Statushouders.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Statushouders.

Bericht door Ariel »

Syriërs krijgen werkplek maar komen na week niet meer opdagen.
Het leek zo mooi: Syriërs die twee jaar aan de slag konden bij een Capels bedrijf. Het eindigde in een fiasco. Na een week kwamen ze niet meer opdagen.

Afbeelding


De intentie was goed....Maar ja, 40 uren werken gaat je niet in je kouwe kleren zitten..Als je zolang en zo hard moet werken, dan had je net zo goed in Syrie kunnen blijven.
,,Ik ben niet naar Nederland gekomen om hier geld en eten te krijgen en niks te doen”, zegt Samer Alzawhri. Hij ontvluchtte Syrië twee jaar geleden met zijn vrouw en drie kinderen. ,,Ik ben hierheen gekomen voor de veiligheid, om een betere toekomst aan mijn kinderen te kunnen geven. Daar wil ik graag voor werken. Ik wil onafhankelijk zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

Dit is een artikel van een jaar geleden.
Hoe vergaat het de Syriërs in Nederland, twee jaar later?

17 september 2017

Het is deze nazomer twee jaar geleden dat Nederland te maken kreeg met een onverwachte toestroom van asielzoekers. Hoe gaat het inmiddels met de grootste groep van toen, de Syriërs?

In haast neergezette stapelbedden vol moe ogende asielzoekers in sporthallen. Vrijwilligers die ijverig met kleding en eten sjouwen om de nieuwkomers te verwelkomen. Van woede verwrongen gezichten van burgers die de komst van een asielzoekerscentrum in hun buurt liever niet zien. De beelden uit de herfst van 2015 staan nog op het netvlies. Maar de rust lijkt weergekeerd. Er komen sinds 2016 veel minder vluchtelingen. Tienduizenden Syriërs zoeken intussen hun weg in Nederland. Hoe loopt dat eigenlijk?

Kijk je naar de cijfers, dan is de conclusie snel gemaakt, antwoordt de Rotterdamse hoogleraar sociologie Godfried Engbersen: niet goed. Slechts weinigen hebben een baan, bijna niemand studeert op MBO, HBO of universiteit. De overgrote meerderheid leeft van een uitkering.

"Het zou natuurlijk onrealistisch zijn om te verwachten dat deze nog maar recent gevluchte Syriërs vloeiend Nederlands spreken en financieel onafhankelijk zijn", stelt Engbersen. "Maar de huidige cijfers zijn dramatisch."

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bevestigt, maar dan zonder waardeoordeel, de feiten die de hoogleraar noemt. Zo gaat het inderdaad om een grote groep mensen. Van 2014 tot en met 2016 kwamen in totaal ruim 50.000 Syriërs naar Nederland, de grootste piek van hen arriveerde in de nazomer van 2015.

Positief
Hun asielaanvraag leidde vaak tot een positieve uitkomst, hun land is in oorlog, ze mogen bijna allemaal blijven. In vergelijking met mensen uit andere landen verloopt ook de asielprocedure die Syriërs volgen vrij snel. Tachtig procent van hen krijgt gemiddeld na zes maanden een verblijfsvergunning, na anderhalf jaar is dat 95 procent. Alleen Eritreëers hebben een vergelijkbare kans. Voor alle andere nationaliteiten ligt het percentage op 40 tot 60 procent en duurt de procedure vaak langer, stelt het CBS, dat in juni nog een rapport publiceerde over de integratie van vluchtelingen.

Twaalf maanden na aankomst in de asielopvang in 2014 heeft 70 procent van de Syriërs bovendien eigen woonruimte gekregen, ergens in een Nederlandse gemeente. Binnen een jaar een (tijdelijke) verblijfsvergunning en een woning klinkt niet slecht, maar toch moet het anders, reageert hoogleraar Engbersen. Hij grijpt terug op ervaringen uit het verleden.

Begin jaren negentig van de vorige eeuw bereikte een vergelijkbare groep vluchtelingen Nederland. Daaronder veel mensen uit voormalig Joegoslavië, maar ook mensen uit landen als Irak en Afghanistan. Engbersen deed eerder onderzoek naar hoe het met deze groep gegaan is.

Hun integratie ging veel te langzaam, was een van de conclusies. Acht jaar later had ongeveer de helft van hen een baan van meer dan acht uur per week. De rest leefde van de bijstand. Vijftien jaar na aankomst in Nederland is de arbeidsparticipatie van deze groep nog altijd lager dan die van personen met een Nederlandse achtergrond en de afhankelijkheid van een bijstandsuitkering is hoger.

Engbersen: "Mensen moeten zo snel mogelijk voor zichzelf kunnen zorgen, dat is de kunst van het integratiebeleid. Dat hebben we toen geleerd. Maar ik zie het nu toch weer te traag gaan."

De Rotterdamse hoogleraar werkte mee aan een advies van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid uit december 2015 waarin werd aangedrongen op een 'activerend vluchtelingenbeleid'. Niet meer: eerst jarenlang wachten in een asielzoekerscentrum op je vergunning, daarna pas op taalles, daarna pas bij- en omscholen voor een baan en dan pas de arbeidsmarkt op. Zo staan mensen uiteindelijk jarenlang buitenspel en lukt het ze vaak niet meer om werk te vinden, concludeerde de WRR. Daarom moeten de wegen parallel lopen: taal leren, opleiding volgen, een baantje hebben (desnoods vrijwilligerswerk), zo mogelijk alles tegelijk.

Engbersen ziet dat laatste weinig gebeuren, met als gevolg: slechts 3 procent van de Syriërs die sinds 2014 naar Nederland kwam, heeft inmiddels betaald werk. Liefst 93 procent leeft van een uitkering. "Zeker als je kijkt naar de samenstelling van de groep Syriërs, die voor een deel al goed opgeleid is en uit veel jonge mannen bestaat die graag willen werken, kan het veel beter."

Integratiebeleid
Toch zijn gemeenten door de komst van deze grote groep vluchtelingen wel degelijk wakker geschud, blijkt uit een studie van het Kenniscentrum Integratie en Samenleving (KIS) dat in juli gepubliceerd werd. In 2016 had nog slechts 18 procent van de gemeenten speciaal beleid, gericht op deze nieuwkomers, inmiddels meldt 82 procent bezig te zijn om deze mensen gericht aan het werk te krijgen. Een krappe 40 procent van de vluchtelingen wordt nog niet naar werk bemiddeld.

Engbersen bewondert de snelle manier waarop gemeenten hiermee nu aan de slag gaan. "Ja, er worden contacten gelegd, maar dat is nog geen activerend integratiebeleid. Binnen drie maanden na aankomst in een gemeente zou er een goed plan moeten liggen voor iedere nieuwkomer, om de taal te leren, een extra opleiding te volgen en te werken, liefst alle drie tegelijk."

Syriërs staan nu veel te lang buitenspel, alleen maar bezig met de inburgeringscursus, ziet hij. Een Syriër die een verblijfsvergunning krijgt, ontvangt een brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) met daarin de termijn - drie jaar - waarin het inburgeringsexamen gehaald moet zijn. In die periode ook nog werk vinden lukt bijna geen van hen. "Er zijn mensen nodig hier, in de zorg en in de techniek bijvoorbeeld. Die banen moeten hen aangeboden worden, niet pas nadat de inburgeringscursus klaar is, maar tegelijk met het leren van de taal, desnoods als vrijwilliger."

Mogelijkheden ziet hij ook voor hoogopgeleide Syriërs. In Syrië is een op de dertig mensen academisch gevormd, hier is dat een op de drie, zegt Engbersen. Toch meldt het CBS dat zo goed als niemand studeert, nul procent. Dat zou veel beter kunnen, redeneert de hoogleraar.

Studie
Het UAF, dat vluchteling-studenten bijstaat, vindt dat lage percentage daarentegen 'logisch' voor de groep van na 2014. "Uit onze gegevens blijkt dat het na aankomst in Nederland twee tot drie jaar duurt voordat vluchtelingen beginnen met de voorbereiding op een studie in het hoger onderwijs", stelt Albert de Voogd, hoofd Studentenbegeleiding van het UAF. Redenen: wachten op een verblijfsvergunning, wachten op huisvesting, het leren van de Nederlandse taal en het inburgeren. Voor een studie moet het taalniveau vervolgens nog hoger, in Syrië behaalde diploma's moeten bekeken en in Nederland geherwaardeerd worden, eventuele hiaten in de kennis bijgewerkt. Deze groep is nog niet zover, maar dat komt nog wel, denkt het UAF. Er studeren inmiddels 500 Syriërs aan Nederlandse universiteiten, zij kwamen al voor 2014 naar Nederland.

Ook het CBS noemt het 'in lijn met de verwachtingen' dat veel Syriërs na het verkrijgen van de verblijfsvergunning afhankelijk zijn van een uitkering.

Engbersen neemt er geen genoegen mee. "Er zit veel potentieel onder deze mensen, op deze manier maken we er echt te weinig gebruik van."

Mohammad Tlemsani (21)
Vluchtte in de zomer van 2015 naar Nederland en werkt in het Syrische restaurant Shaami Huis in Rotterdam.

"Omdat mijn diploma niets meer waard zou zijn, besloot ik in 2015 uit Syrië te vluchten. Ik deed een opleiding tot brandweerman in Damascus, die wilde ik in Duitsland voortzetten.

"Voor ik naar Duitsland ging, reisde ik eerst naar Nederland om een oom te bezoeken. Maar toen ik verstopt in een vrachtauto de Duitse grens wilde passeren, werden we tegengehouden en werden ik en tien andere vluchtelingen gevonden. Ik werd naar Ter Apel gestuurd en ging de asielprocedure in.

"Ik heb vier maanden in een asielzoekerscentrum in Den Haag gezeten. In een half jaar leerde ik Nederlands. Ik wilde heel graag de taal leren, soms ging ik op zondag naar de kerk om met ouderen te praten. Ik heb een mbo-opleiding gedaan voor verkoper, maar ik wil nog steeds bij de brandweer. Ik word alleen niet toegelaten tot die hbo-opleiding. Daarvoor moet ik eerst een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd hebben, en dat kan pas over twee jaar. Ook moet ik het inburgeringsexamen nog halen.

"Tot het zover is, ben ik kok bij Shaami Huis, een Syrisch restaurant in Rotterdam, opgericht door vluchtelingen. Nu nog drie dagen per week, volgende maand krijg ik een vast contract en dan ga ik elke dag werken. Dat vind ik fijn, ik heb nu een aanvullende uitkering en dat vind ik maar niks. Ik wil alles zelf opbouwen.

"Ik blijf in Nederland, tenzij de regering zegt dat ik terug moet naar mijn eigen land. Ik wil hier een leven opbouwen. Ik had een Nederlandse vriendin, maar we begrepen elkaar soms niet. Door het cultuurverschil. In Syrië is het zo: als je een vriendin hebt, moet zij bij jou blijven. Dan moet ze niet met andere jongens lopen. Dat deed zij wel en dat vond ik niet leuk. Daarom wil ik graag een vriendin uit dezelfde cultuur. Ze hoeft niet Syrisch of islamitisch te zijn, wel Arabisch. Ze mag ook Marokkaans of Irakees zijn.

"Wat ik minder vind aan Nederland, is dat er zoveel drugs worden gebruikt. Ik zie het om me heen, hier op straat wordt veel gedeald. En je ziet mensen hasj gebruiken, pas zag ik zelfs iemand cocaïne snuiven op straat. Zo wil ik niet zijn. Ik wil studeren en niet met dat soort dingen bezig zijn."


Ahmad Alkilani (26)
Woont in Zaandam en wil een Syrisch restaurant beginnen

"Voor ik uit Damascus vluchtte, ben ik eerst op internet gaan kijken. Daar stond dat Nederland het beste land was om naartoe te gaan, omdat de mensen aardig zijn, je makkelijk werk kunt vinden en omdat ze er geen problemen hebben met asielzoekers.

"Ik ben nu sinds 2015 in Nederland. Nadat ik zes maanden in asielzoekerscentra zat, kreeg ik een woning in Amsterdam. Maar Amsterdam is niet leuk. Duur, alles is duur. Een vriend woonde in Zaandam, nu woon ik ook hier.

"Ik heb hier een paar vrienden, die komen ook uit Syrië. Ik heb niet veel contact met Nederlanders. Niet genoeg. Ik durf niet met ze te praten, ik schaam me ervoor dat ik niet goed Nederlands spreek.

"Drie dagen per week ga ik naar school voor Nederlandse les. Ik heb al mijn inburgeringstoetsen gehaald, behalve Nederlands. Over een paar dagen doe ik die toets opnieuw, ik denk dat ik hem nu wel ga halen.

"Vier maanden lang werkte ik in het restaurant waar we nu zitten te praten. Nu werk ik hier een paar dagen per week als vrijwilliger. Ik moet snijden en afval weggooien, maar ik was chefkok in Damascus. Ik wil ook hier chef worden, dus ik wil meer doen dan snijden. Ik wil leren hoe je Nederlandse gerechten kookt.

"Het liefst begin ik met een vriend een Syrisch restaurant. Maar het is heel moeilijk. Bij de gemeente en instanties helpt niemand je. In andere gemeenten is het makkelijker. Vrienden in Almere en Apeldoorn krijgen meer hulp.

"Als het niet lukt om een restaurant te beginnen, dan koop ik een auto. Dan ga ik voor PostNL rijden, net als een vriend van me.

"Ja, misschien moet ik wachten tot ik een permanente verblijfsvergunning heb. Maar ik wil niet vijf jaar wachten, ik wil nú werken.

"Ik wil geen uitkering. Als het niet lukt om in Nederland werk te vinden, dan ga ik terug naar Syrië. Maar dan moet Assad weg zijn.

"Als hij nog aan de macht is, dan moet ik misschien alsnog het leger in. En dat is de reden waarom ik ben gevlucht."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

En Adnan, de apotheker uit Aleppo bestaat. Hij is drie jaar later Holland's next topmigrant.
Met Adnan gaat het goed, dat eerst. Zoals andere gewone Nederlanders staat hij op werkdagen in de file vanwege een voltijds dienstverband, behalve op woensdag, dan werkt hij thuis. Luncht graag met collega’s tussen twaalf en één. Adnan voldoet aan alles wat Nederland van hem verwacht, hij is The Dutch Dream zoals die door Nederlanders wordt gedefinieerd, en telt zoals het hoort zijn zegeningen.

We gebruiken de lunchtijd om te wandelen, zoals Nederlanders doen: een rondje om kantoor in de zachte kleuren van de herfst. Drie jaar geleden liepen we door asielzoekerscentrum Heumensoord, het grootste van het land, waar Adnan een ruimte deelde met zeven mannen, kartonnen muren, diarree in de wc en afnemende hoop. Hij hield zijn decorum – ook later, toen zijn stad aan flarden ging, Aleppo, en hij daar niet was.
Adnan heeft wat afgeleden. Lees zijn succes story verder op de site van de volkskrant.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Statushouders.

Bericht door King George »

Ariel schreef:Syriërs krijgen werkplek maar komen na week niet meer opdagen.
Het leek zo mooi: Syriërs die twee jaar aan de slag konden bij een Capels bedrijf. Het eindigde in een fiasco. Na een week kwamen ze niet meer opdagen.
Spoiler! :
Afbeelding

De intentie was goed....Maar ja, 40 uren werken gaat je niet in je kouwe kleren zitten..Als je zolang en zo hard moet werken, dan had je net zo goed in Syrie kunnen blijven.
,,Ik ben niet naar Nederland gekomen om hier geld en eten te krijgen en niks te doen”, zegt Samer Alzawhri. Hij ontvluchtte Syrië twee jaar geleden met zijn vrouw en drie kinderen. ,,Ik ben hierheen gekomen voor de veiligheid, om een betere toekomst aan mijn kinderen te kunnen geven. Daar wil ik graag voor werken. Ik wil onafhankelijk zijn.”
Kan iemand mij nog overtuigen waarom we ze nodig hebben?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

King George schreef:
Kan iemand mij nog overtuigen waarom we ze nodig hebben?
Nee.

Ik vermoed dat Syrie deze mannen harder nodig heeft om hun land weer op te bouwen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Statushouders.

Bericht door King George »

Afbeelding

De Syriers kregen speciale werkschoenen, maar gaven die niet terug.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

Ariel schreef:Syriërs krijgen werkplek maar komen na week niet meer opdagen.

Het leek zo mooi: Syriërs die twee jaar aan de slag konden bij een Capels bedrijf. Het eindigde in een fiasco. Na een week kwamen ze niet meer opdagen.
De mannen willen hun verhaal doen.
Niet-werkende Syriërs: ‘Baas bouwbedrijf respecteerde ons niet

Ze willen wél werken, zeggen de negen Syrische mannen die na een week niet meer op hun werkplek verschenen. De statushouders doen graag hun verhaal.

Ze balen als een stekker. Van hun mislukte leer-werktraject en van de enorme commotie die is ontstaan nadat Dominique de Vries, eigenaar van bouwbedrijf DSPPM, een boze brief schreef aan het gemeentebestuur van Capelle aan den IJssel. De ondernemer bood de negen Syrische mannen een leer-werktraject. Ze zouden zo werkervaring opdoen, Nederlands leren en kans maken op een vaste baan.

Maar al na een week verschenen zij niet meer op hun werkplek. Wat ging er mis volgens de negen mannen? ,,Hij hield zich niet aan de afspraken en respecteerde ons niet”, vertelt een Syriër over de eigenaar van het bouwbedrijf. De mannen willen niet met hun naam in de krant, omdat ze al veel negatieve reacties hebben gekregen. Op sociale media stromen de berichten binnen. ,,Mijn reputatie is verpest.”

Tijdens het traject kregen ze geen salaris, maar hun uitkering. ,,Mensen denken nu dat we niet willen werken. Dat vinden wij heel erg, want dat willen we wel. Er wordt meteen gedaan alsof Syriërs lui zijn, dat is helemaal niet zo”, vertelt een van de mannen.

Volgens de Syriërs, die allen zo’n drie à vier jaar in Nederland wonen, moesten ze veertig uur per week werken bij het bouwbedrijf, terwijl dat niet de afspraak was die schriftelijk is vastgelegd door DSPPM en Welzijn Capelle. Ze begonnen afgelopen juni in de Heilige Familiekerk in Rotterdam. In de pastorie van de kerk aan de Bergsingel in Noord worden woningen gebouwd voor elf jongens tussen de 16 en 23 jaar die een verstandelijke beperking of vorm van autisme hebben. ,,Het is onmogelijk voor ons om veertig uur te werken, want we moeten veel uren aan inburgering besteden. Sommigen van ons wel drie dagdelen per week”, legt een van hen uit. Een nadeel vonden ze ook dat er voornamelijk Pools en Engels werd gesproken op de werkvloer.

Uitgebuit
Welzijn Capelle heeft het traject opgezet en probeert statushouders bij bedrijven aan de slag te laten gaan. ,,Deze mannen werden uitgebuit, de werkgever hield zich niet aan de afspraken die wij zorgvuldig hebben opgesteld en zijn vastgelegd in het contract, dus we hebben ze teruggetrokken. Ze zijn heel gemotiveerd en willen hard werken, maar dat moet wel onder de juiste omstandigheden gebeuren”, stelt Nicolette Lima van Welzijn Capelle. ,,Ze werden aan hun lot overgelaten en uitgefoeterd.’’

DSPPM-eigenaar De Vries heeft een geheel andere lezing en ontkent de aantijgingen van de Syrische mannen. ,,Ik heb niemand uitgefoeterd en op de werkvloer wordt wel degelijk Nederlands gesproken. Ik heb mensen van allerlei afkomsten in dienst. Ze moesten veertig uur werken, maar in die uren zat ook de opleiding en het leren van Nederlands.’’

De Vries vindt het jammer dat de zaken op deze manier gelopen zijn. ,,Ik wilde ze graag een kans geven. Ik deed het niet voor mezelf, maar voor hen.” Hoe het komt dat het zo misliep, snapt hij niet. ,,Ik denk dat het vooral kwam door slechte communicatie.”

De mannen hopen in de toekomst wel een baan te vinden. Een van hen tekent volgende week een arbeidscontract. ,,We zijn hier naartoe gevlucht om een goede toekomst op te bouwen voor onze kinderen. Daar willen we keihard voor werken.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Statushouders.

Bericht door Pilgrim »

“Vluchtelingen” kunnen dankzij nieuwe aanpak via Eelde pijlsnel naar nieuwe woning

Hilbrand Polman, 30 oktober 2018

Afbeelding
Directeur John van Tilborg en enkele andere medewerkers van Inlia brachten in 2016 de Tussenvoorziening in gereedheid.

Vanaf dag één op Nederlandse les en je meteen voorbereiden op het wonen in Nederland. Met deze aanpak komen “vluchtelingen” met een verblijfsvergunning snel in een gewoon Nederlands huis.

Deze nieuwe aanpak is ontwikkeld in de Tussenvoorziening in Eelde. Die bestaat nu ruim twee jaar, vertelt directeur John van Tilborg van Stichting Inlia, de organisatie voor “vluchtelingen” die de voorziening beheert. Doel is statushouders, dus “vluchtelingen” die in Nederland mogen blijven, voor te bereiden op wonen, werken en leven in Nederland.

Meteen vanuit kamp in Turkije naar Eelde
De eerste klap is een daalder waard, zo is kort gezegd de gedachte. ,,We krijgen hier statushouders rechtstreeks uit vluchtelingenkampen in Turkije’’, vertelt Van Tilborg. ,,Ze hebben daar al de procedure doorlopen voor een verblijfsvergunning. Eenmaal hier krijgen ze een dag om op verhaal te komen. Daarna gaan ze aan de slag om de taal te leren en om in te burgeren.’’

Volgens Van Tilborg is deze aanpak nieuw in Nederland. Het ministerie van Justitie subsidieert die. ,,Het is een proeftuin om te kijken hoe het systeem beter kan meebewegen met schommelingen in de instroom’’, verklaart een woordvoerder van het ministerie. ,,De pilot loopt tot 1 juli 2019.’’

Van Tilborg is zeer tevreden over de eerste resultaten. ,,In augustus is de eerste groep met deze aanpak gestart. Enkelen van hen zijn nu klaar om zelfstandig te wonen en hebben al een huis toegewezen gekregen.’’

In gebouw Dutch Flight Academy
De Tussenvoorziening is gevestigd in het pand waarin vroeger de Dutch Flight Academy zat en is ontstaan in samenwerking met de gemeenten Tynaarlo, Emmen, Midden-Drenthe, Aa en Hunze en Noordenveld. Er zijn veel vrijwilligers uit de omgeving actief. Zij helpen met de taal, geven fietsles en vertellen over het dagelijks leven in hun dorp.

De Drentse gemeenten geven hiermee invulling aan de wettelijke verplichting om statushouders te huisvesten. Statushouders hebben voorrang op andere woningzoekenden. Vorige week kwam in het nieuws dat dit in gemeenten tot discussies leidt. Vier van 186 door de Volkskrant onderzochte gemeenten willen af van de voorrangsregeling, in nog eens 26 gemeenten is de discussie opgelaaid.

Scheve ogen
Van Tilborg snapt dat de regeling tot scheve ogen kan leiden, maar wijst er op dat de mensen om wie het gaat een verblijfsvergunning hebben. ,,Niemand heeft er baat bij als zij jarenlang in een asielzoekerscentrum zitten’’, benadrukt hij. ,,Dan komt er veel te weinig terecht van de integratie en blijven mensen jarenlang in de bijstand.’’

Provincies zijn toezichthouder
De provincies zien er op toe of de gemeenten aan hun taken voldoen. Groningen had twee jaar geleden discussies met de gemeenten over de achterstanden bij de resultaten. Volgens een woordvoerder van de provincie liggen de Groningse gemeenten nu op schema. In Drenthe gaat het iets minder goed dan een jaar geleden, aldus een woordvoerder. ,,We hebben nu vier gemeenten die wat achterblijven.’’ Van onwil is volgens hem geen sprake, er liggen praktische oorzaken ten grondslag.

,,Het kan bijvoorbeeld zijn dat een gemeente moeite heeft om een huis te vinden voor een familie met tien personen. En natuurlijk mogen statushouders ook zelf aangeven waar ze het liefst willen wonen. Vaak is dat in een stad. Dan kan het zijn dat er minder vluchtelingen naar een plattelandsgemeente komen.’’

https://www.dvhn.nl/drenthe/Vluchteling ... 38876.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Mahalingam »

,,We krijgen hier statushouders rechtstreeks uit vluchtelingenkampen in Turkije’’, vertelt Van Tilborg. ,,Ze hebben daar al de procedure doorlopen voor een verblijfsvergunning.
Het betreft hier dus een heel speciale groep. Die naar hier komt via de regeling (van miljarden euro) met Erdogan. Het zijn dus de krenten uit de pap zogezegd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

Eritrese asielzoekers trekken zich steeds verder terug in hun eigen kring

Eritrese asielzoekers in Nederland hebben zelden werk, spreken nauwelijks Nederlands en hebben zo’n afstand tot de samenleving dat ze zich steeds verder dreigen terug te trekken in hun eigen kring. ,,Een tamelijk somber beeld”, concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau in een rapport dat vandaag verschijnt.

,,Eritrese statushouders (asielzoekers met een verblijfsvergunning, red) hebben moeite om in Nederland hun weg te vinden. Dit land is op bijna alle onderdelen anders dan wat ze in Eritrea gewend waren”, schrijft het SCP gesprekken met 26 Eritreeërs en 22 experts. ,, Doordat het contact mislukt dreigen de misverstanden tussen statushouders en Nederlandse instanties steeds groter te worden.”

22.000 aanvragen
Dat is onder meer zorgelijk omdat de Eritreeërs na de Syriërs de grootste groep ‘nieuwe’ asielzoekers in Nederland zijn. Tussen 2014 en deden zo’n 22.000 Eritreeërs hier een asielaanvraag. De meeste aanvragen worden gehonoreerd. Het afgelopen half jaar kwamen er elke maand enkele honderden asielaanvragen binnen, een groot deel daarvan bestond uit aanvragen voor gezinshereniging.

De meeste Eritreeërs geven aan dat ze hun land ontvluchten vanwege de militaire dienstplicht en het autoritaire regime. Die dienstplicht kan jarenlang duren, wordt niet of nauwelijks betaald en gaat vaak gepaard met mishandelingen. De tocht die de vluchtelingen afleggen is lang en vol gevaar: vooral in Libië worden veel migranten uitgebuit, mishandeld en verkracht. Aan de Libische kust worden ze door smokkelaars op rubberbootjes richting Europa gezet.

,,Voor de reis nam elke vrouw een prikpil voor drie maanden om niet zwanger te raken. Het was bekend dat een vrouw door Soedanezen of door Libiërs verkracht wordt! Als je geen prikpil nam, zou de kans op zwangerschap dus groot zijn. De verkrachting kun je niet voorkomen. Als de reis niet te lang duurt, kan je een zwangerschap wel voorkomen. Je weet als vrouw dat dit kan gebeuren en voordat je uit Soedan vertrekt, neem je afscheid van je leven.” Een Eritrese asielzoeker in het rapport.

Hun hoop op een beter leven in Nederland, lijkt vaak uit te lopen op een deceptie. Ze hebben meestal geen diploma’s en als ze die wel hebben, worden ze niet erkend. Omdat ze geen Engels spreken en het erg moeilijk hebben Nederlands te leren, hebben ze weinig contact met Nederlanders. ,,Ze trekken zich daarom terug ‘in eigen kring’, zoeken andere Eritrese statushouders op die in hetzelfde schuitje zitten of vereenzamen wanneer ze geen herkomstgenoten in de buurt hebben”, aldus het SCP.

Ook is er een ‘forse kloof’ tussen de asielzoekers en de instanties en vrijwilligers die hen moeten begeleiden. ,,Er lijkt sprake te zijn van een diep misverstand. Eritreeërs zien hun behoefte aan ondersteuning niet beantwoord, en onder instanties ontstaat het beeld van een passieve, weerbarstige en moeilijk te activeren groep.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

En hoe zit het met mijn kleindochter, stiefkleindochter, schoondochter en gezinshereniging? Zij wachten al drie jaar op toestemming om naar Nederland te komen. Mijn kleindochter (3-9-1914) heeft een Nederlands paspoort maar verblijft om logische redenen bij haar moeder en half zusje (8) in Cuba.

Zij veroorzaken geen problemen. Zij zijn niet afhankelijk van een uitkering of gratis woning met gratis inrichting en gratis geld. Zij klagen niet. Zij eisen geen respect, zij . . .

Zij zijn geen moslims!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

Onrust bij statushouders in Prinsenbeek, buren eisen ingrijpen

Het is onrustig bij een woning met statushouders in de Eglantier in Prinsenbeek. Buurtbewoners willen dat de gemeente ingrijpt. Die onderkent het probleem en zoekt naar een oplossing. 'Indien nodig worden er extra veiligheidsmaatregelen getroffen.'

In korte tijd stond de politie verschillende keren voor de deur. Woensdag kwam het zo ver dat één van de bewoners in verzekering is gesteld op verdenking van zware mishandeling. Hij zou een huisgenoot met een stofzuigerstang hebben geslagen.

,,We hebben ons verzet tegen de komst van de statushouders'', vertelt een buurtbewoner. Maar toen de eerste twaalf Syriërs hier eenmaal woonden, bleek dat in de buurt prima te gaan. ,,Deze mensen waren echt welkom.'' De problemen begonnen volgens de buurtbewoner nadat deze mannen waren herenigd met hun gezinnen en elders gingen wonen. Vanaf de zomervakantie, toen er alleen nog maar alleenstaande statushouders van rond de twintig jaar werden gehuisvest. ,,Die integreren veel minder dan de eerste groep, hangen buiten rond, laten de deur open staan en het is er regelmatig bonje.''

Onrust
Philip Oronsaye van Jara woonbegeleiding bevestigt dat het de laatste maanden onrustig is. ,,Er zijn veel meldingen van omwonenden.'' Het gaat om één huis, waar ook bezoekers met slechte invloeden komen, weet hij. De politie moet nogal eens komen omdat er dan in het huis onderling conflicten zijn.

Vermoedelijk betreft het één of twee van de vier bewoners daar. Belangrijkste oorzaak is in zijn ogen toch dat de jongens niets te doen hebben, dat er onvoldoende dagbesteding is, een probleem dat volgens hem ook elders in Breda speelt. In de andere twee huizen gaat het volgens Oronsaye heel goed. ,,Die mannen zeggen zich te schamen, en vinden het vervelend dat zij nu worden gezien als ondankbare Syriërs.'' De woonbegeleider zegt dat er gewerkt wordt aan een oplossing en dat hij die spoedig verwacht.

Conflicten
De gemeentewoordvoerder stelt dat waar mensen met elkaar samenwonen zich conflicten kunnen voordoen. ,,Dat is nu helaas ook gebeurd tussen de bewoners aan de Eglantier. Er wordt momenteel door gemeente, corporatie, begeleiding en politie gesproken met de bewoners om te verkennen of er iets aan de samenstelling van de bewonersgroep kan worden gewijzigd, om nieuwe conflicten te voorkomen. De signalen uit de buurt en de aangifte van de bewoner worden serieus genomen. Indien nodig kunnen er extra veiligheidsmaatregelen worden getroffen''. Bij de opvang van statushouders aan de Eglantier heeft de gemeente volgen de woordvoerder drie uitgangspunten, namelijk veiligheid voor alle bewoners van de straat, passende hulp en zorg aan hen die dit nodig hebben en rust in de buurt.

Sinds juli 2016 worden hier Syrische statushouders opgevangen. Vanuit het dorp is vanaf het eerste moment een groep vrijwilligers nauw betrokken bij de opvang en begeleiding. Vanuit die groep worden de problemen met enkele van de nieuwe bewoners bevestigd. En verklaard door vooral een verschil in ambitie tussen degenen die hard werken aan hun opleiding en toekomst en degenen die overdag niets doen en 's nachts rondhangen. Dat botst en is nu geëscaleerd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

Statushouders in Amsterdam houden voorrang op sociale huurwoning

Het Amsterdamse stadsbestuur wil de voorrangsregeling op sociale huurwoningen voor statushouders behouden, ondanks het feit dat het kabinet de verplichting hiertoe geschrapt heeft. Amsterdammers die gescheiden zijn en lang op een sociale huurwoning moeten wachten kunnen maar beter verhuizen. Dat blijkt uit beantwoording van de schriftelijke vragen van de Partij van de Ouderen.

Raadslid Wil van Soest had het college gevraagd om direct te stoppen met het geven van voorrang aan statushouders bij het toewijzen van sociale huurwoningen, maar het stadsbestuur piekert er niet over.

„Het college vindt het van groot belang dat mensen die urgent een woning nodig hebben niet onderaan de wachtlijst worden geplaatst. Voor statushouders geldt daarnaast dat de stad een verplichting heeft hen te huisvesten”, blijkt uit de antwoorden.

Scheiding
Het stadsbestuur vindt daarnaast dat mensen die gescheiden zijn geen voorrang hoeven te krijgen op een sociale huurwoning. „Wie zonder de zorg voor kinderen het huis verlaat na echtscheiding of relatiebreuk krijgt geen urgentie, omdat een gescheiden volwassene zonder kinderen makkelijker een kamer of tijdelijke woning kan huren, bij familie of vrienden kan inwonen en of kan verhuizen naar een andere gemeente. Gezien het grote aantal scheidingen en gebroken relaties is het niet haalbaar om ook urgentie te geven aan gescheiden personen zonder (zorg voor-) kinderen. De meeste personen redden zichzelf na een scheiding”, aldus het college.

Raadslid Wil van Soest is boos. „Het college verschuilt zich achter de wet maar juist de wet staat het ons toe om de voorrangsregeling te stoppen, zoals heel veel gemeentes doen. Maar wat zegt dit college? We blijven statushouders voorrang geven en de gewone Amsterdammer die gescheiden is en een woning zoekt gaat maar bij familie wonen of verhuizen. Bizar vind ik dat. Hoe willen ze dit in hemelsnaam uitleggen aan de Amsterdammers?”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Statushouders.

Bericht door Pilgrim »

„...We blijven statushouders voorrang geven en de gewone Amsterdammer die gescheiden is en een woning zoekt gaat maar bij familie wonen of verhuizen. Bizar vind ik dat. Hoe willen ze dit in hemelsnaam uitleggen aan de Amsterdammers?”
Dan moeten die Amsterdammers maar eens beter nadenken voor als ze weer in het stemhokje staan.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Mahalingam »

Er is woningnood onder de statushouders. En zolang je een dak boven je hoofd hebt (met aanverwante luxe) kan je niet echt urgent zijn in de meeste gemeenten.
Gemeenten schieten tekort bij huisvesten vluchtelingen
De problemen zijn pas recentelijk ontstaan: in 2017 kregen nog tweeduizend mensen méér dan strikt noodzakelijk was een huis. In 2018 moeten gemeenten 21 duizend vluchtelingen huisvesten, van hen hebben nu 18 duizend een woning. Door de langer wordende wachtlijst zitten op dit moment in totaal ruim 4.500 vluchtelingen met een verblijfsvergunning in een azc omdat ze wachten op een woning, aldus Trouw.

Een woordvoerder van het ministerie wijst op het algehele tekort aan sociale huurwoningen als voornaamste knelpunt. Ook is er een tekort aan betaalbare woningen voor grote gezinnen, alleenstaanden en mensen met een handicap. De communicatie tussen het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en de gemeenten schiet daarnaast te kort, aldus de woordvoerder.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdb9da57/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

Syriërs leren taal, maar werken amper

De meeste Syriërs in Nederland zijn bezig met het leren van de Nederlandse taal, maar ze werken nog amper. Tweederde van de Syrische statushouders, dat zijn voormalige asielzoekers die inmiddels een vergunning hebben gekregen, had in 2017 geen werk en was ook niet werkzoekend.

Dat blijkt uit een studie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) die vandaag wordt gepresenteerd. Maar liefst 80 procent volgde een taalcursus, aan de andere kant deed slechts 11 procent van de Syriërs betaald werk. Er wordt dus wel geparticipeerd in de samenleving maar het combineren van taallessen, met werk én school, zoals het kabinet graag ziet, komt vrijwel niet voor.

In het rapport wordt op een rij gezet in hoeverre verschillende vormen van participatie - zoals werk, school, taalcursus en stages - worden gecombineerd door Syriërs in Nederland. De onderzoekers hebben een top tien gemaakt van de combinaties die het meest voorkomen. Nummer één daarin is de groep die alleen een taalcursus volgt (25 procent) en dat dus niet combineert met een andere vorm van participatie. De groep die de taalcursus combineert met vrijwilligerswerk is daarna het grootst (12 procent), gevolgd door de combinatie van taalcursus en stage (8 procent).

Psychisch ongezond
Uit het onderzoek blijkt eveneens dat vier op de tien Syriërs psychisch ongezond zijn. Ze zijn bijvoorbeeld vaak somber, ’down’ of erg zenuwachtig en niet vaak kalm, rustig en gelukkig. Dat heeft met de oorlog in het thuisland te maken, maar ook zeker met problemen die ze zijn tegengekomen tijdens de vlucht, zoals mensensmokkelaren. Tegelijkertijd hebben relatief weinig Syriërs (8 procent) contact of contact gehad met een psychiater of psycholoog.

Binnen de groep Syriërs zijn grote verschillen. Zo zien de onderzoekers: „Een kwart is sterk op Nederland en Nederlandse contacten gericht en heeft betrekkelijk progressieve opvattingen.” Maar aan de andere kant richt ruim een derde zich vooral op de Syrische groep en onderschrijft vaker traditionele waarden. Het valt de onderzoekers wel op dat Syriërs goed aangehaakt zijn op sociaal gebied: „Ze hebben veel sociale contacten met autochtone Nederlanders, een opmerkelijk groot deel voelt zich Nederlander en velen voelen zich thuis en zijn tevreden met hun leven hier.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

Iets meer dan helft van de Syriërs wil in Nederland blijven

Van de Syrische vluchtelingen die tussen 2014 en 2016 een verblijfsstatus kregen, ziet 55 procent zijn toekomst in Nederland. Dat blijkt uit een studie van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Het onderzoek, 'Opnieuw beginnen', is mede gedaan door het WODC, het RIVM en het CBS.

Uit een enquête onder 3200 Syriërs blijkt dat vooral progressieve Syrische statushouders graag in Nederland willen blijven, ook als ze veilig naar hun moederland zouden kunnen terugkeren. Van de mensen voor wie religie niet belangrijk is, denkt 67 procent in Nederland te blijven. Van degenen voor wie religie wel belangrijk is, wil 49 procent graag terugkeren. Volgens de onderzoekers voelen deze mensen zich mogelijk minder thuis in het seculiere Nederland.

Ook hoogopgeleiden willen minder vaak in Nederland blijven. Zij ervaren het maatschappelijke klimaat in Nederland negatiever dan andere Syriërs. Ook is het voor hen lastig een baan op niveau te vinden.

Ook het hebben van kinderen speelt een belangrijke rol. Anders dan de onderzoekers verwachtten, lijkt het erop dat mensen met (thuiswonende) kinderen vaker de intentie hebben uit Nederland weg te gaan (59 procent) dan mensen zonder (thuiswonende) kinderen (51 procent). Hoe dat komt is niet duidelijk, zeggen de onderzoekers.

Haast maken met terugsturen
Tussen 1 januari 2014 en 1 juli 2016 kwamen Syrische vluchtelingen in groten getale naar Europa: ruim 27.000 Syriërs vroegen hier asiel aan. De meeste mensen kwamen in de zomer van 2015.

Inmiddels is IS verdreven uit Syrië en wordt er in het land vrijwel niet meer gevochten. Denemarken overweegt nu om mensen terug te sturen. Ook in Nederland klinkt dat geluid, het hardst uit de mond van Thierry Baudet van Forum voor Democratie. Hij riep onlangs de Tweede Kamer op om snel een besluit te nemen, nu mensen nog teruggestuurd kunnen worden.

Baudet wil haast maken omdat Syriërs na vijf jaar permanent in Nederland kunnen blijven, als zij hun inburgeringsexamen hebben gehaald en voldoende Nederlands spreken. Deze mensen kunnen een half jaar voor het beëindigen van hun tijdelijke vergunning van vijf jaar, een verblijf voor onbepaalde tijd aanvragen. Als ze dat eenmaal hebben, kunnen ze ook het Nederlanderschap aanvragen en vervolgens niet meer worden teruggestuurd.

Syrië-specialist Erwin van Veen van Instituut Clingendael is het niet met Baudet eens dat Syrië veilig genoeg is om mensen terug te sturen. Terugkeerders lopen het risico opgepakt te worden, omdat ze worden gezien als deserteurs, legt hij uit. Bovendien zit president Assad niet te wachten op de terugkeer van grote groepen Syrische vluchtelingen, nu zijn regime de controle over het land terug heeft.

Gelijk het leger in
6000 Syriërs die sinds 2014 een verblijfsvergunning kregen, kunnen volgens de regels vanaf dit jaar Nederlander worden. Het is niet bekend hoeveel van hen inmiddels het Nederlanderschap hebben aangevraagd.

Een van de Syriërs die nu Nederlander kan worden, is de 32-jarige Mohamad Dawod. Hij kwam in januari 2014 naar Nederland en kreeg in februari zijn vergunning voor onbepaalde tijd. Hij vluchtte uit Damascus, via Turkije en Griekenland. Hij wilde naar Nederland of Zweden, omdat daar een verblijfsvergunning voor vijf jaar wordt verstrekt. In de meeste landen is dat korter.

Sinds een half jaar heeft Dawod een baan bij internetbedrijf Lumiad in Utrecht. Hij doet ook vrijwilligerswerk waarbij hij andere nieuwkomers helpt. Hij is blij dat hij zijn Nederlanderschap kan aanvragen. Hoewel het nog best wennen is, vindt hij het hier fijn.

Dawod schrikt van de discussie over het terugsturen van gevluchte Syriërs. "Wie teruggaat, moet van Assad gelijk het leger in of wordt vervolgd", legt hij uit. Bij Syrische vrienden merkt hij nog geen onrust over het terugsturen. "Zij doen allemaal hun best om werk te vinden en de Nederlandse taal te leren en verwachten dat ze dan niet terug hoeven. Misschien wel als je nog in de bijstand zit."

Andere Europese landen
In juni komt het ministerie van Buitenlandse Zaken met een landenrapport, waarin de veiligheidssituatie in Syrië wordt besproken. Naar aanleiding daarvan komt staatssecretaris Harbers van Asiel mogelijk met een beleidswijziging. "Dat kan twee kanten uit", zegt hij. "Als het rapport zegt: 'Het is veilig', dan betekent het dat Syriërs geen verlengde vergunning krijgen. Als het rapport zegt: 'Het is niet veilig', dan heb je verblijf in Nederland."

De Deense immigratiedienst meldt in zijn laatste rapport van februari dat de provincie Damascus weer veilig is, omdat er sinds een jaar niet meer wordt gevochten. De dienst bekijkt om die reden of de verblijfsvergunning van vluchtelingen uit dat gebied weer kan worden ingetrokken. Deze beoordelingen van de immigratiedienst worden vervolgens getoetst door de Vluchtelingenraad, die beslissingen in hoger beroep behandelt.

Voor vluchtelingen die persoonlijk door de Syrische autoriteiten worden bedreigd, bijvoorbeeld vanwege hun politieke voorkeur of religie, geldt dat niet.

Europees zevenpuntenplan
Ook EU-chef buitenland Mogherini heeft herhaaldelijk laten weten dat Syrië nog niet veilig genoeg is om mensen naartoe terug te sturen. Wel pleit de Europese Commissie er in het gemeenschappelijke asielakkoord voor om de verblijfsvergunningen jaarlijks te herzien, zodat sneller duidelijk is wie er wel of niet mogen blijven. Dat is een van de elementen in het zevenpuntenplan voor een Europees asielbeleid. Maar dat akkoord is nog niet aangenomen door de EU-lidstaten, die onderling erg verdeeld zijn over asielzaken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Mahalingam »

Ik lees over die apothekers uit Aleppo:
"Ook hoogopgeleiden willen minder vaak in Nederland blijven. Zij ervaren het maatschappelijke klimaat in Nederland negatiever dan andere Syriërs. Ook is het voor hen lastig een baan op niveau te vinden.
"
Wat hier dus zal blijven hangen zijn niet de mensen die onze pensioenen gaan verdienen maar de onrendabelen. Een toevoeging aan de reeds bestaande onderklasse.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Statushouders.

Bericht door King George »

Kortom: De echte opbouwwerkers gaan terug naar Syrië (op te bouwen) en de parasieten blijven hier en zullen sociaal-economisch ons land nog meer gaan ontwrichten. Zie ik dat juist?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

Bijna 10.000 statushouders verdachte

Bijna tienduizend statushouders werden in de eerste negen maanden van 2016 verdacht van een strafbaar feit. Ruim honderd van hen hangt een straf van zes jaar cel of meer boven het hoofd.

Statushouders zijn vluchtelingen die asiel hebben aangevraagd en een voorlopige verblijfsvergunning hebben gekregen. De groep verdachte statushouders wordt nu extra gemonitord, want een stevige veroordeling kan reden zijn hun asielstatus af te nemen.

In 104 gevallen gaat het om ernstige delicten waar jarenlange vrijheidsstraffen op staan, zoals gewapende overvallen of zedenmisdrijven. Deze verdachten hoeven bij een veroordeling op weinig clementie van de immigratiediensten te rekenen. Ook staan er 183 veelplegers op de lijst. Ruim 9300 mensen worden verdacht van een enkel strafbaar feit. Het gaat om statushouders die in 2015 en 2016 een eerste asielaanvraag deden, zoals in totaal in die periode zo’n 60.000 mensen deden. Nareizende gezinsleden horen niet bij deze groep.

Niet elke asielzoeker wordt na een aanhouding wegens vandalisme of winkeldiefstal het land uitgezet, legt Paul van Musscher uit, chef van de eenheid Den Haag van de politie en landelijk portefeuillehouder Vreemdelingenzaken en Migratiecriminaliteit.

,,Er wordt een zogeheten glijdende schaal toegepast. Dat betekent dat je naarmate je langer in Nederland bent, minder snel kunt worden uitgezet bij het plegen van een klein delict. Wie kort in Nederland is, kan wel weer sneller worden uitgezet.”

Of dat daadwerkelijk gebeurt, is niet aan de politie maar aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Die kan deze sanctie pas toepassen als iemand onherroepelijk is veroordeeld. In de praktijk wordt de sanctie minder vaak opgelegd.

,,De mensen die nu op deze lijst van de glijdende schaal staan, worden gemonitord”, legt Van Musscher uit. ,,Dat zijn mensen die nog niet onherroepelijk veroordeeld zijn door de rechter.”

De glijdende schaal is in de jaren negentig ingevoerd om te zorgen dat er minder willekeur zou komen bij het vaststellen of een delict ernstig genoeg is om asiel te weigeren.

Asielzoekers worden het vaakst aangehouden voor diefstal. Andere veel gepleegde delicten zijn ’misdrijven tegen de persoonlijke integriteit’. Daaronder vallen bijvoorbeeld belediging, bedreiging, spugen in het gezicht, aanranding, verkrachting en geweld.
Een voorbeeld van een criminele asielzoeker diende zich gisteren aan bij de rechtbank in Zwolle. Een 24-jarige man uit Iran heeft vorig jaar in korte tijd een waslijst aan strafbare feiten gepleegd.

In een periode van vijf maanden en in evenveel verschillende asielzoekerscentra zou de man, die uit Iran vluchtte vanwege zijn seksuele geaardheid, onder meer verantwoordelijk zijn geweest voor zware mishandeling, bedreigingen, vernielingen en brandstichting. Zijn advocaat vreest dat een hard vonnis van de rechter betekent dat zijn cliënt teruggestuurd wordt naar Iran, waar hem de strop wacht.

,,Emotionele chantage”, reageerde de officier van justitie getergd. Want sinds hij in 2015 naar Nederland kwam, ontstak hij keer op keer en vaak stomdronken in razernij.

Reza G. kwam in oktober 2015 naar Nederland en liet sindsdien van zich spreken in de asielzoekerscentra waar hij verbleef. Zelfs in een speciaal azc met gespecialiseerd zorgpersoneel ging het mis. Psychisch onderzoek weigert hij.

In het azc in Dronten stak hij een medebewoner met een mes in het hart. G zei zich er niet veel van te herinneren. Dat was de rode draad: veel drank en weinig herinneringen.

De uitspraak is over twee weken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

STEM DUS PVV!

En onthoud dat de PVV voor minimum strafwetgeving is. Grapperhaus zei vanavond in het prima programma M van 7 uur dat het strafrecht aan een upgrading toe is. Hij zei letterlijk (ik heb het onmiddellijk opgeschreven):

"Ons wetboek van strafrecht is niet meer up to date."
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Statushouders.

Bericht door sjun »

Pleur zulke 'gasten' er uit. We hebben zelf al cumulerende kostenposten genoeg en geen onbeperkt budget en geduld. Daarnaast heeft de Nederlandse overheid zorg- en beschermplicht ten opzichte van Nederlandse burgers die haar bekostigen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

Ariel schreef:
Syriërs leren taal, maar werken amper

De meeste Syriërs in Nederland zijn bezig met het leren van de Nederlandse taal, maar ze werken nog amper. Tweederde van de Syrische statushouders, dat zijn voormalige asielzoekers die inmiddels een vergunning hebben gekregen, had in 2017 geen werk en was ook niet werkzoekend.
Spoiler! :
Dat blijkt uit een studie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) die vandaag wordt gepresenteerd. Maar liefst 80 procent volgde een taalcursus, aan de andere kant deed slechts 11 procent van de Syriërs betaald werk. Er wordt dus wel geparticipeerd in de samenleving maar het combineren van taallessen, met werk én school, zoals het kabinet graag ziet, komt vrijwel niet voor.

In het rapport wordt op een rij gezet in hoeverre verschillende vormen van participatie - zoals werk, school, taalcursus en stages - worden gecombineerd door Syriërs in Nederland. De onderzoekers hebben een top tien gemaakt van de combinaties die het meest voorkomen. Nummer één daarin is de groep die alleen een taalcursus volgt (25 procent) en dat dus niet combineert met een andere vorm van participatie. De groep die de taalcursus combineert met vrijwilligerswerk is daarna het grootst (12 procent), gevolgd door de combinatie van taalcursus en stage (8 procent).

Psychisch ongezond
Uit het onderzoek blijkt eveneens dat vier op de tien Syriërs psychisch ongezond zijn. Ze zijn bijvoorbeeld vaak somber, ’down’ of erg zenuwachtig en niet vaak kalm, rustig en gelukkig. Dat heeft met de oorlog in het thuisland te maken, maar ook zeker met problemen die ze zijn tegengekomen tijdens de vlucht, zoals mensensmokkelaren. Tegelijkertijd hebben relatief weinig Syriërs (8 procent) contact of contact gehad met een psychiater of psycholoog.

Binnen de groep Syriërs zijn grote verschillen. Zo zien de onderzoekers: „Een kwart is sterk op Nederland en Nederlandse contacten gericht en heeft betrekkelijk progressieve opvattingen.” Maar aan de andere kant richt ruim een derde zich vooral op de Syrische groep en onderschrijft vaker traditionele waarden. Het valt de onderzoekers wel op dat Syriërs goed aangehaakt zijn op sociaal gebied: „Ze hebben veel sociale contacten met autochtone Nederlanders, een opmerkelijk groot deel voelt zich Nederlander en velen voelen zich thuis en zijn tevreden met hun leven hier.”
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
Dit is Rinia Chitanie. Of beter, dit was Rinia Chitanie. Ze is dood. Vermoord door een statushouder.
Een ernstig misdrijf in Amsterdam. Een vrouw met afkomst uit Suriname is door een 20-jarige jongen aangevallen Hij zegt dat hij omgang met haar heeft gehad. Daarna heeft hij haar zodanig mishandeld dat ze is overleden. De vrouw was werkzaam als arts in Nederland.
Verdachte fatale mishandeling Amsterdam is statushouder

De verdachte van de grove mishandeling op de 68-jarige Rinia Chitanie in Buitenveldert is een statushouder. Hij verbleef legaal in ons land. Dat melden meerdere bronnen aan De Telegraaf en wordt tevens bevestigd door het Openbaar Ministerie. Rinia werd op eerste paasdag zo ernstig mishandeld, dat zij bijna twee maanden later aan de complicaties overleed.

De 20-jarige verdachte werd vrijwel direct opgepakt op de plaats delict en bekende tegenover de politie dat hij de vrouw niet alleen zwaar toetakelde, maar ook seksueel misbruikte. Ze was zo zwaar mishandeld dat familieleden haar in het ziekenhuis niet herkenden. „De botten in het gezicht waren gebroken. De ribben waren gebroken. En ze had een heel groot hersenletsel”, vertelde een naaste eerder aan Opsporing Verzocht.

Een buurman, die ter plaatse was, werd ook door de 20-jarige verdachte aangevallen. Hij vertelde aan De Telegraaf al dat de jongeman geen Nederlands sprak, maar gebrekkig Engels. De politie wilde dinsdag echter verder geen informatie delen over de achtergrond van de verdachte. Volgens een zegsvrouwe moest de man worden omschreven als ’Amsterdammer’.

Onrust in wijk
Het bericht dat de verdachte een statushouder betreft, zorgt in Buitenveldert voor veel onrust. De wijk was al in rep en roer omdat het linkse stadsbestuur vlakbij de plaats delict aan de Van Leijenberghlaan een opvanglocatie voor zo’n zeventig illegalen (ongedocumenteerden) wil openen. Vanuit de buurt is daartegen veel verzet.

Achtergrond ’verhuld’
De buurt verwijt de autoriteiten het „verhullen van de achtergrond” van de verdachte. „Dat veroorzaakt wantrouwen. Het nieuws komt versnipperd naar buiten en dat veroorzaakt onrust. Wat wordt er voor ons geheimgehouden?”, zegt Claudia van der Vorst van het actiecomité Buitenveldert Veilig. „Mensen zijn bang: ’er is iemand in onze straat vermoord, door een asielzoeker’, wordt gezegd.”

Eerder deze maand antwoordde het stadsbestuur dat er bij nieuwbouwprojecten waar statushouders en studenten in Amsterdam samenwonen ook al zo’n 25 meldingen van incidenten met statushouders zijn geweest. Uit een overzicht van meldingen dat de gemeente op verzoek van deze krant opstelde, blijkt dat er op die locaties elfmaal melding is gedaan van geweld, zes keer van agressie of bedreiging, vijf keer van aanranding/betasting/lastig vallen, zeven keer van insluiping, twee keer van verkrachting, twee keer van poging tot suïcide, één keer van zelfverwonding, eenmaal van mensenhandel en tot slot één keer van poging diefstal. Onduidelijk is in hoeveel gevallen strafrechtelijke vervolgstappen zijn genomen of mensen zijn veroordeeld.
De 20-jarige man die wordt verdacht van de fatale mishandeling van een 68-jarige vrouw op Eerste Paasdag verkeerde mogelijk in een psychose. Dat zegt zijn advocaat tegen AT5.

Direct na het incident werd de verdachte volgens zijn advocaat in verwarde toestand aangetroffen. Hij wordt psychisch onderzocht. Volgens zijn raadsman kenden de verdachte en het slachtoffer elkaar niet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Statushouders.

Bericht door Ariel »

De statushouders mogen wat kosten.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie