Etnisch profileren

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Etnisch profileren

Bericht door Pilgrim »

Nee, PvdA, etnisch profileren is juist mensen redden!

Door Joost Niemöller, 20 juni 2016

Afbeelding

Ahmed Marcouch van de PvdA noemt agenten die etnisch profileren ‘ontspoord.’ Hij wil een bureaucratisch net spannen om agenten hun preventieve werk onmogelijk te maken. Dat is een extreem gevaarlijk voorstel. Etnisch profileren is namelijk gewoon een verstandige politiestrategie.
Ik rijd nogal eens met de trein in het buitenland, en maak het dus nogal eens mee bij de grenscontrole; bij mensen met een Noord-Afrikaans of Afrikaans uiterlijk is er heel vaak een probleem met de papieren. Let op: Ik zeg niet: altijd. Ik zeg: Heel vaak. Ik heb nooit meegemaakt dat er problemen waren met mensen met een Europees uiterlijk. Let op: Ik zeg niet dat er nooit problemen zullen zijn met de papieren van mensen met een Europees uiterlijk. Alleen: Ik heb het nog nooit meegemaakt. En, zoals gezegd, ik reis vaak met internationale treinen.

Wanneer men slim is bij de douane, controleert men dus op uiterlijk. Het meest frappante voorbeeld maakte ik mee toen ik met een internationale trein vanuit Duitsland Denemarken binnenreed. Er stapte maar één Deense douanier binnen. Hij liep relaxed door de gangpaden, keek een beetje links en een beetje rechts, en stopte toen bij een man die er heel duidelijk als een moslim uitzag. Hij vroeg naar de papieren. Er bleek een probleem. De man moest eruit. Aan niemand anders had de douanier ook maar enige vraag gesteld. Dit bleek dus een zeer effectieve methode.

Bij de Nederlands-Duitse grens maakte ik regelmatig dergelijke taferelen mee. Al werd er door deze douaniers wel op paspoorten gecontroleerd bij Europeanen. Heel vaak (niet altijd) problemen met Afrikanen en mensen met een Arabisch uiterlijk. Of, in politiejargon: getint en licht getint. Nooit met blanken. Ik zeg ‘maakte’ want de laatste paar jaar wordt er nooit meer gecontroleerd in de trein tussen Nederland en Duitsland. Beide richtingen uit. We leven in tijden van moslimterrorisme, maar er is dus nooit controle. Ik vind dat beangstigend, maar dat is weer een ander verhaal.

Dan het verkeer. Iedereen die in de grote stad woont, maakt het mee: Marokkanen op scooters zijn een ramp. Altijd door het rode licht, dwars voor fietsers langs, auto’s snijden, veel te hard rijden (bijvoorbeeld omdat ze opgevoerd zijn en dus ook nog eens veel herrie maken), heel vaak andere Marokkanen achterop, geen helm en steeds datzelfde vertoon van arrogantie. Ik maak het nooit mee met mensen op een scooter met een Europees uiterlijk. En; ik hoor ditzelfde van iedereen.

Bij de politie zullen ze dit dan ook als geen ander weten. Wat zou het geweldig zijn als deze gasten middels etnisch profileren van de weg werden gehaald voor ze hun soms dodelijke schade konden aanrichten! En dit is precies wat Marcouch wil voorkomen, door streetwise agenten voor ‘ontspoord’ uit te maken.

En Marokkanen in luxe auto’s? Eerlijk gezegd let ik er zelden op. Ik zie wel vaak Marokkanen in afgeragde auto’s met onverantwoordelijk rijgedrag.

Getinte en licht getinte jonge mannen in luxe auto’s aanhouden, geldt nu ook als verdacht gedrag. Of, om bij Marcouch te blijven: ‘Gestoord’ gedrag. Van de agenten!

Laatst maakte ik een staaltje mee van een Marokkaan in een luxe auto. Het was overdag in het centrum van Amsterdam, heel druk. De auto had geen getinte glazen, daarom was het goed te zien. Ik heb geen verstand van auto’s, maar genoeg om te zien wat een dure, gloednieuwe auto is. En dit was er een. Donkerblauw. Ik zat in een volle bus. De auto haalde de bus in en stopte er vlak voor, bij het stoplicht. Er stapte een Marokkaan uit met een duur uitziend pak. Hij trok langzaam zijn jasje uit. Het licht was allang op groen gesprongen, maar de man trok zich er niets van aan. De buschauffeur toeterde en probeerde om de man heen te rijden. Dit lukte niet, vanwege het drukke verkeer. De Marokkaan, die inmiddels een aardige file had veroorzaakt, keek verbolgen naar de chauffeur; waar die de brutaliteit vandaan haalde om te toeteren! Daarbij ging hij gewoon door met heel langzaam zijn jasje uit te trekken en het op de achterbank te deponeren. Pas toen het licht op rood sprong, reed hij erdoorheen. De geïrriteerde buschauffeur erachter aan. De Marokkaan ging vervolgens op gelijke hoogte van de bus rijden, draaide zijn raampje open en riep iets naar hem. De buschauffeur draaide zijn raampje dicht en begon te spreken met de centrale. De Marokkaan ging dan weer vlak voor hem rijden, dan weer opzij, een stukje voor hem, een stukje naar achteren. Het was zeer bedreigend gedrag. Ik hoorde dat de buschauffeur bleef overleggen met de centrale wat te doen. De buschauffeur gaf het kenteken door van de auto. De Marokkaan zag hem overleggen en bleef dreigende rijbewegingen maken. Hij kwam vlak bij de bus en leek bijna een botsing uit te lokken. De weg was vol, maar hij kreeg het toch voor elkaar om achteruit te rijden en weer naast de buschauffeur te komen. Ik hoorde dat de buschauffeur de opdracht kreeg om bij de volgende halte te blijven staan en deuren en ramen te sluiten. Eenmaal bij de bushalte, reed de Marokkaan langzaam door. Hij leek hem weer op te willen wachten. Maar toen kwam vanuit een zijstraatje een motoragent met loeiende de sirene en de Marokkaan maakte dat hij wegkwam in de wirwar van het verkeer. Hoe het afliep weet ik niet. Ik was blij dat ik uitgestapt was, want ik dacht: Stel dat die psychopaat in die auto een pistool bij zich had. Het ging allemaal heel snel. De meeste passagiers hadden overigens niets in de gaten. De bus was zoals gezegd bomvol.

Is het vreemd om een jonge getinte of licht getinte man in een dure auto aan te houden? Ik denk het niet. Natuurlijk zijn er jonge getinte en licht getinte mannen met keurige topbanen die zich zo’n auto kunnen veroorloven. En dan is het heel vervelend voor hen als ze worden aangehouden. (Tja, ik werd er vroeger bij de douane ook altijd uitgepikt omdat ik lange haren had. Jammer dan!) Maar het zou ook zomaar eens bingo kunnen zijn. Drugs in de achterbak. Wapens. Iedere psychopaat die van de weg gehaald wordt, is winst. en nee, mensen van de PvdA, ik zeg dus niet dat iedere Marokkaan een psychopaat is.

Trump sprak zich na de slachtpartij in Orlando uit voor profileren op moslims door de politie. De hele politiek correcte pers viel over hem heen. Maar het is gewoon gezond verstand.

http://joostniemoller.nl/2016/06/nee-pv ... en-redden/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Ariel »

En weer is de arme Rapper Typhoon opgepakt wegens etnische profilering. Typhoon nacht in de cel
Rapper Typhoon heeft in augustus een nacht in de cel doorgebracht. De muzikant werd gearresteerd omdat hij niet had afgerekend na het tanken bij een pomp bij Hazeldonk.

Het voorval vond plaats op 2 augustus, zo bevestigt de politie. In een eerder bericht over het incident sprak de politie slechts van ’een 31-jarige man uit ’t Harde’. Aan De Telegraaf bevestigt de politie nu dat het om de rapper Typhoon gaat.

Typhoon heeft bekend dat hij tankte zonder te betalen, maar gaat vrijuit omdat hij de rekening alsnog heeft betaald. Het OM gelooft dat de muzikant vergeetachtig was omdat hij kort ervoor zeer verdrietig nieuws had gekregen.
Maar gelukkig. Rapper betaalde tankbeurt alsnog, en volgens het OM ontbrak opzet, Typhoon gaat vrijuit icon_thumbup.gif

Het OM gelooft dat de muzikant vergeetachtig was en het niet expres deed.
Spoiler! :
„Ik heb iets stoms gedaan”, reageert de rapper. „Gelukkig heb ik geen vervelende gevolgen aan mijn stommiteit overgehouden”, zegt hij. „Ik reed terug vanuit België nadat ik een telefoontje had gekregen dat mijn oom op sterven lag en ik samen met mijn broers en zus afscheid moest nemen. Met mijn hoofd er niet helemaal bij tank ik en loop naar binnen. Ik ga naar de wc, haal koffie uit de automaat, maar vergeet helemaal de benzine af te rekenen.”

Daarop werd Typhoon aangehouden. „Ik baalde flink. De volgende ochtend heb ik eerlijk en open mijn verhaal gedaan en kreeg ik te horen dat de zaak geseponeerd werd omdat er totaal geen opzet in het spel was.”

Het OM meent dat ook. „Juridisch is het diefstal, maar ons werd na navraag en bestudering van de camerabeelden duidelijk dat er geen sprake was van opzet”, aldus een woordvoerster van het OM. „Deze meneer had veel aan zijn hoofd. Hij reed ook niet, zoals soms gebeurt door mensen die echt diefstal willen plegen, hard weg na het tanken. Dit had ons allemaal kunnen overkomen.” Justitie heeft de zaak daarom geseponeerd, vervolging blijft dus uit.

Typhoon kwam enkele maanden geleden groot in het nieuws, nadat hij met zijn auto aan de kant was gezet. Agenten gaven toe dat ze de muzikant staande hadden gehouden vanwege de combinatie leeftijd, dure auto en huidskleur. Van dat soort motieven is nu in elk geval geen enkele sprake. „Dit voorval heeft naar mijn mening niets te maken met etnische profilering”, zegt Typhoon. „Het zou jammer zijn als die discussie zou worden vertroebeld door dit verhaal.”

Minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) is het nieuws ook ter ore gekomen, maar hij wil niet op individuele gevallen ingaan. Wel geeft hij aan dat dit „niets afdoet” aan de zaak rondom de eerdere staandehouding. „In die zaak zijn terecht excuses aangeboden.” Typhoon zegt dat het niet meer voorkomt. „Vanaf nu altijd koppie erbij.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door King George »

Hij had dus etnisch geprofileerd zijn kleurtje mee voor onraakbaarheid inzake (geen) vervolging?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Ariel »

King George schreef:Hij had dus etnisch geprofileerd zijn kleurtje mee voor onraakbaarheid inzake (geen) vervolging?
Zo kan je het ook bekijken King G
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Mahalingam »

UvA: diversiteitsquota noodzaken etnisch profileren want hoe kan je anders 40% inboorlingen en 60 % iets anders aan je Uni hebben?
Update: Commissie Diversiteit wil quota voor studenten en medewerkers
De commissie is één van de onderzoekscommissies die werden opgezet na de studentenprotesten vorig jaar en boog zich over de vraag hoe het gesteld is met de diverse minderheidsgroepen binnen de universiteit.
[...]
Naast quota pleit de commissie voor een helder diversiteitsbeleid (onder meer verplichte diversiteitscursussen voor bachelorstudenten van alle faculteiten) en het instellen van een zogeheten Diversity Unit, die het beleid uitstippelt en in de gaten houdt of het wordt nageleefd. Deze diversiteitswaakhond moet zo dicht mogelijk bij het bestuur staan, om te garanderen dat de aanbevelingen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Tot slot moet er een ombudspersoon komen die buiten de academische hiërarchie staat. Daar kunnen studenten en medewerkers terecht die zich gediscrimineerd of buitengesloten voelen.
[...]
Diversiteitsanalfabeten

Zowel onder de studenten als onder de medewerkers van de UvA bevinden zich volgens de commissie ‘diversiteitsanalfabeten’, die er een egalitair wereldbeeld op nahouden en enkel geloven in het positivisme. Ook hebben medestudenten en collega’s vaak niet door dat opmerkingen over apen of ‘excuusnegers’ kwetsend kunnen zijn, ook al zijn ze grappig bedoeld. ‘We hebben gemerkt dat het heel ongemakkelijk is voor mensen om te praten over etnische diversiteit, discriminatie en racisme,’ meent Wekker. ‘Daar moeten we een respectvolle, niet bedreigende vorm voor zien te vinden.’
http://www.folia.nl/actueel/103697/comm ... edewerkers
Dat mensen niet graag over die onderwerpen praten, zou dat niet komen omdat ze weten dat hun racisme-gehalte bepaald wordt?
Er is een studentenclub die het gewauwel ziet voor wat het is:
De aanbevelingen van de commissie Diversiteit zijn volkomen verkeerd gevallen bij studentenpartij De Vrije Student. ‘De aanbevelingen zijn echt te idioot voor woorden,’ aldus fractievoorzitter Gerwin Wezelman. ‘De oproep om een diversiteitsquotum onder studenten en medewerkers in te stellen, is simpelweg een vorm van racisme. Er wordt geselecteerd op grond van huidskleur en achtergrond en dat is volstrekt onacceptabel. Ook de oproep om alle bachelorstudenten te verplichten een diversiteitscursus te volgen kan niet op onze sympathie rekenen. Studenten komen hier om goed onderwijs te krijgen. De UvA is een onderwijsinstelling, geen heropvoedingsinstituut.’
http://www.folia.nl/actueel/103697/comm ... edewerkers

Het is overgewaaid uit de USA, die diversity.
Hier een indruk hoe ver het op USA scholen al is gekomen:
http://www.nytimes.com/2016/09/07/us/ca ... sults.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Ariel »

’Louter op uiterlijk controleren deugt niet’ roept de onderzoeker Wouter Landman, die weer een diepgaand onderzoek naar het gedrag van de politie mocht doen. Hij mocht daarvoor een paar dagen mee rijden met de politie.

Zijn conclusie?
"Ruim de helft van de mensen die staande werden gehouden was allochtoon. In 60 procent van de gevallen was de controle te rechtvaardigen, omdat er bijvoorbeeld sprake was van gedrag dat past bij het plegen van een bepaald delict. In 40 procent van de gevallen was de controle achteraf niet terecht."
’Louter op uiterlijk controleren deugt niet’

„Louter op basis van zijn of haar uiterlijk iemand langs de kant zetten, deugt niet, is onprofessioneel, niet effectief en ondermijnt het vertrouwen van burgers in de politie.” Daarmee reageert de politieleiding op een onderzoek waaruit blijkt dat politieagenten vaak ten onrechte allochtonen staande houden.

In bijna 40 procent van de gevallen zijn de controles niet „objectief en redelijk” te rechtvaardigen. Intuïtie en stereotypering spelen een rol bij aanhoudingen die gebeuren op basis van een vermoeden van een strafbaar feit. Er is echter geen sprake van bewuste discriminatie, staat in het rapport met onderzoeksresultaten van het onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap.

Agenten willen boeven vangen en gebruiken daar stereotypen voor. Dit wordt bewust en onbewust aangemoedigd door het politie- en veiligheidsbeleid. De onderzoekers geven verder aan dat een politieagent die ’etnisch profileert’ onbedoeld bijdraagt aan ongelijkheid in de samenleving. Daarom zou de politie dit complexe vraagstuk met voorrang moeten aanpakken.

„Het antwoord op deze problematiek ligt voor het korps niet in het inperken van de professionele ruimte van de politiemensen”, meent de politie. „Het antwoord ligt in het vergroten van hun vakmanschap.”

De politieleiding zegt dan ook de „gefundeerde inzichten” van het onderzoek ter harte te nemen. „Profileren hoort bij het politievak, maar dat moet gebeuren op basis van een combinatie van factoren. Zoals tijd, locatie, voertuig en daderprofiel. In die context kunnen iemands uiterlijke kenmerken uiteraard relevant zijn.”

Er komt een speciale cursus die bijdraagt aan meer bewustzijn „hoe de valkuil van etnisch profileren werkt”, aldus de politie. „Deze cursus reikt ook alternatieven aan hoe agenten kunnen reageren op bepaalde situaties.” De politie stelt verder nog dit jaar een code vast voor bewust en beter selecteren van mensen die staande worden gehouden. „Deze code maakt duidelijk welke professionele norm de politie hanteert bij controles en hoe zij in zo’n situatie met burgers om wil gaan.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Etnisch profileren

Bericht door Pilgrim »

‘Politie controleert allochtonen vaak onterecht’: dit zeggen misdaadcijfers

Emile Kossen, 3 okt 2016

Allochtone Nederlanders worden relatief vaak gecontroleerd door de politie, volgens onderzoekers vaak ten onrechte. Agenten verdedigen zich door te wijzen naar criminaliteitscijfers: allochtone Nederlanders begaan ook relatief veel vaker misdaden.

Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap bekeek een groot aantal pro-actieve politiecontroles, waarbij agenten zelf selecteren wie ze controleren. Ruim de helft van de onderzochte controles richtte zich op allochtonen, schrijven de onderzoekers. In veertig procent van die gevallen bleek een staandehouding onterecht, omdat er geen sprake van crimineel gedrag was.

Het rapport acht het bewezen dat ‘etnisch profileren’ voorkomt. De onderzoekers geven aan dat een politie die etnisch profileert ‘onbedoeld bijdraagt aan ongelijkheid in de samenleving’. Etnische minderheden zouden zich ‘gediscrimineerd’ voelen door de politie. De politietop en minister Ard van der Steur (Justitie, VVD) houden juist vol dat er niet structureel sprake is van etnisch profileren.

Allochtonen begaan ook veel vaker misdaden
Agenten vinden ‘stereotypering’ in veel gevallen terecht. Volgens de onderzoekers ‘verwijzen ze naar hun ervaringen in het politiewerk en naar de informatie die zij over criminaliteitsplegers krijgen aangereikt’. Uit die cijfers blijkt dat allochtonen al jarenlang oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitsstatistieken.

Van alle 196.300 verdachte misdrijven in Nederland in 2015 werden er 93.880 begaan door allochtonen (47,8%), aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het aandeel allochtone inwoners in Nederland is echter veel lager: 22 procent.

Vooral Marokkanen en Antilianen tonen vaak crimineel gedrag
Bepaalde groepen komen zeer vaak in de criminaliteit terecht. Zo steken Marokkanen (3,94 procent verdacht van een misdaad in 2015) en Antillianen (4,6%) er duidelijk bovenuit. Ook relatief veel Turken (2,3 procent) belanden in de criminaliteit, in vergelijking met de autochtone bevolking (0,76 procent).

De onderzoekers geven aan dat de politiecontroles ook bij autochtone burgers niet altijd terecht is. ‘Ook binnen de etnische meerderheid wordt geprofileerd en worden burgers zonder objectieve en redelijke rechtvaardiging staandegehouden.’

Politie en Wetenschap roept op om politieprofilering ‘met voorrang aan te pakken’. De politietop reageerde maandag dat iemand ‘op basis van zijn of haar uiterlijk iemand langs de kant zetten, niet deugt’. Het is onprofessioneel, niet effectief en ondermijnt het vertrouwen van burgers in de politie.’

bron
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door King George »

Politie brengt filmpje uit waarin uitgelegd wordt dat etnisch profileren wel noodzakelijk is.

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Ariel »

De politie heeft weer etnisch geprofileerd. Deze keer was de rapper "Kleine Viezerik" Den LüL.
Rapper opgepakt: ’Discriminatie!’

De rapper Kleine Viezerik, nu ook bekend als Rick Versace, heeft een nacht in de cel doorgebracht omdat hij een motoragent beledigde.

Even daarvoor negeerde de artiest een stopteken. De muzikant claimde razend dat hij werd aangehouden omdat hij zwart is, maar hij reed terwijl hij geen rijbewijs heeft. Dat melden goed ingevoerde bronnen aan De Telegraaf.

De 34-jarige artiest, geboren als Renaldo Dollard, kreeg afgelopen zondagavond rond 20:35 uur een stopteken op de Amsterdamse Hoogheemraadweg. De motorrijder wilde de auto controleren omdat die in het politiesysteem staat. Met de wagen was namelijk al eerder zonder rijbewijs gereden.

Kleine Viezerik, die bij het grote publiek bekend is geworden door programma’s als De wereld draait door, Ali B op volle toeren en Maestro, negeerde het stopteken volkomen. Hij bleef ruim een kilometer doorrijden terwijl er constant ’stop politie’ brandde.

Pas toen de vader van vier kinderen eindelijk stilstond, maakte hij de dienstdoende agent uit voor ’vieze flikker’ en ’man’ en weigerde hij mee te werken. De rijbewijsloze rapper mocht daarna een nacht in de cel doorbrengen.

Kleine Viezerik schreeuwde dat hij alleen maar werd aangehouden omdat hij zwart is. Hij reed echter zonder rijbewijs in een auto waarmee dat al vaker was gebeurd. Alle reden dus voor een politiecontrole. De rapper ging echter compleet door het lint. Op een gegeven moment dreigde hij zelfs een kopstoot uit te delen aan de agent.

Het management van de rapper wil geen commentaar geven op de aanhouding. Het laat wel weten het ’supergrappig’ te vinden dat deze krant hiernaar vraagt en niet naar de muzikale prestaties van de hiphopper.

De muzikant veranderde zijn artiestennaam vorig jaar in Rick Versace na jarenlang als Kleine Viezerik door het leven te zijn gegaan. Volgens de rapper paste dit beter bij waar hij stond in het leven, hij zou namelijk meer volwassen zijn geworden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Hans v d Mortel sr »

King George schreef:Politie brengt filmpje uit waarin uitgelegd wordt dat etnisch profileren wel noodzakelijk is.
'Samen tegen etnisch profileren' staat in het filmpje. Vind je het niet raar dat ik er niks van snap?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Hans v d Mortel sr »

De problemen met mogelijk terrorisme op de luchthaven Ben-Gurion te Tel Aviv werden opgelost door niet IEDEREEN te controleren, maar door voortaan 'etnisch' = 'verdachte personen' te profileren.

Het is toch niet meer dan logisch dat ALLE Marokkaanse mohammedanen bij voorbaat verdacht zijn.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Ariel »

Die kleine viezerik staat met een mond vol gouden tanden. [icon_lol.gif] Het is werkelijk geen gezicht.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Mahalingam »

Dat wordt oppassen geblazen voor hem want je goud is nergens veilig, ook niet in je mond. Er zijn altijd wel door goud gefascineerde criminelen die er brood in zien om dat goud uit je bek te slaan.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Mahalingam »

En nu het toch over goud gaat kan ik ook even gaan etnisch profileren.
Woman fined for stealing son's wedding gifts
The judge said that he had never came across a case where so many of the witnesses had lied and there were so many family feuds. He said it was clear that the woman had sold the gold and that the estranged couple would never get it back.
Huwelijksgiften. Goud, Bruisschat. Ja, het zijn Turken.
The woman, who is originally from Turkey, was entrusted with the gold jewellery given to her son and daughter-in-law as wedding gifts. The couple live in Austria’s western state of Vorarlberg but got married in Turkey.
En ze gingen scheiden en wilden het goud verdelen. En mamma zegt: "ik weet van niks." Dus moesten er veel Turkse getuigen opdraven met veel leugens.

http://www.thelocal.at/20161116/woman-f ... ding-gifts
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Mahalingam »

Klagen over etnisch geprofileerd worden is makkelijker gemaakt. Dat is nodig omdat de betrokkenen vaak geen benul hebben van hoe dat toegaat.
Politie breidt app uit met klachtenformulier etnisch profileren
Mensen die menen dat de politie ze vanwege hun uiterlijk onterecht controleert, kunnen dat vanaf woensdag melden via de app van de politie.
Die wordt uitgebreid met een formulier voor klachten over het zogeheten etnisch profileren.

Op dat forulier kan iemand plaats, datum, tijd en persoonsgegevens invullen. De aard van de klacht kan hij of zij in een vrij tekstveld beschrijven. Vervolgens stelt de klachtenmodule één standaardvraag: 'was er volgens de klager sprake van etnisch profileren?'
http://www.parool.nl/amsterdam/politie- ... ~a4429319/
verdere dienstverlening:
Nadat een klacht is ingediend wordt deze behandeld door de klachtenafdeling van de politie. Binnen vijf werkdagen neemt iemand van de afdeling contact op met de gedupeerde burger, zodat hij of zij de klacht kan toelichten en informatie kan krijgen over een vervolgprocedure.
Foute boel:
Behalve de woensdag gelanceerde politieapp, werkt de politie ook samen met de Amsterdamse actiegroep Control-Alt-Delete (CAD) bij de ontwikkeling van een andere app tegen etnisch profileren. Op deze app kunnen burgers eveneens vermeend etnisch profileren melden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Ariel »

Koos Spee: Allochtonen doen zélf aan etnisch profileren

Koos Spee, oud-verkeersofficier van justitie en bekend van het SBS6-programma Wegmisbruikers, vindt dat allochtone bestuurders vaak zélf aan etnisch profileren doen. ,,Vroeger gebeurde het ook al dat mensen met andere huidskleur, zonder ze over één kam te willen scheren, zich meteen gediscrimineerd voelden als je ze staande hield en dat is kennelijk nog steeds zo'', zegt Spee als toelichting op enkele tweets die hij gisteren plaatste.

Met enkele pittige tweets reageerde Spee gisteren op het rapport van adviesbureau Twijnstra en Gudde, waarin wordt geconcludeerd dat agenten inderdaad automobilisten op basis van hun afkomst staande houden. Ook vinden agenten dat het bij hun werk hoort.

Spee heeft zich gestoord aan dat rapport en liet dat blijken met enkele tweets: 'Als politieman controleerde ik (jaren '70) veel bestuurders. Autochtonen gaven hun papieren en allochtonen riepen 'zeker omdat ik zwart ben'.'
Ook haalde Spee 'zijn' programma Wegmisbruikers aan: 'Kijk maar eens in het programma welke bestuurders de grootste mond hebben tegen de politie... Of is dat ook etnisch profileren?'

Spee licht toe: ,,Waar ik me aan erger is dat zo'n rapport van Twijnstra en Gudde de politie weer in een kwaad daglicht zet. Wat er gebeurt is niks nieuws onder de zon. Vroeger gebeurde het ook dat mensen met andere huidskleur, zonder ze over één kam te scheren, zich meteen gediscrimineerd voelen als je ze staande hield. En dat is kennelijk nog steeds zo.''

Kort lontje
Er zal best een incidentje zijn waarbij agenten 'etnisch profileren', iemand staande houden op basis van afkomst, meent Spee. ,,Maar in Wegmisbruikers zie je toch ook vaak dat mensen die van allochtone afkomst zijn, het meteen in de hoek van discriminatie zoeken. Die mensen hebben zeker een korter lontje of zo. Wat ik wil zeggen is dat dit soort lieden zich vaak zélf etnisch profileren door te roepen 'het is zeker omdat ik zwart ben' of 'omdat ik buitenlander ben'. Ze denken direct als ze gecontroleerd worden dat het iets te maken heeft met hun afkomst of hun huidskleur.''


Maar dat allochtonen in de jaren '70 al riepen dat ze 'aangehouden worden omdat ze zwart zijn', wijst er toch júist op dat de politie al jaren discrimineert?

,,Joh'', zegt Spee, ,,vroeger was je als agent overdag vaak druk met andere dingen en 's avonds en 's nachts had je wat meer tijd om eens een auto staande te houden om te zien of alles in orde is. Dan kan je in het donker echt niet zien dat er Antilliaan of zo achter stuur zit. Maar dan wel meteen roepen 'zeker omdat ik zwart ben'. Die mensen roepen het ook gelijk zo. Terwijl als we toen iemand uit Schilderswijk aanhielden, die echt niet riep: 'zeker omdat ik uit de Schilderswijk kom'.''

Pikken agenten er dan niet onbewust veel vaker allochtonen uit?

Spee: ,,Het kan best zijn dat agenten onbewust kijken naar afkomst. We doen allemaal wel eens wat onbewust. Maar is het nou nodig om daar zo'n heisa van te maken? Ik zou het bijna vergelijken met de Zwarte Piet-discussie. Daar wordt ook zo'n heisa van gemaakt. Ik denk: mensen doe normaal, als je staande wordt gehouden en je hebt niks gedaan, geef gewoon je rijbewijs af.''

,,Er zijn zelfs mensen die denken dat we bewust knippen in de opnamen van Wegmisbruikers om er veel allochtonen in te krijgen. Joh, we zijn blij als we na twee dagen draaien genoeg hebben om een leuk item te maken. We gaan echt niet knippen van 'is dat Nederlander of niet'. Het lijkt allemaal wel zoeken naar problemen. Ik wil alleen het etnisch profileren over beide partijen verdelen: de agenten én de mensen die staande worden gehouden.''
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Etnisch profileren

Bericht door Pilgrim »

Kneiterlinkse Amsterdamse gemeenteraad verklaart oorlog aan etnisch profileren

20 juni 2019

Winkeldiefstal: zoekt u een makelaar op een scooter of twee bontkraagjes op een scooter?

Na veel ophef heeft de Amsterdamse politie voor het eerst een ‘Plan van Aanpak’ opgesteld om etnisch profileren terug te dringen. Maar nog voordat het plan donderdagavond in de gemeenteraad wordt besproken, klinkt er al kritiek, meldt de Volkskrant.

Het ontbreekt aan een meting hoe vaak etnisch profileren voorkomt. “En daar gaat het juist om”, zeggen fractievoorzitters Reinier van Dantzig (D66) en Femke Roosma (GroenLinks). “Zonder meting kun je niet vaststellen of het probleem afneemt.”

Etnisch profileren, waarbij de politie mensen staande houdt op grond van ras, etniciteit, huidskleur, taal of religie, is ‘onwettig, mensonterend en past niet bij de waarden van de politie-organisatie’, schrijft de Amsterdamse politie in haar Plan van Aanpak. Verder gaat de politie onderzoek doen onder burgers naar de beleving van etnisch profileren: hoe vaak worden zij staande gehouden en hoeveel vertrouwen hebben zij in de politie?

ANP

https://tpo.nl/2019/06/20/kneiterlinkse ... rofileren/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Etnisch profileren

Bericht door Pilgrim »

Chef van Ryanair eist strengere controle van moslims

Geplaatst op 22 februari 2020

Afbeelding

Met uitspraken over islamitische passagiers heeft de baas van de lage kosten luchtvaartmaatschappij Ryanair, Michael O´Leary (foto), voor kritiek gezorgd. Hij heeft zich er voor uitgesproken om islamitische mannen voor vertrek aan strengere veiligheidseisen te onderwerpen dan andere passagiers.

“Wie zijn de daders van bomaanslagen? Het zullen alleen reizende vrijgezelle mannen zijn”, zei Michael O´Leary in een vandaag gepubliceerd interview met de Britse “Times”. “Je kunt immers niets zeggen, omdat dat als racistisch geldt, maar het zullen over het algemeen mannen van het islamitische geloof zijn.”

In begeleiding van hun familie zouden islamitische mannen echter geen gevaar zijn, zegt de om zijn polariserende uitlatingen bekend staande baas van Ryanair. Het risico dat zij zichzelf met hun kinderen zouden opblazen, zou nul zijn. Zijn uitspraken stuitten onmiddellijk op scherpe kritiek in het Verenigd Koninkrijk.

“Racistisch en discriminerend”
De Raad van de Moslims in Groot-Brittannië noemde de uitlatingen “racistisch en discriminerend”. Het zou een schande zijn dat de baas van de luchtvaartmaatschappij “islamvijandigheid” zo openlijk en schaamteloos zou uitspreken, aldus een woordvoerster. Volgens de organisatie “Tell Mama”, die islam-vijandige incidenten registreert en slachtoffers helpt, zou O´Leary met zulke woorden zijn eigen handel kunnen schaden.

Bij de profiling, waarvoor O´Leary zich uitspreekt, worden mensen op basis van stereotypen en uiterlijke kenmerken als verdacht gekwalificeerd en gecontroleerd. Zo kreeg de politie van Keulen vorig jaar het verwijt aan “racial profiling” te doen, nadat ze meerdere jonge moslims had aangehouden en gefouilleerd – deze waren abusievelijk onder terreurverdenking komen te staan, toen zij aan het einde van de Ramadan met lange gewaden het hoofdstation van Keulen waren binnengelopen en volgens getuigen “Allahu Akbar” geroepen hadden.

Bron: www.epochtimes.de

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/02/22 ... n-moslims/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Mahalingam »

Hoe pikt de politie verdachte personen uit een meute? Door te observeren. Als het aan actiegroepen ligt doen ze dat blind. Want anders zijn ze aan het etnisch profileren.
Burgers stappen naar de rechter om etnisch profileren door marechaussee
Twee burgers en een reeks maatschappelijke organisaties stappen naar de rechter vanwege etnisch profileren door de Koninklijke Marechaussee. Volgens hen selecteert de marechaussee tijdens grenscontroles mensen die ze controleert onder meer op grond van hun uiterlijk, huidskleur, of afkomst. Dat is discriminatie, aldus de organisaties, die de rechter gaan vragen er een einde aan te maken.

Volgens Jair Schalkwijk van Controle Alt Delete, een van de organisaties die naar de rechter stapt, gebruikt de marechaussee algemene risicoprofielen waarin etniciteit een rol speelt, zoals mannen die snel lopen, goed gekleed zijn en die er ‘niet Nederlands’ uitzien. Dat bleek volgens hem toen een van de burgers die betrokken is bij de rechtszaak een klachtenprocedure startte nadat hij er tijdens de controle was uitgepikt. “Tijdens een gesprek met de KMar kwam dat risicoprofiel van het snelle lopen, goed gekleed gaan en een niet Nederlands uiterlijk hebben op tafel. Je vraagt je dan toch af hoe een Nederlander er volgens de marechaussee uitziet.”

Risicoprofielen

In het voorbeeld ging het om een controle op Eindhoven Airport na een vlucht vanuit een Schengenland. Dat betekent dat passagiers hun paspoort niet hoeven te laten zien, maar de marechaussee kan wel controles uitvoeren.

De organisaties, naast Controle Alt Delete onder meer Amnesty International en antidiscriminatie­bureau Radar, vinden dat de marechaussee door afkomst mee te nemen in de risicoprofielen bijdraagt aan de stigmatisering van etnische minderheden. Ook tasten zulke profielen volgens hen het vertrouwen in de overheid aan.

Vandaag krijgt de Nederlandse staat een dagvaarding op de mat. Het gaat om een bodemprocedure, wat betekent dat het waarschijnlijk nog wel even duurt voordat de rechter zich over de zaak buigt.
https://www.trouw.nl/binnenland/burgers ... ~b12056bc/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Etnisch profileren

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Hoe pikt de politie verdachte personen uit een meute? Door te observeren. Als het aan actiegroepen ligt doen ze dat blind. Want anders zijn ze aan het etnisch profileren.

Wat is de achterliggende reden van deze aangifte? Dat komt omdat Mpanzu Bamenga steevast gecontroleerd wordt vanwege zijn huidskleur. Hij wil dat dit stopt. How dare you. :sly7: De man heeft ooit eens Obama de hand geschud...Dus...
‘Wat is dat, een ‘niet-Nederlands uiterlijk’?’

Mpanzu Bamenga Op het vliegveld of bij de grens: Mpanzu Bamenga wordt steevast gecontroleerd vanwege zijn huidskleur. Hij wil dat dit stopt.

Mpanzu Bamenga landde op maandag 30 april 2018 op het vliegveld van zijn woonplaats Eindhoven. Hij kwam terug uit Italië, waar hij ter gelegenheid van Bevrijdingsdag een toespraak had gegeven over vrijheid. Op 5 mei zou hij in Zwolle over hetzelfde thema spreken. Toen hij het vliegveld in Eindhoven binnenliep, werd hij apart genomen door de marechaussee. „Ik dacht dat er iets aan de hand was”, zegt Bamenga. „Dat ze op zoek waren naar iemand die op mij leek.” Dat was niet het geval. Vanwege zijn donkere huidskleur, zo bleek later, werd Bamenga aan een extra controle onderworpen. Net als enkele andere donkere reizigers.

Voormalig D66-raadslid Bamenga, destijds beleidsmedewerker diversiteit aan de Universiteit Leiden, was furieus. Hij besloot stappen te ondernemen tegen de selectie op etniciteit die de marechaussee bij grenscontroles toepast.

Was het voorval op Eindhoven Airport de eerste keer dat u er door de marechaussee werd uitgepikt?
„Nee, absoluut niet. Toen ik in Brussel studeerde, werd ik aan de Belgisch-Nederlandse grens met mijn auto vaak aan de kant gezet. Telkens als ik rechts van mij een motor van de Koninklijke Marechaussee zag opdoemen, werd ik even later naar een parkeerplaats geleid. Dat was bijna één op één. Meestal stond ik daar met andere donkere mensen. Soms waren er Polen bij. Een van de laatste keren dat het gebeurde, heb ik de marechaussee erop aangesproken. Een van de marechaussees was erg vriendelijk, maar zijn collega kon zich niet inleven. Die wilde niet begrijpen dat dit voor mij heel vervelend en stigmatiserend is.”

Na de controle op Eindhoven Airport heeft u op sociale media uw frustratie geuit. Wat gebeurde er daarna?
„Er kwam publiciteit en er werden Kamervragen gesteld. Ik werd door de marechaussee gevraagd een klacht in te dienen. Na diverse gesprekken met medewerkers en leidinggevenden kwam er een hoorzitting met de betrokken marechaussees. Etniciteit bleek inderdaad onderdeel van de selectie, samen met andere kenmerken. Omdat ze me dat op het vliegveld niet hadden uitgelegd, zou de schijn van etnisch profileren zijn gewekt en werd mijn klacht gegrond verklaard.”

Tijdens de hoorzitting werden drie selectiecriteria genoemd op basis waarvan Bamenga volgens de marechaussee op Eindhoven Airport apart was genomen: „een niet-Nederlands uiterlijk, snel lopend en keurig gekleed”. Deze kenmerken zouden kunnen duiden op „Nigeriaanse geldsmokkelaars”. Bamenga is geboren in Congo.

„Ook nadat mijn klacht gegrond was verklaard, ben ik met de leiding van de marechaussee in gesprek gebleven. Ik heb ze gevraagd hoe je selecteert op een ‘niet-Nederlandse uiterlijk’. Hoe ziet zo iemand eruit? Ik ben namelijk ook een Nederlander. Er kwam geen oplossing voor dit structurele probleem. Daarom stappen we nu naar de rechter.”

Bent u niet bang dat het werk van de marechaussee minder effectief wordt als etniciteit bij controles niet meer mag worden meegewogen?
„Nee, daar ben ik niet bang voor. Het is niet gebleken dat etnisch profileren effectief is. Maar ik kom eigenlijk niet eens toe aan die vraag. Het gaat hier om een verboden vorm van discriminatie. Zeker als overheidsorgaan moet je burgers beschermen tegen dit soort onrecht. Kijk, ik heb een goede opleiding en een goede baan. Ik overleef het wel. Het gaat mij om die stagiair die vanwege zijn achternaam niet aan een echte baan komt. Die is kwetsbaar en drijft door dit soort ervaringen verder af van de samenleving. Juist omdat ik mij wel kan verweren, voel ik de noodzaak om hier voor iedereen wat tegen te doen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Etnisch profileren

Bericht door Pilgrim »

Twentse agenten met migratieachtergrond spreken zich uit: “Geen sprake van etnisch profileren”

Frank Timmers, Pim Lindeman - 20-03-21

Afbeelding

ENSCHEDE – Een groep van 25 politieagenten met een migratieachtergrond wil dat de Twentse politietop openbaar uitspreekt, dat er in de regio geen probleem is rond etnisch profileren. Dat blijkt uit een intern document dat naar de districtsleiding is gestuurd.

De agenten vinden dat de reputatie van het Twentse korps de laatste jaren beschadigd is door een slappe houding aan de top. In het document, dat in bezit is van deze krant, wordt de politieleiding verweten de laatste jaren op cruciale momenten niet voor de eigen mensen te zijn opgekomen.

„Wij willen dat onze leiding zich uitspreekt, openlijk in de media, over kwesties die ons allemaal raken”, zegt een van de indieners, die alleen anoniem uitleg wil geven. „Maar we wachten nu al jaren, en horen niets.” Het document is ondertekend door onder meer agenten van Turkse, Marokkaanse, Molukse en Syrische komaf.

Aanleiding voor het interne statement is het rapport dat de commissie Berndsen onlangs schreef over de veelbesproken ‘kwestie Hoekerswever’. Die kwestie draait om de arrestatie van een Amsterdamse politieman met migratieachtergrond - Anis Raïss - door de Twentse politieman Herbert Hoekerswever. Raïss betichtte de Enschedese politie in diverse landelijke media van etnisch profileren.

Niet in herkennen
De commissie Berndsen beschrijft de kwestie Hoekerswever in haar rapport op zo’n manier dat toch de zweem van etnisch profileren boven het bureau in Enschede blijft hangen, ondanks dat justitie en de rechter dat eerder niet konden vinden. ‘Wij vinden het kwetsend dat ondanks uitspraken van de rechters een sfeer blijft bestaan van etnisch profileren. Wij als collega’s met een etnisch achtergrond herkennen ons hier niet in’, zo klinkt het nu.

Districtschef Karlijn Baalman bevestigt de ontvangst van het schrijven van de Twentse agenten. Ze zegt zich evenmin te herkennen in het beeld dat er binnen het basisteam Enschede etnisch zou worden geprofileerd. Tegelijkertijd maakt ze zich geen illusies: ,,Ook in Twente komt het helaas voor. Dat is niet van de ene op de andere dag uitgebannen.”

https://www.tubantia.nl/enschede/twents ... ferrer=htt
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie