Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Ariel »

600 vluchtelingen in Maximiliaanpark: Jambon kondigt politieacties aan

Afbeelding

De politie zal de komende dagen acties ondernemen tegen de toevloed van migranten in de buurt van het Noordstation. Dat kondigde minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon vandaag in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken aan op vragen van Benoît Hellings (Ecolo), Wouter De Vriendt (Groen) en Monica De Coninck (sp.a).

Gisterenavond werden er bij de voedselbedeling 600 vluchtelingen geteld tegen slechts 100 midden november, 250 midden december en 500 op nieuwjaarsdag. Indien we een nieuwe jungle van Calais willen voorkomen, moeten we de toestand constant in de gaten houden, legde de minister uit. Een werkgroep evalueert de toestand op regelmatige basis. Wanneer een verhoging wordt vastgesteld, komt de politie tussen om te vermijden dat mensen zich in het Noordkwartier en meer in het bijzonder het Maximiliaanpark vestigen, voegde hij eraan toe.

“De komende dagen zijn nog acties voorzien”, verklaarde hij. Die interventies hebben resultaten, zo moet blijken uit grafieken, die de minister verspreidde en waaruit een daling van het aantal Soedanezen dat sinds september werd opgepakt naar voren kwam. De oppositieleden reageerden sceptisch. “Het is niet uw beleid dat de daling van de opgepakte migranten verklaart, maar de duizenden burgers die hen een dak boven het hoofd bezorgen”, zei Hellings.

Niet wachten
De minister werd in de commissie aan de tand gevoeld omwille van zijn uitspraken dat het aantal Soedanezen in de Noordwijk ‘exponentieel’ toegenomen was na de opschorting van de repatriëringen naar Soedan. Hij gaf vandaag toe dat hij dit niet wetenschappelijk kon bewijzen. “Maar ik ga niet wachten tot de situatie onomkeerbaar is om te reageren”, voegde hij eraan toe.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24953
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door King George »

Ligt het Noordstation soms te dicht bij de EU-gebouwen dat ze daar wel het stoepje willen gaan vegen? Te dicht bij hun achtertuin?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Ariel »

Nou, spannend. En wat gaan ze met die 600 illegale asielzoekers doen? Naar een politiebureu brengen ? Voordeur in en via achterdeur weer wegsturen?
Grootschalige politieoperatie zondagavond in Noordstation en Maximiliaanpark

Afbeelding

De federale politie organiseert zondagavond om 20 uur een grootschalige operatie in de wijk rond het Noordstation en het Maximiliaanpark in Brussel. Dat is vernomen uit betrouwbare bron. De interventie is gepland na het uitdelen van de maaltijden op het voorplein van het Noordstation.

Het burgerplatform dat zich bezighoudt met de huisvesting en de carpooling van de asielzoekers heeft op Facebook aangekondigd dat ze vanaf 19 uur een mensenketting gaat vormen die vertrekt aan de trappen van het Noordstation, dat herdoopt is tot ‘Plein van de Vrees’, tot aan het Maximiliaanpark, dat voor hen het ‘kruispunt van de solidariteit’ geworden is.

Om 20.30 uur neemt de voorzitter van de Franstalige mensenrechtenliga, Alexis Deswaef, het woord: hij zal wie asielzoekers opvangt, uitleggen wat hun “rechten tegenover de politie” zijn.

“Na het elan van solidariteit met de asielzoekers is het opmerkelijk vast te stellen dat zelfs binnen de overheid er verzet komt tegen de acties van minister van Veiligheid Jan Jambon, zijn collega Theo Francken en meer globaal die van de hele regering”, zegt Deswaef zondag aan Belga. Een verantwoordelijke voor de operatie belde vrijdag de voorzitter van de liga na een vergadering op het kabinet van minister Jambon waarop de grootschalige actie van de federale politie van zondagavond werd uitgewerkt.

Andere acties in de Noordwijk zijn gepland minstens een keer per week in functie van de capaciteit van de politie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Nou, spannend. En wat gaan ze met die 600 illegale asielzoekers doen? Naar een politiebureu brengen ? Voordeur in en via achterdeur weer wegsturen? [icon_lol.gif]
Die zwarten worden elke dag verwend door Gutmenschen die nu weer een menselijke ketting gaan vormen om hun troeteldieren te beschermen. Waar wachten die eigenlijk op om ze allemaal zelf in huis te nemen dan hoeven ze toch niet meer op het "plein van de vrees" ( [icon_lol.gif] ) te kamperen ?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Mahalingam »

"Het burgerplatform dat zich bezighoudt met de huisvesting en de carpooling van de asielzoekers "

Wat moet ik mij bij deze "carpooling" voorstellen? Smokkelroute naar Engeland?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
orfeus
Berichten: 86
Lid geworden op: do aug 25, 2011 4:36 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door orfeus »

Alexis Deswaef...levensgezel van Catherine Moureaux, jawel, dochter van Philipe Moureaux, de man die Molenbeek wereldberoemd maakte... [icon_lol.gif]
https://www.facebook.com/franckentheo/p ... 0361524000
Alexis Deswaef mocht ook niet opgepakt worden van Mayeur toen hij met zijn acolieten een blok beton uitgoot voor mijn kabinetsdeur, mijn allochtone kuisvrouw opsloot, mijn medewerkers uitschold voor nazi's en racisten en iedereen verhinderde te werken.
Die Deswaef is een verFranste Vlaming en gebruikt die illegalen in de communautaire tegenkanting.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Ariel »

En hoe gaat het met de ontruiming van het Maximiliaanpark. Niet goed... :no1: Duizenden mensen protesteren tegen geplande politieactie in Maximiliaanpark Was het misschien slimmer geweest om de opschoning van het park niet van te voren aan te kondigen? Er was trouwens geen asilige meer te vinden in het park. Die zijn weggebracht door de Belgische goedmens,
Aan het Noordstation in Brussel protesteren meer dan 3.000 mensen zondagavond tegen de geplande actie van de federale politie in het Maximiliaanpark. Het park zelf is leeg omdat vrijwilligers alle transmigranten hebben weggebracht.

Aan het Noordstation in Brussel is het bijzonder druk door de protestactie. Het gaat om mensen van alle leeftijden en afkomsten die met hun aanwezigheid willen protesteren tegen de migratie- en asielpolitiek van staatssecretaris Theo Francken (N-VA) en de federale regering.

‘Na het elan van solidariteit met de transitmigranten is het opmerkelijk vast te stellen dat zelfs binnen de overheid er verzet komt tegen de acties van minister van Veiligheid Jan Jambon, zijn collega Theo Francken en meer globaal die van de hele regering’, zei Alexis Deswaef, voorzitter van de Franstalige mensenrechtenliga.

De betogers willen zondagavond uiteindelijk een menselijke ketting vormen tussen het Noordstation en het Maximiliaanpark.

Maximiliaanpark is leeg

In dat park houdt de federale politie zondagavond een grootschalige actie. Veel zullen de agenten er echter niet vinden, aangezien vrijwilligers zondagmiddag naar het het park zijn getrokken om alle migranten te verzamelen en hen onder te brengen bij gastvrije burgers. In totaal hebben ze 150 tot 200 mensen weggebracht.

Driehonderd andere migranten die zaterdagavond al opvang hadden gekregen, blijven ook zondagavond bij die gastgezinnen. Volgens het burgerplatform zijn er dus in totaal zo’n vijfhonderd mensen die onderdak gekregen hebben, een cijfer dat het platform zegt ongeveer elke avond te halen.

Conflicten op de snelweg

De transitmigranten die rond het Noordstation verblijven, vragen bewust geen asiel aan in ons land omdat ze naar Groot-Brittannië willen reizen. De voorbije week sloeg de politie nog alarm over agressieve migranten na een incident op de snelwegparking van Groot-Bijgaarden. Daar kwam het tot een confrontatie tussen de federale snelwegpolitie en een veertigtal migranten en werd een waarschuwingsschot gelost.

'We moeten acties blijven voeren en illegalen blijven terugsturen, zo niet zal er een echte veldslag op onze snelwegparkings ontstaan', reageerde staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). 'Tegelijkertijd moet ook gedacht worden aan de vrachtwagenchauffeurs.'

Minister van Binnenlandse Zaken, Jan Jambon (N-VA), liet weten dat hij 'de problematiek goed in kaart zal brengen'. 'We gaan niet dweilen met de kraan open', klonk het. 'Er zal overleg zijn met de nodige diensten en met de verschillende betrokken overheden.'
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Ariel »

BURGERS MET EEN BED VOOR MIGRANTEN, EN WIFI

Elke avond engageren vrijwilligers zich om de honderden transitmigranten in het Maximiliaanpark een slaapplaats te bieden. Al vier maanden lang, overal in het land. Met dank aan #opkuisen. ‘Ik wilde gaan samenwonen met vrienden, maar heb een appartementje gehuurd om migranten in huis te kunnen nemen.

‘Wie rijdt er mee met Colette? En wie met Marie?’ Het is dinsdag, halfnegen ’s avonds. Het Maximi-liaanpark in Brussel, vlak bij de kantoren van de Dienst Vreemdelingenzaken en het Noordstation, is opnieuw de verzamelplaats voor honderden Afrikaanse migranten op de dool. Thomas Tibbaut, een van de vrijwilligers van het Hébergement Plateforme Citoyenne of Burgerplatform Voor Overnachtingen, zet zich aan de uitdaging die hij al maandenlang elke avond met vrienden en sympathisanten aangaat: alle transitmigranten die in het park rondhangen aan een slaapplaats helpen.

‘We zijn maar met vier vanavond om iedereen toe te wijzen, dus jullie zullen wat geduld moeten oefenen’, zegt hij aan een Soedanese jongeman. De vragen zijn talrijk, de plaatsen beperkt. Elke avond is het een race tegen de klok, zoeken naar de perfecte match en hopen op solidariteit.

Twee Ethiopische jongens zijn de eerste gelukkigen. Zij mogen mee met Jean-Claude Grafé. Het is niet de eerste keer dat hij hen in huis haalt. ‘Ils sont déjà des habitués.’ Jean-Gauthier Heymans, onderwijzer in Molenbeek, heeft één slaapplek en krijgt de 20-jarige Libiër Mustapha toegewezen. Thomas Tibbaut stelt hen kort aan elkaar voor. ‘Mustapha leert een beetje Frans’, zegt hij. Gelukkig spreekt Heymans ook een mondje Arabisch, overgehouden aan zijn humanitaire werk in het buitenland. ‘Omdat ik het niet eens ben met het beleid van onze regering, wilde ik iets doen’, legt hij uit. Hij kan gerust nog twee andere mensen vervoeren. ‘Wil je een kwartiertje wachten?’, vraagt Thomas hem. ‘Dan zoek ik een adres.’

Aan de rand van het park kijkt Veronique Pochet toe. De voorbije maanden heeft ze haar huis in Meise al voor tientallen migranten opengesteld. ‘Het is hier al drukker geweest’, merkt ze op. ‘Valt het u op hoe ordelijk het eraan toe gaat? In het begin had ik wat schroom om als vrouw alleen naar het park te komen, ik dacht dat ik zou worden aangeklampt. Maar niemand dringt zich op.’ Ze is blij om een koppeltje uit Eritrea terug te zien. Zij hebben eerder bij haar overnacht en willen graag weer met haar mee. Ook hun vriend springt in de auto.

Bij een tas thee in haar huiskamer komen ze op adem. ‘Ik kan zien dat ze uitgeput zijn’, zegt Pochet. De voorbije drie nachten hebben ze geprobeerd aan boord van een vrachtwagen te klimmen. Bestemming: het Verenigd Koninkrijk. Vrienden van hen zijn de dag voordien opgepakt en opgesloten, maar de gelukkige die de overkant heeft gehaald en het goede nieuws laat weten – ‘Ik ben in Londen!’ – houdt het vuur brandend. ‘Een of twee nachtjes rust. Dan proberen ze opnieuw’, zegt Pochet. Ze heeft de verhalen zo vaak gehoord en weet: na de hel van Libië en de overtocht op zee geven ze niet meer op.

‘Ik wilde al zo lang iets doen, maar wist niet hoe’, zegt Pochet. ‘Toen ik op de radio over het burgerplatform hoorde, ben ik meteen naar het park gegaan. Mijn twee oudste kinderen zitten op kot en waren bereid hun kamer af te staan. Ik heb daarna mijn man Bjorn en onze jongste zoon Romain gevraagd of zij ermee instemden. Romain is vijftien en vaak alleen thuis. Kon ik hem wel bij vreemden laten?’


Vrijwilligers halen migranten op, het Maximiliaanpark moet leeg, iedereen moet een bed krijgen.

‘In het begin was ik er een beetje bang voor’, zegt Romain. ‘Maar als ik nu alleen thuis ben, voel ik me veel veiliger met gasten in huis.’

Door taal en trauma’s is het vaak moeilijk om een gesprek aan te knopen. ‘Ik wil niet te veel vragen stellen’, zegt Pochet. ‘Als ze het echt willen, beginnen ze na verloop van tijd wel te vertellen. Ondanks alle miserie lachen we ook veel.’ Romain knikt. ‘We spelen weer gezelschapsspelletjes in plaats van tv te kijken. Sommige spelletjes, zoals Vier op een rij, zijn zo eenvoudig dat ze geen uitleg nodig hebben. Of we spelen Fifa op de Playstation, uren aan een stuk! Onze gasten hebben ook al voor ons gekookt.’ Injera, een klassiek gerecht in Ethiopië en Eritrea dat lijkt op een pannenkoek maar helemaal anders smaakt. ‘Met Kerstmis zaten zeven gasten en familie allemaal door elkaar aan één lange tafel’, zegt Pochet. ‘Het is hier nog nooit zo gezellig geweest.’

Het wederzijdse vertrouwen is intussen zo groot dat haar gasten kunnen uitslapen wanneer zij uit werken gaat. Haar huis is hun huis. Veronique Pochet zou het niet meer anders willen. ‘Eerst waren we van plan ons enkel voor de barre wintermaanden te engageren. Maar misschien blijven we dit doen zolang het nodig is. Het zijn die kleine momenten van geluk die me toelaten vol te houden en los te laten. Een voorbeeld. Voor we de eerste gasten in huis haalden, vroeg ik mijn oudste zoon om alle waardevolle spullen in zijn kamer op te bergen. Onlangs maakte een gast ons erop attent dat er nog een verjaardagskaart op het nachttafeltje lag. Er zat 30 euro in. Ik was stomverbaasd. Het geld lag er al maanden en toch had niemand het genomen. Mocht ik in hun plaats zijn, ik zou niet hebben geaarzeld.’

#Opkuisen

‘Telkens als ik jongens aan het Noordstation achterlaat, zit ik nadien in de auto te wenen. Meestal staan ze hier de volgende dag terug. Maar er kan hen zoveel overkomen’

Met ruim 31.000 zijn ze al, de leden van de Facebookgroep Hébergement Plateforme Citoyenne. Daarbij komen de 1.800 leden van de Nederlandstalige groep Burgerplatform Voor Overnachtingen. Het netwerk is zo wijdvertakt en zo goed georganiseerd dat er ook al lokale groepen zijn, rond Leuven, Gent en Antwerpen. En dat in amper een half jaar tijd.

‘Tijdens de zomer sliepen de mensen elke nacht met honderden in het park’, zegt initiatiefnemer en coördinator Mehdi Kassou, die voor een communicatiebedrijf werkt. Hij kon het niet langer aanzien. ‘In het begin wilden we vooral vrouwen en kinderen onderdak bieden, sinds september proberen we elke avond het park leeg te maken. Meestal lukt dat.’ Volgens eigen berekeningen boden alle vrijwilligers samen vorig jaar meer dan 50.000 overnachtingen aan.

Het was staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) die de burgerbeweging ongewild een duw in de rug gaf. Met de arrestaties in het park van Soedanezen en de identificatiemissie wilde de regering een grens trekken. Brussel zou geen ‘tweede Calais’ worden. ‘Na de opkuistweet van Francken groeide ons ledenaantal in één week tijd van 5.000 naar 9.000’, zegt Kassou. Maanden later is het platform zo groot dat het de aandacht trekt van Al Jazeera en France24.


Een migrant toont waarom hij vluchtte.

Het engagement van Kassou en medestanders gaat nog verder terug, tot de vluchtelingencrisis van 2015. Toen asielzoekers met honderden in het park moesten slapen, verenigden burgers zich in het Plateforme Citoyenne de Soutien aux Réfugies. Daarvan is het burgerplatform voor overnachtingen een deelwerking. Terwijl het gros van de vrijwilligers geëngageerde burgers zijn die hun handen uit de mouwen steken om alle migranten bed, bad en brood te bieden, maakt het platform geen geheim van zijn ambitie om ook het beleid te veranderen. Gesloten centra moeten dicht. Migranten moeten veilig en legaal naar Europa kunnen komen. En de eisen van mensen zonder papieren moeten worden gehoord. Het burgerplatform is er om te blijven.

Do’s-and-don’ts

Solidariteit is een werkwoord, ook al ben je met 30.000. Het is al na tien uur en de ongerustheid bij de vrijwilligers in het Maximi-liaanpark slaat toe. ‘Ik denk niet dat het ons vanavond lukt om iedereen te slapen te leggen’, zegt Thomas Tibbaut tussen twee telefoontjes door. ‘Hallo, hebben jullie misschien nog een slaapplek?’ Op Facebook wordt een noodoproep gedaan.

Niet dat er meer migranten zijn. Er worden alleen minder bedden aangeboden. Wie de dag voordien geen plek vond, krijgt voorrang. Maar hoe raken ze op hun bestemming zonder chauffeurs? ‘Op dit late tijdstip zeggen veel mensen: “Ik heb een bed, maar ik kan mijn gast niet meer komen ophalen.”’ Opgeven doen ze niet. ‘Zolang er hoop is, gaan we door’, zegt Tibbaut. ‘We hebben hier al eens tot vier uur ’s ochtends gestaan.’

Na de opkuistweet van Francken groeide het ledenaantal in één week van 5.000 naar 9.000. Maanden later is het platform zo groot dat het de aandacht trekt van Al Jazeera en France24

Wie migranten in huis wil nemen, worstelt met dezelfde vragen. Of ze wifi nodig hebben (ja), of ze willen eten (begin met een kopje thee, het liefst met veel suiker) en of je hen alleen in huis laat of een sleutel geeft. Op Facebook delen vrijwilligers do’s-and-don’ts. En goede raad. Dat het wel losloopt. En dat je vooral niet moet proberen te hard je best te doen. Het enige waar de meeste migranten naar verlangen, is een beetje rust en regelmaat.

‘Het is een kwestie van wederzijds vertrouwen’, zegt Bert Van Vossole. De grafisch ontwerper uit Borgerhout begon met de Nederlandstalige Facebookgroep van het platform en ving al heel wat Soedanezen op. Hij probeert twee keer per week naar het park te gaan. ‘Het belangrijkste is die gasten het gevoel te geven dat ze veilig zijn’, weet hij. ‘Ze beseffen dat het niet evident is om in andermans huis te worden uitgenodigd. Zij zijn hun gastgezinnen enorm dankbaar.’

High five

Marie Lesy (41) uit Antwerpen beaamt. ‘Soms denk ik: ik krijg meer hulp, steun en liefde van hen dan zij van mij. Zeker nu ik mijn voet gebroken heb, zijn Dia (22) en Adil (20) heel welkom. Zij doen elke avond de afwas. Dat vond ik eerst ongemakkelijk, maar het went. Ik heb moeten leren dat zij mij niet als gastvrouw zien, maar als iemand die hen helpt en aan wie zij dankbaarheid verschuldigd zijn.’


Veronique Pochet en haar zoon Romain vingen al tientallen migranten op: ‘Ondanks alle miserie lachen we veel.’

De Ethiopische jongens, een maand in België, verblijven al drie dagen bij haar. Daarvoor sliepen ze in Leuven, Luik, Boom en Brussel. Bij zeven verschillende families. Nog geen nacht op straat. ‘We hebben Calais gekend. De slechtste tijd uit ons leven. Niemand wilde ons daar helpen. Hier wel. Dat hadden we niet verwacht.’

Na schooltijd wandelt Uras, het vijfjarige zoontje van Lesy, de woonkamer binnen. Nog voor hij zijn moeder een kus geeft, geeft hij zijn Ethiopische huisgenoten een high five. ‘Je zou denken dat het met een kind in huis helemaal onmogelijk is om vreemden op te vangen’, zegt Lesy. ‘Wel integendeel. Uras is de ideale ijsbreker. Ze werden op slag dikke vrienden en rennen de hele avond spelend door het huis. Als Dia op de piano speelt, zit Uras met grote ogen te kijken.’

Marie herinnert zich goed de eerste keer dat ze mensen uit het park liet overnachten. ‘Ik had al eens geld gegeven aan goede doelen en dacht dat ik niet veel meer kon doen. Tot op Facebook de vraag kwam of iemand in Antwerpen twee slaapplaatsen had. Ik dacht: laat maar komen.’


Tia Van Renterghem, voltijds idealist: ‘Soms slapen hier acht mensen. Ik kan nooit nee zeggen.’

‘Aan Uras zei ik: “Er zijn mensen zonder huis. Zij zijn op reis. Mogen zij naar hier komen?” Hij zei: “Als zij geen bed hebben, moeten ze naar hier komen.” Hij wilde zelfs zijn kamer afstaan. Ik was zenuwachtig. Had heel het huis gepoetst. Een grote kom soep gemaakt ook. Daar hadden ze geen zin in. Ook thee wilden ze niet. Alleen de code van de wifi en een stopcontact om hun gsm op te laden. De rest van de avond heb ik hen niet meer gezien. De dag daarop sliepen ze tot een stuk in de namiddag. Toen ik na mijn werk thuiskwam, waren ze weg.’

Waarom doet ze dit? ‘Omdat ik niet begrijp dat mensen die geen asiel willen vragen dan maar op straat moeten slapen’, zegt Marie. ‘Wij zijn toch een rijk land?’

Mensensmokkel

‘Wij doen wat de overheid zou moeten doen’, zegt ook Bert Van Vossole. Hij benadrukt: ‘Wij doen niets fout. Wij doen niets tegen de wet. Humanitaire hulp bieden aan mensen in nood is perfect legaal.’ Die hulp gaat soms best ver, zeker wanneer vluchtelingen vrienden worden. ‘Soms ontstaat zo’n sterke band dat vrijwilligers bereid zijn veel voor hen te doen’, zegt Van Vossole. ‘Sommige gaan zelfs op bezoek in de gesloten centra, als blijkt dat de politie hen heeft opgepakt.’

Maar hoever kan je gaan in het helpen van migranten die hier niet eens willen blijven? ‘De grens is duidelijk’, zegt Van Vossole. ‘We rijden niet met hen naar een autosnelwegparking of naar Zeebrugge. We helpen hen niet om in Engeland te raken. We willen niet van mensensmokkel worden beschuldigd. Al stelt de politie soms graag een voorbeeld.’

David, die liever niet met zijn volledige naam in de krant wil, is nog niet bekomen van de schrik. ‘Het was Kerstdag. Na twee nachten wilden mijn gasten, uit Egypte en Mali, terug naar het park. Ik bracht hen met de wagen. Vlak voor de Reyerstunnel: alcoholcontrole. Ze moesten hun papieren tonen. De lokale politie haalde er een inspecteur van de federale bij. Hij was brutaal. Intimiderend. Vroeg me of ik wel wist waarmee ik bezig was. Dat ik voor mensensmokkel zou kunnen worden vervolgd.’ Zijn gasten werden meegenomen en door Vreemdelingenzaken opgesloten. David: ‘Enkele dagen later kwam ik een van hen weer tegen in het park. Van de ander geen nieuws.’ Het sterkt David alleen maar. ‘Wat wij doen, is meer dan ooit nodig.’

‘Veel agenten dragen ons een warm hart toe,’ zegt Van Vossole. ‘Toch proberen we de politie te ontwijken.’ In de Facebookgroepen waarschuwen vrijwilligers elkaar voor politiecontroles langs de weg en raden ze elkaar aan om de migranten uit te leggen hoe ze de politie kunnen herkennen (blauwe strepen = lokale, rode strepen = federale). Migranten wordt afgeraden om zonder geldig vervoersbewijs de bus of trein te nemen, omdat op het openbaar vervoer meer zou worden gecontroleerd. In de mate van het mogelijke proberen de vrijwilligers ook ‘aansluitende overnachtingen’ te regelen. Migranten vervoeren ze dan rechtstreeks van het ene gastgezin naar het andere, zonder dat ze overdag de tijd moeten doden in of rond het park, waar de politie in de buurt af en toe razzia’s houdt.

‘In vergelijking met Libië of Italië vinden de migranten de politie in België best cool’, zegt Medhi Kassou. ‘Op een ernstig incident in de nacht van maandag op dinsdag na. Het park was leeg, onze opdracht zat erop. In een straat die uitgeeft op het park zagen we hoe een vrouw die op de grond lag, de handen op het hoofd, hardhandig door een patrouille werd aangepakt. Toen we de agenten vroegen wat hen bezielde, moesten we onze identiteitskaart tonen. Ik vroeg de agenten ook om hun naam. Hun antwoord was: Jan Jambon.’

De N-VA-minister van Binnenlandse Zaken kondigde woensdag nog extra controles rond het Noordstation aan. Het kat-en-muisspel gaat door. Mehdi Kassou laat er zich niet door intimideren. ‘Dit is het bewijs dat de mensen in het park ons meer dan ooit nodig hebben’, zegt hij.

Klaar voor de oversteek

Enter Tia Van Renterghem. Blonde twintiger. Voltijds fiscalist en idealist. Wilde gaan cohousen, tot ze over het Maximiliaanpark hoorde en besloot om in Vorst een appartementje te huren om zoveel mogelijk migranten in huis te kunnen nemen. ‘Mijn huisbaas stond er gelukkig direct achter.’

Als ze dinsdagavond de deur van haar appartement openslaat, zitten drie Ethiopische mannen aan haar keukentafel te kaarten. Ze is ’s morgens naar haar werk vertrokken zonder enig idee of haar gasten er die avond nog zouden zijn. Een vierde man kijkt toe. Een vijfde, Sammy, staat achter de kookpotten. Een zesde komt in Tia’s bed op krachten voor wat een koude en spannende nacht belooft te worden. Behalve de kok proberen ze vannacht allemaal de oversteek naar Engeland te maken.

Sinds de zomer legt Tia elke avond gemiddeld vier mensen te slapen. ‘Soms zelfs acht. Als zij allemaal in hun slaapzak kruipen, kan je hier nog amper gaan of staan. Mijn engagement vraagt veel tijd en energie. Elke avond zeg ik: vanavond even niet. Maar even later ligt het hier toch weer vol.’ Als ze een telefoontje krijgt, kan ze geen neen zeggen. Ook vanavond staat haar gsm niet stil. ‘Hello? You are in Ostend station now? Inside the truck? A fridge truck? Coming to Brussels? I’ll pick you up.’

Sammy verblijft intussen al drie maanden bij Tia. Hij weet zelfs waar de sleutel van de voordeur ligt. ‘Natuurlijk vertrouw ik hem, net als de rest’, zegt ze. ‘We zijn even oud. Ik beschouw hen als vrienden. Je kan je niet voorstellen hoeveel liefde ik van hen krijg. Ik hoef zelf nooit te koken. De was doen we samen. Hun bedden maken ze zelf op. Vorige week stonden we hier met zes de ramen te wassen. En ze zijn zot van de hond, Bobien.’

Zijn vrienden mogen het nog niet weten, zegt Tia, maar ze denkt niet dat Sammy nog naar het VK wil. ‘Hij wil hier blijven. Daar ben ik gelukkig om. Ik heb al meer dan genoeg afscheid moeten nemen. Telkens als ik jongens aan het Noordstation achterlaat, zit ik nadien in de auto te wenen. Meestal staan ze hier de volgende dag terug. Maar er kan hen zoveel overkomen.’

Na het eten gaan de warme truien aan, de sjaals om en de mutsen op. Er wordt opgewonden gepraat. De spanning is voelbaar. Dan proppen ze zich met zeven in Tia’s kleine bedrijfswagen en rijden ze naar het Noord-station. Tia kent er iedereen, knuffelt, kust. ‘Ze noemen mij hier weleens de koningin van het station’, grapt ze. Maar ook deze keer valt het afscheid zwaar. De jongens verdwijnen. Waarheen willen ze niet zeggen. Maar alle wegen leiden naar Engeland.

Het is intussen bijna middernacht. In het Maximiliaanpark slinkt de groep wachtenden op een bed zienderogen. Plots duikt Bert Van Vossole op. Hij pikt drie jongemannen op. ‘Ik was pas laat thuis van het werk en had eerst geen zin om nog te komen’, zegt hij. ‘Maar ik kon het niet laten.’

‘Nog elf’, telt Mehdi. ‘Wat doen we met hen?’ Terwijl ze de opties bekijken, laat een vrijwilliger een paar dozen eclairs en andere zoetigheden aanrukken. Het verdict: ‘We brengen hen naar Haren.’ Daar opende eind december een nachtopvang voor 100 mensen. De stad Brussel stelde het gebouw ter beschikking, het burgerplatform doet de rest. ‘Eigenlijk zit de opvang al vol, maar we houden altijd een twintigtal plaatsen vrij voor noodgevallen, zoals nu.’

Om halfeen is het park leeg. Op twee jongens na. Mehdi Kassou probeert hen nog een allerlaatste keer te overtuigen om een slaapplaats te aanvaarden, maar ze blijven weigeren. ‘Ils ont d’autres projets.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Mahalingam »

Met een gepolitiseerde politie is het lastig om politiek gevoelige zaken aan te pakken. Ambtelijke sabotage ligt op de loer.
Intern onderzoek bij politie na ‘lek’ over actie in Maximiliaanpark
De politie zou zondagavond een grootschalige actie doen in het Brusselse Maximiliaanpark en de wijk rond het Noordstation, om illegale migranten op te pakken. Maar die operatie moest op het laatste moment verplaatst worden naar de Brusselse stations en de treinen van en naar de hoofdstad. ‘Bronnen binnen politie en overheidsdiensten’ zouden gelekt hebben dat er een actie op til was, luidde het, waardoor de mensenrechtenorganisaties actief in het park de migranten nog snel konden onderbrengen bij mensen thuis.
[...]
De politie doet nu intern een onderzoek om te zien waar het lek vandaan kwam, kondigde N-VA-vicepremier Jambon aan in Terzake. ‘Agenten zijn gebonden door beroepsgeheim. Het kan dus niet dat acties zomaar op voorhand publiek worden gemaakt’, zei de minister, al wil hij wel de resultaten van het interne onderzoek afwachten, ‘en dan pas handelen’.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180122_03314452
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Mahalingam »

De illegalen moesten even het veld ruimen want er was eventjes geen plaats voor hen. Er werd voor hun geprotesteerd.
Duizenden mensen protesteren aan Maximiliaanpark tegen asielbeleid van regering
In Brussel zijn duizenden mensen samengekomen aan het Maximiliaanpark om te protesteren tegen het asielbeleid van de federale regering. Met hun “Human Wave for solidarity and humanity” willen de betogers vrijwilligers die vluchtelingen helpen ook een hart onder de riem steken.

Volgens de organisatoren gaat het om meer dan 10.000 betogers, de Brusselse politie had om 15.00 uur nog geen voorlopige cijfers. De betoging vertrekt van het Maximiliaanpark, waar vrijwilligers al maandenlang dagelijks in de weer zijn om vluchtelingen, asielzoekers en transmigranten opvang en onderdak te geven.

“We komen in de eerste plaats betogen voor solidariteit”, reageert medeorganisator Riet D’hondt van Vriendschap zonder Grenzen aan de openbare omroep. “Mensen die vluchten zijn ook mensen en hebben rechten.”
En vanwege die rechten zijn ze niet weg te krijgen uit het park.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/du ... ~ac558b65/
Globe Aroma is een Open Kunstenhuis waar tientallen kunstenaars-nieuwkomers creëren, repeteren en elkaar ontmoeten. Jaarlijks gaat een professioneel kunstenaar aan de slag met een groep diverse deelnemers in een participatief kunstproject.
De recente inval in de vzw Globe Aroma, waar zeven mensen opgepakt werden, heeft ook veel kwaad bloed gezet. “Vandaag zitten nog steeds twee van die zeven mensen in het gesloten centrum 127bis”, zegt artistiek directeur Els Rochette van de vzw. “Al 15 jaar werken wij met nieuwkomers, waar kunnen die mensen zich nu nog veilig voelen, als het niet bij ons is.”
Engeland bijvoorbeeld waar ze zo graag naar toe willen gaan?

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef:En vanwege die rechten zijn ze niet weg te krijgen uit het park.
Het zal dan toch wel wat frisjes worden volgende week in dat park. Een park kan je het niet echt meer noemen, eerder een vuilnisbelt. Ik stel me ernstige vragen bij het logisch redeneervermogen van die betogers. Waarom dat ondoelmatige rondwandelen, is het niet beter elk een geschikte vluchteling uit te kiezen en mee naar huis te nemen?
En waarom dat dwaze "refugees wellcome!" ? Ze willen zo snel mogelijk weg uit België !
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Ali Yas »

Misschien moeten ze nog even doorvaren naar Canada. Ze schijnen daar sinds Trudeau nogal inclusief te zijn.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
600-vluchtelingen-in-maximiliaanpark
Ik zie er daar een op zijn knietjes. Zou dat dankbaarheid zijn jegens het land dat hem bereid was toe te laten nadat hij zijn eigen land had laten verzieken? Of is dat dankbaarheid jegens Allah, die hem de kans heeft gegeven ongestraft ongelovigen uit te buiten?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
orfeus
Berichten: 86
Lid geworden op: do aug 25, 2011 4:36 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door orfeus »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/25 ... -regering/
Vakbonden en ontwikkelings- en mensenrechtenorganisaties hadden opgeroepen tot de manifestatie, die de naam "Human Wave for solidarity and humanity" heeft gekregen. De betogers stappen op tussen het Maximiliaanpark en de gedempte kaaien in het centrum van Brussel. Volgens de Brusselse politie gaat het om zo'n 10.000 betogers, volgens de organisatie zijn het er een stuk meer.
"We komen in de eerste plaats betogen voor solidariteit. Mensen die vluchten zijn ook mensen en hebben rechten", zegt medeorganisator Riet D'hondt van Vriendschap zonder Grenzen. "Hoe dikwijls worden de rechten van vluchtelingen die hier hun papieren komen indienen geschonden? Mensen die niet aanvaard worden omdat ze in een ander land zijn aangekomen. Daarom zeggen we gelijke rechten voor iedereen en welkom aan vluchtelingen."
In het Maximiliaanpark gaat het toch om transmigranten die naar UK willen en niet in Be willen blijven dacht ik.
"Regering laat zich meeslepen door identitaire, nationalistische partij"
"Deze mars moet er de regering aan herinneren dat het enkel aan de burgers te danken is dat er zich in Brussel geen tweede Calais heeft gevormd, en niet aan haar", zegt Alexis Deswaef, voorzitter van de Franstalige Liga van de Mensenrechten.

"Deze regering laat zich meeslepen door een identitaire, nationalistische partij, maar het verzet daartegen groeit. Als de zogenoemde Achterhuis-wet erdoor komt, zal de burgerlijke ongehoorzaamheid alleen maar toenemen. Vandaag hebben meer dan 130 organisaties zich achter deze betoging geschaard, dat is een duidelijk signaal."
Mr. Deswaef; verfranste Vlaming... 130 organisaties : wie zijn dat dan wel allemaal ?? Francofone organisaties misschien...
Het lijkt me meer een politiek geïnspireerde betoging te zijn dan wat anders : de NVA wordt te populair in BXL, ook bij Franstaligen en, mooi meegenomen, het leidt weer een beetje de aandacht af van het laatste PS-schandaal...
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door mercator »

orfeus schreef:Mr. Deswaef; verfranste Vlaming... 130 organisaties : wie zijn dat dan wel allemaal ?
Ik vroeg me dat ook al af, waar komen al die verschillende geitenwollen sokken clubs ineens vandaan ? Kan iedereen zomaar een vzwt-je oprichten en dan gaan aankloppen voor subsidies ? Ik heb er geen last van, ik mijd Brussel zoals de pest en dat doen steeds meer Vlamingen . En Walen ook wel weet ik . Nu de toeristen nog wegblijven en ze kunnen daar volop de bittere vruchten plukken van hun jarenlange gedoogbeleid voor alles wat niet te gedogen valt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Ariel »

Even deugen is leuk, maar het moet niet te lang duren.
Gastgezinnen zijn opvang migranten stilaan moe

Sinds kort blijven elke nacht tot dertig migranten in het Maximiliaanpark achter. Nieuwe gastgezinnen kunnen hen die afhaken niet compenseren.

‘Het team is vertrokken. Onmogelijk om de resterende vrienden nog te tellen. Nog te veel buiten, echt te veel ...’ Dat stond afgelopen zondag, even voor middernacht, te lezen op de Facebookpagina van het Burgerplatform voor Overnachtingen. Nog altijd zetten elke nacht Vlaamse, maar vooral Brusselse en Waalse gezinnen hun deuren open voor migranten die in de hoofdstad gestrand zijn. Maar stilaan komt er zand in de machine.

De tijd dat de vrijwilligers elke avond iedere migrant in het Brusselse Maximiliaanpark aan een slaapplaats konden helpen, is voorbij. ‘Al sinds het einde van de krokusvakantie, vijf weken geleden, gaat het met ups en downs. Maar de jongste dagen lukt het geen enkele avond meer om voor iedereen een bed te vinden’, zegt Marie Lesy, de coördinator van de Nederlandstalige poot van het Burgerplatform.

Moe

Gemiddeld stromen elke avond 450 tot 510 migranten in het park toe, van wie er twintig tot dertig niet aan een bed geholpen kunnen worden. De vraag is sinds het begin van de winter nochtans niet noemenswaardig gestegen, zegt het Burgerplatform. Ook volgens de Brusselse politie is er geen sprake van een toename van het aantal migranten in en rond het Noordstation en het park.

Maar het aantal geboden slaapplaatsen neemt af. ‘Daar zijn verschillende redenen voor’, zegt Lesy. ‘Veel gezinnen nemen niet langer elke avond nieuwe mensen in huis, maar focussen zich op enkele gasten die ze verregaand begeleiden, onder meer tijdens hun asielprocedure. Hun bedden komen niet meer vrij.’

‘Daarnaast zijn veel gastgezinnen moe. Ze zoeken ademruimte. Sommige haken voor altijd af, andere nemen even een pauze. Het is dan ook bijzonder intensief om elke avond opnieuw onbekenden in huis te nemen.’

Volgens Lesy bieden zich wel nog geregeld nieuwe gezinnen aan. ‘Maar het gaat niet zo snel meer als in het begin. Zij volstaan niet om de gezinnen die afhaken te compenseren.’

Winteropvang sluit

Nog een verklaring, aldus coördinator Mehdi Kassou, ‘is de toename van het aantal controles in Calais en de toegenomen aanwezigheid van politie- en veiligheidsagenten op autosnelwegparkings’. Daardoor zijn ‘pogingen’ om over te steken naar Engeland ‘moeilijker’ en blijven de migranten langer in België op zoek naar slaapplaats.

En dan is er nog een laatste, belangrijke verklaring. Bij aanvang van de winter stelde het Brusselse stadsbestuur aan het platform een gebouw ter beschikking in Haren. Dat biedt plaats aan tweehonderd mensen, maar ‘op moeilijke avonden aarzelden we niet om er een noodvloer te openen met grote opblaasmatrassen om dertig tot vijftig mensen extra te ontvangen’, zegt Kassou. Sinds enkele weken is dat niet langer toegelaten, omwille van de brandveiligheid.

Dat alles leidt ertoe dat het Burgerplatform én de migranten in de Brusselse Noordwijk moeilijke tijden doormaken. Maar ‘de komende weken zullen cruciaal en beslissend zijn’, meent Kassou. Het gebouw dat ze van de stad Brussel kregen, was immers alleen voor de winter. Eind april zal het samen met de overige winteropvang de deuren sluiten. Het platform ‘bestudeert verschillend pistes om een oplossing te bieden’ en te vermijden dat binnenkort elke avond nog eens tweehonderd extra mensen een bed bij een gezin moeten vinden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Even deugen is leuk, maar het moet niet te lang duren.
Een paar maanden geleden werden die nobele gastgezinnen met veel bombarie als authentieke heiligen voorgesteld in de leugenpers. Er komt nu sleet op hun heiligheid en ze halen het avondnieuws niet meer.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Mahalingam »

De politie is van plan om harder te gaan optreden. Zelfs gaan ze mensen oppakken. En niet zomaar mensen, nee illegalen ! Dus komen de gutmenschen in actie:

Afbeelding
POLITIE PLANT ACTIES? GASTGEZINNEN HOUDEN VLUCHTELINGEN BINNEN
Een goede 1.000 mensen vormden gisteren een menselijke ketting van het Noordstation tot aan het Maximiliaanpark. Dat deden ze als protest tegen de geplande arrestaties van vluchtelingen, na een oproep van het Burgerplatform voor Vluchtelingen.

Minister Jan Jambon kondigde aan dat de politie grootschalige arrestaties zal uitvoeren vanaf maandagochtend. Zodra het nieuws lekte, riep het Burgerplatform voor Vluchtelingen op om massaal te protesteren en een menselijke ketting te vormen tegen het beleid van de federale regering. Vluchtelingen waren er diezelfde avond bijna niet te bespeuren. “Sinds 17 uur verzamelden we alle 550 transitmigranten. Zoals elke avond brengen we hen onder bij een gastgezin”, zegt Mehdi Kassou van het burgerplatform. “Een insider waarschuwde ons dagen op voorhand dat de politieacties maandagochtend zullen plaatsvinden. Daarom vroegen we de gastgezinnen om de vluchtelingen zo lang mogelijk in huis te houden. De politie zal in het Noordstation amper volk vinden om te arresteren.”
https://www.hln.be/regio/brussel/1-000- ... ~a9bd6d54/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef:De politie is van plan om harder te gaan optreden. Zelfs gaan ze mensen oppakken. En niet zomaar mensen, nee illegalen ! Dus komen de gutmenschen in actie:
Op korte termijn is dat een prima oplossing. Zo kunnen de illegalen voor onbepaalde tijd op de kap van een paar honderd geselecteerde Gutmenschen gaan leven en hoeven ze niet onderhouden te worden door andere Belgische burgers die wél grijze massa in hun hoofd hebben. Op langere termijn is het natuurlijk beter heel de zooi op te pakken, in containers te zetten en terug naar afzender.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Even deugen is leuk, maar het moet niet te lang duren.
Het is dan ook bijzonder intensief om elke avond opnieuw onbekenden in huis te nemen.’
We hebben hier te maken met verknipte waardeloze onverantwoordelijke mensen die denken dat ze belangrijk zijn en zo maar een wildvreemd persoon in huis laten slapen. Brrrr . . . Hoe achterlijk seniel geestelijk gestoord kun je zijn?

Vroeger leerden ouders hun kind niet met een vreemde man mee te gaan. Moet ik nog verder? Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Wat bezielt mensen om koste wat het kost hun verstand aan de wilgen te hangen ten behoeve van een zelf opgeplakte sticker: 'Kijk nu eens naar mij wat voor een Gutmensch ik ben'.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door mercator »

Hans v d Mortel sr schreef: Vroeger leerden ouders hun kind niet met een vreemde man mee te gaan.
In de andere richting ook is het zeer onverstandig. Als illegaal zonder papieren meegaan met wildvreemde types...stel dat je dan op een verknipt rechts type valt die je gaat martelen , vernederen en wie weet wat nog meer. Geen hond die er iets van zal merken.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door sjun »


:rolleyes:

Binnenkort ook in Den Haag...
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24953
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door King George »

Er waren ooit 100 BN'ers die wilden laten zien dat ze deugen. Welgeteld geen één had echter zelf de daad bij het woord gevoegd. Dus wellicht was er geen één die zelf zich geroepen voelde waar ze anderen toe hebben aangemaand. Het was weer eens willen deugen voor rekening van 't algemeen, dus met de Portemonnee van de Ander.

Afbeelding Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Ariel »

Opnieuw honderden migranten in Maximiliaanpark

De politie heeft vandaag opnieuw een actie gehouden in het Maximiliaanpark om migranten te verdrijven, en daarbij zijn vier onder hen opgepakt. De actie kwam er op vraag van de buurtbewoners, die klagen over lawaaioverlast.

Er verblijven nu enkele honderden migranten in en rond het park. Buurtbewoners kunnen er met hun kinderen nog moeilijk gaan spelen. Door de vele klachten deed de politie vanmiddag een grote opruimactie, enkele tientallen agenten stelden zich op in een rij en ontruimden het park.

Er zijn uiteindelijk vier migranten opgepakt, voor weerspannigheid zegt de politie. Maar enkele uren na de actie is het grootste deel van de mensen alweer teruggekeerd naar het park.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Asielzoekers in het Maximiliaanpark

Bericht door Ariel »

Francken valt PS aan over nieuwe toeloop migranten in Brussels park

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) verwijt Brussels burgemeester Philippe Close en diens partij PS een politiek spel rond de migranten in het Maximiliaanpark bij Brussel-Noord.

In het Maximiliaanpark en directe omgeving verblijven net als vorige zomer opnieuw tot 700 migranten die vooral uit zwart-Afrika komen. De situatie doet terugdenken aan die van vorige zomer, toen er een migratiecrisette ontstond rond de honderden migranten in de buurt van Brussel-Noord. Door paspoortcontroles en, nadien, vooral ook de komst van de winter, daalde hun aantal snel onder 100. Maar met het warme weer zijn ze nu dus terug, tot onvrede van de buurt.

Francken wijt de terugkeer van het probleem aan laks optreden van Brussels stadsbestuur en lokale politie. ‘Het is, op één actie na, een jaar geleden dat de lokale politie nog een interventie deed’, aldus Francken tegenover de VRT. Close staat aan het hoofd van de politiezone die bevoegd is voor het Maximiliaanpark.

De PS blijft de ngo's en die illegalen pamperen, met de enige bedoeling om de N-VA aan te vallen, te zeggen dat Francken het niet aankan, dat Jambon het niet aankan, dat wij hardvochtig en inhumaan zijn.

Het Brusselse stadsbestuur liet bij monde van schepen Alain Courtois (MR) een aantal weken geleden nochtans weten de situatie grondig beu te zijn. 'De migranten moeten er weg. We willen het park teruggeven aan de buurt', klonk het.

Na de erg stroeve samenwerking met Closes voorganger Yvan Mayeur, die geregeld in de clinch ging met de federale regering, is minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon ook een pak positiever over de opstelling van de nieuwe burgemeester.

Geen vluchtelingen
‘Dit zijn geen vluchtelingen, maar puur economische migranten’, aldus nog Francken. ‘Migranten die geen asiel aanvragen in België, kan ik wettelijk gezien niet helpen en bed, bad, brood geven.'

De meerderheid van migranten in het park verblijft niet in het park in de hoop vluchtelingenstatus te krijgen bij ons. Zij hangen er rond in afwachting van een poging om met de hulp van mensensmokkelaars het Verenigd Koninkrijk te bereiken.

'Er is maar één oplossing voor mensen die blijven weigeren asiel aan te vragen, en dat is oppakken en terugsturen naar het land van herkomst, hoe moeilijk dat ook is', aldus Francken.

De staatssecretaris kwam vorig jaar onder vuur te liggen toen een aantal teruggestuurde Soedanezen, die opgepakt waren rond Brussel-Noord, beweerden na hun gedwongen terugkeer gefolterd te zijn.

noemt de ngo’s verantwoordelijk voor de creatie van een migratiehub. ‘Je krijgt er gratis eten, gratis soep en medische hulp en mensen worden er opgepikt om een slaapplaats te krijgen.’

De staatssecretaris herhaalde nog eens zijn pleidooi voor het Australische model op de Middellandse Zee. Dat betekent dat migranten op zee worden tegengehouden en naar Afrika worden teruggebracht. 'Het zal er komen, ik ben vastberaden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie