Slavernij

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Slavernij

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef:
Hans v d Mortel sr schreef:Volgens mij is Lee niet begonnen, maar een lul van een generaal die er niets van kon en in opdracht handelde van zijn noordelijk gelegen baas.
Ik neem aan dat je zuidelijk bedoelt ?
Lee heeft gegokt en verloren . Tja dat kan nu eenmaal gebeuren in een oorlog. De Belgische opstandelingen hadden ook gegokt in 1830 en die hebben gewonnen, zij het met wat hulp van buitenaf. En het is wat je zegt, die slavernij zou vanzelf ook wel uitgedoofd zijn. Of ze zouden het een andere naam gegeven hebben.
Even rectificeren. Lee is niet begonnen, maar wel een andere generaal van de Zuidelijken. Maar dat hoefde geenszins reden te zijn om de boel te gaan afslachten. Lee was een voortreffelijke generaal. Alleen die Noordelingen hadden er geen kaas van gegeten. Die beschikten over eersteklas klungels in de topleiding van het leger. Het begon eigenlijk om niets. Om de bezetting van een fort.
Op 26 december 1860, vijf dagen nadat South Carolina zich had afgescheiden van de Verenigde Staten, verliet U.S. Army majoor Robert Anderson het onverdedigbare Fort Moultrie en verplaatste zijn twee compagnieën (85 manschappen) van de 1st U.S. Artillery naar Fort Sumter. In de daaropvolgende maanden werden herhaalde oproepen door de Zuidelijke brigadegeneraal P.G.T. Beauregard tot capitulatie genegeerd, terwijl Noordelijke pogingen om het garnizoen te bevoorraden faalden.

Op 12 april 1861, om 04.30 uur 's ochtends openden Zuidelijke batterijen het vuur op het fort, en hielden dat 36 uur lang vol. Het garnizoen beantwoordde het vuur, maar zonder veel effect, omdat majoor Anderson niet toestond om kanonnen te gebruiken (omdat die te veel kans liepen door het Zuidelijke kanonvuur geraakt te worden). Op 13 april gaf de bezetting van het fort zich over en werd geëvacueerd.

Bron: Wikipedia.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

mercator schreef:
Ali Yas schreef:Hans Jansen schreef ook zoiets: slavernij kan bestaan zolang de opbrengst van die slaven groter is dan de kosten van de bewaking.
Als de bedenkers van de slavenhandel op lange termijn hadden gedacht zouden ze alle negers netjes in Afrika gelaten hebben. Dan was Amerika gespaard gebleven van alle overlast die de zwarten nu veroorzaken.
In Argentinië en in Uruguay zijn ze zo verstandig geweest na afschaffing van de slavernij al die negers over de schutting te hebben gegooid bij buurland Brazilië. Een schoonheidsprijs verdiendt zoiets wellicht niet, maar het was wel een zet vooruit denken, zeg maar je land opschonen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

Ali Yas schreef:Hans Jansen schreef ook zoiets: slavernij kan bestaan zolang de opbrengst van die slaven groter is dan de kosten van de bewaking.
Een monument voor de slachtoffers van belastingslavernij? Ik ben helemaal voor.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Slavernij

Bericht door Zwartmeer »

Hans v d Mortel sr schreef:
Zwartmeer schreef:De discussie ging over generaal Robert Lee die vocht voor de instandhouding van de slavernij.
Nee, zo was het niet. Je moet wel open kaart spelen en de zaak niet verdraaien binnen de werkelijkheid van de geschiedenis. Volgens mij is Lee niet begonnen, maar een lul van een generaal die er niets van kon en in opdracht handelde van zijn noordelijk gelegen baas. Zo ook handelde Lee in opdracht van zijn baas. Hij was niet a priori voor de slavernij. Zijn beroep was militair en hij verdedigde zijn land.
Ik pak wiki er even bij:
Robert Edward Lee (Stratford Hall Plantage, Virginia, 19 januari 1807 – Lexington, Virginia, 12 oktober 1870) was generaal en vanaf 1862 opperbevelhebber van de strijdkrachten van de zuidelijke Geconfedereerde Staten van Amerika, tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog van 1861 tot 1865.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_E._Lee

De Geconfedereerde Staten van Amerika (Engels: Confederate States of America, CSA), vaak kortweg de Confederatie (Engels: Confederacy) genoemd, waren een bondsstaat (ook al was het volgens de naam een statenbond) bestaande uit zuidelijke staten die zich van de Verenigde Staten van Amerika hadden afgescheiden. De Confederatie bestond van 1861 tot 1865. De afscheiding leidde tot de Amerikaanse Burgeroorlog, die door de Confederatie werd verloren, waarna de zuidelijke staten onder politieke curatele kwamen te staan door middel van de Reconstructie.

Op 6 november 1860 werd Abraham Lincoln, vooral dankzij het dichtbevolkte noorden, tot president gekozen. Hij zou pas vanaf 4 maart 1861 in functie komen en vanaf november 1860 was de zittend president James Buchanan dus relatief machteloos. Het zuiden kon zo zijn gang gaan in de afscheiding en de confederatie werd officieel gesticht op 4 februari 1861. Een dag later werd Jefferson Davis benoemd tot de eerste president van de Geconfedereerde Staten van Amerika of CSA.

Het behoud van slavernij was de belangrijkste reden voor de afscheiding. De afgescheiden staten schreven dit zelf in de verklaringen die ze toen verspreidden: https://web.archive.org/web/19980128034 ... asons.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geconfede ... an_Amerika
Het behoud van slavernij was dus de belangrijkste reden voor de afscheiding en de afgescheiden staten schreven dit zelf in hun verklaringen. Dat is dus waar generaal Robert Lee voor vocht!
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Slavernij

Bericht door Zwartmeer »

mercator schreef:
Zwartmeer schreef:Anderen hoeven ons niet te vertellen hoe wij met onze historische figuren omgaan.
Dat is nu net wat die vreedzame rechtse Amerikaanse betogers ook vinden aangaande hun standbeeld van R.E.Lee . Dat beeld staat daar al pakweg een eeuw en nu ineens slaat de gekte in de linkse kop dat het weg moet. Dus Trump had overschot van gelijk niet in die onzin mee te gaan.
Dat is wat ik hier steeds zeg maar steeds wordt ontkend! Je zegt het nou dus ook dat Trump helemaal niet afstand heeft genomen van die nazie groeperingen. Dat is waar de mensen zo over vallen en hem om bekritiseren. In iedergeval heb ik nu in jouw een medestander gevonden in deze welles niets discussie.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

De industriële elites in het geïndustrialiseerdere noorden zagen natuurlijk zo'n grote nieuwe goedkope arbeidsreserve welke oneerlijk kon concurreren met hun eigen werknemers wel zitten. Daar zagen ze meer brood in dan in hun eigen personeel beter willen betalen.
Laatst gewijzigd door King George op zo aug 20, 2017 4:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Slavernij

Bericht door Zwartmeer »

King George schreef:De industriële elites in het geïndustrialiseerdere noorden zagen natuurlijk zo'n grote nieuwe goedkope arbeidsreserve welke oneerlijk kon concurreren met hun eigen werknemers natuurlijk wel zitten. Daar zagen ze meer brood in dan in hun eigen personeel beter willen betalen.
Kun je niet voorstellen dat er zelfs in de 19e eeuw mensen waren die morele bezwaren tegen slavernij hadden? Als het zo is als jij suggereert dan zouden ze toch in het noorden gewoon slaven hebben kunnen blijven houden.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Slavernij

Bericht door Maarten »

Het noorden had ook slaven, dat waren nml de fabrieksarbeiders...net als hier in Europa trouwens. Wel altijd dat gejammer om die zwarte slaven maar het uitbuiten van de arbeiders in de fabrieken en kolenmijnen waaronder ontelbare kinderen wordt nooit genoemd. Triest.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Slavernij

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Zwartmeer schreef: Er zullen meerdere reden zijn voor de civil war maar slavernij was zeker een hoofdreden.
King George schreef:De industriële elites in het geïndustrialiseerdere noorden zagen natuurlijk zo'n grote nieuwe goedkope arbeidsreserve welke oneerlijk kon concurreren met hun eigen werknemers natuurlijk wel zitten. Daar zagen ze meer brood in dan in hun eigen personeel beter willen betalen.
Wat King schrijft was volgens mij de reden tot de burgeroorlog en zo heb ik het ook gelezen op Wikipedia. Ik was er niet bij en ken ook niemand van destijds van dichtbij. Dus ik moet het doen met mijn eigen verstand, ook al laat het mij weleens in de steek. Daar gaat ie dan.

Even logisch nadenken!

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat een zeer intelligent persoon als Zwartmeer daadwerkelijk gelooft dat het hele gevecht ging om het puur afschaffen van de slavernij? Onze 'beschaving' viel Irak en Syrië lastig op basis van de gedachte dat wij ons 'beschaafder' waanden. Want wat daar gebeurde kon niet door onze beschavingsbeugel. Waarom zou men de slavernij van negers afschaffen, terwijl men zelf op negers neerkeek? Gebruik je eigen verstand en neem niet klakkeloos over wat op Wikipedia staat wanneer dit in tegenspraak is met de logica.

Als de Democraten en al die lui uit het 'beschaafde' noorden zulke Gutmenschen waren, waarom werden dan na de afschaffing van de slavernij, negers nog jaaaaaarenlang als tweederangs burgers behandeld die achter in de bus moesten plaatsnemen, en zo verder tot en met in de kerk? Okay, dat gebeurde in het zuiden van de VS, maar onder het toeziend oog van de grondwet en de heersende elite, de presidenten. Ik heb het eerder gezegd. J.F. Kennedy stond er bij en keek ernaar, maar het interesseerde hem geen ene fuck. Die burgeroorlog was niet de schuld van de zuidelijke staten, maar van de noordelijke staten. Die wilden met ALLE geweld dat de slavernij werd stopgezet. Dat werd gedaan vanuit hun hypocriete leugens, list en bedrog! Net zoals Amerika Irak binnenviel met een kutsmoes.

Als slavernij discriminatie was, waarom werd discriminatie van negers dan zo normaal gevonden al die jaren NA het opheffen van de slavernij? Wikipedia vermeldt dit: Er vielen naar schatting 618.000 doden en 500.000 gewonden. In mijn ogen zijn dan de getallen 618.000 en 500.000 weggegooide doden en gewonden voor niks geweest.

Het morele kompas van de VS heeft nooit gedeugd.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Slavernij

Bericht door Zwartmeer »

Maarten schreef:Het noorden had ook slaven, dat waren nml de fabrieksarbeiders...net als hier in Europa trouwens. Wel altijd dat gejammer om die zwarte slaven maar het uitbuiten van de arbeiders in de fabrieken en kolenmijnen waaronder ontelbare kinderen wordt nooit genoemd. Triest.
Een arbeider heeft nogal altijd de keus om te vertrekken, een slaaf heeft die niet. Dat is een groot verschil! In die tijd waar jij het over hebt waren de werkomstandigheden overal erbarmelijk en de werkgevers voelden zich heer en meester. Arbeiders maakten lange dagen in vaak zeer slechte omstandigheden voor heel weinig geld. In die tijd zijn er heel veel Europeaan naar Amerika geëmigreerd voor een betere toekomst.

Iedereen is een kind van zijn tijd en plaats. Zou ik rond 1917 in Rusland gewoond hebben dan zou ik best wel eens een fervent communist geweest kunnen zijn. Wat had ik te verliezen? Bovendien, waarom zou je sympathie voor die werkgevers hebben die je als een dweil behandelden wanneer hun bedrijf door de staat onteigend werd?
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Slavernij

Bericht door Zwartmeer »

Hans v d Mortel sr schreef:
Zwartmeer schreef: Er zullen meerdere reden zijn voor de civil war maar slavernij was zeker een hoofdreden.
King George schreef:De industriële elites in het geïndustrialiseerdere noorden zagen natuurlijk zo'n grote nieuwe goedkope arbeidsreserve welke oneerlijk kon concurreren met hun eigen werknemers natuurlijk wel zitten. Daar zagen ze meer brood in dan in hun eigen personeel beter willen betalen.
Wat King schrijft was volgens mij de reden tot de burgeroorlog en zo heb ik het ook gelezen op Wikipedia. Ik was er niet bij en ken ook niemand van destijds van dichtbij. Dus ik moet het doen met mijn eigen verstand, ook al laat het mij weleens in de steek. Daar gaat ie dan.

Even logisch nadenken!
Als jij ook even nagaat denken dan zou jezelf het volgende ook wel kunnen bedenken. Als het zo is als jij suggereert, dat uit slaven als goedkope werkkrachten oneerlijke concurrentie voortkwam, dan zouden de noordelingen toch zelf gewoon slaven blijven of gaan houden? Probleem opgelost!
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat een zeer intelligent persoon als Zwartmeer daadwerkelijk gelooft dat het hele gevecht ging om het puur afschaffen van de slavernij?
Het gaat niet om geloven maar om feiten. Nou weet ik wel dat men geschiedenis op vele manieren kan interpreteren. Maar er zijn in deze wel een aantal houdvasten te vinden. Dat het behoud van slavernij de belangrijkste reden voor de afscheiding was schreven de afgescheiden staten zelf in deze verklaring: https://web.archive.org/web/19980128034 ... asons.html

Dit schijnt in Amerika een nogal bekend, erkend, en belangrijk document te zijn...
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Slavernij

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Zwartmeer schreef: Als jij ook even nagaat denken dan zou jezelf het volgende ook wel kunnen bedenken. Als het zo is als jij suggereert, dat uit slaven als goedkope werkkrachten oneerlijke concurrentie voortkwam, dan zouden de noordelingen toch zelf gewoon slaven blijven of gaan houden?
Ja dat heb ik al eerder van jou gelezen en dat vind ik op zich een goede redenatie. Niks mis mee.

Volgens mij was de situatie zo dat in het zuiden al die negers hard nodig waren voor op de katoenplantages. Het zuiden was afhankelijk van de katoenoogst. Vandaar die enorme aanvoer door de jaren heen uit Afrika. Blanken waren niet of nauwelijks te vinden voor dat werk. Het waren allemaal rijke plantage boeren met kinderen die hun handen schoon wilden houden. Het noorden had geen slaven. Daar werkte men meer met gekwalificeerd personeel. Grapje. In het zuiden met zijn plantages werden de slaven makkelijk gehuisvest. Ik denk dat dit voor fabrieken in het noorden niet zo voordelig was. Dus werden negers betaald voor hun werk. Net zoals blanken. Tenminste, ik neem aan dat dit logisch klinkt.

Hoe we het ook wenden of keren - het is gezegd - slavernij is van alle tijd in welke vorm dan ook. De Gutmenschen zijn nu de slavendrijvers. Tot nu toe weet ik steeds aan hen te ontsnappen. Maar hoe lang zal dit nog duren?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Slavernij

Bericht door Pilgrim »

Hans v d Mortel sr schreef:Overigens heb ik er niks op tegen wanneer ik iemand over straat zie lopen met een hakenkruisband om zijn arm. Ik zie wel ergere dingen voorbij komen. Dit bijvoorbeeld
Knettergek!! Sorry! :scratch:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Slavernij

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:
Hans v d Mortel sr schreef:Overigens heb ik er niks op tegen wanneer ik iemand over straat zie lopen met een hakenkruisband om zijn arm. Ik zie wel ergere dingen voorbij komen. Dit bijvoorbeeld
Knettergek!! Sorry! :scratch:
Het zou kunnen dat die persoon knettergekke denkbeelden koestert. Maar ik in ieder geval niet. Dus laat die persoon in zijn eigen waarde in de wetenschap dat je vrede kunt hebben met de mogelijkheid dat hij of zij knettergek is. Meestal is dat niet zo. Want de echte gekken herken je niet. :thinking:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Slavernij

Bericht door Zwartmeer »

Pilgrim schreef:
Hans v d Mortel sr schreef:Overigens heb ik er niks op tegen wanneer ik iemand over straat zie lopen met een hakenkruisband om zijn arm. Ik zie wel ergere dingen voorbij komen. Dit bijvoorbeeld
Knettergek!! Sorry! :scratch:
Helemaal met je eens! Maar ik denk niet dat Hans, en ook Mercator, het nemen wanneer ze zo iets zeggen. In de grond van hun hart zijn het hele lieve mannen.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Slavernij

Bericht door Pilgrim »

Ik heb wel eens gelezen (in een linkse krant!) dat de werkelijke reden voor de burgeroorlog was om het Zuiden economisch uit het zadel te lichten, maar ik zit er niet genoeg in om goed te bepalen wat hiervan waar is. (Er waren overigen ook veel blanken onder de slaven.)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Slavernij

Bericht door Zwartmeer »

Hans v d Mortel sr schreef:
Zwartmeer schreef: Als jij ook even nagaat denken dan zou jezelf het volgende ook wel kunnen bedenken. Als het zo is als jij suggereert, dat uit slaven als goedkope werkkrachten oneerlijke concurrentie voortkwam, dan zouden de noordelingen toch zelf gewoon slaven blijven of gaan houden?
Ja dat heb ik al eerder van jou gelezen en dat vind ik op zich een goede redenatie. Niks mis mee.

Volgens mij was de situatie zo dat in het zuiden al die negers hard nodig waren voor op de katoenplantages. Het zuiden was afhankelijk van de katoenoogst. Vandaar die enorme aanvoer door de jaren heen uit Afrika. Blanken waren niet of nauwelijks te vinden voor dat werk.
Waarom zul je een blanke in dienst nemen wanneer je voor weinig geld een zwarte het werk gratis kunt laten doen? Het is logisch dat die blanke plantage houders die misschien wel honderden slaven hadden werken hier geen afstand van wilden doen. Om het zo te houden was wel een oorlog waard. Hierbij komt dat wanneer een heel groot gedeelte van de economie om slaven draait afschaffing sowieso een lastige zaak wordt.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Slavernij

Bericht door Ali Yas »

Zwartmeer schreef:Waarom zul je een blanke in dienst nemen wanneer je voor weinig geld een zwarte het werk gratis kunt laten doen?
Hoezo gratis? Denk je dat die jongens geen voedsel en onderdak nodig hadden?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Slavernij

Bericht door mercator »

Zwartmeer schreef:Helemaal met je eens! Maar ik denk niet dat Hans, en ook Mercator, het nemen wanneer ze zo iets zeggen. In de grond van hun hart zijn het hele lieve mannen.
Van Hans weet ik het niet, maar ik kan verzekeren dat ik meen wat ik zeg. Als iemand met een hakenkruis armband rondloopt zal mijn eerste instinctieve reactie niet anders zijn dan hé die durft nogal !
Want wat was er nu eigenlijk MEER mis met het nazisme dan met alle andere 19de- en 20ste eeuwse maatschappijmodellen ? Ik zie 2 dingen: 1. het extreme antisemitisme en 2. het feit dat nazi's en fascisten de oorlog verloren hebben. Voor het overige ging de ontwikkeling van cultuur, wetenschap en kunst gewoon verder tijdens het nazi regime.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Slavernij

Bericht door Maarten »

Zwartmeer schreef: Een arbeider heeft nogal altijd de keus om te vertrekken, een slaaf heeft die niet.
Een keus? Nee, die keuze was er niet. Ik kom zelf uit een familie die met bloed en zweet in de textielarbeid werkzaam waren. Uitkeringen zoals nu die bestonden er niet. Je kunt niet zomaar vertrekken als je het niet beviel...Een slaaf en een arbeider zijn in wezen niet erg verschillend.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

mercator schreef: Van Hans weet ik het niet, maar ik kan verzekeren dat ik meen wat ik zeg. Als iemand met een hakenkruis armband rondloopt zal mijn eerste instinctieve reactie niet anders zijn dan hé die durft nogal !


Me too Mercator. Zolang dat figuur niet schietend met een kalashnikov mensen aan het neer maaien is, zou ik hooguit tegen dat figuur zeggen..."Ben je gek geworden "....
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Slavernij

Bericht door mercator »

Ariel schreef: Me too Mercator. Zolang dat figuur niet schietend met een kalashnikov mensen aan het neer maaien is, zou ik hooguit tegen dat figuur zeggen..."Ben je gek geworden "....
Dat bedoel ik dus. Alleen zou ik die niet aanspreken, ik ga ervan uit dat hij/zij zelf het risico kan inschatten. Het is toch wel van de gekke dat de moslims massaal hun zin mogen doen terwijl een enkeling die een Hitlergroet brengt(om welke reden dan ook) een enorme boete en zelfs gevangenisstraf krijgt ? Ik heb het al s eerder gezegd, de enige plaats waar je nog in SS uniform mag rondlopen is op een filmset, op voorwaarde dan dat de Duitsers monsters zijn en de Joden/verzetsstrijders heiligen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

Ali Yas schreef:
Zwartmeer schreef:Waarom zul je een blanke in dienst nemen wanneer je voor weinig geld een zwarte het werk gratis kunt laten doen?
Hoezo gratis? Denk je dat die jongens geen voedsel en onderdak nodig hadden?
Schamel voedsel en onderdak, dat was zo'n beetje hetgeen waarmee de arbeiders in de industrie afgescheept werden. Meer zat er met zo'n slavenloontje niet in. En iets geeft mij in dat de "vrijgekomen" nieuwe arbeidsreserve de arbeid(er) nóg goedkoper kon maken.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

Maarten schreef:
Zwartmeer schreef: Een arbeider heeft nogal altijd de keus om te vertrekken, een slaaf heeft die niet.
Een keus? Nee, die keuze was er niet. Ik kom zelf uit een familie die met bloed en zweet in de textielarbeid werkzaam waren. Uitkeringen zoals nu die bestonden er niet. Je kunt niet zomaar vertrekken als je het niet beviel...Een slaaf en een arbeider zijn in wezen niet erg verschillend.
Geheel juist gezien: De slavenloontjes konden zo laag blijven bij de gratie van de afhankelijkheid van de arbeiders van hun bazen. Er waren geen alternatieven. Weglopen was geen optie.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Slavernij

Bericht door Hans v d Mortel sr »

King George schreef: Geheel juist gezien: De slavenloontjes konden zo laag blijven bij de gratie van de afhankelijkheid van de arbeiders van hun bazen. Er waren geen alternatieven. Weglopen was geen optie.
En de christelijke regeringen vonden het prachtig zo. Onder het motto: Houden zo! God heeft het zo gewild.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie