepaald cultuureigen en het zal me dan ook helemaal niet verbazen als het weer een zoveelste poging is om via de achterdeur van het fatsoenspopulisme islam boven de wet en boven elke vorm van kritiek gesteld te krijgen. Dat gebeurt dan door kriek op islam te gaan juridiseren zodat mensen het door justitie vervolgd wel zullen gaan laten om misstanden met een scherpe pen aan de kaak te gaan stellen.

Kif kif en/of Jozelf de fatsoenspopulist kan natuurlijk ook gewoon zelf de pen of het toetsenbord gaan hanteren om te gaan reageren waar maar hen onwelvoeglijke taal aangetroffen wordt. Is dat henlf te veel werk dan kan een clubje gelijkgestemden met dezelfde idealen georganiseerd worden die zich er sterk voor maken om beschavingsvoorbeelden uit te gaan dragen en onbeschaving van gepast weerwoord te voorzien. Tegen zo'n beschavingsoffensief zonder juridische component zal niet gauw bezwaar gemaakt worden omdat het de vrijheid van mening niet bedreigt maar verrijkt met een eigen aanvulling op de geboden informatie.

Wat ik echter in DeMorgen lees riekt voor mij naar een fascistoïde Eurocratuur waarin verplicht het heil van multikul en de Neo-Marxistische weg-met-ons-ideologie dient te worden beleden. Indien zo zou ik mensen met zulke idealen geen pet en uniform toevertrouwen. Maar daarover kan natuurlijk vrij gediscussieerd worden. Nog wel...
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoor

Bericht door mercator »

sjun schreef:Zo te lezen creëert Jozef zijn eigen werk van fatsoenspopulist, eventueel later om te vormen tot door de gemeenschap betaald hoofd gedachtenpolitie.
Dat IS al zo, dat anti-racisme clubje is een met belastinggeld gerunde instelling. Pater Jozef heeft zelf nog geen cent verdiend met zijn nestbevuiling.Elke Belg mag mee betalen om als racist uitgemaakt te worden zo gauw hij iets kritisch over moslims of allochtonen vertelt of schrijft. Ik had er wel s een grappige ervaring mee: ik meldde me aan bij dat Centrum zeggende dat ik een volbloed racist ben en dat graag s zou komen bewijzen. Na weken wachten kreeg ik een korte mededeling dat zoiets niet mogelijk was omdat iemand anders een desbetreffende klacht moest neerleggen [icon_lol.gif] . Er zit dus niks anders op dan een of andere zwarte op straat s goed te gaan uitschelden. Getuigen zijn niet nodig, het woord van de zwarte is uiteraard al genoeg.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12627
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoor

Bericht door sjun »

Zijn er al namen en rugnummers bekend van degenen die zich voor dat klusje lenen?

Intussen lijkt het hoog tijd te worden voor iets meer organisatie om meningsjuridisering nog in de knop af te breken. Tenzij de mensen graag leven in een omgeving waarin Big Brother de uitspraken monitort en bestraft als ze onvoldoende corresponderen met de gewenste ideologische kant.
:emm2:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoor

Bericht door Ali Yas »

sjun schreef:het zal me dan ook helemaal niet verbazen als het weer een zoveelste poging is om via de achterdeur van het fatsoenspopulisme islam boven de wet en boven elke vorm van kritiek gesteld te krijgen. Dat gebeurt dan door kriek op islam te gaan juridiseren zodat mensen het door justitie vervolgd wel zullen gaan laten om ...
Maar dan moeten ze gewoon andere dingen doen. Willen moslims graag kunnen zeggen dat Allah niet beledigd mag worden? Goed, dan doen we dat niet. Maar de vrijheid van meningsuiting beschermt je wel om dingen te zeggen waar moslims het helemaal niet mee eens zijn, bijvoorbeeld dat Jezus de zoon van God is en het waard is aanbeden te worden. Dat kun je ook in de buurt van een moskee zeggen, ondersteund met boekjes en zo. Dan gebeuren er heel interessante dingen:

Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoordel

Bericht door Manon »

Interessant (engels) artikeltje van Richard Dawkins.

Hij draait ook de koranverzen om. Altijd leuk om te zien.

https://richarddawkins.net/2015/03/no-y ... f-context/
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: NIET reageren op haatboodschappen=ontvluchten verantwoordel

Bericht door Ali Yas »

Manon schreef:Interessant (engels) artikeltje van Richard Dawkins.

Hij draait ook de koranverzen om. Altijd leuk om te zien.

https://richarddawkins.net/2015/03/no-y ... f-context/
De auteur is een zekere Ali A. Rizvi.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Plaats reactie