Er bestaan gelukkig toch nog seculiere Moslims!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Er bestaan gelukkig toch nog seculiere Moslims!!

Bericht door Ketter »

Tunisian Philosopher Mezri Haddad: Islamists 'Have Reduced the Koran to a Nauseating Antisemitic Lampoon'
http://memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=SD136206

Enkele extracten uit dit stukje van Tunisian Philosopher Mezri Haddad:
Mezri Haddad schreef:Islamists 'Have Reduced the Koran to a Nauseating Antisemitic Lampoon'
Islamisten 'hebben de Koran gereduceerd tot een onwelriekende antisemitische kolder'
Mezri Haddad schreef:Arab Public Opinion... Has Found, in Antisemitism, the Perfect Catalyst For All Its Narcissistic Wounds and Social, Economic, and Political Frustrations
De Arabische publieke opnie ... heeft in het antisemitisme de perfecte katalysator gevonden voor hun narcistische wonden en sociale, economische en politieke frustraties.
Mezri Haddad schreef:One Cannot Reform A Theocracy; One Must Throw It Back Into The Wastebasket Of History
Men kan geen theocratie reformeren, men moet het teruggooien in de afvalbak van de geschiedenis.
Mezri Haddad schreef:In Iran, and in general in the Muslim world, the line of demarcation does not pass between 'moderate' Islamists and 'extremist' Islamists, but rather between theocrats and democrats, between fundamentalists and secularists...
In Iran, en over het algemeen in de moslimwereld, ligt de demarcatielijn niet tussen 'gematigde' islamieten en 'extremistische' islamieten, maar tussen theocraten en democraten, tussen fundamentalisten en seculieren...

-----------------------------------
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

mvg,
Ketter
Laatst gewijzigd door Ketter op do dec 07, 2006 11:03 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Fleur
Berichten: 154
Lid geworden op: vr nov 17, 2006 5:47 pm

Bericht door Fleur »

Het is hier niet anders, al wil men anders doen laten geloven. Hier in Nederland gaat het ook niet over de scheidingslijn tussen gematigde moslims en fundamentalistische moslims, tenminste zeker niet vanuit de moslimwereld. Hier gaat het ook wel degelijk over de Islam tegenover de seculieren en andersgelovigen, of je nu met gematigde moslims te maken hebt of met fundamentalistische, ze keren zich allemaal tot diegenen die buiten de Islam staan. Hooguit dat er door gematigden gezegd wordt dat de fundamentalisten de ware Islam niet beleiden en visa versa. Verder gaat het verweer niet. Het verweer is niet gericht op de verschillende stromingen binnen de Islam, het verweer is duidelijk daarbuiten gericht.
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Deel 2.

Bericht door Ketter »

http://memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=SD136806

De voormalige Mufti van Marseilles Soheib Bancheikh spreekt woorden die mij terug wat hoop geven.
Soheib Bencheikh schreef:Islam Must Be Criticized, Just as Christianity Was [Criticized] During the Enlightenment; Islam is a Message for All Humanity – Therefore It Is Not the Property of Muslims [Alone]
"Islam moet bekritiseerd worden, zoals gebeurde met het Christendom tijdens de verlichting; Islam is een boodschap voor de gehele mensheid - dus het is niet de eigendom van de Moslims."
Soheib Bencheikh schreef:Any Attempt to Reform Islam Must Disregard Its Sanctity and Reread the Texts in the Light of Modern Thinking, in Quest of a [New] Orientation
Elke poging om Islam te reformeren moet zijn heiligheid naast zich neer leggen en de teksten herlezen in het licht van de moderne denkwijze, op zoek naar een nieuwe oriëntatie.
Soheib Bencheikh schreef:Secularism is Key to a Reformed Islam; The French Experience... Provides the Possibility of a Reformed Islam, But France Will Be Ableto Foster the New, Reformed Islam Only If It Adheres to the Secular Values of the FrenchRepublic
Secularisme is de sleutel tot de gereformeerde Islam; De Franse ervaring... biedt de mogelijkheid van een gereformeerde Islam, maar Frankrijk zal de nieuwe, gereferomeerde Islam enkel koesteren als het de seculiere waarden van de Franse Republiek aanhangt.
Soheib Bencheikh schreef:He adds that the Left should remain faithful to its mission of protecting secularism: "I am a Leftist, and I am appalled at the collapse of the ideals of the Left [in France] [...] Where are the ideas? Where are the plans [for the future]? Is there [still] a Left that believes in its own message? "
Hij voegt eraan toe dat Links trouw moet blijven aan zijn missie van het beschermen van secularisme: "Ik ben Links, en ik ben verontwaardigd bij de ineenstorting van de idealen van Links in Frankrijk [...] Waar zijn die ideeën? Waar zijn de plannen voor de toekomst? Is er nog een Links die gelooft in zijn eigen boodschap?

------------------------------
Hier ben ik, mijnheer Bencheikh, en ik sta aan de kant van de voorvechters van het seculiere denken, wat hun geloof ook is!!
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Plaats reactie