Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Mahalingam »

De politie heeft zeven mannen aangehouden die worden verdacht van het beramen van een grote terroristische aanslag in Nederland. Bij de actie waren zo'n vierhonderd mensen betrokken.
https://nos.nl/artikel/2252382-om-terro ... ouden.html

Dat is dus 57 man per verdachte.
En dan al dat rechercheonderzoek. Hoeveel manjaren zou dat al gekost hebben?
De Nationale Politie vakbond acht 2000 extra rechercheurs nodig.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Ariel »

Het is zo'n lieve jongen, en islam betekent vrede
Gezin aangehouden Huissenaar: 'Eerst Nederland verraden, en daarna zijn familie'

Het gezin van de donderdag opgepakte verdachte uit Huissen is 'compleet in shock' door de arrestatie. Dat zeggen zijn ouders tegen Omroep Gelderland. 'We kunnen niet begrijpen waarom hij dit heeft gedaan. Hij had alles wat hij wilde. Een leuke baan, een hbo-studie, zaalvoetbal en een fijn gezin.' De vader van het gezin vult aan met zijn wijsvinger boven het hoofd: 'Hij heeft eerst zijn land verraden, en toen zijn gezin.'

De verdachte werd donderdag opgepakt bij een inval in de Kennedystraat. De 28-jarige Huissenaar staat goed bekend in de buurt. Afgelopen weekend hielp hij nog mee met de organisatie van Burendag en maakte hij hapjes klaar voor de overbuurvrouw. Ook hielp hij thuis vaak bij het huishouden.

De vader des huizes vocht zelf enkele jaren bij de Peshmerga tegen het leger van Saddam Hoessein en later tegen IS. Daarbij raakte hij zwaargewond, waarna hij naar Nederland vluchtte. De afgelopen jaren is hij in totaal 17 keer geopereerd aan verschillende schotwonden. Voor hem is het onbegrijpelijk dat zijn zoon is aangehouden om radicale denkbeelden. 'Ik ben dit land zó enorm dankbaar voor alles wat ze voor mij hebben gedaan. En dan dit...'

Gewaarschuwd
De aangehouden jongen was 'toegewijd en geïnteresseerd' in de islam. 'Maar we hebben nooit gedacht dat een geloofsovertuiging kon leiden tot een idee van een aanslag.' Wel is de aangehouden jongen een keer door zijn familie gewaarschuwd toen hij een lange baard ging dragen. 'We hebben hem verteld wat de waarden van ons gezin zijn, dat je goed moet doen tegen je familie en tegen de wereld.'

Dat hij toch geradicaliseerd lijkt te zijn is ondenkbaar. 'Misschien is hij onder druk gezet door vrienden, maar dat moet hij maar een keer gaan uitleggen. Radicalisme past niet in de islam. De islam is een vreedzaam geloof en zegt niet dat je onschuldigen pijn mag doen of vermoorden. De jongens en meisjes die dit doen hebben een compleet verkeerd beeld van de islam en interpreteren de islam naar hun eigen overtuigingen.'

Opsluiten
Aan de ene kant willen ze graag hun broer en zoon terug uit de gevangenis om te horen wat hem bezielt. Maar de familie wil ook dat er rechtvaardig met hem wordt omgegaan. 'Radicalen maken ons land niet veiliger. Als hij ook zo is dan moeten ze hem langer vasthouden', vinden de ouders van de aangehouden jongen. 'Wij staan voor een veilig land waarin mensen goed samenleven.'

Burgemeester Marianne Schuurmans van de gemeente Lingewaard sprak vrijdagmiddag met buurtbewoners over de gebeurtenissen van donderdag.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Ariel »

RTL Nieuws: Terreurverdachte noemde Pride als mogelijk doelwit

Het vermeende terroristische netwerk dat eind september werd opgerold had Pride Amsterdam als mogelijk doelwit. De opgepakte hoofdverdachte zei tegen een politie-infiltrant dat hij tijdens de Pride een aanslag wilde plegen.

Dat meldt RTL Nieuws op basis van meerdere bronnen. Het plan werd niet uitgevoerd, omdat de verdachten niet over de benodigde wapens beschikten.

Het Openbaar Ministerie (OM) wil bevestigen noch ontkennen dat de Pride is genoemd, aldus een woordvoerder tegen AT5. Volgens het OM was er geen sprake van een concreet doelwit, omdat de voorbereidingen niet ver genoeg kwamen. 'De verdachten zijn ook na de Pride aangehouden.'

Hoofdverdachte Hardi N. zei begin juli tijdens een ontmoeting met een undercoveragent op het centraal station in Arnhem, dat hij 'het plan had om eind augustus tijdens de Gayparade een aanslag te plegen'. Hierbij zou hij hebben uitgelegd dat hij daarbij meerdere terroristen wilde inzetten met bomvesten en kalasjnikovs.

Een woordvoerder van burgemeester Femke Halsema zegt geen commentaar te hebben en dat de woordvoering ligt bij het landelijk parket.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Mahalingam »

Over dat groepje dat klaar werd gestoomd voor de Jihad.
‘Politie regisseerde training terreurgroep in Limburgs vakantiehuisje’
De jihadistische terreurgroep die in september werd opgerold, trainde kort voor de aanhoudingen met politieinfiltranten in een vakantiepark in Limburg. Daarbij kregen vier van de zeven verdachten wapeninstructies en pasten ze bomvesten, meldt RTL Nieuws zaterdag op basis van eigen onderzoek en anonieme bronnen.

Eerder was al bekend dat het netwerk met de inzet van politieinfiltranten was opgerold, maar uit het onderzoek van RTL Nieuws komen meer details naar voren over de actie. De training vond plaats op 27 september in een huisje van het vakantiepark Weerterbergen, in Weert. Naast de vier verdachten waren twee undercoveragenten aanwezig, die de training verzorgden. Van tevoren was in het huisje afluisterapperatuur aangebracht, schrijft RTL Nieuws.

De verdachten kregen handvuurwapens en instructies hoe ze deze moesten gebruiken. Er zou niet daadwerkelijk zijn geschoten en de wapens waren onklaar gemaakt. Ook waren er twee onklaar gemaakte kalasjnikovs in het huisje waarvoor de mannen uitleg kregen. De bomvesten die ze pasten, waren volgens de anonieme bronnen leeg.

Pride Amsterdam mogelijk doelwit
Toen de mannen dezelfde dag het vakantiepark met een busje en de onklaar gemaakte wapens verlieten, werden ze overmeesterd door een antiterreurteam. De andere drie verdachten werden opgepakt in Arnhem. Ook deed de politie huiszoekingen in woningen in Arnhem, Huissen, Rotterdam en Vlaardingen. Het OM meldde eerder al dat de groep vermoedelijk van plan was om met kalasjnikovs en bomvesten een aanslag te plegen op een evenement. Verder zouden ze een autobom tot ontploffing hebben willen brengen.

De terreurgoep zou ook gekeken hebben naar de Pride Amsterdam als mogelijk doelwit, meldde RTL Nieuws eerder op zaterdag. Dat plan zou volgens hoofdverdachte Hardi N. niet zijn uitgevoerd omdat ze niet over de nodige wapens beschikten.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/10/po ... e-a2754753
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Pilgrim »

Bomvesten en kalasjnikovs: terreurverdachten oefenen een aanslag
RTL Nieuws - Gepubliceerd op 9 jan. 2019

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Ariel »

Nederland ontsnapt aan grote aanslag

Nederland is in september aan een grote aanslag ontkomen, zegt het OM donderdag in een grote terreurzaak. "Als het anders had gelopen hadden we waarschijnlijk te maken gehad met een aanslag met vele tientallen doden." De officier van Justitie benadrukt dat Nederland geen reeel gevaar heeft gelopen.

Het is donderdagmorgen erg druk in de extra beveiligde rechtbank in Rotterdam. Shevan A., Nadim S. en Marat M., drie van de zes verdachten zijn op komen dagen, maar hoofdverdachte Hardi N. is in de gevangenis gebleven. De verdachten komen uit Arnhem, Rotterdam, Vlaardingen en Huissen.

Volgens het Openbaar Ministerie wilden de mannen met kalasjnikovs en bomvesten een terreuraanslag plegen op een festival. Op een andere plaats wilden ze een autobom laten ontploffen. Het is nog altijd onduidelijk welk evenement ze op het oog hadden. Wel waren er concrete plannen hoe de aanslag eruit zou zien: de terroristen zouden met kalasjnikovs in één lijn lopen, handgranaten vooruit gooien en als een van de terroristen geraakt zou worden, zou hij zijn bomvest laten ontploffen.

De wapens werden besteld bij de infiltrant. Hij deed zich voor als leverancier en regelde eind september een ontmoeting in een vakantiehuisje in Weert. De wapens waren vooraf onklaar gemaakt. In dat vakantiepark werden de verdachten aangehouden. Verdachte Wail el A. heeft daarbij meerdere keren geprobeerd op de agenten te schieten, met de onklaar gemaakte wapens.

Een van de gearresteerde mannen, is eind vorig jaar weer vrijgelaten. Hij heeft zes weken vastgezeten en blijft verdachte, maar hij is nu niet gedagvaard.

Een van de gearresteerde mannen, is eind vorig jaar weer vrijgelaten. Hij is nu niet gedagvaard.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Ariel »

Twitterverslag van Silvan Schoonhoven. Verslaggever terrorisme en veiligheidsdiensten bij De Telegraaf.
Drie van de zes verdachten zijn komen opdagen. Hoofdverdachte HArdi N. is in de gevangenis gebleven vandaag.

Shevan A., Nadim S. en Marat M. zijn van indrukwekkende baarden voorzien.

Ze zeggen dingen tegen elkaar zoals: ‘Oh god, help me om martelaar te worden op u pas. De dood is een recht en wie er niet in gelooft is een kaffir. Wij zullen alles doen om paradijs te verkrijgen.’

Nederland is aan een grote aanslag ontkomen, zegt het OM

OM: Nederland heeft geen reëel gevaar gelopen - dankzij het slimme optreden van de politie. Maar het had ook anders kunnen lopen. 'Dan hadden we waarschijnlijk te maken gehad met een aanslag met vele tientallen doden'.

Het begon allemaal met een ambtsbericht van de AIVD, waarin stond dat Hardi N. een grote aanslag wilde plegen met veel slachtoffers.

Hardi N. wilde zoveel mogelijk mensen neerschieten en zou zich dan zou opblazen met een vest. Hij wist niet hoe een kalasjnikov werkte, De infiltrant zei dat hij daarbij kon helpen.

Ze hadden naar festivals gezocht en er waren er veel. Hardi wilde een AK met trommelmagazijn, waar meer patronen in kunnen. Hij wilde vier handgranaten per persoon, 20 totaal, vest met schakelaar, een grote bom in een auto die op afstand kon worden gedetoneerd.

Hardi zei dat niemand met een wapen om kon gaan. De infiltrant kon helpen. Ze zouden in 1 lijn lopen en schieten, zodat ze elkaar niet zouden raken.

Op 7 september is re 100 kg 'onklaar gemaakte' kunstmest geleverd. Hij moest dat elders ophalen, bij de Mediamarkt Breda. Hij was zoveel dat een medeverdachte moest helpen

Op 18 september was een cruciale ontmoeting. De infiltrant ontmoet de hele groep in Rotterdam. Ze laten zich zien en opnieuw wordt in een kringetje in het park gesproken over handvuurwapens, trainen en een aanslag plegen.

De infiltrant zei dat hij het belangrijk vond om alle vijf te ontmoeten.

OvJ: 'Ze hebben zichzelf en hun intenties die dag duidelijk laten zien.'

Justitie is niet over 1 nacht ijs gegaan bij de levering van wapens. Die waren onklaar gemaakt. Ondanks dat mochten ze niet van het vakantiepark in Weert af. Politie wilde strikte controle houden

Vakantiehuisje was volgehangen met apparatuur.

OvJ: 'Beelden ,helaas uitgelekt, zijn ronduit bizar om te zien.' De mannen waren als kind zo blij met de wapens.

Met de onklaar gemaakte wapens probeerde Wail el A. te schieten bij de aanhouding. 'Liever dood dan ons te laten pakken'.

OvJ: 'Dit was het laatste uitroepteken achter de stelling dat Nederland is ontkomen aan grote aanslag'.

Advocaat Weening begint inderdaad gelijk over 'uitlokking' door de infiltrant. Hardi N. en zijn vrienden zaten wellicht pas 'in de speelfase', zegt hij. Is Hardi N. tot iets gebracht waar hij zelf niet gekomen zou zijn? Ja, meent Weening.

Ook advocaat Nooitgedagt gaat in op de kwestie uitlokking

Nooitgedagt:’Te weinig zorgvuldigheid bij opnemen privégesprekken binnenshuis’ te zware inbreuk op privacy, zegt hij.

Advocaat verdedigt verdachte Nadim S. Die zei in tapgesprek dat hij ‘de kat zou gaan missen’. Maar dat was niet omdat Nadim binnenkort martelaar zou worden, maar omdat het beest vlooien had en Nadim er vanaf wilde. :smile7:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Ariel »

Blijkbaar leefde er bij de groep toch wel wat wantrouwen tegen de infiltrant. Maar ze zijn niet tot het punt gekomen om de stekker uit het plan te trekken.

Ook voor de meerijdende verdachte was duidelijk dat de kunstmest speciaal was. Die lag niet in de schappen bij de Intratuin, maar moest worden opgehaald naast de Mediamarkt uit een afgesloten auto

Wat justitie betreft blijven alle verdachten in voorlopige hechtenis. Niemand komt vrij. De feiten zijn te ernstig en de betrokkenheid van een ieder is te nauw.

Het wachten is op een eventueel laatste woord van de drie verdachten.

Verdachte Shevan A. neemt het woord: 'Ik wil snel mijn leven opnemen zodat ik de schade kan beperkten.

Verdachte Nadim S: 'Ik wil graag naar huis, ik ben net getrouwd. Op 6 okt had ik een trouwfeest, dat is gedwarsboomd door gedachte dat ik de vijfde persoon ben uit de groep.'

De derde verdachte doet er het zwijgen toe.

Dit was het wat betreft dit Twitterverslag
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Ariel »

’Arnhemse terreurgroep had Gay Pride op oog als doelwit’

In de grote jihadzaak tegen de Arnhemse aanslagcel praten twee van de terrorismeverdachten honderduit. Ze geven uiteenlopende verklaringen waarom ze met vuurwapens in een vakantiehuisje zaten. De Gay Pride van 2018 was een van de doelwitten van de verdachten van de Arnhemse terreurgroep die in de extra beveiligde rechtbank in Rotterdam terechtstaan voor het plannen van een aanslag. Dat bleek vrijdag op de tweede zittingsdag van het terreurproces.

Justitie denkt dat met de aanhouding van de zes Arnhemmers in september 2018 een bloedbad van het formaat Bataclan of Brussel is voorkomen. De aanslag zou mogelijk in Utrecht of op de Gay Pride gebeuren of op een kazerne. Tientallen, misschien wel honderden levens in Nederland zijn gered door het optreden van één undercoveragent. De leider van de Arnhemse is jihadist Hardi N. Hij zwijgt tijdens de rechtszaak.

Dat de Gay Pride een doelwit was, zou hoofdverdachte Hardi N. (36) hebben verklaard tijdens zijn contacten met een infiltrant van de politie. De rechter las vrijdag voor uit verklaringen van deze politie-infiltrant. Ook had de groep een plan om een legerbasis aan te vallen, om joggende militairen neer te schieten, zo bleek uit het dossier waar de rechter uit citeerde.

De groep is in de val gelokt, eerst online door mensen van de AIVD, vervolgens door een infiltrant van de politie die ontmoetingen organiseerde en uiteindelijk vuurwapens en bomvesten leverde aan de groep. Die waren onklaar gemaakt, maar daar kwamen ze pas achter toen ze door een aarestatieteam werden opgepakt. Dat gebeurde op een vakantiepark in Weert en bij leden thuis.

Morat M. putte zich uit in verklaringen waarom hij met de wapens op het vakantiepark zat. Hij deed zich alleen maar voor als jihadist om wapens in handen te krijgen van de infiltrant, zo beweert hij. „Ik geil gewoon op wapens, maar jammer genoeg mag je geen wapen in Nederland. Rechts-extremisten doen allerlei dingen tegen moslims, ze vallen vrouwen aan. Mijn vrouw draagt een sluier en is bedreigd en bijna aangereden. Ik loop vaak in islamitische kleding en heb een baard, mensen beledigen mij vaak en zeggen ’bom, ISIS’. Ik wilde wapens hebben om mij en mijn gezin beschermen als er iets gebeurt. Ik wilde absoluut geen aanslag plegen.”

Waïl el-A. had nog geprobeerd met de onklaar gemaakte wapens te schieten op de politie tijdens de arrestatie. Ook hij kwam met een uitgebreide verklaring waarom hij zich als extremist voordeed. Hij wilde de infiltrant zover krijgen dat hij een wapen zou leveren, omdat die daarmee bewees dat hij niet van de politie was. Dan zou de geheimzinnige helper hem kunnen helpen bij het uitreizen naar een islamitische staat. „De politie zal je nooit een wapen geven. Dan wist ik of ik hem kon vertrouwen, hij kon me dan het land uit helpen. Ik wilde leven in een islamitische staat, waar ik mijn geloof kon praktiseren, u kunt wel invullen wat dat ongeveer zou zijn. Ik wilde daar jihad voeren. Niet hier een aanslag plegen.”

Ook Waïl hield van wapens. „Ik sta niet te kijken van zo’n bomvest. Daarom doe ik moeiteloos met zoiets mee. Ik deed aan airsoft. Dan zit ik zes uur lang tot einde middag te spelen. Airsoftwapens zijn exact hetzelfde als een echt wapen. Enige verschil is dat je balletjes schiet in plaats van kogels.”

Justitie gelooft weinig van de alternatieve verklaringen van het tweetal. Op door de infiltrant afgeluisterde gesprekken is te horen hoe de mannen openlijk spreken over het doden van ongelovigen, het maken van bommen, martelaarschap en dat iedereen mee zou doen. Ook Waïl el-A. en Morat M. bezigden gewelddadige teksten.

Voor de advocaten lijkt het een hopeloze taak nog iets af te dingen op de jarenlange celstraffen die de mannen boven het hoofd hangen. Maar ondanks de stapel afgeluisterde gesprekken en andere bewijzen vragen ze toch vrijspraak. De jongens zijn opgehitst door de AIVD’ers en door de infiltrant, zeggen ze. Uit zichzelf zouden ze nooit stappen hebben gezet op weg naar een aanslag. De geheimzinnige politieman die maandenlang aanpapte met Hardi N. en zijn groep, is er niet bij tijdens de elf zittingsdagen die voor deze grote terrorismezaak zijn uitgetrokken. Maar het zal vaak en lang over hem gaan tijdens de zittingsdagen.
Verslaggever Silvan Schoonhoven is bij de rechtszaak aanwezig. Volg de zaak via zijn tweets.

LOL.
We gaan even onderbreken voor lunch. Waïl klaagt dat er broodjes worst wordt geserveerd. Wij eten geen worst, kunnen we niet twee met kaas krijgen? Rechter: ik ga daar niet over. #jihadzaak
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Mahalingam »

...moeten mannen met baarden zijn...
https://www.youtube.com/watch?v=NIxrLt34SoU

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Ariel »

Leider Arnhemse jihadcel: ’Ik werd gehersenspoeld’

Het brein achter een groot aanslagplan in Nederland zegt dat hij is gehersenspoeld door AIVD-agenten. Hardi N., hoofdverdachte van de Arnhemse jihadcel, doorbrak woensdag het zwijgen in de rechtbank van Rotterdam en sprak over de Wolven, zoals hij de mensen van de geheime dienst noemt.

De Arnhemse groep werd in de zomer van 2018 in de val gelokt door een groot opgezette infiltratieactie van de politie. Hardi N. betoogt echter dat hij al in 2015 werd bewerkt door een infiltrant. Die was niet van de politie, maar van de inlichtingendienst. Een man die zich Bari noemde, heeft hem online ’besmet met een afschuwelijke ideologie’, zegt N.

Bari bracht hem in het voorjaar van 2018 in contact met de politie-infiltrant. Die regelde ontmoetingen en leverde uiteindelijk onklaar gemaakte vuurwapens en bomvesten. Toen ze die in handen kregen, werd de groep eind september 2018 door arrestatieteams opgepakt op een vakantiepark in Weert en op thuisadressen in Vlaardingen en Arnhem.

Leider Hardi N. van de Arnhem-cel beweert dat hij in de jaren daarvoor wel voorstander was van jihad, maar dan alleen in oorlogsgebied, niet in Nederland. Hij zou zijn geradicaliseerd door de AIVD’er. „Bari zei: je kunt ook in Nederland jihad voeren, hier zijn ook veel ongelovigen. Hij kwam met bewijzen van geleerden dat dat goed was. Bari was mij constant aan het weerleggen dat het legitiem was. Zo is het zaadje in mij geplant. Het waren geen gezonde gesprekken meer. Ik had een posttraumatisch stresssyndroom van een eerdere aanhouding door de politie, daarvoor ben ik behandeld. Daarom was ik zwak. Ik dacht dat ik een echte vriend had, daarvan hebben ze misbruik gemaakt.”

Martelaarschap
Vrijdag komt het Openbaar Ministerie met de strafeis tegen Hardi N. en zijn Arnhemse vrienden. De officier van justitie gelooft er niets van dat de aanslagplannen niet van Hardi N. zelf kwamen of van zijn vijf kameraden. In elk geval waren ze in 2018 vol plannen en ideeën over martelaarschap en het paradijs.

Justitie denkt dat met de aanhouding van de zes Arnhemmers in september 2018 een bloedbad van het formaat Bataclan of Brussel is voorkomen. De aanslag, met kalasjnikovs, pistolen en bomvesten op een openluchtfestival zou mogelijk in Utrecht of op de Gay Pride gebeuren. Ook werd er gesproken over het doodschieten van joggende militairen op een kazerneterrein. Tientallen, misschien wel honderden levens in Nederland zijn gered door het optreden van de undercoveragent, zegt justitie.

Zwijgrecht
Hardi N. beroept zich grotendeels op zijn zwijgrecht tijdens deze zaak, net als zijn kameraad Nabil B. De andere vier verdachten daarentegen praten honderduit.

Morat M. putte zich vrijdag uit in verklaringen waarom hij met de wapens op het vakantiepark zat. Hij deed zich alleen maar voor als jihadist om wapens in handen te krijgen van de infiltrant, zo beweert hij. „Ik geil gewoon op wapens, maar jammer genoeg mag je geen wapen in Nederland. Rechts-extremisten doen allerlei dingen tegen moslims, ze vallen vrouwen aan. Mijn vrouw draagt een sluier en is bedreigd en bijna aangereden. Ik loop vaak in islamitische kleding en heb een baard, mensen beledigen mij vaak en zeggen ’bom, IS’. Ik wilde wapens hebben om mij en mijn gezin te beschermen als er iets gebeurt. Ik wilde absoluut geen aanslag plegen.”

Waïl el-A. had tijdens de aanhouding nog geprobeerd met de onklaar gemaakte wapens te schieten op de politie. Ook hij kwam met een uitgebreide verklaring waarom hij zich als extremist voordeed. Hij wilde de infiltrant zover krijgen dat hij een wapen zou leveren, omdat die daarmee bewees dat hij niet van de politie was. Dan zou de geheimzinnige helper hem kunnen helpen bij het uitreizen naar een islamitische staat. „De politie zal je nooit een wapen geven. Dan wist ik of ik hem kon vertrouwen, hij kon me dan het land uit helpen. Ik wilde leven in een islamitische staat, waar ik mijn geloof kon praktiseren, u kunt wel invullen wat dat ongeveer zou zijn. Ik wilde daar jihad voeren. Niet hier een aanslag plegen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door hans van de mortel »

Terroristische aanslag in Nederland verijdeld
J a m m e r !

ik hoop en verwacht dat we binnenkort een eersteklas terroristische moslimaanslag mogen beleven met lekker veel doden. Zodat eindelijk de winst van Rutte zo vlak voor de verkiezingen naar de PVV of Forum voor Democratie wordt overgeheveld.

Moslims horen niet thuis in Europa. Net zo min als parasieten.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Ariel »

OM eist celstraffen tot 20 jaar tegen Arnhemse terreurverdachten

Afbeelding

Justitie eist een celstraf van 18 jaar tegen de hoofdverdachte Hardi N. van de Arnhemse terreurgroep, die wordt verdacht van het voorbereiden van een aanslag op een festival in Nederland en het leiden van een terroristische organisatie. Zijn kameraad Waïl el-A. krijgt 20 jaar als het aan het OM ligt, ook omdat hij tijdens zijn aanhouding heeft geprobeerd te schieten op de politie.

De officier van justitie formuleerde vrijdag de strafeisen aan het slot van een 5,5 uur durend requisitoir in de extra beveiligde rechtbank in Rotterdam. Medeverdachte Nadeem S hoorde 15 jaar tegen zich eisen. Nabil B. en Morat M. staat als het aan justitie ligt 13 jaar achter tralies te wachten. De officier van justitie eiste tegen de laatste verdachte, Shevan A., 8 jaar cel. De mannen moeten zich na hun straf ook nog onderwerpen aan ’gedragsveranderende maatregelen’ en vrijheidsbeperking om het risico na vrijlating te beperken.

„Nederland is niet eerder zo dicht bij een aanslag van deze omvang geweest. De verdachten verdienen een passende en afschrikwekkende straf”, zei de officier van justitie.

Niet eerder werd in de rechtszaal zoveel heimelijk opgenomen audio- en videomateriaal getoond in een strafzaak. Op de vierde zittingsdag in de megazaak tegen de zes Arnhemse jihadisten gebruikte justitie de beelden om te onderstrepen hoe hard het bewijs is tegen de terroristische cel, die 27 september 2018 werd opgerold.

Het aanslagplan bestond uit het bouwen van een autobom die op afstand kon worden geactiveerd. Tegelijkertijd zouden de mannen een nachtclub binnendringen en, net zoals dat in de Parijse concertzaal Bataclan gebeurde in 2015, de bezoekers doodschieten met Kalashnikovs. Ze zouden ook pistolen en twintig handgranaten gebruiken en buiten zouden twee leden de ontsnappers opvangen, zodat zij het ook niet zouden overleven. Met bomvesten zouden ze zich opblazen, het liefst tijdens de aanhouding zodat ook politiemensen zouden sterven.

„In de meeste gebouwen kun je wel binnendringen”, zeggen ze tegen elkaar op de heimelijk geschoten videobeelden. „En dan schiet je als een gek, de mensen vijf of tien meter voor je. En dan gooi je de granaten.” Dat is het moment dat de verdachten onklaar gemaakte wapens in handen hebben gekregen van de politie-infiltrant in een vakantiehuisje in Weert. Ze zijn zichtbaar opgetogen vanwege de Glock-pistolen, Kalashnikov-aanvalsgeweren en bomvesten. De mannen kussen de wapens en geven elkaar hi-fives en een van hen, Morat M. noemt ze ’zijn sleutel tot het paradijs’. Hij trekt een bomvest aan, kijkt omhoog en spreekt gelukzalig over de maagden in het paradijs.

Eerst wilde Hardi N. de Gay Parade aanvallen, maar daarvoor was het te kort dag. Hij zocht op zijn telefoon naar homosites zoals Geenflikkertedoen.nl. „Niet omdat hij twijfelde aan zijn geaardheid’’, zegt officier van justitie Ferry van Veghel. ,,Maar omdat hij zocht naar locaties voor de aanslag. Wat als de inlichtingendienst Hardi niet in beeld had gekregen? Wat als de infiltrant niet had kunnen binnendringen? Wat als deze cel buiten beeld was gebleven? Het was een bloedbad geworden.’’

De AIVD kreeg lucht van de terroristische plannen van Hardi N. en stuurde een ambtsbericht naar de politie. Die zette een grootscheepse actie op touw en bracht een infiltrant op het pad van Hardi N. „Ik wil gewoon veel schade aanrichten”, zei die tijdens het eerste gesprek tegen de infiltrant.

Wantrouwen verdween als sneeuw voor de zon
De infiltrant begeleidde de Arnhemmers tijdens elke stap op weg naar de uitvoering. Vlak voor de aanhouding kregen de mannen wantrouwen. In het Presikhaafpark in Arnhem vroegen ze hem daarom om zijn jas -vol microfoons- uit te doen en achter te laten waarna ze verderop het gesprek voerden. Dat is het enige gesprek waarvan geen geluidsopnamen zijn. Op het moment dat de infiltrant hen op 27 september 2018 de onklaar gemaakte wapens in handen gaf, verdween hun wantrouwen als sneeuw voor de zon.

Volgende week houden de advocaten van de zes hun pleidooien. Ze betogen dat hun cliënten zijn uitgelokt door de infiltrant en dat ze helemaal geen aanslag van plan waren. Volgens justitie is dat onzin. De infiltrant heeft Hardi N. alleen begeleid bij plannen die hij zelf koesterde, aldus de officier. „N. begon zelf over een bomauto, schieten op een festival en hij kwam zelf met een wapenorder. Nergens blijkt dat hij wilde afhaken. Het is zeer onwaarschijnlijk dat hij is uitgelokt, noch door de politie, noch door de AIVD.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Terroristische aanslag in Nederland verijdeld'

Bericht door Mahalingam »

Een foto uit Amsterdam op de dag dat daar de Gay Pride 2020 gehouden zou worden. Ging niet door wegens corona.

Afbeelding

Je ziet, geen kip te zien en ook geen hond. En bovenal: geen konten.

Wat allemaal niet wegneemt dat er toch aanslagen werden voorbereid door Mohammedanen.
OM: Aanslag op Gay Pride voorkomen

Amsterdam - Justitie heeft een 31-jarige man uit Amsterdam aangehouden die deze zomer bezig zou zijn geweest met het voorbereiden van een aanslag op de Gay Pride. Hij zocht chemicaliën voor explosieven, kondigde aan dat hij Joden, politiemensen en afvallige moslims wilde doodschieten en zocht onderdelen voor het in elkaar zetten van een Kalasjnikov, blijkt uit de tenlastelegging van het Openbaar Ministerie.

Tahsin E. is al op 8 augustus aangehouden, maar justitie heeft de arrestatie niet eerder gemeld. Vrijdag moet hij voor de Amsterdamse rechtbank verschijnen in een eerste voorbereidende zitting. Volgens zijn advocate kan het zijn dat E., die aan autisme lijdt, alleen wilde provoceren. De Amsterdammer had chemicaliën in huis die uiteindelijk kunnen worden gebruikt voor het maken van explosieven, maar nog geen complete bom.

E. was net voorwaardelijk vrij na een gevangenisstraf voor het maken van een op afstand bestuurbare ontsteker. Nu zocht hij volgens het OM stoffen als aluminiumpoeder en kaliumnitraat. In chatberichten op het platform Discord schreef hij over zijn laboratoriumplannen en de stoffen die hij nodig had. „Ik ga straks serieuze explosieven maken”, schreef hij. Hij plaatste opmerkingen als ’De ontsteker wordt een telefoon met 4G’, ’de afvalligen zullen sterven’ en ’ik ben echt in staat om aanvallen uit te voeren’. Bovendien vroeg hij ’Heeft iemand een AK-47 te koop? Ik heb ’m nodig voor de Gay Pride parade’.

Automatisch vuurwapen

Hier en daar sprak E. openlijk over het doden van tegenstanders. Zo plaatste hij op Twitter een bericht met een filmpje uit een computerspel waarin iemand met een automatisch vuurwapen wordt doodgeschoten op straat met de tekst ’Jew spotted’. Tahsin E. schreef daarbij: ’Soms als ik op straat loop heb ik zin om...’

Via Whatsapp meldde hij dat ook politieagenten tot zijn vijanden horen. Hij plaatste afbeeldingen van agenten in de kruisdraden van een vizier met teksten als ’stinkdieren, meer niet’ en ’volgens mij willen ze gewoon een paar kogels door hun voorhoofd hebben’ en ’die dag komt nog wel’, met een lachende smiley.

Advocate Inge Raterman zegt dat Tahsin E. niet echt geradicaliseerd is, maar wel een fascinatie heeft voor wapens en oorlog. ,,Hij vindt het machtig interessant en weet er heel veel van.’’

E. heeft last van autisme en onverwerkte trauma’s, zegt Raterman. ,,Dat zorgt ervoor dat hij zich provocerend uit op sociale media. Hij deed dat niet stiekem maar openlijk en stuurde zelfs berichten door aan de Reclassering. Dat was misschien zijn manier om met zijn stoornis om te gaan. Het ging niet goed met hem tijdens de coronacrisis.’’

E. had kort geleden een halfjaar celstraf gekregen voor het bouwen van een op afstand bestuurbaar ontstekingsmechanisme. ,,Hij drukte op een knop en dan ontstond er een vlammetje. Hij wilde die techniek gebruiken om bij het huis van zijn ouders in Turkije de buitenverlichting te ontsteken bij het eenden- en ganzenverblijf. Dat filmpje stuurde hij ook naar de Reclassering, daarna is hij veroordeeld.’’
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9183464 ... -voorkomen
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie