Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Zwartmeer »

In 2007, while investigating the Church of Scientology for Panorama, reporter John Sweeney had a dramatic on-camera confrontation with a church spokesman named Tommy Davis. The church was accusing the reporter of bias and it attempted to stop the documentary from being broadcast - a campaign backed by Scientology A-lister John Travolta. Sweeney has returned to investigate the church again.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Zwartmeer »

Scientology vind ik best wel interessant. Niet omdat het ook maar een idee van waarde heeft maar om de vele mensen die er met open ogen intrappen.
Ex-members of the Church of Scientology tell their stories of abuse and fraud.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Zwartmeer »

De uit de scientology gestapte acteur houdt hier een bijzonder goede speech!
Jason Beghe speaks in Hamburg at a government sponsored symposium on Scientology fraud and abuse.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Mahalingam »

In Frankrijk is tot in de hoogste instantie de bende van Scientology veroordeeld voor oplichting, diefstal, valsheid in geschrifte en wat meer van die witte-boorden criminaliteit.
Ze roepen dat ze een kerk zijn, dat het hun geloof is en dat ze religieus vervolgd worden. Ze stappen naar European Court of Human Rights, met een beroep op Article 9 of the European Convention on Human Rights : a right to freedom of thought, conscience and religion.

Bij ons wordt deze enge sekte beschouwd als een kerk met bijbehorende belastingvoordelen.

http://www.thelocal.fr/20131016/french- ... ntologists
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Grond gedachten waar niks mis mee is

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Zwartmeer schreef:Scientology vind ik best wel interessant. Niet omdat het ook maar een idee van waarde heeft maar om de vele mensen die er met open ogen intrappen.
Scientology heeft iets thrillerigs:

een eigen spionagedienst, de OSA

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Office_of_Special_Affairs

Dat er geld verdiend moet worden, begrijp ik. De organisatie van Jehovah's Getuigen waar je nooit een onvertogen woord over hoort, behoort tot de puissant rijken der aarde. De club van Jehovah's Getuigen begon aan mijn gezonde verstand te knagen (rijkelijk laat, ik geef het toe), toen ik begreep dat de religieuze bazen in het hoofdkwartier in Brooklyn te New York NOOIT openheid van financiële zaken geven. En dan moet je mij leren kennen. Irritatie trad op en . . . foetsie . . . weg was ik. (Nu volgt sarcasme humor). Het verlaten van het welvarende luxe relieschip van de JG company had geen consequenties voor mijn geliefde Jehovah God, omdat ik Hem niet persoonlijk verantwoordelijk achtte voor deze onwelriekende 'legale' JG praktijken. Het is zeldzaam en komt haast nooit voor dat een ex JG na zijn uittreding (NEE! Geen bijna dood-ervaring) plotseling aanhanger wordt van het atheïsme. Wie eenmaal als JG de smaak van God te pakken heeft, is verslaafd en kan nooit meer zonder God. Laat ik nu de uitzondering zijn. Voordat ik JG werd, was ik nooit echt atheïst geweest. Ik was een soort zwevende kiezer voor God, alhoewel ik dagelijks de godverdommen die mijn mond uitkwamen nauwelijks kon tellen. Eenmaal gedoopt als JG heb ik niet één keer meer gevloekt. Nu dus weer wel. Niet omdat ik een pure atheïst ben, maar gewoon, als emotionele beeldspraak. Dit dynamische, onschadelijk voor het milieu protesteren, zit nu eenmaal in mij.

Over de Scientology kerk
In een poging om het concept van bewuste, onderbewuste en onbewuste gedachten te verduidelijken, schreef Hubbard dat het denken van de mens functioneel uit twee delen bestaat: het "analytische verstand" en het "reactieve verstand". Hij beschreef het analytische verstand als het positieve, rationele deel dat gegevens verwerkt, terwijl het "reactieve verstand" werkt als reactie op een prikkel. Scientology-aanhangers geloven dat de reactieve mening de oorzaak van het lijden van een individu is, evenals de oorzaak van onmenselijk gedrag en het onvermogen van de mensheid om duurzame, rijke, gezonde maatschappijen te scheppen. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scientology
Ik weet bijna zeker dat het bovenstaande zo goed als zeker een kopie is van de ideeën van de excentrieke wiskundige filosoof Ludwig Wittgenstein. Zo zie je maar weer. Ik kom uit de reclame en weet als geen ander dat creatieve vondsten en originaliteit voornamelijk uit deskundig jatwerk bestaan. Ik heb mij er zelf ook schuldig aan gemaakt en kon altijd door de mazen van de ontdekking glippen. Ieder mens is geniaal. Hij moet het zich alleen nog weten te herinneren. [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Zwartmeer »

Dit is een nieuwe (2015) vernietigende must-see documentaire over scientology:

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door xplosive »

Twee door jou geposte video's in deze draad staan nu alweer op zwart, Zwartmeer, nog vóór ik in de gelegenheid was om ze te aanschouwen.

Dat Scientology foute boel is wist ik al.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Zwartmeer »

xplosive schreef:Twee door jou geposte video's in deze draad staan nu alweer op zwart, Zwartmeer, nog vóór ik in de gelegenheid was om ze te aanschouwen.

Dat Scientology foute boel is wist ik al.
Er staan hele hoop van die fake links die je ergens naar verwijzen en waar je nooit op ingaat. Maar ik vond hem toch nog! Ik zou niet te lang wachten met kijken...

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Zwartmeer »

xplosive schreef:Twee door jou geposte video's in deze draad staan nu alweer op zwart, Zwartmeer, nog vóór ik in de gelegenheid was om ze te aanschouwen.

Dat Scientology foute boel is wist ik al.
Deze staat er al langer en is ook zeer het zien waard...

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door xplosive »

Er wordt gesproken over de "attack-dogs" van Scientology die in actie komen wanneer iemand zich in het openbaar negatief uitlaat over Scientology.

In feite werkt het bij de islam precies zo, maar daar is het leger van "attack-dogs" zelfs nog veel groter en zijn veel gehanteerde methoden van islamisten zo mogelijk nog barbaarser, venijniger en kwaadaardiger. Maar het systeem van spionage en "attack-dogs" is in de basis hetzelfde.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Zwartmeer »

xplosive schreef:Er wordt gesproken over de "attack-dogs" van Scientology die in actie komen wanneer iemand zich in het openbaar negatief uitlaat over Scientology.

In feite werkt het bij de islam precies zo, maar daar is het leger van "attack-dogs" zelfs nog veel groter en zijn veel gehanteerde methoden van islamisten zo mogelijk nog barbaarser, venijniger en kwaadaardiger. Maar het systeem van spionage en "attack-dogs" is in de basis hetzelfde.
Iemand die eruit stapt en kritiek geeft maken ze helemaal af. Er er zijn gevallen bekend waarin de buren van ex-scientology leden briefen krijgen dat er een pedofiel in hun buurt woont.
Scientology is dol op mensen die aan de top in de showbusiness staan. De bekendste die ze hebben zijn Tom Cruise en John Travolta. Die zitten er al sinds jaar en dag bij en blijven ondanks de groeiende vernietigende kritiek. Er wordt wel gedacht dat zij gechanteerd worden. Mensen die bij scientology krijgen soms jaren lang auditing waarin ze de meest intieme zaken over zichzelf vertellen. Dat wordt allemaal opgeslagen en kan tegen hen gebruikt worden als ze weg willen...

Ik moet wel zeggen dat de stichter L. Ron Hubbard een geniaal man geweest moet zijn. Hij was een van de bekendste sciencefiction schrijvers en heeft een nieuwe 'godsdienst' ontwikkeld waarmee ie miljoenen mensen aan zich bond en miljarden dollars verdiende. Dan moet je echt wel een slimme vent zijn.

Scientology bestaat uit een aantal cursussen en als je er jaren bij zit en tonnen geld armer bent dan krijg je dit verhaal, waar niet over gesproken mag worden, te horen:

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Mahalingam »

Eindelijk heeft een hogere rechter zich over deze oplichtersbende gebogen.
Ze zijn hun belastingvoordeel kwijt.
Hof: Scientology is commercieel, niet een goed doel
De Scientology Kerk gedraagt zich zo commercieel dat ze niet thuishoort op de goede doelenlijst van de Belastingdienst. In tegenstelling tot veel andere kerken is ze er niet primair voor het 'algemeen nut', zo heeft het Gerechtshof Den Haag woensdag geoordeeld. Haar verkoop van dure cursussen en therapiesessies is duidelijk gericht op winst maken.

De Nederlandse tak van de kerk moet nu haar status als 'algemeen nut beogende instelling' (anbi) en de bijbehorende belastingvoordelen inleveren. Dat veel andere kerken en religieuze genootschappen wel zo'n anbi-status hebben, komt door hun armenzorg en andere hulpactiviteiten.
En het is een grote ramp:
De uitspraak heeft gevolgen voor de organisatie zelf, maar ook voor haar aanhangers: die kunnen hun giften niet langer aftrekken van de inkomstenbelasting. De kerk zelf is niet meer vrijgesteld van erfbelasting en schenkbelasting.
http://www.trouw.nl/tr/nl/36383/Sciento ... doel.dhtml

In België loopt een proces omdat Scientology gezien wordt als een criminele vereniging.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Zwartmeer »

Naast de islam is Scientology een van mijn grote liefdes. Ik kijk van op dit belasting nieuws. Ook weer niet want het was mij al lang duidelijk dat zij niet een kerk waren in de gebruikelijke zin. Het is een (sluwe) commerciële organisatie pur sang.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Zwartmeer »

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Mahalingam »

Nu blijft dit zieke stel alleen nog maar de weg over naar een nog hogere EU-rechter.
Hoogste Nederlandse rechter: Scientology is geen goed doel
De Scientology Kerk blijft afwezig op de lijst van goede doelen. De Hoge Raad oordeelde vrijdag dat de Nederlandse tak van de kerk vorig jaar terecht niet als 'algemeen nut beogende instelling' (anbi) is aangemerkt.

Met de uitspraak volgt het Hof de denkrichting van het gerechtshof in Den Haag, dat ruim een jaar geleden oordeelde dat de verkoop van cursussen en therapiesessies - een van de belangrijkste activiteiten van Scientology - duidelijk gericht was op winst maken. Dat was de belangrijkste reden om de Scientology Kerk te onderscheiden van andere kerkgenootschappen in Nederland, die wel op de goede doelenlijst staan. De Belastingdienst ziet religie in beginsel als 'algemeen nut'.

De Hoge Raad houdt nu in cassatie het argument in stand dat de Scientology Kerk 'bewust streeft naar het behalen van overschotten' en het spekken van haar kas. De uitspraak had zowel gevolgen voor de organisatie als voor de aanhangers, schreef Trouw vorig jaar. Scientologen kunnen hun giften niet langer aftrekken van de inkomstenbelasting. De kerk zelf is niet meer vrijgesteld van erfbelasting en schenkbelasting.

De kerk kan nog de gang maken naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. Het kerkgenootschap kwam daar één keer eerder: het Europese Hof oordeelde toen dat de Russische tak van Scientology niet verboden mocht worden.
http://www.trouw.nl/tr/nl/36383/Sciento ... doel.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Mahalingam »

De griezels van Scientology laten weer van zich horen.
Ze hebben een nieuw kantoor (=kerk) en gelijk gaan ze in de omgeving zieltjes oogsten.
Alle scholen in de buurt zijn inmiddels gewaarschuwd.
Scientology werft onder scholieren van het Cygnus
De Scientologykerk heeft leerlingen van het Cygnus Gymnasium folders in de hand gedrukt. Het betrof onder andere een uitnodiging voor een gratis 'persoonlijkheidstest' en een gesprek.

Op het Cygnus Gymnasium is onrust ontstaan over het uitdelen van de flyers van de omstreden kerk. Woensdag informeerde de directeur ouders van leerlingen over de kwestie.

Sinds 28 oktober heeft de Scientologykerk een nieuw onderkomen van zevenduizend vierkante meter aan de Wibautstraat, pal tegenover het gymnasium. Rector Renée Kloos neemt de zaak serieus. 'Wij voelen als school een verantwoordelijkheid om minderjarigen hiertegen te beschermen,' schrijft ze.

Robert Kruijt, lid van de Scientology Kerk, zegt dat het werven van minderjarigen per ongeluk was. "Het gebeurde in de eerste week, over het algemeen benaderen we geen minderjarigen. We werven zeker niet bewust leerlingen."

Toch is het niet de eerste keer dat Scientology minderjarigen probeert binnen te halen.

In 2001 poogde de kerk, tegen afspraken met de politie in, minderjarigen naar haar tentoonstelling in de De Clercqstraat te trekken. Ook toen liet de kerk weten 'per ongeluk' jongeren te hebben aangesproken.

Gemeente op de hoogte
Inmiddels heeft het Cygnus Gymnasium afspraken gemaakt met Scientology. De kerk heeft toegezegd leerlingen onder de 18 jaar geen flyers meer te geven en te checken of jongeren op het Cygnus zitten.

Ook schrijft Scientology 'dat beleid is dat kinderen onder de 18 jaar geen service (zoals een test of cursus) mogen doen zonder toestemming van de ouders'.

Bij de gemeente is men op de hoogte van de wervingsactie. Wethouder Simone Kukenheim van Onderwijs laat weten dat de school het goed heeft opgepakt en dat er wordt gekeken 'hoe de school verder ondersteund kan worden'.
In 2015 greep ze in na een uitzending van het Varaprogramma Rambam over Scientology. Particuliere basisschool Onze Toekomst baseerde een deel van het curriculum op het gedachtegoed van Scientologyoprichter L. Ron Hubbard.
Zo werd onderwezen dat Hitler beïnvloed was door psychiaters. In de kerk werd een 11-jarige ingezet als een soort traumacoach.
De wethouder heeft toen het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling ingeschakeld. Nu laat een woordvoerder weten dat handhaving waarschijnlijk niet nodig is. "De kerk belooft zich aan de afspraken te houden."

Geen signalen
Andere scholen in de buurt van de kerk - de tijdelijke locatie van het Fons Vitae Lyceum, de mavo/havo-afdeling van het Metis Montessori Lyceum en het Wibautcollege van ROC Top - zeggen geen signalen te hebben dat leerlingen door de kerk zijn benaderd.
https://www.parool.nl/amsterdam/sciento ... ~a4543861/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Pilgrim »

Waarom pakken ze die andere veel grotere sekte (miljard aanhangers) niet op een soortgelijke manier aan?
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:Waarom pakken ze die andere veel grotere sekte (miljard aanhangers) niet op een soortgelijke manier aan?
GYMNASIUM.

Daar studeren mensen met hersenen die een zelfstandig denkvermogen nastreven. Dat zij zich niet bewust zijn van het gevaar en de vuilspuiterij van de Islam - de vlag die de lading moslims dekt die tot de mislukte mensensoort Islam behoort - staat gelijk met de al of niet desinteresse voor de Scientology Church. Waarom zou deze sekte met een gedrukte tekst meer impact op Gymnasium-klanten hebben dan de gedrukte propaganda van de Jehovah's Getuigen?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Mahalingam »

Er bestaat scientology versie 2.
Niet met Hubbard als groot genie maar Harry Palmer .
De 73-jarige Amerikaan Harry Palmer is de bedenker van Avatar, dat wordt verkocht als zelfontwikkelingsprogramma. De voormalig volgeling van de Scientology Kerk predikt dat de aarde is gekoloniseerd door aliens en zijn gedachtegoed is doorspekt met ideeën uit Scientology, hindoeïsme en de new age-beweging.
En deze sekte wurmt zich de maatschappij binnen via speciale privéscholen voor moeilijke kinderen.
'Tovenaars van sektarische club Avatar infiltreren op democratische scholen'
De sektarische groepering Avatar infiltreert in het onderwijs. Zes zogeheten democratische scholen voor basis- en voortgezet onderwijs blijken opgericht, of bestuurd, door Avatar-wizards en -masters.

Op de scholen wordt het gedachtegoed van Avatar gebruikt. Dat melden NRC en het tv-programma De Monitor. Het meldpunt Sektesignaal wil onderzoek door de Onderwijsinspectie. De scholen ontkennen dat technieken en gedachtegoed van Avatar in de lessen worden gebruikt.

Avatar vertoont gelijkenis met de Scientology Kerk, die wordt bekritiseerd vanwege de mentale manipulatie van volgelingen. Democratische scholen hebben vaak leerlingen die zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs. Het zijn particuliere scholen, waar het onderwijs door de ouders wordt betaald.

,,Onze ervaring is dat de hersenspoeling van Avatar daar zeer aanwezig is'', zegt een betrokken moeder, die haar kinderen van De Ruimte af haalde. Ook op andere democratische scholen blijkt het te spelen. Een andere moeder, die haar kind ook van school haalde, vertelt: ,,Ik kwam erachter dat er op de school werd gelobbyd om mee te doen met Avatar-cursussen''.

De tovenaars van Avatar richtten de afgelopen jaren nog vijf andere democratische scholen op, of hebben er de leiding, schrijft NRC. DOE40 in Veldhoven en de democratische school Utrecht zouden zijn geïnitieerd door een Avatar-wizard. De laatste zou ook actief zijn op reguliere scholen. Ook in Culemborg, Landsmeer en Amstelveen zijn scholen die onder leiding staan van Avatars.

De Onderwijsinspectie heeft nog geen meldingen ontvangen op basis waarvan ze onderzoek gaat doen naar de manier van verspreiden van het gedachtegoed van Avatar. Pas zodra die binnenkomen, worden ze bekeken op mogelijke gevaren voor kwaliteit van onderwijs, goed burgerschap (respect voor andersdenkenden) en veiligheid. Een school mag vanuit een overtuiging onderwijzen, maar moet die drie elementen wel garanderen.
https://www.ad.nl/binnenland/tovenaars- ... ~ad1754b3/

En er is ook gedoe met 'aliens' net zoals bij Scientology.
At the first Wizards Course in 1991, Harry Palmer introduced the story about the history of consciousness in the Milky Way galaxy. The tale includes his version of Scientology's Galactic Confederacy: picturing Earth as one of the planets seeded with life, and suggesting that humanity risks destroying itself through a "blight bomb" that stops photosynthesis.[7]

Other references to Palmer's claimed extraterrestrial knowledge and experience occur rarely, but exist in other speeches and texts, such as an excerpt from "The Translurian Record"[8] and his claim to have read firsthand the equivalent of the "Prime Directive" of Star Trek.[9]
https://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_Course
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Mahalingam »

Ze hebben best wel wat wel van die Gülum beweging. Het op kousevoetjes binnen glippen.
  • Drie gemeentesecretarissen die de status hebben van wizard, tovenaar, bij de sektarische beweging Avatar hebben dit gedachtegoed verspreid in hun gemeenten. Dat blijkt uit onderzoek van NRC.
    Twee van hen lieten ambtenaren trainingen bij Avatar volgen. De gemeenten betaalden de rekening.
    Han Bekkers (69), interim-gemeentesecretaris in Leudal, zegt geïnspireerd te zijn door Avatar, maar ontkent het gedachtegoed te verspreiden.
Oud-topambtenaar blijkt wizard van Scientology-achtige beweging
Han Bekkers heeft zijn collega’s in het gemeentehuis van Leudal niet verteld dat hij een tovenaar is. Gediplomeerd wizard bij Avatar, een Scientology-achtige beweging. Hij wordt geacht bij mensen zielen van overledenen uit te drijven, de toekomst te voorspellen en mensen te manipuleren.

„Natuurlijk niet. Waarom zou ik dat vertellen? Op mijn cv staat dat ik een cursus deed. Ik heb Avatar gedaan, nou en?”
[...]
Met Bekkers vinden discutabele ideeën, opgedaan bij Avatar, hun weg in het Nederlandse openbaar bestuur. En daarvoor laat hij zich goed betalen, blijkt uit onderzoek van NRC.
[...]
In 1999 komt hij in aanraking met een andere op Scientology lijkende beweging: Landmark. Bekkers is dan gemeentesecretaris in Dordrecht. Zijn zoon Florian, Landmark-trainer en tegenwoordig fractievoorzitter van GroenLinks in provinciale staten van Utrecht, nodigt hem bij Landmark uit. Bekkers volgt een half jaar lang een training van twintig uur per week en is laaiend enthousiast. „Het was totaal commitment. Een mooie leerschool.”
[...]
Het management moet een week op cursus. Bekkers schakelt daarvoor Rob Fijlstra en Harry Wullings in. Vrienden met wie hij al in Dordrecht samenwerkte, en wier aanpak aansluit op zijn Avatar-denkbeelden. Fijlstra (64) noemt zich „frisdenker en organisatieactivist”. Wullings (69) is „klankbord”. Ze willen af van „hiërarchie” en promoten „gedeelde idealen, inspiratiekringen en gangmakers”. Bekkers: „Het klikt tussen ons. We spreken dezelfde taal.” Het duo zegt zelf geen banden met Avatar te hebben.
En heel veel meer hier:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/09/sl ... n-a1595127

Fijlstra en Wullings worden ingehuurd buiten de gangbare procedures om, meldt toenmalig voorzitter van de ondernemingsraad Tiny Vloet: „Daar hebben wij Han Bekkers op aangesproken, maar dat was mosterd na de maaltijd. Toen waren ze al binnen. Dat Bekkers een Avatar-man was, dat heb ik destijds ontdekt.”
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Ariel »

Ik ga me een dezer dagen eens verdiepen in dat avatar gedoe. Het is voor het eerst dat ik er wat over hoor, en ik begrijp er de helft niet van.
Uitkeringsinstantie UWV betaalt forse bedragen om werklozen een programma te laten volgen bij Avatar, een organisatie met Scientology-achtige trekjes. Volgens de bedenker ervan worden ernstige ziekten zoals kanker in ons lichaam gebracht door 'ontlichaamde wezens'.

........ omdat 'cursisten een geloofssysteem krijgen aangereikt waarbij hen geleerd wordt dat zij bezeten zijn door astrale geesten die verantwoordelijk zijn voor ziektes, niet goed functionerende organen, dwangmatig gedrag en psychische problemen'. Het UWV liet daarop weten dat 'cliënten die bij Avatar in reïntegratie zijn, niet ontevreden zijn'.

:nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Mahalingam »

De NRC heeft een vervolgartikel er over naar aanleiding van binnengekomen berichten.
Avatar is overal. Ook bij de politie
Als iemand in de regio Rotterdam ‘de weg kwijt’ is, helpt hoofdinspecteur Bert Hagen. Hij is ‘coördinator verwarde personen’ bij de politie-eenheid Rotterdam. Maar als Hagen zijn politiepet afzet, is hij een wizard van Avatar. Dat is opmerkelijk, want wie bij deze Scientology-achtige groepering een training volgt, loopt het risico verward te raken.

Wizards, tovenaars als Bert Hagen (58), hebben „een zodanige kennis en beheersing van de schepping verworven” dat hun capaciteiten „magisch of bovennatuurlijk lijken”, volgens Harry Palmer. Deze Amerikaanse ex-Scientology-manager is de bedenker van Avatar, een cocktail van Scientology-methoden, hindoeïsme en new age-denkbeelden.

Avatar begint als zelfontwikkelingsprogramma maar eindigt met omstreden ideeën (de aarde is gekoloniseerd door buitenaardse wezens) en technieken zoals exorcisme. Daarmee zouden ziektes en stoornissen te genezen zijn.
[...]
NRC kreeg tientallen reacties na de berichten. Daaruit wordt duidelijk dat Avatar-adepten actief zijn in veel sectoren. Bij de politie, het Openbaar Ministerie, bij gemeenten en ministeries. En bijvoorbeeld in de zorg en het onderwijs.
En zoals bij iedere sekte moeten er zieltjes gewonnen worden.
Hoofdinspecteur Hagen werd binnen het korps op zijn Avatar-activiteiten aangesproken, melden bronnen bij de Rotterdamse politie. Dat gebeurde nadat hij op zijn werk collega’s richting Avatar had gepraat. Het stond zijn benoeming tot coördinator verwarde personen niet in de weg. Hagen wilde geen commentaar geven.
[...]
Ook in de zorg wordt het gedachtegoed verspreid. Een voorbeeld is het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Daar werd in 2013 Avatar-wizard Suzanne Schoenmakers (47) uit Voorschoten tijdelijk ingehuurd voor een teambuilding op de ICT-afdeling. In gesprekken verwees ze medewerkers naar Avatar-cursussen, bevestigt het ziekenhuis.
Even wat getalletjes:
Inmiddels is Avatar overal. In geen ander Europees land is het gedachtegoed van Avatar zo verspreid als in Nederland. Van de 157 masters en wizards die op dit moment via de Europese Avatar-website trainingen aanbieden, werken er 93 in Nederland. Sinds 1997 waren meer dan 1.000 masters en wizards actief in Nederland.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/02/av ... e-a1597933
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Mahalingam »

Bij de overheid is zat plaats voor Mohammedanen en weinig plaats voor Avatar aanhangers.
Omstreden hoge ambtenaar Heerlen uit functie gezet

Dorthe Schipperheijn is niet langer waarnemend gemeentesecretaris van Heerlen. Dat hebben burgemeester en wethouders van die stad woensdag besloten. Het besluit valt twee weken nadat het voltallige managementteam het vertrouwen in haar had opgezegd, aldus bronnen binnen het gemeentelijk apparaat.

Schipperheijns positie stond intern ter discussie na publicaties in NRC. Ze bleek de status te hebben van wizard, tovenaar, bij de Scientology-achtige beweging Avatar. Schipperheijn (53) verspreidde dit gedachtegoed en stuurde in haar vorige baan als gemeentesecretaris van Vlissingen een ambtenaar op Avatar-cursus.
Maar natuurlijk wordt ze niet weggestuurd vanwege het geloof:
Tot nu toe werd Schipperheijn gesteund door het college van burgemeester en wethouders, gedomineerd door de SP. Maar woensdag kondigde waarnemend burgemeester Emile Roemer (SP) in een brief aan de gemeenteraad aan dat Schipperheijn vanaf heden geen waarnemend gemeentesecretaris meer is. In de brief rept hij niet over de vertrouwensbreuk. Als reden voor het besluit wordt gegeven: het afketsen van de herindeling tussen Heerlen en Landgraaf waardoor de interne waarneming door Schipperheijn niet meer „opportuun” is. Het kabinet besloot overigens al vier maanden geleden om de herindeling te schrappen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/04/he ... e-a1598213
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Ik ga me een dezer dagen eens verdiepen in dat avatar gedoe. Het is voor het eerst dat ik er wat over hoor, en ik begrijp er de helft niet van.
Ach kom nou Ariel!

Als ik naar jouw avatar kijk zie ik een witte vredesduif die vast een boodschap met zich meedraagt richting Allah. Dat engel Gabriël, tevens postduif van Allah, geen concurrentie duldt moge duidelijk zijn. Grote kans dat avatar Ariel haar strot wordt dichtgeknepen voordat zij Allah te spreken krijgt. Maar misschien kan ze snel nog iets opschrijven als bewijs van goed sharia-gedrag. Zij is immers geen analfabeet zoals de historische pedofiele woestijnrat profeet Mohammed, die ternauwernood aan de wurg-grage handen van de engel Gods wist te ontsnappen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Scientology Secrets Exposed (BBC Panorama)

Bericht door Mahalingam »

Dit zaakje stinkt.
Belastingdienst geeft Scientology Amsterdam belastingvoordeel, tegen uitspraak Hoge Raad in

Scientology Kerk Amsterdam, een omstreden religieuze beweging, heeft na een jarenlange juridische strijd een fiscaal-vriendelijke status gekregen van de Belastingdienst. De ‘kerk’ zou volgens de fiscus voldoen aan de huidige regels, terwijl de Hoge Raad in 2016 nog oordeelde dat de organisatie geen Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) is zoals andere kerken.

Scientology, opgericht in de jaren vijftig door sciencefictionschrijver L. Ron Hubbard, is een zogeheten nieuwe religieuze beweging. De activiteiten omvatten zondagsdiensten en ceremonies, therapiesessies en het bestuderen van de werken van Hubbard. Leden betalen vele tienduizenden euro’s om via een vastgesteld pad van cursussen en examens ‘clear’ te worden oftewel verlost te raken van ongewilde emoties of trauma’s.

Bekende volgers zijn acteurs Tom Cruise en John Travolta. De afgelopen decennia getuigden oud-leden in documentaires en online van sektarische toestanden, geldzucht en een angstcultuur binnen Scientology.

Volgens de club zelf werd in 2012 het gunstige belastingregime aangevraagd. Het is begrijpelijk dat de vestiging van Scientology in Nederland, gevestigd aan de Wibautstraat in Amsterdam, een ANBI-status nastreefde. Een organisatie betaalt dan namelijk geen belasting bij de ontvangst van erfenissen en schenkingen ‘die worden gebruikt voor het algemeen belang’. Een ANBI komt ook in aanmerking voor teruggave van energiebelasting en donateurs mogen hun giften aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting.

Geen krimp

De Belastingdienst gaf ruim 14 jaar geleden nog geen krimp. Volgens rechtbankdocumenten werd al in 2008 voor het eerst een ANBI-aanvraag van Scientology Kerk Amsterdam afgewezen. Daarna volgde een juridisch traject met verschillende rechterlijke uitspraken, tot op 25 november 2016 de Hoge Raad de knoop definitief doorhakte: de tarieven die Scientology in rekening brengt voor therapie en trainingen zijn commercieel van aard. Het is de bedoeling van Scientology om exploitatieoverschotten te behalen, terwijl de ANBI-regels stellen dat een instelling met het geheel van haar activiteiten geen winstoogmerk mag hebben.

Daarmee leek de kous af, tot Scientology Kerk Amsterdam dinsdagavond uit het niets een juichend persbericht verstuurde dat na verstrekking van ‘uitgebreide informatie’ en ‘een grondig onderzoek van de financiële administratie van de kerk’ door de Belastingdienst de ANBI-status alsnog was toegekend. Een woordvoerder van het ministerie van Financiën kon het besluit bevestigen, maar niet toelichten vanwege de wettelijke fiscale geheimhoudingsplicht. Wel zou er een toelichting naar de Tweede Kamer gaan.

Nuttige activiteit

Daarin staat dat tot 2012 de lijn strikt was: een activiteit die tegen commerciële tarieven wordt verricht, kan per definitie geen (onderdeel van een) algemeen nuttige activiteit zijn en dus geen ANBI-status krijgen. Met ingang van 2012 ging echter de Geefwet in. Daarin staat dat, ook als sprake is van commerciële tarieven, voor het geheel van de activiteiten sprake kan zijn van het dienen van het algemeen nut. Dus meldt Financiën: “Conclusie van de Belastingdienst is dat Scientology Kerk Amsterdam sinds 2012 voldoet aan de geldende regelgeving.”

Daar komt nog bij dat een ANBI-adviescommissie afgelopen mei stelde dat het inhoudelijk beperken van wat we tot ‘algemeen nut’ rekenen, niet voor de hand ligt. “De doelen en activiteiten van ANBI’s kunnen in conflict komen met overheden en bedrijven.” Ook vindt de commissie dat het stellen van ‘aparte eisen op basis van grondrechten’ niet de juiste weg is. In het najaar volgt een kabinetsreactie op het ANBI-rapport.

Scientology is in ieder geval uitermate tevreden met het besluit van de fiscus. ‘We zijn dankbaar dat de Nederlandse autoriteiten onze religieuze activiteiten en praktijken en ons werk op het gebied van de humanitaire doelen van Scientology als algemeen nut beogend hebben bevestigd. Deze definitieve beslissing van de Nederlandse autoriteiten voegt zich bij het toenemende aantal erkenningen van overheden en rechtbanken in democratische landen over de hele wereld,’ meldt het persbericht.

Op dit moment zijn Scientology-kerken, missies en groepen die naar eigen zeggen maatschappelijke verbeteringen nastreven, aanwezig in meer dan 190 landen en gebieden.
https://www.parool.nl/nederland/belasti ... ~bc3b85fd/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie