Weerpraatje

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Twee hoge golven hebben tijdens het noodweer maandagmorgen bij strandpaviljoens in Katwijk en Noordwijk tienduizenden euro’s schade veroorzaakt. Een groot deel van de windschermen, parasols en ligbedden die op lager gelegen strand stonden, werden in twee klappen door de zee weggevaagd.

Het hoge water heeft de badmannen van de kustdorpen verrast. ,,Het was schrikken. Het water kwam tot onderaan de strandpaviljoens. Een soort mini-tsunami. Heel bijzonder. Ik heb dit nog nooit meegemaakt’’, zegt Pietjan Hooijmans, badman bij Blu Beach in Noordwijk.

Dat de golven zo hoog konden worden, is een toevalstreffer. Het was maandagochtend twee dagen na springtij. De zee bereikte daardoor iets voor half 7 ’s ochtends de op een na hoogste vloedstand van de maand mei. Op dat moment kwam het noodweer over. ,,Om 05.00 uur bereikten de onweersbuien Katwijk en zeker tot 07.00 uur ging het flink te keer’’, legt een woordvoerder van het weerinstituut KNMI uit.

Uit gegevens van de dichtstbijzijnde meetpost in Scheveningen is het verschijnsel waarneembaar: op het moment dat storm en vloed elkaar versterkten bereikte de zee een hoogte van 171 centimeter boven NAP.

Slagveld
Kapotte strandbedden en windschermen, parasols die in het zeewater drijven, kwallen die ver op het strand liggen en vuilnis uit omgevallen afvalbakken verspreid langs de kust. De gevolgen van de twee vloedgolven die maandag het strand van Katwijk en Noordwijk bereikten zijn goed zichtbaar. „Het was een slagveld toen ik vanochtend vroeg aankwam”, zegt Lourens ten Hove van afvalverwerker Schaddé van Dooren, die het Katwijkse strand netjes houdt. „Normaal gesproken zijn we om negen uur klaar met opruimen, nu hebben we tot zeker elf uur doorgewerkt.”

Willem de Waard zat met twee collega’s in het Waeckhuys van watersportvereniging Skuytevaert in Katwijk toen een metershoge golf steeds dichterbij kwam. „We waren werkelijk flabbergasted. Ik ben 67 en kom al mijn hele leven op het strand, maar zoiets heb ik nog nooit gezien’’, zegt hij. De Waard is nog het strand op gegaan om zijn auto te verplaatsen, maar de golf was er eerder dan verwacht. „Het water heeft de auto tien centimeter opgetild. Dat was ontzettend eng.” Hij snelde na de eerste golf terug naar het verenigingshuis, waar hij zijn telefoon pakte en de tweede vloedgolf heeft gefilmd. De video wordt op Facebook volop gedeeld.

Onwerkelijk
De Waard en zijn collega’s zijn toen de rust was teruggekeerd, direct gaan opruimen. „Het was één grote bende, maar de schade valt bij ons gelukkig mee. De meeste boten liggen met een grondanker vast. Behalve een catamaran, die stond op een trailer klaar voor transport. Die hebben we in de golven zien verdwijnen, maar godzijdank bleef die wel drijven. Van het ene op het andere moment werd het eb en stond de boot moederziel alleen op het strand. Dat was zo’n onwerkelijk gezicht”, zegt de Katwijker die nog steeds van de bizarre ervaring aan het bijkomen is.

Schade
Veel strandmeubilair in Katwijk en Noordwijk, dat zondag op het strand is blijven staan, is door de vloedgolven zwaar beschadigd. Sé Aniba, badman bij Take 2 in Noordwijk, werd thuis wakker van een krakend dak. Hij voelde meteen dat het mis was. Eenmaal bij het strand zag hij hoe zo’n honderd bedden en parasols door de zee werden meegenomen. „Ik zag alles in het water drijven. Je hebt het gevoel dat alles van je is afgenomen.” Aniba schat de schade tussen de tien- en twintigduizend euro. Allemaal eigen risico, want verzekeren tegen storm- en waterschade blijkt niet mogelijk. Naast deze schade mist Aniba de komende weken het nodige materiaal. „Ik hoop binnen drie tot vier weken nieuwe spullen te hebben, maar het is een gekkenhuis aan de kust.” Zijn hoop is dat oude voorraden bij de leveranciers van strandmeubilair snel soelaas kunnen bieden.

Nadine van Stein en haar vriend en badman Richard Valentijn van Beachclub Wantveld in Katwijk zitten in hetzelfde schuitje. Veel van hun meubilair is kapot of verdwenen. „Hardlopers vanuit Noordwijk kwamen zelfs met onze tafeltjes aanzetten”, zegt Van Stein die net met een leverancier heeft gebeld. „Het water komt bij vloed normaal gesproken niet verder dan de blauwe prullenbakken, nu kwam de zee dubbel zo ver”, weet Valentijn. „We wisten dat het een beetje kon gaan stormen, maar die golven kwamen uit het niets. Er is geen noodsignaal afgegeven. Dat vind ik zo vreemd. De gasten die in de strandhuisjes verblijven, kregen de schrik van hun leven. Ze hebben die golven op hun af zien komen.” Het stel verhuurt onder andere zo’n honderd witte strandbedden met matrassen. Slechts vijftien stuks staan onaangetast op een rijtje voor het strandpaviljoen. Vaste badgasten die met de auto naar Katwijk komen, hebben ze moeten teleurstellen. „We kunnen ze op dit moment weinig bieden”, zegt Valentijn bedroefd.


Van Stein plaatst elke ochtend een weerbericht op de Facebookpagina ’Badman Valentijn’ en was dus vroeg wakker. „Ik zag de lucht en dacht meteen: dit is foute boel.” Ze heeft op het strand eerst flink staan huilen. „Het was zo’n ravage, niet normaal. We werken hier nu een paar jaar en hebben iets opgebouwd. In een keer is alles onzeker.” Toch is het koppel ook blij dat de golven ’s ochtends vroeg toesloegen en niet op klaarlichte dag wanneer het strand vol ligt met badgasten. „Daar moet je niet aan denken.”
https://www.leidschdagblad.nl/duin-en-b ... weggevaagd
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Na wat mooie zonnige dagen is het nu weer herfst.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door King George »

Afbeelding

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

Het was gisteren heel warm weer. Het werd zelfs 30 graden. (oei oei)
Dan ben je blij met een airco in de auto zoals handhavers in Utrecht hebben.
Die reden naar een akkefietje en lieten de deur open staan.
Een geboren Utrechtenaar zag dit en was blij met de koele plek.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

[icon_lol.gif] Heeft de poes de rugleuning van de auto stuk gemaakt?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

Nee dat is geen katschade. Het is gebruiksslijtage door handhavers. Die hebben aan hun riem diverse dingen zitten (geen pistool ! ) die dit veroorzaken. In politieauto's zie je dit ook.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Het weer vandaag. Van mij mag de opwarming van de aarde weer opgestart worden.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Extreem zomerweer in Europa.

Bosbranden in Frankrijk

Afbeelding

Enorme hagelstenen in Italië

Afbeelding

Veel regen in Duitsland

Afbeelding

Duitsland worstelt met hevige overstromingen
Dagenlange regenval veroorzaakt steeds grotere problemen in het oostelijk deel van Duitsland. In de deelstaten Nedersaksen, Saksen-Anhalt, Thüringen en in mindere mate Brandenburg en Beieren is sprake van wateroverlast. Een vrouw wordt vermist.

Oorzaak is het lagedrukgebied Alfred dat boven het land ligt en dat voorlopig nog invloed heeft op het weer. In de regio Harz is de overlast het grootst. In de regio rond de stad Goslar (Nedersaksen) gaven de lokale autoriteiten een zogenoemd ,,rampenalarm'' waardoor een crisisstaf de hulpverlening overnam. Op sommige plekken is in twee dagen 171 millimeter regen gevallen.

In de binnenstad van Goslar staan straten blank.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Lekker voorspellen voor het jaar 2100. Tegen die tijd zijn de voorspellers van deze rampspoed zelf ook dood, en stel dat deze voorspelling niet uitkomt, dan roept men..."Dat komt omdat wij maatregels genomen hebben.

Door deze rampspoed voorspelling, maakt men mensen bang , en genereerd men de nodige miljarden om hun baan en salaris veilig te stellen.
Europeanen moeten in 2100 extreem weer vrezen

Rampen veroorzaakt door extreme weersomstandigheden bedreigen aan het eind van deze eeuw ongeveer twee derde van alle Europeanen. In de periode 2071-2100 zullen door de gevolgen van klimaatverandering in de EU, Zwitserland, Noorwegen en IJsland jaarlijks 80.000 tot 240.000 mensen komen te overlijden.

Die verontrustende cijfers komen van het onderzoekscentrum van de Europese Commissie in de Italiaanse stad Ispra. Teamleider Giovanni Forzieri publiceerde de voorspelling in het vaktijdschrift The Lancet Planetary Health. ,,De klimaatverandering is wereldwijd een van de grootste bedreigingen voor de menselijke gezondheid in de 21e eeuw'', aldus Forzieri.

Volgens zijn studie vielen in de periode 1981-2010 in Europa jaarlijks gemiddeld 3000 doden als gevolg van extreem weer. De wetenschappers analyseerden daarvoor 2300 berichten over dit onderwerp. Met alle data, van onder meer verzekeringsmaatschappijen, werd een prognose opgesteld voor de rest van deze eeuw. Als de opwarming van de aarde niet wordt gestopt dan gaan de computermodellen uit van 48.000 tot 180.000 weer-gerelateerde doden per jaar in de periode 2041-2070, oplopend tot 81.000 à 240.000 in 2071-2100.

Hittegolven zijn met afstand het meest te vrezen, maar ook overstromingen, droogte, bosbranden, stormen en kou gaan bij uitblijvende maatregelen veel meer levens eisen. Extreme temperaturen spannen echter de kroon, met volgens Forzieri 99 procent van de dodelijke slachtoffers in de laatste dertig jaar van deze eeuw.

De kans om daardoor te sterven is ongelijk verdeeld over Europa. In het zuiden moet iedereen rekening houden met gemiddeld één catastrofe door extreem weer per jaar en met zevenhonderd doden per miljoen inwoners. In 1981-2010 waren dat er slechts elf per miljoen. In Centraal-Europa loopt 64 procent van de bevolking risico, in Noord-Europa 36 procent.

De deskundigen gaan er in de rekenmodellen van uit dat de uitstoot van broeikasgassen niet vermindert. In de studie is ook geen rekening gehouden met verbetering van de gezondheidszorg, technische ontwikkelingen en het steeds ouder worden van mensen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Weerpraatje

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Door deze rampspoed voorspelling, maakt men mensen bang , en genereerd men de nodige miljarden om hun baan en salaris veilig te stellen.
Itt de meeste rechtsdenkenden geloof ik wél in de klimaatsopwarming. En dat die veroorzaakt wordt door de mens. iedereen met ogen in de kop ziet dat het niet normaal is dat nu begin augustus de eikels al van de bomen vallen terwijl dat begin september zou moeten zijn. En ook dat die opwarming veel sneller gaat dan wordt aangenomen.
Of dat die opwarming nog kan tegen gehouden worden weet ik niet. Ik vermoed van niet. En al zeker niet door met elektrische wagentjes te gaan rijden en alles vol met afzichtelijke windmolens te plaatsen. Het enige wat zou kunnen helpen is de volledige zwarte en bruine wereldbevolking te steriliseren. Als dat ook niet meer helpt zijn we toch tenminste van de Islam verlost.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Weerpraatje

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:Itt de meeste rechtsdenkenden geloof ik wél in de klimaatsopwarming. En dat die veroorzaakt wordt door de mens. iedereen met ogen in de kop ziet dat het niet normaal is dat nu begin augustus de eikels al van de bomen vallen terwijl dat begin september zou moeten zijn.
Je hebt je laten overtuigen door anekdotisch bewijs, zie ik. Maar de afgelopen 20 jaar zit er weinig schot in hoor, zie het plaatje onderaan deze bijdrage.

Iedereen met een beetje verstand van zaken weet dat CO2 een broeikasgas is en onder laboratoriumomstandigheden afkoeling afremt. Daarbij is er trouwens een logaritmisch verband tussen concentratie en effect, dus hoe meer CO2, hoe minder sterk het effect van wat er extra bij komt.

De vraag is nu: hoe pakt dat uit in de natuur? Daar huizen namelijk allerlei terugkoppelingen, sommige positief, sommige negatief, sommige met een korte looptijd en andere met een lange. Katastrofalisten geloven dat de terugkoppelingen per saldo neerkomen op een grote versterking, maar de modellen die daarop waren gebaseerd hebben de toekomst, weten we achteraf, niet heel best voorspeld. Af door de zijdeur dus met dat spul. Ik ben oud genoeg me nog te herinneren hoe dertig jaar geleden doemscenario's werden geschetst met orkanen, droogtes en overstromingen. Ik weet dat nog omdat ik het angstaanjagend vond, maar ik vond het toen ook al een tikje speculatief. We weten inmiddels wat die bangmakerij waard is geweest: vele miljarden subsidie en een totaal dichtgetikt wetenschappelijk discours over dit onderwerp. O ja, die voorspellingen zelf waren geen cent waard, maar wie daar aandacht voor vraagt is af.

Afbeelding
Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Weerpraatje

Bericht door mercator »

Ik zie die grafiek toch wel flink stijgen. Verder kan ik alleen op mijn eigen observatie afgaan. Sinds halverwege jaren 1970 heb ik een duidelijke tendens naar steeds warmere zomers en winters vastgesteld en een telkens toenemende droogte. De vennen en beken die in mijn jeugd altijd goed gevuld waren zijn nu allemaal kurkdroog. Nooit hebben we iets aan onze druivelaar gehad nu kan ik er zelf wijn van gaan maken. En zo zijn er tientallen indicaties dat HIER de temperatuur stijgt. Wat elders gebeurt daar heb ik natuurlijk geen zicht op. Hoe dat nu zo komt kan ik niet weten maar menselijke invloed kan je zomaar niet automatisch uitsluiten.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Weerpraatje

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:Ik zie die grafiek toch wel flink stijgen.
Nog geen halve graad per 40 jaar.
Verder kan ik alleen op mijn eigen observatie afgaan.
Is dat echt alles?
De vennen en beken die in mijn jeugd altijd goed gevuld waren zijn nu allemaal kurkdroog.
Meestal komt dat door opzettelijke verlaging van de grondwaterstand. In Nederland is de afgelopen eeuw bijna 100% van de moerassen verdwenen maar met de neerslag had dat weinig te maken. Sterker nog, hier lijkt het geleidelijk steeds natter te zijn geworden:
Afbeelding
Nooit hebben we iets aan onze druivelaar gehad nu kan ik er zelf wijn van gaan maken.
Druiven doen er een tijdje over voor je er wat aan hebt, maar hier heb je misschien wel een punt: vooral West-Europa heeft opwarming gezien en dan met name in de winters. De laatste Elfstedentocht was alweer 20 jaar geleden.
menselijke invloed kan je zomaar niet automatisch uitsluiten.
Mee eens, maar de uitstoot van CO2 is slechts één van die invloeden. Verstedelijking is een andere en, ach, je snapt waar ik heen wil.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Weerpraatje

Bericht door mercator »

40 jaar is vliegensvlug evolutionair gezien. Stel dat het nooit meer vriest hier, dan krijg je een complete verandering in fauna en flora, ook als de gemiddelde temperatuur maar een halve graad boven 0 blijft. Over dat grondwater: dat zal wel zo zijn, maar je ziet overal in Europa dat de stuwmeren alsmaar op lager peil komen en dat heeft met grondwater niets te maken.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Ziet er vandaag echt zomers uit. Maar wel een mooi plaatje.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Zeeland...Vandaag...Een heuse supercell in Vlissingen. Lijkt mij een angstig moment.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door King George »

Vorige week was ik nog op het eiland Walcheren in een bungalowpark in Domburg bij familie op bezoek.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

De waterbak die boven Houston wordt uitgestort

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

De waterbak die boven Houston wordt uitgestort

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door King George »

Deze foto is viral gegaan in Amerika, een ondergelopen bejaardentehuis:

Afbeelding

Gelukkig zijn deze bewoners inmiddels gered.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Plaatje is bizar. Wel apart. Eigenlijk nu al de foto van het jaar. Waar zijn al die oranje zwemvesten gebleven? Liggen die op de kust van Libië soms?

Al dat gelul. Nogmaals voor de zoveelste keer:

De natuur laat zich niet dwingen.

De mens heeft totaal geen invloed op het klimaat. Komplete onzin. Het klimaat heeft invloed op de mens. Dat is dan weer wel waar.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

LOL. Zo voelde het hier wel vandaag. Een bui die niet overtrekt, maar blijft hangen.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Weerpraatje

Bericht door mercator »

King George schreef:Deze foto is viral gegaan in Amerika, een ondergelopen bejaardentehuis:
De blanke bejaarden die betalen voor hun verblijf hoeven vooraf niet geëvacueerd te worden. De jonge zwarten die niet kunnen verdrinken door hun mooie zwemvesten moeten preventief "gered" worden uit de Middellandse zee om dan in Europa te kunnen luieren ZONDER daarvoor te betalen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Plaats reactie