Jihadi's en hun kinderen keren terug

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Lieke S. uit Stipthout vertelt in een interview dat haar overweging niet het plegen van aanslagen was, maar slechts een soort reislust.
Syriëgangster Lieke S. noemt zich tegenwoordig Hayat S.: Ik ben geen net, lief meisje
Eind vorig jaar werd een Stiphoutse in Bulgarije opgepakt omdat ze zich bij de Syrische strijders zou willen voegen. Lieke S. noemt zich tegenwoordig Hayat S. Tot nu toe zweeg ze, ook tegen justitie. Nu vertelt ze háár verhaal.

Het is diep in de nacht als we een eind maken aan het gesprek. Wacht, nog één vraag: hoe ziet ze haar rechtszaak? Ze haalt haar schouders op. ,,Ik hoop dat de rechters openstaan voor me. Maar er telt zoveel meer. Getuigenissen, onderzoeken. Stel dat er die week een aanslag is? Ik zie wel. Ik vertrouw op God. Allah doet wat goed is."

En ze wil wegfietsen, de donkere nacht in. Niet bang? ,,Neuh, ik ben eigenlijk nooit bang." Eind vorig jaar werd Hayat S. (34) nieuws toen ze, als de geradicaliseerde Lieke S. uit de Helmondse wijk Stiphout, opeens in Bulgarije werd opgepakt als mogelijk moslimstrijdster. Kranten toonden een donkere foto van een geblurd gezicht, omhuld door een hidjab, omringd door forse Oost-Europese dienders. Maanden zat ze in de cel. Eerst daar, later hier, in het Pieter Baan Centrum en de zwaarbewaakte terroristenafdeling van de gevangenis in Vught.
Haar Verhaal
Spoiler! :
Nu zit ze achter een kopje koffie en wil ze haar verhaal doen. Tegen justitie zweeg ze, maar het wordt tijd om háár waarheid te vertellen, vindt ze. Eindelijk zien we dat gezicht. Frêle. Beetje oosters. Grote heldere ogen. Vriendelijk, open en voor de duvel niet bang. Rechtdoorzee, vastberaden. Geen drammer. Ze zal zonder enige hapering antwoorden formuleren, geen moment aarzelen. Koranteksten blijven uit. Overal is al over nagedacht. Haar leven kent weinig raadsels.

Op tafel ligt de hamvraag. Wat brengt een net meisje uit een gewoon gezin - vader onderwijzer, moeder verkoopster in een boekwinkel - uit het ogenschijnlijk zo keurige Stiphout ertoe zich tot de islam te bekeren en in Syrië te willen strijden voor het oorlogszuchtige IS? Ze lacht. ,,Die vraag had niet fouter kunnen zijn", zegt ze. ,,Ik ben niet netjes, ik kom uit Helmond, ik geloof al jaren in Allah, Syrië was geen bewust plan, ik ging zeker niet om te strijden en de oorlog is niet van IS maar het Westen." Kleine pauze, boze blik: ,,En ik ben geen meisje, maar een vrouw."

Ze was nooit een net meisje, zegt ze. ,,Eerder een hanggroepjongere dan een nerd. Stiphout heeft een nette naam, maar ook daar kan de jeugd er wat van. Ik had goede cijfers op school, maar dat betekende niet dat ik niet spijbelde. Heel mijn leven ben ik al idealistisch, heb altijd geknokt voor anderen. Mijn eerste protest was toen ik acht jaar oud was, een ingezonden brief naar het ED over panda's. Zo bleef ik altijd bezig. Tegen pesten, voor dierenrechten, tegen het tweedefase-onderwijs, voor Amnesty."

Vuur
Ik heb twee propedeuses in universitaire studies gehaald, biomedische wetenschap en culturele antropologie
Hayat S.
,,Ik heb twee propedeuses in universitaire studies gehaald, biomedische wetenschap en culturele antropologie. Door de laatste studie zag ik hoe rijk de wereld is. Maar de studie was niks, ik ging werken. Altijd bezig. Toen ik 23 was, kreeg ik een dochtertje. Snel dus, maar wel welkom. Geen ideale situatie, de relatie duurde geen jaar meer."

Het geloof was er al lang. ,,Op mijn zevende las ik de bijbel voor het eerst. Ik zag er veel in, had een duidelijk godsbesef, maar niet katholiek. Geen drie-eenheid, Jezus is voor mij geen God. Er is maar één God. Ik voelde me thuis in de protestantse kerk, die is zuiverder in de leer, laat veel opsmuk en bijverhalen weg. En bij gezangen skipte ik zinnetjes waar ik het niet mee eens was. Jezus zoon van God? Nou, voor mij niet."

,,Ik werd rustiger. Het vuur zat nog wel in me, maar was onderworpen aan God. Ik had een mooie baan. Heel cool, diversiteit en participatie, de vijf procent-regel voor arbeidsinvaliden realiseren." Met een brede lach: ,,Ik werkte soms op dezelfde verdieping als de AIVD. Megaleuk, uitdagend en dankbaar maar na een tijdje zag ik dat het niet om het resultaat ging. Het was puur politiek. Het werd inhoudsloos en dat wilde ik niet."

Islam
Toen kwam de islam in haar leven. ,,Ik maakte een spirituele ontwikkeling door, zag meer dan anderen." Wat ze daarmee bedoelt kan ze niet uitleggen. ,,Het was verwarrend, maar ook verhelderend. Ik ga voor de Allerhoogste. Wat ik ervaar, komt van God, dus ik ging op zoek naar God. En die zag ik het meest zuiver in de islam. Die is allesomvattend. Er zijn veel profeten, en de islam omarmt ze allemaal. Islam erkent Jezus als profeet, het christendom sluit Mohammed juist buiten. Ja, de overstap voelde een beetje als verraad. Maar de koran zei me zoveel wat ik al waarnam van het geloof in God. In Allah. Het maakt niet uit hoe je hem noemt."

,,Het was niet makkelijk. Islam is een andere denktaal, ik moest andersom denken. Nederland is individualistisch, gaat uit van de ik. Maar islam gaat uit van God, het is onderwerping aan God, als gehele gemeenschap."

Onderwerping lijkt een understatement. Onderdeel van de islam is de sharia, de extreme wetgeving die diefstal bestraft met afhakken van handen, overspel met steniging. Ze haalt haar schouders op. ,,De islam kent veel regels maar ik heb me nooit beperkt gevoeld. Het is een strikte godsdienst ja, maar dat is niet erg." Ze wijst naar buiten, een drukke straat: ,,Zie het als verkeersregels. Die zijn er veel en ze voorkomen chaos, ongelukken. De regels van de islam houden je op het goede spoor."

Het kalifaat kwam, een plots door de IS uitgeroepen islamitische staat in Syrië en Irak. ,,Ik zag hoe de oprichting zich ontwikkelde tot een ongelijke oorlog. Mensen dachten dat je in het kalifaat kon leven zoals de profeet deed, maar dat werd niet geaccepteerd." Een vakantie met haar dochtertje vorig jaar, naar Parijs, gaf de doorslag. ,,We gingen naar Disneyland, en de plaats van de aanslagen. Daar nam ik het besluit te gaan. De islam bleef me roepen, een roep van binnen. Het Midden-Oosten is mijn thuis, dat voelde ik al lang. Alle profeten liepen daar rond, duizenden jaren geloof spelen er."

Dus ze ging - zonder haar dochter - naar de oorlog? ,,Nee, ik wilde door dat hele gebied reizen. Straks is alles weg door die bommen. Ik had geen vast beeld van wat ik er ging doen. Ik wilde er zijn. En als ik kon, mensen helpen. Vluchtelingen, of de bevolking. En ik ging, plots. Ik stuitte hier op totaal onbegrip voor de gedachte dat het geloof groter is dan jezelf. Ik wilde dat van daar uit uitleggen."

Politie
Dat liep dus anders. ,,Ik zou contact houden met mijn ouders via WhatsApp, ook om mijn daden te verklaren. Maar dat ging heel raar. Ik kreeg pas dagen later antwoord. Wat bleek? De politie had allang huiszoeking gedaan en m'n ouders benaderd. Doodsbang gemaakt. Het was heel belangrijk dat zíj het contact overnamen. Als mijn ouders ook maar één verkeerd woord zeiden zou ik gevaarlijke dingen kunnen doen. De politie had psychologen die wisten hoe ze met me om moesten gaan."

Maar met haar was niks mis, zegt ze. ,,Ik schreef onderweg en in Turkije veel, voor een boek. Ik zat niet ver van de oorlog maar heb er niks van gemerkt. Als vrouw alleen kon ik gewoon doen wat ik wilde."

En Syrië? ,,De grenzen waren toen vaak open. Op een gegeven moment kwam ik dicht bij Syrië, zeg maar boven Aleppo, en toen wilde ik ook daar naartoe. Gewoon, omdat het kon. De grens is er ouderwets, twee slagbomen en een stuk niemandsland ertussen. Turkije mocht ik gewoon uit, maar ik had geen Syrisch paspoort en dan mag je er niet in. De Turken raadden me aan om te keren. Ik ben Turkije dus wel uit geweest, maar Syrië niet in."

Duizenden andere jihadisten lukte het wel om vanuit Europa Syrië binnen te komen. Een lachje: ,,Ik denk niet dat zij het bij een grenspost doen, maar via smokkelnetwerken gaan. Ik vond het geen enkel probleem dat het niet lukte en ben omgedraaid."

Strijden
Maar ze had thuis toch een brief achtergelaten dat ze ging strijden? Daardoor werd alarm geslagen. ,,Nee, nee. Dat was geen brief, maar een notitieboekje waaruit mijn ouders mijn drijfveren konden halen. In een voorwoord zei ik dat ik mijn leven drie maanden in het teken van God zou stellen. En ik heb het woord strijd gebruikt ja. Maar dat sloeg op mijn innerlijke strijd. Waarom worden die landen platgebombardeerd, er wonen ook bevlogen mensen, niets rechtvaardigt dat."

Terug naar haar reis. ,,Ik heb gevast en gebeden, mijn kennis van islam verdiept. Veel mooie dingen meegemaakt. Na een tijdje raakte het geld op. Ik appte: ik kom terug en zal alles uitleggen. Dat ging dus mis. Er was 'iets' met mijn paspoort. Turkije liet me uiteindelijk wel door. Maar Bulgarije hield me meteen aan. Dat was vooropgezet. Europol zocht me, Turkije had geen zin in een probleem en Bulgarije levert makkelijk uit,"

Ze belandde in een cel. ,,Dat was niet fijn. Ik leefde op koekjes en kon met niemand praten. Uiteindelijk kreeg ik een celgenote die meer talen sprak. Ik maakte een woordenlijst op de muur. Zinnetjes als hoe laat is het. Het was niet fijn. Het bed was vies. Ik ben vegetarisch maar kreeg kip, dus dat werd een halve hongerstaking. Het waren geen leuke omstandigheden, er zaten enkel mannen en die kregen lijfstraffen, dat kon ik horen."

Verraden
Via een spoedprocedure werd ze door Bulgarije uitgeleverd aan Nederland. ,,Dat was geen prettige hereniging. Ik werd op Schiphol meteen in een hokje geduwd. Ze pakten mijn hoofddoek af. Voor mijn veiligheid zeiden ze. Erg onprettig, ik kreeg uiteindelijk een handdoek. Hier kreeg ik de grote klap. Nu pas hoorde ik dat ik al die tijd niet met mijn ouders maar met de politie had gecommuniceerd. Opeens viel veel op zijn plaats. Ik vond het al vreemd dat ze geen vragen hadden over mijn achtergelaten boekje. Dat hadden ze dus niet eens gezien. Het gaf me een harde klap. Mijn ouders hadden me verraden! Later begreep ik dat ze gewoon zijn misleid."

Ze bleef maanden opgesloten en ging, zonder dat haar dat werd verteld, naar het Pieter Baan Centrum voor onderzoek. Daar werkte ze aan mee en psychologen zeggen dat haar niks scheelde. Ze zat er tussen enkel mannen en bleef daarom in haar cel. ,,Ach, ik liet het gebeuren, ik heb er fijne gesprekken gehad. Ik heb een conflict met de Staat, niet met het personeel. We hadden interessante theologische discussies."

Na bijna negen maanden cel kwam ze vrij uit voorarrest. Ze woont, met een enkelband, op een geheim adres ergens in Zuidoost-Brabant. ,,Ik kan gelukkig weer met mijn ouders praten, het wantrouwen is weg. Het blijft moeilijk voor ze. Zij hebben een ander referentiekader. Het valt niet mee het uit te leggen. Ik heb geen radicale visie. Ik heb een felle mening over het Midden-Oostenconflict. Daarom zien ze me als radicaal. Ik vind dat het Westen verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn handelen. Zíj gooien het kalifaat plat. Aleppo ligt in puin door Assad, niet door IS. Dat kan, maar IS heeft het stigma slecht te zijn. Terwijl het Westen bezig is met genocide, nietsontziend bombarderen. "

,,Ik zie het niet als terreur, ik zie het kalifaat. Het was een mooi idee, maar het kwam er niet. Wat wel kwam is de oorlog. De profeet zou dit niet zo hebben gedaan. Hij zou het met vrede doen. Wat nu gebeurt door IS overstijgt dat."

Vrede? IS ging gruwelijk tekeer in het kalifaat. En ook in Europa pleegde of inspireerde IS tot schokkende aanslagen die honderden onschuldige mensenlevens kostten. In metrostations, zalen, kantoren, op straat.

Hayat vindt dat verklaarbaar. ,,Het moest een heilstaat worden maar is een oorlogsstaat. Dan doe je rare dingen die je aan te rekenen zijn maar waar je niet verantwoordelijk voor bent. Het westen vecht met vliegtuigen. Die heeft IS niet, wel getrainde soldaten. Zij kiezen dan andere strijdmethodes, zoals bommen. Het is eerlijke vergelding. Daar vallen burgerdoden bij, maar die maakt het Westen ook."

Strijdmethodes? Er werden nogal wat hoofden afgehakt. ,,Daar heeft iedereen het altijd over. Maar ik heb die beelden nooit gezien. En ik heb er grote twijfels bij. Ik hoor over huurlingen, over westerse inlichtingendiensten. De strijd komt van getrainde soldaten, de uitwassen komen van de shaitan (duivel). Het is de shaitan die jongeren inspireert aanslagen te plegen, niet de islam. En het Westen heeft de ruimte daarvoor zelf geschapen. De oorlogsdaden zijn strijd maar dat is niet in naam van Allah. Aanslagen in naam van de profeet bestaan niet. Als je je verdiept in de islam kom je niet bij aanslagen uit. Islam is vrede."

Vrede
De vrede is moeilijk te zien door al het bloed. ,,Nou, de bijbel is niet anders. Het oude testament staat er vol van, vrouwen ondersteboven ophangen, oog om oog, tand om tand. David liet hele dorpen afslachten. Geen priester of dominee die dat hoeft te verantwoorden, terwijl elke imam elke bom voor zijn voeten krijgt."

De nacht gaat hard richting ochtend, tijd voor afscheid, het verhaal is verteld. Wat opvalt: ze vertelt alles rustig. Kwellingen noemt ze steevast 'niet fijn'. Ze is niet boos. ,,Nee, in de koran staat dat Allah je twee keer per jaar beproeft. Dat leert je geduld en verdraagzaamheid. Ik heb ook moeite om iets als negatief te ervaren, elke gebeurtenis die op mijn pad komt is een nieuwe levenservaring. Ik leer en groei elke dag."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Pilgrim »

Wat een domme kip! :scratch:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Pilgrim »

Teruggekeerde echtgenotes van Syriëstrijders hebben van IS mandaat gekregen om dood en vernieling te zaaien in thuisland

Karen Van Eyken, 27 november 2017

Afbeelding
AFP De echtgenote van een vermoedelijk strijder van IS houdt haar kind stevig vast nadat ze wist te ontsnappen uit Raqqa.

Sinds het ontstaan van het kalifaat heeft IS vrouwen ontmoedigd om rechtstreeks deel te nemen aan de strijd. Maar nu de verliezen zich opstapelen hebben echtgenotes van strijders een breder mandaat gekregen om te doden. Niet alleen in Syrië of Irak, maar ook in hun thuisland. Dat schrijft The Washington Post.

De opdracht van vrouwelijke terugkeerders omvat duidelijk meer dan het louter grootbrengen van toekomstige terroristen. Afgelopen maanden heeft een groeiend aantal vrouwen de instructie gekregen om deel te nemen aan militaire operaties in het kalifaat maar ook daarbuiten.

Zo hebben bevelhebbers recent nog tientallen vrouwelijke zelfmoordterroristen in Mosoel ingezet in een wanhopige poging om de voortgang van Iraakse regeringstroepen af te remmen.

In een essay vorige maand van het officiële propaganda-orgaan van IS, al-Naba, worden vrouwen aangemoedigd om de wapens op te nemen, zo meldt de SITE Intelligence Group - een Amerikaans non-profitbedrijf dat het internet afspeurt op zoek naar informatie over moslimterreur.

Opofferen voor het geloof
“Voor de moslima’s van vandaag is het niet ongebruikelijk om zichzelf op te offeren voor het geloof net zoals de vrouwelijke moedjahedien dat deden in het verleden”, zo stelde al-Naba.

“Alhoewel de terreurorganisatie vrouwen nooit heeft verboden om een gewapende strijd te voeren, is het nu toch de eerste keer dat ze er openlijk toe aangezet worden”, zegt Rita Katz, terrorisme-experte en oprichtster van SITE.

“De nieuwe oproep van IS geeft ook aan mannen en vaders de toestemming om hun echtgenotes en dochters aan te porren om aanslagen te plegen”, meent Katz. “Het zou me niet verbazen, moesten we een toename zien in het Westen en elders van aanslagen uitgevoerd door vrouwen.”

Om hierop te anticiperen hebben regeringen van meerdere Europese landen hun wetten verstrengd voor de terugkeerders. Zowel in ons land, Frankrijk en Nederland riskeren Syriëstrijders en hun echtgenotes bij terugkomst vervolging en een celstraf.

Geen slachtoffers
De perceptie dat dergelijke vrouwen slachtoffers zijn, is grotendeels gekeerd. Veiligheidsexperten vrezen dat sommige echtgenotes van strijders ook na hun terugkeer naar het thuisland hun radicale zienswijze blijven behouden - zelfs na een eventuele celstraf.

“Deradicalisering blijkt extreem moeilijk”, zegt de Belgische terrorisme-expert Thomas Renard, actief voor de Brusselse denktank ‘Egmont Royal Institute for International Relations’. “Studies bevestigen trouwens dat de moeders een proportioneel grotere invloed hebben om radicale denkbeelden bij hun kinderen te stimuleren”, aldus Renard.

“Vermits de meeste echtgenotes nog relatief jong zijn, bestaat de mogelijkheid dat ze de komende jaren nog meer kinderen op de wereld gaan zetten”, meent hij. “De kans is reëel dat deze vrouwen hun kinderen een radicale vorm van de islam zullen opdringen.”

Zelfs met strengere wetten en celstraffen kan je niet voorkomen dat sommige terugkeerders nog lang onder de invloed van IS zullen staan volgens Renard.

“We kunnen stellen dat het merendeel van de strijders en hun echtgenotes niet gederadicaliseerd zal zijn wanneer ze de gevangenis verlaten”, besluit de terrorisme-expert. En dat is geen geruststellende gedachte.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/is ... ~ad316025/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Vier vluchtelingen opgepakt in Nederland om terrorisme en mensensmokkel

De politie heeft dinsdag vier Syrische vluchtelingen aangehouden in Bergen op Zoom, Arnhem, Diemen en Wageningen. Twee van hen (van 23 en 26 jaar) worden verdacht van betrokkenheid bij terroristische misdrijven in Syrië. Dat heeft het Openbaar Ministerie meegedeeld.

Samen met een derde verdachte van 26 jaar uit Diemen zijn zij vermoedelijk ook verantwoordelijk voor de smokkel van een even oude Syrische vluchteling naar Nederland. Deze man, die inmiddels in Wageningen verblijft, wordt verdacht van valsheid in geschrift. Hij reisde met een vlucht vanuit Kreta naar Nederland, op naam van de verdachte uit Arnhem.

De verdachten uit Bergen op Zoom en Arnhem zouden in de periode tussen 2012 en 2015 hebben gevochten bij Jabhat al-Nusra, een terroristische organisatie die gelinkt is aan Al Qaida. Het duo kwam in 2015 naar Nederland, maar kwamen pas afgelopen zomer op de radar van het Openbaar Ministerie. Dat gebeurde naar aanleiding van informatie van de inlichtingendienst AIVD.

Bij twee verdachten werd de afgelopen maanden al een wietkwekerij en 4 kilo hennep aangetroffen. Drie van de vier verdachten zijn voor twee weken in bewaring gesteld. De gesmokkelde vluchteling is niet voorgeleid. Wel blijft hij voor het onderzoek nog eens drie dagen vastzitten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Van de mislukte mensensoort moslims hoeft geen mens, noch welke psychologische expert dan ook, iets goeds te verwachten waar het bij moslims aankomt om de vieze smerige pedofiele Arabische psychopaat en oorlogscrimineel Mohammed een hart onder de riem te steken. Sterker nog, het is iedere moslim verplicht in de voetsporen te treden van het voor de westerse beschaving ongeschikte criminele Arabische stinkdier Mohammed.

Dit betekent de facto dat in iedere moslim een potentiële terrorist schuilt.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Mahalingam »

Ook Duitsland krijgt te maken met teruggekeerde jihadisten. Waaronder vrouwen en kinderen. En met die kinderen is iets vreselijks mis: ze zijn Mohammedaans vervormd geraakt. Die zijn geradicaliseerd.
Normale indoctrinatie zoals overal in Mohammedaanse families voorkomt is geen probleem?
Duits inlichtingenchef vreest 'gehersenspoelde' kinderen van IS
De chef van de Duitse inlichtingendienst, Hans-Georg Maassen, is bang dat gehersenspoelde kinderen naar Duitsland komen nu de terreurgroep Islamitische Staat (IS) vrijwel al zijn terrein in het Midden-Oosten kwijt is.

Maassen zei in een gesprek met het Duitse persbureau DPA dat er ,,kinderen zijn die in 'scholen' van IS zijn gehersenspoeld en in hoge mate geradicaliseerd zijn en zo de ideologie van IS steunen".

,,Die kun je dus beslist ook jihadisten noemen. Dat stelt de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst voor problemen, omdat die kinderen en jongeren erg gevaarlijk kunnen zijn.'' Maasssen stelt niet dat er al een golf jonge nazaten van IS-strijders naar Duitsland trekken.

Grote terugreis

De grote terugreis van jihadisten is nog niet begonnen, maar het is volgens Maassen aannemelijk dat zij hun vrouwen en kinderen eerst terugsturen. Ook de vrouwen van jihadisten zijn in het Midden-Oosten geradicaliseerd en moeten ook in de gaten worden gehouden als ze terugkomen.

In de afgelopen jaren zijn naar schatting 950 jihadisten uit Duitsland naar het gebied van IS gegaan, ongeveer een vijfde van hen is of was vrouw. De diensten observeren voor zover bekend nu al circa zevenhonderd mensen in Duitsland die in staat worden geacht een aanslag te plegen.
Nederland
En over ons land wordt gezegd:
De zorgen over terugkerende IS-strijders leven ook in Nederland. Van de 280 Nederlanders (waaronder 90 vrouwen en 90 kinderen) die naar IS-gebied zijn afgereisd zijn er volgens The Soufan Center vijftig teruggekeerd. Dat becijferde de Amerikaanse denktank eind oktober. Eerder benoemden de Nederlandse inlichtingendienst AIVD en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) 80 Nederlandse kinderen in IS-gebied.

Een interview van de Goudse Ilham (23) vanuit vluchtelingenkamp Ain Issa in de buurt van Raqqa, de gevallen hoofdstad van het kalifaat, wakkerde een nationaal debat aan: wat te doen met de nog zeker 180 Nederlanders in het strijdgebied? Maken we verschil tussen de mannen en de vrouwen? En wat te doen met hun jonge kinderen die daar zijn, waarschijnlijk zo'n 80?

Daar kwam een alarmerende oproep van de Koninklijke Marechaussee bij medio november. Volgens Ton de Zeeuw, voorzitter van de Marechausseevereniging, kunnen terugkerende jihadisten ongemerkt ons land binnenglippen, omdat de dienst zwaar onderbezet is.

,,We vullen gaten met gaten. De komende tijd verwachten we een stijging van het aantal terugkerende jihadisten, maar ik ben bang dat we ze er niet allemaal kunnen uitpikken. Daarvoor zijn we met te weinig mensen", gaf De Zeeuw aan. Volgens hem zijn er 500 extra marechaussees nodig om de bewaking, onder meer op Schiphol, op peil te krijgen.
https://www.ad.nl/buitenland/duits-inli ... ~a4d79905/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2485
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Pizzaman »

Hans v d Mortel sr schreef:....

Dit betekent de facto dat in iedere moslim een potentiële terrorist schuilt.

...en als je dan al een vredige moslim hebt, dan bestaat dezelfde kans op de jihad voor hun nakomelingen.
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

'Syriëganger Victor op terugweg naar Nederland'
Afbeelding
Syriëganger Victor D. zou op de weg terug naar Nederland zijn. Hij wil zich melden bij een post van het Turkse leger in de grensregio van het Syrische Idlib. De Nederlander heeft een brief bij zich waarin hij zich distantieert van IS en de Turken vraagt hem te helpen om terug te komen naar Nederland.

De brief. Victor Droste is eating humble pies.
Spoiler! :
Afbeelding
Afbeelding
In Nederland loopt tegen Victor D., een bekeerling uit het dorpje Heeten (Overijssel), een proces omdat hij zich heeft aangesloten bij een gewapende groep in Syrië. D. liet eerder dit jaar al weten terug te willen keren om bij dat proces te zijn.

Volgens het Haagse gemeenteraadslid Arnoud van Doorn, ook een bekeerling, is hij inmiddels aan die reis begonnen. Van Doorn publiceerde via twitter de brief die D. dit weekend heeft opgesteld. Volgens hem zijn onder meer ook de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV) en justitie op de hoogte gesteld. De NCTV wil dat niet bevestigen, 'maar kent het bericht op sociale media'. Ook het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie 'kent de brief'.

D. vertrok in 2013 naar Syrië. Zelf stelt hij toen te zijn vertrokken om de Syrische bevolking te helpen. Hij heeft bij verschillende strijdgroepen gezeten, maar wil niet precies zeggen welke. D. zei eerder tegen deze krant in ieder geval nooit voor IS te hebben gevochten.

'Ik wil gewoon naar huis'
Nu schrijft hij: 'Ik neem afstand van IS en de aanslagen in het Westen en andere landen.' En: ,,Ik heb besloten naar Holland te reizen, maar daarvoor moet ik door uw land. (Turkije, red). Ik heb de intentie me over te geven aan Turkse soldaten hier in de provincie Idlib. Ik zweer, bij Allah, dat ik niet ben gekomen om het Turkse volk of leger kwaad te doen. Ik wil gewoon naar huis.'

In de regio Idlib zijn momenteel verschillende (extremistische) strijdgroepen aanwezig. D. zelf heeft nog niet gereageerd op een vraag van deze krant of hij daadwerkelijk aan zijn terugreis is begonnen.

Turkije
D. zal in Turkije hoogstwaarschijnlijk worden gearresteerd. Het is dan de vraag of de Turken hem zelf willen berechten of doorsturen naar Nederland. Er zitten momenteel zeker al twee Nederlandse Syriëgangers vast in Turkije, onder wie Reda N. uit Delft. Tegen hem en medeverdachte Oussama loopt een proces in Turkije. Daar zijn al verschillende pro-formazittingen in geweest. Ook zij willen terug naar Nederland. Er zijn inmiddels zo'n 50 Nederlanders teruggekeerd uit het strijdgebied, de meesten van hen keerden al voor 2015 terug.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Pilgrim »

Twee jaar cel geëist tegen Haagse Syriëganger

Donderdag, 14 december 2017

Afbeelding

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft donderdag bij de rechtbank in Rotterdam een gevangenisstraf van twee jaar en tbs geëist tegen een teruggekeerde Syriëganger. De 47-jarige man uit Den Haag had zich in 2016 aangesloten bij een kleinere, met Al Qaida verbonden terroristische strijdgroep in Syrië.

De man heeft psychische problemen en is hooguit enkele maanden in Syrië geweest. Naar eigen zeggen is hij drie weken in een trainingskamp geweest. Daar zou hij geoefend hebben met een kalasjnikov en zou hij vooral opruim- en schoonmaakwerk hebben gedaan.

Volgens de officier van justitie heeft de man zich schuldig gemaakt aan terroristische misdrijven. Vanwege zijn ziekelijke stoornis eiste zij naast de gevangenisstraf ook tbs met voorwaarden. Zo zou de man moeten worden opgenomen op een forensisch psychiatrische afdeling en verplicht worden tot het innemen van voorgeschreven medicijnen.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/356175 ... yrieganger
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Pilgrim »

Duitsland: De ISIS-terreurbruiden keren terug

Geplaatst op 17 december 2017

Afbeelding

Jihadistes, die zich aansloten bij de terroristen in Syrië en Irak, keren in toenemende mate terug naar Duitsland. Maar er is nauwelijks sprake van terreurprocessen of bewaking.

Zoals het ministerie van Buitenlandse Zaken meedeelt, zijn er intussen ongeveer 50 uit Duitsland komende Jihadistes uit de oorlogsgebieden in Syrië en Irak weer in Duitsland teruggekeerd. Over de 960 uit Duitsland naar het ISIS-gebied vertrokken personen (van wie men weet dat zij daar naartoe gingen), die zich aansloten bij de radicale terreurmilitie: “Ongeveer een derde deel van deze personen bevindt zich op dit moment weer in Duitsland. Daarvan is meer dan 15% vrouwelijk.”

Maar terreurprocessen vinden hier slechts heel zelden plaats. Bij de procureur-generaal in Karlsruhe werden “onderzoeken tegen twee uit Syrië of Irak naar Duitsland teruggekeerde vrouwen” gestart wegens verdenking van lidmaatschap of ondersteuning van een terreurorganisatie, schrijft de Duitse regering als antwoord op een verzoek tot informatie door de parlementsfractie van “Die Linke”. “Eén onderzoek loopt nog, het andere werd doorgegeven aan Justitie in de deelstaat.”

Het is echter naïef om te denken dat deze vrouwen nu na hun terugkeer anders zouden denken. Veelmeer kan er van uitgegaan worden dat zij hun kinderen desbetreffend opvoeden en zo nieuwe tikkende tijdbommen creëren, die de binnenlandse veiligheid van Duitsland enorm bedreigen. Tegen de ISIS-terreurbruiden moet in ieder geval veel harder worden opgetreden.

Bron: www.contra-magazin.com

Door: Michael Steiner

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2017/12/17 ... ren-terug/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Belgische IS’er Jadaoun tegen Vranckx: "Heb info waar Belgische geheime dienst grote zaken mee kan bereiken"

Tarik Jadaoun, een van de meest beruchte nog levende IS-strijders, wacht in een Iraakse gevangenis zijn lot af. In een interview met onze verslaggever Rudi Vranckx zegt hij dat hij wil samenwerken met de Belgische inlichtingendiensten. Ook wil hij zich excuseren voor de aanslagen in Frankrijk en België.

Tarik Jadaoun heeft, net zoals zovele andere gevangen IS-strijders, de voorbije maanden doorgebracht in een Iraakse gevangenis nadat hij in juli gearresteerd was tijdens de slag om Mosul. En net zoals hen is hij maandenlang ondervraagd door Amerikaanse inlichtingendiensten.

Hij is dan ook niet de eerste de beste. Jadaoun, die door een spijtoptant van IS "de nieuwe Abaaoud" genoemd werd, wordt ervan verdacht gevochten te hebben aan het front in Syrië en Irak en IS-cellen in het Westen aangestuurd te hebben. Zelf verklaarde hij tijdens ondervragingen dat hij onder andere mee instond voor de opleiding van kindsoldaten voor IS.

Belgische inlichtingendiensten heeft Jadaoun de voorbije maanden naar eigen zeggen amper gezien. Nochtans zou hij over informatie beschikken die ook ons land vooruit zou kunnen helpen, vertelt hij in een interview dat afgenomen werd door de Duitse omroepen NDR en SWR. Ook VRT-journalist Rudi Vranckx kon hem zo een paar vragen stellen.

Grootse zaken
“Ik wilde de Belgische inlichtingendiensten wel helpen, maar ik had er de middelen niet toe”, antwoordt Jadaoun desgevraagd. “Ze hadden maar de toestemming om me twee dagen lang te ondervragen, in plaats van een of twee weken. Ik weet niet of hun onderzoek al afgerond is of niet.”

Eén of twee dagen: het staat volgens Jadaoun in schril contrast met de vier maanden durende ondervraging door de Amerikanen waar hij aan onderworpen werd.

Hij mag dan wel geregistreerd staan op de personeelslijst van IS, Jadaoun (of Abu Hamza Al-Belgiki, zoals zijn strijdnaam luidt) houdt vol dat hem niets ten laste kan worden gelegd. Ja, hij is lid geweest van een terroristische organisatie, maar daar houdt het volgens hem op: “Er zijn geen bewijzen. Als er aanslagen zijn geweest in België of Frankrijk, dan is dat niet mijn fout. Ik heb die aanslagen niet bevolen. Ik heb hen niet geleid.”

Ook beweert Jadaoun dat hij amper gevochten heeft voor IS, en dat hij slechts verpleger was aan het front. Een claim die moeilijk serieus te nemen valt, de vele foto’s in acht genomen die hij de voorbije jaren zelf op zijn Facebookaccount gepost heeft. Dat materiaal, waaronder een foto van een gesneuvelde (vermoedelijke) Koerdische strijder waarvan Jadaoun claimt dat hij hem gedood heeft, suggereert het tegendeel.

Hoewel hij er naar eigen zeggen dus niets mee te maken had, excuseert Jadaoun zich in het interview toch voor de aanslagen in België en Frankrijk.

“Ik hoopte eigenlijk terug te keren om me te kunnen excuseren bij de bevolking die geraakt is door de aanslagen in Frankrijk en België”, zegt Jadaoun. “Ik wil hen uitleggen waarom bepaalde dingen gebeurd zijn.” Ook wil hij zijn vrouw, waarmee hij in Syrië getrouwd is, en zijn familie in België terugzien.

Jadaoun zal wellicht berecht worden volgens het Iraakse recht. Hij riskeert er de doodstraf. Vooralsnog heeft ons land geen uitleveringsregeling met Irak voor gevangen Belgische IS-strijders, en daar lijkt in de nabije toekomst ook geen verandering in te komen.
Koen Metsu (N-VA), de voorzitter van de commissie terrorismebestrijding, vindt niet dat de Belgische IS-strijder Tarik Jadaoun hulp moet krijgen om naar België te komen. “Op hulp om te kunnen terugkeren moet Tarik Jadaoun niet rekenen”
Als je naar Syrië of Irak vertrekt om te gaan vechten, weet je wat je te wachten staat”, zegt Metsu. “Daarnaast bestaan er geen uitleveringsverdragen met Irak of Syrië, dus hem overbrengen naar ons land kan gewoon niet”.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Jonge kinderen van Belgische IS-strijders mogen automatisch terugkeren

Kinderen van Belgische IS-strijders die jonger zijn dan tien jaar mogen automatisch naar ons land terugkeren. Dat heeft de ministerraad vrijdag beslist. Dat automatisch terugkeerrecht zal niet gelden voor de ouders.

De betrokken diensten hebben duidelijk gemaakt dat de meeste kinderen die jonger zijn dan 18 jaar van Belgische IS-strijders, in Syrië of Irak zijn geboren. Het zou gaan om 70 tot 80 procent van die groep.

De regering wil de categorie van jonger dan tien jaar automatisch het recht geven naar ons land terug te keren. Dat zou gelden van zodra via dna-onderzoek zekerheid bestaat over hun afstamming uit Belgische ouders. De Belgische nationaliteit kunnen ze wel pas via juridische weg in ons land verkrijgen. Zowat 87 kinderen zouden in aanmerking komen voor zo’n laissez-passer.

In de groep tussen 10 en 18 jaar zal geval per geval worden gekeken. Zo moet worden nagegaan of de jongeren een terreuropleiding hebben gekregen of zelfs deelgenomen hebben aan gevechten. Binnen die categorie is sprake van mogelijk een twintigtal jongeren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Mahalingam »

Ariel schreef:
'Syriëganger Victor op terugweg naar Nederland'
Afbeelding
Syriëganger Victor D. zou op de weg terug naar Nederland zijn. Hij wil zich melden bij een post van het Turkse leger in de grensregio van het Syrische Idlib. De Nederlander heeft een brief bij zich waarin hij zich distantieert van IS en de Turken vraagt hem te helpen om terug te komen naar Nederland.
[...]
En nu blijkt Victor D. foetsie te zijn. Verblijfplaats (aarde, hemel ,hel?) onbekend.
Syriëganger Victor D. uit Overijsselse Heeten ‘in het niets’ verdwenen
Jihadist Victor D. uit het Overijsselse dorp Heeten is spoorloos. Sinds hij begin december de grens met Turkije probeerde te bereiken om terug te keren naar Nederland, heeft zijn advocaat André Seebregts niets meer van hem vernomen. ,,De situatie is zorgelijk.”
Dat is zeker zorgelijk voor de advocaat. Van een dode klant valt niks te halen. Dat is als trekken aan een dood paard.

https://www.ad.nl/binnenland/syriegange ... ~acbe5476/

Dit is hem.
Zonder een baard zou je hem niet herkennen met zo'n pixelhoofd.
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Mahalingam »

Het aanpakken van jihadisten die voor fundi Moslims hebben gestreden, gaat ook in België heel moeizaam. Waar is juridisch bewijs?
Hakim Elouassaki was lid van Sharia4Belgium en was in 2012 naar Syrië getrokken, waar hij zich aansloot bij Majlis Shura Al Mujahidin. Die terroristische groepering hield zich onder meer bezig met het gijzelen van ‘ongelovigen’ en het eisen van losgeld. Elouassaki belde op 14 januari 2013 naar zijn vriendin in België met de boodschap dat hij een sjiiet geëxecuteerd had, omdat zijn broer onvoldoende losgeld betaald had. “Ik heb hem een kogel door het hoofd geschoten, pang!”, vertelde hij in het afgeluisterde telefoongesprek.

Toen Hakim Elouassaki bij gevechten een granaatscherf in het hoofd kreeg, keerde hij op 3 april 2013 terug naar België. Hij werd aangehouden en legde gedetailleerde bekentenissen af. Zijn advocaten betwijfelen echter of hij zich toen volledig bewust was van zijn verklaringen.
En hoe gaat derechtbank met de zaak om?
‘Juridische patstelling’ over van terroristische moord verdachte Syriëstrijder
Het Antwerpse hof van beroep heeft zichzelf niet in staat verklaard een uitspraak te doen over Hakim Elouassaki (25) uit Vilvoorde, die vervolgd wordt voor een terroristische moord in Syrië. De beklaagde moet eerst uitgebreid psychiatrisch onderzocht worden, omdat er nog altijd onduidelijkheid bestaat over de toerekeningsvatbaarheid. Dat is in ons rechtssysteem echter praktisch onmogelijk.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171221_03255513
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

De weduwe van de Vlaamse Syriëstrijder Brian De Mulder wil met hun twee kindjes terugkeren naar Nederland.

De weduwe van de Vlaamse Syriëstrijder Brian De Mulder wil met hun twee kindjes terugkeren naar Nederland. Dat blijkt uit een open brief van jihadexpert Montasser AlDe’emeh die VTM NIEUWS ontvangen heeft. AlDe’emeh had contact met de familie. “Ik maak me niet alleen zorgen om mijn eigen dochter. Ook het lot van die andere vrouwen en kinderen baart me zorgen”, aldus de moeder van de weduwe aan AlDe’emeh.

Brian De Mulder trok begin januari 2013 naar Syrië. Hij bekeerde zich onder invloed van Sharia4Belgium en sloot zich aan bij terreurorganisatie Islamitische Staat (IS). In het terrorismeproces rond Sharia4Belgium werd hij in februari 2015 bij verstek tot vijf jaar cel veroordeeld. In datzelfde jaar liet zijn weduwe weten dat De Mulder om het leven was gekomen. Een officiële bevestiging van zijn overlijden is er niet.

Getrouwd in Syrië
De Mulder trouwde in 2014 in Syrië met een 17-jarig Nederlands meisje, Umm Abderrahmaan. Zij was net zoals Brian De Mulder destijds verdwenen zonder een spoor na te laten. Het Nederlands meisje radicaliseerde en raakte vervreemd van de Nederlandse samenleving. Nu wil de weduwe terugkeren naar Nederland. Haar familie nam contact op met Montasser AlDe’emeh, die momenteel verbonden is aan de KU Leuven waar hij onderzoek doet naar de radicaal-islamitische ideologie.

Gevangengenomen
“Vandaag nam de familie van Umm Abderrahmaan contact op met mij”, schrijft AlDe’emeh. “Na de verdrijving van IS uit Raqqa zouden Umm Abderrahmaan en haar twee jonge kinderen gevangengenomen zijn geweest. Ze waren samen met nog andere vrouwen en kinderen achtergebleven in Raqqa toen andere IS’ers en hun vrouwen waren weggevlucht. Sinds enkele weken vernam haar familie dat deze vrouwen en kinderen op verzoek van de Amerikanen vrijgelaten waren. Sindsdien is niets meer van hun vernomen en de familieleden vrezen het ergste.”

Schuilplaats onder de grond
“Mijn dochter bleef in Raqqa, ook na de verdrijving van IS", aldus de moeder aan AlDe’emeh. "Ze was te bang om met haar vriendin te vluchten. We weten niet waar ze verbleven, of dat in hun huizen was of ergens anders. Ze zaten eerder in huizen met kelders zodat ze ondergronds konden schuilen. Ik ga ervan uit dat de huidige machthebbers in Raqqa afwisten van hen, maar ik weet niet of ze bewaakt werden of officieel gevangen werden genomen. We hadden vernomen dat de Amerikanen toestemming hadden gegeven om hen vrijgelaten te worden.”

Ze benadrukt dat er ook nog twee Belgische vrouwen bij haar zaten. “Ik maak me niet alleen zorgen om mijn eigen dochter. Ook het lot van die andere vrouwen en kinderen baart me zorgen”, klinkt het.

Recht om terug te keren
In Syrië en Irak leven 87 Belgische kinderen jongeren dan tien jaar die na een DNA-test automatisch het recht krijgen om naar België terug te keren. Als blijkt dat die kinderen biologisch afstammen van een Belg dan mogen ze terugkomen. Dat heeft minister van Justitie Koen Geens (CD&V) beslist.

“Maar het verhaal van de familie van de weduwe van Brian De Mulder toont aan dat het in vele gevallen onbegonnen werk is, zeker omdat dat automatisch terugkeerrecht niet voor de ouders geldt. Dus dan rijst de vraag hoe men al die kinderen gaat traceren en naar België brengen?”, aldus AlDe’emeh.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Mahalingam »

Het verhaal gaat dat Frankrijk het liefst zijn jihadi's dood wil hebben. Die lieden terug in Frankrijk geeft alleen maar ellende en kost veel belastinggeld.
Wat gaan ze met Thomas Barnouin doen? Die is de meest gezochte jihadist van Frankrijk, maar willen ze hem ook terug?
Syrian Kurds hold top French jihadist Thomas Barnouin
Barnouin, 36, is believed to be linked to a French jihadist cell that included Mohamed Merah, who murdered seven people in the Toulouse area in 2012.

Barnouin was captured about 10 days ago in Hassakeh, north-eastern Syria, with two other French converts to Islam - Romain Garnier and Thomas Collange.
They were with so-called Islamic State.

Barnouin is described as a veteran IS member, who had been arrested by Syrian soldiers in 2006 while en route to Iraq with another French jihadist, Sabri Essid.
After being handed over to the French authorities, both were jailed for five years in 2009. But after his release in 2014, Barnouin went to fight for IS in Syria, accompanied by his wife and children.
Zo zie je maar: tijdelijke gevangenisstraf helpt maar voor een paar jaar. En dit is niet het enige voorbeeld.
A third jihadist was also jailed in France with Barnouin and Essid - Fabien Clain, who claimed the November 2015 Paris attacks in the name of IS.

They were in the so-called "Artigat" jihadist cell, named after a village where an extremist imam, Olivier Correl, gathered militant followers. He is believed to have inspired Mohamed Merah.

The French government says about 1,700 French citizens have joined IS ranks in Iraq and Syria since the start of 2014, and 278 of them have been killed. An estimated 302 have returned to France.

In June, the head of France's special forces, Vice-Admiral Laurent Isnard, said his units were directly involved in street battles against IS in Mosul.

Quoted by Reuters news agency, he denied a Wall Street Journal report that the French Special Forces Command (COS) was specifically targeting French jihadists there.
http://www.bbc.com/news/world-europe-42502370
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Spijt te laat voor Sarah

De 20-jarige jihadbruid Sarah L. uit Schiedam wil weg uit het ingestorte IS-kalifaat, net als een flink aantal van haar Nederlandse en Vlaamse vriendinnen in Syrië. Als het zover komt dat Sarah naar Nederland terugkeert, kan ze op de allerzwaarste behandeling rekenen van justitie. Ze verheerlijkte namelijk openlijk terreuraanslagen in Nederland.

In 2015 prees ze op Twitter nog de ’grote naam’ van Osama bin Laden en schreef ze: ’Leven in het land van ongeloof betekent niet dat je geen jihad kan verrichten. Geen excuses. Er zijn genoeg vijanden van Allah om te doden.”

In kampen in Syrië zitten mogelijk tientallen jonge Nederlandse en Vlaamse vrouwen te azen op terugkeer naar het land dat ze eerder de rug hebben toegekeerd. Vaak zijn ze weduwe, zoals Sarah.

Mocht zij echt terugkomen, dan kan ze bij justitie op nog minder medeleven rekenen dan voorgangers zoals Laura H. Sarah dreigde openlijk met islamitisch terrorisme in Nederland, waar volgens haar de ’wetten van de Satan’ heersen.

Afgehakte koppen

Na de aanslag op Charlie Hebdo in 2015 schreef ze op Twitter: ’Dit is pas het begin’. „Jullie tijd komt eraan, mensen van het land van ongeloof. Jullie zullen spoedig de angst en onveiligheid voelen in jullie eigen straten.” Ook schreef ze, omgeven met hartjes, dat ze ’niet kan wachten om de afgehakte koppen van de afvalligen in Nederland te zien’.

Toen ze dat dreigement uitte, zat ze al meer dan een jaar in Syrië. Ze was in 2013 als 17-jarige samen met een vriendin uit Gouda stiekem naar Syrië gereisd. Een knappe Nederlandse Koranleraar, Abu Jazeed, had de meisjes ingepalmd. Sarah wisselde 980 broeierige en intieme appjes met hem uit.

Toch bleek hij niet de ware. In het kalifaat viel ze voor de bekende Vlaamse IS-strijder Brian de Mulder. Sarah keek op tegen gewapende strijders, blijkt uit haar teksten. Mannen die weigeren de wapens op te nemen voor hun religie beschouwde Sarah als ’vrouwen’.

Internet staat vol foto’s van een bewapende en lachende Brian de Mulder, maar er is ook een beeld van iemand die sterk op hem lijkt en met gebroken ogen en gestold bloed uit de neus op een kussen ligt. Een drone-aanval zou hem fataal zijn geworden.

Sarah was een jihadi-rolmodel. Zij en haar man waren in extremisme aan elkaar gewaagd. De Mulder dreigde ’verraders’ als Geert Wilders met de dood. ’Die vallen om, pas maar op een autobom’, zo zong hij in een strijdlied.

Sarahs familie maakt zich nu zorgen om haar. Haar moeder nam contact op met de bekende Belgische radicaliseringsexpert Montasser AlDe’emeh. Na de verdrijving van IS zou Sarah en een vriendin in de Syrische stad Raqqa zijn achtergebleven. „Ze was te bang om met haar vriendin te vluchten.” De meisjes zouden na de herovering van Raqqa door de Amerikanen zijn vrijgelaten, maar het is onduidelijk waar ze nu zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door King George »

Schokkend wat Pieter Omzigt vertelt: Europese burgers die hebben meegedaan aan de Isis genocide lopen voor een deel gewoon vrij rond in het open Schengengebied. Onrechtvaardig en levensgevaarlijk!
https://wnl.tv/gemist/wnl-haagse-lobby-201801011930/

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Mahalingam »

Over de Franse houding van: "jullie mogen onze jihadisten houden, we hoeven ze niet terug."
France refuses to repatriate Brittany's notorious female Isis jihadist
Female French jihadists arrested in Kurdish-held parts of Syria should face justice there so long as they can be guaranteed a fair trial, the French government said on Thursday.

Debate has been swirling in France over the fate of women who went to Syria to marry Islamist fighters and now find themselves in custody, following a series of defeats for the Islamic State group.

This week Emilie Konig, a 33-year-old Muslim convert from Brittany who became a notorious jihadist recruiter, became the latest of a string of European women to plead publicly to be repatriated.
But French government spokesman Benjamin Griveaux indicated Thursday that there were no plans to bring her home.
If "there are legal institutions capable of guaranteeing a fair trial assuring their right to a defence", women arrested in Kurdish-held Syria should be "judged there", Griveaux told RMC radio.
"Whatever crime may have been committed -- even the most despicable -- French citizens abroad must have a guaranteed right to a defence," he added.
"We must have confirmation of that."
https://www.thelocal.fr/20180104/france ... e-jihadist
Als maar op een western-style rechtbank lijkt en niet op een sharia rechtbank dan is het in orde.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Afbeelding
IS-terrorist die wil terugkeren naar ons land bekent: “Ik was kandidaat voor aanslag in België”

Ons land heeft goede redenen om Tarik Jadaoun, de IS’er uit Verviers die in een Iraakse cel zit, te wantrouwen. Want de man zat tot over zijn oren in de terreur. Hij toonde zich zelfs bereid om een aanslag te plegen in zijn thuisland, zo heeft hij bekend.

“Journalistenpraat.” Zo wuifde Jadaoun (29) zijn reputatie van topterrorist weg toen hij vorige maand sprak met VRT-reporter Rudi Vranckx. “Het is niet mijn fout dat er aanslagen waren in België en Frankrijk”, beweerde hij. “Ik gaf daar geen orders voor.” Een meeloper die niet veel meer heeft misdaan dan voor het verkeerde kamp te kiezen, zo stelde hij zich voor. Doordrongen van spijt én bereid om samen te werken met de Belgische veiligheidsdiensten, als die er tenminste voor zorgen dat hij de doodstraf ontloopt die hem in Irak boven het hoofd hangt.

Maar aan de Amerikanen die hem daar verhoorden, gaf Jadaoun een heel andere werkelijkheid toe. Hij bekende rechtstreeks betrokken te zijn bij meerdere aanslagcomplotten – waarvan er zeker twee tot doden in Europa hebben geleid – en zichzelf ook voor zo’n bloedbad kandidaat gesteld te hebben. Dat blijkt uit vertrouwelijke verslagen van die verhoren die Het Laatste Nieuws in handen kreeg. Ook zwoer hij in november nog dat hij niets wist over nieuwe aanslagplannen, terwijl hij in december zei dat Islamitische Staat nog altijd terroristen in Europa verborgen heeft zitten. En het valt op dat hij wel honderduit vertelde over IS’ers die al gedood of gevlucht waren, maar amper iets loste over de echt belangrijke namen. (GVV)
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Mahalingam »

Namen zijn niet vrijgegeven.
Voor het eerst in tijden terugkerende jihadisten opgepakt op Schiphol
De politie heeft vrijdag en maandag twee jihadisten opgepakt die volgens het Openbaar Ministerie (OM) waren uitgereisd naar Syrië en Irak. Het gaat om een 33-jarige vrouw uit Ede en een 30-jarige man uit Amsterdam.
[...]
De twee jihadisten werden al aangehouden toen ze de grens met Turkije overstaken. Dat deden ze los van elkaar. Kort daarvoor was een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd.

Ze werden bij aankomst in Nederland begeleid door de marechaussee. De man is volgens het OM in 2013 uitgereisd ‘om deel te nemen aan de gewapende strijd’. De vrouw is zelfs tot twee keer toe gegaan. Ze zou in 2014 voor langere tijd in IS-gecontroleerd gebied hebben verbleven, en reisde daar in 2015 opnieuw heen.

De twee zijn nu onderwerp van onderzoek door justitie. Ze worden verdacht van deelname aan een terroristische organisatie. De vrouw is voor twee weken in bewaring gesteld, en de man hoort vrijdag hoe lang hij vast blijft zitten.
https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... ol-576832/
Ze zijn dus opgehaald uit Turkije door wat mannen van de marechaussee.
Premier Rutte : "wat hem betreft liever omkwamen in Syrië ". Maar dat zei hij tegen de aanloop naar de verkiezingen.
Fijn dat ze terug zijn?'. Toch maar eens Rutte erop navragen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door King George »

Frankrijk stuurde ooit speciale eenheden naar Syrië en Iraq uit om daarheen uitgereisde Jihadisten uit te schakelen voordat ze naar Europa konden terugkeren en hier een spoor van ellende zouden kunnen gaan trekken. Dat is toch veel effectiever?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door King George »

Deze Marokkaanse Duitse Jihad broedzeug keert niet meer terug! Er is voorwaar ook nog goed nieuws voor Duitsland.



Irak is he-le-maal klaar met Europese ISIS-strijders, en gaat Duitse jihadistenmoeder ophangen

Afbeelding
Foto: Een verzameling ISIS-vrouwen. Vermoedelijk staat de Duitse vrouw hier echter niet tussen.

Door Tim Engelbart 21 januari 2018

Een vijftigjarige Duitse vrouw die enkele jaren geleden naar Irak trok om daar voor ISIS te gaan vechten, is vandaag door een rechtbank in Baghdad ter dood veroordeeld. De Irakezen hebben schoon genoeg van buitenlandse jihadstrijders die hun land komen vernielen en hun mensen over de kling jagen.

Baghdad heeft gesproken: een Duitse vrouw die in 2014 Europa verruilde voor Syrië (en later Irak) zal binnenkort sterven. Dat meldt althans een rechtbank die zicht heeft verdiept in de vijftigjarige terroriste die meende dat het beter was om mee te helpen met een genocidale organisatie in het Midden-Oosten dan om in het welvarende Duitsland een normaal leven te leiden.

Daarvan zal ze binnenkort de wrange vruchten plukken. Irak heeft namelijk schoon genoeg van al die buitenlandse jihadisten die menen dat hun land een soort speelplaats is voor moordlustige barbaren die graag wat koppen hakken of yezidi’s tot seksslavin maken. En dat betekent in haar eigen geval dat ze niet meer levend zal terugkeren naar Duitsland. Het AD:
  • “Een Iraakse rechtbank heeft een Duits-Marokkaanse vrouw vandaag tot de doodstraf veroordeeld omdat ze zich aansloot bij IS en terreuraanslagen ondersteunde. Dat melden Duitse media. Het zou gaan om Lamia K. (50) uit Mannheim.

    De doodstraf werd uitgesproken door een speciale strafrechtbank in de Iraakse hoofdstad Bagdad. Die besliste dat de vrouw moet worden opgehangen zoals de Iraakse anti-terrorismewet bepaalt.

    De Duitse hielp IS bij het voorbereiden van terreuraanslagen en was betrokken bij een aanval op Iraakse veiligheidstroepen, zo verklaarde de rechtbank. ,,Ze verleende logistieke steun en hielp bij het plegen van misdaden, trouwde met IS-strijders en bracht bovendien haar twee dochters mee”, zo zei de rechter die tegelijkertijd optrad als woordvoerder.”
Ik ben en blijf een principieel tegenstander van de doodstraf en ik sta dan ook absoluut niet op de keukentafel te dansen van plezier. Maar vergeef het me dat ik in dit specifieke geval ook niet bijzonder rouwig en verdrietig ben.


DDS
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Mahalingam »

In Turkije zijn een aantal dokters en verplegers van IS opgepakt.
Een Turks tv-station heeft een video gepubliceerd waarin de arrestatie te zien zou zijn. De belangrijkste vangst zou Kefah Basheer Hussain zijn, gezondheidsminister en medeoprichter van Islamitische Staat. Hij zou al sinds 2004 een hoofdrol hebben gespeeld bij verschillende jihadistische en terroristische groepen, waaonder Al-Qaeda, zo schrijven Turkse media.
En hoe zijn ze in Turkije terecht gekomen?
Volgens Turkije zijn Hussain en co met hulp van YPG-milities, die gesteund worden door de Verenigde Staten, naar Turkije gesmokkeld. Hussain heeft inmiddels bekend dat er akkoorden zijn gesloten met YPG, onder meer over een veilige doortocht van IS-strijders in bepaalde delen van Syrië, zo schrijft het Turkse staatspersbureau Anadolu Agency.
Dat dit nieuws is dat in onze media verschijnt komt dooordat:
’IS-verdachte uit Apeldoorn (24) opgepakt’
Een Nederlandse vrouw die zich bij IS zou hebben aangesloten is opgepakt in Turkije. Het gaat volgens Turkse media om Xaviera Rose-Claire Swagemakers (24) uit Apeldoorn. Ook een Algerijn die in Nederland woont is gearresteerd.[...]
Swagemakers staat op de Nationale sancielijst terrorisme, waarop personen staan wiens bankrekeningen zijn bevroren. Interpol zou eerder een internationaal opsporingsbevel hebben uitgevaardigd.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1580313 ... 4-opgepakt
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

IS trainde Nederlandse voor aanslag Europa

Islamitische Staat (IS) heeft een Nederlandse en twee Belgische vrouwen in Syrië opgeleid om in Europa een aanslag te plegen. Dat schrijft de Belgische krant Het Laatste Nieuws dat zegt exclusief inzage te hebben gekregen in de verhoren van een Antwerpse IS’er die in augustus door Syrische Koerden werd opgepakt.

De man zegt in het verhoor dat het drietal is getraind in explosieven en dat ze die in Europa moeten gebruiken. De vrouwen werden ook voorbereid om via Turkije naar Europa te reizen.

De Antwerpse Syriëganger werd volgens de krant dagenlang ondervraagd door Amerikaanse militairen en vertelde honderduit over wat zijn landgenoten allemaal deden in dienst van IS. Over plannen voor nieuwe terreur in het Westen bleef hij echter tot in oktober zwijgen. Uit de verhoren werd niet duidelijk wanneer de vrouwen zijn getraind en of ze daadwerkelijk zijn vertrokken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie