'Je kunt ook geëmancipeerd zijn mét een hoofddoek'

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

'Je kunt ook geëmancipeerd zijn mét een hoofddoek'

Bericht door sprot »

'Je kunt ook geëmancipeerd zijn mét een hoofddoek'
door Liesbet Van Looveren
Bron: De Morgen

35ste Vrouwendag in het teken van meerkleurigheid
Zaterdag wordt in Antwerpen de 35ste Vrouwendag gevierd onder het motto: Meerstemmig en Veelkleurig. De Morgen praatte met Nadia Babazia van het Steunpunt voor Allochtone Meisjes en Vrouwen (SAMV) en Mieke Verschaeve van het Vrouwen Overleg Komitee (VOK) over emancipatie en feminisme in een multiculturele samenleving.
Nadia Babazia (boven) en Mieke Verschaeve: 'Bij allochtone vrouwen kun je veel leren uit hun cultuur en religie.'


door Liesbet Van Looveren / Tina De Gendt

Ook dit jaar ligt de klemtoon in de workshops van de Vrouwendag op emancipatie. Zijn jullie daar nu nog niet klaar mee?

Mieke Verschaeve: "(lacht) Emancipatie is voor mij een wat verouderd woord. Ik plaats het bij het ontstaan van het VOK in de jaren zeventig. Ik vind feminisme veel beter, maar misschien is het voor de allochtonen wel een goed woord omdat zij nog meer strijd hebben te leveren en op sommige vlakken wat achter staan op emancipatievlak."
Nadia Babazia: "Ik ga zeker niet akkoord met het idee dat allochtone vrouwen 'achter staan' in hun emancipatie ten opzichte van westerse vrouwen. Bij allochtonen verloopt het emancipatieproces vaak op een andere manier. De vrouwen zijn immers zowel vrouw als allochtone vrouw en hebben dus verschillende identiteiten die op elkaar inspelen. Het gaat dan niet enkel over het eindproduct, maar wel over het emancipatorische proces dat de meisjes hebben doorgemaakt en waaruit ze leren."
Vormt de scepsis over emancipatie bij allochtone vrouwen geen barrière om vrouwen te bereiken?

Mieke: "Autochtone vrouwen zijn ook niet zo happig op feminisme. Ze vinden het voorbijgestreefd en associëren het met mannenhaat. Ze vinden het een vuil woord! Maar wanneer je er dieper op ingaat en vragen stelt, geven ze toch feministische antwoorden."
Nadia: "Bij ons is het net hetzelfde. Ze zien feminisme als een strijd tegen mannen, maar als je dan bekijkt waarmee ze bezig zijn, dan zie je weer hun emancipatiestrijd die ze een eigen invulling willen geven. Je moet niet gaan werken om geëmancipeerd te zijn, je mag een hoofddoek dragen en je kunt huismoeder zijn. Zo lang het uit vrije wil gebeurt."
De hoofddoek is in de ring gegooid. Valt die te combineren met emancipatie?

Nadia: "Een hoofddoek dragen of niet moet voortkomen uit de eigen keuze. We geven meisjes en leerkrachten tips over hoe ze ermee omgaan. Er zijn ook diverse meningen binnen de moslimgemeenschap over de hoofddoek. Er zijn er die de hoofddoek dragen om zich te emanciperen en dat zien als een stap voorwaarts, anderen willen de hoofddoek juist niet. Het mag in elk geval nooit worden opgelegd. In Marokko zijn er bijvoorbeeld feministische vrouwenorganisaties die de hoofddoek liever zien verdwijnen."
Mieke: "Een hoofddoek doet niemand kwaad en is een eigen keuze, maar ik persoonlijk zie het nog altijd een beetje als een onderdrukking van de vrouw."
Er zijn ook veel vrouwen die de hoofddoek juist om zijn emancipatorische kracht dragen.

Mieke: "Ik vraag me gewoon af waarom een vrouw zich moet bedekken. Maar evengoed vraag ik me af waarom een vrouw in de westerse wereld zich moet 'ontdekken'. In muziekclips lopen ze halfnaakt rond. Het is toch niet omdat je borsten hebt dat je een decolleté moet hebben?"

Jullie vechten dus eigenlijk voor hetzelfde?

Mieke: "Ja, want in beide gevallen is het de man die dat beeld of model aan vrouwen opdringt. Als ik 's avonds in de zetel naar televisie kijk, dan erger ik me te pletter aan de manier waarop vrouwen in beeld komen. Er is nog een lange weg te gaan, ook op het gebied van werk. We zijn al geëmancipeerd, maar moeten ook in de hoogste organen meer beslissingsmogelijkheid krijgen."
Nadia: "Ik kan me vinden in haar standpunt. Ook allochtone vrouwen worden in de media vaak oneerbiedig en als onderdrukt voorgesteld. Maar toch heb ik het gevoel dat het juk van de man wat verdwenen is."
Hoe kunnen vrouwenbewegingen baat hebben bij multiculturalisme?

Mieke: "Alles wat anders is, daar kun je van leren en moet je je blik voor opentrekken. Bij allochtone vrouwen kun je veel leren uit hun cultuur en religie. Dat is nieuw, want de meesten van onze groep geloven niet. Voor we de samenwerking met allochtone verenigingen hadden opgezet, stond ik veel vijandiger tegenover geloof. Nu stellen we ons daar langzaam voor open en kunnen we begrip opbrengen voor die overtuiging."
Nadia: "We kunnen altijd leren, zolang we maar de vrijheid hebben om te kiezen. De Vrouwendag zal dit jaar ook de verschillende vormen van emancipatie in het de kijker zetten. Allochtone vrouwen hoeven niet per se de emancipatieweg van autochtonen te volgen. Je moet je niet vastpinnen op één stramien, maar zoeken naar je eigen weg in het leven."
Laten we de vraag even omkeren: hoe kunnen vrouwenbewegingen bijdragen aan het multicultureel debat?

Nadia: "Ik hoop dat de Vrouwendag die vraag zal beantwoorden."
Mieke: "Met de samenwerking tussen autochtone en allochtone vrouwenbewegingen denk ik dat we op een goed spoor zitten voor een nieuw multicultureel werkingsmiddel. Kijk, als je een 'multiculturele avond' organiseert zitten de allochtonen en autochtonen gewoon apart. Maar wanneer je focust op gemeenschappelijke dingen, zoals een Vrouwendag of voetbal of koken, werkt het veel beter. Dan heb je ook dingen waarover je kunt praten."
Alle heil aan de kookpot dus?

Mieke: "Voor mij niet, want ik kook niet graag, maar vrouwen die het wel interesseert, leren elkaar zo veel beter kennen dan wanneer ze gedwongen met elkaar moeten praten."
[url]htpp://www.vrouwendag.be[/url]
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Peter Louter
Berichten: 934
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 2:21 pm

Bericht door Peter Louter »

Lijkt me een voorbeeld van dhimmitude. Goed bedoeld maar volstrekt onwetend voor wat betreft de leer en cultuur van de islam.
Voor mij blijven die 'stukjes textiel' niet onschuldig. Ze zijn de vlag van de orthodoxe islam. Zo lang die wappert is er nog heel veel te doen. Bijvoorbeeld op het terrein van vrouwenrechten.
Uit naam van de Verlichting: Red moslims van de orthodoxe islam!
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful" - Seneca (5 BC - 65 AD)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Bij allochtone vrouwen kun je veel leren uit hun cultuur en religie. Dat is nieuw, want de meesten van onze groep geloven niet. Voor we de samenwerking met allochtone verenigingen hadden opgezet, stond ik veel vijandiger tegenover geloof. Nu stellen we ons daar langzaam voor open en kunnen we begrip opbrengen voor die overtuiging."
allez! vijftig jaar terug! nu nog zien of ze zich evengoed wil openstellen voor een donderpreek van de pastoor die zegt dat ze moet stoppen met de pil te pakken, kinderen kweken en met een keukenhanddoek op haar hoofd achter het fornuis gaan staan en de vrouwenbeweging heeft haar einddoel bereikt! Miek is geëmancipeerd want ze houdt van sex, kinderen kopen en koken: De 3 K's zijn terug: keuken, kinderen en mosKee

proficiat dames!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Voor we de samenwerking met allochtone verenigingen hadden opgezet, stond ik veel vijandiger tegenover geloof. Nu stellen we ons daar langzaam voor open en kunnen we begrip opbrengen voor die overtuiging."
???
Pavlovs dog. Tijdens de kleuterschool al worden bepaalde reflexen in onze hersenen geprogrammeerd. Tijdens het proces van volwasenworden leren we dat sommige van die reflexen beter genegeerd worden.
Zoals een hond die naar een strengere meester gebracht wordt omdat hij bevelen negeert, zet een strengere ideologie genegeerde reflexen terug op 'Aan' .
Ook allochtone vrouwen worden in de media vaak oneerbiedig en als onderdrukt voorgesteld. Maar toch heb ik het gevoel dat het juk van de man wat verdwenen is."
Islam stuurt zijn vrouwen op bekeringsmissie.
Ongelovige vrouw + Moslimman = veel moslimkinderen + mogelijkheid om later meerdere vrouwen bij te nemen.
Er zijn ook veel vrouwen die de hoofddoek juist om zijn emancipatorische kracht dragen.
Eerder een symbool, tegen alles wat onze Westerse samenleving vertegenwoordigt, ook emancipatie van de vrouw.
In muziekclips lopen ze halfnaakt rond.
Het is warm in het licht der schijnwerpers.
Ja, want in beide gevallen is het de man die dat beeld of model aan vrouwen opdringt. Als ik 's avonds in de zetel naar televisie kijk, dan erger ik me te pletter aan de manier waarop vrouwen in beeld komen.
ALs ik bij de dokter of de tandarts in de wachtzaal zit erger ik me te pletter over de vroouwentijdschriften, waaruit blijkt dat het vooral de vrouw is die de andere vrouw een rolmodel opdringt.

Heel zware dhimmitude. Heeft waarschijnlijk nog nooit echt nagedacht over haar feminisme, is daarin niet verder geraakt dan een hoop verouderde slogans en stopzinnen uit de jaren '50.
Of is het enkel vrouwelijke drang naar onderwerping?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Nadia schreef:Een hoofddoek dragen of niet moet voortkomen uit de eigen keuze.


Het is geen eigen keuze. Het is de keuze van de godsdienst, en het is bedoeld om vrouwen seksueel te onderwerpen aan de man. Dat is dus per definitie niet feministisch.
Mieke schreef:Bij allochtone vrouwen kun je veel leren uit hun cultuur en religie.
Altijd weer hoor je westerse mensen zeggen dat je van de islam, de allochtonen en hun cultuur veel kan leren. Heb je ooit wel eens moslims horen zeggen dat ze van de westerse cultuur veel kunnen leren? Daar begint het nu een beetje tijd voor te worden. Dat de moslims ook een keer zeggen dat de westerse cultuur hun ogen voor veel dingen heeft geopend. Dat moslims iets positiefs over onze maatschappij ontdekken.

Integendeel: Nadia zegt: Allochtone vrouwen hoeven niet per se de emancipatieweg van autochtonen te volgen.

Wij mogen wel leren van de moslims en de islam, maar zij hoeven niks te leren van ons. Ik kan het echt niet meer serieus nemen.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Wat een bullshit zeg,
geëmancipeerd zijn mét een hoofddoek staat voor mij gelijk aan hardlopen met een houten been, misschien wel twee houten benen... en dan maar zeggen : ik ga de wedstrijd winnen !
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Dames,

u kunt uw ongenoegens misschien mailen naar ...
[email protected] (VrouwenOverlegKomité)
http://www.vrouwendag.be/
http://www.vrouwendag.be/inhoud/Hoofddoek.pdf
:wink:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Plaats reactie