Linkse indoctrinatie in het onderwijs

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door mercator »

Mei 68 is lang geleden, maar komt nu pas volledig op stoom in media en onderwijs. Die zijn nu 100 % in Marxistische handen, wat in 1968 zeker niet het geval was. De eindeloze stroom linkse indoctrinatie waaraan de kinderen van kleuterklas tot universiteit blootgesteld worden is algemeen en exclusief, geen enkele school ontsnapt daaraan. Kennisoverdracht is van secundair belang, de school is een systeem geworden om de kinderen tot verantwoordelijke( lees: linksdenkende) en blije burgers te maken. Dat is de mantra van de progressieve onderwijsgoeroe Pedro De Bruyckere hier in Vlaanderen . Die zijn ongeschoren smoel zie je haast dagelijks op teevee hier. Hij wil bijv. een verplicht vak op school popcultuur. Daar worden dan de ideeën en prestaties van genieën zoals Mick Jagger en David Bowie tegen het licht gehouden. In Nederland zouden dan Paul De Leeuw en Jandino als rolmodel voor de jeugd kunnen voorgesteld worden [icon_lol.gif]
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Ariel »

Komst ‘Politiek Meldpunt Voortgezet Onderwijs’ noodzaak

Ik kreeg deze week een deja vu toen ik alle stress en het zwoegen van de eindexamenkandidaten uit Leidschendam-Voorburg voorbij zag komen. Zoals ik vorig jaar al eens schreef, is de stress bij de ouders soms groter dan bij de middelbare scholieren zelf. Ik heb deze week nog tal van ervaringen met diverse scholieren en ouders gedeeld hoe zij nu het Voortgezet Onderwijs beleven.

Ik kan zo een tiental ouders en scholieren opnoemen die toch met een kater van het Voortgezet Onderwijs afscheid hebben genomen. We trokken allen de conclusie dat een groot aantal docenten niet meer politiek neutraal is. Ik heb met ouders en scholieren over bijvoorbeeld het toenmalige Zandvlietcollege in Den Haag, tegenwoordig bekend onder de naam Chr. Lyceum Zandvliet, gesproken waar veel scholieren uit Leidschendam-Voorburg op zitten.

Het meest bizarre voorbeeld vond ik dat een docent Geert Wilders met Hitler vergeleek en dat ook Pim Fortuyn in een bepaalde extreme hoek werd neergezet. Het gebeurde regelmatig. Dit werd gisteren op twitter onthuld. Diverse bronnen lagen hieraan ten grondslag. De reacties vanuit het onderwijs via twitter waren gisteren meteen al duidelijk, namelijk dat een docent altijd neutraal moet blijven en zich in het onderwijs aan de (geschiedkundige) feiten dient te houden. Ik ken de verhalen overigens ook en weet om welke docent het gaat.

Ik maakte overigens zelf mee dat tijdens een voorlichtingsavond op het Zandvlietcollege vorig jaar een filmpje van de vluchtelingencrisis werd getoond. Er werd bij verteld hoe erg het allemaal niet was en dat we toch er vooral bij moesten stilstaan. Ik kwam als ouder echter voor een voorlichtingsavond over het nieuwe schooljaar en niet om me in de vluchtelingenproblematiek te verdiepen.

Tal aanwezigen lieten aan mij weten zich uitermate ongemakkelijk bij zo’n situatie te voelen. Ik ben er door alle verhalen inmiddels van overtuigd dat schooldirecties en docenten zich tijdens hun werk mee laten sleuren in hun hun politieke voorkeuren.

Het wordt daarom de hoogte tijd om een Politiek Meldpunt op te richten voor leerlingen uit het Voortgezet Onderwijs die zich onheus bejegend of geïntimideerd voelen.

Vanuit dit meldpunt kunnen specialisten aan het werk om voor een gezonde situatie in het Voortgezet Onderwijs te zorgen. Ik houd dit pleidooi als bezorgde ouder. Er moet écht iets gebeuren. Het antwoord is aan de politiek. Als er niets gebeurt, dan worden politici als Geert Wilders en Pim Fortuyn door docenten zomaar even in de extreem rechtse hoek weggezet.

Leerlingen moeten zich tijdens een les juist veilig voelen en zich vrij blijven voelen om hun mening te geven. Links of rechts, dat mag niet uitmaken. Helaas is er op dit gebied nog veel te winnen.

Tweede Kamerlid Harm Beertema van de PVV heeft aan mij laten weten geschokt te zijn. Hij zit al zeven jaar in de Tweede Kamer en wil dat er maatregelen komen tegen docenten en schooldirecties die niet op een neutrale manier in het onderwijs staan. Hij was 34 jaar werkzaam in het middelbaar beroepsonderwijs.

Ik ben benieuwd of de politiek actie gaat ondernemen. Iedere leerling moet op basis van feiten gewoon zijn mening kunnen geven.

Bart Bakker is journalist en eindredacteur van het Voorburgs Dagblad
De PVV heeft vragen gesteld.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Ariel »

Aanschouw hier de indoctrinatie van een docent geschiedenis aan zijn HAVO-3 klas.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
Ik maakte overigens zelf mee dat tijdens een voorlichtingsavond op het Zandvlietcollege vorig jaar een filmpje van de vluchtelingencrisis werd getoond. Er werd bij verteld hoe erg het allemaal niet was en dat we toch er vooral bij moesten stilstaan. Ik kwam als ouder echter voor een voorlichtingsavond over het nieuwe schooljaar en niet om me in de vluchtelingenproblematiek te verdiepen.
Dit hoort niet in een voetnoot maar in de kop. Zoiets bewijst namelijk dat deze school onderwijs ondergeschikt maakt aan politieke propaganda, en nog op een schaamteloze manier ook. Hoe groot is nog het verschil met de jaren-30 in Duitsland?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

UvA zegt ‘sorry’ voor ledenwerving communistische fascistoïde studentenpartij

Bert Brussen, 23-09-2017

Afbeelding

Communistische fascistoïden mochten ‘praatje houden’ tijdens pauze college

Eerst was er dit: ultra-linkse studenten van een communistisch-fascistoïde dictatuurstudentenorganisatie probeerden een college van de UvA te misbruiken voor het injecteren van hun weerzinwekkende gif van demonisering, onderdrukking, anti-democratie en haat in de studentensamenleving. Alsof UvA-studenten nooit ook maar iets van het verleden zouden hebben geleerd.

Vervolgens was er ophef. (Terecht.)

Nu zijn er De Excuses. Volgens de UvA was het ‘ongepast’ en is het ‘intern besproken’.

Oftewel: de ultra-linkse fascistoïde-studenten-guerrilla’s kregen ‘foei’ te horen en mochten weer gewoon doorgaan met hun verderfelijke, non-academische, gevaarlijke en anti-democratische activiteiten.

Maarja, wat kun je anders verwachten van een extreem-linkse universiteit waar de prioriteit van ‘inclusiviteit’ en het aanstellen van een ‘diversity officer’ belangrijker is dan het bedrijven van zuivere wetenschap en waar agressieve drammende millennials die vastgoed bezetten om hun zin door te drijven en voor tonnen schade aanrichten gewoon vrijuit gaan?

Voorwaarts en niet vergeten!

http://media.tpo.nl/2017/09/23/uva-zegt ... tenpartij/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

Oud-onderzoeker UvA over universiteiten: te links en te kosmopolitisch

Door Lars Benthin, 21 oktober 2017

Afbeelding
Oude Waalse kerk, eigendom van de Universiteit van Amsterdam.

Josse de Voogd heeft zijn zorgen geuit over de universiteiten in Nederland. Hij vindt dat de universiteiten te activistisch zijn, te links, en te kosmopolitisch. Er is te weinig hoor en wederhoor en conservatieve geluiden worden hardhandig de kop in gedrukt.

Het is iets dat we al veel langer en vaker te horen krijgen en natuurlijk ook zien. In de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk is het nog erger, daar wordt elk rechts geluid onderdrukt en worden rechtse mensen belachelijk gemaakt en te schande gezet. Dit fenomeen is niet alleen in de Angelsaksische wereld opgedoken, maar ook in Nederland. Overal wordt geklaagd over inclusiviteit, verbaal geweld tegen rechtse denkers en politici, zoals Thierry Baudet.

Volgens De Voogd — die zichzelf omschrijft als een ‘Groen-Linksig’ type — is sprake van een nogal grote overmacht van het progressieve en kosmopolitische geluid in de collegezalen. De diversiteitscommissie van de Universiteit van Amsterdam, die een tekort aan diversiteit aan de universiteit constateerde en pleitte voor krachtige maatregelen, is hier een voorbeeld van.

Op deze manier krijg je een universitair klimaat waarin er geen diversiteit van ideeën. Geen klimaat waarin de vrijheid heerst om te zeggen wat je denkt en vindt. Dat is funest voor het intellectuele en academische klimaat op de universiteiten. De studenten horen te ontwikkelen en de top van de samenleving te zijn. In plaats daarvan wordt er gehuild en geschreeuwd over ‘inclusiviteit’ en ‘bescherming tegenover andere ideeën’.

Het probleem is dat de diversiteitscommissie van de UvA de demografische samenstelling van Amsterdam wil nabootsen, zo staat in het rapport. De Voogd: “Terwijl die stad, waar de meerderheid van jonge bevolking allochtoon is, natuurlijk geen afspiegeling van Nederland vormt. Studenten komen daarentegen uit het hele land en je moet er voor waken dat emancipatie niet weer een andere groep buitenspel zet.”

De kans is natuurlijk nihil dat er iets mee gedaan wordt, aangezien het sowieso al een bubbel is. Dit wordt of neergezet als racistisch, of als rechtsdoenerij. Daarna wordt het in een laatje gestopt en er niets meer mee gedaan. Daar gaat de kwaliteit van ons universitair systeem.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/ ... politisch/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door King George »

Thierry Baudet geschokt door schoolopdracht: bizar en schandelijk

Een school uit het Gelderse Groenlo heeft zich de woede van Thierry Baudet op de hals gehaald. De fractievoorzitter van politieke partij Forum voor Democratie (Fvd) is niet te spreken over een opdracht die vwo 5-leerlingen van de school kregen. De school zelf en de leraar achter de opdracht zijn zich van geen kwaad bewust.


Ron Hemmink 28-11-17, 21:17 Laatste update: 22:52

De scholieren kregen bij het vak Nederlands de taak om uit tien mogelijke onderwerpen een thema te kiezen en daar een betoog of beschouwing over te schrijven. De docent kijkt daarbij vooral naar de wijze van argumenteren door de leerlingen. De beoordeling telt mee voor het schoolexamen. Eén van de onderwerpen waaruit de leerlingen konden kiezen, was - zoals de school het omschrijft - alternatief rechts.

Witte mannen
In de opdracht wordt Baudet onder meer omschreven als iemand die de vaderlandse politiek flink opschudt, die een Nederland wil waarin slechts enkele witte mannen de macht hebben en die klimaatverandering een verzinsel vindt.

Baudet kreeg de tekst onder ogen, volgens hem doordat een boze leerling hem de opdracht toestuurde. ,,Schokkend! Maken anderen dit ook mee op hun school, hogeschool of universiteit? Laat het mij en Yernaz Ramautarsing (donkere kandidaat-gemeenteraadslid in Amsterdam, red.) weten en we komen langs om uit te leggen hoe het echt zit!", twitterde hij.

De politicus kreeg honderden reacties op zijn tweet, van mensen die vinden dat de leraar achter de opdracht te ver is gegaan tot personen die oordelen dat de tekst een juiste weergave is van de standpunten van Baudets partij FvD.

'Geen politiek standpunt'
De school zag zich na alle ophef genoodzaakt om met een persverklaring te komen. ,,Wij willen benadrukken dat wij, als school, geen politieke standpunten innemen, maar dat wij het als kerntaak beschouwen de leerlingen op te leiden tot kritische denkers. Dit soort opdrachten zijn bij uitstek geschikt om onderwerpen in een brede context te plaatsen."

Volgens Marianum zijn 'bij alle tien onderwerpen korte algemene inleidingen geschreven om de leerlingen een aanzet tot onderzoek te geven'. "Eén van de onderwerpen betrof de politicus Thierry Baudet en zijn snelle opmars binnen het politieke landschap."

De school deelde op haar website een link naar de toets. De tweet van Baudet is hieronder te zien. Daar reageerde Ivar Gierveld, de docent achter de opdracht, weer op. Hij zegt zich van geen kwaad bewust te zijn.

AD
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door King George »

Hier iets uit het blogspot van Ivar Gierfeld:
http://ivargierveld.blogspot.nl/2016/12 ... kstuk.html

Dan is het toch duidelijk dat hij niet spoort en niet geschikt is voor zijn vak?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Ariel »

Thierry Baudet is uitgenodigd voor een gesprek op scholengemeenschap Marianum in Groenlo, nadat hij dinsdag in een Twitter-ruzie verwikkeld was met een leraar Nederlands van de school.

De school laat woensdag weten dat Baudet welkom is voor een gesprek. Baudet twitterde dinsdag al graag met een partijgenoot langs te komen om met de betreffende docent en de schoolleiding in gesprek te gaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door King George »

Baudet-hatende Marianum-docent Ivar Gierveld blijkt een extreemlinkse activist te zijn

Afbeelding
Foto: Sasha Kimel (bron: Flickr)

Door Michael van der Galien 30 november 2017

Hij gebruikt zijn functie om haat voor alles wat ook maar enigszins rechts is te verspreiden.

Sietske Bergsma heeft ontzettend goed werk verricht voor TPO door onderzoek te doen naar de handel en wandel van Ivar Gierveld. Dat is de docent van Scholengemeenschap Marianum uit de Achterhoek, die onlangs in het nieuws kwam omdat hij Thierry Baudet er in een opdracht van beschuldigde dat die een Nederland wil waar “een kleine groep witte man” de macht in handen hebben.

In haar stuk schrijft Bergsma:
  • Gierveld ‘verschool’ zich bij voorbaat achter de antwoorden van de leerlingen, waarin hij zijn behoefte aan gelijk bevestigd zou zien. Hij geeft zijn mening niet gewoon onomwonden, omdat hij het fundament zelf weigert te leggen voor zijn gemankeerde ideeën, dat laat hij kinderen voor hem doen. Hij zegt het zelf op zijn blog (over een bijeenkomst met ouders en leerlingen die een presentatie moesten houden):
    “Om een eventuele discussie bij voorbaat te temperen verschool ik me achter Arnon Grunberg en stelde dat de reactie op Geert Wilders’ uitspraak anders zou zijn als hij geen ‘Marokkanen’ maar ‘Joden’ had gezegd. Ik vertelde niet, uit zelfbescherming, dat ik denk dat de lessen van toen uitgewerkt zijn en dat de jaren-30-Duitsers nu in de hele Westerse wereld wonen. Eén ouder knikte bescheiden, één collega ook.”
    Kortom, het doet er niet toe dat Gierveld een hekel aan Baudet heeft en zich zorgen maakt (wat ik niet geloof). Het uitwringen van geweten en gezond verstand bij jonge mensen, is wel verontrustend. Het staat haaks op wat onderwijs is: mensen voorbereiden op een volwassen bestaan.
Ongelooflijk genoeg geeft Gierveld volgens Bergsma ook toe dat hij “de autochtone heteroseksuele witte man zonder strafblad en met kinderen kapot [wil] schrijven.” Citaat:
  • “Het wordt tijd om ze met gelijke munt terug te betalen. En ik kan jullie daarbij helpen. Ik weet hoe wij denken, ik heb waarde voor jullie. Ik wil jullie niet verslaan, ik wil erbij horen.”
Je verwacht het niet, maar de man die een “extreemlinkse” docent genoemd werd door Thierry Baudet blijkt dus inderdaad… extreemlinks te zijn.


DDS
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Ariel »

Oeps!!!! :shock: Over 'linkse leraren'
’Mijn docenten zijn links’

Toen Jake Owen Raats (22) tijdens de Amerikaanse verkiezingscampagne zei dat hij fan is van Donald Trump, kreeg hij van zijn docent organisatiekunde een verrassende reactie. „Dan moeten we eens een goed gesprek voeren”, zei de leraar, die zelf actief is voor D66. „Dat kan natuurlijk niet.”
Spoiler! :
Jake Owen Raats kreeg kritiek omdat hij een fan is van Donald Trump
1 / 2

Raats, uit Etten-Leur, studeert aan de Avans Hogeschool in Noord-Brabant. „Over het algemeen zijn mijn docenten links”, zegt hij. Dat hij naar de inauguratie van Trump ging, kwam hem op kritiek te staan. „Ineens was ik een racist en een seksist.” Hij is het inmiddels wel gewend: ook Geert Wilders en Thierry Baudet worden door zijn leraren weggezet als ’gevaarlijke clowns’. „Je moet wel een dikke huid hebben”, zegt Raats. Die heeft hij sinds bij hem thuis in 2015 stenen door de ruiten werden gegooid. Hij is politiek actief voor Leefbaar Etten-Leur en stond op de provinciale lijst voor de PVV. Maar liefst zeven keer in twee weken tijd gingen de ruiten aan diggelen. Een poster van Wilders had drie jonge vandalen tot hun daad aangezet, zo bleek later.


Jake Owen Raats is lang niet de enige student of scholier die moeite heeft met docenten die hun politieke opvattingen opdringen. Een oproep van deze krant leverde een groot aantal e-mails op (een aantal is in te zien op deze website).

Huilen

Het zijn opmerkelijke verhalen: variërend van een onderwijzeres die in huilen uitbarstte toen Trump had gewonnen, tot veel ernstiger zaken: scholieren die geen kritiek durven te uiten op de islam omdat zij dan door hun leraren worden gekapitteld en zelfs, zoals een ouder schrijft, door allochtone leerlingen worden bedreigd. „Onze dochter voelt zich niet langer veilig op school.”

Ook bekennen leraren dat zij hun rechtse politieke voorkeur juist verbergen om geen problemen te krijgen met de schoolleiding. Een lerares wiskunde werd wegens haar islamkritische berichten op sociale media door een Turkse leerling bij de schoolleiding aangegeven. Zij werd daarop gesommeerd om zich gematigder uit te drukken.


Fractievoorzitter Thierry Baudet van het Forum voor Democratie wil een debat openen over de vermeende politisering van het Nederlandse onderwijs. Baudet raakte onlangs in conflict met een politiek uitgesproken – linkse – docent uit Groenlo. Die beweerde in een schoolopdracht dat het FvD streeft naar een Nederland waarin ’enkel witte mannen’ het voor het zeggen hebben. Inmiddels ligt er een uitnodiging voor Baudet om de lucht te komen klaren op scholengemeenschap Marianum.

Dat leerlingen met ’linkse’ docenten te maken hebben, is niet verwonderlijk. Een grote meerderheid van het onderwijzend personeel stemde bij de laatste landelijke verkiezingen op centrumlinkse partijen.

Eigen mening

Baudet vindt die politieke voorkeur niet zozeer een probleem. „Ieder mag zijn eigen mening hebben”, zegt hij in zijn werkruimte in de Tweede Kamer, waar z’n veelbesproken vleugel een prominente plek inneemt. „Wat mij zorgen baart, is de intolerantie in het debat. Iedereen die enigszins afwijkt van de mainstream wordt meteen een racist en extreemrechts genoemd. Dat is decennialang door de media en allerlei actiegroepen zo geframed. Vind je het dan gek, dat ook in het onderwijs die denkbeelden prevaleren?”

De afgelopen dagen ontving hij ’minstens duizend’ berichten van scholieren, die incidenten als dat in Groenlo bij hem meldden. Hij laat een bericht zien van een vader, die bevestigt dat zijn 15-jarige zoon de klas werd uitgestuurd omdat de jongen beweerde dat hij het verstandiger vindt om vluchtelingen op te vangen in de regio dan in Nederland. ’Ik denk op dat punt iets anders dan mijn zoon’, schrijft de vader, ’maar ik vind zijn opvatting niet racistisch en ik vind het schandalig dat mijn zoon als racist is weggezet. Temeer daar dit gebeurde in onderwijs voor hoogbegaafden, waar men het debat niet uit de weg zou moeten gaan.’

Baudet wil schoolboeken gaan doorspitten op vooroordelen en hij wil op een ’schooltour’. „Ik wil de vraag opwerpen: wat is een open debat? Wij willen aan de kaak stellen dat überhaupt in het maatschappelijk debat veel te vaak vooroordelen overheersen. Luister nou gewoon eens nuchter naar wat mensen te vertellen hebben.”

Het gelijk

Baudet wijst erop dat de ’vanzelfsprekendheid’ waarmee linkse docenten het gelijk aan hun kant denken te hebben, snel afbrokkelt. „Vooral onder 16- tot 21-jarigen broeit er iets. Die online-generatie accepteert dat linkse verhaal niet meer.”

Geschiedenisleraar Paul Pera uit Houten werd met die andere kant geconfronteerd toen hij over Baudet tweette: ’Gevaarlijke man, speelt de intellectueel en heeft eigen, vooralsnog digitale, knokploeg.’

Pera schrok van de toon van de reacties, zegt hij nu. Wat bewoog hem? „Er zit bij mij veel woede over extreme partijen. Ik heb een enorme hekel aan polarisatie. Dat gebeurt nu te veel, vooral door rechtse mensen.” Pera wil graag een middenweg bewandelen, zegt hij, en hij wil blijven praten. „Ik zou de komst van Baudet daarom zeer verwelkomen.”

Selecties uit emails van lezers

1. Mijn kinderen (9, 11 en 13, basisschool en VWO) hebben een heel negatief beeld over Trump en Wilders. Dat beeld krijgen ze opgedrongen onder meer op school, maar ook via de NPO. Ze waren ook erg geschrokken dat Trump had gewonnen. In groep 8 had de leerkracht zich negatief uitgelaten over Trump. Dat hebben ze niet van mij omdat ik niet over politiek praat met ze. Ik doe dat bewust niet. Wij praten sowieso heel bewust nooit negatief over personen tegenover de kinderen. Ze moeten zelf een mening en standpunt ontwikkelen op basis van wat ze zelf (gaan) ervaren.

Ik vind het echt schandalig dat leerkrachten dit doen. Zelf kies ik er bewust voor om geen mening op te dringen aan mijn kinderen. Dat voorbeeld zouden Nederlandse onderwijs-instellingen moeten volgen.

Mijn email moet wel anoniem blijven,

E. P.

2. Beste Wierd Duk,

Ik zie bij mijn eigen kinderen en bij mijzelf (MR lid) op welke manier docenten denken en hoe eenzijdig gekleurd dat is:

- toen Donald Trump gekozen werd als nieuwe president, waren mijn kinderen oprecht bang; hij zou immers WOIII inluiden of op zijn minst allemaal slechte dingen gaan doen. Dat hadden ze geleerd van de juf én van het jeugdjournaal;

- op het gebied van milieu en klimaatverandering wordt op school zuiver een eenzijdig verhaal verteld;

- de directeur van onze basisschool is getrouwd met de directie van de ’vluchtelingenschool’ in de stad. Angst hebben voor de vluchtelingeninstroom is volgens hem grote kolder; want wat kan er nou mis zijn met het helpen van die arme mensen.

Ik heb er geen bezwaar tegen dat er een kant van het verhaal verteld wordt, maar dan moet men ook de andere kant laten zien... en die even onbevooroordeeld aanbieden.

Met vriendelijke groet,

Linda Roetgerink

3. Geachte heer Duk,

Als voormalig scholier kan ik vertellen dat rechtse studenten het niet makkelijk hebben op veel middelbare scholen.

Zelf ben ik ook rechts en ben op jonge leeftijd mij met politiek bezig gaan houden.

Toen ik ook meedeed aan de gemeenteraadsverkiezingen voor een lokale rechtse partij en mijn mening onder meer verkondigde over de vluchtelingencrisis, wilden enkele docenten niets meer met mij te maken hebben, zeiden geen woord meer. Ik voelde mij niet meer welkom en enkele zeiden dat ook letterlijk tegen me.

Bij klasgenoten, die ook een rechtse mening hadden over de vluchtelingen en ook over de EU, hoorde ik van andere docenten dat zij (de leerlingen) dom waren en nog niets van de wereld begrepen. Een docent Engels openbaarde ook openlijk dat hij maar drie mensen haat en alle drie hebben ze blond haar: Trump, Wilders en Boris Johnson. Een ’ grappig ’ toeval.

Nog meer voorbeelden:

Ook de verhalen dat Fortuyn niets anders was dan een aandacht zoekende populist zonder politieke inhoud en dat hij geen plek in de geschiedenis waard is kwamen nog wel eens voorbij. Trump, Wilders en Le Pen zijn ’racisten’ en ’zeer gevaarlijk’.

Geenpeil is opgezet door racistische, populistische idioten en Jan Roos en is een mediageile man met de inhoud van een lege pinda.

In de maatschappijleer-lessen en geschiedenislessen is er vooral aandacht voor de communisten en linkse politiek. Aan Fortuyn wordt geen aandacht besteed. Het laatste hoofdstuk van geschiedenis in het geschiedenisboek gaat ook over Europa en eendracht waarin een keer populisten als PVV, Front National en de Partij van Haider (Oostenrijk) worden genoemd en dat ze hierop tegen zijn. Moord op Fortuyn krijgt 0% aandacht, die op Van Gogh wel.

GroenLinks, D66 en PVDA hebben Nederland opgebouwd, dit zijn zeer goede partijen, ze hebben goede standpunten, zijn goed voor het onderwijs, goed voor de wereld (want ik ben geen Nederlander, maar Europeaan volgens mijn docente Nederlands) en Jesse Klaver kan het allemaal aan. Dat zijn de enige positieve politieke boodschappen die ik te horen kreeg van deze docenten.

Mijn jongere zus werd op haar school uitgemaakt voor PVV-stemmer en ’Wilderslover’ door haar maatschappijleer-docent een heel jaar lang, terwijl ze helemaal geen PVVe’r is of wil stemmen. Dit kwam doordat ze vond dat immigranten zich moeten aanpassen aan de NLse cultuur. Een vraag van die docent waarop leerlingen eerlijk antwoord op mochten geven.

Mijn achternicht - een D66-er - kreeg in haar 2e stagejaar al een baan als docent maatschappijleer aangeboden. Ik had oud GroenLinks leden/kandidaten en -raadsleden voor de klas. Een PvdA-raadslid is ook docent. Ik als rechts persoon zal nooit aangenomen worden of toegelaten ben ik bang.

Was wel blij dat het over was uiteindelijk de schooltijd, voelde mij op het laatst niet welkom meer. Hoop dat het onderwijs eens stevig wordt aangepakt om dit te voorkomen.

Met vriendelijke groeten,

Jordy Schaap

4. Beste Wierd,

Het is waarschijnlijk erger dan je denkt.

Het betreft niet alleen leerlingen die (zwaar) geïndoctrineerd worden om het linksmens-gedachtengoed te omhelzen, ook (misschien zelfs vooral) docenten moeten het niet in hun hoofd halen de linkse/multiculkerk te bekritiseren!

Heb zelf vele jaren op verschillende scholen en niveaus lesgegeven. (VO, SO t/m VWO, exacte vakken, heb wiskunde & psychologie gestudeerd in resp. R’dam / KUB.

Wat ik tijdens mijn lessen heb meegemaakt, zullen velen niet eens (willen) geloven, het is te confronterend en past niet in het ideale plaatje van de beoogde multiculturele-succesmaatschappij.

Situatie in het onderwijs (en dus het voorland van morgen) in één woord samengevat: hopeloos!

Ben blij dat ik niets meer te maken heb met dat onderwijsgraf en inmiddels een succesvol ICT-bedrijfje run.

Ik mail je onder een pseudoniem, loop er namelijk niet mee te koop, wil oud-collegae onder geen beding compromitteren; dat gebeurt in het onderwijslandje namelijk bijzonder snel.

Hoewel ik niet op de PVV stem, ben ik het wel met GW eens dat islam (groot probleem in het onderwijs) snel ingedamd dient te worden, maar daarvoor is het waarschijnlijk al te laat.

Dus ja; leerlingen worden geïndoctrineerd, maar docenten niet minder.

Diegenen die dat niet volhouden, haken af (ziekteverzuim in het onderwijs is erg hoog).

Met vriendelijke groet,

N.

5. Beste Wierd,

Mijn 2 kinderen van 7 en 10 kwamen 9 november 2016 beide bang uit school. J. van 7 vroeg of ik ook bang was nu dat meneertje in plaats van mevrouwtje had gewonnen in Amerika. Ik zei dat ze zich om haar playmobiel moest bekommeren en dat ze niet bang hoeft te zijn. Omdat ik dat ook niet ben.

R. van 9 zei dat juf had gezegd dat het nu Trump had gewonnen, oorlog zou worden met Rusland..

Ik had die woensdag een 10 minuten gesprekje en vroeg aan haar juf waarom ze haar politieke mening bij de kinderen opdringt. Ze schrok en vroeg mij waarom ik die engerd wel zag zitten en Clinton niet. Ik heb haar verteld dat mijn kinderen zo lang mogelijk kind mogen zijn en zich nog niet bezig hoeven te houden met politiek. En dat omdat ik een andere politieke mening heb dan de juf ik niet een slechter mens ben.

Ze reageerde met een rood hoofd en zei sorry.

Met vriendelijke groet,

I.B.

6. Hallo Wierd,

Bijgaand nog een mooi voorbeeld van indoctrinatie in het onderwijs.

Tijdens de US verkiezingen had ik ook al eens een tweet geplaatst waarin ik mijn verbazing uitte over de vooringenomenheid, ook in het onderwijs.

Mijn zoon van 9 kwam thuis en vertelde dat ze in de klas allemaal op mevrouw Clinton hadden gestemd, want meneer Trump is een enge man.....!

Het is een fijne school met fijne leerkrachten, maar die blinde NOS-houding van leerkrachten is ten hemel schreiend!

Tevens maakt men op deze school gebruik van „Nieuwsbegrip” van de CED groep.

Ook daar zitten vaak op slinkse wijze waardeoordelen in verwerkt.

Onze kinderen worden al van jongs af aan op zeer politiek correcte wijze geïndoctrineerd.

Als je dit als ouder niet signaleert en je kinderen niet leert altijd kritisch te zijn, uit welke bron het ook komt. (School, Jeugdjournaal, internet etc., ), dan krijg je vanzelf mensen die alles wat de staatsomroep ze voorzet slikken als zoete koek.

Wellicht zal het allemaal iets genuanceerder liggen, maar inmiddels is wel bekend hoe de vlag erbij hangt met onze MSM!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Nico Troostheide

7. Hoi Wierd,

Bij het vak Recht en Internationale politiek (InHolland) kregen we van D66 leraar te horen dat terrorisme niet voortkomt uit gebrekkige integratie in de samenleving. Geen onderbouwing helaas..

Groetjes Jonathan Vrijman

8. Hallo Wierd,

Wij hebben ook ervaring met indoctrinatie in het onderwijs. Zowel op het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs.

Onze dochter zat op een openbare basisschool. Bewust, want wij zijn overtuigd atheïst en voeden haar ook zo op. De school was overwegend blank. Met in elke klas een paar allochtone kinderen. Bij mijn dochter in de klas maar 1.

Toen ze in groep 4 zat kwam ze op een gegeven moment thuis met verhalen over de islam. Bleek er 6 of 8 weken lang les over gegeven te worden.

De feesten, gewoonten en gebruiken van de islam. Suikerfeest, verplicht geven aan de armen, dat soort dingen. Niet over Aïsha, die pas 9 jaar was en moest trouwen (terwijl dat precies de leeftijd van de kinderen in de klas is, maar dit terzijde), niet over de vrouwenonderdrukking, niet over het niet gelijk zijn van mannen en vrouwen, niet over de homohaat, niet over het doel, namelijk wereldoverheersing.

Tijdens aardrijkskunde en geschiedenis kwam Mohammed zelf aan bod. Wie was hij? Wat heeft hij betekend voor de islam? Plus de uitbreiding van de islam in de afgelopen eeuwen. Maar niets over de poging Europa te veroveren en dat ze bij Wenen gelukkig gestopt zijn.

Nee, alle moeilijke of negatieve onderwerpen kwamen niet aan bod.

Wij hebben de school gevraagd waarom dit zo uitgebreid behandeld werd en wanneer de andere geloven aan bod zouden komen. Het antwoord was, dat dit hoorde bij een speciaal project over godsdiensten en dat inderdaad de andere geloven zeker ook nog aan de orde zouden komen. Onze dochter heeft de school afgemaakt, maar er is nooit maar dan ook nooit meer een ander geloof aan de orde geweest. Sterker nog, toen een protestantse kerk verderop in de wijk Bijbelles aanbood op school, hebben wij vooraf schriftelijk toestemming moeten geven voor deze lessen aan ons kind. En deze lessen waren facultatief.

Want wij zijn dan wel atheïsten, wij vinden het wel goed dat ons kind leert over godsdiensten. Maar dan wel álle godsdiensten.

Op de middelbare school, een overwegend blank lyceum met daarbij een Mavo gedeelte dat dan weer wat zwarter is, waar onze dochter nu in 3 gymnasium zit, zijn een aantal leerkrachten heel open over hun linkse gedachtengoed. Vooral de leerkracht aardrijkskunde is heel erg links georiënteerd. Hij houdt regelmatig hele verhandelingen over vluchtelingen, die we moeten helpen. Over Trump, dat dat een gevaarlijke man is en natuurlijk Wilders. Erger dan Wilders bestaat niet.

Tijdens een opdracht voor Nederlands wordt geld ingezameld voor zielige kindjes in Afrika.

Bij aardrijkskunde moet volgens het boek medelijden gevoeld worden met de Mexicanen die illegaal de grens overstaken omdat ze door de verscherpte controles verder de woestijn in moesten om dit te kunnen doen en dat is gevaarlijker.

In een andere les is door een leerkracht gevraagd wie er op Wilders zou stemmen. Niemand stak zijn vinger op. Durfde onze dochter ook niet. Je maakt mij echter niet wijs dat als 20 tot 25% van de Nederlandse bevolking zegt op Wilders te stemmen er in een klas van 30 kinderen maar 1 kind zit dat z’n vinger op zou willen steken. Maar dat durft niemand, door het fanatisme van de leerkracht.

Dan wat anders waar we ons ook aan dood hebben geërgerd: onze dochter is bij de school binnenlopen aangesproken door een stel „bontkraagjes” die daar ook op school zit. Toen ze ze zonder te reageren voorbij liep werd ze voor „hoerrrrr” uitgemaakt. In school dus, hè! Ze heeft dit aan ons ouders gemeld en wij hebben school op de hoogte gesteld. Zij zouden actie ondernemen.

Nooit meer iets van gehoord.

Een maand of wat later kregen wij een brief van school dat alle groepen 3 van de school naar een voorstelling zouden gaan, „Jihad” genaamd. (zie http://www.jihaddevoorstelling.nl/).

Het gaat over drie allochtone jongens die zich niet thuisvoelen in Nederland en besluiten op jihad te gaan. Dat blijkt echter allemaal niet zo geweldig als ze dachten.

Doel van deze voorstelling is in onze ogen om allochtone jongens (en in mindere mate meisjes) die zich niet thuisvoelen in NL te waarschuwen en behoeden om op jihad te gaan.

Na de voorstelling volgt een gesprek met de acteurs en een imam, moeder van een jihadist of een jongen die radicaal is geweest en tot inkeer gekomen is.

Toen onze dochter hoorde van deze voorstelling gingen meteen de hakken in het zand. „Met dat gesprek ga ik echt niet meedoen”, was haar reactie. De reden? „Omdat als ik dan wat zeg, dan weten ze wie ik ben en ik ben bang dat als ik ze dan op school tegenkom, ik gezeik krijg van zulke jongens als die me uitgescholden hebben.”

Onze dochter durft dus nu al haar (rechtse) mening niet meer te geven op school. En ze voelt zich niet veilig op school.

Misschien allemaal niet zo vreselijk, maar wij ergeren ons hier dood aan.

Doe ermee wat je wilt. Maar graag anoniem. Want tja, als school er lucht van krijgt ..

Gr. Sas S.

9. Hi Wierd,

In de periode 2008 - 2013 heb ik de bacheloropleiding Earth Science and Economics gevolgd aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. Het grootste gedeelde speelde zich af bij de Faculteit der Aard- en Levenswetenschappen (geologie, milieu, klimaatverandering, water etc.)

Ruimtelijke economie, milieu-economie en aanverwanten werden allemaal gegeven aan de FEWEB (Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde). Daar liepen (en lopen) nogal wat docenten en hoogleraren (vaak EU-adepten) die niet geheel toevallig afhankelijk zijn van Europese onderzoeksgelden.

In de praktijk vertaalde zich dat dat deeltentamens en tentamens altijd onnodig gepolitiseerd werden, doorgaans ten nadele van de ’domme, populistische’ partijen (lees: PVV/SP).

Bijvoorbeeld, bij de analyse van ’dom’ economisch beleid in tentamenvragen werd dikwijks ’Bert Wilders’ of iets dergelijks aangedragen, of een verkapte (blonde) bijnaam. Het was wel duidelijk wat de insteek was.

Ten tijde van de Europese Verkiezingen (2014) kwam een FEWEB-onderzoeker (dr.) nog even een lezing geven aan de faculteit. Ondanks dat het onderwerp (trends in energie intensiteit, de ratio van energie input en economische output) nauwelijks aansloot op de politiek werd er nog even een dringend stemadvies gegeven (!) op pro-Europese partijen. So far waardenvrij onderwijs.

Hopelijk kan je hier iets mee, het is anekdotisch maar dezelfde mensen lopen nog steeds daar rond. Heb door de jaren heen gemerkt dat je als conservatief/libertariër/of ’populist’ feitelijk outsider bent in academische kringen. Heb vaak genoeg urenlange discussies gevoerd hierover met ’linkse’ medestudenten of op verjaardagen met D66 aanhangers. Zonder resultaat overigens, sommige world views zijn bijna onoverbrugbaar en ik merk dat sommigen wel heel erg vast zitten in ’hun eigen gelijk’, aka de frames en narratieven die ze al jaren doorkrijgen via mainstream media. Het is voor sommigen bijna onvatbaar dat er ook andere meningen bestaan dan de sociaal geaccepteerde platitudes en gemeenplaatsen.

Als logisch resultaat gaan gesprekken met medestanders vaak ’onder de radar’, hoewel ik na Trump wel een lichte kentering in academische kringen waarneem.

Vriendelijke groet,

Alexander Kok

10. Beste Wierd,

Niet meer actueel maar des te actueler: In 2008, op het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam, kreeg ik de felle woede van mijn hele klas -inclusief docent- over me heen toen ik zei dat ik de vergelijking Wilders-Hitler veel te ver vond gaan. Ik probeerde te opperen dat Hitler iets verschrikkelijker was, en dat een beetje kritiek op de Islam misschien niet per se gevaarlijk was. Ik werd niet weggestuurd, maar wel op de vingers getikt; mijn mening kon absoluut niet, en daar schrok ik van. Daarna heb ik er mijn mond over gehouden en ging ik me zelfs schamen voor mijn twijfels (ik was dan ook geen expert). Ik heb daar nog steeds een nare herinnering aan en heb dit voorval verder alleen in besloten kring durven bespreken, en pas sinds kort. (Voorafgegaan door de nadrukkelijke mededeling dat ik geen PVV stem, wat ook zo is.)

Ik ben blij dat u deze zaken nu opzoekt. Het absoluut sociaal verbod op genuanceerde meningen in de afgelopen jaren moest maar eens benoemd! Dank daarvoor!

Mvg, Caspar Smeets

11. Beste Wierd Duk,

Als rechts georiënteerde student op de Universiteit Utrecht, ben ik op mijn opleiding ’Taal en Cultuurstudies’ een vreemde eend in de bijt. Vrijwel al mijn studiegenoten zijn links en velen van hen zetten zich actief in voor GroenLinks, de SP of de PvdA. Daar is niets mis mee en ik heb respect voor iedereen en zeker voor mensen met een andere mening; ik kan van andersdenkenden immers in potentie veel leren. Of ik het dan vervolgens met hun eens ben, is een ander verhaal.

Helaas geldt deze regel vaak niet voor mijn linkse medestudenten. Vorig jaar volgde ik het vak „Eigentijdse Geschiedenis.” Het laatste werkcollege ging over de opkomst van rechtspopulisme, over Fortuyn en uiteindelijk ook over Wilders. Eén van mijn medestudenten proestte het uit toen we het in wetenschappelijke context over Wilders’ populariteit hadden: „Geert Wilders mag van mij echt een kogel door z’n kop krijgen, serieus!.” De docent keek even op, maar zei er verder niet heel veel over. Toen ik vroeg of ze die woorden terug wilde nemen en of ze wel goed bij d’r hoofd was, vroeg ze: „Hoezo, ben je een Wilders-aanhanger?” Ik antwoordde dat dat er niet toe deed, maar dat ik inderdaad op de PVV stem. Ze wilde niet meer met mij in een groepje zitten. En geen docent of medestudent die haar terecht wees.

Twee jaar geleden. Ik zat in een hoorcollege van V. C., die zijn studenten een paar jaar geleden verplicht naar een Occupy demonstratie in Amsterdam stuurde. Ik kan mij het vak niet herinneren, maar het was in elk geval een media-gerelateerd college. Het ging over mediabeelden en welke reactie bepaalde beelden bij een bepaald verhaal bij ’de kijker thuis’ oproepen. In een eerder college had C. zich al laten ontvallen dat hij D66’er is. Hij koos niet geheel ontoevallig voor een casus over ’het Nederlanderschap’. Dit bestond volgens C. niet. want nationalisme is bah. Hij toonde dit aan met verschillende beelden uit verschillende programma’s en via een paar omwegen kwam hij bij het partijprogramma van de PVV uit. Hoe dit precies in zijn werk ging, is mij ontschoten, want de plotselinge haat-uitbarsting jegens Wilders kwam vrij abrupt en uit het niets. Ik zag mijn medestudenten ook even fronsend kijken.

Toen C. zijn uitleg vervolgde, vroeg hij eerst „trouwens, even tussendoor, er stemt hier toch niemand op de PVV? Of de VVD in dat geval?.” In een collegezaal met ongeveer honderd medestudenten durfde ik destijds mijn vinger niet op te steken. Ik kan me niet voorstellen dat er niemand in de zaal behalve ik was die VVD/PVV stemt. Maar wat mij nog meer zorgen baarde was: er zitten hier een hoop grietjes (op de opleiding is 80 procent vrouw) die geen énkel politiek besef hebben. Zij hoorden deze woorden ook aan; opdat zij nooit VVD/PVV zullen stemmen. Want dat is vies.

Tijdens zijn college heeft C. letterlijk de volgende kreten uitgeroepen - ik heb het destijds in m’n telefoon opgeslagen, dus ik weet de precieze context niet meer:

„PVV’ers zijn dom”

„Zwarte Piet-voorstanders zijn dom”

„Nederlanderschap bestaat niet”

„Tegenstanders AZC zijn dom”

„Wilders zegt dat een moslim geen ware Nederlander kan zijn”

„Ja, jongens, alleen D66’ers zijn weldenkende mensen (...) Noteer dit nu niet, anders sta ik straks weer op GeenStijl”

Dit was slechts één college. Ik heb via via gehoord dat C. dit wel vaker doet. En dan heb ik het nog niet eens gehad over wat ik van medestudenten hoor over de colleges van L. L. - al kunt u zich vast wel indenken wat hij zoal de collegezalen inslingert. De Universiteit Utrecht - althans de faculteit Geesteswetenschappen - is een links bolwerk waar het absoluut niet de bedoeling is dat je kritisch bent op immigratie, de EU of de vluchtelingenproblematiek. Ik ben door een medestudent zelfs een keer vol walging in haar stem uitgemaakt voor „extremist” toen ik zei dat Zwarte Piet zwart moet blijven omdat het in een democratie zo werkt dat een minderheid nooit mag bepalen wat de meerderheid moet doen. Het is de omgekeerde wereld. Het is een elitaire wereld vol pseudowetenschappers die - uitzonderingen daargelaten - compleet voorbij gaat aan wat er in het overgrote deel van Nederland speelt. Dikwijls vallen er termen als „die mensen op de periferie”, „plebs” of zelfs „het klootjesvolk.” Allemaal wel met een glimlach, een knipoog of „oh nee grapje” er achteraan, maar toch. Tel al die kleine dingetjes maar eens op.

Goed, meneer Duk, ik maak een eind aan mijn verhaal. Ik hoop dat u er wat aan heeft.

Kan ik er vanop aan dat als u dit gebruikt in uw werk, dat er geen namen worden genoemd van de mensen die ik benoem in mijn verhaal? U zult begrijpen dat er ongetwijfeld mensen op de uni zijn die mijn standpunten kennen en ik heb dit verhaal ook al eens verteld aan medestudenten die het misschien zullen herkennen en mij eraan linken als ze de naam V. C. horen.

M.v.g.,

R

12. Geachte heer Duk, beste Wierd,

Ik zit nu anderhalf jaar op de School voor Journalistiek in Utrecht, de opleiding die dit jaar vijftig jaar bestaat en dit vorige week groots heeft gevierd. Enige vorm van zelfkritiek lijkt mijn opleiding alleen niet te hebben na vijftig jaar, terwijl hier op dit moment meer dan genoeg aanleiding voor zou kunnen zijn.

Vorig jaar kregen we als studenten van het eerste jaar een gastcollege van Mohamed Mohandis, Tweede Kamerlid voor de PvdA. Hij is woordvoerder Mediazaken en vertelde dat hij vond dat de journalisten in Nederland goed hun werk deden. Een minpunt noemde hij alleen de manier waarop de journalistiek Geert Wilders aanpakte. Dit was volgens hem niet hard genoeg. Hij besprak dit ook regelmatig met journalisten in Den Haag en nodigde ze ook uit om hem harder aan te pakken. ’Andere politici mochten ook wel harder aangepakt worden, maar Geert Wilders mocht extra hard aangepakt worden’.

Toen aan het eind van het gastcollege vragen gesteld mochten worden stak ik mijn vinger op. Ik kreeg de microfoon en vroeg wat hij van Omroep Powned vond. Na een hoop woorden zonder echt wat te zeggen eindigde zijn antwoord met ’ik vind dat er voor iedereen een omroep moet zijn, dus ook voor de mensen die naar Pownews kijken’. Aan mij werd gevraagd door een docent of dit het antwoord was op mijn vraag, waarop ik aangaf dat dit niet het geval was, want ik vroeg wat hij persoonlijk van omroep Powned vond.

De heer Mohandis probeerde hierna met vele omwegen weer mijn vraag te beantwoorden, maar zijn antwoord kwam weer op hetzelfde neer. Vervolgens nam een docent het woord over en werd ik monddood gemaakt voor mijn gevoel. Ik had ook nog willen vragen waarom juist Geert Wilders extra hard aangepakt moest worden, maar deze vraag was niet nodig werd mij gezegd door een docent. Na het gastcollege had ik meer het gevoel dat ik naar een politieke bijeenkomst van de PvdA was geweest, dan naar een gastcollege over media en politiek.

Een leraar die inmiddels vervroegd met pensioen is heeft mij ook verteld dat een leraar eens berispt is door de schoolleiding, hij had namelijk geweigerd een leerling les te geven. De leerling had namelijk verteld dat hij op de PVV zou gaan stemmen. Eerst geloofde ik het niet, maar de gepensioneerde leraar heeft zelf ook gereageerd op uw oproep via Twitter. Dat dit uitgerekend gebeurt op een opleiding waar de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel zou moeten staan vind ik verbazingwekkend.

Volgens ons Basisboek Journalistiek stemt 80% van de journalisten links van het midden en dat zit ook in de opleiding helemaal vastgeroest. Iedereen kan en mag journalist worden en hoeft daar de opleiding niet voor te volgen, maar veel journalisten hebben dit wel gedaan. Ik ben zelf geen PVV-stemmer, geen lezer van de Telegraaf en ik kijk zelden Pownews, maar ik kan me voorstellen dat mensen die dit wel doen afhaken op mijn opleiding.

Met vriendelijke groet,

Jesper Roele
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

Onderzoek bewijst: leraren zijn extreem links, leven in parallelle werkelijkheid

Door Michael van der Galien, 6 maart 2018

Afbeelding
Foto: De anti-fascistische vriendjes van Erik van Muiswinkel demonstreren in Zwitserland. Bron: Jcarax68 / Wikimedia Commons.

Geen wonder dat ze onze kinderen indoctrineren.

Al jaren hebben wij van rechts het over linkse indoctrinatie in het onderwijs. Docenten zijn bijna altijd links en doen hun best om leerlingen (en studenten) te indoctrineren met hun quasi-marxistische denkbeelden.

Volgens links valt dat allemaal wel mee. Het is een verzinsel van rechts! Onderwijzers zijn heus niet linkser dan de gemiddelde Nederlander!

Nou, helaas, er zijn nu feiten bekend... en die onderstrepen maar weer dat docenten over het algemeen extreem links zijn.

Afbeelding

Nou moet je je eens voorstellen dat onderwijzers de enigen waren die mochten stemmen. In dat geval zou GroenLinks bij Tweede Kamerverkiezingen dit jaar uitkomen op 40,5 zetels. De PvdA op 28,5. D66 op 22,5. En de SP op 21 zetels. Het grote linkse blok van vier partijen zou in totaal uitkomen op 112,5 zetels.

Rechts zou het daarentegen veel, veel slechter doen. De VVD? 6 zetels. Forum voor Democratie? 4,5 zetels. Het CDA zou 3 zetels krijgen, de PVV 1,5 en de SGP 0. Het rechtse blok van vijf partijen (als we de VVD daar voor het gemak maar even bij betrekken) zou dan dus 15 zetels in handen hebben.

Vergelijk dat eens met de meest recente peiling van Maurice de Hond:

Afbeelding

Onder alle kiezers zou de VVD uitkomen op 26 zetels, Forum voor Democratie op 15, de PVV op 14, het CDA op 13, en de SGP op 13. Het rechtse blok komt dan dus uit op in totaal 71 zetels. Dat zijn er 56 meer dan onder onderwijzers.

En het linkse blok? De SP 16, GroenLinks 14, D66 13, PvdA 12. Dat zijn 55 zetels en dus maar liefst 57,5 zetels minder dan onder docenten.

Een betere manier om te bewijzen dat het onderwijs in handen is van extreem linkse figuren die in een parallelle werkelijkheid leven is nauwelijks denkbaar.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2018/ ... elijkheid/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Mahalingam »

De duurzaamheidsmanie is nog niet zo lang geleden begonnen. En nu blijkt dus dat het onderwijs achter loopt in het verkondigen van het nieuwe evangelie. Er ligt nog veel onontgonnen terrein dat op de schop moet.
Gaat de duurzaamheidslobby in het klaslokaal te ver?
Scholen ontdekken het thema duurzaamheid. Daar spelen zowel energiebedrijven als milieuclubs grif op in, met gastsprekers en lespakketten. Gaat hun lobby in de klas te ver?

Aan jip-en-janneketaal ontkom je niet, bij klimaatvoorlichting aan basisschoolkinderen. Kan zo zijn, zegt Femke Sleegers van actiegroep Fossielvrij onderwijs, maar het moet wel zuivere koffie blijven. Sommige zinnetjes maken haar kwaad. Kijk wat er staat op Docukit, een speciale website met materiaal voor spreekbeurten, van de grote uitgeverij van lesboeken Noordhoff. "Het lijkt erop alsof het steeds warmer wordt. Sommige wetenschappers denken dat het de schuld is van de mensen."

Het lijkt erop? Wetenschappers slaan constant alarm, na feitelijke metingen. En: sómmige wetenschappers? Vrijwel alle klimaatexperts ter wereld (97 procent) leggen een causaal verband, tussen menselijk handelen en mondiale opwarming door broeikasgas. Fabrieken op olie, huizen op aardgas, uitstoot van vliegverkeer, consumptie van spullen en vlees. De uitstoot door al dit soort menselijke bezigheden veroorzaakt wat leiders als Merkel 'het grootste probleem van deze tijd' noemen. Klimaatverandering.

Slecht dus, zegt Sleegers, dat kinderen op de site van Docukit uitleg vinden zoals: "Alles reageert op elkaar. Het is dus lastig om iets over het klimaat te zeggen. Nog moeilijker is het om iets te zeggen over waardoor het klimaat verandert."
Spoiler! :
Groener onderwijs is nodig om Nederland te verduurzamen, bleek onlangs uit een grote, landelijke enquête van het Klimaatverbond. Steeds meer scholen beginnen ermee. Docenten, ook in het lager en middelbaar onderwijs, willen leerlingen graag aan het denken zetten. Over het probleem van klimaatverandering én over de oplossingen die zij, als nieuwe generatie, zelf kunnen bieden. Privé en in hun toekomstige baan. Lesboeken gaan meestal wel jaren mee, dus daar zit nogal wat vertraging in. Ondertussen gaat het snel. Het fossiele aardgas wordt, mede door de Groningse aardbevingen, een brandstof non grata. Huizen en bedrijven moeten andere, schone energie krijgen. De wet verandert snel. Het 'recht op aardgas' verandert in 'recht op warmte'. Windmolens op zee waren jarenlang onrendabel, nu al bijna concurrerend.

Zulke actualiteiten kunnen leraren de les in trekken met projecten of gastsprekers. Dan wordt het interessant. Waar haal je die vandaan? Drukbezette docenten gaan niet zomaar zelf een heel lespakket over klimaat samenstellen. Ze moeten er wel wat mee, vanaf 2020 is het vak 'wetenschap en techniek' zelfs verplichte kost op basisscholen. Daarin kunnen de onderwerpen energie en klimaat niet ontbreken.

Kijk aan: milieuorganisaties zoals Greenpeace hebben lesstof en gastsprekers in de aanbieding. Maar ook commerciële energiebedrijven, zoals de Nederlandse Aardolie Maatschappij. Energieconcern Eneco maakte met groep 8A van de Lorentzschool uit Leiden een horrorfilm over klimaatverandering, voor gebruik in gastlessen. Energiebedrijf Nuon bereikt schoolkinderen met 'Energiegenie'. Olie- en gasgigant Shell biedt lesstof voor voortgezet onderwijs, en basisscholen zijn welkom bij Shells informatiewagen 'Bright ideas hub'. Aan havo- en vwo-docenten in Utrecht biedt Shell betaalde bijspijkerlessen over olie en gas.
Personeel werven

Waarom doen al die bedrijven en clubs dat? Ze zeggen allemaal: leerlingen moeten vroeg kennismaken met carrièrekansen in de techniek- en energiesector. Anders komt er een personeelstekort. Nu al vechten bedrijven om techneuten. Omdat alle productie en gebruik van energie 'groen' moet worden, hopen ze leerlingen nu alvast enthousiast te maken. Een beetje pr komt er sowieso bij kijken. Aanbieders van lesstof, van Greenpeace tot Shell, gebruiken hun logo of bedrijfskleuren. Hun informatie past ook bij hun belang. Nuon zegt in de lesstof van Energiegenie: "Zolang duurzame bronnen niet genoeg energie leveren, blijven er fossiele bronnen nodig." Daar is geen speld tussen te krijgen. Maar het laat een andere indruk bij kinderen achter dan een les van Greenpeace. Daarin horen leerlingen hoe fossiele brandstoffen zorgen voor klimaatverandering en het smelten van de poolkappen.

Er staan allerlei computerspelletjes van bedrijven op internet. Quizjes en games, gemaakt voor schoolklassen met weetjes over energie. Voor alle leeftijden en niveaus is wel wat te vinden. Handelsbedrijf in aardgas Gasterra sturen, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen een grote bus langs scholen die zich hiervoor aanmelden. 'Jouw energie van morgen', staat erop. Binnenin is lesstof te vinden, en ruimte voor technische proefjes. In het lespakket zegt de (inmiddels vertrokken) baas van Gasterra: " (...) Het gaat nog heel lang duren voordat alles duurzaam is. Als back-up kunnen we aardgas gebruiken." De vraag is: brengt dit kinderen realisme bij, of leren ze zo vooral dat vuile energie er gewoon bij hoort in het leven?

In het klaslokaal mogen scholen volgens de wet zelf weten of en hoe zij informatie van bedrijven en (milieu)organisaties willen gebruiken. Dat hoort bij de vrijheid van onderwijs. Er bestaat wel een richtlijn, opgesteld in 1997, waarin staat dat organisaties schoolkinderen niet mogen voorliegen of met reclame inpalmen. Daar gelden overigens geen boetes bij. Vorig jaar vroeg de Partij voor de Dieren hoopvol of de overheid fossiele bedrijven niet volledig kan weren van scholen. ,,Nee", zei toenmalig minister Dekker van onderwijs. Scholen gaan daar zelf over. Als ouders klachten hebben over lesstof die subjectief is, kunnen ze bij de school aankloppen. Hoe vaak dat gebeurt is niet landelijk bekend. Fossielvrij onderwijs wil dat er op zijn minst landelijke registratie van zulke klachten komt.
Groen imago

Bij alle aanbieders van lesmateriaal ligt de nadruk in elk geval op verandering: van fossiel naar groen, ook bij Shell. Dat is in elk geval goed geregeld? Nee, zegt Sleegers van Fossielvrijonderwijs. Een fossiel bedrijf heeft volgens haar, anders dan een milieuclub zonder winstoogmerk, verborgen belangen bij voorlichting aan schoolkinderen. "Het is een lobbymiddel voor het ten onrechte creëren van een groen eigen imago", is haar overtuiging. Volgens haar gaat dat subtiel. De kleurstelling van Shells jaarlijkse informatiemarkt voor kinderen, Generation Discover op het Haagse Malieveld, heeft de bekende geelrode kleurstelling. Kinderen kunnen daar een puzzel maken over de rol van aardgas in de energietransitie. Allemaal bedoeld om zieltjes te winnen, zegt Sleegers.

Volgens Shell is dat niet waar. Enthousiasme en kennis overbrengen is het doel, stelt het gasbedrijf. Shell wil 'één miljoen jongeren inspireren hun techniekideeën te realiseren', de techneuten van de toekomst.

Toch noemt Milieudefensie het vooral een pr-circus. De organisatie diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Maar die oordeelde dat Shell geen enkele regel overtrad.

Ondertussen raakt duurzaamheid ook verankerd binnen het onderwijs zelf. In doorsnee lesmateriaal wordt de aandacht voor duurzaamheid ondertussen ook steeds zichtbaarder. Sommige uitgeverijen van lesboeken komen met een nieuwe aanpak. Uitgeverij Malmberg bijvoorbeeld heeft de methode 'Ta!ent' voor het vak Nederlands. Naast een vast theorieboek krijgt de bovenbouw daar elk jaar een fris jaarkatern bij, met actuele teksten. Dit jaar gaat de eerste reeks voor vwo-leerlingen over circulaire economie, afval en hergebruik. Leerlingen moeten daarbij ook naar allerlei filmpjes met uitleg van bedrijven kijken. Maar dan wel met de nadrukkelijke opdracht: bedenk kritisch welk commercieel belang dit bedrijf heeft bij het geven van informatie. En: waar kun je dat aan zien?
Scholen doen steeds vaker mee aan duurzame wedstrijden om zoveel mogelijk energie te besparen. Er komen (keuze)vakken duurzaamheid bij. Jaarlijks worden ook de 'duurzaamste docenten' gekozen, op basisscholen en in het voorgezet onderwijs. Bij de laatste verkiezing kreeg Greetje Cnossen, docent van het Nordwin College in Buitenpost, de titel in het voorgezet onderwijs. Ze heeft zelf zonnepanelen en een elektrische auto. Zo'n docent, een 'pionier', kan duurzaamheid in het héle onderwijs promoten, denkt de wedstrijdjury.
https://www.trouw.nl/groen/gaat-de-duur ... ~ae4a0caf/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

Vrijwel alle klimaatexperts ter wereld (97 procent) leggen een causaal verband, tussen menselijk handelen en mondiale opwarming door broeikasgas.
Ik meende dat anders gelezen te hebben. 97 procent van die wetenschappers denkt dat wel dat er een opwarming is, maar niet dat die uitsluitend door de mens veroorzaakt wordt.

Do 97% of Climate Scientists Really Agree?
PragerU - Gepubliceerd op 11 jul. 2016

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Mahalingam »

"Het grote probleem is níét dat de onderzoekers en docenten in die disciplines vaak GroenLinks stemmen, noch dat de sfeer er te linksig is, als dat gepaard gaat met afdoende professionaliteit en zelfreflectie, máár dat de genoemde disciplines zélf, in aanleg en essentie, politiek-ideologisch zijn."

Over de gender studies :
Zo is de wetenschappelijk weerlegde, politieke doctrine dat alle – niet sommige, maar alle – sekse- en seksuele categorieën contingente sociale constructen zijn en geen biologische basis hebben, wat gender studies tot een eigen discipline maakt.
De website van de UvA beschrijft gender studies als volgt: “Gender studies is evenals feministische literatuurkritiek geïnteresseerd in de manieren waarop ‘vrouwelijkheid’ gedefinieerd wordt; het verschil tussen de twee benaderingen ligt hierin dat gender studies de nadruk legt op de constructie van alle sekse- en seksuele categorieën.”
Als je sekseverhoudingen bestudeert vanuit een wetenschappelijk in plaats van een radicaal feministisch perspectief, of analyseert waar socioculturele variabiliteit ophoudt en de biologische determinering begint, dan is dat al geen gender studies meer. Want gender studies wordt gedefinieerd door radicaal feminisme en anti-biologisme.
Over de racisme studies:
Hetzelfde geldt voor postkolonialisme: al heb je decennia lang onderzoek gedaan naar de erfenis van westers kolonialisme, als je er geen eenduidig negatief oordeel over velt of je academische werk niet activistisch inzet, hoor je er niet bij.
Wikipedia meldt dat postkolonialisme “ageert tegen het westerse kolonialisme en de overblijfselen daarvan na de dekolonisatie”.
De UvA deelt postkolonialisme in onder “postkoloniale kritiek”. En die kritiek moet altijd neo-marxistisch zijn en nooit liberaal. ‘Westers imperialisme’ is het nieuwe ‘kapitalisme’; het ‘gekoloniseerde subject’ is de nieuwe, te bevrijden ‘proletariër’.
Als één van de drie wezenskenmerken van postkolonialisme noemt de UvA: “de afwijzing van het dominante discours van het westerse imperialisme waarbinnen het gekoloniseerde subject gemarginaliseerd wordt en het recht onthouden wordt op een eigen cultuur en identiteit.”
Je moet het met die hele trits eens zijn én vinden dat er nú ín westerse landen nog steeds iets is om te ‘dekoloniseren’, om tot de discipline te behoren.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/20/ge ... h-a1596198
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Mahalingam »

Ophef over een door de overheid ter beschikking gesteld toneelstuk.
Austrian migrant 'propaganda' play cancelled after outrage
"Welt in Bewegung" ("World in Flux") was commissioned by the Austrian interior ministry and is about two asylum-seekers: a Syrian called Nadim fleeing the civil war and Mojo "from Africa", Austrian public radio reported.

"Economic migrant" Mojo is depicted as naively leaving his unnamed home country after seeing people smugglers' YouTube videos that suggested new arrivals in Europe get 6,000 euros ($7,400), a car and a house.

After his asylum request is rejected, Mojo falls into the clutches of Islamic State extremists. Police pick him up and he is deported. But there is a happy end as he starts a family and a business back in Africa.

Polite Nadim on the other hand is well-educated, can prove he is fleeing war, makes an effort to integrate into Austrian society and learns German. He is duly granted asylum.

Other characters include two racist older Austrian women, a quote-hungry journalist and a gullible "do-gooder" who offers yoga courses for refugees. Mojo is even into voodoo African magic.
Tot zover de verhaallijn. En wie konden het aanschouwen?
The play has already been shown to between 7,000 and 10,000 children aged 11-17 in schools in Vienna and elsewhere, and the first public performance was due to take place at the capital's Weltmuseum in Friday night, the radio reports said.
[...]
The play's author Edmund Enge told Oe1 that the roughly 350 teachers who have seen the play gave "almost exclusively positive critique and reactions from all sides".
En nu het toneelstuk is opgedoken tussen volwassenen (niet-leraar) komt er stennis van.
But the venue's online programme showed the performance as having been "cancelled". Radio station Oe1 reported that this was "in order have another look at the play and the background".
However fellow public radio station FM4 quoted one unnamed teacher who had seen the play as saying it had "put in danger years of integration work", as well as director Tina Leisch who called it "the stupidest propaganda".

"What the play is about is what the ministry ordered. It's actually not a play, it's indoctrination supposed to result in thinking the right way," said Gerhard Ruiss from the IG-Autoren writers' collective.

Interior ministry spokesman Alexander Marakovits responded by saying: "Things need to be simplified. Integration is a very complex issue... The message was broken down, and under professional supervision."
"This is nothing to do with propaganda or something. This is just about conveying information," Marakovits told Oe1.
https://www.thelocal.at/20180331/austri ... er-outrage
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door King George »

Een docente correspondeert met anderen. Het heeft betrekking op de toestanden rondom de gekraakte woningen in Amsterdam Oost. En zo verziekt is de onderwijscultuur dus.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Ariel »

Student HvA stapt op om 'weer een witte rector'

Uit protest tegen de aanstelling van Geleyn Meijer is student Achraf El Johari (21) uit de centrale medezeggenschapsraad gestapt van de Hogeschool van Amsterdam.

Meijer, decaan van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie, begint 1 juli als rector van de HvA. "Weer een witte man uit de babyboomgeneratie," zegt El Johari, student rechten. De Amsterdammer met Marokkaanse roots vindt dat het college van bestuur en de raad van toezicht verder hadden moeten kijken dan 'hun eigen witte visvijver'.

Biculturele school
"Amsterdam is een biculturele stad, en de HvA is ook een biculturele school," zegt hij. "Maar het bestuur is niet representatief. Zo geef je mensen met een andere achtergrond het signaal dat dit soort functies niet voor hen is weggelegd.

Als student-lid van de medezeggenschapsraad ziet El Johari alle benoemingen aan de hogeschool voorbijkomen. Hij heeft de kwestie eerder aangekaart, en diversiteit is ook in de vacaturetekst terechtgekomen, maar uiteindelijk bleek die eis dus toch niet zo hard. Met zijn aftreden wil El Johari zeggen: "Put your money where your mouth is."

Token
Het moet niet blijven bij een 'token', één persoon met een andere culturele achtergrond als bewijs dat de hogeschool aan diversiteit doet. Hij wil dat er over de hele breedte meer aandacht voor komt. "Neem het nieuwe Wibauthuis. Dat is niet heel geschikt voor mensen met een functiebeperking. De balies zijn bijvoorbeeld te hoog. Ik weet zeker: als in het bestuur iemand met een functiebeperking had gezeten, was dat beter geregeld."

Hij stapte donderdag op. De reacties zijn louter positief, zegt hij: "Mensen hebben er respect voor dat ik voor deze kwestie een betaalde functie heb opgegeven."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door King George »

Saillant detal: de wittemensenhater was bij de gemeenteraadsverkiezingen kandidaat voor DENK.
https://www.powned.tv/artikel/hva-stude ... r-is-blank
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Ariel »

UvA-studenten: 'Wij eisen een echte diversity officer'

Vier UvA-studenten eisen met steun van verschillende studentenorganisaties dat diversity officer Anne de Graaf afstand neemt van haar uitspraken in een interview.

Wij, studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA), willen onze verontwaardiging uitspreken over de uitspraken van diversity officer Anne de Graaf.

In het artikel 'De UvA wordt geen safe space' van Trouw, vorige week, lijkt De Graaf eerder een diversiteitstegenstander dan een diversity officer.
Spoiler! :
Nergens liep de discussie over diversiteit in de collegezalen zo hoog op als aan de Universiteit van Amsterdam. Anne de Graaf is sinds kort de eerste Diversity Officer van deze universiteit. 'Je bent of een racist of je bent slachtoffer. Er is weinig ruimte daartussen.'

Zijn er genoeg vrouwelijke hoogleraren? Zijn er voldoende studenten met een migratie-achtergrond? En hoe zit het met docenten met een donkere huidskleur? Zijn de colleges niet te elitair? En houdt de universiteit wel genoeg rekening met gender, seksuele oriëntatie, nationaliteiten, culturen, denkwijzen en religies?

Universiteiten in Nederland worstelen al een tijdje met de kwestie of ze wel divers genoeg zijn. En dat leidt vooral tot vragen, heel veel vragen. Zoveel zelfs, dat heel wat academische instellingen inmiddels een zogeheten Diversity Officer hebben aangesteld, een persoon die de universiteit tot een plaats moet omvormen waar geen mens zich gekwetst hoeft te voelen.

De Universiteit Leiden stelde een paar jaar geleden als eerste universiteit in Nederland een diversiteitsfunctionaris aan. Daarna volgden Delft, Groningen en Rotterdam. Inmiddels is er vrijwel geen instelling voor wetenschappelijk onderwijs zonder zo'n medewerker. De officiële titel, Diversity Officer, is bij alle instellingen in het Engels.

De Universiteit van Amsterdam (UvA) liep achter, nergens liep de discussie zo hoog op als aan deze universiteit. In de winter van 2015 bezetten studenten het Maagdenhuis, het bestuurlijke hoofdkantoor van de universiteit. De bezetters wilden niet alleen meer inspraak, ze vonden de universiteit ook te blank en het curriculum te westers. Ze pleitten voor 'dekolonisatie' van de universiteit. Het protest leidde uiteindelijk tot het aftreden van bestuursvoorzitter Louise Gunning.

Een commissie die vervolgens werd ingesteld onder leiding van emeritus hoogleraar en mensenrechtenactiviste Gloria Wekker concludeerde hetzelfde als de protestanten: 'witte mannen' zouden te vaak de dienst uitmaken. Quota, harde afspraken en streefcijfers zouden volgens Wekker voor verandering moeten zorgen.

Overhaast
Naar aanleiding van dit rapport kreeg de Amsterdamse universiteit ook een diversiteitsmedewerker. Sinds vier maanden vervult Anne de Graaf deze functie. In haar werkkamer in het Maagdenhuis spreekt De Graaf voor het eerst in een landelijke krant over haar werk en visie.

De Graaf groeide op in Amerika, het land waar ze ook haar academische carrière begon (zie kader onderaan deze pagina). In haar huidige baan komt de ervaring in de universitaire wereld aan de andere kant van de oceaan goed van pas. Daar leerde ze een belangrijke les: geen overhaaste stappen. "In Amerika zijn ze al twintig, dertig jaar bezig met diversiteit. Het idee was dat het snel geregeld kon worden, een quick fix. Maar op de lange termijn zie je dat het niet werkt. Het heeft daar geleid tot polarisering."

Ze legt uit waar haar reserves vandaan komen. "Ik heb persoonlijk negatieve ervaring met quota. In de VS van de jaren tachtig had je de 'affirmative action' (overheidsprogramma's waarbij organisaties verplicht werden om een bepaald percentage vrouwen en minderheden aan te nemen, red.). Dat kon heel vernederend zijn. Je werd aangenomen omdat je een vrouw was of Afro-Amerikaans. Het ging niet om expertise. En het is ook bewezen dat het op de lange termijn een averechts effect heeft. Wil je duurzame veranderingen dan kun je beter in kleine stapjes denken over een lange tijd."

Wat opvalt is de rustige toon van De Graaf. Een verschil met de felle woorden in het rapport van Wekker. "Ik heb geen streefcijfers, zo van: wanneer we dit percentage hebben aan vrouwen en minderheden dan zijn er genoeg. Ik vraag me wel af: missen we bepaalde studenten?"

Waar Gloria Wekker in haar aanbevelingen vooral hamerde op huidskleur en man/vrouw-verdeling, kijkt De Graaf een stuk breder. "Diversiteit is veel meer dan alleen kijken naar etnische verschillen of de kloof tussen mannen en vrouwen. Denk ook aan mensen met een functiebeperking, homoseksuelen en transgenders, verschillende geloven of sociaal-economische achtergronden die een rol spelen."

Diversiteit is daarmee wel een containerbegrip. Zo'n beetje alles kan er mee bedoeld worden. Dat ziet De Graaf ook. "Het is een beetje een buzzword geworden inderdaad, maar de bedoeling daarachter is dat we toegankelijker worden en dat mensen hun volle potentieel kunnen bereiken."

Critici
De Graaf vertelt hoe ze de afgelopen maanden een kennismakingsronde maakte langs de faculteiten. Ze sprak met decanen, onderwijsdirecteuren, studenten. Het beeld is in Amsterdam niet anders dan elders in Nederland. Op bètafaculteiten domineren bijvoorbeeld mannen, bij sociale studies de vrouwen. Is de UvA divers genoeg? De Graaf: "We gaan vooruit. Veertien procent van de studenten heeft een niet-westerse achtergrond, twee procent meer dan het jaar ervoor." Dat percentage is vergelijkbaar met de Nederlandse bevolking als geheel, in Amsterdam is ongeveer een derde van de inwoners van niet-westerse komaf.

Critici zien het diversiteitsbeleid van de Nederlandse universiteiten als geforceerde poging om gelijkheid af te dwingen, een overgewaaide mode uit de VS. De Graaf kent de kritiek, maar volgens haar is de situatie in Nederland niet te vergelijken met die in de VS. "Het debat in Nederland is heel anders. Amerika is zo gepolariseerd, er is geen publiek debat meer waar verschillende opvattingen worden uitgewisseld. Die ontwikkeling kennen we in Nederland gelukkig niet."

Nederlandse studenten hoeven volgens De Graaf ook niet te verwachten dat de academie naar Amerikaans model een 'safe space' wordt, een plek dus waar studenten niet geconfronteerd hoeven te worden met afwijkende opvattingen. "De politieke correctheid die je ziet op sommige Amerikaanse universiteiten zie ik hier in Nederland niet. Wil ik ook niet. Ik ben juist vóór confrontatie. Daardoor ga je nadenken over je eigen overtuigingen. Wel wil ik veiligheid, maar daarmee bedoel ik dat iedereen zich thuis moet voelen op de universiteit. Maar dat je geconfronteerd wordt, dat lijkt me juist goed."

Dat neemt allemaal niet weg dat er volgens De Graaf nog veel moet veranderen. Bijvoorbeeld in de wijze waarop wij ons uitdrukken in de discussie over discriminatie op basis van huidskleur. "Aan de Nederlandse taal moet nog de nuance toegevoegd worden die je nodig hebt om te praten over ras. Zo hebben we bijvoorbeeld geen Nederlands woord voor 'people of color' en als ik praat over de 'implicit bias' (onbewuste vooroordelen, bijvoorbeeld dat mannen beter leidinggeven dan vrouwen, red.) weten veel mensen niet eens wat ik bedoel. Onderwerpen als diversiteit worden al snel zo emotioneel omdat we woorden tekortkomen. Je bent óf een racist of je bent slachtoffer. Er is weinig ruimte daartussen. Ik wil graag taal ontwikkelen zodat we een veel genuanceerder gesprek kunnen hebben."

Het is lastig, zo merkt ze. "Ik vertaal op dit moment auteurs van het Engels naar het Nederlands. Kan ik bicultureel zeggen, of is het Afrikaanse diaspora? Een universiteit kan een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van taal. Misschien kunnen we zo ook een belangrijke bijdrage leveren aan de landelijke discussie."

Deze maand lanceert ze een website waarop studenten en medewerkers per faculteit kunnen zien wat er zoal gebeurt. Inmiddels heeft De Graaf een goede indruk te doen. Een ander plan van haar is om ouderejaars studenten mentor te laten zijn van eerstejaars, zodat ze makkelijker hun weg vinden.

Diversiteit is niet één, twee, drie geregeld. "Het is een kwestie van de lange adem. Maar uiteindelijk zal een deel van de nieuwe studenten die op deze manier naar de universiteit komen verdergaan in de wetenschap en hier hoogleraar worden."

Specialist in vraagstukken rondom uitsluiting en rechtvaardigheid.

Nergens liep de discussie over diversiteit in de collegezalen zo hoog op als aan de Universiteit van Amsterdam. Anne de Graaf is sinds kort de eerste Diversity Officer van deze universiteit. 'Je bent of een racist of je bent slachtoffer. Er is weinig ruimte daartussen.'
U krijgt 5 artikelen van Trouw cadeau. Dit is nummer 2 .
Onbeperkt onze artikelen lezen? Digitaal Basis € 2.50 per week.

Zijn er genoeg vrouwelijke hoogleraren? Zijn er voldoende studenten met een migratie-achtergrond? En hoe zit het met docenten met een donkere huidskleur? Zijn de colleges niet te elitair? En houdt de universiteit wel genoeg rekening met gender, seksuele oriëntatie, nationaliteiten, culturen, denkwijzen en religies?

Universiteiten in Nederland worstelen al een tijdje met de kwestie of ze wel divers genoeg zijn. En dat leidt vooral tot vragen, heel veel vragen. Zoveel zelfs, dat heel wat academische instellingen inmiddels een zogeheten Diversity Officer hebben aangesteld, een persoon die de universiteit tot een plaats moet omvormen waar geen mens zich gekwetst hoeft te voelen.

De Universiteit Leiden stelde een paar jaar geleden als eerste universiteit in Nederland een diversiteitsfunctionaris aan. Daarna volgden Delft, Groningen en Rotterdam. Inmiddels is er vrijwel geen instelling voor wetenschappelijk onderwijs zonder zo'n medewerker. De officiële titel, Diversity Officer, is bij alle instellingen in het Engels.

De Universiteit van Amsterdam (UvA) liep achter, nergens liep de discussie zo hoog op als aan deze universiteit. In de winter van 2015 bezetten studenten het Maagdenhuis, het bestuurlijke hoofdkantoor van de universiteit. De bezetters wilden niet alleen meer inspraak, ze vonden de universiteit ook te blank en het curriculum te westers. Ze pleitten voor 'dekolonisatie' van de universiteit. Het protest leidde uiteindelijk tot het aftreden van bestuursvoorzitter Louise Gunning.

Een commissie die vervolgens werd ingesteld onder leiding van emeritus hoogleraar en mensenrechtenactiviste Gloria Wekker concludeerde hetzelfde als de protestanten: 'witte mannen' zouden te vaak de dienst uitmaken. Quota, harde afspraken en streefcijfers zouden volgens Wekker voor verandering moeten zorgen.

Overhaast
Naar aanleiding van dit rapport kreeg de Amsterdamse universiteit ook een diversiteitsmedewerker. Sinds vier maanden vervult Anne de Graaf deze functie. In haar werkkamer in het Maagdenhuis spreekt De Graaf voor het eerst in een landelijke krant over haar werk en visie.

De Graaf groeide op in Amerika, het land waar ze ook haar academische carrière begon (zie kader onderaan deze pagina). In haar huidige baan komt de ervaring in de universitaire wereld aan de andere kant van de oceaan goed van pas. Daar leerde ze een belangrijke les: geen overhaaste stappen. "In Amerika zijn ze al twintig, dertig jaar bezig met diversiteit. Het idee was dat het snel geregeld kon worden, een quick fix. Maar op de lange termijn zie je dat het niet werkt. Het heeft daar geleid tot polarisering."

Ze legt uit waar haar reserves vandaan komen. "Ik heb persoonlijk negatieve ervaring met quota. In de VS van de jaren tachtig had je de 'affirmative action' (overheidsprogramma's waarbij organisaties verplicht werden om een bepaald percentage vrouwen en minderheden aan te nemen, red.). Dat kon heel vernederend zijn. Je werd aangenomen omdat je een vrouw was of Afro-Amerikaans. Het ging niet om expertise. En het is ook bewezen dat het op de lange termijn een averechts effect heeft. Wil je duurzame veranderingen dan kun je beter in kleine stapjes denken over een lange tijd."

Wat opvalt is de rustige toon van De Graaf. Een verschil met de felle woorden in het rapport van Wekker. "Ik heb geen streefcijfers, zo van: wanneer we dit percentage hebben aan vrouwen en minderheden dan zijn er genoeg. Ik vraag me wel af: missen we bepaalde studenten?"

Waar Gloria Wekker in haar aanbevelingen vooral hamerde op huidskleur en man/vrouw-verdeling, kijkt De Graaf een stuk breder. "Diversiteit is veel meer dan alleen kijken naar etnische verschillen of de kloof tussen mannen en vrouwen. Denk ook aan mensen met een functiebeperking, homoseksuelen en transgenders, verschillende geloven of sociaal-economische achtergronden die een rol spelen."

Diversiteit is daarmee wel een containerbegrip. Zo'n beetje alles kan er mee bedoeld worden. Dat ziet De Graaf ook. "Het is een beetje een buzzword geworden inderdaad, maar de bedoeling daarachter is dat we toegankelijker worden en dat mensen hun volle potentieel kunnen bereiken."

Critici
De Graaf vertelt hoe ze de afgelopen maanden een kennismakingsronde maakte langs de faculteiten. Ze sprak met decanen, onderwijsdirecteuren, studenten. Het beeld is in Amsterdam niet anders dan elders in Nederland. Op bètafaculteiten domineren bijvoorbeeld mannen, bij sociale studies de vrouwen. Is de UvA divers genoeg? De Graaf: "We gaan vooruit. Veertien procent van de studenten heeft een niet-westerse achtergrond, twee procent meer dan het jaar ervoor." Dat percentage is vergelijkbaar met de Nederlandse bevolking als geheel, in Amsterdam is ongeveer een derde van de inwoners van niet-westerse komaf.

Critici zien het diversiteitsbeleid van de Nederlandse universiteiten als geforceerde poging om gelijkheid af te dwingen, een overgewaaide mode uit de VS. De Graaf kent de kritiek, maar volgens haar is de situatie in Nederland niet te vergelijken met die in de VS. "Het debat in Nederland is heel anders. Amerika is zo gepolariseerd, er is geen publiek debat meer waar verschillende opvattingen worden uitgewisseld. Die ontwikkeling kennen we in Nederland gelukkig niet."

Nederlandse studenten hoeven volgens De Graaf ook niet te verwachten dat de academie naar Amerikaans model een 'safe space' wordt, een plek dus waar studenten niet geconfronteerd hoeven te worden met afwijkende opvattingen. "De politieke correctheid die je ziet op sommige Amerikaanse universiteiten zie ik hier in Nederland niet. Wil ik ook niet. Ik ben juist vóór confrontatie. Daardoor ga je nadenken over je eigen overtuigingen. Wel wil ik veiligheid, maar daarmee bedoel ik dat iedereen zich thuis moet voelen op de universiteit. Maar dat je geconfronteerd wordt, dat lijkt me juist goed."

Dat neemt allemaal niet weg dat er volgens De Graaf nog veel moet veranderen. Bijvoorbeeld in de wijze waarop wij ons uitdrukken in de discussie over discriminatie op basis van huidskleur. "Aan de Nederlandse taal moet nog de nuance toegevoegd worden die je nodig hebt om te praten over ras. Zo hebben we bijvoorbeeld geen Nederlands woord voor 'people of color' en als ik praat over de 'implicit bias' (onbewuste vooroordelen, bijvoorbeeld dat mannen beter leidinggeven dan vrouwen, red.) weten veel mensen niet eens wat ik bedoel. Onderwerpen als diversiteit worden al snel zo emotioneel omdat we woorden tekortkomen. Je bent óf een racist of je bent slachtoffer. Er is weinig ruimte daartussen. Ik wil graag taal ontwikkelen zodat we een veel genuanceerder gesprek kunnen hebben."

Het is lastig, zo merkt ze. "Ik vertaal op dit moment auteurs van het Engels naar het Nederlands. Kan ik bicultureel zeggen, of is het Afrikaanse diaspora? Een universiteit kan een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van taal. Misschien kunnen we zo ook een belangrijke bijdrage leveren aan de landelijke discussie."

Deze maand lanceert ze een website waarop studenten en medewerkers per faculteit kunnen zien wat er zoal gebeurt. Inmiddels heeft De Graaf een goede indruk te doen. Een ander plan van haar is om ouderejaars studenten mentor te laten zijn van eerstejaars, zodat ze makkelijker hun weg vinden.

Diversiteit is niet één, twee, drie geregeld. "Het is een kwestie van de lange adem. Maar uiteindelijk zal een deel van de nieuwe studenten die op deze manier naar de universiteit komen verdergaan in de wetenschap en hier hoogleraar worden."

Zo definieert ze begrippen verkeerd die een belangrijke rol spelen in de diversiteitsdiscussie. Bovendien verdraait ze de voorstellen van de Commissie Diversiteit van de UvA: een commissie die uitvoerig onderzoek heeft gedaan naar diversiteit binnen de UvA en hiervoor groepen uit de gehele instelling heeft gesproken.

Wij vinden het zorgwekkend dat de nieuwe ­diversity officer zo weinig begrip lijkt te hebben van haar taak, het doorvoeren van de aanbevelingen van de Commissie Diversiteit.

In plaats van te weigeren deze uit te voeren zou zij juist moeten ­zorgen dat de UvA gehoor geeft aan deze aanbevelingen, zodat de universiteit vooruitgaat op het gebied van diversiteit, dekolonisatie, sociale rechtvaardigheid en gelijkheid.

Wij eisen dat zij afstand neemt van het artikel en haar misvattingen over de Commissie Diversiteit corrigeert.

Safe space
De Graaf heeft klaarblijkelijk niet begrepen wat er bedoeld wordt met het begrip 'safe space'. Zij beschrijft een 'safe space' als 'een plek waar studenten niet geconfronteerd hoeven te worden met afwijkende opvattingen'.

Ontstellend, want een 'safe space' is een plek waar iedereen constructief met elkaar in gesprek kan gaan, ook mensen die vanwege hun afkomst, sekse of wat dan ook anders minder makkelijk aan het woord komen. Waar, met andere woorden, geen ruimte is voor discriminatie en dus juist discussie mogelijk is!

Het feit dat de officer precies het omgekeerde doet van haar taak om structurele discriminatie op de universiteit te bestrijden, onderstreept de urgentie van die taak nog eens

Uit het onderzoek van de Commissie Diversiteit blijkt dat 'safe spaces' nodig zijn, omdat bijvoorbeeld studenten van kleur in colleges en werkgroepen ­zoals die nu gegeven worden minder makkelijk hun opvattingen kunnen vertellen.

Het is de taak van de diversity officer om structurele discriminatie op de universiteit te bestrijden. Het feit dat de officer precies het omgekeerde doet, onderstreept de urgentie van die taak nog eens.

Quota
In het interview stelt De Graaf dat de Commissie Diversiteit quota voor gemarginaliseerde groepen aanbeveelt en dat zij dat geen goed idee vindt.

Hiermee schetst zij een verkeerd beeld van de aanbevelingen. Zij stellen namelijk dat quota een laatste redmiddel zijn, wanneer vrijwillige verandering niet op gang komt. In het rapport staat dus niet dat quota ingevoerd moeten worden.

Daarnaast reproduceert ze de misvatting dat met quota iemand wordt 'aangenomen omdat je een vrouw was of Afro-Amerikaans. Het gaat niet om expertise'.

Het tegenovergestelde is juist waar: vanwege structurele discriminatie worden achtergestelde groepen vaak niet aangenomen, ondanks hun expertise.

Het is bizar hoe Anne de Graaf het werk van de Commissie Diversiteit onderuit lijkt te halen

Quota zijn een manier om dat te compenseren. Met dit soort uitspraken negeert De Graaf het bestaan van structureel racisme en seksisme, terwijl het haar taak is dat te bestrijden. Bovendien is er voldoende bewijs dat quota wel werken.

Het is bizar hoe De Graaf het werk van de Commissie Diversiteit onderuit lijkt te halen, zeker omdat zij naar aanleiding van haar aanbevelingen is aangesteld.

Klaarstomen
Dit alles is aanleiding om De Graaf te verzoeken afstand te nemen van haar uitspraken in Trouw.

Wij eisen dat De Graaf het rapport van de Commissie Diversiteit en al het werk dat de laatste jaren is gedaan door activisten, studenten en medewerkers aan de UvA voor sociale rechtvaardigheid serieus neemt en dit werk ook in de media verdedigt.

Ook moet ze laten zien waar zij voor staat en haar functie zichtbaar uitvoeren, want nu weet geen enkele student haar te vinden. Alleen dan kan er verandering plaatsvinden op de UvA.

Als De Graaf zegt dat de UvA nog niet klaar is voor verandering, dan is het haar taak de UvA hiervoor klaar te stomen.

De tijd van afwachten is voorbij, en mocht De Graaf niet aan onze eisen willen voldoen, dan is het tijd dat zij erover na gaat denken of zij passend is voor deze functie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Linkse indoctrinatie in het onderwijs

Bericht door Mahalingam »

Excuse. Wat hier stond is naar elders verplaats want het stond hier in de foute draad.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie