Nederland: Niqab, boerka verbod.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Nederland: Niqab, boerka verbod.

Bericht door Mahalingam »

Nederland: land met boer, kaas en boerkaas.
OV-bedrijven bezorgd over naderende boerkaverbod
Trein-, bus- en trambedrijven zijn bezorgd over het naderende boerkaverbod. Zij zien het niet zitten om voertuigen stil te zetten wanneer iemand met een boerka instapt.
Ook vrezen de vervoerders dat de politie niet komt opdagen als daarom wordt gevraagd.

"Wij zijn voor handhaving afhankelijk van de politie," zegt secretaris Arjan Vaandrager van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), dat namens negen grote ov-bedrijven spreekt. "Wat als de politie hieraan geen prioriteit geeft, zoals burgemeester Halsema van Amsterdam nu al heeft gezegd? Wanneer de politie niet komt opdagen, kan dat gevolgen hebben voor de veiligheid van ov-personeel."
[...]
Ook vakbond FNV voorziet problemen. "Het is niet aan buschauffeurs om het boerkaverbod te handhaven," vindt FNV-woordvoerder Ron Sinnige. "Zij zijn er om mensen van A naar B te vervoeren. Iemand aanspreken op het niet hebben van een kaartje is heel wat anders, dat gaat over je taak als vervoerder. Het boerkaverbod heeft daar niets mee te maken."
https://www.parool.nl/amsterdam/ov-bedr ... ~a4609229/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
Student een overjarige deuger draagt bivakmuts bij zijn diploma-uitreiking uit protest tegen boerkaverbod: ‘gezichtsbedekking bevordert de dialoog juist’. :scratch:

Tegenstander boerkaverbod haalt zich woede op hals van hogeschool

Een 60-jarige student heeft zich de woede op de hals gehaald van de Hogeschool Rotterdam. Erwin Sengers droeg vandaag tijdens een diploma-uitreiking een bivakmuts om een statement te maken tegen het aanstaande verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding, waaronder boerka’s.

Volgens woordvoerster Carmen Mo-Ajok is Sengers te ver gegaan met zijn actie. ,,Wij hebben al een aantal jaren de heldere richtlijn dat gezichtsbedekkende kleding, en dus ook een bivakmuts, in ons onderwijs niet is toegestaan. De hogeschool is van mening dat goed onderwijs gebaat is met goede communicatie, waarbij het kunnen zien van gezichtsuitdrukkingen van groot belang is.’’

Erwin Sengers, in het dagelijks leven zelf actief in het onderwijs, zou geen probleem hebben met een boerkadraagster bij hem in de klas. ,,Mocht ik met zo'n leerlinge te maken krijgen, dan zal ik vragen waarom ze zo’n kledingstuk draagt. Het vergt van mij iets extra’s: omdat ik iemands gelaatsuitdrukking niet kan zien, moet ik via praten erachter zien te komen wat voor vlees ik in de kuip heb. Dat bevordert de dialoog juist.’’

Sengers vervolgt: ,,Goed onderwijs moet bijdragen aan de persoonlijke groei van iemand: wat kan ik, wat wil ik en wie ben ik? Als een man of vrouw uit vrije wil een boerka draagt en zich daar goed bij voelt, wat is daar dan op tegen? Juist in een tolerant land als Nederland zou iedereen moeten kunnen dragen wat hij of zij wil.’’

De hogeschool had liever gezien dat Sengers voor zijn bijdrage aan het maatschappelijke debat een andere manier had gekozen. ,,Wij waarderen het als studenten die bijdrage willen leveren. Maar wij zijn het niet eens met de door de student gebruikte argumentatie en zijn van mening dat op basis van onze eigen gedragscode deze actie niet binnen de muren van onze hogeschool had mogen plaatsvinden.’’

In Nederland barstte afgelopen week een discussie los over het aanstaande boerkaverbod. De burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht kondigden aan de nieuwe wet niet actief te gaan handhaven, simpelweg omdat andere zaken volgens hen belangrijker zijn.

Het idee voor Sengers actie ontstond tijdens het lezen van de ochtendkrant. ,,Mijn oog viel op een foto van Afghaanse studentes die hun verplegingsdiploma in ontvangst namen. Ze droegen een boerka, met een academisch vierkant hoofddeksel met kwast. Daarop dacht ik: in Nederland moet dat tóch ook gewoon kunnen, je diploma in ontvangst nemen met gezichtsbedekkende kleding aan.’’

Emancipatiestrijd
Sengers begrijpt ook wel dat er vrouwen zijn die vanwege hun geloof van hun echtgenoot een boerka moeten dragen. ,,Het niet mogen dragen van een boerka is even erg als het wel moeten dragen. Vrouwen die worden gedwongen een boerka te dragen, kunnen daartegen juridisch actie ondernemen. Ze moeten dan zelf wel die emancipatiestrijd aangaan.’’

Sengers vraagt zich af hoe Nederland zou reageren als de regering een verbod zou afkondigen op het dragen van tatoeages. ,,Waarschijnlijk zou iedereen dat absurd vinden. Maar vergeet niet: tot tien jaar terug was een zichtbare tatoeage nog een reden om afgewezen te worden tijdens een sollicitatieprocedure. Nu zie je elke kantoortuin mensen zitten met sleeves (tatoeages over de hele armlengte, red.).’’

Overigens kostte het Sengers weinig moeite aan een bivakmuts te komen: ,,Ik ben motorrijder, dus ik draag geregeld zo'n ding.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Mahalingam »

Het boerkaverbod verhult een groter probleem
Jonge moslims hebben last van onzichtbaar religieus fanatisme in eigen kring, merkt Kai Pattipilohy, creatief directeur van Diversion, een bureau voor maatschappelijke innovatie.
[...]
Bij Diversion, een bureau voor maatschappelijke innovatie, werken jaarlijks zo’n 250 studenten met verschillende achtergronden, onder wie veel jonge moslims. Regelmatig hoor ik van hen dat ze hun leven en geloof niet kunnen beleven zoals ze zelf zouden willen. Soms omdat ze zich buitenspel gezet voelen door de Nederlandse samenleving, maar vaak ook omdat hen vanuit hun ‘eigen’ gemeenschap op verregaande wijze de maat wordt genomen.

Onlangs was dit mechanisme ook zichtbaar voor de buitenwereld. De acteurs Achmed Akkabi en Nasrdin Dchar werden op sociale media gelyncht omdat ze geen goede moslim zouden zijn. De een omdat hij in een film een homo speelde, de ander omdat hij in een traditioneel gewaad naast zijn kerstboom poseerde op Instagram.
Excessen

Deze excessen zijn geen uitzondering, het is voor een deel van de jongeren uit migrantengemeenschappen dagelijkse kost. Zeker, voor een aantal van hen is de wereld de afgelopen decennia juist ­vrijer geworden. Maar in vrijheid je ­eigen keuzes kunnen maken, is nog lang niet altijd de regel. Veel jongeren die graag als gematigd (of niet praktiserend) religieus door het leven zouden gaan, voelen zich buitengesloten op het moment dat zij niet meedoen aan een wedstrijdje conservatief zijn met eigen leeftijdsgenoten.

Voorbeelden te over. Meisjes die niet op kamers durven te gaan wonen voordat ze in het huwelijksbootje stappen uit angst geëxcommuniceerd te worden. Ze worden buitengesloten als ze naast een man in de collegebanken gaan zitten in plaats van achter in de zaal, buitengesloten als ze vrienden zijn met homo’s, joden of andersdenkenden. Ze worden zelfs buitengesloten als ze kiezen voor een open keuken in hun huis en mannen en vrouwen dus niet langer door keuken en huiskamer van elkaar gescheiden zijn.
[...]
De politieke denkfout dat Nederlanders met een migratieachtergrond voornamelijk behoefte hebben aan een conservatieve levensstijl, zorgt voor een selectieve bescherming van grondrechten waarbij keuzevrijheid in het gedrang komt. Hiermee maakt de politiek zelf de weg vrij voor fanatisme dat mensen ervan weerhoudt vorm te geven aan een nieuwe, modernere manier van leven, tradities en geloofsbeleving.
https://www.trouw.nl/opinie/het-boerkav ... ~aaf8c445/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

Het is alsof ik vraag of je je broek uit wil doen als je naar het gemeentehuis gaat", zegt Karima van de werkgroep Blijf van mijn Nikab af.

De dames geven nu zelf toe dat hoofdhaar in islam het zelfde is als schaamhaar..
en hun sieraden niet tonen, behalve aan hun echtgenoten, hun vaders, de vaders van hun echtgenoten, hun zonen, de zonen van hun echtgenoten, hun broeders of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun (moslim) vrouwen (i.e. hun zusters in Islaam), of de slavinnen die zij bezitten , of oude mannelijke bedienden die geen begeerte meer hebben, of kleine kinderen die nog niet op de ‘Awrah van vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te onthullen. En jullie allen smeken Allaah jullie te vergeven, O gelovigen, hopelijk zullen jullie welslagen.”.Soerah 24:31

Wat naar voren komt in de bovenstaande ayaa, is dat het toegestaan is voor de gelovige vrouwen hun sieraden te tonen (die plekken van de sieraden: het gezicht, haar, nek, onderarm en de schenen, wallahu’alam) als zij in het gezelschap zijn van gelovige vrouwen, of slavinnen, of kinderen die nog niet (met gevoelens van lust) naar de Awrah van de vrouwen kijken.
Ondanks het verbod blijven deze vrouwen hun nikab dragen

Niet meer met het openbaar vervoer reizen, naar de huisarts of je kind van school halen: voor Karima en Esther gaat het dagelijks leven er heel anders uitzien nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met het gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding. Hun nikab afdoen is voor hen namelijk geen optie.

In Nederland dragen naar schatting 150 vrouwen een nikab of boerka. Wat betekent de wet voor hen? Karima en Esther geven antwoord. "Het is alsof ik vraag of je je broek uit wil doen als je naar het gemeentehuis gaat", zegt Karima van de werkgroep Blijf van mijn Nikab af.

Je hoort vrouwen met een nikab of boerka niet vaak in de media. En dat is niets voor niets, legt Karima uit: "Een vrouw die een nikab draagt, treedt niet graag op de voorgrond. Het is dus voor mij lastig om voor een camera te gaan staan. Ik doe het nu, omdat het belangrijk is dat we als vrouwen zelf uitleggen waarom we een nikab dragen. Mensen hebben het vaak over mij, maar het is beter als ik het zelf vertel."

De politiek koos voor het gedeeltelijke verbod op gezichtsbedekkende kleding vanwege de veiligheid en communicatie op plekken waar veel mensen samenkomen. Het gaat bijvoorbeeld om scholen, het ov en overheidsgebouwen. Het verbod geldt ook voor mensen die op deze plekken bedekkende helmen en bivakmutsen willen dragen. Maar voor vrouwen die een nikab dragen, voelt de nieuwe wet vooral als een aanval op de manier waarop ze hun geloof willen belijden.

Want volgens Karima en Esther zijn er nu geen problemen. "Op alle plekken waar we onze moeten identificeren, doen wij dat al", zegt Karima. "Bij bijvoorbeeld de aanvraag van een paspoort doen we onze nikab omhoog, zodat een ambtenaar onze identiteit kan checken." Straks kunnen ze een boete krijgen als ze alleen al het gemeentehuis en ziekenhuis inlopen.

"Er is in Nederland nog nooit een incident geweest met nikabdraagsters", zegt Karima. "Het is symboolpolitiek, gebaseerd op gevoelens en niet op feiten." "Het is een kleine groep, die niet tot problemen leidt", vindt ook Esther.

Vooroordelen die mensen hebben, zijn volgens Karima en Esther dat elke nikabdraagster in Nederland uit het buitenland komt. Dat is bij hen niet het geval. Beiden zijn geboren in Nederland, Esther bekeerde zich pas op haar 17e tot de islam. Ze zeggen dat ze absoluut niet gedwongen zijn.

"Juist het ongemak en de angst van de maatschappij heeft me er lang van weerhouden een nikab te dragen", zegt Karima. "Maar ik wilde dit heel graag en heb met volle overtuiging voor mijn geluk gekozen. Ik heb me er alleen wel op verkeken over hoe negatief naar nikabdraagsters wordt gekeken."

Esther bekeerde zich tot de islam toen ze een tiener was. Dat ze zich bijna helemaal bedekt, is haar interpretatie van de Koran."Ik verdiepte mij in het geloof en ging steeds verder met het praktiseren ervan. Vanuit daar is de keuze ontstaan om mijn handen en gezicht te bedekken. Je bent vrij om het te doen en ook vrij om het niet te dragen."

Of andere vrouwen in Nederland de nikab vrijwillig dragen, is volgens arabist Jan Jaap de Ruiter van de Tilburg University niet te zeggen. "Het is moeilijk in te schatten in hoeverre er mannelijke dwang achter zit", licht hij toe. "Maar ik denk dat je in de Nederlandse context ervan uit kunt gaan dat het dragen van een nikab vaak een bewuste keuze is van de vrouw."

Hoe zij nu verder moeten, weten Karima en Esther nog niet precies. "Ik maak me wel zorgen", zegt Esther, die met haar zoon elke week naar het ziekenhuis moet. "De artsen in het ziekenhuis kennen me onderhand, dus ik hoop dat ze er niet in meegaan." Vanwege het verbod is ze gestopt met haar studie islamitische wetenschappen.

Karima hoopt dat de gemeenten het idee van de Amsterdamse PvdA-fractieleider Sofyan Mbarki zullen navolgen. Hij zegt dat de handhaving van het verbod voor zijn partij "geen prioriteit heeft". "Daar gaan we ons als werkgroep nu voor inzetten", zegt Karima. "Want een gedoogbeleid zou een goede optie zijn."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

Haagse moslims bezorgd om nikabverbod: ‘Geef geen prioriteit aan handhaving’

De Federatie Islamitische Organisaties (FIO), de belangenvereniging voor moslims in Den Haag, wil dat de gemeente geen prioriteit geeft aan de handhaving van het nikabverbod. De federatie is bang dat moslima’s die een nikab dragen door het verbod niet meer over straat durven.

Het veelbesproken verbod gaat vanaf 1 augustus in. Dan mag in het onderwijs, in overheidsgebouwen, in de zorg en in het openbaar vervoer geen gezichtsbedekkende kleding worden gedragen. In de volksmond wordt het ook wel het boerka- of nikabverbod genoemd. Volgens FIO-bestuurslid en moskeevoorzitter van de Haagse As-Soennahmoskee Abdelhamid Taheri zijn Haagse moslims bezorgd om de invloed van dit verbod op hun leven.

De FIO gaat op 10 juli in gesprek met de gemeente om te vragen geen prioriteit te geven aan de handhaving van het verbod. ,,Het is pure symboolpolitiek”, vindt Taheri. ,,Zo’n wet dient nergens voor. Er is nooit een probleem geweest met vrouwen met een nikab of boerka. We weten heus wel dat de gemeente de wet niet kan veranderen, maar we willen dat ze naar ons luisteren en dat de rust weer kan terugkeren in de moslimgemeenschap.” Ook de Partij van de Eenheid wil dat de gemeente het verbod niet handhaaft en heeft aan de burgemeester daar schriftelijke vragen over gesteld.

‘Vrouwen raken geïsoleerd’
In Den Haag zijn er tientallen vrouwen die een nikab of boerka dragen. ,,Die vrouwen worden door het verbod beperkt in hun individuele vrijheid. Het zijn juist vrouwen die er zélf voor hebben gekozen om een nikab te dragen”, zegt bestuurslid Taheri. ,,De gevolgen van een nikabverbod zijn niet te overzien: vrouwen zullen straks niet meer naar de school van hun kinderen durven, of hun zieke kind naar een ziekenhuis durven te brengen. Het is toch precies wat we níet willen, dat moslima’s geïsoleerd raken?”

Naast de individuele bezorgdheid is Taheri ook bang voor de maatschappelijke onrust die ontstaat als het verbod gehandhaafd wordt. Mensen die tegen de islam zijn, worden volgens hem gesterkt in dat gevoel als zij bijvoorbeeld zien dat een moslima met nikab uit een tram wordt gezet. ,,Taferelen als in Zuid-Afrika krijgen we dan”, gruwelt de As-Soennah-voorzitter.

Amsterdam wil niet handhaven
Volgens Taheri moet Den Haag een voorbeeld nemen aan Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Eind 2018 gaf Amsterdamse burgemeester Femke Halsema aan het verbod niet te handhaven. ,,Er is schaarste op het vlak van handhaving en daardoor moet ik kiezen waar je prioriteit aan geeft en dan komt dit wat mij betreft helemaal onderaan”, zei ze toen. Dat viel niet goed in de Tweede Kamer. ,,Het is een prachtige gemeente, een prachtige stad. Maar er is geen status aparte voor Amsterdam”, reageerde VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff toentertijd. ,,Net als in de rest van Nederland gelden de wetten van Nederland.”

Ook in Utrecht en in Rotterdam werd aangegeven geen prioriteit te geven aan de handhaving van het verbod.

Burgemeester Krikke van Den Haag wilde toen niet zo hard van stapel lopen als haar collega’s. ,,Wij vinden het niet wenselijk als iedere gemeente haar eigen pad kiest en zelf bepaalt welke wetten wel en welke wetten niet gehandhaafd worden’’, zo stelde ze in november. ,,We zijn één land met één parlement dat op een democratische wijze wetten aanvaardt.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

Boerkaverbod bijna van start: hoe werkt het?

Op 1 augustus is het zo ver: dan gaat het boerkaverbod van start. Het verbod is vanaf dat moment in heel Nederland van kracht. Maar wat houdt het precies in? En hoeveel moet je lappen als je toch ongeoorloofd gezichtsbedekkende kleding draagt? Vijf vragen over het boerkaverbod.

Wat is er precies verboden?
Je mag vanaf augustus niet langer gezichtsbedekkende kleding in het openbaar vervoer, ziekenhuizen, onderwijs- en overheidsgebouwen dragen. Daar valt alles onder wat iemand onherkenbaar maakt, omdat het gezicht geheel bedekt wordt of enkel de ogen zichtbaar zijn, zoals bij een boerka, nikab, integraalhelm of bivakmuts. Het initiatief voor de wet kwam in 2005 van PVV-leider Geert Wilders. De Tweede Kamer ging in het najaar van 2016 met een afgezwakte versie van het wetsvoorstel akkoord, terwijl de Eerste Kamer in juni vorig jaar eveneens instemde. Vergeleken met de omliggende landen is Nederland relatief laat. Zo geldt in België en Frankrijk al sinds 2011 een volledig boerkaverbod, in Duitsland werd in 2016 een gedeeltelijk verbod ingevoerd.

Waarom is het verbod ingesteld?
„In Nederland heeft u het recht om u te kleden zoals u wilt, wat anderen daar ook van vinden”, staat er bij de wetstoelichting op rijksoverheid.nl. „Maar in bepaalde situaties moeten we elkaar kunnen aankijken en herkennen.” Vandaar de specifieke locaties waarop een boerka verboden is. Het wetsvoorstel is dan ook een uitvoering van de afspraak in het regeerakkoord ’Bruggen slaan’ van het kabinet-Rutte II. Door elkaar te kunnen aankijken, groeit de transparantie, het onderling begrip en vertrouwen, zo luidt de redenering.

Mag je dan nergens meer een boerka dragen?
Nee, zo zwart-wit is het ook niet. Er zijn een aantal uitzonderingen. Zo mag je in de genoemde locaties wel je gezicht bedekken als dit nodig is voor werk of voor sport of bij evenementen als een feest. Ook geldt het verbod niet als het dragen van deze kleding noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of veiligheid. Ben je cliënt, patiënt of bezoeker van een zorginstelling, dan geldt het verbod niet in de zogenaamde residentiële delen, waar patiënten verblijven. Die gelden tenslotte als hun privédomein. Bovendien mag je nog altijd gezichtsbedekkende kleding op straat dragen, tenzij de politie je vraagt die af te doen voor identificatie.

Hoe hoog is de boete?
Houd je je niet aan genoemde regels, dan kun je een boete van 150 euro krijgen. Maar het OM wijst erop dat het boetebedrag kan oplopen als je ook andere strafbare feiten pleegt, zoals wanneer je niet wilt of kunt voldoen aan de identificatieplicht of met een boerka of nikab weigert de verboden ruimte te verlaten. Volgens het OM is het vervangen van de boete door een taakstraf niet mogelijk, omdat het om een boete van de laagste categorie gaat.

Hoe wordt er gehandhaafd?
Zodra vertegenwoordigers van de overheid, ziekenhuizen en vervoerders een overtreder aantreffen, moeten ze die persoon er eerst op wijzen en vragen de gezichtsbedekkende kleding te verwijderen of het pand of vervoermiddel te verlaten. Pas als dat verzoek wordt genegeerd, kan de politie worden ingeschakeld. Ook in Amsterdam. Al is burgemeester Femke Halsema geen groot fan van de wet en gaf ze aan te twijfelen over handhaving. Ze stelde afgelopen jaar nog dat ze de wet niet bij de stad vond passen. „Het past niet dat wij mensen uit de tram halen, omdat ze de nikab dragen. Dat is onbespreekbaar, lijkt me.” Na ophef over die opmerkingen moest ze toegeven dat het verbod ’vanzelfsprekend’ ook geldt in de hoofdstad.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Mahalingam »

Toen in Frankrijk de boerka verboden werd kwamen er al gauw rijke Arabieren opduiken die alle boetes zouden gaan betalen. Er zijn diverse boerka-beloningsfondsen.
Nu gaan we in Nederland ook een beetje moeilijk doen over boerka's en aanverwante (boete 150 euro per keer). Dus kon ik wachten op de Mohamemdaanse reactie van 'dat gaan wij betalen!'. Hier is die dan:
Nida gaat boetes van nikabdraagsters betalen
Vrouwen die straks een boete krijgen voor het dragen van een gezichtssluier op een plek waar dat niet mag, kunnen een beroep doen op de politieke partij Nida. Die biedt aan om de boetes te betalen. De op de islam geïnspireerde partij ziet het verbod, dat over twee weken ingaat, als een inbreuk op de vrijheid van godsdienst.

Per 1 augustus is gezichtsbedekkende kleding verboden in het openbaar vervoer, scholen, ziekenhuizen en overheidsgebouwen. Dit raakt vooral de naar schatting 200 tot 400 Nederlandse vrouwen die een nikab dragen, een sluier die alleen de ogen niet bedekt.
En natuurlijk gaat het bestuur van Nida geen partijgeld weggeven:
NIDA opent een speciaal rekeningnummer vanwaaruit de boetes kunnen worden betaald. Als de kosten te hoog uitvallen, dan volgt een crowdfundingsactie. Yilmaz kwam op het idee nadat burgemeester Krikke van Den Haag vorige week liet weten dat zij het verbod gaat handhaven. De steden Amsterdam, Utrecht en Rotterdam zeiden eind vorig jaar dat ze de handhaving geen prioriteit gaan geven.
https://www.trouw.nl/binnenland/nida-ga ... ~bb5145ea/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

Islam heeft weer gewonnen.
Ziekenhuizen gaan boerkaverbod niet handhaven

Meerdere ziekenhuizen zijn niet van plan het boerkaverbod te gaan handhaven. Zij vinden het verbod op gezichtsbedekkende kleding onwenselijk, omdat het kan leiden tot het mijden van noodzakelijke zorg. De Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) vindt handhaving ook geen taak van ziekenhuizen.

Vanaf 1 augustus is het verboden om gezichtsbedekkende kleding te dragen in overheidsgebouwen, zorginstellingen, het onderwijs en het openbaar vervoer. Wie op deze locaties toch dat soort kleding draagt, kán door een medewerker worden verzocht om de gezichtsbedekking af te doen of anders de plek te verlaten.

Precies in dat woordje ‘kan’ zit de crux. Volgens het Albert Schweitzer ziekenhuis, met locaties in Dordrecht, Zwijndrecht en Sliedrecht, geeft de wettekst instellingen de mogelijkheid om zelf af te wijken van het verbod en toch toe te staan dat gezichtsbedekkende kleding wordt gedragen.

De raad van bestuur van het ziekenhuis heeft besloten het boerkaverbod voorlopig niet te zullen handhaven. Dat wil zeggen dat gezichtsbedekkende kleding in de min of meer openbare delen van het ziekenhuis wordt gedoogd. Concreet betekent dit dat beveiligers de personen in kwestie daar niet op zullen aanspreken en ook bellen ze de politie niet.

met een boerka of nikab zal pas in de beslotenheid van een behandelkamer verzocht worden de gezichtsbedekkende kleding af te doen, zodat haar identiteit kan worden vastgesteld en medisch onderzoek kan worden verricht. Bij weigering kan de behandelaar besluiten het onderzoek of de behandeling niet uit te voeren. Voor levensbedreigende situaties wordt een uitzondering gemaakt.

,,Het is geen politiek besluit’’, benadrukt woordvoerder Frank van den Elsen. ,,Wij vinden het recht op toegankelijke zorg het zwaarst wegen van alles. En wij vrezen dat vrouwen die hun sluier af moeten doen, het ziekenhuis zullen mijden.’’

Wie met gezichtsbedekkende kleding een ziekenhuis betreedt, riskeert een boete van 150 euro. Het Erasmus MC en het Maasstad Ziekenhuis bellen de politie niet als iemand weigert de kleding uit te doen. ,,Dat doen we alleen als iemand zich misdraagt’’, stellen de Rotterdamse ziekenhuizen.

Bij het Meander Medisch Centrum in Amersfoort zien ze zelden mensen met gezichtsbedekkende kleding. ,,Als toch iemand zich meldt in een boerka, dan wordt die persoon toegelaten tot het ziekenhuis en niet bij de balie weggestuurd. De identificatie en verificatie waartoe wij verplicht zijn, wordt dan door de behandelend arts achter gesloten deuren gedaan. We streven ernaar dat deze arts altijd een vrouw is.”

Een ziekenhuis kan van de wetgeving afwijken, zegt ook de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). ,,Maar het heeft niet onze voorkeur, omwille van de helderheid.’’

De koepelorganisatie van academische ziekenhuizen, de NFU, stelt dat handhaving een zaak is van politie en justitie.

Artsenfederatie KNMG sprak zich al in 2015 uit tegen het boerkaverbod en wijst zorginstellingen erop dat deze wet ‘niet verplicht tot het informeren van de politie wanneer iemand met gezichtsbedekkende kleding de zorginstelling binnenkomt’.

Inschatting
Een woordvoerder van minister Ollongren bevestigt dat ‘de overheid inderdaad niet over deze gebouwen gaat’. ,,Maar we hebben afspraken gemaakt met de sectoren hoe dit verbod moet gaan werken en verwachten dat zij gaan doen wat zij moeten doen. Daarbij is het aan medewerkers om zelf een inschatting te maken. Als er bijvoorbeeld een vrouw met nikab met een zwaargewond kind het ziekenhuis binnenkomt, dan is dat niet het moment voor een discussie.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

VVD en CDA: Ziekenhuizen moeten boerkaverbod handhaven

Regeringspartijen VVD en CDA vinden dat ziekenhuizen het boerkaverbod gewoon moeten handhaven. ,,De wet is glashelder,’’ zegt VVD Tweede Kamerlid Dennis Wiersma.

Meerdere ziekenhuizen vertelden aan deze krant niet van plan te zijn het boerkaverbod te gaan handhaven. Zij vinden het verbod op gezichtsbedekkende kleding ‘onwenselijk’, omdat zij vrezen dat vrouwen die doorgaans een boerka dragen zorg gaan mijden. De Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) zegt eveneens dat handhaving van het boerkaverbod ook geen taak is van ziekenhuizen.

Vanaf 1 augustus is het verboden om gezichtsbedekkende kleding te dragen in overheidsgebouwen, zorginstellingen, het onderwijs en het openbaar vervoer. Wie op deze locaties toch gezichtsbedekkende kleding draagt, kan door een medewerker van de locatie worden verzocht om de gezichtsbedekking af te doen of anders de locatie te verlaten.

Volgens het Albert Schweitzer ziekenhuis, met locaties in Dordrecht, Zwijndrecht en Sliedrecht, geeft de wettekst instellingen de mogelijkheid om zelf af te wijken van het verbod en toch toe te staan dat gezichtsbedekkende kleding wordt gedragen.

VVD en CDA zijn het daar niet mee eens. ,,De wet is glashelder en stelt een nieuwe norm, het dragen van gezichtsbedekkende kleding is verboden en dus strafbaar,’’ zegt VVD’er Dennis Wiersma. ,,Een ziekenhuis is bij uitstek een plek waar je iemand wilt kunnen herkennen en aanspreken. In de wet staat klip en klaar dat bij overtreding een boete volgt. Handhaven is de enige optie. Ik verwacht van de minister dat zij alles doet wat binnen haar mogelijkheden ligt om daar dan ook voor te zorgen. Óók voor deze ziekenhuizen geldt de wet en ook zij zijn dus gebonden aan deze nieuwe norm.”

Ook CDA’er Harry van der Molen is kritisch. ,,Zorg draait om persoonlijke contact tussen mensen en een gevoel van sociale veiligheid. Het dragen van bijvoorbeeld een boerka staat daar haaks op. Het CDA gaat er om die reden van uit dat ook in zorginstellingen het beleid zal zijn om personen te verzoeken de gezichtsbedekkende kleding af te doen. De Minister heeft daarover afspraken gemaakt. Het CDA deelt met de ziekenhuizen de opvatting dat zorg altijd verleend moet worden als die nodig is.”

150 euro boete
Wie met gezichtsbedekkende kleding een ziekenhuis betreedt, riskeert een boete van 150 euro. Het Erasmus MC en het Maasstad Ziekenhuis zullen de politie niet bellen als iemand weigert zijn gezichtsbedekkende kleding te verwijderen. ,,Dat doen we alleen als iemand zich misdraagt’’, stellen de Rotterdamse ziekenhuizen.

Ook artsenfederatie KNMG sprak zich al in 2015 uit tegen het boerkaverbod en wijst zorginstellingen erop dat deze wet ‘niet verplicht tot het informeren van de politie wanneer iemand met gezichtsbedekkende kleding de zorginstelling binnenkomt’.

Een woordvoerder van minister Ollongren bevestigt dat ‘de overheid inderdaad niet over deze gebouwen gaat’. ,,Maar we hebben afspraken gemaakt met de sectoren hoe dit verbod moet gaan werken en verwachten dat zij gaan doen wat zij moeten doen. Daarbij is het aan medewerkers om zelf een inschatting te maken. Als er bijvoorbeeld een vrouw met niqaab met een zwaargewond kind het ziekenhuis binnenkomt, dan is dat niet het moment voor een discussie.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
Wie met gezichtsbedekkende kleding een ziekenhuis betreedt, riskeert een boete van 150 euro. Het Erasmus MC en het Maasstad Ziekenhuis zullen de politie niet bellen als iemand weigert zijn gezichtsbedekkende kleding te verwijderen. ,,Dat doen we alleen als iemand zich misdraagt’’, stellen de Rotterdamse ziekenhuizen.
Dat is niet helemaal logisch. Zeg je dat ook als er iemand binnenkomt met een dolk, dat hij die wel mag dragen, als hij er maar niet mee steekt?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ali Yas schreef:
Ariel schreef:
Wie met gezichtsbedekkende kleding een ziekenhuis betreedt, riskeert een boete van 150 euro. Het Erasmus MC en het Maasstad Ziekenhuis zullen de politie niet bellen als iemand weigert zijn gezichtsbedekkende kleding te verwijderen. ,,Dat doen we alleen als iemand zich misdraagt’’, stellen de Rotterdamse ziekenhuizen.
Dat is niet helemaal logisch. Zeg je dat ook als er iemand binnenkomt met een dolk, dat hij die wel mag dragen, als hij er maar niet mee steekt?
Jouw tekst loopt nog niet helemaal parallel. [icon_lol.gif]
Nu:
Hans van de Mortel sr. schreef:Wie met een groot mes in zijn hand binnenkomt, riskeert een boete van 150 euro en in beslagname van het dodelijke wapen. Het Erasmus MC en het Maasstad Ziekenhuis zullen de politie niet bellen als iemand weigert het wapen in te leveren. "Dat doen wij alleen als die persoon zich daarmee misdraagt."
De logica op z'n kop, waarbij de directie van de genoemde ziekenhuizen een eigen wijsheid ontwikkelde die ontleend is aan het spreekwoord: 'Als het kalf verdronken is dempt men de put'. Nou ja, ik begrijp dat wel. We merken niet anders in Nederland. Slecht voorbeeld doe nog slechter volgen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Pilgrim »

Briefje van Jan: Aan de politie

Posted on 21 juli 2019 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Beste politie,

Sinds jullie die voorbedrukte aangifteformulieren tegen Geert Wilders hadden klaarliggen en de bureaus extra open stelden om maar zoveel mogelijk moslims en andere vrijheid van meningsuiting-haters de kans te geven te tekenen bij het kruisje, is mijn respect voor jullie compleet weg.


Men moet sowieso wel heel naïef zijn om een organisatie die er een gewoonte van maakt aangiftes te ontmoedigen en te rommelen met taal om misdrijven minder erg te maken dan ze zijn nog te vertrouwen. Maar die door de VVD en de moskee aangestuurde actie tegen Wilders maakte zelfs voor de meest gezagsgetrouwe Nederlanders duidelijk waar jullie staan.

Deze week lieten jullie weer een nieuw staaltje salafismekruiperij zien.

Per 1 augustus wordt het dragen van boerka’s en nikaabs in het openbaar vervoer en in gebouwen van het onderwijs, de zorg en de overheid verboden.

Diverse overheidsinstanties hebben al aangegeven geen zin of geen tijd te hebben om zich met controle op de naleving van de wet die dat regelt bezig te houden. Ik geloof dat Femke Halsema, aanvoerster van het blanke veertigers- en vijftigersclubje dat Amsterdam naar de kloten aan het helpen is, de eerste was.

Maar het kan erger.

Er is nu ook een overheidsorganisatie die vrouwen in boerka’s en nikaabs gaat faciliteren, zodat ze tóch overheidsgebouwen kunnen betreden in hun salafistische kledij.

Jullie.

De politie.

Want wat schrijven jullie? “Draagt u vanuit geloofsovertuiging gezichtsbedekkende kleding en wilt u als slachtoffer van een misdrijf op een politiebureau aangifte doen, dan zoeken we een alternatief. Zoals aangifte op een andere locatie of in een aparte ruimte op het politiebureau waar de gezichtsbedekkende kleding verwijderd kan worden en u met een vrouwelijke collega kunt spreken.”

Ook wel grappig: als je als gewone burger zo’n salafistenslaaf aantreft in het openbaar vervoer of in gebouwen van het onderwijs, de zorg en de overheid, moet je vooral níet de politie bellen, maar je melden bij een medewerker van het betreffende bedrijf. En als die weigert in te grijpen, heb je dikke vette pech.

Da’s andere koek dan voorgedrukte aangifteformulieren en extra openingstijden.
Weten jullie zeker dat Fatima Elatik niet meer voor jullie werkt?

Groet,

JanD

PS. Ik heb trouwens al sinds 1997 een pleurishekel aan ‘de politie’. Waarom dat is, vertel ik alleen mijn sponsors.

https://www.briefjevanjan.nl/aan-de-politie-4/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Pilgrim »

Grutjes! Ziekenhuizen gaan boerkaverbod niet handhaven, uit angst voor zorgmijding

Door Wout Willemsen, 21 juli 2019

Afbeelding
Foto: Enkele boerkadraagsters discussiëren waarom het zo fijn is jezelf in een tent te hullen. Bron: Screenshot BBC 3 / Twitter.

De Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), waar Amsterdam UMC bij hoort, vindt handhaving ‘geen taak van ziekenhuizen’. Zij zullen een boerkaverbod dan ook niet naleven. Dat meldt Het Parool.

Het boerkaverbod gaat vanaf 1 augustus in. Overheidsgebouwen, zorginstellingen, onderwijs en openbaar vervoer zijn verboden terrein om gezichtsbedekkende kleding in te dragen. Dit kabinet heeft echter weer keihard zitten polderen! Want, zo zegt de wet:

“Wie op deze locaties toch zulke kleding draagt, kan door een medewerker worden verzocht de gezichtsbedekking af te doen of anders de plek te verlaten.”

De medewerker hoeft dus niet mee te werken, tenzij het om identificatieplicht gaat. Op die manier kan het kabinet mooi goedkoop puntjes scoren bij de burger en komt er in de praktijk bar weinig van het hele idee terecht. Dat zou op termijn nog wel eens een paar doden op kunnen leveren, want een land als Tunesië heeft een boerkaverbod wél verplicht omdat terroristen in boerka diverse mensen hebben neergeschoten of opgeblazen.

Ziekenhuizen lijken zich echter meer zorgen te maken over mogelijke patiënten die vanwege het verbod niet aan durven kloppen:

“Wij vrezen dat vrouwen die hun sluier moeten afdoen, het ziekenhuis zullen mijden.”

Ze hebben er sowieso een handje van om eindeloos mee te buigen met dit soort taferelen. Het mag wel eens afgelopen zijn met dat helemaal kapot tolereren van andere culturen. Met name als het een dreiging voor onszelf aan het worden is.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... um=twitter
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re:Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door King George »

Pilgrim schreef:
Grutjes! Ziekenhuizen gaan boerkaverbod niet handhaven, uit angst voor zorgmijding
Spoiler! :
Door Wout Willemsen, 21 juli 2019

Afbeelding
Foto: Enkele boerkadraagsters discussiëren waarom het zo fijn is jezelf in een tent te hullen. Bron: Screenshot BBC 3 / Twitter.

De Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), waar Amsterdam UMC bij hoort, vindt handhaving ‘geen taak van ziekenhuizen’. Zij zullen een boerkaverbod dan ook niet naleven. Dat meldt Het Parool.

Het boerkaverbod gaat vanaf 1 augustus in. Overheidsgebouwen, zorginstellingen, onderwijs en openbaar vervoer zijn verboden terrein om gezichtsbedekkende kleding in te dragen. Dit kabinet heeft echter weer keihard zitten polderen! Want, zo zegt de wet:

“Wie op deze locaties toch zulke kleding draagt, kan door een medewerker worden verzocht de gezichtsbedekking af te doen of anders de plek te verlaten.”

De medewerker hoeft dus niet mee te werken, tenzij het om identificatieplicht gaat. Op die manier kan het kabinet mooi goedkoop puntjes scoren bij de burger en komt er in de praktijk bar weinig van het hele idee terecht. Dat zou op termijn nog wel eens een paar doden op kunnen leveren, want een land als Tunesië heeft een boerkaverbod wél verplicht omdat terroristen in boerka diverse mensen hebben neergeschoten of opgeblazen.

Ziekenhuizen lijken zich echter meer zorgen te maken over mogelijke patiënten die vanwege het verbod niet aan durven kloppen:

“Wij vrezen dat vrouwen die hun sluier moeten afdoen, het ziekenhuis zullen mijden.”

Ze hebben er sowieso een handje van om eindeloos mee te buigen met dit soort taferelen. Het mag wel eens afgelopen zijn met dat helemaal kapot tolereren van andere culturen. Met name als het een dreiging voor onszelf aan het worden is.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... um=twitter
Wat mij betreft mijden die brievenbussen heel Nederland. En met hun eigenaars en hun gebroed erbij.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

De politie is hun beste kameraad.....................
Politie Nederland

Er staat niet in de wet dat mensen die een burka dragen geen aangifte mogen doen. De wet zegt dat ze met burka niet in een politiebureau mogen komen. En dus helpen we ze daarbuiten. Daar zegt de wet niets over namelijk. Als iemand ons nodig heeft, moeten we helpen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Mahalingam »

En als het nu iemand met een bivakmuts is die die niet wil afdoen, wat dan? Zelfde 'daarbuiten' service?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

Ov-bedrijven gaan boerkaverbod niet handhaven: ‘De nieuwe wet is voor ons niet werkbaar’

De openbaar vervoerbedrijven NS, HTM, RET, Arriva, Connexxion, EBS en GVB trekken zich niets aan van het boerkaverbod en gaan geen moslima’s die hun gezicht bedekt hebben, weigeren in de bus, metro, tram of trein.

Alle medewerkers hebben instructies gekregen dat openbaar vervoer in Nederland van iedereen is en dat reizigers daarom nooit de toegang tot het vervoersmiddel geweigerd mag worden.

Pedro Peters van ov.nl die de woordvoering namens alle ov-bedrijven doet, stelt dat de vervoerders collectief overlegd hebben met de politie en dat daaruit blijkt dat de handhaving van de nieuwe wet bij de politie niet de hoogste prioriteit heeft. De nieuwe ‘Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding’, die 1 augustus ingaat, is daarmee volgens Peters voor de vervoerders onwerkbaar geworden. ,,Politie zegt: het heeft niet onze prioriteit. Dit betekent dat zij bij een melding vanuit het openbaar vervoer niet binnen een half uur bij de bewuste tram, trein, metro of bus is. Nou dat gaat dus bij ons niet werken. De rit moet immers door.”

‘Politie doet handhaving’
De nieuwe wet valt onder het strafrecht, is bij de vervoerders de redenering. Handhaving ligt daarom volgens hen bij de politie en niet bij de openbaar vervoerbedrijven of de boa-controleur (buitengewoon opsporingsambtenaar). ,,De politie is de enige die kan handhaven’’, zegt Peters.

Uit de instructies die alle medewerkers ontvingen blijkt dat zij moslima's met een boerka aan niet mogen weigeren als zij een bus of tram betreden. De medewerkers krijgen evenwel de opdracht zelf te bepalen of zij iemand willen aanspreken om die persoon op de nieuwe wet te wijzen. ,,Onze medewerker moet zelf inschatten ‘zeg ik er iets van of zeg ik er niets van’. Hij kan dan hooguit opmerken: Weet u dat uw gezichtsbedekkende kleding verboden is? En kunt u dit af doen? De moslima wordt echter nooit de toegang ontzegd.’’

Het handelen van ov-medewerkers moet volgens de instructies altijd gericht zijn op de-escalatie. ,,Het personeel moet altijd uitgaan van de eigen veiligheid en van de rust in de tram, metro, bus of trein”, geeft de woordvoerder aan.

‘Nooit problemen gehad’
Peters merkt op dat de vervoerders eigenlijk nooit problemen hebben gehad met vrouwen die hun gezicht bedekten met een boerka. ,,Als er bij een controle om een identiteitsbewijs wordt gevraagd, tonen deze reizigers altijd even hun gezicht. Er is bij ons nooit een probleem geweest.”

De nieuwe wet gaat per 1 augustus van kracht. Vanaf die datum is het niet toegestaan om in zorg- en onderwijsinstellingen en in het openbaar vervoer een boerka, bivakmuts, integraalhelm of nikab te dragen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

Gelukkig deugd de politie in Nederland.... Deze agent wil net zoals agent Patrick, ook graag een tevredenheidsverklaring van Allah krijgen.
Andre v W
@Pol_AndrevW

Beste wijkbewoners #Spangen! Er is een letter van de wet en een geest van de wet. Gelukkig hebben wij discretionaire bevoegdheid. Als iemand die burka draagt om wat voor reden dan ook een (aangifte)gesprek wil met mij kan dat gewoon in het bureau. #welkom #wijkagentvaniedereen
Tja.... :thinking:

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Ov-bedrijven gaan boerkaverbod niet handhaven: ‘De nieuwe wet is voor ons niet werkbaar’

De openbaar vervoerbedrijven NS, HTM, RET, Arriva, Connexxion, EBS en GVB trekken zich niets aan van het boerkaverbod en gaan geen moslima’s die hun gezicht bedekt hebben, weigeren in de bus, metro, tram of trein.

Alle medewerkers hebben instructies gekregen dat openbaar vervoer in Nederland van iedereen is en dat reizigers daarom nooit de toegang tot het vervoersmiddel geweigerd mag worden.
Ik heb een idee. Ik heb met King en Pizzaman luidruchtig gedemonstreerd tegen Aboutaleb in Rotterdam. Alle kleine beetjes helpen. We zouden nu met een zo groot mogelijke groep, vermomd als boerka dwazen met een dagkaart van het OV in Amsterdam, van het openbaar vervoer gebruik moeten maken.

Domme, corrupte huichelachtige laffe achterbakse directieleden van al die openbaar vervoerbedrijven hebben in hun minderwaardige hersenpan het logisch denken een plaats gegeven achter tralies. Pas wanneer een veelvoud aan boerka dwazen met het openbaar vervoer dwaalt, zal hier paal en perk aan gesteld worden. Omdat het slechts om incidentele voorvallen gaat en men een hekel aan Wilders heeft, meent men pal te kunnen staan achter het besluit om psychisch gestoorde boerka artiesten van een bedenkelijk religieus pluimage een podium in bus, tram, metro en trein te geven. Ook al is de kans aanwezig dat het bankovervallers of terroristen in camouflage verpakking betreft.

Het wachten is zoals altijd, op het kalf dat een keer verdrinkt zoals zo vaak, en tot landelijke aanstellerige reuring leidt met veel interviews van belangrijke mensen die naar hun mening wordt gevraagd waar geen mens op zit te wachten en niemand mee gediend is.

Gaan we dan alle directieleden van het openbaar vervoer in Nederland afmaken? Helaas niet. Het zou in ieder geval meehelpen aan het dempen van de linkse politieke put der waanzin.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

Rotterdamse wijkagent ‘in onweersstorm’ na afwijzen boerkaverbod

Afbeelding

Wijkagent Andre van Wingerden uit de wijk Spangen in Rotterdam is het mikpunt van kritiek geworden na zijn statement mensen in boerka wél te woord te zullen staan op het politiebureau. ‘Onhandig’ van de agent, zegt de korpsleiding. ‘Maar er is inderdaad een grijs gebied.’

Wijkagent Andre van Wingerden uit Spangen heeft zich als enige agent openlijk uitgesproken tegen het boerkaverbod dat vanaf 1 augustus in Nederland geldt. Hij doet een beroep op zijn discretionaire bevoegdheid, het recht van een politieagent om een eigen afweging te maken in het wel of niet beboeten van mensen. ,,Er is een letter van de wet en een geest van de wet. Gelukkig hebben wij discretionaire bevoegdheid. Als iemand die een boerka draagt om wat voor reden dan ook een (aangifte)gesprek wil met mij kan dat gewoon in het bureau. #welkom #wijkagentvaniedereen,’’ liet hij via Twitter weten.

Het boerkaverbod geldt niet overal, maar wel in het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer en in overheidsgebouwen, dus ook op een politiebureau. De boete bedraagt 150 euro. Veel instellingen worstelen met de nieuwe wet en hebben al aangegeven niet streng te willen toezien op naleving. De politie heeft het boerkaverbod als volgt vertaald: in een aparte kamer op het bureau moeten vrouwen in boerka hun gezicht laten zien. Wie dat niet wil, kan toch met de politie spreken, maar dan buíten het bureau. Van Wingerden zegt nu iedereen – ook met boerka – binnen te woord te zullen staan.

Golf aan kritiek
De uitspraak kwam hem op een golf aan kritiek te staan, met name via Twitter. ‘Dit heeft niets met de geest van de wet te maken. Zijn opstelling is gewoon ondermijning van deze wet.’ En ook: ‘Moet niet gekker worden, een agent die zich niet aan de wet gaat houden! Vind ik prima hoor, maar kom dan niet met een boete als ik te hard rijd. U hebt zojuist de wet in Nederland afgeschaft’. Een agent hoort zich aan de wet te houden, staat in veel reacties. ‘Dat ding moet af. U heeft een eed afgelegd, dat u te allen tijde zult gehoorzamen aan de in de wet vastgelegde regels. Doe dat dan ook.’

Op de vraag via Twitter of Van Wingerden ook iemand met een integraalhelm of bivakmuts op accepteert op het bureau, antwoordt de wijkagent: ,,Ja hoor, geen probleem. Hij of zij zal wel even uit moeten leggen waarom dat ding per se op zou moeten blijven. Maar bij een goed verhaal zal ik ze zeker te woord staan.’’

Leefbaar Rotterdam heeft al vragen gesteld aan het college over de afwijzing van het verbod. ,,Er komen steeds meer geluiden dat het boerkaverbod niet gehandhaafd gaat worden. Met als bloody limit een wijkagent in Rotterdam die op voorhand al aangeeft de wet aan zijn laars te lappen. Belachelijk slecht signaal, wij eisen handhaving’’, aldus Leefbaar-raadslid Tanya Hoogwerf. ,,We hebben een weigeragent in Rotterdam!’’ zegt PVV-er Maurice Meeuwissen, ook via Twitter. Hij roept D66 op van zich te laten horen. ,,D66 maakte toch ooit veel ophef over de weigerambtenaar?’’

Korpswoordvoerder politie
Ook de Rotterdamse korpsleiding is niet blij met het statement van de twitterende wijkagent die al bekend staat als kritisch en openhartig. ,,Onhandig’’, noemt de woordvoerder van de politie zijn optreden. ,,Wij gaan daarover met hem in gesprek.’’ Maar Van Wingerden heeft in principe wel gelijk, stelt de woordvoerder, agenten hebben nu eenmaal discretionaire bevoegdheid. ,,De basis is wat we hebben afgesproken, maar agenten mogen nog steeds een eigen afweging maken. Er is een grijs gebied. Niet elke wet hoeft op elk moment gehandhaafd te worden’’, aldus de korpswoordvoerder. ,,Handhaving is afhankelijk van de omstandigheden en het verhaal.’’

Van Wingerden blijkt vanochtend niet onder de indruk van de ‘onweersstorm’ rond zijn persoon. ,,Goedemorgen! Blijkt er vannacht een soort twitteronweer langs mijn account te zijn gekomen. (Dat heb je soms na van die warme dagen hè) Ik kan helaas niet iedereen antwoorden maar weet dat ik jullie ook allemaal aardig vind. Fijne dag allemaal.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

België heeft al 8 jaar boerkaverbod: 'Ziet ze nergens meer’\

Nederland maakt zich op voor een boerkaverbod, België kent dat al acht jaar. De meningen over het Belgische verbod lopen uiteen. Sommigen vinden het overdreven, anderen zien het als een enorm succes. ,,Je ziet nergens een boerka meer.”

Het lijkt wel alsof de Belgen plotseling worden wakker geschud. Boerkaverbod? Ach, da’s waar ook. Werkt het? Geen idee. Zijn er cijfers over? Niet dat we weten. Ziet u wel eens een vrouw met een boerka? Nee, niet echt. Zag u vroeger wel eens een vrouw met een boerka? Nee, ik geloof het niet. Wat moet je doen als je iemand met een boerka tegenkomt? Eh, niks. Toch?

Toch was het voor de Belgen ooit een uitgemaakte zaak. In 2011 stemde het parlement bijna unaniem (met één tegenstem) voor een ‘verbod op gezichtsbedekkende kleding’. Het betrof een voorstel van de liberale MR, en het kreeg steun van alle partijen, van links tot rechts. Ze wisten het zeker: die boerka, die willen we niet in ons land. Want ook al gaat het officieel niet alleen om boerka’s, maar ook om helmen, bivakmutsen en andere ‘vermommingen’, iedereen wist wat er met de wet werd beoogd.

Geen cijfers
Stefaan Van Hecke is parlementslid voor Groen en staat nog steeds vierkant achter het verbod. ,,Ik zie in de media geen incidenten, dus het lijkt erop dat de wet wordt nageleefd.” Maar dat is wel heel vaag. Heeft hij geen cijfers? ,,Eh nee, dat is een beetje een probleem in België. Goede statistieken zijn er niet. Maar ik heb echt de indruk dat het aantal boerka’s is afgenomen. Het waren er natuurlijk al niet veel, maar de hardnekkige personen zijn ermee opgehouden.”

Bij de gemeente Antwerpen worstelen ze ook met de cijfers. ,,Het effect van de wet is moeilijk meetbaar”, zegt woordvoerder Michaël Lescroart. ,,Er zijn nooit erg veel boerka’s geweest, hè. De schattingen lagen destijds tussen de dertig en de driehonderd in heel België. Ja, natuurlijk was het symboolpolitiek. Er werden toen termen gebruikt als ‘sociale doodskisten’. Maar wij denken wel dat de wet preventief heeft gewerkt. Als je nu door Antwerpen loopt, zal het niet gemakkelijk zijn om een boerka tegen te komen.”

Er wordt niet actief gecontroleerd in Antwerpen. ,,We hebben geen boerkajagers of boerkapatrouilles of zo”, zegt Lescroart. ,,Er zijn heel weinig bekeuringen uitgedeeld. En die zijn ook nog eens niet gespecificeerd. Dus het is moeilijk om uit de cijfers af te leiden of het ging om een boerka of een helm of wat dan ook.”

In België bestaat geen plicht iemand die een boerka draagt, aan te geven of daartegen anderszins actie te ondernemen. De Brusselse vervoerder STIB-MIVB, bekend van bus, tram en metro, is er kort over: ,,Bij ons wordt niet opgetreden, wij zijn niet de politie.” Ook in ziekenhuizen worden mensen gewoon geholpen, al komen er nauwelijks of geen vrouwen in hun boerka op het spreekuur. ,,Wij investeren veel in communicatie”, zegt een woordvoerder van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. ,,We werken met tolken en iconografie.”

Ook in de tandartsenpraktijk van Darya Safai is nooit iemand met een boerka binnengestapt. ,,Dat is zeer positief”, zegt Safai, die tevens parlementslid is voor de Nieuw-Vlaamse Alliantie. Zij is blij met de wet. Sterker nog, haar partij pleit ook voor een verbod op de boerkini, het islamitische badpak dat het hele lichaam bedekt. ,,De samenleving moet harmonieus blijven. Onze wetgeving geeft nu duidelijkheid, de mensen weten dat dit niet meer kan. En ik zie het ook als ik de grens over ga, naar Nederland of Engeland. Daar lopen veel meer vrouwen in een boerka dan bij ons.”

Toch is Safai er niet helemaal gerust op. Ze ziet dan wel geen boerka’s meer voorbijkomen, maar wel veel meer vrouwen in lange zwarte gewaden. ,,In bepaalde wijken is de kleur van de straat anders geworden. Het islamisme rukt op. Tegenstanders en zogenaamde feministen zeggen dan dat het gaat om de keuzevrijheid van vrouwen, maar wat ons betreft is en blijft het discriminerend. Het is geen eigen keuze, het wordt opgelegd door de gemeenschap. Wat voor keuze hebben die kleine meisjes nou? Het is onze uitdaging hen te beschermen.”

Het is niet gemakkelijk om uit islamitische kringen een reactie op het boerkaverbod te krijgen. Het Belgisch Islamitisch Centrum blijft de telefoon niet opnemen. Het Executief Moslims België, dat destijds bezwaar maakte tegen de wet, wil de vragen wel aanhoren, maar komt niet met een antwoord. Het Minderhedenplatform meldt dat er vanwege het jaarlijkse verlof niet wordt gecommuniceerd.

Maar ze vinden er natuurlijk wel wat van. Destijds, in 2011, zagen veel moslims het verbod als een pestmaatregel, zegt de Nederlander Jogchum Vrielink. Hij is hoofddocent mensenrechten aan de Brusselse universiteit Saint-Louis. ,,99,9 procent van hen draagt zo’n ding niet. Tijdens het debat erover zijn er ook zeer grove dingen gezegd over de islam in het algemeen.”

Nederland kent een zogenoemd ‘contextueel verbod’. Dat betekent dat het verbod alleen geldt in een bepaalde omgeving, meer specifiek in het onderwijs, de zorg, in overheidsgebouwen en in het openbaar vervoer. Dan is het argument veiligheid mogelijk wél aan te voeren, al is dat niet zeker. Nederland heeft het beter aangepakt, meent de wetenschapper. ,,Er is in ieder geval veel langer over gediscussieerd, en er zijn veel verschillende voorstellen en veranderingen voorbijgekomen. Ook zijn er belangrijke adviezen afgewacht. Dat is goed. Nederland is niet over één nacht ijs gegaan. In België moest het allemaal snel-snel, en onderzoek was ook niet nodig.”

Als Vrielink terugkijkt op acht jaar boerkaverbod, ziet hij dat ‘slechts letterlijk een handvol’ mensen is veroordeeld. ,,Het heeft dus weinig teweeggebracht. Waar het er in 2011 moest en zou komen, zijn de mensen er nu totaal niet meer mee bezig. Er wordt soms zelfs lacherig over gedaan.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: F**CKING HOOFDDOEK. F**CKING NIQAB

Bericht door Pilgrim »

PVV: Handhaaf het boerkaverbod!

25 juli 2019

De PVV in Overijssel heeft met grote verbazing kennis genomen van het nieuws dat OV bedrijven het boerkaverbod niet willen gaan handhaven in het OV. De nieuwe wet is vanaf 1 augustus van kracht. En omdat de provincie zelf concessieverlener aan OV bedrijven in Overijssel is, stelde de partij schriftelijke vragen.

Kamper PVV-Statenlid Joeri Pool: ‘Wat hier nu gebeurt is te zot voor woorden. Als je met een blikje fris de bus in wil stappen, krijg je gelijk te horen dat je die buiten mag opdrinken of anders moet weggooien. Maar als je de wet overtreed door met een boerka de bus of de trein in te stappen, is het geen enkel punt.’

De PVV roept daarom de gedeputeerde Boerman op bij de OV bedrijven in Overijssel aan te dringen het boerkaverbod wel te gaan handhaven.

Pool: ‘De OV bedrijven die voor de provincie Overijssel werken krijgen gewoon betaald om hun werk te doen. Dat ze voor boerkadragers nu uitzonderingen gaan maken is absurd. Het kan niet zo zijn dat we voor de islam een uitzonderingspositie gaan maken in het OV. Dan capituleer je.’

https://kampen.online/pvv-handhaaf-het-boerkaverbod/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland: Niqab , boerka verbod.

Bericht door Ariel »

Op de Nederlandse televisie verscheen deze interessante docu. Emala een bekeerde Nederlandse vrouw draagt een volledige gezichtsbedekking waar zelfs de ogen niet zichtbaar zijn.

“Ik zie het dragen van bedekkende kleding als een aanbidding en dat is mijn spirituele ervaring”, :scratch:

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie