2017. We krijgen een nieuwe regering.

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Wilders: Wij willen meedoen, neem onze kiezers serieus.

Wilders: ,,Ik ben in de campagne ook niet vies geweest van retoriek, maar ze kunnen onze kiezers niet ondemocratisch buitensluiten."

,Ik heb gezegd dat de PVV een plek heeft verdiend aan de tafel", aldus de PVV-leider. ,,Wij hebben 1,3 miljoen stemmen. Wij willen meedoen. Neem onze kiezers serieus. Het zou ondemocratisch zijn als we geen plek aan tafel krijgen."

Wilders: ,,Ik moet nog maar zien of de VVD-kiezer het ziet zitten met die belastingplannetjes en die groene agenda van GroenLinks.''

Wilders: ,,Ik heb ook gezegd dat ik niet met Rutte wilde, maar ik wil wel. Ik wil gewoon meedoen. Ze kunnen ons niet bij grofvuil zetten.''
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Brief van de PVV.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

De VVD gaat onder geen beding in zee met Klavertje Vier.

Dat is mijn vaste overtuiging. Ik sluit dus GroenLinks - groen=rood - volledig uit. En dat is ook niet meer dan logisch. Of de wereld moet echt helemaal doorgedraaid zijn in de bagger van de waanzin.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

'Hans van de Mortel' schreef:De VVD gaat onder geen beding in zee met Klavertje Vier.
Maar dan gaat Pechthold dwarsliggen. Die wil met Klaver. En de VVD wil D66 ( met Soros, en Bilderberg ) er bij hebben.

Ik dacht dat het formeren van een kabinet simpel zou worden, maar het blijkt toch ingewikkelder dan ik dacht.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
'Hans van de Mortel' schreef:De VVD gaat onder geen beding in zee met Klavertje Vier.
Maar dan gaat Pechthold dwarsliggen. Die wil met Klaver. En de VVD wil D66 ( met Soros, en Bilderberg ) er bij hebben.

Ik dacht dat het formeren van een kabinet simpel zou worden, maar het blijkt toch ingewikkelder dan ik dacht.
Als het meezit gaat het lekker lang duren. Het wordt vast een sudderkabinet. [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Pilgrim »

“De VVD is de PVV-kiezers nu al vergeten”

Geplaatst op 20 maart 2017

Afbeelding

VVD-inzet op verkiezingsthema’s bij de formatie is nul

“We gaan niet regeren met de PVV”, zei Mark Rutte voor de verkiezingen, maar “we gaan wel luisteren naar en rekening houden met de PVV-kiezers”. Een voorproefje van dat “rekening houden met de PVV-kiezers” kregen we afgelopen zondag 19 maart in Buitenhof. VVD-senator Frank de Grave zette uiteen wat de VVD tijdens de formatie zou moeten inbrengen.

Hij noemde diverse sociaaleconomische thema’s en een groen milieubeleid. Het meest opmerkelijk was echter wat hij NIET noemde. De woorden “immigratie”, “integratie”, “Europese Unie” en “identiteit” kwamen in zijn betoog niet voor. Kortom: alle zaken waar PVV-kiezers zich zorgen om maken komen niet voor in de inzet van de VVD bij de formatie.

De VVD is de PVV-kiezer vier dagen na de verkiezingen dus al vergeten.

Bron: http://politiek.tpo.nl

https://ejbron.wordpress.com/2017/03/20 ... -vergeten/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:
“We gaan niet regeren met de PVV”, zei Mark Rutte voor de verkiezingen, maar “we gaan wel luisteren naar en rekening houden met de PVV-kiezers”.
Klinkt positief van VVD voor de verkiezingen.
En nu na de verkiezingen.
Hij noemde diverse sociaaleconomische thema’s en een groen milieubeleid. De woorden “immigratie”, “integratie”, “Europese Unie” en “identiteit” kwamen in zijn betoog niet voor.
Nogal logisch. Voor en na is als leven en dood. Alleen gelovige mafketels geloven in een leven na de dood. Na de verkiezingen is de PVV dood voor de VVD. Wie dat niet doorheeft is toch wel heel erg onnozel. Ik begrijp ook niet wat de bedenker van dit epistel bezielde. Iets vanuit pure frustratie misschien?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door King George »

"GroenLinks-kopstuk Duyvendak was brein Aanslagen terreurgroep RaRa".

En VVD, CDA en D'66 willen met zo'n club regeren?

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2497
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Pizzaman »

King George schreef:"GroenLinks-kopstuk Duyvendak was brein Aanslagen terreurgroep RaRa".

En VVD, CDA en D'66 willen met zo'n club regeren?
Natuurlijk wel, ik verbaas me over jouw verbazing.
Ze behoren tot dezelfde categorie dat in 1940 rustig met de moffen zou hebben onderhandeld. :cry:
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Willen Klaver en Pechtold een coup plegen? :shock:
GroenLinks-leider Jesse Klaver benadrukt de verschillen met de VVD. Die zijn volgens hem „megagroot” en het zal „heel lastig” worden om samen te werken.

De GL-voorman heeft nogmaals aangegeven dat het zijn voorkeur heeft om een zo links mogelijk kabinet zonder VVD te formeren. Tijdens de lunch heeft hij met D66-voorman Pechtold overlegd. Wat daar precies is beproken, wil Klaver niet zeggen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Wilders: VVD en CDA niet om tafel met PVV

Verkenner Edith Schippers heeft woensdag een poging gedaan om VVD, PVV en CDA aan één tafel te krijgen om de opties voor een nieuw kabinet te onderzoeken. Maar volgens Geert Wilders willen Rutte en Buma niet onderhandelen met zijn partij.

Wilders sprak over een „verrassend gesprek” met verkenner Schippers. Hij prijst haar „oprechte poging” om het rechtse trio bij elkaar te krijgen.

Na afloop van het vijftien minuten durende overleg heeft Schippers een telefoontje gepleegd met VVD-leider Rutte en CDA-voorman Buma. Volgens Wilders hebben de twee politieke kopstukken aangegeven dat ze hun conclusie niet veranderen en de PVV uitsluiten als coalitiepartner.

Wilders noemt deze houding „arrogant” en „ondemocratisch.” Hij was naar eigen zeggen bereid om concessies te doen en te regeren onder premier Rutte. „Maar onze kiezers worden door Rutte en Buma weer opzijgezet. Ik denk dat heel veel mensen dat niet zullen snappen. Ze vinden 1,3 miljoen kiezers niet eens de moeite waard.”

De PVV-leider onthulde dat Schippers haar hele agenda voor woensdag had leeggeruimd om tijd te maken voor een gesprek met de drie partijen. Wilders is verrast over de gesprekken die de VVD voert met GroenLinks: „Ik denk dat de achterban daar niet heel blij van zal worden”.„Daarmee is de zin voor het gesprek vervallen”, aldus Wilders.
Morgen zet Schippers haar ontvangsten voort. Ze praat dan voor het eerst met de leiders van VVD, CDA, D66 en GroenLinks samen. Ze wil bekijken of een coalitie van die vier partijen mogelijk is. GroenLinks-leider Klaver noemde de verschillen tussen VVD en zijn partij gisteren megagroot.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Snoeiharde conflicten lijken onvermijdelijk als VVD en GroenLinks met elkaar in het huwelijksbootje stappen.

Voor de achterban van de liberalen, die nog natrilt van samenwerking met de PvdA tijdens het kabinet-Rutte II, zijn de plannen van hun linkse tegenpool onverteerbaar.

GroenLinks wil niets liever dan nivelleren, milieuheffingen en een vluchtelingenvriendelijk migratiebeleid, terwijl de VVD zich juist wars heeft getoond van al dit soort linkse hobby’s.

„Die pacifistische geitenwollensokken zijn ronduit riskant”, klinkt het bij de VVD.
Spoiler! :
Als de optie niet zo serieus op tafel lag, zou men er smakelijk om kunnen lachen: de asfaltvreters van de VVD en de milieuhippies van GroenLinks in één kabinet. Binnen de VVD-achterban groeit echter de onrust. Een politiek huwelijk tussen de twee wordt gezien als een regelrechte nachtmerrie.

VVD’ers hebben zo hun eigen beweegredenen om naar een partijbijeenkomst te gaan: netwerken. Bel wijn in de hand en dan met een jazzbandje op de achtergrond maar eens kijken of er onderling zaken kan worden gedaan.

Hoe anders is dat op partijbijeenkomsten van GroenLinks. Van netwerken is geen sprake. Wel van ’dialogen’. Over groene vergezichten en hoe die verwezenlijkt kunnen worden.

Sinds Jesse Klaver de voorman is, heeft zich daar nog een leger aan jonge idealisten bij gemeld dat in kleermakerszit elkaar een utopie van treinen en windmolens schetst.

Ook deze campagne was zichtbaar hoezeer het mensbeeld van de beide partijen uiteen ligt. Waar de VVD graag pronkte met staatssecretaris Klaas ’de Slimste Mens’ Dijkhoff, werd bij GroenLinks de inbrekende milieuactivist Wijnand Duyvendak prominent naar voren geschoven.

Het doet VVD’ers bijna terugverlangen naar de tijd dat Femke Halsema nog aan het roer stond, met haar liberale inborst. „Daar viel mee te werken”, duidt iemand uit het VVD-team het probleem. „Maar die pacifistische geitenwollensokken zijn ronduit riskant.”

1 Banen
Zeker nu de VVD flink werk wil maken van banen, wordt er met afgrijzen naar de spinsels van GroenLinks gekeken. Waar Halsema nog wel de schop in de arbeidsmarkt wilde zetten zodat mensen aan de bak konden, paait Klaver vooral de uitkeringstrekkers. Die krijgen er zomaar een zak geld bij, waardoor koppels zelfs boven het minimumloon uitkomen. Bovendien moet bijbeunen vanuit de bijstand gewoon kunnen.

Tot schrik van de liberalen, die vinden dat het vakantiegeld moet worden afgeschaft voor wie een beroep doet op het sociale vangnet.

Ook van het verruimen van het ontslagrecht zodat werkgevers weer mensen durven aan te nemen, is in het GroenLinks-programma geen sprake. Liever maken ze het voor werkgevers juist duurder om personeel een tijdelijk contract aan te bieden, in de hoop dat er dan met vaste aanstellingen gestrooid zal worden.

Binnen de VVD wordt het met argusogen bekeken. Voor de liberalen is het ondenkbaar dat ze de ondernemers in hun achterban nog meer gaan lastig vallen.

2 Nivelleren
Onbespreekbaar, verwees VVD’er Halbe Zijlstra al in 2014 resoluut de linkse flirts met het gedachtegoed van de Franse econoom Thomas Piketty naar het land der fabelen.

Op de rechterflank ergerde men zich groen en geel aan het gedweep met de nivelleringsprofeet. Klaver nodigde hem zelfs uit om zijn boodschap ook in de Tweede Kamer te verkondigen.

Dat er toen door GroenLinks driftig is meegepend, valt op te maken uit het verkiezingsprogramma. Wie in zijn leven een beetje spaarzaam is geweest, mag wat de Piketty-adepten betreft flink gaan dokken. Zorg nodig? Eerst het eigen vermogen opeten. Huis gekocht? Meer belasting betalen. Erfenis of schenking? Bij de fiscus ploppen de kurken. Ze hebben er zelfs een term voor bedacht: het nieuwe nivelleren.

Niet voor niets gaan gezinnen er bij het GroenLinks-programma het minst op vooruit, waar ze bij de VVD juist optimaal profiteren van alle voorgenomen lastenverlichtingen. Na ’Marx Rutte’ en ’nivelleren is een feest’ is er geen haar op de liberale hoofden die naar die krantenkoppen terugverlangt. Lagere lasten, is het devies. Met minder durven ze bij hun achterban niet meer aan te kloppen.

3 Groen
Behalve een keurmerk aan Piketty-belastingen heeft GroenLinks ook een abonnement op de meest uiteenlopende milieubelastingen. Men noteert: de kilometerheffing, de verpakkingenbelasting, een extra energiebelasting, de vliegtaks, een open ruimteheffing, hogere verbrandingsbelasting, de vleestaks, de vistaks en de bloemenbelasting.

Bij de VVD schieten ze bijna in de lach als het rijtje lastenverzwaringen wordt opgedreund, als ze het niet zo verschrikkelijk vonden. „Je kunt zien dat die door randstedelingen zijn bedacht”, foetert een liberaal. „Ja, als je in Amsterdam woont kan je makkelijk met de fiets of de tram. Maar in Zeeland? Of Twente? De mensen die wij meer lucht willen geven worden snoeihard door die linkse ideeën geraakt.”

Toch kan er met de liberalen heus over vergroening gepraat worden, klinkt het grootmoedig. Alleen dan op een manier die geen geld kóst, maar juist oplevert. Innovatie is daarbij het toverwoord. Want dan is het voor het bedrijfsleven ook leuk.

4 Moraal
De dubbele moraal bij mensen uit de ’groene’ partij irriteert VVD’ers al jaren. „GroenLinksers met drie oldtimers die op een verre vliegvakantie gaan”, foetert een liberale topper. „En dan anderen de maat gaan nemen over het milieu!”

Ook als het gaat om wat ’moralistisch’ is in het migratiebeleid, worden daar de felste botsingen voorzien. Bij GroenLinks wil men de deuren wijd openzetten voor vluchtelingen, de VVD gooit er het liefst een slot op.

Bij de liberalen klinkt het dat er de afgelopen jaren al genoeg links water bij de rechtse wijn is gedaan. De immigratiekoers die GroenLinks wil varen wordt door een VVD-prominent zelfs ’totaal naïef’ genoemd.

Bij GroenLinks kijkt men vooral naar de rokende puinhopen bij de PvdA na een kabinetsperiode met de VVD. Meebewegen met de liberalen op immigratieterrein is voor de partij een aboslute ’no go’, legt een betrokkene uit. „De PvdA is vanwege dit soort consessies ten onder gegaan.”

Iedere stap die op dit dossier in de richting van de ander wordt gezet, is dan ook een garantie voor onrust bij de achterban.

5 Instabiel
Om een coalitie tussen dergelijke uitersten te laten werken, is de belangrijkste voorwaarde dat er professionele bestuurders in het kabinet plaatsnemen. Vanuit de VVD wordt er wat dat betreft ietwat huiverig naar het partijverleden van GroenLinks gekeken met veel intern geruzie en gekissebis.

Nadat Halsema in 2010 het hazenpad koos, stortte de partij vrijwel ineen. De deelname aan de Kunduz-missie verscheurde de achterban en leidde ook binnen de fractie tot slaande deuren en briesende Kamerleden Tofik Dibi en Ineke van Gent.

Bij de VVD vraagt men zich dan ook ernstig af of GroenLinks inmiddels in staat is om de stap te maken van „een ruziënde idealenpartij, naar een stabiele machtspartij” die in het huwelijksbootje met de liberalen kan stappen. Klaver zelf gaf gisteren alvast een voorschot op het antwoord. „Het wordt heel lastig.”
Telegraaf, Premium
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2497
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Pizzaman »

Ik lach me helemaal ziek als dat gaat gebeuren, VVD-CDA-D66-GL...

Lijkt me niet onvoorstelbaar dat de VVD dan overgaat tot het afzetten van Rutte.
Zou hij zijn (premiers)zetel meenemen, net als die gasten van DENK? :thinking:
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Pizzaman schreef:Ik lach me helemaal ziek als dat gaat gebeuren, VVD-CDA-D66-GL...
Ik vind het PVV schofferen van het CDA en de VVD te triest voor woorden. Wat een arrogantie.
Regeren met de PVV van Geert Wilders is voor het CDA geen optie. Het werkt niet. Dat zei CDA-leider Sybrand Buma woensdag, in reactie op een gesprek dat Wilders eerder op de dag had met verkenner Edith Schippers.

Buma zei dat zijn ervaringen in Rutte I hem hebben geleerd dat regeren met de PVV ,,niet werkt''.

Hij heeft de afgelopen vier jaar niets gedaan om verschillen te overbruggen, hij heeft ze eerder groter gemaakt'', aldus Buma over Wilders. ,,Ik ben altijd bereid tot een gesprek, maar als hij nu opeens zielig in een hoekje gaat zitten om te zeggen wat er nu weer met hem gebeurt, dan is hij echt vier jaar te laat.''
Met dank aan alle Nederlanders die weer strategisch op de VVD of CDA gestemd hebben. Wat een oelewappers.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Mahalingam »

Iedere partij die met de VVD gaat samenregeren legt zijn hoofd op het electorale hakblok. Laatste overduidelijke voorbeeld: de PvdA.

De kiezers van D666 zijn weinig "bevlogen idealistisch". Die kunnen wel met alle winden meewaaien als Pechtold de windrichting aangeeft.
Het CDA heeft decennia ervaring in het samen regeren en anderen de kastanjes uit het vuur te laten halen. Als ze hun handelen met een Christelijk sausje overgieten dan slikken hun kiezers veel.
Maar Gr. Links is een idealisten partij en terugdenkend aan de stennis in die partij over het Kunduz accoord is het Gr. Links die zijn kop op het hakblok legt.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Het volk heeft gekozen, en krijgt de leiders die ze verdienen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door sjun »

Afbeelding

De opmaat naar de eerstvolgende verkiezingen is vast begonnen. Dossieren en prijsschieten voor wie zich ermee vermaakt.
:rolleyes:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

King George schreef:"GroenLinks-kopstuk Duyvendak was brein Aanslagen terreurgroep RaRa".

En VVD, CDA en D'66 willen met zo'n club regeren?
NEE! Zeker nu de linkse slapende vulkaan van vroegere marxistische terreur weer wakker wordt (gemaakt). GEWELDIGE VONDST VAN HET RECHTSE GEDACHTEGOED TER BESCHERMING VAN ONS DEMOCRATISCHE FATSOEN.

Wat ik echt brutaal, ongelooflijk, ongegeneerd en zelf overschattend vind. Shit . . . ik ben het ff(i) kwijt. [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2497
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Pizzaman »

Ariel schreef:Het volk heeft gekozen, en krijgt de leiders die ze verdienen.
Klopt, dom volk, en intussen weer een aanslag in Londen. icon_clap.gif
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Lol. Grappig, Hiddema neemt nu de partij al over.
Hiddema kiest nu al eigen politieke koers

Strafpleiter Theo Hiddema wordt vandaag Kamerlid namens Forum voor Democratie, maar wijkt nu al van de standpunten van zijn eigen partij af. Hij vindt de roep om strengere straffen symboolpolitiek. “Dat moeten we niet doen.”

Dat zegt de markante advocaat vandaag in een interview met De Telegraaf. In het partijprogramma van FvD staat dat er strenger gestraft moet worden en dat mensen na drie veroordelingen levenslang moeten krijgen. Hiddema vindt dat maar niks. Strenge straffen zijn bovendien nu al mogelijk, redeneert hij.

In het gesprek met deze krant neemt hij geen blad voor de mond. Zo spreekt hij van ‘Rif-gerelateerd geweld’. Hij beweert dat de Marokkanen uit dat gebied agressiever zijn. “Dat zie je toch? De huizen van bewaring zitten toch vol?” En hij erkent dat FvD “nauwelijks” verschilt van de PVV. Hiddema had deze week nog een gesprek met Wilders en bedankte die voor zijn inspiratie.

Zijn oude pleidooi om een vuurwapen aan te schaffen, blijft Hiddema als politicus herhalen. Het is te onveilig in sommige streken en het duurt te lang voor de politie er is, meent de strafpleiter. Maar hij roept op om het wel via de legale weg te verkrijgen. “Regel een wapenvergunning, mensen!”

Hiddema pleit er voor om een parlementair onderzoek te houden naar de misstanden bij Justitie. “Desnoods doe ik het zelf.” Hij wil boven water krijgen waarom de opsporingspercentages “zo dramatisch” zijn. “Van de geregistreerde criminaliteit komt nog maar 18 procent onder de rechter. Opsporingsteams zijn totaal ontmanteld. Het kan niet anders dan dat er weer een groot justitieschandaal aankomt. Dat moeten we voor zijn, de handhaving moet op orde.”
Spoiler! :
Tut, tut, geen roeptoeterij!

Strafpleiter Theo Hiddema is vanaf vandaag officieel politicus. Dat betekent niet dat hij nu plots politiek correct doet of keurig de partijlijn van Forum voor Democratie (FvD) volgt, blijkt uit een gesprek met deze krant. De eigenzinnige advocaat spreekt over agressieve Marokkanen, zijn inspiratiebron Geert Wilders en pistolen voor het volk.

Met Thierry Baudet, de voorman van FvD, begint de 72-jarige strafpleiter vandaag aan een avontuur in de Tweede Kamer. De stap richting politiek werd echter niet zomaar gemaakt.

De vrouw van Hiddema is vorig jaar overleden. Dat heeft er „stevig ingehakt”, vertelt hij in zijn pand aan de Amsterdamse Herengracht. Ondanks haar afwezigheid speelde zij een rol bij de beslissing om de politiek in te gaan. Baudet trok hard aan hem om de stap te maken, maar de advocaat twijfelde tot op het laatste moment. „Toen heb ik smachtend naar het plafond gekeken, vlak voor ik mijn beslissing door moest geven, en verzucht: zeg jij eens wat.” Vlak erna belde Baudet aan, tegelijkertijd belde de zus van zijn vrouw en op de Duitse radio (die vaak aanstaat in huize Hiddema) werd plots het lied gedraaid dat op het bidprentje voor zijn vrouw staat: Ich wollte nie erwachsen sein. „Dit is de voorzienigheid, hier kon ik niet tegenop.” Dus zei de advocaat ja tegen de politiek.

„Het is ook aan Baudets persoonlijkheid en vrolijkheid te danken. Ik ben vol aarzeling geweest omdat ik absoluut geen autoriteit boven me kan verdragen. Maar Baudet is niet dweepziek, geen stofnest en hij is niet zo strak. Dan zou de lol er voor mij snel af zijn. Baudet is een wandelende grappendoos. Daar kan ik mee spelen.”

U wilt in het parlement het woord voeren over justitieonderwerpen. Kunt u tegelijkertijd wel advocaat blijven?

„Ik wil mijn toga niet aan de wilgen hangen omdat ik af en toe mezelf een geestelijke injectie wil geven. Die krijg ik dankzij die toga en die kan ik niet missen. Volgens mij is het te combineren. Maar ik ga geen megazaken meer doen, alleen de krenten in de pap.”

Uw partij bepleit zwaardere straffen. Kunt u dat wel geloofwaardig doen met uw dubbelfunctie als advocaat?

„Dat standpunt is aan papier toevertrouwd toen ik nog niet bij de partij betrokken was.”

U bent eigenlijk tegen strengere straffen?

„Bij Forum hebben ze bijvoorbeeld gezegd: ’strengere straffen voor zedendelinquenten’. Ik heb ze uitgelegd dat straffen al best wel streng zijn. Dat het zelden voorkomt dat de rechter de maximumstraf oplegt. Nu zou een rechter, met de wet in de hand, al vier jaar kunnen geven voor een fietsendiefstal. Dat gebeurt niet, want dat zou idioot zijn. Nog hogere bestraffing is symboolpolitiek. Dat moeten we niet doen. De handhaving moet wel eindelijk op orde, het opsporingspercentage is bijvoorbeeld veel te laag.”

Kunt u wel justitiewoordvoerder van FvD worden als u tegen de partijlijn bent?

„Natuurlijk wel. Ik zie het niet zo voor of tegen. Het is een detailtje van niks in het totale programma. Forum zegt ook: ’na drie veroordelingen automatisch levenslang’. Met dat standpunt ben ik op dezelfde wijze relativerend bezig. Ik ben er niet zo hartstochtelijk voor, nee. Maar het is goed als een man uit de praktijk in de fractie zegt: ’tut, tut, tut. Pas op je geloofwaardigheid, anders word je een roeptoeter’.”

U bent vaker kritisch over Marokkanen. Een journalist concludeerde dat u ze ’bad to the bone’ vindt. Terecht?

„Nee! Dat vind ik zo enggeestig nationalistisch. Vreemdelingenhaat is mij vreemd. Ik zeg in mijn boek wel dat die cultuur hindernissen kan oproepen qua integratie. Maar ik zeg ook dat de Marokkaanse jongetjes die ik in mijn beroep allemaal tegenkom, vaak de leukste zijn die je kon hebben. Fantasierijk en vrolijk, terwijl er Hollandse chagrijnen zat zijn. Maar in groepsverband gaat bij hen de groepsloyaliteit opspelen. En dat dan overgoten met die domme zendertjes waar ze de hele dag naar kijken en niemand die Nederlands spreekt in de ouderlijke woning. Dan gaat het mis en blijven ze aan elkaar klitten. Het probleem is ook breder. Te beginnen bij de islam. (Zet een vrome stem op) ’Islam is liefde en jihad is de bloemetjes water geven. Er zijn geen oorzakelijke verbanden tussen maatschappelijke problematiek en geloof’.”

Tegen dat verhaal zet u zich af?

„Dat is natuurlijk gelul. Ook al zou het geloof vrede en verder niks impliceren, er is een cultuur rondom dat geloof. En het geloof is een inspiratiebron voor die cultuur die ervoor zorgt dat de integratie niet vlot. Uiteindelijk wreekt zich dan religieuze hysterie, een verwrongen seksuele moraal en Rif-gerelateerd geweld. Wat ik daarmee bedoel? De Rif is een gebergte in Marokko. Er is nogal wat Marokkaans geweld over ons heen gekomen, dus Rif-gerelateerd geweld van culturen uit de Rif.”

Mensen uit dat gebied zijn volgens u agressiever?

„Die zijn nogal agressiever, ja. Dat zie je toch? De huizen van bewaring zitten toch vol? Dan ben je toch stekeblind als je dat niet in verband brengt met toch een zekere culturele bagage die mensen met zich meebrengen?”

Wat vond u dan van de uitspraak van Wilders over minder Marokkanen?

„Wilders koestert het demografische verlangen om meer criminele Marokkanen het land uit te zetten, en wil minder het land in. Nou, dat is een legitiem doel. Het klinkt alleen ophitsend en lijkt op: ’deporteren die handel’. Maar dat is niet wat hij wil.”

Waarin verschilt Forum voor Democratie eigenlijk van de PVV?

„Op dit punt nauwelijks.”

En in het algemeen?

„Ook nauwelijks. Wilders is een politicus, de mensen die zich tot hem wenden zijn in merendeel afkomstig uit politieke milieutjes. Wij zijn een denktank geweest. Daarin verschillen we. En de toon: Wilders is wel eens wat balorig. Ik heb niet meer op hem gestemd, zoals ik eerder zei te gaan doen. Dat heb ik gisteren ook tegen hem gezegd toen ik bij hem op bezoek was. Ik heb hem wel bedankt voor de inspiratie.”

Heeft u ooit een werkend pistool gekocht, zoals u jaren terug aankondigde?

„Daar heeft u niks mee te maken. Toen ik mensen opriep dat te gaan doen, heb ik er een hoop gelazer mee gekregen. ’Hij roept op de wapens op te nemen’, zeiden ze. Nou, dat zou ik nog doen. Regel een wapenvergunning, mensen! Zeker in grensstreken waar criminelen zo weer weg zijn richting buitenland, komt de politie veel te laat. Grenscontroles zouden ze zo weer moeten invoeren trouwens – moet je wel een beetje mogen etnisch profileren.”

U bent voor etnisch profileren?

„Natuurlijk! Iedere agent die aan de grens snuffelt naar drugs, die gaat toch geen bus Eskimo’s aanhouden?”

U houdt een baan achter de hand en hebt het niet zo op autoriteit. Maakt u die periode in de Kamer wel vol?

„Dat weet ik niet, ik kan zo een dakpan op m’n kop krijgen. Maar ik ben door tienduizenden mensen die Kamer in geduwd. Ik ben niet zo dik van ontroering, maar als je dat gebouw betreedt in het besef dat tienduizenden mensen je daarnaartoe hebben geduwd, is het wel verschrikkelijk hautain en aanmatigend om te zeggen: ’Ik doe dit zo lang het mij uitkomt’.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Proest!!!! [icon_lol.gif] Kamerleden DENK blijven staan uit protest
Afbeelding
De drie leden van de politieke partij DENK zijn donderdag uit protest even blijven staan aan het begin van de installatie van de nieuwe Tweede Kamer. Tunahan Kuzu en zijn partijgenoten Selçuk Öztürk en Farid Azarkan zijn ontevreden over de plekken die zij in de vergaderzaal van de Tweede Kamer hebben gekregen.

De drie bleven even staan op het moment dat Kamervoorzitter Khadija Arib sprak over de aanslag van woensdag in Londen. Kuzu, Öztürk en Azarkan gingen al snel weer zitten.

De verdeling van de stoeltjes in de Tweede Kamer gebeurt min of meer op ideologische volgorde: de SP zit helemaal aan de linkerzijde van de plenaire zaal en de PVV aan de rechterkant. NRC meldde woensdag dat DENK vooralsnog op de achterste rij is ingedeeld, ingeklemd tussen twee andere partijen en naar hun zin te ver naar de linkerkant.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pizzaman schreef:
Ariel schreef:Het volk heeft gekozen, en krijgt de leiders die ze verdienen.
Klopt, dom volk, en intussen weer een aanslag in Londen. icon_clap.gif
En dan krijg je als klap op de vuurpijl ook nog eens te maken met vrouw Holle als Britse Leider van Groot-Brittannië die het volk bezweert dat het terrorisme het land er niet onder krijgt. Waarom niet eerlijk zeggen dat we ons door de islam niet laten ringeloren en de les lezen en dat de aanslag het werk was van een door de Koran geïnspireerde mohammedaan, in plaats van te spreken van een terroristische aanslag? Omdat elke terrorist als vanzelfsprekend een mohammedaan is als kontlikker van de exclusieve Arabische pedofiele terroristische profeet Mohammed.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Wat een achterlijkheid. Een Groenlinks trutje uit Friesland heeft de eed in het Fries afgelegd. En ze deed het nog fout ook. Wat een dwaasheid .
De installatie van de Tweede Kamer is donderdag niet geheel vlekkeloos verlopen. Nieuwkomer Isabelle Diks van GroenLinks legde de belofte in het Fries af, maar deed dit niet volledig. Daarom moest ze het opnieuw doen bij Kamervoorzitter Khadija Arib.

Kamerleden kunnen kiezen tussen een eed ('Zo waarlijk helpe mij God almachtig') of een belofte ('Dat verklaar en beloof ik'). Diks koos voor dat laatste en deed dat in het Fries. Ze vergat naast de belofte echter ook de verklaring uit te spreken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie