JODEN trekken weg uit Antwerpen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door Manon »

'Over vijftig jaar zijn er geen joden meer in Antwerpen'
maandag 21 juni 2010Auteur: Jochen Vandenbergh Reageer Aanraden 15 Delen Bewaar Corrigeer E-mail Print
De diamantsector is grotendeels in Indiase handen. De joodse gemeenschap vond tot op vandaag geen economisch alternatief.Pol De Wilde

© Pol De Wilde - Corelio

Lees ook


ANTWERPEN - De moderne joodse gemeenschap in Antwerpen dunt uit. Een onveiligheidsgevoel en magere carrièrekansen doen vooral jonge joden uitwijken. De chassidische joden blijven achter in pure armoede.

Van onze medewerker

'Weldra breken we met de traditie', zegt de eigenaar van Kleinblatt, een bekende joodse bakkerszaak in Antwerpen die al sinds 1903 van vader op zoon wordt overgedragen. 'Mijn neef zal de zaak uitbaten, want mijn zoon en dochter maken momenteel carrière in de Verenigde Staten.'

De situatie van de bakkersfamilie is tekenend voor de demografische evolutie van de joodse gemeenschap in Antwerpen. Steeds meer jonge joden trekken naar het buitenland om te studeren en keren niet meer terug. 'We zien twee opvallende tendensen', zegt Jacques Wenger, directeur van Shomre Hadas, het joodse gemeentehuis in Antwerpen. 'De modern-orthodoxe joden trekken weg, terwijl de chassidische, ultraorthodoxe gemeenschap groeit.'

De oorzaak van de uittocht is de economische situatie. De afgelopen kwarteeuw is de joodse gemeenschap haar dominante positie in de diamantsector kwijtgespeeld. De meest betrouwbare schatting zegt dat de sector vandaag nog hooguit 30 procent joden tewerkstelt. Vijftien jaar geleden was dat nog ruim 70 procent. Vooral de joodse klovers verloren massaal hun job.

'Dat was geen typisch joods probleem, maar had vooral te maken met de veranderende wereld', zegt Henri Rosenberg, professor Joods Recht. 'Niet alleen in de diamantsector, maar ook bijvoorbeeld in de textiel trok de ruwe arbeid naar lagelonenlanden. De joden waren daar niet op voorbereid.'

Als gevolg kwamen heel veel joden, vooral onder de chassidim, in armoede terecht. Tot op vandaag konden ze zich niet herstellen van die economische mokerslag. Vooral de jonge, moderne joden zoeken hun toekomst daarom niet langer in de Scheldestad.

New York = paradijs

'Wij praten niet over studeren in Leuven, Gent of Antwerpen, maar over New York, Londen of Israël', zegt Adinda P., laatstejaarsstudent aan Yavne. Deze erkende joodse school heeft een uitgesproken zionistisch karakter, maar patriottisme is niet de voornaamste reden waarom de scholieren België de rug toekeren. 'Wij voelen ons hier niet meer veilig en welkom', klinkt het aan de schoolpoort. 'Allochtonen viseren ons voor wat in Israël gebeurt. Op de werkvloer heeft men het bovendien moeilijk met symbolen als de kippah (keppel), wat ons belet carrière te maken. In Londen, bijvoorbeeld, is dat geen punt.'

De niet-joodse directie bevestigt dat het antisemitisme toeneemt en beweert dat de uittocht geen nieuw fenomeen is, maar 'wel meevalt'. David R. is een Antwerpse jood die in New York studeert. Ook hij beschrijft Antwerpen als een onvriendelijke stad voor joden. 'Er hangt een reukje van antisemitisme dat wellicht het gevolg is van de nieuwe Belgen', zegt hij. 'New York is echter een paradijs voor joden. Niet-joden zijn pro-Israël. Dat is in België wel wat anders.'

Terwijl de moderne gemeenschap uitdunt, groeit de chassidische groep. Naar schatting zijn er hooguit 20.000 joden in Antwerpen. Ruim de helft daarvan leeft strikt volgens de geloofsleer en velen onder hen zijn straatarm. 'Omdat men weigert in te burgeren', klinkt professor Rosenberg scherp. 'Overal ter wereld spreken chassidische joden de taal van het land en draaien ze mee op de arbeidsmarkt. Overal, behalve in Antwerpen.'

De chassidische groep wordt groter om twee redenen. 'Het zijn grote gezinnen -tien kinderen is geen uitzondering- en ook al bestaat de traditie om te huwen met iemand uit het buitenland, toch vestigen ze zich in Antwerpen', aldus Rosenberg. 'Omdat ze hier, in het Jeruzalem van het noorden, een vrijgeleide krijgen. Zo zijn er ontelbare niet-erkende religieuze schooltjes. De honderden kinderen krijgen daar geen enkel profaan vak en er wordt geen woord Nederlands gesproken. De verpaupering van de gemeenschap is een vicieuze cirkel en de overheid laat maar betijen. Als moslims zulke scholen zouden oprichten, staat het land op z'n kop.'

Immense armoede

Nochtans gaat het absolute merendeel van de joodse kinderen, zo'n 4.000, volgens het Forum van Joodse Organisaties naar een van de drie erkende joodse scholen (die dus ook een erkend leerplan volgen). De directie van Yavne houdt het echter op maximaal 2.500 leerlingen. 'Ik zie tegelijkertijd een braindrain van moderne joden en een input van analfabete diepgelovige joden die niet wensen te integreren', concludeert professor Rosenberg.

Bij het Centraal Beheer van Joodse Weldadigheid, een zorginstelling vergelijkbaar met het OCMW, ziet men dat anders. 'Het klopt dat de chassidische joden een steeds grotere groep worden binnen de gemeenschap, maar in het algemeen wordt de gemeenschap kleiner', zegt Alexander Zanzer. 'Ook de chassidische gemeenschap kiest niet altijd meer voor Antwerpen. Zij voelt zich niet meer zo veilig in de stad en de armoede is immens. Wij moeten steeds meer mensen helpen met steeds minder middelen. Het is een ongenuanceerde voorspelling, maar als de evolutie doorzet, zijn er over 50 jaar geen joden meer in Antwerpen.'

Jacques Wenger, die weldra zelf naar Israël verkast, vindt het helemaal niet zo gek klinken, maar stelt bij: 'Over 50 jaar zijn er alleen nog chassidische joden in Antwerpen.'

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=H42RPIB2" onclick="window.open(this.href);return false;
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door Zwartmeer »

'Over vijftig jaar zijn er geen joden meer in Antwerpen'
Als dat waarheid wordt zal het overal zo gaan. In Amsterdam Parijs en Zweden enz.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door Schepsel »

Zwartmeer schreef:
'Over vijftig jaar zijn er geen joden meer in Antwerpen'
Als dat waarheid wordt zal het overal zo gaan. In Amsterdam Parijs en Zweden enz.
Waar komt toch die immense haat tegen de joden vandaan....

Ze waren nooit lang veilig. Zelfs toen het christelijke 'argument' niet echt speelde werden ze uitgeroeid om achterlijke complottheorieën en racisme. Voorts was de Holocast een mooie smoes om hun bezittingen in te pikken.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door Pilgrim »

Schepsel schreef:Waar komt toch die immense haat tegen de joden vandaan....
(Spirituele) afgunst! :evil:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door mercator »

Weet ik zo niet hoor. De "spiritualiteit" van de Chassidische Joden in Antwerpen is van hetzelfde lage niveau als van moslims.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door Pilgrim »

Het Joodse geloof is in zijn algemeenheid verreweg superieur aan het islamitische Mercator en daarbij hebben Joden het 'eerste geboorterecht' omdat ze afstammen van Isaäk, terwijl de moslims afstammen van Ismael. Spirituele afgunst dus. Ook afvallige moslims, zoals Ali Sina, zeggen dat moslims geen eigenwaarde hebben en diep in hun ziel 'weten' dat de Islam bedrog is, maar het oppervlaktebewustzijn drukt dit weg. Moslims haten de 'superieure' Joden omdat die hen confronteren met hun inferioriteit. Wie immers geconfronteert wordt met de superioriteit van een ander wordt ook geconfronteert met de inferioriteit van zichzelf. En dat is nu het probleem, want het kenmerk van de echte spirituele inferioriteit is dat het niet wil weten dat het inferieur is. Daarom kunnen moslims ook 'niet naar zichzelf kijken' zoals Ayaan Hirsi Ali het zegt (en daarom heeft de symbolische 'vampier' geen spiegelbeeld) omdat ze hun Minderwaardigheid niet onder ogen kunnen komen.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef:Het Joodse geloof is in zijn algemeenheid verreweg superieur aan het islamitische Mercator en daarbij hebben Joden het 'eerste geboorterecht' omdat ze afstammen van Isaäk, terwijl de moslims afstammen van Ismael.
Dat zijn gewoon fabels, zowel voor Joden als voor Moslims. Als die orthodoxe Joden met hun dwaze en lachwekkende rituelen naar de moderne wetenschap kijken moeten ze toch eenzelfde minderwaardigheid ervaren ?
Dat van dat inferioriteitsgevoel van moslims, dat klopt wel. Droevig voor hen, maar wij zitten toch maar met de lastige effecten ervan. Als Ayaan zegt dat de Verlichting van de moslims "van binnenuit" moet komen, kunnen we dus nog lang wachten want daar binnen IS helemaal niets.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door Pilgrim »

mercator schreef:Als die orthodoxe Joden met hun dwaze en lachwekkende rituelen naar de moderne wetenschap kijken moeten ze toch eenzelfde minderwaardigheid ervaren?
In het Joodse geloof wordt je geacht een superieur Zelfvertrouwen te ontwikkelen dat door niets en niemand en geen enkele tegenslag gebroken kan worden. Dat is het tegenovergestelde van een minderwaardigheidscomplex.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef: In het Joodse geloof wordt je geacht een superieur Zelfvertrouwen te ontwikkelen dat door niets en niemand en geen enkele tegenslag gebroken kan worden. Dat is het tegenovergestelde van een minderwaardigheidscomplex.
Neen dat is het SPIEGELBEELD van een minderwaardigheidscomplex. De Joodse eigenwaan als "uitverkoren volk" is even krankzinnig als de Moslimistische eigenwaan.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door Pilgrim »

Nee, het spiegelbeeld van een minderwaardigheidscomplex is een meerderwaardigheidscomplex. Dat is een superioriteitswaan die in werkelijkheid ook voortkomt uit een minderwaardigheidscomplex. Van echte superioriteit krijg je namelijk geen complex. Er bestaat hooguit een besef van superioriteit. Wie echt een groot zelfvertrouwen heeft heeft noch minderwaardigheidsgevoelens noch superioriteitswanen. (Ik heb vroeger psychologie gedaan.)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door mercator »

Nu ja, ik zal de Joden EN de moslims niet missen hoor als ze wegtrekken uit Antwerpen, hoe sneller hoe liever.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: JODEN trekken weg uit Antwerpen

Bericht door Pilgrim »

Israëlische Antwerpenaar Marcel Führer: “Antwerpen is mijn stad niet meer”

26 juni 2018

Afbeelding
Zicht op de wekelijkse markt in Borgerhout, Antwerpen. De wekelijkse markt in Borgerhout, Antwerpen. De integratie is prima geslaagd: de autochtone bevolking heeft zich goed aangepast aan de nieuwkomers, zeggen de politici van de stad.

Marcel Führer (73) is een Joodse Antwerpenaar. Tijdens de Tweede wereldoorlog zaten zijn ouders ergens aan de Luchtbal ondergedoken voor de Jodenvervolging. In 1943 is het hen gelukt om Zwitserland te bereiken en te ontsnappen. Führer is een rasechte Antwerpenaar, maar tegenwoordig woont hij vooral in Israël: “Ik voel me in Antwerpen niet meer thuis.”

“Ik hield echt van Antwerpen. Ik ben hier geboren en getogen. Ik reisde de wereld rond, maar zodra ik weer in Antwerpen was, voelde ik me de gelukkigste mens op aarde. Antwerpen was voor mij ongelooflijk. Ik ging hier uit, woonde en leefde hier en amuseerde me. Ik had hier zowel Joodse als niet-Joodse vrienden. Mijn vader heeft mij altijd geleerd dat je in onze stad met iedereen moet omgaan en dat godsdienst iets van thuis is, niet op straat.”

Ik heb het niet zo voor de ultraorthodoxe Joden, want die delen sommige opvattingen met de ayatollahs. Maar ze gooien tenminste niet met bommen en vallen niemand lastig. Als Jood geloof ik ook in iets, maar dat staat mijlenver van het ultraorthodoxe Jodendom.

Door de jaren heb ik Antwerpen zien veranderen. Ik hou nog steeds van mijn stad, maar ik voel me er nu vaak een vreemdeling. Hadden we decennia geleden maar naar het VB geluisterd.

Vandaag mijd ik bepaalde buurten in Antwerpen, want die lijken meer op een moslimland. Ik heb het vanaf de jaren tachtig zien veranderen, en sinds 2000 is het snel beginnen gaan: moslims doen hier wat ze willen en islamiseren de samenleving. Ik was in die jaren ook getuige van een forse toename van agressie.

Er zijn uiteraard migranten die het goed doen, maar talloze nieuwkomers brengen de stad niets bij. Ze zijn enkel een last en brengen intolerantie en agressie mee. Er zijn ook straten en wijken waar je bijna alleen nog maar moslims en hoofddoeken ziet, en waar geen enkele Vlaamse winkel meer is.

Veel Joden zijn uit Antwerpen vertrokken of wonen er nog maar een paar maanden per jaar, zoals ik. Antwerpen is Antwerpen niet meer. Op veel plaatsen is het vuil. Brave burgers worden beboet als ze met een te oude auto rijden, maar het grootste krapuul loopt gewoon rond of wordt direct weer vrijgelaten.

De toevloed van vreemdelingen moet worden gestopt. Ik ben in de eerste plaats Antwerpenaar en pas op de tweede plaats Jood, maar voor veel Marokkanen en Turken komen de islam en hun land van herkomst op de eerste plaats. Hun Belgische nationaliteit moet kunnen worden afgepakt.

Of hij in de toekomst nog naar Antwerpen wil komen? Misschien steeds minder. Want ik herken mijn eigen stad niet meer. Ik vind dat heel erg. Er moet een immigratiestop komen. Ik hoop dat het VB op 14 oktober een goed verkiezingsresultaat behaalt en hier verandering in brengt.

Bronnen:
♦ naar een artikel “Marcel Führer: Als Joodse Antwerpenaar voel ik me steeds minder thuis in mijn stad” in de Zomereditie 2018 van De Antwerpse Volksgazet blz. 7

https://brabosh.com/2018/06/26/pqpct-iwo-2/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie