Woningnood. Tekort aan betaalbare huurwoningen

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Woningnood. Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

Modaal inkomen + woning huren in Randstad = onmogelijk

Geplaatst op 2 september 2015

Afbeelding

400.000 modale burgers kunnen geen kant op

Door het tekort aan betaalbare huurwoningen in de vrije sector is het voor Jan Modaal haast onmogelijk om te verhuizen voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Zo’n 400.000 huishoudens hebben volgens de onderzoekers “een potentieel probleem” op de woningmarkt, waarvan circa 20.000 acuut, zo schrijft De Telegraaf woensdag op basis van onderzoek van makelaarsvereniging NVM.

Vooral mensen die vanuit de provincie naar de Randstad willen verhuizen voor hun werk en niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning zijn de pineut.

Bron: http://biz.tpo.nl

https://ejbron.wordpress.com/2015/09/02 ... nmogelijk/
Dit zijn dus de gevolgen van de massale instroom van illegale immigranten, de zogenaamde asielzoekers.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef: Dit zijn dus de gevolgen van de massale instroom van illegale immigranten, de zogenaamde asielzoekers.
Ja, net zoals dat de zorg niet meer te betalen is. Dat komt heus niet door de vergrijzing, maar dat komt omdat we zoveel gasten in huis hebben die geen geld aan de zorg bijdragen, maar er wel veel gebruik van maken.

Maar over gasten en een te kort aan huizen gesproken . De CU (ChristenUnie) heeft een blits plan. De CU wil namelijk opvang van vluchteling door particulieren.

Tweede Kamerlid Joël Voordewind wijst erop dat dit in Duitsland ook al gebeurt om de enorme vluchtelingenstroom op te vangen. „Het kabinet is naarstig op zoek naar opvangplekken in het land. Op veel plekken ontstaan mooie initiatieven door kerken en particulieren. Wij willen ruimte geven aan particulieren die ruimte voor opvang beschikbaar hebben. Uiteraard moet je daarin zorgvuldig te werk gaan, maar laten we ons van onze gastvrije kant zien.” Zo'n “airbnb for a refugee” zorgt volgens Voordewind meteen voor meer lucht op de woningmarkt. De doorstroom van erkende vluchtelingen van een asielzoekerscentrum naar een gemeente hapert, omdat er te weinig betaalbare huurwoningen beschikbaar komen.

En nu komt het. :smile7: Eén of andere gemene journalist is de vijf ChristenUnie-Kamerleden gaan opzoeken, en heeft ze gevraagd hoeveel vluchtelingen zij opnemen. Het antwoord zal u vast niet verbazen. De CU’ers geven namelijk zelf niet thuis

Geen van de vijf ChristenUnie-Kamerleden wil op dit moment zijn huis openstellen voor vluchtelingen. Terwijl de fractie Nederlanders wil stimuleren om een asielzoeker in huis te nemen, zijn de CU-parlementariërs niet van plan om nu zelf de daad bij het woord te voegen.

CU-leider Slob heeft het ’niet overwogen’. „We zijn aan het verhuizen. We gaan van een groter naar een kleiner pand. Het is nu niet de situatie om over dit soort dingen na te denken”, vindt hij. Bij de indiener van het plan, CU-Kamerlid Voordewind, is er momenteel op dit moment extra ruimte in huis, laat hij weten. „Onze zoon is net getrouwd, dus we hebben een kamer vrij.” Maar hij is er nog niet over uit of die lege plek moet worden opgevuld door een asielzoeker. „We hebben het in discussie”, zegt hij.

Fractiegenote Schouten heeft het „wel overwogen. Ik ben namelijk wel van ’practice what you preach’. Maar ik heb een puber en ben vaak weg. Dit plan is niet voor iedereen weggelegd”, aldus het Kamerlid. Ook haar collega Dik vindt het idee niet in haar straatje passen. „Het is wel door me heen gegaan, maar zo’n afweging hangt wel samen met je thuissituatie.” CU-Kamerlid Segers kan nog niet zeggen of hij een vluchteling in huis neemt of niet. „De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dat nog met vrouw en kinderen moet bespreken. Als het zover zou komen, zouden namelijk twee van zijn drie dochters bij elkaar op de kamer moeten. „Ik maak nu geen harde belofte om iemand in huis te nemen, maar wel de belofte om het aan de keukentafel te bespreken.”

CU adopteerde het voorstel van een Duitse organisatie. In Berlijn worden vluchtelingen gekoppeld aan particulieren die hun huis voor ze openstellen. Zo’n 800 stadsbewoners hebben dat inmiddels gedaan. Voor Nederland zou het ook soelaas kunnen bieden, denkt Voordewind. Zeker nu een groeiend aantal asielzoekers met een verblijfstatus voorrang krijgt bij het vinden van een goedkope huurwoning boven Nederlandse huurders, die soms al jaren op de wachtlijst staan.

Minister Blok (Wonen) gaat het CU-plan voorleggen aan gemeenten om in kaart te brengen wat de haken en ogen eraan zijn. Hij wijst erop dat het nu al mogelijk is om asielzoekers met een verblijfsvergunning in huis te nemen. In sommige gevallen is er wel een gemeentelijke vergunning nodig.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Mahalingam »

het is nog erger dan ik dacht:
Wachttijd sociale huurwoning gemiddeld 8 jaar
Purmerend kent de langste wachttijd: 21 jaar. In het centrum van Amsterdam en in Hoofddorp bedraagt de wachttijd 17 jaar, in andere Amsterdamse stadsdelen varieert het van 14 tot 16 jaar. In Nieuw-Lekkerland wachten mensen 3 jaar op een sociale huurwoning. RTL Nieuws bekeek alle huurwoningen die tussen augustus 2014 en augustus dit jaar werden verhuurd via WoningNet, de grootste aanbieder van sociale huurwoningen op internet.

Volgens hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer van de TU Delft worden er te weinig nieuwe sociale huurwoningen gebouwd, terwijl de vraag toeneemt. Dat komt onder meer door een toename van het aantal asielzoekers met verblijfsvergunning en doordat er relatief weinig mensen doorstromen van huur naar koop.
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/a ... jaar.dhtml
Ouders in Purmerend, Amsterdam en Hoofddorp doen er goed aan om bij de aangifte van geboorte van een spruit direct een sociale woning aanvraag te doen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

Steeds meer ’arme’ huurders in de knel

21 mrt 2017

Afbeelding

DEN HAAG – Honderdduizenden huurders hebben veel moeite rond te komen. Van de 384.000 huurders die in 2012 moeite hadden hun maandelijkse woonlasten en kosten van het levensonderhoud te betalen, had ruim de helft in 2015 nog steeds betalingsachterstanden. Dat blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

De risico’s zijn het grootst onder zzp’ers (zelfstandigen zonder personeel) en jongvolwassenen. Naarmate huurders langer een betaalrisico hebben, wordt de kans om daar nog van af te raken kleiner, aldus het PBL.

De Woonbond pleit al langere tijd voor structurele verlaging van de huren. De bond ziet in de PBL-cijfers een bevestiging van de noodzaak daarvan. „Een komend kabinet mag dit probleem niet negeren. Huurders zijn de afgelopen jaren keihard geraakt door het huurbeleid van politiek Den Haag. Het roer moet echt om.”

Eerder deze maand pleitte de bond er al voor dat een nieuw kabinet de huren met 10 procent verlaagt.

bron
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

Welkom in ons land

Geplaatst op 2 april 2017

Afbeelding

Minister Plasterk (Binnenlandse Zaken) heeft een wet in de maak die een boete van € 1860,- per maand per te laat geplaatste asielzoeker oplegt aan gemeenten. Bij zo’n bericht moet de autochtone Nederlander zich toch werkelijk even de ogen uitwrijven. Maar nu het vervelende: het is nog waar ook... Welkom in ons land.

Voor andere kwetsbare groepen houdt volgens de Woonbond de gierende woningnood aan. “Om een plek te vinden voor ouderen, die langer zelfstandig moeten blijven, is het nodig dat woningcorporaties 22.500 huizen per jaar bouwen”, rekent woordvoerder Trip van de Woonbond aan De Telegraaf voor. Daarnaast is de komende drie jaar behoefte aan in totaal 10.000 kleine woningen voor mensen met psychische klachten. Trip: “In totaal moeten tot 2020 150.000 sociale huurhuizen worden gebouwd door de corporaties”.

De afgelopen tijd is in rap tempo gebouwd voor statushouders. In januari en februari kwamen in totaal 6900 woningen beschikbaar voor deze groep, zegt het Platform Opnieuw Thuis. Dat gezelschap ‘controleert of gemeenten genoeg asielzoekers plaatsen’, aldus het dagblad De Telegraaf vanmorgen.

Voor de talloze autochtone jongelui die op zoek zijn naar woonruimte in dit land is er geen ‘platform’ opgericht om erop toe te zien dat de allocatie van (huur)huizen op basis van billijkheid en redelijkheid plaatsvindt. Zij zoeken het kennelijk zelf maar uit of blijven hun ouders opzadelen met sterker stijgende huurlasten zoals bij het gezin B. te A.

Het gezin B. te A.
Vader B. (68) is weduwnaar uit een huwelijk dat drie kinderen voortbracht. Na het overlijden van zijn vrouw hertrouwde hij tien jaar geleden met zijn kinderloze schoonzuster (63), die eveneens plotseling weduwe was geworden. Vader B. huurt al 37 jaar dezelfde royale huurwoning van woningcorporatie AVD en zijn jongste zoon, 31 inmiddels, woont noodgedwongen nog thuis. Vader B. begon destijds met een huur van 170 gulden en betaalt inmiddels maandelijks € 621,-. Deze zoon (Z.) heeft een prima baan en dito salaris, dus kan vrij gemakkelijk een huurwoning betalen. Kopen wil hij nog niet, in de eerste plaats omdat de koopwoningen in zijn woonplaats, waar hij ook werk heeft, erg duur zijn. Bovendien twijfelt zijn Tsjechische vriendin nog (die hier ook een baan heeft) of ze hier wil blijven wonen, of wellicht ook terug gaat naar Tsjechië. In dat geval gaan zij samen verhuizen naar Tsjechië. Voorlopig blijft hij dus nog maar ‘hokken’, terwijl zijn Tsjechische vriendin sinds een krap jaar ook is ingetrokken, simpelweg omdat de zoon – onverwacht – nog steeds geen eigen woning kreeg toegewezen.

De praktijk is nu dat, dankzij het totale gezinsinkomen, de ouders jaarlijks geconfronteerd worden met een maximale huurverhoging. Zou de zoon (31) niet meer thuis wonen, dan zou voor vader en moeder B. de huursom minder hard stijgen. Die stijging van de woonlasten overigens worden na het vertrek van zoon Z. en diens vriendin niet gecompenseerd, maar maken ‘duurzaam’ onderdeel uit van de huursom, hetgeen bij vader B. nog weleens ironie ontlokt wanneer hij het over de Overheid heeft.

Nieuwe buren
Na het overlijden van hun buurvrouw Janneke (81) is de vrijgekomen woning naast het gezin B. grondig opgeknapt door de woningbouwcorporatie. De verbouwing heeft twee weken in beslag genomen en er werd niet alleen geverfd, maar ook de badkamer en het toilet werden volledig gerenoveerd en tevens werd een fraaie Bruynzeel keuken geplaatst met front van ‘kersenhout’. Vader B. nodigde de bouwvakkers meestal uit voor een kop koffie en werd zodoende op de hoogte gehouden van de vorderingen in de huurwoning naast hem. Toen het klaar was, liep hij zelfs even met zijn zoon en schoondochter door de opgeknapte woning en zij waren het erover eens dat het zonder meer een heel fraaie stek was geworden. Zij vernamen dat de huurprijs dan ook € 710,- per maand zou bedragen, hetgeen voor de zoon totaal geen beletsel was om te opteren voor deze woning.

Groot is de verbazing in het gezin B. wanneer de woning niet aan hun zoon wordt toegewezen, maar aan ‘vluchtelingen’ die zich op een zekere morgen komen voorstellen, waarvoor de lokale stichting Vluchtelingenwerk het initiatief heeft genomen. Het is een ongemakkelijke ontmoeting, zeker wanneer vader B. zich laat ontvallen dat zijn zoon en diens Tsjechische vriendin noodgedwongen bij hem inwonen, omdat ‘zij nog steeds geen woning hebben toegewezen gekregen’. Een dag later is het een komen en gaan van leveranciers. De lokale elektronicawinkelier levert wasmachine, droger, tv, stofzuiger e.d. en ook de kringloopwinkel komt een complete inrichting brengen en plaatsen.

Uiteraard gaan vader en zoon B. ’s avonds even rekenen hoeveel van hun belastinggeld daar nu eigenlijk naar binnen werd gedragen en wat zij de komende jaren nog aan huurtoeslag, zorgtoeslag en bijzondere bijstand zullen hebben bij te dragen via de belastingen. Zij concluderen dat zij zijn bedonderd door hun eigen overheid, waar zij tot voor kort al niet heel veel vertrouwen in hadden en nu helemaal niet meer. De zoon is inmiddels bezig met het vinden van werk in Tsjechië, maar daar werkt de Tsjechische overheid niet bepaald aan mee onder het motto: ‘Eigen volk eerst’. Dat komt de zoon en aanstaande schoondochter ineens heel verheffend voor.

Zij hopen dat deze schandalige manier van handelen door nota bene de eigen overheid de autochtone Nederlanders nu eindelijk eens tot nadenken aanzet. Het is tijd voor een grondige opruiming in het belang van dit land en haar burgers.

Door: Ton Nijhof

https://ejbron.wordpress.com/2017/04/02 ... -ons-land/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

Brief aan Sociale Zaken

Geplaatst op 28 juli 2017

Afbeelding

Dames en heren,

Ik ben de heer “G”. Inmiddels sinds 4½ jaar weduwnaar en woonachtig in een zogenoemde sociale huurwoning. Sinds mijn vrouw is overleden, is het middels mijn WAO-uitkering sappelen om de eindjes aan elkaar te knopen. Tot juli 2017 heb ik ook huurtoeslag ontvangen waarmee ik in de woning kon blijven wonen waar ik zulke warme herinneringen aan mijn vrouw koester. Helaas, u besliste anders. U stelde de hoogte van een inkomen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag vast op € 22.200,- In december 2016 heb ik contact gehad met het UWV om te informeren of ik boven dat bedrag zou uitkomen in 2017 en men verzekerde mij dat ik minimaal € 75,- onder dat bedrag zou blijven.


Wat schetste mijn verbazing! Mijn inkomen was € 134,- hoger. Ik krijg dus € 134,- teveel op jaarbasis en heb daarmee meteen geen recht meer op huurtoeslag. Zodoende vervalt mijn recht op jaarlijks € 1476,- maandelijks uitgekeerd in een bedrag van € 123,- Op deze manier heb ik € 11,- teveel aan inkomsten per maand en verlies ik dus € 123,-. Het uiteindelijke resultaat is dat ik moet verhuizen, omdat ik de huur van € 604,- in de maand niet meer kan betalen. Helaas zijn er echter geen sociale huurwoningen meer met een lage huur. En met sociaal bedoel ik huurwoningen die ik met mijn uitkering kan betalen.

Ik woon nu in een eengezinswoning met op de begane grond een vloeroppervlak van 54 m². Let wel, ik heb ook een eerste verdieping en een zolder van die grootte. Waaronder vier slaapkamers en een toilet op de eerste verdieping. Omdat er geen goedkope huurwoningen meer zijn, moet ik nu verhuizen naar een flatje op 1 hoog van 47m², met een open keuken en één slaapkamer, met een huur van € 441,- Dat is natuurlijk niet goedkoper. Ik moet een heleboel spullen wegdoen, omdat ik ze simpelweg niet mee kan nemen naar zo´n kleine ruimte. Spullen die mijn vrouw en ik samen hadden gekocht.

Ook ben ik inmiddels 57, bijna 58, jaar oud en nu moet ik weer opnieuw beginnen op een andere plek. Ik raak bijna al mijn sociale contacten uit de buurt kwijt, mensen die ik al jaren ken en goed mee omga. Uw beleid heeft daarvoor gezorgd, mevrouw Kleinsma, meneer Ascher en meneer Blok. Ik ga hier niet verder uitweiden in welke ellende ik gestort word door uw beleid, zoals de onmogelijkheid om mijn uitkering te verlagen met € 135,- U heeft daar namelijk schijt aan, gezien het feit hoe duizenden Nederlandse gezinnen en nota bene echte Nederlandse mensen door u en uw consorten in treurnis worden gestort. Ik wil alleen even kwijt dat ik vind dat u gespeend bent van elk menselijk gedrag en gevoel.

Door: “G”

https://ejbron.wordpress.com/2017/07/28 ... ale-zaken/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

De woningnood is terug: negen jaar op de lijst voor een huis

RTL Nieuws / Wouter van Dijke en Maaike Kempes - 15 november 2018

Afbeelding

Wie een sociale huurwoning wil, kan zich maar beter ruim van tevoren inschrijven. Mensen die afgelopen jaar een woning kregen via online platform WoningNet, stonden gemiddeld bijna negen jaar op de lijst, met uitschieters tot dertig jaar.

Dat blijkt uit een analyse van de onderzoeksredactie van RTL Nieuws. Woningen bijbouwen is de belangrijkste oplossing, maar nog niet eens de helft van de geplande huizen komt er, zeggen woningcorporaties.

Te weinig huizen
Er zijn de komende jaren tienduizenden sociale huurwoningen nodig. Het ministerie heeft afgesproken dat er 31.000 sociale huurwoningen per jaar gebouwd moeten worden, zegt Aedes, de vereniging van woningcorporaties.

Maar het gaat bij lange na niet lukken om zoveel huizen te bouwen, zegt Aedes na vragen van RTL Nieuws. Voorzitter Marnix Norder: “We willen groeien naar 34.000 woningen per jaar en daar hebben we ook plannen voor. Maar corporaties komen eigenlijk niet verder dan 15.000. De groei gaat ook afvlakken, omdat er te weinig bouwlocaties zijn en omdat corporaties te veel belasting moeten betalen. Daardoor is het geld er niet om te investeren.”

Vraag stijgt
Ook Peter Boelhouwer, hoogleraar Volkshuisvesting aan de TU Delft, is sceptisch. “Het verbaast me niks dat de inschrijftijden zo lang zijn. We zien dat corporaties ieder jaar minder woningen aanbieden en dat de vraag naar dit soort woningen behoorlijk stijgt.”

De onderzoeksredactie van RTL Nieuws bekeek ruim 25.000 sociale huurwoningen die van oktober 2017 tot met september 2018 werden verhuurd via WoningNet. Het gaat om woningen voor huishoudens met een laag inkomen. De maximale huur voor zo’n woning is wettelijk vastgelegd op 710 euro.

29 jaar inschrijftijd
Wie achteraan de lijst moest aansluiten voor een sociale huurwoning, stond gemiddeld negen jaar ingeschreven voor ze een huis kregen. Maar er zijn flinke uitschieters. In Wormer stonden mensen gemiddeld zelfs ruim 29 jaar ingeschreven. De gemeente erkent dat de lijsten lang zijn. “Er is een toenemende vraag naar sociale huurwoningen en er is een gebrek aan alternatieven”, zegt een woordvoerder. “De gemeente maakt zich sterk voor zowel uitbreiding van het woningbestand in het algemeen, als sociale huurwoningen in het bijzonder.” In nieuwbouwprojecten in de gemeente Wormerland moet 30 procent van de huizen sociale huur worden.

“Heel zorgelijk”, vindt Marnix Norder van Aedes de lange lijsten. “De woningnood is terug, en we kunnen er maar heel weinig aan doen.”

Volgens hoogleraar Boelhouwer is de belangrijkste oplossing om toch meer huizen te bouwen. “Voor de korte termijn moeten we meer aan tijdelijke woningen denken, zoals prefabwoningen of containers. Anders loopt de druk nog verder op. Dan kunnen mensen uiteindelijk op straat terechtkomen.”

Wat is inschrijftijd?
Als iemand negen jaar inschrijftijd heeft, betekent dat niet meteen dat hij ook negen jaar hard op zoek is geweest naar een huis. Je kan je namelijk ook inschrijven als je al een huis hebt, en op die manier tijd opbouwen. In veel regio’s is het bijvoorbeeld slim je al in te schrijven op het moment dat je achttien wordt, zodat je vast inschrijftijd hebt opgebouwd tegen de tijd dat je daadwerkelijk een huis nodig hebt.

Corporaties kijken ook wel naar de zoektijd. Die geeft aan hoe lang het duurt voordat iemand een huis vindt, vanaf de eerste keer dat hij op een woning reageert. Ook die neemt op veel plekken toe.

In Amstelveen bijvoorbeeld stonden mensen het afgelopen jaar gemiddeld bijna 22 jaar ingeschreven voor ze een woning kregen. De zoektijd is een stuk korter: gemiddeld 4,8 jaar in 2018.

Urgentie
In principe worden sociale huurwoningen in de regio’s die RTL Nieuws bekeek verhuurd op basis van inschrijftijd: van alle mensen die reageren op een huis is degene met de langste inschrijftijd als eerst aan de beurt. Maar niet alle huizen worden op die manier verhuurd.

Twintig procent van de woningen in het onderzoek werden verhuurd aan bewoners met urgentie. Dat gaat bijvoorbeeld om mensen die uit een zorginstelling komen, vluchtelingen met een verblijfsvergunning of mensen wiens bestaande huis wordt gesloopt. Een kwart van de woningen had een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld een seniorenwoning of juist een starterswoning. Iets meer dan de helft van de woningen wordt dus ‘normaal’ verhuurd, en daar is de gemiddelde inschrijftijd bijna negen jaar.

Verantwoording
Voor deze analyse is gebruikgemaakt van de verantwoordingen van negen regio's die zijn aangesloten bij WoningNet. Daarin melden woningcorporaties op welke basis een woning is toegewezen, en hoe lang de uiteindelijke bewoner stond ingeschreven. Dat zijn alle deelnemende regio’s die een systeem hanteren op basis van inschrijftijd en waar alle verhuurde huizen over het afgelopen jaar bekend zijn (oktober 2017 t/m september 2018). Dit zijn in totaal ruim 25.000 woningen.

Voor het berekenen van de gemiddelde inschrijfduur zijn alle huizen weggelaten die ofwel een specifieke doelgroep hebben (jongen, senioren, grote gezinnen etc.), ofwel via loting of urgentie verhuurd zijn, of waarvan de inschrijfduur niet bekend is. Dan blijven er zo’n 10.000 woningen over.

De cijfers gaan dus niet over heel Nederland. Sommige regio's werken met andere systemen, bijvoorbeeld op basis van punten. Ook publiceren veel regio's alleen de verhuurde huizen van de afgelopen drie maanden. Om seizoensinvloeden en dergelijke te voorkomen, is besloten alleen te kijken naar de regio's waar gegevens voor een heel jaar beschikbaar zijn.

Waar staan mensen het langst ingeschreven?
In sommige plaatsen loopt de inschrijfduur flink op. Dit zijn de plaatsen met de langste inschrijfduur in de regio's die RTL onderzocht.

1 Wormer 29,4
2 Hoofddorp 23,8
3 Amstelveen 21,8
4 Diemen 21,3
5 Assendelft 19,6
6 Nieuw-Vennep 19,1
7 Uithoorn 18,8
8 Aalsmeer 17,5
9 Purmerend 17,3
10 Koog aan de Zaan 16,8

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... r-een-huis
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

DE SCHANDE DER WONINGNOOD...

Geplaatst op 16 november 2018

Afbeelding

Geen zonnestraal zag kans binnen te glippen door het kleine venster der dakkamer van het hoge huis, een vervallen krotwoning, gelegen in de binnenstad ener grote stad. Dien zonnestraal, zo node gemist, zoude het kleine woonvertrek een stuk vriendelijker maken. Het was het ontbreken van enig zonlicht dat de vaal verschoten draden van het rode karpet, de ruwe houten vloer van kierende planken, het pover meubilair en de kale armoe van dit alles, in schemerduister verborgen bleef. Doch het was een zindelijk onderhouden woonvertrekje, waarin het jonge paar met zijn twee kleine kinderen vertoefde.

Soms, wanneer den storm loeide, de regen onophoudelijk neder viel, op de dakpannen kletterde en den dakgoten overstroomde, een wolkbreuk die den smalle geasfalteerde straat in een omzien blank zette, leek het wel alsof de lucht vol was van dreigend geheimzinnige geluiden. Doch dan was het armzalig zoldervertrekje als een stille vijver, een wel beschut dal waarin het gezin zich veilig en soms zelfs gelukkig voelde.

Vier mensen in dien kleine ruimte, niet dikwijls heerste er een wrevelige stemming, dan plotsklaps leek den kamer koud en hol, de stemmen der kinderen klonken dof en moe. Dan hing er de duf weemakende walm van te veel menschen in een kleine ruimte. De luchtjes van zeepsop en avondeten. Hun kinderogen stonden soms hol. Want licht en frisse lucht ontbraken. Vele ouderen en zieken ontliepen niet het noodlot om in verlatenheid en armoe weg te kwijnen en te sterven. Woningnood en armoe. Als schipbreukelingen klampte het nog jonge gezin zich vast aan het zonnige toekomstbeeld: een grotere, gerieflijker woning met balkon of een veranda, met uitzicht op groen geboomte, of op een wijde glanzende watervlakte. Licht en ruimte. Het was een wenschdroom die het nog altoos den moed gaf hun armetierig schriel bestaan vol te houden.

Vaak zaten den kinderen stil turend voor het kleine venster, bleke kindergezichten, die nog geen weet hadden der nijpende armoe, de krappe behuizing, het kleine keukentje waar het voedsel op een karige gaspit of op den Salamanderkachel werd toebereid en waar het gezin, één keer per week, op zaterdagavond, den zinken tobbe volgoot met warm water. Daarin gingen ze zich dan één voor één wassen. Het was eigenlijk een leven vol ontbering, een ruw leven, zonder vreugde, waarin dartelheid en levenslust maar al te vaak ontbrak.

Gelukkig had vader een lapje grond weten te bemachtigen, een stadstuintje, omgeven door een houten schutting, met struiken aan weerskanten, waar het gezin den zondagen doorbracht. Het was de vrouwelijke minister Jette Kleinsma geweest, die den burger aanraadde zijn eigen groente te gaan verbouwen. Dat was goedkoper en gezonder. En het scheelde aanzienlijk in de kosten. Het jonge ouderpaar, nijver en ondernemend, niet afkerig van vuile handen, kroop des zondags wroetend door den zwarte modderige aarde van het kleine tuintje. Ook de twee jonge kinderen hielpen al ijverig mede met wieden om het lapje aarde onkruidvrij te houden. De karige opbrengst was net voldoende hun hongerige magen te vullen. Want opgroeiende kinderen hebben veel gezond voedsel nodig. Doch kwamen ze na zo’n dag van veel geploeter voldaan thuis met struiken andijvie en wortelen en ander gewas. Een welkome aanvulling op hun schraal bestaan.

Afbeelding
Toekomstige behuizing van gelukszoekers.

Vader en moeder hadden zich niet geschikt in hun armoedig krappe behuizing. Soms welde woede in hen op, wanneer zij zagen soms met moede ogen hoe een buitenlands gezin met zes kinderen, tegenover hen wonend, in een mooi gerestaureerde woning met vier vertrekken plus bovenwoning verbleven. Die mensen hadden geen ongerief van lekkage en nat beddengoed. Ondanks hun gebrek aan ook maar enige kennis der Nederlandsche taal, eeuwig binnen hokkend, hoorden zij bijwijlen gelach en gegil, geschreeuw en gekrijs, goed hoorbaar, achter de gesloten deuren, in den smalle donkere straat. Dien mensen leefden er toch maar zorgeloos op los. Moeder maakte zich dikwijls boos over al het onrecht. Zij, als rechtgeaarde Nederlanders, hadden nergens recht op.

Dat onrecht verdroot haar ten zeerste, maar bij de geringste kritiek die zij uitte bij den ambtenaren van het Huisvestingbureau, waar zij bijkans bedelde voor een wat grotere woning, werd zij uitgemaakt voor racist. Discriminatie was het. Ze had toch een dak boven haar hoofd? Die vluchtelingen uit Somalië, Eritrea, Syrië, Marokko, Tunesië, Soedan, Mali, Afghanistan en nog vele andere landen, die in doodsangst en getraumatiseerd via wel zes of zelfs wel tien andere landen in Nederland aankwamen, waren er veel en veel erger aan toe. Ze diende zich te schamen voor haar kritiek op dien zielige stumpers. Had ze soms geen gevoel? Geen hart? Neen, er was geen enkele reden om haar vriendelijk te bejegenen. Na zo’n gesprek keerde ze dan ook moedeloos en terneergeslagen huiswaarts. De tranen welden soms op in haar ogen.

Gelukkig was er een nieuwe partij, de PVV van ene Geert Wilders. Een sympathiek geblondeerd manspersoon die het goed met het misdeelde volk voorhad. Vader had er zijn stem al op uitgebracht. Hij hoopte van ganscher harte dat meer Nederlanders dat ook zouden doen, want zo kon het toch niet langer doorgaan? Het onrecht moest toch betreden worden? Hij had zichzelf goed in bedwang, doch al dat onrecht folterde hem danig. Doch op zijn moe en overwerkt gelaat viel niets te bespeuren van al dien martelingen die zijn geest moesten ondergaan. En wanneer hij blijk gaf van sympathie op dezen snel groeiende partij werd hij in familiekring en elders met den nek aangekeken. Het deerde hem niet. Hij hield het hoofd fier rechtop. Zijn hoop was gevestigd op die meneer Wilders.

Toen, plotsklaps, geschiedde, van de ene op de andere dag, het wonder. Jawel, die meneer Wilders werd de baas van Nederland. Hij was als een Evangeliedienaar bij de zieken, de medicijnmeester die het volk nodig had. Het duurde niet lang of den ongenode gasten uit dien verre oorden werden ondergebracht in noodlokalen en plaggenhutten. Moskeeën werden omgebouwd tot woonverblijf voor studerenden en armlastige dak- en thuisloze Nederlanders. Er kwam een einde aan de ellende. Het laat zich niet lang raden hoe het afliep met Mark Rutte en consorten, die het Nederlandsche volk bijkans tot den bedelstaf hadden gebracht.

Door: “Driek”

https://ejbron.wordpress.com/2018/11/16 ... oningnood/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door King George »

En ondertussen zie je dat in heel veel gemeenten dat ook in de dorpen veel (gemeentelijke) sociale huurwoningen bij vertrek van de laatste huurders in de verkoop worden gegooid. Is dat wat bedoeld wordt met doorstroming naar duurdere woningen om plaats te maken voor degenen op de wachtlijst?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Mahalingam »

Heel veel mensen op de wachtlijst gaan in een vakantiepark wonen. Het Nederlands analoog van het USA 'trailer Park'. Het is behelpen maar je hebt een dak boven je hoofd.
En het is dus niet raar om dit soort dingen te vernemen.
Duizenden bewoners vakantieparken illegaal
Duizenden mensen wonen illegaal op een vakantiepark op de Veluwe. Onder hen zijn honderden mensen die bewust buiten het zicht van autoriteiten willen blijven, onder meer vanwege crimineel gedrag. Ongeveer een kwart van de bewoners van een vakantiepark behoort tot een kwetsbare groep, en hun aantal groeit.

Dat blijkt uit een onderzoek dat het ministerie van Binnenlandse Zaken samen met de provincie Gelderland en elf Gelderse gemeenten heeft laten doen naar permanente bewoning van recreatieparken. Permanente bewoning is officieel verboden.

Voor de Veluwe is gekozen omdat deze regio de hoogste dichtheid aan vakantieparken van Nederland heeft. Er zijn bijna vijfhonderd parken, die samen ongeveer 29.000 huisjes en stacaravans tellen. Een groot deel van de parken is min of meer verpauperd. Gelderland en de gemeenten investeren miljoenen om aan die verpaupering een einde te maken.

Volgens de onderzoekers wonen 6000 tot 9000 mensen permanent in een vakantiehuisje of stacaravan, hoewel ongeveer de helft daar formeel niet ingeschreven staat. De onderzoekers moesten aantallen schatten op basis van gesprekken met politie, ambtenaren en welzijnswerkers, omdat er veel verborgen blijft en omdat gemeenten om diverse redenen gedogen. Zo stuurt de sociale dienst soms mensen in een nijpende woonsituatie naar een vakantiehuisje, terwijl diezelfde gemeente handhaaft op het park.
Het is armoede en woningnood:
Senioren en arbeidsmigranten vormen de meerderheid van de bewoners. Veel ouderen bezitten zelf een huisje en wonen daar al lang. De meeste bewoners hebben weinig geld. De onderzoekers zien een toename van mensen uit de grote steden, die zich in de ’gewone maatschappij’ niet kunnen handhaven. De problematiek is groot en divers, aldus het onderzoek.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2851510 ... n-illegaal
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Ali Yas »

King George schreef:... bij vertrek van de laatste huurders in de verkoop worden gegooid...
Logisch, want kassa! Koophuizen gaan als zoete broodjes over de toonbank en voor spectaculaire prijzen. De oorzaak is uiteraard een combinatie van schaarste en lage rente.

Gaat de rente ooit omhoog, dan gaan er massa's failliet. Die blijven zitten met een torenhoge restschuld en niets om in te wonen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Mahalingam »

"Woningnood" is bijna een verboden woord geworden voor de overheid.
En de remedie (sinds 1945) is 'bouwen, bouwen' maar dat gebeurt niet.
Alleen al voor de import is er iedere 6 jaar een stad ter grote van Meppel nodig.
En wachtlijsten van 10 jaar zijn heel normaal. Je zou bijna je baby direct bij de geboorte op de wachtlijst willen plaatsen.

En nu doen ze alsof het oplosbaar is (een beetje)
De manier waarop we nu huizen verdelen, werkt niet. Wat werkt wel?
Op papier is het systeem van woonruimteverdeling ideaal. Een woningzoekende schrijft zich in, en op de wachtlijst wordt een onderscheid gemaakt tussen de ‘dringende gevallen’ die voorrang krijgen en de ‘gewone’ huurders in spe.

Na verloop van tijd komt er een woning vrij voor deze starters, en die schrijven zich direct wéér in voor als ze een gezin vormen. Nog later doorlopen ze de wachtlijst voor een kleinere woning voor de oude dag.

Achterhaald
Het probleem is dat de wereld veel flexibeler is geworden, maar dat het systeem van woonruimteverdeling nog uit de jaren vijftig stamt.
Nee, het probleem is: er is te weinig om te verdelen.

https://www.trouw.nl/samenleving/-de-ma ... ~a364d522/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

D66 snapt invloed immigratie op woningmarkt niet en is blind voor gefaalde integratie

Door: Mattijs Glas, 18:56, 26 november 2018

Afbeelding
Jessica van Eijs tijdens afleggen eed met links Maarten Groothuizen en rechts Jan Paternotte, ANP REMKO DE WAAL

Hoge immigratie en hoge werkloosheid maken verzorgingsstaat onbetaalbaar

D66-kamerleden Maarten Groothuizen, Jan Paternotte en Jessica van Eijs stellen dat immigranten “onschuldig zijn aan de krapte op de woningmarkt.” De oorzaak van de krapte is volgens hen dat er de afgelopen jaren te weinig is bijgebouwd. De wet van vraag en aanbod leert ons echter dat krapte minimaal twee oorzaken heeft. Niet alleen het aantal gebouwde woningen, maar ook het aantal woningzoekenden bepaalt de beschikbaarheid van een goed.

En aan nieuwe woningzoekenden heeft Nederland geen gebrek. De autochtone bevolking krimpt terwijl de totale bevolking toeneemt. Dat komt omdat de Nederlandse bevolking door immigratie groeit. In 2017 maar ook in 2016 was dat het geval. Nieuwe huizen gaan voor een aanzienlijk deel naar immigranten. Het is dan ook geen toeval dat deze door immigratie veroorzaakte groeicijfers met een toenemende schaarste op de woningmarkt gepaard gaan.

Een praktijkvoorbeeld: CDA-wethouder Froukje de Jonge van Almere gaf begin dit jaar aan dat de komst van asielzoekers een flink beslag op de hoeveelheid sociale huurwoningen legt. “700 vergunninghouders – dat leidt gewoon tot verdringing.” Om die verdringing te bezweren zochten politici in Almere naar nieuwe oplossingen. Toen merkte een scherpe Almeerse op dat er al jaren een lange wachtlijst was en dat ze pas oplossingen gingen zoeken nadat er “een groep uit Verweggistan” arriveerde.

Daarnaast stellen Groothuizen, Paternotte en Van Eijs dat immigranten “onschuldig zijn aan de krapte op de woningmarkt.” Maar vaststellen dat de komst van immigranten een deelfactor is in de huidige krappe woningmarkt, is niet hetzelfde als immigranten “daar de schuld van geven.” De enige “schuldigen” zijn de politici die immigratie niet zijn tegengegaan, zoals bijvoorbeeld de politici van D66. Je kunt het immigranten niet kwalijk nemen dat ze de bestaande en op hen van toepassing zijnde regelingen benutten.

Asielzoekers komen voornamelijk in zwarte buurten terecht, alwaar ze allochtone buren en vrienden krijgen, dientengevolge slecht integreren, geen baan vinden en dus veel vaker dan niet in een uitkering belanden.

Afbeelding

Toch lijken Groothuizen, Paternotte en Van Eijs te denken dat nieuwe gezinnen die snel naar een woning doorstromen makkelijk integreren en economisch goed presteren. Zoals iedereen behalve D66 echter weet, is de werkloosheid onder (voornamelijk niet-Westerse) allochtonen enorm hoog. “Anderhalf jaar na het verkrijgen van een verblijfsvergunning had gemiddeld 4 procent van de 18- tot 65-jarige asielzoekers werk.” aldus het CBS. De Volkskrant: “Vijf jaar na aankomst had een kwart van de asielzoekers een betaalde baan van meer dan 30 uur. Na vijftien jaar was dat nog maar 35 procent.” Deze CBS-grafiek over de situatie eind 2014 geeft een goed beeld:

D66 ziet deze realiteit niet of neemt haar niet serieus. Zoals de Franse geograaf Christophe Guilluy treffend opmerkte: “Iedereen begrijpt dat nieuwkomers niet in de open samenleving terechtkomen maar in de wijken die al problemen genoeg hebben, problemen die gek genoeg zelden in verband worden gebracht met eerdere immigratiestromen.”

Als D66 écht iets aan deze problemen wil doen, zal ze moeten stoppen om, zoals Fortuyn zo treffend zei, met de kraan open te dweilen. En daar is maar één oplossing voor: de kraan moet dicht. Immigratie moet drastisch verminderen (bijvoorbeeld door opvang in de regio) en de huidige rampzalige situatie moet worden opgelost. Het gros van de nieuwkomers stroomt momenteel vrijwel direct naar een nieuwe onderklasse door. De combinatie van hoge immigratie en hoge werkloosheidscijfers zal de verzorgingsstaat op de lange termijn onbetaalbaar maken.

Terwijl D66 anderen ervan beschuldigt om “mensen tegen elkaar op te zetten” is deze partij overduidelijk zelf bezig om hun lezers tegen de VVD en de PVV op te zetten. Als ze een hekel hebben aan het zaaien van verdeeldheid is dat kennelijk alleen in de gevallen waar ze er zelf niet mee bezig zijn.

Het zou D66 sieren zich correct over de huidige immigratie-situatie te informeren. De toestand is niet rooskleurig en dweilen met de kraan open zet niet alleen geen zoden aan de dijk, het zet het land zelfs onder water. En het water staat velen aan de lippen.

Afbeelding

https://tpo.nl/2018/11/26/d66-snapt-inv ... ntegratie/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Mahalingam »

Sinds 1945 is de overheid bezig met de woningnood die nog altijd niet is opgelost. Ik kan alleen maar bedenken dat die situatie voor onze regenten als wenselijk wordt gezien.
En dat er iedere 4 jaar een stad ter grootte van Meppel moet worden bijgebouwd vanwege de immigratie, schijnt ze ook te ontgaan.
Enorme prijsstijging nieuwbouwhuizen in korte tijd
Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers in zijn eigen databank en die van het Kadaster. Daaruit blijkt dat nieuw gebouwde koopwoningen in het derde kwartaal van 2018 maar liefst 17 procent duurder waren dan een jaar eerder. De prijzen van bestaande koopwoningen stegen in dezelfde periode met ‘slechts’ 9,2 procent. Daarmee steeg de prijs van een koopwoning in Nederland gemiddeld met 10,2 procent, de één na grootste stijging binnen de Europese Unie.
[...]
Zowel bij nieuwbouw- als bestaande koopwoningen was het aantal verkochte woningen in elk kwartaal van 2018 lager dan een jaar eerder. Daaruit kan geconcludeerd worden dat koopwoningen voor steeds meer kopers te duur zijn en onverkoopbaar dreigen te worden.
https://www.ad.nl/economie/enorme-prijs ... ~abb3c643/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

De woningmarkt is onder de kabinetten Rutte volledig verziekt en het wordt nog erger

Door: Syp Wynia, 12:35, 30 maart 2019

Afbeelding

Natuur, klimaat en asielzoekers gaan voor

De woningnood is een van de grootste sociale kwesties uit de Rutte-jaren. Toen de economie tien jaar geleden instortte, werd de bouw onder het vierde kabinet-Balkenende nog even gestimuleerd. Maar onder de kabinetten-Rutte werd de crisis in de economie juist vergroot. Er werd niet alleen bezuinigd, maar ook werden de lasten verzwaard. De bouw was het grootste slachtoffer. Alles kwam stil te liggen. Ook gemeenten legden de bouw van nieuwe wijken stil.


Maar ondertussen ging de immigratie wel door en de afgelopen vijf jaar in versterkte mate. Ieder jaar krijgt Nederland er per saldo 100.000 inwoners bij, vrijwel geheel door immigratie. Terwijl expats worden binnengehaald en Polen en asielzoekers mogen komen, heeft dat nooit geleid tot een grootscheeps programma voor meer onderdak in Nederland. Sterker nog: expats verdienen vaak genoeg om ergens te kunnen wonen en asielzoekers worden voorgetrokken voor een sociale huurwoning. De stille woede over het tekort aan woningen en de oneerlijke behandeling van starters en hardwerkende Nederlanders die net teveel verdienen en niets betaalbaars kunnen vinden is groot.

Het kabinet RutteDrie vergroot het probleem, door Nederland klimaatkoploper te willen maken, met de woningen van de Nederlanders als proefkonijn. Nieuwe woningen mogen niet aan het gas, oudere woningen moeten van het gas af. De kosten per woning: enkele tienduizenden euro’s tot 75, 80.000 euro. Het gereguleer rond de woningen en de woningbouw omwille van het klimaat betekent dat er nog minder wordt gebouwd en dat wat er gebouwd wordt peperduur is.

De huisvesting van de Nederlanders lijkt niet alleen voor het Rijk, maar voor alle overheden een sluitpost te zijn geworden. Terwijl het in 1983 nota bene een grondwettelijke taak is geworden om te zorgen voor ‘voldoende woongelegenheid’. Dat was een bizarre aanvulling van de grondwet, maar feit is dat de overheid daar al minstens sinds 2010 met de pet naar gooit.

In de praktijk is ‘voldoende woongelegenheid’ een restpost. Het is het laatste dat er toe doet. In de praktijk is die woongelegenheid voor de overheid van minder belang dan allerlei andere prioriteiten. Het financieringstekort gaat voor, de open grenzen gaan voor, de toestroom van ‘kenniswerkers’ gaat voor, de asielzoekers gaan voor, de natuur gaat voor, het klimaat gaat voor en het eigenbelang van provincies en gemeenten gaat voor. De schaarste aan woningen was in de Rutte-jaren nooit een serieus probleem. Met als gevolg dat honderdduizenden Nederlanders noodgedwongen samenwonen, bij de ouders blijven wonen of door hoge huren de helft van hun inkomen kwijt zijn aan woonlasten.

De provincies en gemeenten zijn ook schuldig. Het Centraal Planbureau kwam op 25 maart 2019 met een rapport waarin het haperende bouwproces in Nederland in kaart werd gebracht. En wat bleek? Provincies hebben wel oog voor de natuur maar niet voor de woningschaarste. En gemeenten gedragen zich niet als verantwoordelijke overheid, maar als belanghebbende: als er ze er zelf niets aan kunnen verdienen steken ze geen poot uit om nieuwe woningen te laten bouwen.

Voor alle duidelijkheid: wat mij betreft moet de schaarse natuur in Nederland worden beschermd, zodat er ook voor de grutto en de kievit nog een beetje ruimte overblijft. Maar als de overheid dat ook wil, dan zouden er grenzen moeten worden gesteld aan de bevolkingsgroei – en die groei wordt vrijwel uitsluitend veroorzaakt door immigratie. Het is een bekende linkse paradox waar ook het kabinet RutteDrie niet uitkomt: enerzijds de grenzen open zetten, anderzijds de natuur willen beschermen. Maar beide willen kan niet en al helemaal niet als ook de landbouw een beschermde status geniet.

Het is mooi af te lezen aan de grondprijzen. Natuurgrond kost 1 euro, landbouwgrond 6 euro en bouwgrond in Nederland gemiddeld 425 euro. Natuur wordt beschermd, het boerenbedrijf wordt beschermd en de burger blijft onbeschermd achter.

De eerste categorie grote verliezers zijn de mensen die wel recht hebben op een sociale huurwoning, maar niet – zoals asielzoekers – als urgent worden beschouwd. In Amsterdam kun je dan bijvoorbeeld zo maar 15 jaar op de wachtlijst staan en overgeleverd zijn aan allerlei dure, illegale en oncomfortabele situaties. Als je eenmaal toch zo’n goedkope huurwoning in een dure stad weet te bemachtigen, geef je die nooit meer op – ook niet als je eigenlijk teveel verdient en zelfs niet als je zelf elders woont. In Amsterdam is 55 procent van de stad sociale huurwoningen en de schattingen van misbruik (scheefwonen, illegale onderhuur, toeristenverhuur, hennepplantages) lopen in de tientallen procenten.

De tweede categorie verliezers zijn de mensen die – omdat ze iets teveel verdienen – geen recht hebben op een sociale huurwoning, maar ook weer te weinig verdienen om een koopwoning of een niet-gesubsidieerde huurwoning te kunnen betalen. Voor hen is er niets. Het is er niet makkelijker op geworden doordat de financieringseisen voor koophuizen zijn verhoogd en het tekort aan huurhuizen zo groot is dat vooral in de grote steden deze huren de pan uit rijzen. Een flatje van enkele tientallen vierkante meters voor 1250 euro in de maand is geen bijzonderheid.

Het kabinet RutteDrie en sommige gemeenten zeggen er wel wat aan te willen doen, maar zijn geneigd tot maatregelen die het eerder slechter maken dan beter. Ze zijn volledig gefocused op ‘de middenhuur’, te weten extra woningen met een huur van 720 tot 1000 euro in de maand. En dat willen ze dan doen door woningbouwverenigingen meer van deze woningen beschikbaar te laten stellen of door beleggers een huurplafond op te leggen.

Alle kans dat minister Kajsa Ollongren en gemeenten als Amsterdam het probleem zo eerder groter maken dan kleiner. Hét probleem van de Nederlandse woningmarkt in het algemeen en de Amsterdamse in het bijzonder, is dat de Nederlandse woningmarkt niet of nauwelijks bestaat, òf volledig verstoord is. Een normale uitwisseling van vraag en aanbod bestaat niet, bijna alles is op de een of andere manier overgereguleerd. En minister Ollongren lijkt vaak meer geïnteresseerd in de bouw van windmolens en zonneparken voor het klimaat dan in de bouw van woningen voor burgers.

Wonen wordt in Nederland gesubsidieerd. Nergens in de beschaafde wereld zijn er zoveel ‘sociale’ huurwoningen als in Nederland, bijna 36 procent van het totaal. Dat is al absurd natuurlijk, dat in een van de welvarendste landen ter wereld meer dan een derde van de bevolking (indirect) door de overheid onderdak wordt gebracht. De woningbouwverenigingen hebben hun kapitaal kunnen opbouwen door subsidies uit het verleden en doordat ze allerlei kortingen krijgen die particuliere concurrenten niet hebben. En hun ‘sociale’ huurders worden gesubsidieerd in vergelijking met hun minder fortuinlijke buren doordat ze (veel) minder huur hoeven te betalen en vaak ook nog recht hebben op huurtoeslag.

Kopers hebben recht op aftrek van hun hypotheekrente – al wordt het wat minder – en kennen nog wat fiscale voordelen, die ook als ‘subsidie’ kunnen worden beschouwd. Zodoende woont ongeveer 60 procent van de Nederlanders in een (fiscaal) gesubsidieerde eigen woning. En zodoende is er in Nederland maar een heel klein, ongesubsidieerd flexibel marktje van 5 procent particuliere huurwoningen. En die particuliere verhuurders worden ook nog op de nek gezeten met allerlei regels, kosten en beperkingen, waardoor er weinig animo is om in de Nederlandse huurmarkt te investeren.

In dat laatste lijkt wat verandering te komen. Buitenlandse beleggers zijn bezig grote bedragen te steken in complexen Nederlandse huurwoningen. Ze doen in feite hetzelfde als Prins Bernhard jr., ook wel ‘de huisjesmelker’ genoemd. Maar het is onjuist de prins en buitenlandse beleggers als de oorzaak te zien. Zij zijn eerder een symptoom van een zieke woningmarkt.

En die zieke woningmarkt wordt er niet beter op door de maatregelen van Ollongren en de gemeente Amsterdam. Waar het probleem van de Nederlandse woningmarkt bestaat uit subsidiëring en overregulering, denken zij het probleem op te lossen door meer subsidiëring en meer regulering. Nu moeten niet alleen sociale huurders en kopers, maar ook de rest onder de subsidies en de regels worden gebracht. Het zal averechts uitpakken. Te denken dat je een probleem kunt oplossen door de oorzaken te vergroten. Hoe stom kun je zijn?

https://tpo.nl/2019/03/30/syp-wynia-de- ... nog-erger/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Ariel »

Een roep om hulp

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Mahalingam »

In 1945 zou je in de krant gelezen kunnen hebben:
Woningtekort blijft nog tot zeker 1955 groot probleem

En nu kan je in de krant lezen:
Woningtekort blijft nog tot zeker 2030 groot probleem
De woningnood waar we momenteel in Nederland mee te kampen hebben blijft nog zeker tien jaar duren. In 2030 zijn er nog steeds 200.000 woningen te weinig. Met name in de Randstad blijft de situatie nijpend. Dat blijkt uit onderzoek van ABF Research in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

De onderzoekers namen de verwachte bevolkingsgroei, de vraag naar woningen en de ontwikkeling van de woningvoorraad onder de loep. Op basis van die berekening kampt het merendeel van de regio’s in 2030 met een tekort. De verwachting is wel dat het uiteindelijk minder erg wordt omdat er minder baby’s worden geboren.
[...]
Het kabinet maakte in mei vorig jaar afspraken met gemeenten, provincies, marktpartijen en corporaties. Die afspraken moeten ertoe leiden dat er jaarlijks gemiddeld 75.000 woningen worden gebouwd. Dat aantal werd in 2018 met 66.000 nieuwe huizen benaderd, maar dit jaar lukt het niet en gezien de krimp in het aantal bouwvergunningen wordt het ook volgend jaar lastig.
https://www.ad.nl/wonen/woningtekort-bl ... ~a8f338e6/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Mahalingam »

Nog steeds doet de overheid zijn best om de woningnood te laten voortduren. Nu met regels vanwege het klimaat. Zo worden zelfs de meest basale woningen onbetaalbaar voor kopers en huurders. (nu was dat al langer het geval: zie 'huursubsidie'.)
Prijs nieuwbouwhuis rijst pan uit door klimaatregels
Met een stortvloed aan klimaatregels drijft de overheid de prijs van nieuwbouwwoningen op. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) na publicatie van cijfers over de woningmarkt. Het afgelopen kwartaal daalde de verkoop van nieuwe woningen met 13 procent.

Afbeelding

Een van de oorzaken van de dalende verkoop van nieuwbouwhuizen is volgens de NVM de toenemende regeldruk van de overheid. Nieuwe huizen moeten aan steeds meer eisen voldoen, en dat leidt tot prijsstijgingen. Volgens de NVM kiezen kopers daarom steeds vaker voor een bestaand huis, dat een stuk goedkoper is.

Jaarsma: ‘De gemiddelde nieuwbouwwoning is al twee kwartalen op rij 80.000 euro duurder dan een gemiddelde bestaande woning, en dat is echt een probleem.’ Een nieuwbouwhuis kost gemiddeld 387.000 euro in Nederland.
En een hoop nieuwbouwprojecten staan op losse schroeven:
De uitspraak van de Hoge Raad over het stikstofbeleid van de overheid dreigt voor problemen te zorgen.

Want bij nieuwbouwprojecten komt stikstof vrij en de compensatie die daarvoor nodig is, blijkt nog niet goed geregeld. Volgens een inventarisatie van nieuwsrubriek RTL Nieuws zijn daardoor zo’n 1.500 bouwprojecten onzeker geworden. Het uitblijven van meer nieuwbouw kan de huizenprijs verder doen stijgen.
https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... ls-698803/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Mahalingam »

Het gaat goed met de woningnood. Die wordt steeds groter dankzij beleid. Nu kan niet alleen Jan met de Pet geen woning meer kopen vanwege armoede, maar ook de lagere middenklasse valt uit de boot.
In de jaren 90 koste een woning ongeveer 4 jaarsalarissen, nu is dat 9 jaarsalarissen geworden.
Woningdroom spat uiteen voor de middeninkomens
Een eigen huis, met een tuin en auto voor de deur. Het is de droom van elke Nederlander met een normaal salaris. Maar omdat de lonen amper stijgen, lasten toenemen en woningprijzen recordhoogtes vestigen, blijft dit een droom voor steeds meer middeninkomens.

In zes jaar tijd daalde het percentage middeninkomens met een eigen huis van 64,4 tot 61,3 procent vorig jaar. Het aantal tot de vrije huursector veroordeelde middeninkomens verdubbelde in deze periode juist, naar ruim 10 procent. „En het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen alleen maar verder gestegen”, benadrukt Vrieselaar.

Alleen de hoog verdienende middenklasser slaagt er nu nog in aan te pikken in de huizengekte. De rest moet huren. „Dat duidt echt op een scheidslijn die aan het ontstaan is”, zegt De Groot over de cijfers die een heersend onderbuikgevoel onderbouwen. „De lagere middenklasse krijgt minder kans op dezelfde welvaart van generaties voor hen, zoals een eigen huis.”
[...]
Vorig jaar waren middeninkomens gemiddeld bijna een kwart van hun netto besteedbaar inkomen kwijt aan de huur of hun hypotheek, berekenden de Rabo-economen. In de leeftijd 17 tot 34 jaar is zelfstandig wonen zelfs nóg duurder geworden: jongvolwassenen waren in 2018 bijna 30 procent van hun inkomen kwijt aan woonlasten. „Feitelijk word je gedwongen om thuis te blijven wonen of een huisgenoot te nemen”, stelt Vrieselaar.
https://www.telegraaf.nl/financieel/531 ... eninkomens
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Mahalingam »

Sinds 1945 zorgt de overheid voor de woningnood. En het lijkt erop dat hoe socialer linkser de bestuurders, hoe groter de woningnood terwijl die bestuurders wel de mond vol hebben van 'meer sociale woningbouw'. Feit is dat onze minimumloners slechts kunnen leven in een minimale woonomgeving dankzij huursubsidie. Want al die socialistische (waren ze vroeger) woningbouwers slagen er niet in om betaalbare woningen te bouwen. En dat wordt erger vanwege de klimaathysterie.
Zie Amsterdam :
Bouwers keren stad de rug toe: ‘Amsterdam heeft enorm probleem’
msterdam heeft een enorm probleem, zeggen vastgoedontwikkelaars, beleggers en bouwers. Het gemeentebestuur heeft grote ambities om de groeiende woningnood te lenigen. In het collegeakkoord staat dat er elk jaar zeker 7500 woningen bij moeten komen. “Dat gaat Amsterdam nooit halen,” zegt Frank van Blokland, directeur van IVBN, de belangenvereniging van vastgoedbeleggers. “Het gaat helemaal niet goed.”

Vesteda, Nederlands grootste belegger in huurwoningen, doet voorlopig niets meer in Amsterdam, zegt directeur Gertjan van der Baan. “Wij kijken nu liever naar andere gemeenten in de regio.”
Maarten de Gruyter, directeur van projectontwikkelaar Boelens de Gruyter, ziet dat diverse bouwprojecten in de stad tot stilstand komen.

Gasloos bouwen
De bouw in de stad loopt zelfs terug, zegt Jan Overtoom, die namens branchevereniging Bouwend Nederland verantwoordelijk is voor de regio Amsterdam. “En die daling zal de komende jaren alleen maar sterker zijn.”

De kosten zijn de oorzaak van de nieuwe bouwcrisis. Beleggers en ontwikkelaars krijgen de begroting voor bouwprojecten niet meer rond. De grond die de gemeente uitgeeft, is te duur, de bouwkosten lopen op en de duurzaamheids­eisen, zoals gasloos bouwen, zorgen voor extra kosten.

De afname is al zichtbaar in de cijfers. Het aantal verstrekte bouwvergunningen daalt in Amsterdam, net als in de rest van Nederland. In 2018 zijn 3018 vergunningen afgegeven voor koop- en huurwoningen in Amsterdam, in 2017 waren dat er 3498, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Omdat het een paar jaar duurt voordat de vergunde ­woningen klaar zijn, zullen de bouwcijfers van 2021 en 2022 lager zijn, voorspellen de vastgoedpartijen.

Makelaarsvereniging NVM constateert nu al dat minder nieuwbouwwoningen in de verkoop gaan dan een jaar geleden. Hierdoor zijn de prijzen hoog en haken kopers af.

Vinger aan de pols

Dat wethouder Laurens Ivens nu nog bouw­records vestigt – in 2018 zijn meer dan 8600 woningen in aanbouw genomen – is het gevolg van een inhaalslag van bouwbedrijven na de crisis, zegt Vestedadirecteur Van der Baan. “Door de focus op bouwrecords strooit de gemeente ons zand in de ogen. Ik zit hier al heel lang mee in mijn maag: die 7500 woningen per jaar zijn onhaalbaar. Kijk maar naar de bouwvergunningen.”

Vooral de middeldure woningen, bedoeld voor bijvoorbeeld leraren en verpleegkundigen, komen nauwelijks van de grond. In 2018 zijn 1150 middeldure woningen in aanbouw genomen, veel minder dan de ambitie van het gemeentebestuur om jaarlijks 1670 huizen met een maximale huur van 971 euro te realiseren.

Vastgoedpartijen zeggen dat de komst van dit soort betaalbare huurwoningen onmogelijk is door de hoge grondprijzen en de strenge eis dat de huur 25 jaar nauwelijks mag stijgen. “Wij komen hier niet meer uit,” zegt De Gruyter.

Wethouder Ivens maakt zich weinig zorgen dat de bouw stilvalt. “Er wordt nog volop gebouwd.” Hij weet dat vastgoedpartijen afhaken en dat het aantal bouwvergunningen afneemt. “Ik houd de vinger aan de pols. We krijgen nog voldoende inschrijvingen binnen voor projecten.”
https://www.parool.nl/amsterdam/bouwers ... ~b1df61ce/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

Huurders worden opgelicht en betalen alweer dubbel zo laat onderstaand artikel weten. Het CBS kwam gisteren met de cijfers over de huurstijgingen van dit jaar. Voor sociale huurwoningen was dat 2% en voor sociale huurwoningen van particulieren 3,3%. Daarmee komt de gemiddelde stijging voor sociale huurwoningen uit op 2,5%, bijna het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. 2,6% huurverhoging gemiddeld over de laatste 10 jaar, ook tijdens de bankencrisis, terwijl de laagste inkomens het hardst werden getroffen door de crisis en juist de gezinnen en alleenstaanden met die inkomens in sociale huurwoningen.

De huren worden verhoogd n.a.v. de consumentenprijzen en wat wordt o.a. in deze prijzen meegerekend? Juist: de huurverhoging van een jaar eerder! Ofwel omdat huurders meer moesten gaan betalen in het vorige jaar, mogen ze het komende jaar nog meer gaan betalen, dat is, zo laat onderstaand artikel terecht weten; godvergeten smerige oplichterij. Verantwoordelijk voor deze uitbuitingspraktijken zijn natuurlijk weer de bekende kartelpartijen.
www.stopdebankiers.com

https://ejbron.wordpress.com/2019/09/06 ... bevolking/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

Veel mensen die een sociale huurwoning hebben, komen in financiële problemen en hebben te weinig geld om van te leven. Helaas weet ik er alles van, maar dat terzijde. Een kwart tot de helft van alle huurders is zoveel geld kwijt aan woonlasten en verplichte verzekeringen dat er te weinig overblijft om normaal van te leven. Het gaat in Nederland om zo’n 800.000 huishoudens, met dank aan de Rutte-kabinetten, die liever hun geld aan de EU geven om er allerlei dingen mee te doen om het globaliserende, centraliserende en totaliserende EU/VN-beleid mee te financieren.
www.rtlz.nl

https://ejbron.wordpress.com/2019/09/14 ... -noodzaak/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

Woningnood...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Pilgrim »

VIDEO Alexander Kops (PVV): “85.000 woningen worden weggegeven aan gelukzoekers!”
20 feb. 2020

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tekort aan betaalbare huurwoningen

Bericht door Mahalingam »

En ondertussen stopt de nieuwbouw in Amsterdam. Dankzij bemoeienis van Rijk en vooral de gemeente zelf met extra regeltjes en eisen. Betaalbare (ook sociale) woningen vallen niet meer te bouwen, dus wordt er niet gebouwd.
De bouw van nieuwe woningen in Amsterdam valt helemaal stil
In het laatste kwartaal van 2019 zijn nog maar zestien vergunningen aangevraagd voor een nieuwe koopwoning. Over twee jaar komt er in Amsterdam bijna geen woning meer bij.
[...]
De gemeente wil gemiddeld 7500 woningen per jaar bouwen. De afgelopen jaren leek Amsterdam dit aantal te halen, maar volgens Buijs van ABN Amro zit de bouw nu op een kantelpunt. “Als dit doorzet, zal het woningtekort niet afnemen.”

Volgens Jan Overtoom, regiomanager Amsterdam voor Bouwend Nederland, ‘kachelt de nieuwbouw in Amsterdam achteruit.’ Hij wijt deze teruggang vooral aan de snelstijgende bouwkosten. Personeel en materiaal zijn duur. Amsterdam belooft hiermee rekening te houden bij de uitgifte van de grond: als de kosten stijgen, moet de grondprijs dalen, maar volgens Bouwend Nederland is dit slechts theorie. “Bouwbedrijven krijgen het niet meer rond gerekend in Amsterdam,” zegt Overtoom. “Dus trekken ze de stad uit.”
[...] Daarnaast stelt Amsterdam veel hogere eisen aan duurzaamheid van huizen, waardoor de kosten nog meer oplopen.
https://www.parool.nl/amsterdam/de-bouw ... ~b1a0b58c/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie