"Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

"Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Ariel »

"Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Imam Brahim Laytouss steunt Gents schepen Sofie Bracke nadat salafistische moslim haar de hand weigerde te schudden

Gents schepen Sofie Bracke (Open Vld) is ontzet over een wahabitische moslim die haar tijdens zijn huwelijksplechtigheid weigerde de hand te schudden. "Met een klein stukje van de moslimgemeenschap gaat iets grondig fout", schrijft ze. Imam Brahim Laytouss geeft haar gelijk.

"'Ik mag u geen hand geven'. Stomp in mijn maag. 'Excuseer?' Waarop hij verduidelijkt. 'Ik geef vrouwen geen hand, alleen mijn eigen vrouw.'"

Sofie Bracke (Open Vld), schepen en ambtenaar van de Burgerlijke Stand in Gent, is nog steeds verbijsterd over de reactie van een salafistische moslim die haar gisteren weigerde te hand te schudden op zijn eigen huwelijk in het stadhuis. Ze schrijft in een opiniebijdrage hoe ze zich na de plechtigheid boos maakte. "Ik zeg ferm dat in ons land mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn en dat hoe hij handelt, in strijd is met die gelijkwaardigheid en niet oké is," stelt ze. "Ik voel me beledigd en niet gerespecteerd in mijn functioneren als schepen, in mijn vrouw-zijn, in mijn mens-zijn."

Het incident toont volgens haar aan dat er met een klein stukje van de moslimgemeenschap "iets grondig fout" gaat; "dat voor sommigen met radicaal islamistische ideeën die in ons land geboren zijn, wonen, leven en werken, enkele basisbeginselen van onze democratie en onze samenleving blijkbaar niet vanzelfsprekend zijn." Ze roept de moslimgemeenschap op om deze radicalen zelf aan te spreken, wat in het geval van de bruidegom overigens lukte: zijn eigen vader tikte hem op de vingers.

Gents imam Brahim Laytouss, pleitbezorger van een Europese islam, is het eens met schepen Bracke. "Ze heeft een punt. We leven hier in een samenleving waar je uit blijk van respect iederéén gelijkwaardig de hand moet schudden. Gent is een multireligieuze stad. De islam kan daar niet tegen zijn. Je geeft elkaar de hand. Punt."

Laytouss hoorde zelf ook al gelijkaardige verhalen, zowel in Vlaanderen als in Nederland. Hij benadrukt dat het geïsoleerde incidenten zijn, maar is bezorgd omdat de betrokkenen dikwijls jongeren zijn, die zich duidelijk baseren op een ultraconservatieve, wahabitische, interpretatie van de islam. "Het verbod op handen schudden is gebaseerd op een overlevering, die niet eens in de Koran staat, en die naargelang de vertaling zelfs geïnterpreteerd kan worden als een tekst die, zoals het hoort, de seksuele intimidatie van vrouwen veroordeelt."

Dat ook sommige Gentse jongeren beïnvloed worden door het Saudische wahabisme komt volgens Laytouss door het gebrek aan correcte, Nederlandstalige, islamteksten. "Wie nieuwsgierig een vertaling zoekt van Koranteksten, interpretaties of theologisch advies wil over het dagelijks leven zal op internet voor 80 procent gratis bronnen vinden van de wahabitische denkschool", zegt Laytouss. "Dat is zorgwekkend. We stellen vast dat sommige van onze jongeren de moederbronnen van de historische, verdraagzame, islam niet kennen en zich vandaag beroepen op bedenkelijke vertalingen van secundaire bronnen."

Humanistische islam

Gefinancierd met oliedollars heeft het Saudische wahabisme onevenredig meer middelen om zijn teksten te vertalen en te verspreiden dan Europese imams zoals Laytouss, die hoopt dat de Belgische en Europese overheden hem en zijn collega's zullen helpen om een studiedienst op te zetten die in het Nederlands de juiste bronnen en interpretaties van de islam kan verspreiden. Alleen zo kan er volgens hem werk gemaakt worden van "een rationele, humanistische, interpretatie van de historische islam". Erg belangrijk vindt hij dat, "want vandaag geven sommigen geen hand, morgen zeggen ze dat muziek beluisteren haram (verboden) is, terwijl muziek in onze godsdienstbeleving net aangemoedigd wordt én een belangrijk deel uitmaakt van het islamitisch erfgoed."

"een rationele, humanistische, interpretatie van de historische islam". :finger: Sorry imam Laytouss. Jij wilt een eigen draai aan Islam geven. De humanistische islam die dus niet bestaat.

Ik wens imam Laytouss veel succes. Het gaat hem NIET lukken om Islam te humaniseren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Ariel »

Allemaal samen moeten we aangeven dat er democratische vrijheden zijn waarover we niet onderhandelen

Het verontrustende signaal achter een geweigerde handdruk

Sofie Bracke (Open Vld) is schepen en ambtenaar van burgerlijke stand in Gent.

Donderdagavond 13 oktober. Ik geef de inleiding op het nieuwe boek van Dirk Verhofstadt met de titel Salafisme versus democratie. Daarin wijst hij op een kleine, maar groeiende radicale groep moslims die onder meer de gelijkwaardigheid van man en vrouw niet aanvaardt.

Vrijdagochtend 14 oktober. De trouwkapel van het Gentse stadhuis. De bruidegom is een magazijnier, met de Belgische nationaliteit. Hij heeft een zwarte dikke baard, draagt een lang kleed en naast hem staan de mannen van het gezelschap; aan de andere zijde alle gesluierde vrouwen onder wie de bruid. Ik kom binnen en wil (zoals ik altijd doe) de bruidegom en de bruid begroeten door hen een hand te geven. De bruidegom weigert ostentatief mijn uitgestoken hand en mompelt: "Ik mag u geen hand geven." Stomp in mijn maag. "Excuseer?" Waarop hij verduidelijkt. "Ik geef vrouwen geen hand, alleen mijn eigen vrouw."

Ik sta perplex, twijfel wat ik hiermee aan moet. Overmand door verontwaardiging en boosheid voltrek ik snel het huwelijk. Ik overhandig zijn vrouw op het einde het trouwboekje en richt me ten slotte tot de man met de mededeling dat wat hij hier doet onaanvaardbaar is. Ik zeg ferm dat in ons land mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn en dat hoe hij handelt, in strijd is met die gelijkwaardigheid en niet oké is. Ik stap vervolgens boos weg.

Goed gehandeld? Geen idee. Maar wat ik wel weet is dat dit incident wat met me doet. Ik voel me beledigd en niet gerespecteerd in mijn functioneren als schepen, in mijn vrouw-zijn, in mijn mens-zijn.

Laat me heel duidelijk zijn, dit incident is een absolute uitzondering. Ik voltrek jaarlijks meer dan duizend huwelijken, een dik kwart daarvan zijn huwelijken tussen mannen en vrouwen met een vermoedelijke moslimovertuiging en 99 procent van de keren schudt men de uitgestoken hand.

Als liberaal besef ik bovendien maar al te goed dat respect iets is wat in beide richtingen werkt. De basisbeginselen van de democratie impliceren immers voor iedereen een verantwoordelijkheid. Vandaar dat we in mijn eigen Gent ook radicaal strijden tegen racisme, vooroordelen en discriminatie en bijvoorbeeld de praktijktesten op de huisvestings- en arbeidsmarkt goedkeurden. Dat makelaars Mohammed louter omwille van zijn naam geen appartement willen verhuren of dat Fatima omwille van de herkomst van haar grootouders geen job kan krijgen, kunnen en mogen we niet aanvaarden.

Sokkel van basiswaarden

Net daarom grijpt dit incident me hard aan. Omdat het aantoont dat er met een klein stukje van de moslimgemeenschap iets grondig fout gaat. Dat voor sommigen met radicaal-islamistische ideeën die in ons land geboren zijn, wonen, leven en werken, enkele basisbeginselen van onze democratie en onze samenleving blijkbaar niet vanzelfsprekend zijn.

Scheiding van kerk en staat, vrijheid van meningsuiting, zelfbeschikkingsrecht van het individu, gelijkwaardigheid van man en vrouw, neutraliteit van de staat, het zijn zaken die (vergeef me de woordkeuze) 'heilig' zijn, vrijheden die verworven zijn en gewaarborgd worden via de Universele en de Europese Verklaring van de Rechten van de Mens en waar we geen strijd meer voor willen en moeten voeren. Omdat deze sokkel van basiswaarden, vrijheden en beginselen de ultieme waarborg vormen voor een vrij, veilig en harmonieus samenleven in een superdiverse stad, in een multicultureel land.

Het incident van vrijdagochtend sterkt me evenwel in de overtuiging dat wij deze vrijheden verder actief moeten uitdragen en stevig moeten verankeren. Allemaal samen moeten we aangeven dat we over deze vrijheden niet onderhandelen, dat het een lat is waar we als maatschappij van vrije mannen en vrouwen niet onder gaan. En met allemaal samen, bedoel ik niet één gemeenschap, niet één volk, één overtuiging, één politieke strekking, maar iedereen die in onze democratie wil samenleven. In die zin, een warme oproep, ook aan het overgrote deel van de moslimgemeenschap dat het wel goed voor heeft met onze democratie en dat een gematigde islam aanhangt. Ook jullie moeten hier over praten. Aangeven dat er naast en boven de Koran en de andere religieuze teksten een set vrijheden en democratische beginselen is waar niemand in ons land aan mag en kan twijfelen. Ook jullie moeten dit (blijven) uitdragen.

Enkel op die manier kan er van echt samenleven sprake zijn en kunnen we de spiraal van wederzijdse angst en wantrouwen die vandaag in de hele westerse wereld lijkt te leven, wegnemen.

Dit incident toont aan dat er met een klein stukje van de moslimgemeenschap iets grondig fout gaat.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Manon »

Dat ook sommige Gentse jongeren beïnvloed worden door het Saudische wahabisme komt volgens Laytouss door het gebrek aan correcte, Nederlandstalige, islamteksten. "Wie nieuwsgierig een vertaling zoekt van Koranteksten, interpretaties of theologisch advies wil over het dagelijks leven zal op internet voor 80 procent gratis bronnen vinden van de wahabitische denkschool", zegt Laytouss. "Dat is zorgwekkend. We stellen vast dat sommige van onze jongeren de moederbronnen van de historische, verdraagzame, islam niet kennen en zich vandaag beroepen op bedenkelijke vertalingen van secundaire bronnen."
tiens, ik volg dikwijls de vertaling van de Engelse Pickthall of die van Abu Dawu of Shakir..... allemaal wahabisten uit de 19de en 20ste eeuw?????

Sorry, maar om ons hier blaaskes wijs te maken moet mijnheer Laytouss wat vroeger opstaan. Zou de vertaling van Leemhuis die ons aller Linda Bogaert gebruikt, ook wahabitisch zijn?

Weet je wat ik denk mijnheer Laytouss? Dat heel die koran bol staat van haat en moordopdrachten, een blauwdruk om het Arabisch nationalisme en imperialisme te kunnen uitvoeren.
Of zou Anwar Shaikh nu ook al wahabiet zijn?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door mercator »

Best zou zijn de uitkering afhankelijk te maken van het al dan niet geven van een handje aan een vrouwelijke beambte. Geen handje, geen geld. k Ben s benieuwd hoeveel van die baarden dan GEEN handje willen geven. Het wordt die moslims allemaal veel te gemakkelijk gemaakt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
RedBee
Berichten: 8
Lid geworden op: ma sep 26, 2016 5:21 pm
Contacteer:

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door RedBee »

Manon schreef:
Zou de vertaling van Leemhuis die ons aller Linda Bogaert gebruikt, ook wahabitisch zijn?
Geen idee; misschien wahabistische vertaling voor niet-Moslims (om ze te misleiden). De vertaling van Leemhuis is in ieder geval een foute vertaling zoals ik hier uitleg: http://redbee.website/i/B&K.htm#anchor-3.2
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Ariel »

RedBee schreef:Manon schreef:
Zou de vertaling van Leemhuis die ons aller Linda Bogaert gebruikt, ook wahabitisch zijn?
Geen idee; misschien wahabistische vertaling voor niet-Moslims (om ze te misleiden).
:smile7: Manon is cynisch en maakt een grapje. . De vertaling van Leemhuis noemen wij hier de suikerversie van de Koran.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Ariel »

Dat ook sommige Gentse jongeren beïnvloed worden door het Saudische wahabisme komt volgens Laytouss door het gebrek aan correcte, Nederlandstalige, islamteksten. "Wie nieuwsgierig een vertaling zoekt van Koranteksten, interpretaties of theologisch advies wil over het dagelijks leven zal op internet voor 80 procent gratis bronnen vinden van de wahabitische denkschool", zegt Laytouss. "Dat is zorgwekkend. We stellen vast dat sommige van onze jongeren de moederbronnen van de historische, verdraagzame, islam niet kennen en zich vandaag beroepen op bedenkelijke vertalingen van secundaire bronnen."
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
We stellen vast dat sommige van onze jongeren de moederbronnen van de historische, verdraagzame, islam niet kennen en zich vandaag beroepen op bedenkelijke vertalingen van secundaire bronnen."
Brahim Laytouss kan dat nou wel zeggen, suggererend dat hij de "de juiste bronnen en interpretaties van de islam" in pacht heeft, maar zonder man en paard te noemen maakt hij daar toch weinig indruk mee. Koenraad Elst verwoordde deze dikdoenerij zó:
onze wensdenkende multikulturalisten, die de ongelooflijke pretentie koesteren dat zij het over de islam eens beter zullen gaan weten dan de gezaghebbende bronnen van de islam zelf
De essentie is hier het woord gezaghebbend. De acceptabele versie van de islam die Brahim Laytouss zegt te kunnen bieden, zal nooit de gezaghebbende interpretatie verdringen. Daar komt nog bij dat dankzij het Internet niet ongestraft sprookjes kunnen worden verteld. Nog maar eens de weledelgeleerde heer Elst:
Bovendien is een humanistische islam zo tegengesteld aan de werkelijke islam, dat hij intrinsiek labiel moet zijn: als islamleraars hun eigen propaganda gaan geloven en aan hun leerlingen "een religie van verdraagzaamheid en broederschap met alle mensen" gaan aanleren, dan gaan die leerlingen natuurlijk de tegenstelling met de leer en het voorbeeld van Mohammed opmerken.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Hans v d Mortel sr »

IK KAN HET NIET GENOEG HERHALEN:

Moslims deugen niet.

En ik ben het meer dan zat om dit, keer op keer uit te leggen.

Nee hoor! Ik kan er niet genoeg van krijgen. Om dat hele kankerzooitje van islam ten onder te zien gaan. En dat gaat onherroepelijk op termijn gebeuren. Mocht dit niet zo zijn, dan heb ik pech gehad en is het wel haast zeker dat wij van de apen afstammen. Uit wat voor achterlijk zooitje bestaat onze huidige beschaving dan? Laat mij maar dood gaan en in rust en vrede genieten zonder mij daarvan bewust te zijn.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Schepsel »

Dat ook sommige Gentse jongeren beïnvloed worden door het Saudische wahabisme komt volgens Laytouss door het gebrek aan correcte, Nederlandstalige, islamteksten. "Wie nieuwsgierig een vertaling zoekt van Koranteksten, interpretaties of theologisch advies wil over het dagelijks leven zal op internet voor 80 procent gratis bronnen vinden van de wahabitische denkschool", zegt Laytouss. "Dat is zorgwekkend. We stellen vast dat sommige van onze jongeren de moederbronnen van de historische, verdraagzame, islam niet kennen en zich vandaag beroepen op bedenkelijke vertalingen van secundaire bronnen."
Het is bijna gekmakend. Moslim doet iets wat niet leuk is uit naam van de islam? --> hij snápt het gewoon niet.

Niemand snapt islam. Naar gelang het uitkomt snappen islamgeleerden zelf de islam niet.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door sjun »

Male Muhammadan Characteristics


Bedenkelijke vertalingen? Mohammeds Allah hield niet van vrouwen en de boodschapper was gemeten naar hedendaagse maatstaven pedofiel, sexistisch, gewelddadig en zou voor psychiatrische patiënt doorgaan. Gelukkig valt er voldoende uit geauthoriseerde vertalingen en uitleggingen te halen om zo'n zijnswijze direct op de mestvaalt van de geschiedenis te kunnen dumpen en ermee geïndoctrineerden te bevrijden. Kennelijk zijn er nog lieden met eigen belangen om dit niet te doen en menig leven onnodig te offeren. :sheik:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2485
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Pizzaman »

Wat ik niet snap, laat die 'schepenen' dan gewoon zeggen: ik niet uw hand, dan krijgt u mijn voet, en de ballen.

Ga maar in je zandbakkenherkomstland ergens trouwen en vergeet die uitkering.
Jongens het is zo makkelijk, alleen moeten we het allemaal wel consequent doen.
Laatst nog ergens de baas bij geroepen omdat mevrouw kassatroela geen behoorlijk Nederlands praatte.
Gezien ik niet kon verstaan wat ik moest betalen, wou ik ook niet betalen, mag de baas het komen uitleggen.
En als dat dan ook zo'n Wahabablabla is, verlaat ik de zaak, zonder aankoop.
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door mercator »

Pizzaman schreef: En als dat dan ook zo'n Wahabablabla is, verlaat ik de zaak, zonder aankoop.
Ik koop niks in winkels waar er zichtbaar moslimvolk aan het werk is. Tot nu toe kom ik nog niks te kort. In de Albert Heyn en Nettorama bijv. zitten ze met een kopvod aan de kassa dus daar stap ik niet meer binnen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2485
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: "Ik geef vrouwen geen hand, behalve mijn eigen vrouw." "Excuseer?"

Bericht door Pizzaman »

mercator schreef:
Pizzaman schreef: En als dat dan ook zo'n Wahabablabla is, verlaat ik de zaak, zonder aankoop.
Ik koop niks in winkels waar er zichtbaar moslimvolk aan het werk is. Tot nu toe kom ik nog niks te kort. In de Albert Heyn en Nettorama bijv. zitten ze met een kopvod aan de kassa dus daar stap ik niet meer binnen.
Dat hebben ze hier niet, ik woon ergens in een dorpje in het Noorden van NL. icon_thumbup.gif
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Plaats reactie