Zielig!! Moslima’s moeten zich op katholieke school katholiek kleden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89864
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Zielig!! Moslima’s moeten zich op katholieke school katholiek kleden

Bericht door Ariel »

Het Ursulinencollege in Mechelen is in het nieuws, vanwege kledingvoorschriften die daar zijn afgekondigd én worden gehandhaafd worden.

Een Vlaamse katholieke school verbiedt leerlingen lange rokken of jurken te dragen. Op het Ursulinen Mechelen geldt al een hoofddoekjesverbod. De school wijst op het huisreglement maar volgens slachtoffers wordt dat alleen toegepast op moslims.

De krant De Morgen heeft gesprek met een "slachtoffer".
School in Mechelen verbiedt lange rokken of jurken

Leerlingen van het Ursulinen Mechelen mogen geen lange jurken of rokken meer dragen. Ze worden gecontroleerd en verplicht hun jurken op te rollen of een sjaal rond hun heupen te binden. Als ze dat weigeren, moeten ze naar huis gaan. Dat meldt de interculturele beweging Kif Kif en wordt bevestigd aan De Morgen door verschillende moslimleerlingen. Zij voelen zich geviseerd, de school wijst op de veiligheid van de leerlingen.

Ze mochten al geen hoofddoek meer dragen op school, :cry: en nu mogen moslimmeisjes aan het Ursulinen Mechelen ook geen lange jurken of rokken meer dragen. Dat meldt de interculturele beweging Kif Kif op haar website en wordt aan De Morgen bevestigd door twee leerlingen.

"De hoofddoek zetten we altijd af als we de school binnengaan", zegt een van de leerlingen, die anoniem wil blijven. "Maar dit gaat een stap verder. Na de krokusvakantie hoorde ik dat er commentaar kwam op het feit dat wij, moslimmeisjes, lange kleren dragen. Daar geloofde ik niets van, maar uiteindelijk ben ik ook op het matje geroepen."

De leerlingen getuigen hoe ze sinds enkele weken worden tegengehouden aan de schoolpoort en worden verplicht om hun jurken op te rollen of een sjaal rond hun heupen te binden. "In de les wiskunde zei de leerkracht plots: 'Deze kledij hoort niet op school, houd ze maar voor in de moskee'. Ik ben uit de les gezet en bij de directie geroepen. Ze hebben ook onze ouders gebeld."

De directie van het Ursulinen Mechelen reageert, ondanks herhaaldelijke pogingen, alleen via een persbericht en wijst op het schoolreglement. Het bestuur spreekt van "onjuiste informatie", waarbij de school "in een verkeerd daglicht wordt geplaatst". In het reglement staat niets over lange kledij. Wel mogen kleren de bewegingsvrijheid niet hinderen, zodat leerlingen niet struikelen.

"Op school lopen veel jongeren met lange broeken rond", zegt een leerling. "Er zijn zelfs leerkrachten met een neuspiercing. Volgens het reglement zijn die ook verboden, maar daar zegt men niets over. Toen ik dat opmerkte, hoorde ik dat elke vorm van religieuze uiting verboden is."

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wijst op de autonomie van de scholen. De katholieke scholenkoepel VSKO heeft geen klacht ontvangen, maar stelt dat het reglement voor iedereen moet gelden. "Het mag niet gefocust zijn op één bepaalde bevolkingsgroep en er mag geen sprake zijn van een uitbuitingsmechanisme."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89864
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zielig!! Moslima’s moeten zich op katholieke school katholiek kleden

Bericht door Ariel »

Reactie van Ursulinen Mechelen op Kifkif.be
Wij hebben gelezen op kifkif.be en sociale media dat Ursulinen Mechelen een verbod heeft op ‘lange kleding’. Wij betreuren niet alleen deze uitspraak maar ook het feit dat er onjuiste informatie over onze school wordt verspreid, waardoor onze school in een verkeerd daglicht wordt geplaatst.

In het schoolreglement (http://www.ursulinenmechelen.be/schoolreglement en http://www.ursulinenmechelen.be/ABC) staan afspraken die door de schoolraad (waarin ouders, leerlingen, leraren én de lokale gemeenschap zijn vertegenwoordigd) werden goedgekeurd.

In het schoolreglement staat:

‘Kledij

Je komt naar school in verzorgde en nette kledij. Extreme, aanstootgevende en vrijetijdskledij is niet toegelaten, haardracht en uiterlijke versieringen worden sober en verzorgd gehouden. Een hoofddeksel is niet toegelaten. Voor meer concrete afspraken verwijzen we naar het ABC.’

In het ABC staat:

‘Draag elke dag stijlvolle schoolkledij. Dit betekent:
* veilige kledij, bv. geen los schoeisel, geen kleding die je bewegingsvrijheid hindert of waar je over kan struikelen, geen juwelen die kunnen blijven haken, e.d.;
*geen te diepe hals of ruguitsnijding, geen blote buik, geen te korte rok, jurk of short, geen doorkijkkleding, geen zichtbaar ondergoed;
*geen hoofddeksels - bij nat of koud weer mag je wel een muts of kap opzetten op de speelplaats;
*geen strand-, sport- of uitdagende kledij, geen gescheurde of vuile kledij;
*geen symbolen of slogans die haatboodschappen bevatten, of tot gewelddadig, illegaal gedrag aanzetten;
*geen opvallende make-up of kapsel, onnatuurlijke haarkleuren, zichtbare tattoos en piercings.’

Ouders en leerlingen ondertekenen elk schooljaar het schoolreglement. Wij vragen al onze leerlingen het schoolreglement te respecteren.

Ursulinen Mechelen zet in op talenten van haar leerlingen. Ze geeft ál haar leerlingen kansen om zich volop te ontplooien. Wij dragen zorg voor elk kind. Ons schoolproject is gebaseerd op een goede leerlingenbegeleiding waarin elk kind belangrijk is. Wij bieden o.a. inhaallessen, huiswerkklassen en persoonlijke begeleiding aan. Wij ondersteunen leerlingen met een taalachterstand. Dit kadert ook in het GOK-beleid waarvoor de school een pluim kreeg van de doorlichting.

Namens het schoolbestuur van Ursulinen Mechelen

reactie-op-kifkifbeDienst Communicatie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Zielig!! Moslima’s moeten zich op katholieke school katholiek kleden

Bericht door mercator »

Ariel schreef:"In de les wiskunde zei de leerkracht plots: 'Deze kledij hoort niet op school, houd ze maar voor in de moskee'.
Hé, ik ken die leerkracht wiskunde persoonlijk...respect hoor . Ik zou nog iets verder gaan en zeggen tegen de vrouwtjesmoslims: jullie zélf horen niet op school. Alles wat jullie straks gaan zien is de binnenkant van de keuken en de moskee.
Onderwijs geven aan moslima's is verloren tijd en moeite voor onze onderwijsinstellingen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Wie zeurt krijgt een beurt

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef: Een Vlaamse katholieke school verbiedt leerlingen lange rokken of jurken te dragen. Op het Ursulinen Mechelen geldt al een hoofddoekjesverbod. De school wijst op het huisreglement maar volgens slachtoffers wordt dat alleen toegepast op moslims.
Andersdenkende meisjes dragen geen hoofddoekje. Dus waar slaat het verwijt op? Nergens toch! Toch vind ik het raar dat je geen lange jurk mag dragen. Voor mij is het dragen van een lange jurk geen religieuze uiting, maar een uiting van modieuze vrijheid.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Re: Zielig!! Moslima’s moeten zich op katholieke school katholiek kleden

Bericht door stropke »

Moslims hebben NIKS op een katholieke school te zoeken.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Mahalingam
Berichten: 52300
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zielig!! Moslima’s moeten zich op katholieke school katholiek kleden

Bericht door Mahalingam »

Het kan nog erger: jongens mogen op een Katholieke school geen baard dragen.
Een pappa vond dat vreselijk en kwam in actie.
Fury of Muslim father after Catholic school orders Islamic students to shave off their beards

A Muslim father stormed into a Catholic school and launched a tirade of racial abuse at teachers after two teenage pupils were banned from lessons for refusing to shave their beards.
Mohammad Liaqat even assaulted the headmaster during the rampage in which he hurled insults at white teachers in front of shocked parents as they picked up their children.
The 34-year-old objected to the strict uniform policy at Mount Carmel High School which stated that pupils could not have beards.
Liaqat launched into a 'racist tirade' at white members of staff after 14-year-old boys were told they could not keep their facial hair, police said.

After being arrested, Liaqat was told to stay away from the school, so went to another school nearby where he continued his rant.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... l-facebook
Hate-crime wetten werken alle kanten op.
During a three-day trial this week, Liaqat was found guilty of one count of assault and five counts of racially or religiously aggravated behaviour. He was remanded into custody at Burnley Crown Court and will be sentenced in June.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Wie zeurt krijgt een beurt

Bericht door Manon »

'Hans van de Mortel' schreef:
Ariel schreef: Een Vlaamse katholieke school verbiedt leerlingen lange rokken of jurken te dragen. Op het Ursulinen Mechelen geldt al een hoofddoekjesverbod. De school wijst op het huisreglement maar volgens slachtoffers wordt dat alleen toegepast op moslims.
Andersdenkende meisjes dragen geen hoofddoekje. Dus waar slaat het verwijt op? Nergens toch! Toch vind ik het raar dat je geen lange jurk mag dragen. Voor mij is het dragen van een lange jurk geen religieuze uiting, maar een uiting van modieuze vrijheid.
natuurlijk pakken ze zich in buiten school, alleen mag men hier in de klas geen hoofddoek meer op.

En die "lange rokken" waren gewoon islamitische khimaars of een harembroek met tuniek. niks uiting van modieuze vrijheid, maar zuivere puberale muzelvrouwse provocatie.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Plaats reactie