Arabist Hans Jansen

Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Hans Jansen overleden

Bericht door silkyboxershortXL »

Hans Jansen: moslims zijn vanuit de koran verplicht niet-moslims uit te moorden !
Afbeelding
Gepubliceerd op dinsdag 19 mei 2015 om 08:39 – door Rik Bokelman
met toestemming en dank overgenomen van
http://www.cip.nl/god/mei-2015/49139-De ... christenen

Twee weken voor zijn overlijden spraken we met de bekende arabist Hans Jansen. De buitengewoon aardige intellectueel schreef talloze boeken over hoe de islam volgens hem in elkaar zit en was nauw betrokken bij de totstandkoming van een gezaghebbende Nederlandse koran-vertaling. Sind een klein jaar zat hij voor de PVV in het Europees Parlement. In heel Nederland werd hij als uitgesproken denker en arabist gerespecteerd. CIP.nl vroeg hem naar de verschillen tussen het christendom en de islam. Met een sigaar in z’n mond en een ondeugende glimlach: “Gelukkig zijn er veel moslims die zich van IS weinig aantrekken. Net zoals er veel katholieken zijn die zeggen dat de biecht niks voor hen is.”

Wat zijn volgens u de belangrijkste dingen die Nederlanders niet weten ten aanzien van de islam?
“’Zoals gij wilt dat de mensen u behandelen, behandelt gij hen dan alzo.’ Dat kent men binnen de islam niet. Nederlanders weten dat niet. Die denken dat die regel binnen de islam gemeengoed is, maar dat is niet zo. Er is binnen de islam ook geen gelijkheid. Kijk maar naar de sharia. Daarin worden mannen en vrouwen heel verschillend behandeld, net zoals seksuele minderheden. Mohammed maakte bovendien slaven en verhandelde die.”

“De islam presenteert zich in de ogen van veel Nederlanders als een godsdienst die heel veel op het christendom lijkt. Dat is niet zo. Als christen moslim worden mag wel. Maar draait het maar eens om. Als je als moslim een christen wordt dan hakken ze je kop eraf.”

“De islam stelt ook dat iedere seconde Allah de kosmos herschept. Dus de wetten van de kosmos zijn misschien een kwartier geleden veranderd. Dat maakt de kosmos, het leven hier op aarde, ook minder interessant. Eigenlijk doet het leven hier op aarde er ook niet toe, als je maar in het paradijs komt. Daarom is het ook een zooitje in veel islamitische landen.”

“Een moslim kan ook niet echt in gesprek gaan met God. Mozes ging volgens Joden en christenen met een beroep op Gods redelijkheid in discussie met God. Voor een moslim is zoiets ondenkbaar. Bij een moslim is Allah de baas en de baas heeft altijd gelijk. Alles wordt van boven opgelegd. Niet met zachte hand. Er is dan ook geen commentaar van de Koran te vinden waarin staat dat de islam vrede is. Iedereen moet zich namelijk onderwerpen.”

Hoe komt het dan dat Nederlanders dit volgens u niet weten?
“De meeste mensen zijn te lui of willen zich niet verdiepen in wat de islam voorschrijft. Ik snap dat ook wel. Als je dat doet dan ben je geschokt. Vrouwen stenigen, slavinnen verkrachten, kerkdiensten verstoren.. Bovendien, als je je in de islam verdiept en je stelt dat de Koran niet het woord van God niet is, dan is Mohammed een leugenaar. Dan wordt je verdacht van blasfemie.”

In welke mate roept de Koran op tot geweld? Hebben bijvoorbeeld moslims die christenen vermoorden de Koran niet goed begrepen?
“De Koran jut moslims voortdurend op om niet-moslims te vervolgen. Het roept op tot dingen die volgens het Nederlands strafrecht verboden zijn.” Hans pakt z’n notitieboekje uit z’n borstzak citeert de ene na de andere korantekst op: “Sla ze dood waar je ze maar vind’, ‘vermoord niet-moslims waar je ze maar tegenkomt.”

“Wat IS nu doet in het Midden-Oosten is precies zoals het in de boeken staat. Ik heb ook wel eens geroepen dat ik 500 euro uitloof aan degene die mij iets kan laten zien wat IS nu doet en wat niet in lijn is met de Koran en de sharia. En daarmee bedoel ik ook het overboord gooien van christenen of het verkrachten van vrouwen. Want volgens de sharia mag je een gevangene als seksslaaf gebruiken.”

“Gelukkig zijn er veel moslims die hier anders in zitten. Maar dat wil niet zeggen dat de Koran dit soort praktijken niet voorschrijft. In soera 9:30 staat over wie gelooft dat Christus de Zoon van God is: ‘Moge Allah hem doden in de strijd’.”

In het Oude-Testament zijn ook teksten te vinden waarin God oproept tot geweld.
“Dat klopt. Maar die teksten hadden betrekking op specifieke gebeurtenissen. Het waren opdrachten, geen voorschriften die tot op de dag van vandaag gelden. Soms riep God mensen op om de Amelekieten te doden. Maar zo’n tekst heeft alleen betrekking op toen. Bovendien ken ik geen Amalekiet. Al die teksten zijn nu niet meer van toepassing. In de Koran zijn al de teksten die oproepen tot geweld juist nog wel van kracht.”

Moeten christenen in Nederland bang zijn van de islam?
“Ja, die moeten zich zeker zorgen maken. Mohammed zei dat hij was gekomen om de kruik, de luit en het kruis weg te vagen. Misschien denk je dat het geweld van moslims buiten Europa blijft. Maar iedere keer wanneer ik naar de Mattheus Passion ga denk ik: ‘Hoe lang nog?’ Ik zie een sluipend proces. Synagogen worden al beschermd door de politie. De Koran roept echter niet alleen op tot het uitroeien van de Joden, maar ook van de christenen. Ik verzeker je dat kerken binnenkort ook moeten worden beveiligd. Ach, misschien ben ik een aansteller.”
“Iedere keer wanneer ik naar de Mattheus Passion ga denk ik: ‘Hoe lang nog?'”

Moslims van IS zijn uit op een kalifaat. Christenen verwachten de komst van het Koninkrijk van God. Wat is het grote verschil?
“Het Koninkrijk van God is veel abstracter. Het is meer een state of mind. Daarom zei Jezus ook: ‘Het koninkrijk van God is niet van deze wereld.’ Het is ook in die zin minder gespecificeerd. Er zijn wel geboden om na te streven, maar bij overtreding horen geen gespecificeerde straffen. Binnen het christendom wordt ook veel meer een beroep gedaan op de redelijkheid gedaan: ‘Hoe zou ik zelf behandeld willen worden?’ En liefde is het grote gebod. Het kalifaat werkt anders. Daar is sprake van een land met landsgrenzen dat toebehoort aan het kalifaat. Ook zijn er duidelijke regels. Overspelige vrouwen moeten worden gestenigd en dieven de handen afgehakt.”

Hans Jansen overleed op 5 mei 2015 en werd 72 jaar.

____________________
http://tora-yeshua.nl/2015/05/hans-jans ... e-moorden/
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89727
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Ariel »

Hans Jansen: moslims zijn vanuit de koran verplicht niet-moslims uit te moorden !

Twee weken voor zijn overlijden spraken we met de bekende arabist Hans Jansen. De buitengewoon aardige intellectueel schreef talloze boeken over hoe de islam volgens hem in elkaar zit en was nauw betrokken bij de totstandkoming van een gezaghebbende Nederlandse koran-vertaling. Sind een klein jaar zat hij voor de PVV in het Europees Parlement. In heel Nederland werd hij als uitgesproken denker en arabist gerespecteerd. CIP.nl vroeg hem naar de verschillen tussen het christendom en de islam. Met een sigaar in z’n mond en een ondeugende glimlach: “Gelukkig zijn er veel moslims die zich van IS weinig aantrekken. Net zoals er veel katholieken zijn die zeggen dat de biecht niks voor hen is.”

Wat zijn volgens u de belangrijkste dingen die Nederlanders niet weten ten aanzien van de islam?
“’Zoals gij wilt dat de mensen u behandelen, behandelt gij hen dan alzo.’ Dat kent men binnen de islam niet. Nederlanders weten dat niet. Die denken dat die regel binnen de islam gemeengoed is, maar dat is niet zo. Er is binnen de islam ook geen gelijkheid. Kijk maar naar de sharia. Daarin worden mannen en vrouwen heel verschillend behandeld, net zoals seksuele minderheden. Mohammed maakte bovendien slaven en verhandelde die.”

“De islam presenteert zich in de ogen van veel Nederlanders als een godsdienst die heel veel op het christendom lijkt. Dat is niet zo. Als christen moslim worden mag wel. Maar draait het maar eens om. Als je als moslim een christen wordt dan hakken ze je kop eraf.”

“De islam stelt ook dat iedere seconde Allah de kosmos herschept. Dus de wetten van de kosmos zijn misschien een kwartier geleden veranderd. Dat maakt de kosmos, het leven hier op aarde, ook minder interessant. Eigenlijk doet het leven hier op aarde er ook niet toe, als je maar in het paradijs komt. Daarom is het ook een zooitje in veel islamitische landen.”

“Een moslim kan ook niet echt in gesprek gaan met God. Mozes ging volgens Joden en christenen met een beroep op Gods redelijkheid in discussie met God. Voor een moslim is zoiets ondenkbaar. Bij een moslim is Allah de baas en de baas heeft altijd gelijk. Alles wordt van boven opgelegd. Niet met zachte hand. Er is dan ook geen commentaar van de Koran te vinden waarin staat dat de islam vrede is. Iedereen moet zich namelijk onderwerpen.”

Hoe komt het dan dat Nederlanders dit volgens u niet weten?
“De meeste mensen zijn te lui of willen zich niet verdiepen in wat de islam voorschrijft. Ik snap dat ook wel. Als je dat doet dan ben je geschokt. Vrouwen stenigen, slavinnen verkrachten, kerkdiensten verstoren.. Bovendien, als je je in de islam verdiept en je stelt dat de Koran niet het woord van God niet is, dan is Mohammed een leugenaar. Dan wordt je verdacht van blasfemie.”

In welke mate roept de Koran op tot geweld? Hebben bijvoorbeeld moslims die christenen vermoorden de Koran niet goed begrepen?
“De Koran jut moslims voortdurend op om niet-moslims te vervolgen. Het roept op tot dingen die volgens het Nederlands strafrecht verboden zijn.” Hans pakt z’n notitieboekje uit z’n borstzak citeert de ene na de andere korantekst op: “Sla ze dood waar je ze maar vind’, ‘vermoord niet-moslims waar je ze maar tegenkomt.”

“Wat IS nu doet in het Midden-Oosten is precies zoals het in de boeken staat. Ik heb ook wel eens geroepen dat ik 500 euro uitloof aan degene die mij iets kan laten zien wat IS nu doet en wat niet in lijn is met de Koran en de sharia. En daarmee bedoel ik ook het overboord gooien van christenen of het verkrachten van vrouwen. Want volgens de sharia mag je een gevangene als seksslaaf gebruiken.”

“Gelukkig zijn er veel moslims die hier anders in zitten. Maar dat wil niet zeggen dat de Koran dit soort praktijken niet voorschrijft. In soera 9:30 staat over wie gelooft dat Christus de Zoon van God is: ‘Moge Allah hem doden in de strijd’.”

In het Oude-Testament zijn ook teksten te vinden waarin God oproept tot geweld.
“Dat klopt. Maar die teksten hadden betrekking op specifieke gebeurtenissen. Het waren opdrachten, geen voorschriften die tot op de dag van vandaag gelden. Soms riep God mensen op om de Amelekieten te doden. Maar zo’n tekst heeft alleen betrekking op toen. Bovendien ken ik geen Amalekiet. Al die teksten zijn nu niet meer van toepassing. In de Koran zijn al de teksten die oproepen tot geweld juist nog wel van kracht.”

Moeten christenen in Nederland bang zijn van de islam?
“Ja, die moeten zich zeker zorgen maken. Mohammed zei dat hij was gekomen om de kruik, de luit en het kruis weg te vagen. Misschien denk je dat het geweld van moslims buiten Europa blijft. Maar iedere keer wanneer ik naar de Mattheus Passion ga denk ik: ‘Hoe lang nog?’ Ik zie een sluipend proces. Synagogen worden al beschermd door de politie. De Koran roept echter niet alleen op tot het uitroeien van de Joden, maar ook van de christenen. Ik verzeker je dat kerken binnenkort ook moeten worden beveiligd. Ach, misschien ben ik een aansteller.”
“Iedere keer wanneer ik naar de Mattheus Passion ga denk ik: ‘Hoe lang nog?'”

Moslims van IS zijn uit op een kalifaat. Christenen verwachten de komst van het Koninkrijk van God. Wat is het grote verschil?
“Het Koninkrijk van God is veel abstracter. Het is meer een state of mind. Daarom zei Jezus ook: ‘Het koninkrijk van God is niet van deze wereld.’ Het is ook in die zin minder gespecificeerd. Er zijn wel geboden om na te streven, maar bij overtreding horen geen gespecificeerde straffen. Binnen het christendom wordt ook veel meer een beroep gedaan op de redelijkheid gedaan: ‘Hoe zou ik zelf behandeld willen worden?’ En liefde is het grote gebod. Het kalifaat werkt anders. Daar is sprake van een land met landsgrenzen dat toebehoort aan het kalifaat. Ook zijn er duidelijke regels. Overspelige vrouwen moeten worden gestenigd en dieven de handen afgehakt.”

Hans Jansen overleed op 5 mei 2015 en werd 72 jaar.

bron
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Hans Jansen overleden

Bericht door Zwartmeer »

“Een moslim kan ook niet echt in gesprek gaan met God. Mozes ging volgens Joden en christenen met een beroep op Gods redelijkheid in discussie met God. Voor een moslim is zoiets ondenkbaar. Bij een moslim is Allah de baas en de baas heeft altijd gelijk. ”
Wie ben ik, maar ik geloof dat Jansen er hier toch naast zat. Het is een bekend verhaal dat moslims oorspronkelijk 50 keer per dag moesten bidden en dat Mohammed, die dat toch wel een beetje veel vond, met Allah hierover in discussie ging, en zo het tot vijf per dag wist terug te brengen. Ook kan Muhammad op de dag desoordeels een goed woordje bij Allah doen voor iemand die tot de hel veroordeeld is. Dan gaat ie Allah iets vertellen wat ie nog niet wist.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Hans Jansen overleden

Bericht door xplosive »

Zwartmeer schreef:Ook kan Muhammad op de dag des oordeels een goed woordje bij Allah doen voor iemand die tot de hel veroordeeld is. Dan gaat ie Allah iets vertellen wat ie nog niet wist.
Bizar. Wat een kinderlijk trieste toestand als mensen in zoiets geloven. Allah is blijkbaar niets anders dan een stakker die niet weet wat een mens wel weet. Niet bepaald goddelijk dus. Wat een zielig zooitje is het in die islam. Moslims zouden zich massaal van de islam moeten afkeren en ex-moslim moeten worden. Helaas worden velen van die stap weerhouden door de constante dreiging met moord op afvalligen door verstandsverbijsterde jihadfanaten.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Hans Jansen overleden

Bericht door Manon »

Zwartmeer schreef:
“Een moslim kan ook niet echt in gesprek gaan met God. Mozes ging volgens Joden en christenen met een beroep op Gods redelijkheid in discussie met God. Voor een moslim is zoiets ondenkbaar. Bij een moslim is Allah de baas en de baas heeft altijd gelijk. ”
Wie ben ik, maar ik geloof dat Jansen er hier toch naast zat. Het is een bekend verhaal dat moslims oorspronkelijk 50 keer per dag moesten bidden en dat Mohammed, die dat toch wel een beetje veel vond, met Allah hierover in discussie ging, en zo het tot vijf per dag wist terug te brengen. Ook kan Muhammad op de dag desoordeels een goed woordje bij Allah doen voor iemand die tot de hel veroordeeld is. Dan gaat ie Allah iets vertellen wat ie nog niet wist.
Dat was Mohammed hé, en Mo heeft een voetje voor bij Allah.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Hans Jansen overleden

Bericht door Zwartmeer »

xplosive schreef:
Zwartmeer schreef:Ook kan Muhammad op de dag des oordeels een goed woordje bij Allah doen voor iemand die tot de hel veroordeeld is. Dan gaat ie Allah iets vertellen wat ie nog niet wist.
Bizar. Wat een kinderlijk trieste toestand als mensen in zoiets geloven.
Het kan zo ongeveer gaan. Achmed wordt veroordeeld toch eeuwig branden in hel. Hij heeft een behoorlijk strafblad opgebouwd. Bv hij heeft vaak met z'n vijf verplichte gebeden gesmokkeld heeft. Met name was ie 2534 keer (Allah weet het exacte getal) te beroerd voor het ochtendgebed op te staan. Tijdens de Ramadan heeft ie, als niemand keek, stiekem gegeten en gedronken, om precies te zijn 580 kg voedsel en 2067 liter water, en 1207 liter frisdranken. Ook heeft ooit ie een hond geaaid en heeft ie ooit, in z'n jonge jaren, een ongelovige van de verdrinkingsdood gered. Hierbij komt nog dat ie op muziek heeft staan dansen, 10876 minuten om precies te zijn. Hier kan maar een oordeel zijn, eeuwig branden in de hel.
En nu kan Achmed naar Mohammed gaan om te vragen een goed woordje voor hem te doen. Mohammed kan dan zeggen dat Achmed bijna twee keer tijdens de jihad gestorven is en dat hij tijdens de jihad meer dan 50 mannen vermoord heeft, en sommigen met botte messen extra wreed. Enkele heeft ie zelfs levend verbrand! Ook heeft ie meer dan 50 vrouwen verkracht. Achmed heeft bijna alle mensenrechten en regels van het oorlogrecht, de regels van de ongelovigen, overtreden. Als Allah dit alles aanhoort en de plussen en de minnen op een weegschaal legt, en de zaken overdenkt, dan kan het zijn dat Mohammeds wens deze persoon in het paradijs toe te laten de doorslag geeft...
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Mahalingam
Berichten: 52160
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Hans Jansen overleden

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Over die cello:
Hans Jansen, het was een bijzondere eer
Binnenkort krijg ik m’n cello terug en daar baal ik enorm van. Liever had ik ’t schattige, iets meer dan een eeuw oude instrument nooit meer in handen gekregen. ’t Zit namelijk zo. Hans Jansen, beter bekend als ‘arabist Jansen’, speelde violoncello, en niet vals, zoals ik, maar echt mooi. Suites van Bach, dat werk. Daarnaast speelde hij samen met z’n vriendin L. die niet in Amsterdam woont maar in het hoge Noorden. Veel plezier beleefde hij aan dat samenspel maar ’t is natuurlijk wel een gedoe om in 't weekend met zo’n groot, log muziekinstrument op pad te gaan, al reis je dan als heer - en dat was Jansen - eersteklas. Een violoncello is per slot van rekening geen dwarsfluit of een laptop die je zo in je rugzakje steekt.

Dus schonk ik arabist Jansen zo’n drie jaar geleden m’n verstofte cello die alleen nog maar in de huiskamer stond te pronken maar waar al tig jaren geen zuivere noot uit had geklonken. Werk gaat voor het meisje, zoals een Nederlandse schrijver (1923-2006) placht te zeggen, en dan was er ook nog de Argentijnse tango….

Eén voorwaarde had ik wel. Mocht Hans eerder komen te overlijden dan ik, dan wilde ik ’t instrument wel weer terug want zijn drie kinderen zouden er niets aan hebben en vriendin L. heeft al een cello.

Hans was in z’n nopjes met het oude instrument, wat mij dan weer plezierde want ik heb hem nooit een cent kunnen betalen voor de meer dan tweehonderdvijftig stukjes die ik van zijn hand op Hoeiboei.nl mocht plaatsen. Elk van die stukken zal helaas nog lang actueel blijven, dus alleen al daarom blijft arabist Jansen voortleven.

Wel waren er de vrolijke avondjes. Een paar keer per jaar haalde ik Hans dan thuis op en dronken we tussen Hans’ boeken in met een flesje at random wijn alvorens we opgeruimd naar een van de buurtrestaurants wandelden. Over de laatste islamgerelateerde Jip & Janneke berichten waren we dan al lang uitgepraat. Het kwam voor dat we het terras van café W. passeerden en Hans monter opmerkte: (ik schreef toen ongeveer een jaar goed betaalde columns voor gratis dagblad M. met meer dan een miljoen lezers, waar Hans misschien 'n beetje jaloers op was maar waar hij als heer nooit iets over heeft gezegd): “Kijk, ze herkennen je.” Waarna ik onbedaarlijk moest lachen want de terrasmensen herkenden natuurlijk de arabist en niet mij. Hans werd op zo’n avondje altijd wel door iemand herkend en aangesproken, gelukkig nooit door haters maar juist door bewonderaars waar hij dan weer beduusd van was, of dat speelde.

Ja, Hans had humor, dat weet iedereen die zijn internetpublicaties kent en het leuke aan hem was dat hij een geleerde was die, in tegenstelling tot heel wat elitaire collega’s, niet neerkeek op niet-gestudeerden. Je voelde je op je gemak bij hem. Een échte heer, zoals gezegd. Dat hij niet begreep waarom ik gewenst kinderloos was, of ik van hem niet begreep waarom hij als student had gekozen voor de studierichting Theologie, deed er dan helemaal niet toe. Ondanks het generatieverschil kon je ’t met hem over van alles en nog wat hebben en dat deden we dan ook. Hij herlas op mijn aanraden ‘Bezorgde Ouders’ en was er alsnog weg van. Oké, tijdens zo’n etentje viel hij één keer in slaap maar dat overkwam hem zelfs live op tv, dus ….

Hans Jansen was overal voor te porren. Soms iets te. In de strijd tegen de Nederlandse (zelf)islamisering ging hij op zowat elke uitnodiging in. Of het nou een waanzinnig plan van z’n uitgever R. van P. betrof, of een lezing in een achteraf zaaltje in de provincie, dan wel een borrel bij een groep internetters met stoere jongensclubachtige namen, hij ging erheen. Zo was Hans. Hij voelde zich er niet te goed voor, was nieuwsgierig naar de identiteit van deze initiatiefnemers en als door de gevestigde orde verguisd islamcriticus was het wellicht voor hem ook een soort van warm thuiskomen. Ja, ook toen zijn op Hoeiboei.nl gepubliceerde tekst ‘SCHALKEN, RAADSHEER’ een bom onder het Wildersproces legde, hebben we het ondanks de verhoren gezellig gehad maar we hadden ’t natuurlijk liever over vrolijker en warm-menselijker zaken, zoals daar zijn geliefdes. Wie is niet ooit in de lie-hiefde teleurgesteld geraakt?

Waarom hij niet voor een column in een blad als Elsevier werd gevraagd, vond hij een naïeve gedachte. “Na het Wildersproces moeten ze me nergens meer,” schamperde hij. Ik was dan ook blij voor Hans dat hij blij was dat de ano-site GeenStijl hem gevraagd had wekelijks bijdragen te leveren. Echt, hij voelde zich nergens te goed voor en ’t hield hem van de straat, zoals hij zelf gekscherend zei.

“Website last updated on: April 25, 2015” staat er op zijn goed bijgehouden online overzicht van internetpublicaties te lezen.

Godverdomme!

Ik zie ‘m nog boven komen, na vier lange trappen te hebben beklommen, ’t was de eerste keer dat ik hem ‘privé’ meemaakte, op m’n borrel ergens in 2007 of 2008. Ik had ‘m op het laatste moment toch uit durven nodigen, de grote Jansen van De Anton Constandselezing (Zelfislamisering versus Verlichtingsfundamentalisme) uit 2006. “Dit moet ik eigenlijk niet doen,” hijgde hij en wees op z’n hart. Maar hij wilde er zo graag bij zijn en dat was een hele eer.

Ik mis z’n zaterdagse internetbijdrage, ik mis arabist Jansens geluid. De talloze Nederlandse arabisten die zich mengen in het publieke debat klinken allemaal hetzelfde, er is er geen een die ook maar in de buurt van Jansen komt en dat is, om met de woorden van Martin Bosma te spreken, “niet zozeer een verlies. Het is een ramp.”

En die cello, die oude cello die ik nog lang niet terug wilde hebben, die zal ik straks koesteren, die is in emotionele waarde gestegen want tegen iedereen die ’t wil horen, zal ik trots zeggen dat de grote arabist Jansen er nog op heeft gespeeld (1942-2015).

Annelies van der Veer
http://hoeiboei.blogspot.nl/2015/06/han ... .html#more
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89727
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Hans Jansen overleden

Bericht door Ariel »

Mooi.

Ik mis Hans Jansen ook. Ik denk dat hij nu samen met Pim Fortuyn en Theo,van Gogh leuke gesprekken houdt, en wie weet, misschien dat ze dan ook samen een goede fles wijn ( Die ze gejat hebben uit de moslim hemel) nuttigen , en dan kijken wat een enorme rotzooi het op deze wereld is. Wie weet komen we hem eens weer tegen, als het onze tijd is om te hemelen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Hans Jansen overleden

Bericht door Manon »

Het is wel schrijnend dat net die drie mensen die islam hadden doorzien, zo vroeg van ons zijn weggegaan.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Droppy
Berichten: 48
Lid geworden op: za nov 07, 2009 1:15 pm

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Droppy »

Fijn om hier de artikelen van Hans nog eens te kunnen lezen. Hans was (en is, want voor ons staat vast dat hij bij de Heer is) een goede vriend van ons. Wij missen hem heel erg. Bij het afscheid zei hij altijd "strijd de goede strijd". Leuk om te lezen dat ook dit voor velen herkenbaar is. Hans streed de goede strijd tot aan het beest in Brussel. Op bevrijdingsdag is hij daarvan bevrijd. Wij missen hem ontzettend.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein).
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89727
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Ariel »

Wij missen hem ook. Ik heb Hans een paar keer heel kort gesproken, en ik ken hem eigenlijk alleen van zijn artikelen, maar ik hield van deze man.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Ali Yas »

Gelukkig had de man al veel geschreven, en daar kunnen we nog lang uit putten, maar het maakte me wel even moedeloos toen ik hoorde dat hij was overleden. En dat gevoel is nog steeds niet helemaal weg.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52160
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Mahalingam »

Yep. Ik zal vandaag te zoeken in "The Reliance of the Traveller" en toen moest in denken aan een gesprek met Hans over de zonde van het geloof in causaliteit en een daarop volgende zoektocht in de tekst.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12551
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door sjun »

Dachtt je hieraan? De islam leert dat God het universum elk deelmoment herschept, en daarbij niet onderworpen is aan wat wij redelijk, verstandig of rechtvaardig vinden. Dat permanente herscheppen maakt het universum onvoorspelbaar en onkenbaar, alles kan immers meteen weer anders zijn. Causaliteit is dan ook iets waarin een dogmatisch geschoolde moslim niet mag geloven. Het heelal wordt, volgens de islam, elke deelseconde herschapen, zonder rede of regel."

De gevolgen van die theologie blijven niet uit. "Kijk naar waar de Nobelprijzen gevallen zijn." Dat er ooit zoiets als ‘islamitische wetenschap’ gebloeid zou hebben is volgens Jansen "een deerniswekkende illusie. Maar zelfs als het waar zou zijn dat er zoiets heeft bestaan, waarom is het dan opgehouden? Iets met de islam?"
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12551
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door sjun »

Ook erg aardig om de huidige invloed van islam in Nederland in beeld te brengen: Leuker kan ik het ook niet maken, wel inzichtelijker. Onderzoek en onderwijs onderworpen aan de eisen van de islam, stelt niets voor.
:smartass:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89727
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Ariel »

Wat heerlijk om weer eens een artikel van Hans Jansen te lezen. Het is net of hij nog leeft.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12551
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door sjun »

Hij leeft voort zolang hij niet vergeten wordt. Wie wat van hem meegekregen heeft mag het uitdelen opdat kennis vermeerdert zoals dat bij de gelijkenissen van het gebroken brood en de vissen gebeurde.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12551
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door sjun »

Islam en waarheid
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89727
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Ariel »

Wat leuk om deze film nogmaals te bekijken. Dank je Sjun.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Arabist Hans Jansen en zijn maatje Ben Kok. Ook erg goed.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Wat leuk om deze film nogmaals te bekijken. Dank je Sjun.
Inderdaad. Goed om deze reportage in je op te nemen. Kende deze video nog niet.
Het enige dat ik erin miste was iets over de Godsdienstpolitie. Dat heb ik uiteraard in mijn reactie verwerkt.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89727
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Arabist Hans Jansen. Eenvoud en bescheidenheid siert de mens

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Kijk! Dit zegt veel over hem die van ons is heengegaan zonder dat de smerige politiek zich ook maar iets heeft laten welgevallen van de wijze teksten met een waarschuwende strekking van professor Hans Jansen.

Afbeelding

Het naamkaartje dat ik van hem heb gekregen in de trein van Leiden naar Amsterdam station Rai getuigt van de meest elementaire eenvoud en bescheidenheid. Iets dat in de verste verte ondenkbaar zichtbaar is in de wereld van islam waar moslims de dienst uitmaken. Islam kenmerkt zich door afval. Afval van de ware religie: de joodse religie. Christenen hebben nooit het Oude testament verloochend. Dit heeft de wereld klakkeloos geaccepteerd van de Mohammed-aanhangers van het Arabische afgoden woestijnproletariaat die ALLE boeken van de bijbel als waardeloos beschouwen. Immers, alleen zij die niets voorstellen dienen gerespecteerd te worden: moslims dus!

Die avond had Hans Jansen een boeiende lezing in de universiteit van Leiden gehouden met de van hem bekende humoristische aankleding. Het was toen dat ik voor het eerst van hem de term beroepsmoslims vernam. Pilgrim zat toen ook in de zaal. Op kosten van de universiteit, dus van de gemeenschap, hebben we na floop lekker kunnen nagenieten met lekkere hapjes en alcoholische versnaperingen die werden geserveerd in een kroeg honderd meter verderop. Volgens mij dronk Hans Jansen toen uitsluitend witte wijn. Pilgrim eerst bier. Hij wilde toen ook witte wijn. Ik zei: "Het staat op de bar voor het wegnemen."
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89727
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Ariel »

Professor Hans Jansen † (1942-2015).


Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52160
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Mahalingam »

Omdat "Arabiste" Petra Stienen weer in het nieuws is
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... emons.html
dit artikel van Hans:
Op 2 november 2004 heeft een sharia-fundamentalist Theo van Gogh vermoord. Om dat te herdenken werd in de Balie, Amsterdam, op vrijdagavond 2 november 2012 de derde Avond van de Polemiek gehouden: een avond waar geen bloed vloeit en er niemand wordt vermoord. Een tiental genomineerden voor de Scalpel-polemiekprijs kregen de opdracht daar te laten horen hoe ze in precies 500 woorden iemand Ad hominem zouden aanpakken. Hans Jansen daarentegen koos voor een Ad feminam en won daarmee Het Scalpel 2012.
Spoiler! :
Ad feminam

De vrouwenemancipatie is pas volledig als er in de gevangenis evenveel vrouwen als mannen zitten. Ook bij deze Avond van de Polemiek blijkt dat de emancipatie van de vrouw nog niet voltooid is, want meer dan de helft van de polemisten kiest een man als doelwit.

Mijn polemiek richt zich op een vrouw, de Arabiste Petra Stienen, eerder dit jaar door de TROS gepresenteerd als Het Mooiste Meisje van haar klas. Mijn arbeid hier is niet meer dan een daad van steun aan de vrouwenemancipatie.

Petra heeft, zie haar website, vastgesteld dat ‘de regels en de manier waarop het spel gespeeld wordt, is bepaald door mannen’. Ik kan het niet helpen, zo staat het er. Wij kijken onze ogen uit over deze gedurfde visie op de gender-problematiek. Petra gelooft niet dat vrouwen echt iets kunnen, en verlangt daarom voor hogere functies quota voor vrouwen. Vrouwen zijn immers het slachtoffer van mannenregels.

Bij Pauw en Witteman van 25 januari 2012 danst Petra heen en weer, van enerzijds naar anderzijds, er is geen concreet woord bij. Nou ja, het woord ‘veranderkrachten’, scherper wordt mevrouw niet. Jeroen Pauw vraagt beleefd naar anti-westerse gevoelens in Egypte. Ze pareert hem moeiteloos: ‘Ja, op dit moment is daar wel sprake van’. Jeroen vraagt niet wanneer ‘dit moment’ dan begonnen is.

John de Mol zit ook aan tafel, en hij kent het Midden-Oosten kennelijk beter dan Petra. Hij kan na tien minuten haar gezwatel niet langer aanhoren en brengt in twintig seconden het enige controleerbare feit van de uitzending naar voren: Big Brother is in de Arabische wereld na een week van de buis geveegd.
Petra heeft samen met de activist drs. Bertus Hendriks, tevens cateraar en sommelier voor de Amsterdamse rechterlijke macht, op de Nederlandse staatstelevisie het beeld geschapen dat de Arabische lente een bevrijdingsfestival is, in plaats van een bewust gecreëerde chaos die zal uitlopen op een reeks van staatsgrepen door sharia-fundamentalisten en beroepsmoslims.

Wat John zegt, roept in de huiskamers het vermoeden op dat er iets mis is in de wereld van onze Arabische medemens. Petra wijst er daarom fijntjes op dat er sprake is van ‘eeuwenlange beïnvloeding vanuit het Westen’. De echte politiek-correcte progressieve goedmens weet dat het uitoefenen van invloed verkeerd is, ook al is, bijvoorbeeld, uitsluitend dankzij die invloed de rioolwaterzuiveringsinstallatie in de Arabische wereld geïntroduceerd, en de slavernij afgeschaft.

13 februari is Petra weer bij Pauw en Witteman. Nu gaat het over Syrië, waar de sharia-fundamentalisten het lijken te winnen. Petra kan heel knap vies kijken bij het uitspreken van de naam van de Syrische heerser Asad. Oh wee, iemand vraagt haar naar de rol van Al-Qaïda in Syrië. Petra antwoordt, voor haar doen met grote stelligheid, dat Al-Qaïda niet populair is. Alsof populariteit er toe doet als Al-Qaïda de sterkste is.

Petra, slachtoffer spelen is niet aantrekkelijk. Hou er mee op. Vrouwen zijn niet zielig. Ja, in de islamitische wereld, daar zijn vrouwen zielig. Daal af uit de zwevende hemel en rapporteer eerlijk over die vrouwen. Je kunt het.
http://hoeiboei.blogspot.nl/2012/11/ad-feminam.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: In memoriam. Arabist Hans Jansen. Artikelen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Zo schreef de Nederlandse arabist Hans Jansen in 2003 in zijn boek God heeft gezegd. Terreur, tolerantie en de onvoltooide modernisering van de islam: "zolang als de plicht om op jihad te gaan (...) nog door groepen moslims wordt geïnterpreteerd als een goddelijke opdracht om oorlog te voeren tegen de niet-moslims in het Westen, hebben niet-moslims maar twee alternatieven: zich verdedigen of zelf moslim worden."
Welmu, alleen een dwaas wil afdalen naar het zaligmakende woestijntijdperk vol gebreken van de historische oorlogsmisdadiger Mohammed en moslim worden. Dan blijft over: verdedigen. En mij is altijd geleerd dat de beste verdediging de aanval is. Maar wij zijn van de vrede. Dan rest onze beschaving nog maar één ding om een steeds dreigender botsing tussen twee beschavingen uit de weg te gaan:

Met klem alle mohammedanen verzoeken Europa binnen een half jaar te verlaten.

Om dit verzoek kracht bij te zetten kan men aanvoeren dat dit verzoek overeenkomstig nauw overleg met de wil van Allah tot stand is gekomen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie